דעה: תיקון מערכת המשפט הכרחי לחיזוק הכלכלה

יכולת המדינה להגן ביעילות על החיים, החירות והקניין של אזרחיה הוא תנאי הכרחי לקיום שוק מתפקד

צילום מסך מתוך כאן 11

העיקרון המרכזי בכלכלה הוא בחירה בין חלופות מכיוון שמשאבים מוגבלים מטבעם. אם יש לי סכום כסף מסוים עליי להכריע כיצד להשתמש בו – לרכישת דירה, לרכישת רכב השקעות בשוק המניות או ארוחה במסעדה למשל. גם כאשר באים לדון ברפורמה במערכת המשפט השאלה שצריכה להישאל היא מהי העלות האלטרנטיבית של היעדר רפורמה וגניזתה.

מדינת ישראל הוקמה במטרה להיות בית לאומי לעם היהודי ולספק לו יכולת להתקיים בביטחון. האמנה החברתית הבסיסית בהגות ג'ון לוק קובעת כי אזרח מוותר על חירות מוחלטת ומצב של אנרכיה ומפקיד אותה בידי המדינה כדי לקבל חוק וסדר. אלא שהמצב כיום, כאשר אכיפה בררנית וסירוס יכולת של הממשלה לקדם מדיניות ריבונית ולאומית, או פגיעה ביכולת כוחות הביטחון להילחם כראוי בטרור ופשיעה.

גרוע מכך, במצב בו בית המשפט הפך עצמו לפוליטי, על ממשלות שמאל מעולם לא הוטלו איזונים ובלמים, ואילו ממשלות ימין נחסמות על כל צעד ושעל. כיהודי לאומי ציוני וליברל תומך שוק חופשי, אעדיף מצב של מדינה יהודית בטוחה בעלת משטר דמוקרטי של עליונות הפרלמנט על פני דיקטטורה פרוגרסיבית פוסט-ציונית של מערכת המשפט, גנרלים חולבי פנסיות ובירוקרטיה. בניגוד לשלטון השופטים כיום, בדמוקרטיה פרלמנטרית ביכולתי לשכנע את הציבור ולהצביע למפלגה שתהיה לשון מאזניים ומצעה יהיה קפיטליזם וחירות.

דוגמא מובהקת לסכנה הגדולה לחירות, לדמוקרטיה ולכלכלה במצב המשפטי הנוכחי היא תזת "המשבר החוקתי" בו בג"ץ יפסול בניגוד לחוק את חוקי היסוד שאושרו בכנסת. על פי שורת הלשעברים, כוחות הביטחון במקרה כזה יצייתו למערכת המשפט. המשמעות הברורה היא חיסול הפרדת הרשויות. בית המשפט נוטל לעצמו לא רק את סמכויות השיפוט אלא גם את סמכויות החקיקה והביצוע. כל הכוח מרוכז בידי רשות אחת שכוחות הביטחון וכל הפקידות הבכירה סרים למרותה באמצעות החלטות יועמ"ש שרירותיות. אין איזונים ובלמים. השלטון הפקידים האבסולוטי לא ניתן להחלפה ואינו חייב לציבור דין וחשבון.

על פי האסכולה הכלכלית המוסדית עליה הסתמכו 270 הכלכלנים שחתמו על מכתב נגד הרפורמה, זהו מצב מדויק של "מוסדות נצלנים" ושרירותיים המסכנים את זכויות הקניין והצמיחה הכלכלית. כיצד? כאשר לבירוקרטים סמכות שרירותית הם מנהיגים אכיפה בררנית, כפי שאנו רואים כיום. במקום שהחוק יחול על כולם באופן שווה מי שיקבע מתי לאכוף את החוק ומתי לפגוע בחופש התנועה, בחירות, בזכויות הקניין הוא פקיד בלתי-נבחר שאין עליו בקרה. השחיתות תחגוג ללא פיקוח ציבורי, בתי המשפט יפסקו על פי נטייה פוליטית ועסקים יוותרו חסרי הגנה.

זהו מצב אותו הגדיר פרידריך האייק כאחד השלבים בדרך "לשעבוד". איזה משקיע ירצה להשקיע כספים בסביבה כלכלית כזו? איזה יזם רציני יסתכן בהקמת והרחבת עסקים בסביבה חוקית כזו? העובדה לפיה 270 כלכלנים בכירים לא מצאו לנכון להזהיר מפני ההשפעה ההרסנית של משבר חוקתי בו מראית העין של דמוקרטיה נעלמת ובית המשפט נוטל את רסן השלטון האבסולוטי, היא חרפה מקצועית וערכית.

ניסינו את הממשלה הקודמת; ניסינו את השיטה המשפטית של אהרן ברק. הדיל שהיא הציעה היה כזה: ישראל היא מדינה בה מחירי כל מוצר כמעט יקרים ביחס למערב (ביגוד, ריהוט, דיור, מזון, דלק, רכבים), פרט למחיר הזול של דם יהודי. על כן העברת הרפורמה המשפטית הכרחית לטובת הציונות, לטובת הדמוקרטיה, לטובת החירות ולטובת הכלכלה. יכולת המדינה להגן ביעילות על החיים, החירות והקניין של אזרחיה הוא תנאי הכרחי לקיום שוק מתפקד, עליו הצביעו מרבית הכלכלנים החשובים מימי אדם סמית ועד ימינו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. השמאל מושל והימין כושל.

    אתמול התרחשה הטרגדיה של הליכוד והימין , הליכה לקנוסה. התקווה היחידה אם נצטט את ברדוגו, שעל שברי הליכוד והימין יקום דור חדש של ימין חכם חזק ואמיץ

  2. הכל נכון רק אסור לשכוח שמעולם לה הייתה תעמולה כה קיצונית בערוצי התקשורת ואתרי אינטרנט שהפכה את כל העסק למורכב יותר ומעכשיו בכל רכיבי חברה חופשית ובריאה יהיה צורך בפסיכיאטר צמוד שיגרום לאנשים שנשטף להם המוח לקבבל את תוצאות הבחירות. משינה צעירה שהיא נס גלוי כמעט הושמדה על ידי היהודים עצמם בסרס עצמי פסיכוטי. האשמים לכל המצב הם בבג״ץ ותקשורת השמאל כגון הארץ,11,12,13,walla,mako. אם טייס החליט להפקיר את ההגנה על האזרחים במדינה שגרים בה יהודים זה אומר שהבעיה היא לא בדיקטטור לטענתם כמו ביבי אלא דיקטטורה מחשבתית והנדסת תודעה. גם אם היטלר היה ראש ממשלת ישראל, הנזק שהשמאל גרם וגורם זו התאבדות.

  3. המאמר אומר משהו אחד, הנתונים והמשקיעים אומרים ההפך. מאז הרפרומה יש ירידה משמעותית בהשקעות אחרי שבשנים האחרונות היתה דווקא עליה.

    1. שערי הריבית משפיעים על כך באופן עמוק. זה חלק ממחזור העסקים אך אין ספק שחוסר היציבות בישראל בעקבות המחאות והכאוס מחמיר את המצב