לא כל האמצעים כשרים

צבר העדויות במשפט נתניהו מלמד על מערכת מוטה שהתגייסה כולה מראש למטרת הרשעה

ליאת בן ארי, מנדלבליט ואלשיך | צילומי מסך מתוך קשת 12, כאן 11

בשבועות האחרונים, הרחק מהדרמה מהפוליטית ומאור הזרקורים, מתרחשת דרמה חשובה לא פחות באולם בית המשפט המחוזי בירושלים, שם מתנהל המשפט בתיקי נתניהו. אחד אחרי השני, עולים לדוכן עדים מטעם התביעה, ועדותם חושפים הן סתירות מהותיות בכתב אישום והן כשלים חמורים ביותר בהליכי החקירה ובהתנהלות החוקרים.

כפי שפירט מושיק קוברסקי בטורו באתר, אנשי מקצוע כמו מימון שמילה וד"ר יפעת בן חי-שגב העידו כי מבחינת הדרגים המקצועיים במשרד התקשורת ובמועצת הכבלים, ההחלטות שהתקבלו בעניין עסקת בזק-יס היו ענייניות ועברו את כל תהליך האישור המקובל.

מעבר לכך, שניהם גם סיפקו הצצה מטרידה לאופן בו נחקרו במשטרה ולאופן בו ניהלה הפרקליטות את התיק כולו. שמילה סיפר בין היתר כי במהלך חקירתו הרגיש כ "כאחרון העבריינים. הכניסו אותי 11 שעות ,הרגשה שלא נוחה, ככה לא חוקרים עדים". בהמשך הוא הוסיף: "יצאתי מהחקירה בכעס, במועקה, רציתי להעמיד את הדברים על דיוקם…התחושה בחקירה הייתה של לחפש מישהו, לחפש את הראש של נתניהו".

בן חי-שגב סיפרה כיצד חקירתה הייתה "חובבנית, רשלנית ומגמתית תוך כדי הטלת מורא ופחד בתנאים לא אנושיים שצריכים להטריד כל אזרח בישראל, זה דברים של הטעיה בחקירה, וזה מתועד, שביקשתי את הזכות לעיין במסמכים, אני נתקלתי בסירוב מוחלט".

העד הבא שעלה לדוכן מטעם התביעה היה דוד שרן, לשעבר ראש הסגל בלשכת נתניהו. גם הוא סתר בדבריו חלק מטענות התביעה לגבי תיק 4000 (פירוט מלא ניתן למצוא באתר המצוין של אלי ציפורי), אך לא פחות חשוב מכך, פתח את עדותו בנאום תוכחה מטלטל נגד חוקריו.

בין היתר סיפר שרן כיצד "במהלך של חמש וחצי שנים מתעללים בי ובבני משפחתי", כיצד איבד את מקום עבודתו וזכויותיו נרמסו וכיצד זומנה לחקירה בתיק הצוללות אמו בת ה-85 וחשבונות הבנק שלנה נחסמו. גם אשתו של שרן הושמה במעצר בית, ולדבריו "הודיעו לי שאם אתה מצפה לראות את אשתך דקה וחצי, אל תצפה לזה כי היא בידיים שלנו". הוא אף הוסיף כי "איימו לקחת את הילדים שלי לרווחה".

בשבוע שעבר הגיעה גם עדותה של פולינה קריב-גובזמן, חוקרת ברשות לניירות ערך וחברה בכירה בצוות החקירה של תיק 4000, אשר במהלך חקירתה הנגדית במשפט על ידי עו"ד ז'ק חן סנגורו של אלוביץ', נחשפו עוד שלל פרטים מטרידים לגבי היחס לנחקרים. בין היתר נחשף כי הוטחו בשאול אלוביץ' אמירות כמו "אתה הולך לאבד את כל עולמך" ו"להיות שומר בסופר", כיצד נעצרו בני משפחתו ונתפס רכושו ורכושם ללא צווים. (את התמליל המלא הביא אלי ציפורי באתרו).

עוד נחשף כי, בדומה לשיטה בה הובאה לחקירה אמו הקשישה של דוד שרן, גם אמו בת ה-80 של עמיקם שורר (עוזרו של אלוביץ') ואמה החולה בת ה-82 של איריס אלוביץ', שבעצמה נאזקה בחדרי החקירות לעיני בעלה. כמו כן תואר המעצר האלים של אלוביץ' בשעת בוקר מוקדמת והעובדה שלמרות בקשתו ומצבו הרפואי, לא הותר לו להשתחרר לבדיקת לב חשובה. עו"ד חן הגדיר את כל אלה כ"התעללות של ממש".

גילויים חדשים אלה מתווספים לשורה ארוכה של פגמים וכשלים שנחשפו בעבר, כמו הניסיון ללחוץ על אלוביץ' באמצעות בנו להחליף עורך דין, והשתלת מכשירי האזנה בחדר שאמור לשמש להתייעצות בין פרקליטים ללקוחות. בנוסף זכור תרגיל החקירה שנעשה לניר חפץ בו זומן לחקירה "אדם נוסף שאינו קשור כלל לתיק" אלא לחייו האישיים של חפץ, ובמהלך חקירתו נשאל אותו אדם "שאלות לא רלוונטיות" במטרה ללחוץ על חפץ להפוך לעד מדינה.

בני הזוג אלוביץ' עצמם פרסו במסמך ארוך ומפורט את מסכת ההתעללות שעברו, ובו טענו בין היתר כי במהלך החקירות הופעלו כלפיהם "אמצעים דורסניים שמקומם לא יכירם במדינת חוק", בין היתר בהליכים הקשורים ל"איסוף ראיות, בהליכי מעצר, בשטף בלתי פוסק של הדלפות פוגעניות ומגמתיות במהלך החקירה והמשפט, בתפיסת רכוש בניגוד לחוק ובאופן משפיל, בתרגילי חקירה אסורים ומזעזעים, בהתערבות במרחב הייצוג שבין חשודים לסנגוריהם, באיומים ובתנאי מעצר וחקירה קשים באופן מכוון".

לטענתם, כל אלה ננקטו בניסיון "להפעיל על החשודים לחץ ולהביאם בדרך פסולה לספק לחוקריהם, בכל מחיר, ראיות מפלילות כלפי החשודים עצמם וכלפי אחרים".

כל אלה נעשו בפיקוח ובאישור הגורמים הבכירים שהיו ממונים על החקירות. ליאת בן ארי היא הפרקליטה האחראית על התיקים; יהודית תירוש הייתה בחלק גדול מהזמן הפרקליטה המלווה, ושתיהן עבדו תחת פרקליט המדינה דאז שי ניצן. אביחי מנדלבליט היה היועמ"ש שאישר את פתיחת החקירות והגיש את כתב האישום המחורר, והמפכ"ל אלשיך התגאה כי הוא "מכיר כל מילה" בהן.

כל אלה ואחרים הם לכאורה שותפים מלאים למערכת תרגילי שביצעה חקירה מפוקפקים בנושאים אישיים ואינטימיים ותוך שימוש בבני משפחה, פגעה בצנעת הפרט של הנחקרים וניסתה לסחוט מהם הודאות או ראיות תוך רמיסת זכויותיהם ותוך עבירות לכאורה על החוק, והסתירה חלק מהמידע החשוב הזה מפני ההגנה.

במהלך החקירה הנגדית של גב' קריב-גובזמן בה נחשפו חלק משיטות הסחיטה, אפילו השופט בר עם נאלץ להתערב ותהה: "כל האמצעים כשרים?". התשובה לכך צריכה להיות שלילית ומהדהדת, ולא משנה מה דעתך על המצב הפוליטי, על תוצאות הבחירות או על ראש הממשלה.

במדינה דמוקרטית לא כל האמצעים כשרים. במדינה מתוקנת לכל אדם עומדת חזקת החפות ולכל חשוד או נחקר עומדות זכויות יסוד, שנקבעו במיוחד למקרים כאלה בהם מערכת האכיפה מאבדת כל רסן בדהירתה לעבר אישום והרשעה. גם חוקרים כפופים לחוק, ובמיוחד בתיקים חשובים בעלי משמעות שיכולה להיות גורלית. במדינה מתוקנת, חוקרים שעברו על החוק, נקטו באמצעים חריגים והפרו זכויות צריכים גם הם לתת דין וחשבון; מערכת שאפשרה את הטירוף הזה, חייבת תיקון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. האם השרים בן גביר ולוין הולכים להדיח כמה מאות פקידים בכירים או לחפש את הליטוף בגב מצד עיתון הארץ?
    ———————————————————————–

    מכל העובדות ברור שלפנינו מקרה יחודי בו הפקידות הבכירה הן במשרד המשפטים והן במחלקת החקירות במשטרה משך כעשור השקיעה משאבים אדירים על מנת מה שנראה (לפרשנותי) כמו ניסיון להשתמש בכלים משפטיים וחקירתיים על מנת לבצע דבר שנראה כמו מהלך פוליטי שאכן צלח. ה- 4-5 מנדטים שהיו חסרים לימין בשנה וחצי וב- 4 מערכות הבחירות שעלו מיליארדים באופן ישיר לא הצביעו להערכתי גם בגלל ההד התקשורתי בתיקי נתניהו.

    המשטרה הפעילה כלים שלפרשנותי נראים כמו התעללות באמהות בנות 80-85 של נחקרים ונשותיהם, ילדיהם – על מנת לקבל תוצאה משפטית.

    לא שמעתי על הפעלת אלימות שכזו כנגד אמהות בנות 85 של מחבלים שדם של עשרות מתים ופצועים יהודים על ידיהם. לא שמעתי על הפעלת כלים שכאלו כנגד אמהות של משפחות פשע שמבצעות סחיטה באיומים (לכאורה) או בשמה היותר מוכר: פרוטקשיין ופשיעה חקלאית.

    למען הסר ספק, אינני מתכוון לאחרון הפרקליטים בפרקליטות או לשוטר או קצין המשטרה בתחנה.

    דרושה בחינה מעמיקה מצד שר המשפטים ושר לבטחון לאומי – האם כמה מאות פקידים בכירים ראויים לתפקידם והאם לשר יש אמון בהם?

    אם התשובה שלילית – השאלה החשובה האם השר בן גביר והשר לוין יעדיפו את הליטוף של עיתון הארץ או את רצון בוחריהם?

    לוין יתכן ויהיה יו"ר הליכוד לאחר תקופת נתניהו במיוחד אם יבצע לפחות כמה שינויים במערכת המשפט (הוצאת שופטים ועו"ד מהליך בחירת שופטים, מנוי יועמ"ש כמשרת אמון של השר והממשלה. פיצול התפקיד, זכות העמידה, שנוי חוק יסוד השפיטה והכנסה של סעיף ששום ביהמ"ש לא רשאי לבטל פסיק בחוק הישראלי ובטח לא לדון בחוק יסוד, ועוד) . בן גביר לפרשנותי אם לא יפעל לא יקבל את אמון הצבור בבחירות הבאות. בן גביר וסמוטריץ קבלו את כמות הקולות שקבלו לאור רצון של הציבור לזעזע את המערכת.

    השאלה המעניינת היא עד כמה השניים הללו יתקפלו בעקבות לחץ תקשורתי? מעניין אם ברור להם שמר"ץ לא עברה את אחוז החסימה אבל אם היו בודקים בקרב הפקידות הבכירה, השופטים וצמרת העיתונות מעניין אם היתה מקבלת 90 מנדטים?

    מעניין אם השרים מבינים כי הם מושלים בשם ציבור של מיליונים שיצא להצביע ולא בשם קבוצה קטנה ומונוליטית ששולטת בצמרת של התקשורת, פקידות בכירה שממנה את עצמה?

  2. מי יודע כמה אנשים חפים מפשע הורשעו בגלל דברים דומים.

    חובה לבדוק את הדברים ואם אכן כך היו הדברים חובה להעמיד לדין את מי שהיה חלק מהתהליך הזה

    1. רובם כבר לא איתנו, התופעה התחילה עוד לפני קום המדינה ומושטטת היטב.

    2. מדובר במקרה יחודי של פוטש נגד ראש ממשלה מכהן. נא לא לערבב ולא לגמד

  3. רק מהתמונה של שלושת הפרצופים הניבטים ממנה לומדים עליהם הכל. הפנים והחוץ תמיד מסונכרנים. הגיב:

    עיניים מביעות רשע ורוע ומבט שמציג את המחשבות האפלות של האנשים האלה.

    פחד אלוהים איזה טיפוסים יש במוסדות המדינה בישראל. פחד אלוהים של ממש!

    המוסדות מלאים טומאה.

    1. השאלה המתחייבת, כיצד מגדירים התנהלות שלטונית שכזו ע"י גורמי האכיפה?
      האם המושג אירגון פשע בחסות החוק היא ההגדרה המתאימה?

  4. לאף אחד בשמאל לא אכפת מזה ועל זה בונה מערכת המשפט והפרקליטות. הדרך היחיד לחסל את השחיתות הזאת היא לחוקק את פסקת ההתגברות, להוציא את מח״ש מהפרקליטות ולהכפיף אותו לשר לביטחון פנים ולמנות יועץ משפטי שידרוש חקירה של כל שוטר ופרקליט שעבר על החוק בתיקים הללו ובכלל… והכי חשוב להפסיק לקרוא את עיתון הארץ והפסיק את המינויים לתעמולון הזה בצבא ובמשרדי הממשלה. הגיע הזמן שפקידים וקצינים לא יהיו נתונים ללחץ המתמיד שמופעל עליהם באמצעות העיתון הזה.