גשר אחד רחוק מדי

סירובו המתמשך של לפיד לקבל את תוצאות הבחירות מתקרב לרף מסוכן

צילום מסך

בבוקר יום האתמול, יום שישי שמשי בראשית דצמבר, צעד ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד מפתח ביתו, נכנס לרכב השרד מוקף המאבטחים ופתח בנסיעה בת חמש דקות עד למחלף קק"ל הסמוך. שם הוא פגש על הגשר קומץ פעילים, כמה חברי כנסת והרבה אנשי תקשורת, נשא דברים ובעיקר דגמן למצלמות.

בכל יום אחר לא היה צורך מיוחד להקדיש לכך תשומת לב. לפיד הרי ידוע כמי שלא מפספס לעולם הזדמנות טובה לתפוס תמונה או כותרת, אלא שתוכן הדברים היה הפעם מטריד מתמיד. כאשר הוא ניצב על רקע הקהל הדליל, לפיד הכריז כי ממשלת הימין שצפויה לקום בקרוב היא ממשלה "משוגעת", אשר לדבריו "אינה אירוע נורמלי" ו"אפילו לא מייצגת את תוצאות הבחירות".

בהמשך הוסיף לפיד עוד מסיסמאות הדמגוגיה המוכרות אבל זו הייתה הנקודה החשובה. נזכיר שוב, מדובר בראש ממשלה זמני שעומד לסיים כהונה קצרצרה וכושלת לאחר שהובס בבחירות ונשלח על ידי הציבור הישראלי בחזרה לספסלי האופוזיציה. אך למרות כל זאת, לא רק שלפיד מסית ומשתלח בממשלה שטרם קמה, הוא אף מצהיר בגלוי על סירובו לקבל את תוצאות הבחירות.

תיאוריות קונספירציה בדרך כלל צצות להן כאשר ההסבר הפשוט והידוע לאירועים גורם אי-נוחות לאדם או קבוצה. במקרה של לפיד, תוצאות הבחירות הן עובדה שאין עליהן עוררין, כמו גם העובדה שממשלת הימין המסתמנת מייצגת את רצון מרבית הישראלים. כפי שמסתבר, עובדות אלו גורמות ליאיר לפיד אי-נוחות רבה מכיוון שהן חושפות את כישלונו המוחלט כפוליטיקאי. לכן הפתרון הקל הוא תמיד להטיל את האשמה על גורם אחר ובכך לנקות את עצמך.

הבעיה עם תיאוריות קשר היא שהן מבוססות על השערה שגויה מראש, ולכן כל הסבר שיעלה בניסיון להצדיק אותן יהיה גם הוא מופרך. ברוב תיאוריות הקשר ההסבר שמוצע להעדר ההוכחות הוא שמישהו אחר מנסה להסתיר אותן או שקיים כוח זדוני כלשהו המנסה לפגוע. השערה בלתי-מבוססת זו מטבעה אינה מהווה הסבר בפני עצמו או הוכחה להשערה אחרת ולכן נחשבת כסוג של כשל לוגי מעגלי, בדיוק מהסוג שמפגין לפיד כעת.

הבחירות האחרונות סיפקו הזדמנות מצוינת לבחון במדויק את הלך הרוח הציבורי. בצירוף נסיבות מסוים, תוצאות הבחירות היוו למעשה משאל עם לגבי הממשלה היוצאת ותפקודה, וגזר הדין כאמור ברור. לפיד יודע שבפועל הוא הפסיד בבושת פנים ולכן פונה כרגיל אל הרגש, משלהב ומשקר.

בזמן נורמלי היה מדובר בעוד שקר שגרתי של פוליטיקאי ילדותי ומפסידן, אבל לאחר שנים של משבר פוליטי ולאחר הכרעה ברורה שהושגה סוף סוף בבחירות, השקר הזה של לפיד עלול להיות מסוכן. במקום לעודד יציבות וממשלה מתפקדת שתעבוד לטובת כל האזרחים, לפיד רק מערער את המצב, פוגע בגוש השמאל ובישראל כולה, והכל בשביל רווח פוליטי זעום אם בכלל. בכל מקרה וכפי שמתברר מקומות אחרים ברחבי העולם, מדובר לרוב באסטרטגיה פוליטית כושלת. אי אפשר לשבור את כל הכלים רק בגלל שהתוצאה לא מוצאת חן בעינייך.

את כל זה לפיד עושה תוך מפגן הצביעות הרגיל: מצד אחד נושא נאומים מעושים על "דמוקרטיה", ומצד שני מתחזק שלטון יחיד ומוחלט במפלגתו; מטיף ל"ממלכתיות" ובפועל מחבל בהעברת השלטון באופן חסר תקדים; מצד אחד מדבר על "אחדות" ו"ערכים", ומצד שני מסרב בתוקף לקבל את הכרעת הציבור הדמוקרטית ואף מטיל בה דופי מסוכן. אם לפיד יתעקש להמשיך במורד המדרון החלקלק הזה, מישהו בקרוב יצטרך להגיד לו – עד כאן אדוני.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. אי אפשר לשבור את הכלים רק כי התוצאה לא מוצאת חן בעיניך? הצחקת את השמאל.
    מחקרים מובילים למסקנות שאינן תואמות לאג'נדה? נשבור את המחויבות של האקדמיה לתרבות דיון, מגוון דעות ויושר אקדמי.
    הצורך בביטחון מוביל לתוצאות 'בעיתיות' מבחינת הערבים? נשבור את רוח צה"ל ושאר גורמי הבטחון ונוריד את ערך החתירה לניצחון בסולם החשיבות.
    איזונים ובלמים בין רשויות השלטון מאפשרים לימין כוח? נשבור אותם לגמרי וגם את המחויבות של מערכת המשפט לצדק.
    העובדות מביכות? נשבור את מחויבות התקשורת לערך האמת ואת הצורך בגיוון בתקשורת.
    וכן הלאה וכן הלאה.

    אצל השמאל המטרה מקדשת את האמצעים ואין כלי שלא ישברו לפי הצורך ואז יבנו אותו מחדש כך שיהיה מחויב להתאים לאג'נדה.

  2. הימין חייב להבין שניצח בבחירות, ניצח באופן מובהק וחד משמעי והמסקנה שהימין חייב למשול ללא מורא וללא חשש מה יגידו כמה עיתונאים
    ————————————————————

    בואו נחשוב על הסיטואציה: 50 עיתונאים וצלמים ויח"צנים + 15 אזרחים עומדים על גשר מעל כביש ומפגינים. נו אז מה? ההד היחיד שהדבר יעשה הוא follow up של שידורי הבוקר ואח"כ שידורי הצהרים ובהמשך שידורי הערב + גלישה לבוקר שאחרי – נו אז מה? 15 איש הפגינו מול אוכלוסייה של 9.5 מיליון איש.

    הדבר מבטא הכי טוב את המצב: הצבור ברובו בעד הממשלה עם רב מובהק. התקשורת המינסטרימית, לשכת עו"ד, ונשיאת ביהמ"ש העליון נגד – יש להזכיר להם שממשלת הבג"צ (סליחה מר"צ) הובסה בבחירות ולא עברה את אחוז החסימה (אני נסמך על האמירה המוכרת בקרב הציבור מזה שנות דור כי בג"ץ הוא פורום מר"ץ – מעניין אם יש קשר בין אמירה זו לחוסר האמון של הצבור במערכת המשפטית? ובדגש על חוסר אמון של בוחרי הימין כפי שניכר בסקרים).

    רב הצבור בעד ולכן חשוב שהפוליטיקאים לא יבהלו ממה שיאמר בתקשורת (לא יספרו להם בתקשורת שהפגנה היא של 15 איש + 50 עסקנים).

    כמה פעולות שהממשלה החדשה צריכה לשקול:

    א) לפטר את מפקדת גל"צ ולמנות את העיתונאי ברדוגו למפקד התחנה עם הנחיה לפטר עשרות שדרנים ובעלי תפקידים ולמנות אחרים תחתיהם עם ראיית עולם מתאימה – למה? כי באנו בשם הצבור למשול. ומנדט ברור להכין את התחנה למכירה בעוד כמה שנים כעסק מרוויח ורזה – למה? כי אין מקום לתחנת רדיו צבאית.

    ב) למנות מנהל לערוץ ה- 1 שבתורו יחליף את סגל המגישים עם הנחיה לקצץ בעלויות ולהכין את הערוץ, רשת ב ושאר ערוצי התקשורת להפרטה כערוץ רזה ככל הניתן. אפשרות לשווק חלק מהתדרים לתחנות חדשות בפריסה ארצית.

    ג) לקחת לידים של משרד התקשורת את מדידת הרייטניג של הערוצים השונים שבהתאמה יש חלוקה של כספים ולתת לגוף מקצוע תחת שר התקשורת – כתקנה ממשלתית.

    ד) לשנות את הכבלים המגבילים חופש בטוי – להקטין למינימום האפשרי את האפשרות לפתוח אתר אינטרנט, ערוץ רדיו, עיתון מודפס, ערוץ טלוויזיה – מי שרוצה או כמעט מי שרוצה שיפתח ערוץ או בלוג או פורום.

    ה) ביום הראשון לכהונת הממשלה להודיע ליומע"ש כי לממשלה אין אמון בה והיא מתבקשת להתפטר – אם לא מתפטרת לפטר אותה לאלתר עם הנחיה שמאותו הרגע היא לא נכנסת לכנסת, למשרדי הממשלה השונים או לשום גוף צבורי ללא אישור מראש ועם לווי וכמובן חסימה מיידית של תיבת המייל והסיסמא למחשב. לאחר פיטורי היועמ"ש לפטר מאות פקידים במשרד המשפטים והפרקליטות בשם חוסר אמון של שר המשפטים, למה? כי באנו למשול ומה שרוה"מ בגין לא עשה לא נחזור על אותה שגיאה בשנית. ללא פקידות שרואה עין בעין עם הדרג הממשלתי אי אפשר לנהל שום מדיניות ללא שיתקעו מקלות בגלגלים.

    ו) לבדוק היטב את מאות אולי אלפי התפקידים שהושמו בחצי השנה האחרונה – רבים מהם של לפיד – ולבדוק למה מונו ולבדוק אם לא מדובר במינויים פוליטיים.

    ז) פיטורי רבים בצמרת המשטרה, איחוד מטות, סגירת יחידת הדוברות, המשטרה תחת המפכ"לים האחרונים יצרה משטרה עם שרירים זעירים ומטות ענק – יש לזעזע את המשטרה תוך גילוח כל הצמרת. השר הנכנס חייב לפטר כמה עשרות קצינים בשבוע הראשון שלו בתפקיד ולשנות את המדיניות מהקצה אל הקצה. השר חייב לשדר שהוא רוצה משילות, יוזמה, לוחמה בפשע, לוחמה בשוד, הברחות סמים ונשק, גניבות חקלאיות, חבלה במזיד, סחיטת דמי חסות. הוא חייב לשדר שאם בעבר עבריינים שהיו רואים שוטר היו עוברים את הכביש בעשורים האחרונים השוטרים עברו את הכביש למה להם להסתבך? פגסוס לחקירות של אישי צבור? לא זה סדר העדיפויות של המשטרה – את המשאבים יש להשים לטובת משילות ולוחמה בפשיעה קלאסית. ככלל מדינת ישראל אינה מדינה מושחתת אבל סובלת מפשיעה קלאסית ובזה יש לטפל.

    ח) העברת מח"ש ממשרד המשפטים אל אגף תחת השר לבטחון פנים עם מנוי אמון שלו בראש מח"ש. עם הנחייה: לא לוקחים נשק משוטר בארוע מבצעי, לא משהים מפעילות שוטר שירה בפעילות מבצעית. מח"ש תבדוק בדוק היטב אם שוטר מסר מידע לעבריינים, סחר בסמים, נשק או מידע, לקח שוחד – לא לבדיקה של פעילות מבצעית – לצורך זה לשוטר יש מפקדים שגם נושאים באחריות. יתכן ויש צורך להחליף חלק מעובדי מח"ש – אם צריך שכך יעשה.

    באותו עניין, העברת מצ"ח לגוף תחת שר הבטחון עם הנחיה כי עיקר פעולותם היא לא לבדוק פעילות מבצעית. לא לזמן חיילים לחקירות בגין פעילות מבצעית, לא לקחת להם נשק. אבל כן לחקור שמוש בסמים, סחר ב: מידע, אישורים, נשק, תחמושת,….

    מח"ש ומצ"ח חייבים להבין שמטרתם היא לחקור פשיעה בלבד – לא פעילות מבצעית. אם חייל שירה בזורק בקת"ב יזומן לחקירה אף אחד ביחידה שלו לא ירה להבא ואת המחיר נשלם כשאישה עם 3 ילדים ברכב תחטוף בקת"ב והרכב עם יושביו ידלק באחד הכבישים.

    ט) שנוי מיידי של הוועדה לבחירת והדחת שופטים – מנוי בהמלצת שר המשפטים ובדיקה וחקירה של וועדת חוקה. הדחה – המלצה של וועדת חוקה. אם וועדת חוקה בשם הכנסת סוברת כי שופט\ת פסק\ה לא ע"פ הדין הועדה תזמן את השופט\ת כולל לשעבר יחקור אותם אל מול האמור בחוק ויחליט האם יש להדיח – לדוגמא: הוציא שופט\ת צו מניעה
    כנגד הממשלה הכנסת תגן על הממשלה מפני ביהמ"ש אם תסבור כי ביהמ"ש חרג מסמכותו על פי החוק. הסמכות היחידה להדחת שופטים היא רב בוועדת חוקה. בעבור מנוי שופטים בכל הערכאות – רק שר המשפטים וועדת חוקה ללא שופטי עליון וללא לשכת עו"ד בהליך הבחירה.
    רק לשם הדוגמא: אם שופט\ת תובע לשנות מדיניות הגירה בפס"ד – וועדת חוקה צריכה לדעתי לשקול להדיח את השופט\ת כי מדיניות ההגירה היא מדיניות רק של שר הפנים – למען הסר ספק, לא שר הפנים הסביר, המידתי, הנאור כפי שרוצה אותו שופט\ת אלא שר הפנים הפיזי שמיליונים הציבו אותו\ה בתפקידו.

    י) קיצוץ כל הכספים של תוספות הרמטכ"ל כפי שגנ"ץ ביצע לאחרונה ולבדוק היטב את העלאות השכר במשטרה בעיקר לבכירים ובעיקר לשעברים כפי שקרה בשנים האחרונות.

    יא) הקואליציה צריכה להשתמש ברב שיש לה ולתת יצוג מזערי לחברי האופוזיציה בוועדות הכנסת – אם לממשלה הקודמת מותר להדיר את ח"כ של הימין כשהם בשלטון – לימין מותר להדיר את השמאל – למה? כי הם התחילו ולמעשים יש השלכות. המדיניות חייבת להיות לא חד פעמית אלא לשנים ועשורים קדימה. מאז קום המדינה היה הסדר ברור לחלוקת הכח בוועדות. כשניצח השמאל – השמאל הדיר את הימין וכעת הימין ידיר את השמאל. יצקצקו בלשון הכתבים בתקשורת – אז שיצקצקו.

    יב) נראה לי מספיק לכרגע, יש עוד אבל צריך להתחיל עשות ולא לדבר.

    1. יפה כתבת!

      הייתי מוסיף עוד רפורמות במערכת המשפט: פיצול תפקיד היועמ״ש, יועמ״ש הוא יועץ לא מחייב, חוק יסוד השפיטה שיבהיר שבג״ץ לא רשאי לבטל חוקים

    2. לאורח (1),

      תודה.

      מסכים עם הערותיך, בהחלט להבהיר היטב בחוק יסוד השפיטה כי אין ולא ניתנה לשום ביהמ"ש בשום ערכאה ובשום הרכב הסמכות לבטל את חקיקת הכנסת. טרם שינוי זה לא היתה הרשאה וכנסת ישראל באה לחדד את חוסר ההבנה של השופטים שזה המצב וכל בטולי החקיקה שבוצעו עם רשימה של מספרי פס"ד והשופטים שפסקו היא בגדר פירטיות משפטית.

      להוריד את חוקי כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק לרמה של חקיקה רגילה ובמבוא לחוק לכתוב כי חוק זה שהתקבל בשעת לילה מאוחרת עם הבטחה מפורשת כי לא מדובר בחקיקה שתאפשר ביטול חקיקה – נתקבל בידי 32 ח"כ בלבד – חוק זה נוצל לרעה ולכן כנסת ישראל ברב של 64 ח"כ ומשריינת אותו ל- 64 ח"כ ומעלה מורידה את החוק לרמה של חוק רגיל. למען הסר ספק, חוק זה לא היה חוקה ואיננו חוקה, אין בחוק זה הן בנוסח החדש או הישן לאפשר ביטול חקיקת הכנסת.

      בהחלט לפצל את תפקיד היועמ"ש לממשל לתובע מדינתי ויועץ משפטי של הממשלה. לסגור את מחלקת הבג"צים ולהפוך כל יועמ"ש של משרד ממשלתי למשרת אמון של השר\ה ללא כל כפיפות ליומע"ש לממשלה. היועמ"ש של המשרד מחוייב להגן על מדיניות השר בערכאות לפי הנחיית השר\ה.

  3. האיש מסר שטחי מדינה למדינת אויב ללא אישור הכנסת ובניגוד לחוק יסוד – ואף אחד לא אמר לו "עד כאן אדוני".
    אז מה צריך לקרות כדי שכן יגידו לו את זה?
    אני חושש מהתשובה.

  4. יאיר לפיד מדבר על שירות צבאי (קרבי ומשמעותי). מודעות עצמית קווים לדמותה.

  5. יש להצטער על כך,שגם גופים לא ממסדיים לא הבינו את הצורך שהיה בהפגנות סוערות,כנגד הכניעה לתכתיב של שלטון אמריקני מטורלל,שלחץ על חדל אישים זה,שעקב תאונה היסטורית(מעשהו הנכלולי
    והמסוכן של נפתלי בנט)נעשה ראש ממשלה,וגרוע מכך ראש ממשלת מעבר,שבתקופת המעבר עשה ועושה
    עדיין מעשים שיש בהם לפגוע במדינה האחת והיחידה שיש לעם ישראל.מעשיו האחרונים,כאשר עדיין לא הושבעה ממשלה חדשה,הם המרדה כנגד העברת השלטון בצורה מסודרת,ויש להעמידו לדין בגין המרדה.
    רק בדרך הקשה ילמד פרחח זה,דרך ארץ שלא הצליחו הוריו ללמדו!!!!!!!!!!!!!