אווירת סוף קדנציה: בית הקלפים של אלשיך קורס

גם בדמדומי כהונתו הכושלת, המפכ"ל מתגלה פחות כמשרת ציבור ויותר כפוליטיקאי שמשתמש בחבריו בתקשורת כדי להפיץ ספינים

ריח רע מאוד. רוני אלשיך | פלאש90

רוני אלשיך סיים את תפקידו כמפכ"ל המשטרה כבר לפני הרבה זמן; למעשה, מאז שהוא התמסר לאילנה דיין. באותו ריאיון ששודר לפני כארבעה חודשים (והיה מעולה מבחינתה של דיין), הוא התגלה כפוליטיקאי קטן ורדוד, המבקש להציג את עצמו כמי שבידו המושכות  בתיקי החקירה שנפתחו שלא כדין לטעמי נגד ראש הממשלה, וכמי שיכול להכריע את גורל החקירות.

זחוח באורח מביך, הוא גם ניצל את הבמה כדי להפיץ כמה דברי בלע נגד בנימין נתניהו. החיוך שהוא העלה על פניו בעת שהוא השמיע אותם הזכיר לי קומיסרים במדינות טוטליטריות.

ליאור חורב | פלאש90

קשה לדעת מתי בדיוק הפך אלשיך מהשוטר מספר אחת במדינה לאיש המאוס על רבים כל כך, אבל לי נדמה שזה קרה ביום שבו הוא החליט לאמץ לעצמו יועץ תקשורת מן הסוג הגרוע ביותר. ליאור חורב היה האיש האחרון שבו הוא היה צריך לבחור.

בו-ביום נשבה המפכ"ל בפועל בידי מי ששונא את נתניהו, עוד מהימים בהם היה חורב חלק מ'פורום החווה' הזכור לרע, שבו הבשיל רעיון העוועים לגרש אלפי יהודים מבתיהם בגוש קטיף ובצפון השומרון.

אלשיך הלא מנוסה החל להיפגש עם עיתונאים פוליטיים, רובם ככולם בני דמותם של אמנון אברמוביץ ובן כספית, ומכאן כבר אי אפשר היה לעצור את הידרדרותו. כך למשל, הוא יצא להגנתו של ניצב רוני ריטמן, חרף פסיקה מפורשת של בית המשפט העליון, תוך שהוא ממשיך בסדרת התבטאויות פוליטיות שריח של סיאוב נדף מהם.

כל זה קורה בזמן שהמשטרה כשלה שוב ושוב בהגנה על שלום הציבור, כמו בכבישי הנגב או בלחימה בפשיעה החקלאית, ונראית כמו מוסד שצריך ניעור רציני. אלא שלא אלשיך היה האיש שיכול לעשות זאת. לעתים נדמה היה שכל מרצו מופנה רק כלפי מי שמינהו לעמוד בראש המשטרה, בתקווה שהוא יחולל את השינוי שהגוף החשוב הזה היה כל כך צריך.

המניפולציות שאלשיך ייבא ממקום עבודתו הקודם נראו לעתים מגוחכות. נראה שהוא אף פעם לא הפנים שבתפקידו החדש הוא צריך להיות כפוף לנורמות שאימצו לעצמם אזרחים רגילים, כאלה שלא צמחו בארגוני ביון; אלשיך פשוט לא הצליח להבין שנושא זכויות יסוד של האזרח קרוב לליבם של כה רבים ושהטחת האשמות שווא אינה מועילה, היא רק יוצרת אנטגוניזם נגד מי שמפיץ אותן.

לומר על נתניהו שהוא תפר "תיק" לרוני ריטמן, בכך שהוא שלח מתלוננת, קצינת משטרה, להתלונן עליו שהוא גייס חוקרים פרטיים כנגד חוקרי משטרה או שהוא יזם כביכול פנייה אל מי שהייתה מועמדת לתפקיד היועמ"ש כדי להדיח אותה – כל אלה לא הועילו לאלשיך. אין לדעת מי יעץ לו בעניינים אלה – אבל תדמיתו של אלשיך הלכה והתערערה ככל שהאמת יצאה לאור.

וכעת, כל מה שנותר לו זה לנסות ולטרפד את מינוי המפכ"ל הבא. השיטות מאוד אופייניות לכל תקופת הקדנציה שלו – הפצת שקרים באמצעות חבריו החדשים בעולם התקשורת והכחשה גורפת לאחר מכן. זה לא יצלח.

רק כדאי שאלשיך יזכור שכל מי שעכשיו מתיימר להיות חבר שלו ישכח ממנו ביום שבו הוא יפשוט את מדיו, ויעבור לשוק הפרטי כדי "לעשות לביתו". והיום הזה קרוב מאוד.

מה קרה לפרשה "החמורה ביותר"?

זה קורה ממש עכשיו מתחת לרדאר הציבורי: 'פרשת גרסטל', שנפתחה בקול תרועה גדולה מסתיימת כעת בקול גסיסה עמום; רק לפני כמה שבועות השתמע ממנה שראש הממשלה ניסה להדיח כביכול באמצעות שליח מועמדת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, בדרך של הבטחה למנותה לתפקיד תמורת סגירת "תיק המעונות". אמות הסיפים זעו – ופתאום כלום. המשטרה מודיעה שאין כלום – כי לא היה כלום.

וזה מה שטענה בתחילה המשטרה: ניר חפץ, איש אמונו של בנימין נתניהו, יצר קשר לאלי קמיר, חבר אישי של השופטת בדימוס הילה גרסטל, במטרה שזה יפנה אליה ויציע לה את ההצעה המגונה. שניהם נעצרו, והמפכ"ל קטע דיון שבו הוא השתתף בוועדת הפנים של הכנסת כדי לקבל דיווח. קשה היה שלא להבחין בחיוך שהתפשט על פניו.

כבר במהלך הדיון בבית משפט השלום הצטננה במידת-מה התלהבות המשטרה, והשופט הורה על שחרורו של אלי קמיר. הפרקליטות מיהרה לערער ומעצרו של קמיר הוארך בשישה ימים. זה השלב שבו המניפולציות של המשטרה עדיין עובדות, ואין דרך לסתור אותן בבית המשפט.

הציבור עוד לא נחשף אז לחומר הראיות על כל דקויותיו, אבל כבר אז נדף ריח רע מאוד מן הפרשה. גרסתה של גרסטל נשמעה תמוהה, בלשון המעטה, וגם העדות שמסרה חברתה הטובה, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות שלה סיפרה כביכול גרסטל את מה שהוצע לה, לא התגלתה כמוצקה יותר.

קמיר בילה מאחורי סורג ובריח במשך כשמונה ימים, ולאחר מכן הוא נשלח למעצר בית. אבל מה שקרה לחברו לקשר לכאורה ניר חפץ, היה עוד הרבה יותר חמור. מניפולציות מן הסוג שמוכר היטב לרוני אלשיך גרמו לו, ככל שניתן להעריך כיום, להתמסר לחוקריו.

השופטת גרסטל | פלאש90

אינני יודע כמובן כיצד נולדה הפרשה, אבל ברור לי שאם המשטרה ממליצה לסגור כעת את התיק "באין אשמה", משהו פה מסריח. הרי מתוך טיעוניה באותו הזמן בבתי המשפט עלתה תמונה אחרת לגמרי, מעוררת חלחלה של ממש. דובר בהם על ניסיון השתלטות על המשרה הבכירה ביותר במערכת המשפט כשבמרומז עולה שמו של מי שעומד בראש הפירמידה. לא פחות.

אז למה כעת התיק נסגר ? כלום באמת לא היו דברים מעולם? האם בנין הקלפים נבנה רק כדי להעמיד את חפץ בפני תהום שאליה הוא עלול ליפול אם לא ייענה להצעה לשמש עד מדינה? ואולי הכול היה, אבל אף אחד לא רוצה להושיב את חיות על ספסל הנאשמים אם אי אפשר להושיב לידה גם את נתניהו?

מכל מקום, מתוך מה שהדליפה המשטרה בראשית הפרשה עלה ששתי השופטות עברו לכאורה עבירה פלילית, בגלל שהן לא פנו למי שצריך לדעת על הניסיון להטות משפט, אם כי מתוך גרסאותיהן לא היה ברור אם בכלל הוצע לגרסטל משהו שאסור היה להציע, או מדוע הן לא התייחסו ברצינות לכל העניין.

ועתה, כשמתפרסמת ברבים גרסתה המשופצת והמביכה לטעמי של גרסטל, שמכוחה כביכול נסוגה המשטרה מעמדתה הראשונית שכבר אז הייתה בעיקר אוויר חם, אין עוד מנוס מבירור אמיתי של מה שקרה כאן. הציבור צריך לדעת את האמת; ואם הכול לא היה אלא חלום רע, גם אז יש לדעת מי בנה את "התיק" שנועד לקבור את נתניהו תחת הררי שקרים.


עו"ד ד"ר חיים משגב הוא מחברם של ארבעה ספרים בנושאים פוליטיים ומשפטיים אקטואלים

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. פרשת גרסטל – חיות החמורה ביותר !!
    למעשה מדובר בספין לא אפוי שברח בטעות מרוב התלהבות לאנשי היח״צ והספין העומדים מאחורי הפרשה ותפירת התיקים, ובאותו רגע אם איני טועה יצא אמנון אברמוביץ להכחישו כי הבין את חומרת העניין .
    גם במשטרה הבינו שהם עומדים להפיל 2
    שופטות בכירות , ובעיקר ששמן הולך לפניהן כהגונות- ונסוגו מייד פן תחשף המזימה.
    המדינה חיבת לפתוח את חקירת המקרה מחדש כי לתוך מערכת. המשפט נכנסה מוגלה שתרעיל
    את מערכת השיפוט .
    לא יתכן מצב שהטלת כזב כזה לא יגמר במאסרים משום שזה יחסל כל אמון במערכת המשפט לכשיתברר cover-up

    1. אמון הציבור לא מענין את מערכת המשפט, הפרקליטון והמשטרה. הגורמים היחידים שיכולים היו לפרק את משולש השחיתות הזה הם התקשורת או המחוקקים. התקשורת לא מעוניינת כי למעשה לא מדובר במשולש אלא במרובע של כוחות שמזינים אלה את אלה ושומרים על האינטרסים אחד של השני לכן תיאורתית רק הכנסת יכולה לעשות את זה אבל בפועל, כל חבר כנסת או חבר ממשלה שמנסה, מייד נפתחת נגדו חקירה ומתקפה משולבת של כל גורמי הכוח הללו.
      הסיבה לכך שהשיטה הזאת עובדת שנים, והתופעה הולכת ומחמירה היא שהציבור הוא כמו צפרדע. כשמכניסים אותה למים קרים ומעלים את הטמפרטורה בהדרגה היא לא מסוגלת להרגיש את הסכנה עד שנעשה מאוחר מדי.

  2. מה זה קשור לאלשיך?
    המשטרה זה גוף פשע בריוני לכל דבר ועניין. משתמשת בעדי מדינה כי להפליל חפים מפשע (בניזרי), מתערבת במערכת הפוליטית, עוצרת ומאריכה מעצר ללא עילה. מפעילה אלימות נוראה בהפגנות. מחפה על קצינים אנסים ועבריינים.
    זה היה כך לפני אלשיך ולא היתה שום סיבה לחשוב שאיש זה או אחר ישנה זאת מבפנים. האפשרות היחידה לשנות את המצב היא על ידי חקיקה וקביעת נורמות חדשות להגבלת הבריונות המשטרתית.
    אנחנו שוב ושוב מתלהבים כשמישהו חדש נבחר לנהל עוד אחת מאותן רשויות בלתי נבחרות שמתפרעות כאן השכם והערב: "איתו זה יהיה אחרת..". מתי כבר נבין שהמערכת בנויה עקום ודורשת שיפוץ רציני? שהם (הפקידים) סבורים שבשליטתם בחיי האזרח הם בסך הכל עושים את תפקידם. וכי למה שלא יסברו כך? הרי זאת הנורמה המקובלת!
    אחרי שהמפכ"ל הבא, איש ימין, ליברל ישר דרך וכו' יפרוש מתפקידו אנחנו כנראה נקבל שוב כתבה באתר כאן בסגנון 'כגודל הציפיות גודל האכזבה'. תיראו מופתעים.

    1. הקלגסים האלימים של המשטרה1
      שוטרים הינם בלתי מקצועיים אלימים ואכזריים חסרי מעצורים. לטפל באוכלוסיה פושעת ומפירת סדר כגון פושעים אלימים גנבות חקלאיות שהפכו מזמן למכת מדינה או בני מיעוטים מזיקים הפוגעים בריבונות מדינת ישראל או ברכוש, דוגמאות והשתלטות על קרקענות על ידי בדואים בנגב או השתלטות ערבים על קרקעות של בני מושב בצפון. אין למשטרה לא רצון וגם לא אומץ לפתור בעיות אלו. היא אף הודיעה לחקלאים שאין לה פתרון לכך. לא נותר לחקלאים להתארגן כשומרים כמו בימים של טרום המדינה. על השתוללות הערבים בהר הבית וויתור מדינת ישראל על ריבונותה תקצר היריעה מלתאר. לעומת זאת שוטרים מפעילים אלימות קשה ופוצעת כלפי אזרחים שלבים כדי לעצרם על פי רוב מעצרי שוא ללא כל תחליט מעשית. לאחרונה מרבים הם להשתמש ב"צעצוע" החדש שלהם הוא הטייזר שנועד לעצור אנשים אלימים ומסוכנים המתנגדים למעצר אשר קשה להתלט עליהם. במקום זאת שוטרים מפעילים אותו לשם הפגנת כוח כלפי חלשים או כלפי אנשים שאינם מתנגדים.

      לחקור על פי ההגיון ולהגיע לאמת אינם יודעים, הם לא הוכשרו לכך וגם אינם מעונינים בכך במיוחד, היות והמשטרה כארגון על מפקדיה אינה דורשת זאת מ"חוקריה". דרישת פיקוד המשטרה המחשיב בעיקר סטטיסטיקות, היא סגירת תיקים בעיקר להביא להרשעה במיוחד את מי שהמשטרה מסיבות כאלה ואחרות חפצה להרשיע – את מי שנוח ומתאים לה להביא להרשעתו.

      לצורך כך כל האמצעים כשרים. המשטרה מפעילה אלימות קשה תוך פגיעות גופניות חמורות לעיתים גם תוך הטלת מום וסיכון חיים. קלגסיה מפעילים עינויים לעיתים נוראיים שהשחיתיות ניכרת בהם. ישנם עינויים מוכרים כמו מניעת שינה מניעת שתיה אכילה ועשיית צרכים. ישנם ענויים היכולים להביא לנזקים גופניים ונפשיים ממשים ואף למות. הם אוזקים אנשים לא אלימים, את האלימים נוטים לשחרר מהר. גם שיטת האיזוק מכאיבה במיוחד במקום כפי שנהוג היה בעבר לאזוק כאשר הידיים מאופן טבעי בקדמת הגוף הם מושכים את הידיים לאחור ואוזקים מאחורי הגב, לרוב האנשים אין כתפיים גמישות ותנוחה זו מכאיבה מאוד. הקלגסים גם מצרים את הלולאה כדי שתפצע. הם משאירים אדם כלוא אזוק וגם אז מפעילים עליו את הצעצוע החדש הוא הטייזר. האכזריים משתמשים בצינוק כעונש לחשודים שרוצים שיודו. מלבד אלו הם משתמשים בעוד הרבה עינויים מסמרי שיער וגם השפלות הורסות נפש. ידוע והוכח שפרסום מעשי זועה מביא בקרב מעותי אישיות לחיקוים. על כן עם כל הצורך בהגברת המודעות לנוראיותה של המשטרה ולמרות הרצון לחשוף את פרצופה האמיתי המפלצתי, לא יפורטו כאן מהותם של העינויים, היות והרצון אצל מעותים גם מחוץ למשטרה, לחיקוי יביא לקורבנות אומללים.

      במיוחד אוהבים הם להטפל אל אוכלוסיה חלשה דוגמאת זקנים גם זקנות נשים ונוער וכלפיהם מכבידים כוחם. ככל שהנחקרים יותר פגיעים ויותר חסרי אונים ואינם מכירים את עולם העברינות, ככל שהם יותר עדינים כך מראים השוטרים את נחת זרועם. עוצרים וכולאים אותם עם עברינים קשים. טיפול בנוער אמור להעשות על ידי מפלג מיוחד שאמור להיות בעל כישורים לכך, אלא שהמשטרה כמו בכל פעולותיה עוברת על החוק. גם היו מקרים של עולים שברחו חזרה לארץ מוצאם עקב כך. לדוגמא המקרה שהתרחש בכאמיאל עם הנער העולה עם משפחתו מארה"ב, בשל חשד למכירת סמים הוא נעצר והושם בתא ביחד עם פושעים אלימים שם הוכה ונחבל קשות וגם נאנס. המשפחה ברחה מייד בחזרה לארה"ב.

    2. על סמך מה קבעת שבניזרי חף מפשע? זה היעד הנוכחי לטהר את השרץ בניזרי? מי סלע מטהר אותו?

    3. ברגר,
      בניזרי זה לא הנושא. רק דוגמית. גם אם יתברר שהוא לא חף מפשע, המשטרה הפלילה אותו בעזרת אדם שהעיד עדות שקר ושהאמינות שלו מלכתחילה היתה בעייתית. למי שזה לא מדליק אצלו את כל האורות האדומים, יש לו בעיה חמורה.
      תאר לך שיושב לפני החוקר אדם שהודה בפשעים. החוקר אומר לו "תעיד נגד פוליטיקאי פלוני ותקבל מה שאתה רוצה". האיש אומר "אבל מה אעשה, הוא באמת חף מפשע?" והחוקר אומר לו "זה לא מעניין אותי. כל מה שאני צריך ממך זה עדות. יש לי אור ירוק מהפרקליטות לעסקה טובה בשבילך".
      אתה יכול לומר לי בוודאות שאלו אינם מעשים שבכל יום?

    4. ל"דוד" אז אני רוצה לומר לך שלי יש אכן בעיה חמורה. קופץ עד מדינה היום ואומר שהוא שיקר אז מה יאמר על כך אדם רציונלי כל אדם רציונלי? הוא יפול מהכסא? הנה סלע אומר שהוא שיקר! אוי ואבוי כמה נורא? סלע בשעתו עמד בחקירה נגדית רצינית של סנגורו של בניזרי, ישבו שופטים שהסתכלו היטב על סלע בשעה שהוא העיד, אני לא מתלהב מהשופטים בלשון המעטה, אבל במחוזי יש בכל זאת כמה שופטים טובים, והחליטו מה שהחליטו, לא אני הייתי שם, לא אתה היית שם, אז היום אתה נותן לסלע כמה שקלים, ומה איכפת לו אז הוא אומר שהוא שיקר אז, אבל מה זה אומר? המוסד של עד מדינה הוא מוסד חשוב, הוא נותן כלי להלחם בפשע המאורגן כשאין דרך אחרת לעשות זאת, ולומר שצריך לבטל את המוסד רק מפני שסלע אומר שהוא שיקר אז, שזה פחות מקליפת השום?

    5. ברגר
      אני לא מדבר על המשפט. אני מדבר על מה קורה בתוך חדר החקירות. מישהו יכול לומר לנו מה לעזאזל הולך שם בפנים? למה שאני אסמוך על המשטרה שלנו שהאמת מעניינת אותה כקליפת השום והיא לא מנסה להפליל "בכל מחיר"? מה עוד צריך בשביל שכל העסק יריח לא טוב? עדויות חמורות על לחץ פיזי ונפשי כלפי עצורים? ידיעות על שחיתויות חמורות בתוך המשטרה שמטואטאות מתחת לשטיח? מעורבות של בכירי המשטרה בפוליטיקה? מכל אלה יש בשפע.
      אז אתה מניח שכעת הוא משקר בגלל ש"אולי מישהו שילם לו כמה שקלים". ואני מניח שבמשפט הוא שיקר בגלל שמישהו "באופן רשמי" הבטיח לו הרבה יותר מכמה שקלים.

    6. אז אתה מתכוון לערער על כל המוסד עד מדינה? אז תאמר. מה זה קשור לקשקוש של סלע?

  3. רשע מרושע ומטורף שלא יודע היכן מעצור הכח….רות דוד לא שומעים…גרטל השופטת לא שומעים…אבל ביבי ואוווו….הוא לא יודע שתהיה מלחמת אחים אם יגעו בשערה ממנו….פרס אלשיך רבין ברק וגםהשופט….כולם גנבים…עוד מעט יפתח על שי ניצן כמה הוא גנב גדול

  4. איך? איך התדרדרת, אדוני המפכ"ל, (ובטוח אדם מוכשר!) להתמסר לקבוצת השמאל שהיא צבועה אינטרסנטית ובעלת רוע מזוקק, שמאל בעל ותק ארוך בשימוש באידיוטים שימושיים.
    מה, לכל הרוחות, אתה מצפה מהם? למשרה בקרן ההיא להשמדת ישראל? או… למה?

    (ואני לא מתכוונת לעבודה שנעשית במשטרה בחקירות ראש הממשלה אם יש מה לחקור)

  5. כתבה מגמתית כדי להכיש את אלשיך. דרכתם על כל מי שמעז לצאת נגד ביבי. אלשיך משכמו ומעלה, כך אמי כאזרחית פשוטה מרגישה. אתם מרעילים את הבארות.
    בבוא היום תשלמו על כך.

    1. אלשיך משכמו ומעלה? במעלות ארגוני פשע כוחניים. למד הרבה מהמחבלים שעסק בהם ומתעלה בשיטות רמיה. נבל ברשיון.

  6. יש לנו מפכ"ל ישר שלא ניתן לשחד אותו ולא ניתן להפחיד אותו. זה בדיוק ההפך מתכונות הפוליטיקאי הנפוץ. זה שהאתר ימני לא אומר שאוטומטית צריך לתמוך בעלילות שווא כנגד המפכ"ל רק בגלל שהוא מהווה איום על ראש הממשלה.

  7. זוכרים את פרשת גל הירש ? עד היום תיק "החקירה" לא נסגר,למרות ששר ההגנה הגאורגי נוקה בארצו מכל אשמה. יש לנו משטרה,פרקליטות ומערכת משפט של סדום ועמורה.

  8. לכאורה דברים חמורים מאוד ותרבות קלוקלת מושרשת במערכת האכיפה והפרקליטות דבר המחייב חקירה ותיקון חקיקה כמו למשל הכפפה ישירה של המפכ"ל לשר הממונה ואישור השר לכל ריאיון של האחרון לתקשורת העמדת כהונת המפכ"ל על 4 שנים ללא אפשרות תוספת והכנסת "החוק הצרפתי" לתוקף יועיל למערכת המשפט ולרשות המבצעת ויגביר את המשילות אסור שתהיה היכולת לאנשי החוק להחזיק "תיקים" לעת צרה על נבחרי ציבור בהתאם לאג'נדה כזאת או אחרת שהרי אין לנו פגיעה גדולה מזו בדמוקרטיה ובציבור הישראלי

  9. גועל נפש של תככים של המשולש השחיתות של משטרת ישראל, מערכת המשפט והתקשורת.
    במקום לטפל בפשע נראה שהם יוצרים אותו בעצמם

    1. אני מרגיש שאי אפשר להאמין לא רק על המשטרה גם על בתי המשפט, מסתבר שהם קנוניה ביד אחת.
      עצוב מאוד שאנחנו נשלטים ע"י קומץ אנשים שלא נבחרו ע"י העם (ושהם חבר מביא חברׂׂ) אשר התקשורת שולטת בהם.

      אני רואה בזה תעודת עניות לאותם קומץ אנשים אשר מינויים גרם למעמד כל יכול.

      בושה

  10. אני מרגיש שאי אפשר לסמוך לא רק על המשטרה גם על בתי משפט הכול יד אחת , כנראה והם נשלטים ע"י התקשורת.
    הם הפכו לגוף לא אמין ובלתי נספג .
    תעודת עניות שאזרחים צרכים להלך כך.

    בושה.

  11. וזה היה סגן ראש השב"כ!? אוי ואבוי!
    ואחרי זה אי אפשר להתפלא שאנחנו כל פעם מתמסרים לגחמות הפלסטינאיות – מאוסלו ועד הסכמים עם החמס.