ישראל צריכה להציב קו אדום לארדואן

למרות הפשרת היחסים בין המדינות, הנשיא הטורקי עדיין מאפשר לחמאס לפעול ללא הפרעה ומקדם חתרנות דתית בירושלים

Presindent.ua Gerd Eichmann

בחודש מאי 2018 נחשף כי פעילי חמאס במזרח ירושלים, באמצעות מימון והדרכה שקיבלו מאנשי הארגון הנמצאים בטורקיה, גייסו והפעילו חוליות טרור במטרה לבצע פיגועים בשטח ישראל. בחודש אוגוסט האחרון נחשפה בתחקיר של ערוץ 14 התארגנות דומה במסגרתה העבירו בכירי חמאס היושבים בטורקיה כספים והנחיות להקמת תשתיות טרור בירושלים, במסווה של מוסדות אזרחיים שונים.

הדמות הבולטת במאמצי הטרור של חמאס בטורקיה הוא סאלח אל-עארורי, האחראי על התשתית הצבאית ביהודה ושומרון ובירושלים, אשר ממקום מושבו באיסטנבול מגייס ומפעיל פעילי טרור, ולאורך השנים היה מעורב בתכנון וביצוע של מאות פיגועים וניסיונות פיגוע.

למרות כל זאת, ולאחר שנים של משבר ביחסים בין המדינות בעקבות ארועי המרמרה והרטוריקה האנטישמית בה נקט ארדואן כלפי ישראל, בשנה האחרונה התהפכה המגמה לקראת חימום היחסים מחדש. אלא שלפחות עד כה, נראה כי היחסים בין טורקיה לישראל עלו על מסלול חד-צדדי בו ארדואן נהנה מפירות שיתוף הפעולה אך אינו משלם מחיר בבלימת החיבור הטורקי לאויבי ישראל.

למעשה, טורקיה מחזיקה את המקל בשני קצותיו. על פי נתוני משרד הכלכלה, בשנת 2021 הגיע הסחר הדו-צדדי בין המדינות לשיא של 7.7 מיליארד דולר, מתוכם 5.7 מיליארד של ייצוא טורקי לישראל. במישור הביטחוני, סוכנויות המודיעין של ישראל העבירו במהלך השנים לאיסטנבול מידע ממוקד שעל פי דיווחים מנע מספר פיגועי טרור מתוכננים על אדמת טורקיה.

מהצד השני, טורקיה ממשיכה במאמצים להשיג ולהרחיב את דריסת הרגל שלה בירושלים באמצעות שלל עמותות השונות (מורשתנו ,טיקה וכו) המזרימות כספים למזרח העיר, עוסקות בפעילות 'דעווה' להפצת האסלאם ולאחרונה אף השתלטו על בית ספר בעיר העתיקה. כל זה ועוד מתרחש כאמור בהסכמה בשתיקה מצד ממשלת ישראל.

בכל פרמטר בו בוחנים את היחסים בין טורקיה לישראל נראה כי הראשונה היא הנהנית העיקרית מחידושם, במישור הכלכלי, המדיני והביטחוני, וגם במישור הדתי. הרצון הישראלי לכונן מחדש יחסים דיפלומטים בריאים הסיח את דעתם של קובעי המדיניות בממשלה היוצאת, אשר שגו שגיאה חמורה בכך שלא הציבו בפני ארדואן דרישות מינימליות בנוגע לצעדים אותה טורקיה צריכה לבצע כלפי ישראל. מבחינה כלכלית עוד ניתן להבין את הצעד הזה, אבל בשום פנים לא ניתן לקבל את המשך פעילות הטרור של חמאס בחסות טורקית, פעילות המכוונת בלעדית נגד מטרות בישראל.

הנשיא ארדואן עדיין נתון במשבר פנימי עמוק וממשיך לחפש גלגלי הצלחה חיצוניים. ממשלת ישראל הנכנסת חייבת להתנות כל התקדמות ביחסים המדיניים בכך שטורקיה תתחיל לפעול נגד חמאס, תגרש את פעילי הטרור משטחה ותסגור את המפקדות שהקימו, וכמו כן תחדול באופן מיידי מהחתרנות הדתית בירושלים שרק מערערת את מאזן היחסים העדין בעיר ועלולה להוביל לפיצוץ. מתסריט כזה ישראל בוודאי לא תרוויח דבר.


מאור צמח הוא יו"ר ארגון 'לך ירושלים'. עקבו אחריו בטוויטר לכל העדכונים האחרונים.

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *