שלא יעבדו עליכם: המניפולציות במכתב הטייסים

סערת הסרבנות היא דוגמה למלאכת מחשבת של הונאה, שעל עיצובה עמלו מיטב הפרופסורים והפרסומאים

צילום: דובר צה"ל

מאחר שהזירה העיקרית של המאבק נגד הרפורמה היא זירת התודעה, צריך לבחון את מכתב הסרבנות החדש עליו חתומים בראשי תיבות, כך נאמר לנו, 1142 אנשי מילואים פעילים מחיל האוויר, לאור ההנחה שמדובר קודם כל בלוחמה פסיכולוגית. בכך אין כמובן כדי להפריך את הטענות, אבל ראוי להתייחס אליהן בחשדנות הראויה, ולכן כמה הערות על מה שיש במכתב.

ראשית, על בסיס ניסיון העבר, סביר שאת האמת, ככל שיש כזו מאחורי המכתב, טרחו להציג באופן מנופח ככל האפשר כדי להשיג אפקט מירבי. אבל ברור כשמש שהדברים אינם כפי שהם כתובים.

אנחנו הרי יודעים איך התקשורת עובדת ורק בסוף השבוע נתנו לנו עוד דוגמא: ידיעות על כך ששר הביטחון גלנט דורש לעצור את החקיקה בראש החדשות, בזמן שמה שגלנט אמר בפועל, או בהבהרה שפורסמה אחרי שהמהדורות כבר נגמרו, היה שהוא פועל להשגת הסכמה רחבה, שזה גם מה שנתניהו אמר בנאומו בערב חמישי. רמת אמינות: מספר המפגינים בקפלן. ספרו לנו איך 14 הוא ערוץ תעמולה, בדרנים.

אז מה יש לנו בטבלה שצורפה למכתב הסרבנות ה"חדש"?

א. הטבלה יוצרת את הרושם שיש פה "מאות טייסים ונווטים". זה אכן מה שהעיתונות פמפמה בפרומואים למכתב, וגם אחרי פרסומו. אבל זה לא מה שכתוב בטבלה.

לדוגמא כאשר כתוב שבין המורדים יש 235 חותמים מ"מערך קרב", זה לא אומר 235 טייסי קרב. זה גם לא אומר 235 טייסי ונווטי קרב. המכתב מדבר על משרתי מילואים פעילים "בתפקידי צוות אוויר ובקרה" (עוד כמה קטגוריות, לא כולן רלוונטיות למערך הקרב).

כמה מהם טייסי קרב וכמה נווטי קרב? וכמה מהם בקרים? והאם "תפקידי בקרה" כוללים רק בקרי אוויר, או בהרחבה, גם קצינים וחיילים אחרים ממערך השליטה האווירית? ואם ממש רוצים לרמות, אפשר לכלול בבקרה גם את בקרת איכות, ואת יחידות שליטה קרקעית, אבל אני מניח שהיה פה מספיק מרחב תמרון גם בלעדיהן.

ב. בהתחשב באופנים בהם עצומות קודמות מתחו עד קצה הגבול את אפשרות ההפחדה, אם היו כאן באמת "מאות טייסים ונווטים" היו אומרים לכם בדיוק כמה טייסים וכמה נווטים.

ג. לא נאמר איך כל אלו מפוזרים בין יחידות. זה שלא מצוינת כאן פגיעה בכשירות של אף יחידה ספציפית (זכרו את טייסת 69), זה כנראה בגלל שאין כזו.

ד.במערך התובלה יש אפשרויות רבות עוד יותר לכלול את קטגוריות נוספות ב"תפקידי צוות אוויר ובקרה": מכונאים מוטסים, מפעילי מערכות שונות, ועוד. כל אלו תפקידים חשובים, כך ככל שמכניסים יותר קטגוריות המספרים גדלים ונוצר הרושם שיש עוד ועוד "טייסים ונווטים".

ובהכללה, כאשר מגדילים את המאגר מתוכו נלקחו המספרים, פירוש הדבר שאחוז קטן מהמשרתים מצטייר כיותר גדול. מערך המילואים של חיל האוויר הוא ענק. אלף איש בתוכו זה חמור, אבל בפיזור בין כל היחידות האפשריות בקטגוריות הנזכרות, זה אינה מסה שמשנה את מצב הכשירות. מה שמשנה את מצב הכשירות היא העובדה לפיה צה"ל לא מטפל בסרבנות, ולא מבין שהוא עלול להתפרק בגלל המופקרים שמסרבים והמדיחים, המסיתים והממרידים שמסייעים להם.

ה. בסבירות גבוהה, המספרים המופיעים במכתב הם אגרגציה של כל הסיבובים הקודמים, ולכן הרוב כנראה היה ידוע קודם. כלומר, רוב אלה שבאמת מסרבים, או כך אני משער, כבר עשו זאת קודם, ולכן נכללו בהערכה שמסרו שר הביטחון והרמטכ"ל לראש הממשלה ביום רביעי: "אין כרגע פגיעה בכשירות למלחמה".

ו. רשמית החותמים כולה מובאת ראשי תיבות. דובר צה"ל פרסם את דבר קיומה בשעה 17:21 בערב שבת. היה ברור שאין דרך לבדוק אותה עד כניסת השבת, ויהיה קשה לעשות זאת גם בזמן המועט שנותר עד ההצבעה.

ז. המכתב לא נוסח סתם בידי אנשי צבא. הוא חלק מקמפיין מקצועי, עתיר ממון, מתוזמר ומשומן. מישהו נתן פה ייעוץ מדויק על איך לגרום להבלים להישמע אמינים, ועד איפה למתוח את גבול הסיסמאות.

הטקסט מבלבל במתכוון בין עילת הסבירות המורחבת לעילת אי-סבירות הקיצונית; הוא מציג בעורמה ובאופן שקרי את "החוזה" האזרחי, ומבלבל אותו במתכוון עם זה הצבאי בשמו כל חייל נשבע; והוא ממקם את הממשלה הנוכחית לא כבעלת עמדה פוליטית, אלא כבלתי-לגיטמית, שכן "החוזה" חל על "ממשלות מכל גווני הקשת הפוליטית" – אבל לא על זו, או על מעשיה של זו. וכמובן שלשיטת החותמים, תיקון של הגבלת עילת הסבירות נמצא מעבר לכל גבול לגיטימי. אין לי איך לתאר כמה הדבר הזה מטופש ומגוחך, ואפשר למכור אותו רק למי ההבנה הפוליטית שלהם הפכה לעיסה בה אין עוד משמעות למילים.

המכתב הוא דוגמה למלאכת מחשבת של הונאה שעל עיצובה עמלו מיטב הפרופסורים והפרסומאים, כך ששקרים, פירכות והבלים ישמעו משכנעים, עד לרמה בה פעולת פירוק יסודות החוזה החברתי, כמו סרבנות המונית, נחשבת למעשה כהגנה עליו. לא מדובר בקבוצת אנשי צוות אוויר שחצבו טקסט מלא כאב מליבם, אלא במניפולציה משוכללת שרקחו מקצוענים.

אני לא מהסבורים כי הגבלת עילת הסבירות חשובה כל כך. היא בטח לא קץ הדמוקרטיה (כמו שחושבים בצד שלהם), אבל היא גם לא תחילת הדמוקרטיה (כמו שחושבים בצד שלנו) כי השופטים ממילא פוסקים כרצונם, וכל מה שהם עשו עם עילת הסבירות המורחבת (שהמציא אהרן ברק ושאין בשום שיטת משטר נורמלית), הם יהיו יכולים לעשות עם המידתיות והפרשנות התכליתית.

אבל אני כן חושב שמוכרחים להעביר את הגבלת עילת הסבירות, כי החוק הזה הפך חשוב וגדול יותר מכל מה שיכול להיות כתוב בו. כעת המצב הוא להיות או לחדול, פשוט כמשמעו. אם ניכנע למרד בצבא, הבעיה שלנו כבר לא תהיה כן דמוקרטיה או לא דמוקרטיה; היא תהיה האם אנחנו בכלל מדינה, או שאנחנו יצור פוליטי צולע שדומה יותר לרשות הפלסטינית, מדינה כושלת – מה שנקרא במדעי המדינה Failed State – בה כל מיעוט שאוחז בנשק יכול את דעתו לכפות על השלטון ועל הרוב.

לכן גם אם הסרבנות האמיתית בחיל האוויר היא רק שבריר ממה שנדמה מהמכתב, יש לטפל בה בכל החומרה הראויה: להדיח את כל הסרבנים מתפקידיהם המקצועיים, להוריד אותם לדרגת טוראי, ולשחרר אותם משירות מילואים אם הם בגיל ההתנדבות, או לזמן אותם למילואים רגילים בביטחון השוטף אם הם עדיין בגיל המילואים.

גם אנשי שמאל צריכים להבין שאין שום אופציה אחרת אם אנחנו רוצים שיהיה לנו כאן צבא, וחמור מזה – אם תהיה לנו בכלל מדינה שהצבא יכול לשרת אותה. פוליטיקאים שאינם מבינים את העובדה הבסיסית הזו, מקומם לא בבית הנבחרים של מדינה ריבונית, קל וחומר שלא בליכוד.

***

להאזנה לכל פרקי הפודקאסט 'שומר סף' עם ד"ר גדי טאוב – לחצו כאן.

לצפייה בכל הפרקים בערוץ היוטיוב שומר סף

 

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. לגדי,
    שים לב שמי שמוביל את הנושא אינם פוליטיקאים (לפחות לא בהווה) אלא בכירי צבא בדימוס.
    עובדה זו מחזקת את הסברה שמדובר בניסיון להפיכה צבאית (גם אם מוגבלת בעוצמתה) שאם תצליח בכל החלטה ריבונית שלא באה להם בטוב, המקל הגדול יונח על השולחן.

    1. איפה ראית בין מובילי המחאה מישהו שהוא גם לא פוליטיקאי וגם בכיר צבא בדימוס?

    2. האלוף במיל' גיא צור,

      קרא לשב"כ לעצור את ראש הממשלה ושר המשפטים ולהוציא מחוץ לחוק את מפלגת הליכוד.

      בדף הפייסבוק שלו כתב צור כי "ראש השב"כ, היועצת המשפטית ויתר הגורמים הרלוונטיים צריכים להכין עצמם לקריאה שנייה. אם חוקי הרשע יעברו בקריאה שנייה, יש לפנות לבג"ץ להוצאת הליכוד מחוץ לחוק ולעצור בפועל את נתניהו, לוין ורוטמן".

      זו ההגדרה של חונטה צבאית.

      אחרי הפרישה מצה"ל, הוא מכהן כמנכ"ל חברת התובלה געש מקבוצת תעבורה וכיו"ר הוועד המנהל של עמותת בית לכל ילד. הוא מעולם לא היה פוליטיקאי רישמי.

      ואם אתה "לא רואה" את כל הנשקים לאחים, שאף אחד מהם "לא פוליטיקאי וגם בכיר צבא בדימוס" – אנא מסור לאילן שילוח, שללא משקפיים, יש סיכוי סביר כי תתקשה לפרסם פרופוגנדה שנשמעת אמינה.

    3. אכן יש בין מובילי המהפכה גם בכירי צבא אבל לומר שזו ׳הפיכה צבאית׳ זה פישוט יתר.
      זו הפיכה שהיא גם צבאית.
      למעשה גורמי ההפיכה מתמיינים לחמש זרועות:
      א.הזרוע הפוליטית.
      ב.הזרוע הבטחונית.
      ג.הזרוע המשפטית(שלוש הזרועות הללו כוללות הרבה לשעברים).
      ד.הזרוע ההנדסית(תקשורת, אקדמיה, תרבות)
      ה.הזרוע המארגנת(ועדי עובדים, ארגונית ׳לא פוליטים׳ ושאר ארגונים חברתיים המסוגלים להניע קבוצות אנשים וליצור תחושת שייכות ולחץ חברתי).
      כאשר כל הזרועות משתפות פעולה על מנת לכפות עצמן על הרוב בכל דרך אפשרית.

  2. מה אין (!) בכל המכתבים האלה? מדוע הטרוריסטים (כבר אוכיח) מנפנפים באי התייצבות לשירות?

    כיוון שאין להם – לא היו ולא יהיו – נימוקים, מדוע עמדתם נכונה. מדוע החמאס מאיימים בפיגועי רצח? מדוע נסראללה מאיים בכיבוש הגליל? מדוע דעאש מאיימים בעריפת ראשים? תעצרו לרגע ותחשבו על זה!

    התשובה בעצם אלמנטרית – כיוון שאין להם, לא היה ולא יהיה, נימוק לוגי לצדקת עמדתם! הם מאיימים מאותה סיבה, שהיטלר איים על הסובבים אותו – כי אם אינך מסוגל להצדיק את עמדתך באמצעות לוגיקה, כל מה שנותר לך, זה איומים ואלימות.

    ואיומים + אלימות להשגת מטרה פוליטית, זו הגדרתו של טרור.

    זוכרים לדוגמא את מכתב הניצבים, בהם כל ניצב משטרה (תרתי משמע) הופיע כ-6 פעמים כדי לנפח את רשימת ה"חותמים"? מר שילוח רוצה למכור לנו את הבאזאר שלו עוד פעם? בפעם הבאה הוא יכלול גם יונים וסנאים מתנגדים? התמיכה הנרחבת בפרסומאי השקר והטרור הגיעה אפילו עד לעולם הבא, כאשר יהודה וילק חתם גם הוא. זה שוילק נפטר ב-17 במרץ 2019, לא הפריע לו לחתום על "עצומה" שסרסורי הדמוקרטיה הנוכלים החתימו ב-2022. ועכשיו מר שילוח רוצה שנאמין לפרסומיו?

    אז בנוסף לעובדה הנכונה מאוד שכל המכתבים האלה, הם מבצע לוחמה פסיכולוגית כנגד הישראלים ותו לא. יש לענות לטרוריסטים הסחטנים באותה מטבע – לא להקשיב לטרוריסטים כלל.

    מי שרוצה לקחת חלק ב*דיון* ציבורי, תמיד מוזמן להביא נימוקים להצדקת עמדתו ובאמצעות כך, לנסות ולשכנע אותנו (את הישראלים). לטרוריסטים ולסחטנים מצפה אותו גורל כמו לבני סלע – מי שרוצה לכפות את עצמו על אחרים באמצעות כוח, יגלה מהר מאוד שאין לו מקום בחברה מתוקנת.

    בסוף הם יהגרו לאחיהם בעזה, שם יוכלו לאיים על ישראלים ביחד עם אסמאעיל הנייה. זה מה שקורה למי שבוחר באלימות וסחיטה באיומים, כיוון שאין לו נימוקים אך הוא בטוח שיש קשר כלשהו בין אלימותו, לערך נעלה כשלהו. גם הנאצים האמינו שקנו את המילה "שיוויון".

    1. ״זו הגדרת הטרור״-
      סוף סוף מישהו קורא לילד בשמו.
      מתחיל לשגע אותי לראות ימנית תומכי רפורמה שמשתמשים במילה העדינה ׳אנרכיסטים׳(מה גם שזה מאורגן מכדי להיקרא אנרכיה).

  3. בס"ד רהוט ומדויק . בקשה צנועה , תפסיקו להסביר את המתנגדים לדמוקרטי'ה, ותסבירו יותר למה כן נכון לעשות זאת . את הרפורמה. לפחות חלקים ממנה. גם אם בשלבים. בבקשה לעשות השתדלות עצומה להגיע היום למפגן התמיכה של הימין . "תנו רבנן: לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת". סנהדרין קז ע"ב. " ימין ה' רוממה ימין ה' עשה חיל". תהלים פרק קיח פסוק טז

  4. הקומוניסטים תמיד הטיבו ברמיה, הולכת שולל
    ואז ברצח המוני.
    היום הם הניאו נאצים חברו להם, וקיבלנו סרבנות

  5. אן מה לעשות.
    גם אני חושב שצריך לקצץ את סמכויותיו של בית המשפט. אבל יש כאן קרע הולך וגדל בעם, שיכול להוביל לאסון במידה שתפרוץ מלחמה. חייבים לוותר, וללכת לכוון של אחוד העם. לפעמים עדיף להיות חכם מצודק.

    1. אין מה לעשות, כי?

      כי אם נניח הילד שלך, רוצה לרצוח מישהו ולא מקשיב – יש קרע ביניכם, אז חייבים לוותר, וללכת לכוון של אחוד המשפחה? כי לפעמים עדיף להיות חכם מצודק?

      ראשית, האם אתה בטוח שלקרוא להעדפתך מעלה (אני יודע שכתבתי פרפראזה על דבריך, אם כי אחד-לאחד) "להיות חכם מצודק", זו איך נאמר – בחירת מילים/שימות נבונה? השופט: מדוע לא הגשת תלונה במשטרה? אתה: אדוני השופט, פשוט חשבתי שצריך לאחד את הקרע, כי עדיף להיות חכם מצודק? עדיין בטוח שזו התגובה החכמה?

      שנית, מה הסיבה המדויקת שאתה ממליץ ללא סיבה ראויה, דווקא לקוראי אתר זה לוותר ולא לטרוריסטים, המשתמשים ברגע זה ממש, באלימות ואיומים לשם השגת מטרה פוליטית (כאשר זו בדיוק ההגדרה של מהו טרור)?

      פשוט חשבתי, שאם מה שנמצא בראש מעייניך היה באמת "אחוד העם", אז דווקא היה הגיוני יותר שהדרישה לויתורים תהיה הדדית? שתפנה אותה לשני הצדדים?

      ושלישית, כאשר כואב – צריך לרפא. לא מדובר בקרע חדש. ממש-ממש-ממש לא. כבר שנים על גבי שנים "ההסכם הזה חוקי בעיניי". אם לא נטפל בפרוטקשן ה"דמוקרטיה" עכשיו, הפרוטקשן יגדל – לא יקטן. זהו סיכון ידוע בטיפול בפשע מאורגן. זאת סיבה לא לטפל בפשע מאורגן?

      רוצה לנמק שאני טועה? בבקשה! רק אנא, אל תמהר להוכיח את המשפט: “The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”

    2. אמנון יהלום, מה אתה יותר נוכל או מטומטם? הקרע הוא לא בגלל המחנה הלאומי אלא בגלל הסמול. כך הסמול רוצה להשיג שליטה מוחלטת. לא רק שהוא הקורע אלא אחר כך זועק זעקות שבר הקרע בעם. כמו אותו רוצח הוריו שמתלונן ען יתמותו. אמנון יהלום אתה לא צודק ולא חכם אלא מטומטם לפחות בגלל שאתה חושב שנאמין לך באם אינך נוכל.

  6. ביטול עילת הסבירות זה לב הרפורמה. הנקודה המרכזית וההכרחית