מכה קשה לחמאס בקרב על יריחו

ארגוני הטרור מנצלים את חולשת הרש"פ ומנסים לפתוח חזית חדשה מול ישראל בדרום

כוחות צה"ל פועלים ביריחו | דובר צה"ל

ישראל הנחיתה מכה חשובה על חמאס אשר ניסה להתבסס באזור יריחו והקים תשתית חבלנית במחנה הפליטים הסמוך לעיר. "גדוד עקבת ג'בר" אמור היה לפעול במתכונת "הגדודים" אותם הקים הג'יהאד האסלאמי בצפון הגדה מאז חודש מאי 2021, לאחר המבצע הצבאי ברצועת עזה ('שומר החומות').

במהלך פעולת צה"ל והשב"כ בעקבת ג'בר נהרגו חמישה מחבלים, ביניהם מאלק לאפי וראפת עבידאת שביצעו לפני כשבועיים את פיגוע הירי לעבר המסעדה בצומת אלמוג. הפעולה המוצלחת ביריחו הגיעה לאחר מבצע מעצרים שערך צה"ל ביום שבת, במהלכו נעצרו 15 פעילי טרור חמושים בתום שעות של חילופי אש. באותה הזדמנות לא הצליח צה"ל ללכוד את חברי חוליית המחבלים שביצעו את פיגוע הירי, אולם אתמול להשלים את המשימה.

יריחו נחשבת לעיר השקטה ביותר בגדה והיא שוכנת סמוך לציר התנועה העיקרי מדרום לצפון בקעת הירדן, ציר תנועה עיקרי לכלי רכב ישראלים. הימצאות מחבלים חמושים באזור יריחו מסוכנת מבחינה ביטחונית לישראל, ומכאן חשיבות פעולת צה"ל במחנה הפליטים. חמאס והג'יהאד האסלאמי מנצלים את חולשת הרש"פ וחוסר רצונה להילחם בטרור, ומקימים קבוצות טרור חמושות במסגרות של "גדודים" בשטחי יהודה ושומרון. עד כה הוקמו כעשר קבוצות טרור כאלה באזורי שכם, ג'נין וטול כרם.

קבוצת הטרור של חמאס המכונה "גדוד עקבת ג'בר" מהווה ניסיון להתפשט לדרום הגדה. הקבוצה צמחה ביריחו מתחת לאפם של מנגנוני הביטחון של הרש"פ אשר נמנעים מלהילחם נגד קבוצות הטרור החמושות, מה שמאלץ את צה"ל והשב"כ לעשות את העבודה במקומם.

אבו מאזן דבק בהחלטתו להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. הוא גינה את פעולת צה"ל בעקבת ג'בר, כינה אותה במילה "פשע", ודרש מהקהילה הבינלאומית לספק הגנה לפלסטינים מפני ישראל.

מזכיר המדינה בלינקן הציג בשבוע שעבר בפני עבאס את תוכנית הממשל להרגעת המצב הביטחוני בצפון הגדה, אותה גיבש הגנרל מייק פנזל המתאם בין הממשל לבין מנגנוני הביטחון של הרש"פ. התוכנית קיבלה גם את אישורה של ישראל. הגנרל פנזל מציע הקמת כוח ביטחון פלסטיני מיוחד, במימון אמריקני, שיעבור הכשרה בירדן ויוצב בשכם ובג'נין כדי להתעמת עם קבוצות הטרור החדשות שצמחו בשטח.

אבו מאזן הביע חשש כי התוכנית האמריקנית תביא למלחמת אזרחים בין התושבים בגדה ותצייר אותו כ"קבלן הביטחון" של ישראל. הוא התנגד בדיפלומטיות לתוכנית וגורמים מקורבים אליו טענו כי נמאס לו להיות קבלן הביצוע של הממשל מבלי שהוא מקבל תוכניות עם אופק מדיני. חמאס ימשיך לנסות ולרתום את העיר יריחו, וערים נוספות כמו קלקיליה וטול כרם, למאמץ לעורר אינתיפאדה חמושה חדשה נגד ישראל. הברחות הנשק זורמות בקצב גובר דרך הגבול עם ירדן לשטחי הגדה, וכוחות הביטחון מתקשים לעצור את התופעה.

גורמים בחמאס אומרים כי לעיר יריחו חשיבות אסטרטגית בגלל קרבתה לירושלים ולגבול עם ירדן. חמאס מתכנן להפוך אותה ל"בירת הטרור" הדרומית בגדה כפי שהג'יהאד האסלאמי הפך את העיר ג'נין ל"בירת הטרור" הצפונית בגדה. במחנה הפליטים עקבת ג'בר חיים כעשרת אלפים איש. המצב הכלכלי בו ירוד והרש"פ מזניחה את הטיפול בו. במחנה פועלים חמושים של תנועת פת"ח מקבוצת 'גדודי חללי אל-אקצא' בשיתוף עם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס.

הקרב בין צה"ל והשב"כ לארגוני הטרור על השליטה באזור יריחו רק החל. בכיר חמאס סוהיל אלהינדי הבטיח נקמה על מות חמשת המחבלים, ומנהיג חמאס אסמעיל הניה התייחס אתמול למבצע צה"ל ואמר כי "המשך ההרג על ידי הכיבוש הישראלי יהיה אסון עבורו". הוא הבטיח כי קבוצות הטרור החדשות הנקראות "גדודים" ימשיכו בפעולותיהן נגד ישראל.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. קראו עוד מטוריו באתר האישי שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. מוזר לראות באתר הזה כתוב "הגדה המערבית" כל כך הרבה פעמים במאמר אחד. יהודה ושומרון. האם אנחנו כל כך אובססיביים לנושאים האישיים של ראש הממשלה עד שהנושא הבסיסי של המאבק שלנו על הארץ הזו נשכח? אני מתחיל לתהות.

  2. חשבתי שהשלטון הירדני בחבלי ארץ ישראל הסתיים…. כנראה שלא אצל בן מנחם שמקפיד לכנות את יהודה ושומרון "הגדה המערבית".
    אגב, יריחו דרומית? דרומית יחסית למה? יריחו נמצאת באותו קו רוחב של מודיעין וראשון לציון, צפונית לירושלים. לא ממש דרום במונחים ישראלים, אלא אם נקודת ההתיחסות של בן מנחם "לגדה המערבית" בפני עצמה וללא קשר ל"כיבוש הישראלי".