לפיד ממשיך להתחמק מלענות על השאלה הכי חשובה

למרות שאין לו אפשרות להקים קואליציה שאינה נסמכת על המשותפת, לפיד ממשיך לפזר ספינים וסיסמאות

הממותה שבחדר. טיבי, לפיד ועודה | דוברות הכנסת

35 ימים לבחירות ומפת הגושים הולכת ומתבהרת. בזמן שגוש הימין נמצא במגמת התחזקות מתמשכת ובמרבית הסקרים האחרונים עובר את 61 המנדטים ואף יותר מכך, גוש השמאל נמצא בדעיכה. 'המחנה הממלכתי' האפור מתקשה להמריא, מרצ ומפלגת העבודה ממשיכות לנהל משחק סכום אפס על מאגר המצביעים המשותף, ליברמן דועך והמפלגות הערביות לאחר הפיצול מבל"ד מדשדשות סביב אחוז החסימה.

תמונת המצב הזו משקפת כאמור מגמות המתגבשות מזה מספר חודשים ומגיעות כעת לשיא לקראת יום הבוחר. כל השחקנים בזירה הפוליטית מכירים את המספרים ומתנהלים בהתאם כדי לשפר את מצבם על או לפחות לשמור עליו, אך רק אדם אחד ממשיך לנסות לצייר מציאות אחרת לחלוטין ממה שמספרים הסקרים.

לאחר ששב לארץ מנאומו הנדוש בעצרת הכללית של האו"ם, ראש הממשלה הזמני יאיר לפיד יצא לסבב ראיונות יח"צ נרחב ומפנק בעיתוני החג המרכזיים, בהם סיפק כרגיל שורת ספינים קלושים ושלל סיסמאות קלושות לא פחות.

כך למשל נחשפנו בראיון ל'מעריב' לגילוי המרעיש לפיו שום דבר לא הכין את לפיד לרגע בו "אתה מתיישב ואז מבין שהכל מונח על הכתפיים שלך". בראיון ל'ידיעות אחרונות' טען לפיד, ממובילי גוש החרם ומראשי מחוללי הפילוג וההשתלחות בימין, כי "אחת הטעויות הגדולות שלנו כחברה היא השימוש במונחים של 'אחדות'…אני חושב שהמפתח הוא לא להתאחד, אלא לכבד אנשים שחושבים אחרת מאיתנו". גם מקומה של הדמגוגיה הרגילה אודות "תהליכים" ו"דמוקרטיה" לא נפקד, ואפילו קצת הומור כאשר השיב בחיוב לשאלה האם 'יש עתיד' היא מפלגה דמוקרטית.

אבל את עולם הקלישאות המדומיין של לפיד כבר הכרנו מזמן, אז מה לגבי החיים עצמם? יהודה שלזינגר ב'ישראל היום' ניסה לעמת את לפיד עם הבטחות הבחירות הרבות אותן הפר ועם כישלון ממשלת השינוי וזכה לתשובה המדהימה לפיה "יש הבדל מהותי בין להפר הבטחה לבין לא להצליח". ומה לגבי יוקר המחייה המכביד על מיליוני ישראלים וזינק לשיאים היסטוריים בתקופת בנט-לפיד? ראש הממשלה אמנם מודה כי מדובר במשבר עמוק ומשמעותי, אך לדבריו הוא נמצא בתפקיד רק חודשיים ולכן "'קשה להפיל את זה" עליו.

ואם לא הספיק לכם התמרון הכושל הזה, לפיד עוד העז להוסיף את השקר לפיו הציבור "מבין שלממשלה, בטווח קצר, יש השפעה מוגבלת על יוקר המחיה". המציאות, כמובן וכרגיל, הפוכה. בסקר שהתפרסם באותו עיתון ממש לפני מספר חודשים, 60% מן הנשאלים השיבו כי הם אינם מאמינים שצעדי הממשלה יצליחו להקל על יוקר המחיה, אבל לפיד כאמור חי במציאות משלו.

את ההתחמקות המרשימה ביותר שמר לפיד לשאלה המשמעותית והמעניינת מכל – שאלת הבחירות הקרובות והאם לאחריהן יוכל להמשיך לכהן בתפקידו הזמני. למרות שנשאל שוב ושוב כיצד יקים ממשלה ללא תמיכת המפלגות הערביות, לפיד ענה שוב ושוב כי הוא "לא עונה על שאלות היפותטיות" ויהיה מוכן להשיב רק לאחר "שנדע מה תוצאות האמת".

אז לפחות מבחינה אחת התקדמנו. אם עד לא מזמן לפיד ביקש מעמית סגל, כאשר האחרון עימת אותו עם שלל אמירות סותרות, שלא ישאל "מה אמרתי בעבר" אלא "מה קורה היום", אז כיום לפיד מסרב לענות גם על שאלות לגבי ההווה והעתיד הקרוב, ודווקא כאשר מדובר בשאלה היחידה עליה כל מי שרואה את עצמו מועמד לראשות הממשלה חייב לענות, ורצוי שלפני הבחירות.

אבל אל דאגה. בזמן שיאיר לפיד מתנסה בעיוות הזמן והמרחב, יש אחרים שדואגים כבר לענות במקומו את התשובה המובנת מאליה. כך למשל, יו"ר מרצ החדשה-ישנה זהבה גלאון, הרואה בעצמה שותפה בכירה בגוש לפיד, כתבה לפני כשבועיים בפוסט בפייסבוק כי מאחורי הקלעים כבר נרקמים מהלכים לחיבור בין לפיד ובני גנץ לבין אחמד טיבי ואיימן עודה. על פי גלאון האופטימית, "זה הדבר ההכרחי לעשות" ולכן לדבריה תפעל בכל דרך כדי להבטיח את החיבור הזה, תהליך אשר לדבריה "התחלנו להניע כבר".

אז זהבה מנהלת קמפיין משלה אבל במקרה הזה היא פשוט חושפת בישירות את האמת הפשוטה, האמת שלפיד מנסה להסתיר מאחורי מסך עשן של להטוטי מילים, והייתה ברורה לכל במהלך השנה האחרונה בה ממשלתו נשענה בפועל על תמיכת הרשימה המשותפת. האמת הזו לא השתנתה ולא תשתנה בעתיד הנראה לעין – ליאיר לפיד אין שום סיכוי מתמטי להקים ממשלה ללא תמיכה כזו או אחרת מצד עודה וטיבי, שמצדו בוודאי לא השתנה ועדיין מתקשה לגנות פיגועי טרור נגד ישראלים. לכולם, כולל לפיד, ברור שקואליציה הנשענת על חסדי המשותפת תהיה סחיטה ומשותקת עוד יותר מזו היוצאת, ובטח שלא תוכל לקדם אף אחת מההבטחות המזויפות של לפיד על ממשלה חסכונית, טיפול ביוקר המחיה או נחישות ביטחונית.

השותפים הנוכחיים של לפיד מבינים את זה, השותפים העתידיים של לפיד מבינים את זה, ויאיר לפיד עצמו ודאי יודע זאת היטב מכולם, ואף הודה בכך במספר הזדמנויות בעבר. השאלה היחידה היא למה דווקא כעת הוא מתעקש להמשיך להתחמק מהמציאות, להתעלם במכוון מהממותה שבחדר, ולא לומר את כל האמת למצביעיו.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. השאלה אינה האם לפיד מתכנן ממשלה עם הערבים אלא מה ליברמן וגנץ מתכננים: ממשלת לפיד-ערבים? ממשלת נתניהו? המשך המשבר.
    זה נחמד שהתקשורת שואלת את לפיד וגלאון אבל צריך לשאול את מי שבאמת לא ברור מה דעתו ודעתו יכולה להכריע הכול.

    1. ליברמן וגנץ מתכננים לעשות מאה אחוז מה שלפיד יחליט. יש רק שני מחנות והם בשני.

  2. מפלגת העבודה ומרצ נכשלו. מפלגת העבודה ומרצ לא מעבירים כספים שהבטיחו למפונים מגבעת עמל. מול הבטחות ריקות כאלה, אפשר להצדיע לפצוי המכובד שדאגו אנשי הימין למפונים מגוש קטיף. מפלגת העבודה ומרצ הצבועים, שברגע האמת מכרו את גיל הפנסיה של הנשים.

  3. לפיד בונה על החרדים
    ועל עריקים מהליכוד.
    הוא לא יכול לומר את זה ישירות.
    אם זה נכון או לא – האם יש לו סיכומים בעל פה ?
    נדע אולי אחרי הבחירות.

    1. השנה האחרונה הוכיחה שזה פשוט לא נכון. אין שום עריקים ובטח לא חרדים

    2. איך עריקים?
      החרדים יודעים מי אלה לפיד, כהנא ומרץ ומה היא עמדתם בכל החשוב לעולם החרדי. איזה חרדי שפוי יתמוך בהם?
      ולגבי הליכוד-למה להיות ח"כ זוטר שכולם שונאים(אלה בגלל הבגידה ואלה בגלל שהוא לא באמת 'משלהם') כשאפשר להיות במפלגת השלטון?
      מה גם שעריקים לא שורדים יותר מדי זמן בפוליטיקה. מקסימום נחלשים בהדרגה(איפה שאול מופז היום? איפה ציפי לבני?).

      יותר סביר שנראה עריקים ממפלגת התלאים המכונה כחול-לבן כשהם יקלטו שראש המפלגה מוביל אותם לקואליציה עם קיצוני הערבים. אלה לא אנשים שמחפשים טווח ארוך, או מחזיקים באידיאולוגיה מוצקה ללא אפשרות זיגזוג אלא רק ג'ובים-משמע קלים לשיחוד והעברה.

  4. "אני חושב שהמפתח הוא לא להתאחד, אלא לכבד אנשים שחושבים אחרת מאיתנו"(רה"מ לפיד)-
    תזכרו את זה פעם הבאה שאנשי יש-עתיד ידברו על בן-גביר.

  5. דוגמא לשאלות ריקות וחסרות משמעות, ובאמת טוב שלא ענה.
    מדוע לא שואלים על אידאולוגיה ומדיניות?
    מה תוכניתו לגבי מחירי הדיור?
    מה תוכניתו לגבי ההידרדרות הבטחונית?
    מה תוכניתו לגבי העליה מרוסיה אוקראינה? מדוע אינו שולח מטוסים ליהודים שרוצים לצאת ולא יכולים?
    עד מתי תמשיך הקפאת הבניה ביהודה שומרון?
    האם הוא מכפיף את האינטרסים של ישראל למדיניות של ארה'ב?
    מה דעתו לגבי הצורך ברפורמות במערכת המשפטית?
    והיה נחמד אם גם נתניהו היה עונה על שאלות אלו

    1. רפול כבר אמר אל תשאל שאלות טפשיות ולא יענו לך שקרים.
      ללפיד אין כל תכנית באף תחום . הוא לא מסוגל לכלום – נזכור שהאיש לא עשה בגרות.
      מנתניהו איננו צריכים תשובות אנחנו כבר התנסינו עם האיש ודי סומכים עליו.

    2. הלוואי שהיו עושים בארץ עימותים טלויזיונים בין המועמדים כמו בארה"ב.
      אז היינו מקבלים תשובות.

  6. לפיד לא מתחמק. לפיד למעשה אומר- אקים ממשלה בתמיכת אחמד טיבי.
    הדרך היחישדה למנוע את הטירוף הזה זה להצביע למפלגות הימין. אל תשבו בבית- לכו להצביע

    1. ואם גוש הימין יקבל שוב רק 59, וזה אפשרי, מה אז? אם לגוש הימין יהיה 59 אז לשמאל יש 61, יש לך פתרון למצב הזה? מי בגוש הימין מספיק חכם ופרקטי כדי להבין שאין ברירה אלא לצרף את עבאס ורע"מ? ולו צריך להצביע.

    2. הלנה, תראי כמה קולות לפיד ושות' הצליחו להבריח לימין בזכות הכנסה של רע"מ(יש סיכוי לקואליציית הימין הראשונה בישראל!) ודמייני כמה הם יבריחו במקרה והם יקימו ממשלה עם כל מפלגות הערביות וללא שעיר לעזאזל במשרד רה"מ להפיל עליו את האחריות ולהשתמש בו כעלה תאנה ימני.