המפכ"ל שוב מבולבל

שבתאי מנסה להסתיר את הכשלון ולברוח מאחריות באמצעות ספינים משומשים

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אמור לסיים את כהונתו האומללה בעוד כארבעה חודשים. מדוע אם כן, מעבר לחיבתו הידועה לפטפוט, היה דחוף לרוץ ולהתראיין בראיון שער נרחב ב'ידיעות אחרונות', לסיכום הקדנציה כביכול?

למען הקורא הסביר ולמען הרקורד ההיסטורי, מוגש בזאת מדריך קצר לפירוק הספינים התורנים.

הספין הראשון והנדוש מכולם נוגע לסוגיית הסמכות המוכרת. לשאלת המראיין רונן ברגמן "אם השר הממונה יאמר לעשות כך, ובית המשפט יאמר לעשות אחרת, למי מהשניים אתה מקשיב?", מדקלם שבתאי את המנטרה השחוקה לפיה

בסוגיה הזו אין לי בכלל דילמה. יש לנו מצפן אחד שהוא המצפן המשפטי, אנחנו פועלים על פי דין וזה הקו שמנחה אותנו"

זה נכון שלא אמורה להיות דילמה, אך שבתאי טועה לחלוטין בפתרונה. לו רק היה טורח לקרוא את פקודת המשטרה מכוחה פועל הארגון בראשו הוא עומד, היה מגלה בה קביעה מפורשת כי "משטרת ישראל נתונה למרות הממשלה", ומי שממונה עליה מטעם הממשלה הוא שר המשטרה. זה הדין וזה החוק, לא שום קו דמיוני.

בהמשך לאותו הספין שבתאי חושף כי

עצרתי ניסיונות פוליטיים להשתלט על המשטרה. גיליתי שהשר לא מסתפק רק בלשמוע ולשאול, אלא נותן לקצינים 'הצעות' כיצד לפעול"

נשוב לפקודת המשטרה הקובעת כי "השר יתווה את מדיניות המשטרה ואת העקרונות הכלליים לפעילותה, לרבות לעניין סדרי העדיפויות, תוכניות עבודה, הנחיות כלליות.. ומימוש כלל סמכויותיו בכל הנוגע לתקציב המשטרה… וכן יקיים פיקוח ובקרה על פעילות המשטרה ועל רמת מוכנותה".

במילים אחרות, אם שבתאי אכן מונחה על ידי "מצפן משפטי" ופועל "על פי דין", עליו לדעת כי הוא נתון אך ורק למרות הממשלה והשר הממונה עליו, כלומר הדרג הפוליטי הנבחר בידי הציבור ומחזיק בסמכות להתוות מדיניות. אפשר לבקר עניינית את מדיניות השר אבל בשאלת הסמכות אין כל ספק.

אז אם לשר המפכ"ל לא מקשיב, ממי הוא מקבל הוראות? תשובה לכך ניתן למצוא בהמשך, כאשר שבתאי תורם את ליטרת הבשר הצפויה למען מחאת השמאל, שתחת כהונתו חצתה כל גבול דמוקרטי אפשרי. לדברי המפכ"ל

הבנתי שהמבחן הגדול שלי הוא למנוע מלחמת אחים. זה הפך למשימת חיי…בכל פעם שאיילון נחסם, הוא (בן גביר) היה דוחק בי לתת פקודות שונות מאלה של עמי אשד"

ובכן, מר שבתאי, אולי אם היית מבצע את תפקידך כאחראי על אכיפת החוק ולא מאפשר לאנרכיסטים לשבש את הסדר הציבורי ולחסום כבישים בניגוד לחוק, לא היה צורך בהתערבות השר בעניין. במבחן החשוב באמת של שמירת החוק והסדר המשטרה תחת שבתאי נכשלה בגדול, כמו גם בפארסת הדחת אשד שהודח על ידי שבתאי עצמו לפני שהוחזר והתפטר.

לסיום נשלף עוד ספין מוכר ואהוב במיוחד על מפכ"לים, זה הנוגע לסיום כהונתם. כאשר שבתאי נשאל על הקדנציה המסתיימת בקרוב והאם חשב להמשיך לשנה נוספת, הוא מסביר כי

בתחילה חשבתי לבחון את האפשרות הזו באופן חיובי, אבל ככל שעבר הזמן התגבשה אצלי ההכרה כי בתנאים הללו לא אוכל להמשיך. לכל דבר יש גבול"

דברים מרגשים ואמיצים, רק שעל פי החוק מי שמחליט האם להאריך את כהונת המפכ"ל היא ממשלת ישראל ולא אף אחד אחר. הממשלה היא זו שאישרה את מינוי שבתאי לתקופה בת שלוש שנים, וכל עוד לא החליטה אחרת הוא יסיים את תפקידו לאחר שלוש שנים, כפי שנקבע מראש.

לכן דברי שבתאי לגבי "בחינת האפשרות" להמשיך לכהן נראים כלא יותר מעוד ניסיון התחמקות מצד המפכ"ל ומקורביו. כבר מראשית הקיץ החלו לצוץ דיווחים על סכסוכים בין שבתאי לבין בכירים במשטרה. לאחר פרשת אשד היה ברור כי המפכ"ל איבד שליטה, זמן רב לפני תום כהונתו בחודש ינואר הקרוב. לכל דבר יש גבול, חוץ מלספינים ולשקרים.

ואם שבתאי חש מזה תקופה כי אינו יכול להמשיך, מדוע בכלל לדבר על שנה או רביעית או להחזיק בכיסא בכוח? בתחום הזה הוא לפחות היה יכול ללמוד ממפקד מחוז תל-אביב לשעבר. הרי מאז 1990 רק שניים מתוך עשרת הקצינים ששימשו בתפקיד השלימו כהונה בת ארבע שנים. כל שאר המפכ"לים שכיהנו בעשורים האחרונים, החל מיעקב טרנר ועד רוני אלשיך, ביצעו את תפקידם שלוש שנים או פחות.

אז מדוע שבתאי, המודאג כל כך מהתערבות פוליטית במשטרה, בחר לספק כותרות פוליטיות במובהק בעיתוי הזה? הרי מן הסתם הוא מכיר היטב את החוק. אלא שכפי שהיה עם קודמו בתפקיד, ברור כי המטרה העיקרית של שבתאי היא ניסיון לברוח מאחריות לשלל המחדלים בכהונתו.

מעבר לכניעה המוחלטת להפגנות האנרכיסטים ולמעשה מתן רישיון חופשי לשתק את המדינה ולרדוף באלימות נבחרי ציבור, הכישלון המדמם ביותר של שבתאי נמצא בגל הרציחות הבלתי-נגמר בחברה הערבית. על פי דיווח בחדשות 12 באפריל, שבתאי התייחס לאלימות הערבית בפגישה עם בן-גביר בה אמר כי "הם רוצחים אחד את השני. זה הטבע שלהם. זו המנטליות של הערבים". בראיון שבתאי מספר לברגמן כי לאחר הדלפת השיחה אמר לעצמו: "רגע, איך אני ממשיך מכאן? האם אני מרים ידיים, או בדיוק הפוך – כי צריך פה שומר סף". בזמן שרשימת קורבנות הרצח ממשיכה להתארך, המפכ"ל מוטרד יותר מהכותרות נגדו ולא טורח אפילו להתנצל על אמירה גזענית.

בסופו של דבר, הריאיון המוזר מסכם את באופן הולם את קדנציית הזיגזוגים של שבתאי. מקצין מוערך שהבטיח "לספק ביטחון אישי לאזרחי ישראל" הפך המפכ"ל למומחה לתירוצים ותדרוכים; ממי ששיבח את הקמת המשמר הלאומי תחת השר הקודם, למתנגד קולני לאותו משמר לאומי ממש תחת השר הנוכחי. אפילו מצב הפשיעה בחברה הערבית, שהיה מזעזע עוד לפניו, הפך תחתיו לגרוע בהרבה.

בכך גם שבתאי נופל למלכודת הקבועה של קודמיו, שהיו עסוקים יותר בהדלפות ותככים מאשר בעבודת משטרה אמיתית, כחלק מהניסיון להסתיר את העובדה שכשלו לחלוטין בתפקידם. אינני יודע מי האדם או הקבוצה המייעצת למפכ"ל בענייני תקשורת ותדמית, אבל ברור שעד כה הם עושים עבודה גרועה למדי עם אותן טענות חסרות פשר על "שומר הסף".

זו הוכחה נוספת לכך שמשטרת ישראל זקוקה נואשות לשידוד מערכות עמוק, כזה שיכול להוביל רק אדם שמגיע מבחוץ. אלא שעל פי כל הדיווחים לגבי המועמדים המובילים לרשת את שבתאי, לא נראה שהצעד ההכרחי הזה יתגשם בקרוב. ולמפכ"ל הנוכחי הייתי ממליץ דבר אחד פשוט, לפחות עד תום הכהונה הכושלת  – פחות ראיונות ויותר עבודה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. אולי עופר ווינטר… מה יעשו? יתפרו לו תיק?

  2. הראיון המוזר הזה הינו נדבך נוסף בקיר הראיות שמוכיחות כי אין משילות של ממשלת ימין בישראל משום שהדיפסטייט השתלט עליה לחלוטין ע"י המצאת התורה האבסורדית לפיה לממשלה אין סמכות לקבוע מי יעמוד בראש המערכות השונות, אין סמכות לקבוע מדיניות, אין סמכות לתבוע דיווח מסודר וציות להוראותיה הדורשות את יישום המדיניות הזו ואין סמכות למשול על פי חוק מפורש אם בגץ מחליט בניגוד לחוק לבטל חקיקה או החלטות של ממשלה נבחרת שניתנו כדין.
    הדרך לשנות זאת היא למנות מנהלים נאמנים שיצהירו ראשית על נאמנותם לחוק המפורש המכפיף אותם לסמכות השר והממשלה ויתחייבו למלא אחר הוראות הדרג הנבחר בלי קשר לשום דבר אחר.

    1. קודם כל צריך להזכיר לנוכחיים את מחויבותם ולדרוש מהם מול המצלמה לומר שהם מחויבים לחוק(שמגדיר את הממשלה כבעלת הסמכות) או שהם מתעלמים מהחוק(ואז יש לפעול נגדם משפטית).

  3. בדבר אחד מסכימה עם המפכל היוצא. במה שאמר על הערבים. זו האמת ולא גזענות. אבל אם הערבים יודו בזה, יש להם בעיה עצומה.

  4. אולי אחד המפכלים הכושלים ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. הוא חתום על כך כך הרבה פאשלות שהרשימה ארוכה מכדי להכיל. היה צריך להתפטר מזמן ולפנות מקום במקום למנות את עצמו על דעת עצמו ל"שומר סף". לא אתפלא אם יום אחרי סיום כהונתו ימונה לתפקיד בכיר בחברה שמאלנית עם משכורת שמנה ותפקיד בומבסטי. הכל זה כסף וקשרים ושבתאי מרפד על חשבוננו את חשבון הבנק העתידי שלו.

  5. צריך לפנות לבג״צ ולטעון שהניצב קורא למרד כנגד ממשלה שנבחרה כדין אני רוצה לראות את שופטי בגץ מתפתלים ומסבירים שלפי מגילת העצמאות המשטרה כפופה לנביאי ישראל ותנחשו מי חושב שהם נביאים/אלוהים

  6. תנו לי להבין, המפכ״ל שבתאי למעשה הודה שמי שעיצב את המדיניות הכושלת של המשטרה זה הוא ולא בן-גביר (המדיניות של בן-גביר היא לא זו שיושמה) ובעולם של ידיעות זה מסיר משבתאי את האחריות למצב ומפיל אותה לבן-גביר.
    כמה מטורללים כבר אפשר להיות?
    (אגב, לצערי נתקלתי בימנים רבים שנפלו בפח ופיספסו את העובדה שאי אפשר לבא לבן-גביר בטענות).