שערוריית מינוי המפכ"ל החדש: אלשיך נחוש להשאיר אחריו אדמה חרוכה

גם בימים האחרונים לכהונתו רצופת המחדלים, מפכ"ל המשטרה ממשיך בהתנהלות הפסולה של איסוף מידע רגיש והדלפתו בעיתוי תמוה

הגיע הזמן למשטרה אחרת. המפכ"ל רוני אלשיך | פלאש90

בדיוק שכבר חשבנו שאי אפשר לרדת נמוך יותר, קיבלנו אמש שפל חדש בהתנהלותה של משטרת ישראל והעומד בראשה רוני אלשיך. כפי שדיווח גיא פלג בחדשות 2, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קיבל לידיו מכתב מרוני אלשיך ובו "מידע מכפיש" ו"פרטים מביכים" על המועמדים להחליפו.

על פי הדיווח המסמכים שהעביר אלשיך ליועמ"ש "כללו מילים קשות" על שלושת המועמדים להחליפו, והם הועברו ללא ידיעת השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. כזכור, רוני אלשיך אמור לסיים בחודש הקרוב את כהונתו בת שלוש השנים בראשות המשטרה, שלוש שנים שהיו רצופות שערוריות ומחדלים, וארדן אמור להחליט בימים הקרובים על זהות מחליפו.

לאחר הסערה שהתעוררה אמש, הודיע הבוקר מנדלבליט למשרד לביטחון פנים כי אין כל מניעה משפטית המעכבת את מינוי אחד משלושת המועמדים הסופיים לתפקיד מפכ"ל המשטרה מלכהן בתפקיד הבכיר.

סיכול ממוקד

אז נכון לעכשיו ניסיון הסיכול הבוטה הזה לא הצליח, אך ראוי לבחון אותו כדוגמה נוספת להתנהלות משטרת ישראל והעומד בראשה בשנים האחרונות. דוברות המשטרה מיהרה אמש לשחרר תגובה ובה נכתב:

משטרת ישראל נדרשת על פי חוק לדווח לגורמים המוסמכים על כל מידע רלוונטי, בהתייחס למועמדים.  המידע מועבר על ידי היועצת המשפטית של משטרת ישראל תנ״צ איילת אלישר לגורם במשרד המשפטים שהוסמך לכך על ידי היועץ המשפטי לממשלה. הניסיון לקשור את מפכ״ל המשטרה לאינטרסים זרים כדי לקושש עוד כותרות "צהובות" ולפגוע במועמדים, מעידה על חוסר מקצועיות במקרה הטוב וזדון במקרה הפחות טוב. משטרת ישראל לא תסכים להיות חלק משיח מכוער זה"

על פי תגובת המשטרה, היא "נדרשת על פי חוק לדווח על כל מידע". איזה חוק בדיוק? לא ברור. לא ברור גם מדוע מידע בעל חשיבות כה רבה צץ לו לפתע ערב ההחלטה על מינוי מפכ"ל חדש, וכיצד היועצת המשפטית מחזיקה בו ומעבירה אותו ללא אישור מגבוה. מה שכן ברור היטב הוא שהמשטרה אכן אוספת מידע כזה על אנשים רבים, אך משתמשת בו בהתאם לצרכיה ובעיתוי הנוח לה.

גל הירש | פלאש90

אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא פרשת "מסמך יצחקי", בה על פי החשד אסף ראש אגף החקירות לשעבר מני יצחקי מידע מפליל על דמויות פוליטיות ואישים בכירים אחרים בניגוד לנהלי המשטרה וללא שיידע על כך את הממונים עליו.

המקרה הידוע ביותר בו עשתה המשטרה שימוש במידע כזה היה כמובן הסיכול הממוקד שנערך למינוי גל הירש למפכ"לות, בעזרת מידע רגיש שלכאורה היה בידי המשטרה זמן רב בטרם דובר בכלל על הירש כמועמד, ונעשה בו שימוש רק בזמן המתאים.

כל זה התרחש אמנם לפני כניסתו של אלשיך לתפקיד, אך נראה שגם הוא סיגל לעצמו במהרה את הנורמות הקלוקלות של המשטרה וכעת עושה ניסיון נואש אחרון לסכל את מינוי האדם שאמור להחליף אותו בתפקיד.

מדליפים ונהנים

לפני כחודשיים, ערב דיון בוועדת הפנים בו דנו חברי הכנסת בדיוק בנושאים של מסמך יצחקי ופרשת הירש וביקשו להקים ועדת חקירה בעניין, דיווח ברוך קרא בחדשות 10 כי  בדיקת הפוליגרף של ניצב יורם הלוי המועמד לתפקיד המפכ”ל העלתה “חששות”. באותו יום ממש הוציאה המשטרה צו איסור פרסום לידיעה של קלמן ליבסקינד במערב שלכאורה עמדה לחשוף פרטים לא מחמיאים על בדיקות הפוליגרף של ניצבים המקורבים לאלשיך.

צירוף מקרים? שימו לב לתגובת המשטרה מאותו יום, ה-6 בספטמבר: "איננו עוסקים ברכילויות, לא בתוך הארגון ובוודאי לא מול כלי התקשורת ולא מתכוון לעסוק בכך גם בעתיד, גם מול ניסיונות אינספור לגרור את המשטרה לשיח כזה. שיח זה איננו הולם את מערכת הערכים של סגל הפיקוד של משטרת ישראל כולו".

במשטרה אוהבים להדגיש שהם "לא עוסקים ברכילויות", אבל כל מי שעוקב אף במעט אחרי החדשות יודע שהדלפה ממוקדת של  מידע משטרתי רגיש היא פרקטיקה מוכרת היטב בשנים האחרונות.

לפני כחצי שנה דנה ועדת הפנים בראיון השנוי במחלוקת שהעניק אלשיך לאילנה דיין, וביקשה לבדוק האם המפכ”ל הדליף לתקשורת מידע חסוי מחקירות ראש הממשלה. אלשיך טען אז, בעיצומו של פרץ הדלפות בלתי נגמר ששטף את מסכי הטלוויזיה כמעט מדי ערב, כי “המדליפים הם עורכי הדין של הנחקרים שמנסים להשפיע על החקירה". במהלך אותו דיון ביקש המפכ”ל לצאת לרגע מן החדר כדי “לטפל בעניין דחוף”, ובאותו הרגע ממש בו עזב את האולם הודלפה לפתע הידיעה על מעצרם של אלי קמיר וניר חפץ.

במקרים האחרונים של הדלפת בדיקת הפוליגרף והמכתב ליועמ"ש אין כמובן “עורכי דין של נחקרים” עליהם אפשר להפיל את האשמה במסירת המידע הרגיש לתקשורת. חמור מכך, ההדלפות נעשו בעיצומו של תהליך בחירת המפכ”ל הבא. כלומר, משטרת ישראל, או לפחות חלק מן הגורמים העומדים בראשה, מחזיקים בידם מידע שעשוי לסכל את מינוי מחליפו של המפכ”ל, ומדליפים אותו לפי ראות עיניהם. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין למי האינטרס להדליף ידיעה כזו בתזמון כזה.

דו”ח מבקר המדינה על משטרת ישראל שהתפרסם לפני כחצי שנה התריע על ליקויים חמורים בפרסום של פרטים אסורים בתקשורת, פגיעה בחקירות ובצנעת הפרט. על פי מבקר המדינה, רבות מן ההדלפות המתפרסמות בכלי התקשורת הגיעו בפירוש מתוך המשטרה, וזאת למרות טענת המשטרה כי החומרים מופצים “ממקורות אחרים” ו"כדי לקושש כותרות".

מסתבר אם כן שבניגוד לספינים שיוצאים מאגף הדוברות המנופח, משטרת ישראל עצמה היא זו שעוסקת ברכילות והיא המקור למרבית "הכותרות הצהובות".

"המפכ"ל נכשל"

התגובות לדיווחים אמש עוררו סערה גם במערכת הפוליטית. ח"כ אמיר אוחנה אמר ל'מידה' כי "המפכ"ל אלשיך נכשל כמעט בכל מה שהבטיח עם כניסתו לתפקיד, וגם בניסיון הסיכול הזה ערב מינוי מפכ"ל חדש למשטרה הוא ייכשל".

אוחנה קרא ליועמ"ש שלא להתייחס לרכילות ולמנות את האדם הראוי והאמיץ ביותר שיהיה נכון לערוך ניקוי אורוות במשטרת ישראל. "המשטרה זקוקה לניקוי שכזה, וככל שהמפכ"ל הבא ישכיל לעשות זאת הוא יקבל גיבוי ציבורי רחב", הסביר.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' קרא לשר ארדן לדבוק בתכניתו ולפרסם את שמו של המועמד לכהונת המפכ"ל בהקדם. "אסור להיכנע לניסיונות הסיכול המבישים שאנו עדים להם. זה רגע שארדן חייב לגלות אומץ ומנהיגות ולא להמתין לאישור של אף אחד, כולל לא של היועמ"ש". גם יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב קיש, תהה אמש כיצד ניצב מכהן יכול להיות מועמד למפכ"ל  כאשר יש נגדו "חומרים נפיצים" שנשמרים בסודיות בידי אלשיך. "איפה הייתם עד עכשיו? יש הרגשת דז'ה-וו קשה למקרה גל הירש", אמר קיש.

משטרה אחרת

נחזור רגע לתגובת המשטרה. במשטרה אוהבים לדבר גם על "ערכים" ועל כך שהיא "אינה חלק מהשיח המכוער". אלשיך עצמו נהג להתפייט על "עולם ערכים" ועל מאבקו "לשמור על עמוד השדרה הערכי והמקצועי" של המשטרה. בהדלפה נוספת מתוזמנת היטב לפני מספר חודשים, דיווח אמנון אברמוביץ' בחדשות 2 על תוכן מ”שיחה בין המפכ”ל למקורביו” בה אמר אלשיך כי “לא יוותר על ערכיו תמורת שנה רביעית בתפקיד”.

נניח לרגע לעובדה שאף אחד לא הציע לאלשיך להמשיך בתפקיד, אותו הוא אמור לסיים כחוק לאחר שלוש שנים, ונתמקד בסוגיית ה"ערכים". רק בשלוש השנים האחרונות נחשפנו כאמור לשערוריות כמו ניסיונות הטיוח בפרשת ההטרדה המינית של ניצב רוני ריטמן, הקשרים המפוקפקים עם עיתונאים ופוליטיקאים, הסתרת נתוני פשיעה, ואווירה כללית של שקרים. האם אלה ה"ערכים" שאלשיך כה מתגאה בהם?

התוצאה המצערת של כל אלה היא שחיקה משמעותית באמון הציבור במשטרה, וביכולתה להמשיך ולפעול כגוף נטול פניות ואינטרסים. גם חברי הכנסת הבינו שהגיעו מים עד נפש כאשר הצביעו לאחרונה בעד הקמת חקירה לבדיקת המשטרה, מהלך אותו מעכבת בינתיים סיעת 'כולנו'.

אלשיך אמנם לא המציא את ההתנהלות הזו, אך בתקופתו היא הגיעה לשיאים חדשים של הזיה. כעת, במקום לפנות את כיסאו בשקט ולאחר שנכשל לחלוטין בכל היבט, אלשיך ממשיך לבחוש בקדרה המצחינה הזו ולרדוף אחר כותרות גם בימיו האחרונים בהחלט בתפקיד. הציבור בישראל רוצה משטרה נקייה שעושה את עבודתה ולא עוסקת כל היום רק בתככים ומזימות; זה צריך להיות גם האינטרס של המשטרה עצמה, ושל מערכת שלטון החוק כולה. הגיע הזמן למשטרה אחרת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. המישטרה היא משל למה שקורה במדינה. המדינה לא משרתת את העם. היא משרתת גורמים זרים. נימכרנו לזרים. הוא אלשיך בא מהביון והביון מדורדר בצורה נוראה. ראש הפירמידה. זה לא העולם של איסר אראל של פעם. פרדו אמר בראיון שניהל ארגון פשע שהכוונה המוסד וזה היה ניפלא. אלשייך בטח הנחתה שלהם. נתנו להם כח מטורף ולא מייחסים חשיבות לדרדור המוסרי של עולם הביון. הם הרי בראש הפירמידה יחד עם המדייה שגם היא רובה פיקטיבית. יש פה תוכנה וממשלת צללים זרה שמנהלת אותנו.
    האליטות זרים זומבים חייזרים. האם יש עליהם שבבים. השבב כניראה הופך אדם לכזה לזומבי. הם גם אותנו הופכים לזומבים העם.
    למה לנו לחקות את העולם למה שלא נחזור לזהות האמיתית שלנו העיברייה הלאומית התנכית. הם האליטות כל הזמן נוסעים. מי צריך זאת. דרושים אליטות מקורקעות שנותנות דוגמא אישית ומביאות אידיאלים. זה הפוך פנימה לא החוצה.
    מבזבזים אנרגיות על הבלים על החוצה במקום להשקיע פנימה. פחות בצע כסף הרבה פחות. אם היה בליכוד קצת אידיאל והיו משקיעים מיזמן זה היה נותן פרות היום מיפלט. אפילו קצת אידיאל אין. בסופו אתה נאחז במשהו ולמשהו קוראים אידיאל. אין לאדם במה להאחז. הכל נמס נמוג מעופף. נורא עצוב.

    1. כתבת:
      "האליטות זרים זומבים חייזרים. האם יש עליהם שבבים. השבב כניראה הופך אדם לכזה לזומבי. הם גם אותנו הופכים לזומבים העם".

      אבל בטח התכוונת לזה:
      השבבים הופכים זומבים לחייזרים. האם יש עליהם זרים. החייזר כניראה הופך זומבי לעם. הם גם אותנו הופכים לחייזרים השבב.

      עכשיו זה הרבה יותר ברור ומתקבל על הדעת.

    2. אני חוזר:
      הכדור האדום בבוקר והלבן בערב. בכל פעם שאת לא מקפידה אנחנו מקבלים תגובות מוזרות שלך במידה.

  2. גם אם תשימו את התמונה הכי גרועה לא תסיתו אותי מלהבין,את האמת,לא המפכ"ל אלשייך העביר את המידע לפרקליט המדינה אלא היועצת המשפטית של המשטרה העבירה,וחובתה לידע את המפכ"ל אלשייך.החוק מחייב את היועצת המשפטית של המשטרה להעביר כל חומר שידוע לפרקליט המדינה.אז תפסיקו לבלבל את המוח,את הסיפורים האלה אתם יכולים לספר למצביעי הליכוד המוגבלים שקונים כל סיפור שאתם מפיצים כדי להשלים את ההסתה של ראש הממשלה והשר לביטחון פנים.

    1. לאבי מהגליל – לגמרי לגמרי לגמרי.

      פשוט לא ייאמן ההתקפה הבוטה על המפכ"ל. עכשיו הביאו בובה.
      תסתכלו על הפוסטים של רפי רותם על המפכ"ל החדש.

    2. לאבי המוגבל, ששכנע את עצמו שכל האחרים מוגבלים –
      ההערה של עמית סגל שמצוטטת בכתבה נועדה במיוחד בשבילך: "כמו כן אני משועשע מעוקבים כאן שמסבירים תמיד איך ידו של נתניהו בכל, אך פתאום משוכנעים שהמפכל לא מעורב בתלונות על שני ניצבים שלגמרי במקרה מועמדים להחליף אותו. רחמים לא ידע!"
      וכמובן ששכחת לציין שהמידע הבעייתי על מועמדו של אלשייך לא פורסם בראש חוצות. אולי זה משום שאלשייך הוציא "במקרה" צו איסור פרסום של המידע הזה? אבל הכי נוח לגלגל עיניים ולהעמיד פני תמים, שההגנה על שלטון החוק (כלומר דפיקת ביבי והימין) בוערת בעורקיו. יש רק בעיה קטנטנה אחת עם זה. אף אחד כבר לא קונה יותר את ההיתממות הזאת.

    3. ליוספוש החמודוש :
      אתה כל כך צודק. לגמרי לגמרי לגמרי אסור לתקוף בצורה כל כך בוטה את המפכ"ל!
      כלומר, אסור לתקוף את המפכ"ל אלשייך. את המפכ"ל הבא, מותר ואפילו רצוי לתקוף, ובאופן בוטה ככל האפשר. ומי שלא מבין למה זה כך, שישאל את רפי רותם. וכנראה שגם מליאור חורב ומאמנון אברמוביץ' נקבל בקרוב כמה מסרי תעמולה מתאימים, שיסבירו את כל העניין למי שרוצה וגם למי שלא רוצה..

    4. יוספוש, הכינוי שבחרת מעיד ללא ספק על גילך. אבל גם לתלמיד ביסודי כדאי לקרוא מה שכתב לפני שהוא שולח את התגובה. להפגין זעם קדוש בשל עלבונו של אלשייך, ובאותה נשימה ממש להעליב בצורה בוטה הרבה יותר את המפכל העתידי, מראה על מידה מופלאה של אטימות, עיוורון וחוסר מודעות עצמית. שלא לומר, טמטום במיטבו. בקיצור, עיתונאי ערוץ עשר היזהרו, נמצא לכם המחליף המושלם בדמותו של יוספיניו.

    5. מאיפה היועצת יודעת ולמה רק עכשיו היא מעבירה רת החומר?
      להיות ניצבים הם מספיק טובים אבל לכ בשביל המפכלות ?

  3. הצלחתו של מפכ"ל צריכה שתיבדק בבדיקה סטטיסטית של הנושאים בהם אמורה המשטרה לטפל ולא בקנוניות של עיתונאים ואנשי משטרה אחרים המעונינים לירש ולהוריש את המפכ"ל. הפרסומים אודות שחיתות במשטרת רוני אלשיך עשויים להתגלות כניצוk מגונה של היכולות של עיתונאים להטות את דעת הקהל למטרות פוליטיות התואמות יותר טוב את השקפותיהם של העיתונאים בישראל

    1. טעית בכתובת. העיתונאים משבחים את אלשייך ללא הרף, למרות שכל הסטטיסטיקות הרלוונטיות מורות על כישלונו המוחלט בכל תחום אפשרי. מכאן נובע שהתקשורת אכן מנסה להטות את דעת הקהל, אולם לא כנגד אלשייך אלא בעדו וכנגד מישהו אחר. נחש נגד מי…

  4. הכישלון העיקרי שלו שראה בעצמו מפכל המשטרה של מדינת ישראל לא של בית נתניהו והמלך ביבי הראשון.
    אם היה מגן על ביבי וממסמס את החקירות היית שר לו שירי הלל ודורש שישאירו אותו לעוד שבע שנים

    1. עד מתי סמולנים מטורפים ימשיכו להשליך על אחרים את קיבעון המנהיג שלהם?
      העובדה שאתם מייחסים את כל הרע בעולם לאדם אחד, ותולים את כל תקוותכם באחר, אינה אומרת שכך זה פועל במציאות. כל תפיסת עולמכם צרה וילדותית ומובילה פעם אחר פעם לכשלונות איומים ונוראים. עד מתי תמשיכו לנסות ולהסיט את הדיון כדי לא להודות בכשלים שלכם? מתי תתחילו לדבר לעניין ותחזרו למשחק הדמוקרטי ולויכוח לוגי?
      ערימה מתסכלת של חדלי אישים.