נחום ברנע מסכן את חיילי צה"ל

מראשית המלחמה מבטיח פרשן 'ידיעות' באובססיה הפסקה קרובה של המבצע והפסד ישראלי. כרוניקה של קמפיין תבוסתני

צילום מסך מתוך youtube, כאן 11

חנן עמיאור הוא עורך אתר ביקורת התקשורת 'פרספקטיבה' ומחבר הספר 'הסדנה להנדסת תודעה'. הטור התפרסם לראשונה באתר פרספקטיבה.


***

המלחמה בעיצומה. לדברי שר הביטחון אפילו לא הגיעה לחציה בדרום ועוד כלל לא התחילה בצפון. אבל הפרשן הבכיר של 'ידיעות אחרונות', נחום ברנע, יודע כבר מראשיתה את סופה.

הנה בקצרה פועלו של נחום ברנע לאורך המלחמה:

כזכור, בימים האחרונים של חודש אוקטובר 2023, כשבועיים וחצי אחרי טבח ה-7.10, החל צה"ל להכניס כוחות מוגבלים לפשיטות נקודתיות, כדי להכין את הקרקע לקראת הכניסה הקרקעית המסיבית, "התמרון", שהחל בתחילת חודש נובמבר.

כבר בתחילת התמרון, ב-7.11, כתב ברנע כי "ההבנה שאין ניצחון גם היא ניצחון", וכן שהנשיא ביידן "לוחץ להפסקת אש".

בסוף אותו שבוע, ב-10.11, כאמור ימים ספורים בלבד לאחר תחילת התמרון, שוב כתב כי "למרבה הצער, אין באופק ניצחון" ואף הוסיף קביעה נחרצת לפיה "בתוך שבוע, גג שבועיים, תצטרך ישראל להסכים להפסקת אש".

באותו היום, שלושה ימים לאחר שברנע הכריז כי ביידן "לוחץ להפסקת אש", נשאל ביידן בידי עיתונאים האם אכן כך. הנשיא ענה בתשובה מילה אחת: לא.

כידוע, בניגוד לקביעתו של ברנע, התמרון התקדם, התרחב והעמיק. הנקודה הבאה הייתה עסקת החטופים ב-24.11. תגובת ברנע לעסקה: המלחמה תיעצר, חיילי המילואים לא ירצו לחזור להילחם אחריה.

ב-1.12 הסתיימה עסקת החטופים. כולנו יודעים אם אכן התחדשה אחריה הלחימה ואם חיילי המילואים אכן סירבו לחזור להילחם כפי שהתנבא.

ב-5.12, עם פתיחת התמרון הגדול בחאן יונס, כתב ברנע: ש"זה יהיה כנראה המהלך הקרקעי האחרון במלחמה והוא לא יוכל להימשך מעבר לשבועיים".

כידוע, גם כעת, כשאתם קוראים שורות אלו, למעלה מחמישה שבועות לתוך התמרון בחאן יונס, הוא ממשיך להתנהל במלוא עוזו.

אגב, בסביבות 19.12 נחשפו חוברות מוטיבציה שחילק חמאס ללוחמיו ונתפסו על ידי כוחותינו בעזה. כדי לשכנע את המחבלים שישראל חלשה, הובאו בהן ציטוטים מפי שני בכירים ישראלים: עמוס ידלין ונחום ברנע.

ב-21.12, לפני למעלה משלושה שבועות, שוב קבע נחום ברנע שצה"ל "מריח את הסוף" ולא ישיג את מטרות המלחמה, כלומר יובס.

טורו הפיח תקווה באויב המותש וצוטט בהתלהבות בערוצי התקשורת שלו.

ב-9.1 שוב נזעק ברנע להזכיר לנו שאנחנו נוחלים הפסד. בטור מביש בתבוסתנותו, שהודפס בעמוד הראשון של 'ידיעות אחרונות', שאל ביבבה "מה קרה לנו" ושוב הציע "לסיים את המלחמה", כלומר להפסיד אותה.

שלושה ימים מאוחר יותר, בסוף השבוע האחרון, 12.1, הציע לעם ישראל בכותרת גדולה ללמוד "לחיות עם ההפסד".

יכול להיות שברנע לכוד בתחזיתו הראשונית על עצירת המלחמה בהפסד ישראלי, וכדרכו של משקיע נואש קונה עוד ועוד ממנייתו הצוללת? יש בכלל הסבר הגיוני אחר לקמפיין הזה?

כזכור, הקמפיין שלו לעידוד האויב לא החל במלחמה. באמצע יולי הוא קבע בעיתון בנחרצות שאם תחוקק הסבירות, "בין חצי לשלושת רבעי מקציני המילואים" יסרבו וצה"ל יתפרק מיד. וגם ציטט את חברו תום פרידמן בהסכמה, שלא לומר בתקווה, כאשר בישר כי הממשל "החל בהערכה מחדש של יחסי ישראל ארה"ב".

ובכן, הסבירות חוקקה. ראינו את התפרקות צה"ל אותה הבטיח, וגם את ההערכה מחדש של היחסים עם ארה"ב, שגם אותה הבטיח.

אם מניחים בצד את 'הארץ' האנטי-ישראלי, המתפקד כאמצעי לחימה תודעתי בשירות חמאס, אני לא חושב שיש תקדים בתקשורת הישראלית לקמפיין כה חמור, אנטי-ישראלי, מחליש ומסייע לאויב, כמו הקמפיין של נחום ברנע ב'ידיעות אחרונות' לאורך המלחמה.

קמפיין תבוסתנות רצוף ועקבי, שכפי שראינו כל הערכותיו לגבי עצירת המלחמה ורוח הקרב של לוחמינו מתבדות בזו אחר זו.

ולמרות זאת הוא ממשיך להתפרסם בעיתון בהבלטה. זאת חייבת להיות החלטת עריכה. כלומר זה לא רק נחום ברנע, זה גם עורך העיתון, אבי משולם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. בואו נאמץ את עצתו האנטישמית של הגנרל הבריטי ברקר, שאמנם נאמרה נגד היהודים בארץ ישראל, אבל אפשר וצריך להשתמש בה כנגד האיש והעיתון :
    הכו אותם במקום הכי כואב – בכיס…

  2. דינם של נחום ברנע וגם של עורך העיתון אבי משולם, צריך להיגזר על פי סעיף 99 לחוק העונשין הפלילי !!!

  3. יש אנשים בשמאל שנחושים להמשיך לדבר על השפלה שמבחינתם לא ניתן להתגבר עליה בשום תרחיש ועל הפסד מעבר לפינה. אנשים שנחושים רק להתלונן על בגידה ולטופים שעוד לא חזרו תוך ביטול כל ההישגים שהושגו בינתיים, הסתכלות רק על חצי הכוס הריקה וכפיות טובה.
    והכל כדי להבטיח שלא תהיה אווירת נצחון שנתניהו יוכל ליהנות ממנה. השנאה מעבירה אותם על דעתם.

  4. כשתת-אלוף במיל' יגאל כרמון תרגם לעברית קלטות עם נאומי ערפאת והעביר את התמלול לתקשורת, זו סירבה לפרסמם. וכאשר אמר תת אלוף כרמון לעיתונאי נחום ברנע שהוא "בסך הכול אומר את האמת ומביא דיווח על מה שקורה במציאות", השיב לו ברנע: "אין אמת. כל דבר צריך להיבחן לפי השאלה את מי זה משרת, ואתה משרת את אויבי השלום"… [ישי פרידמן, "ברגע שהביאו לכאן את אש"ף – החזירו את תיק 48'", מקור ראשון, 9 ביולי 2018].

    1. לא מצליח להבין את האכזריות של האיש הזה שעושה כל מאמץ אפשרי להוביל לטבח המוני נוסף כדי להגיד "אמרתי לכם" כשהוא מייצר את הבסיס לכך ביודעין. אדם ערל לב שכל מאמר שנאה שלו כמו חץ בליבן של המשפחות השכולות ומשפחות הלוחמים כעת בעזה. איך אדם יהודי יכול להיות אכזר כל כך

    2. לא מצליח להבין את האכזריות של האיש הזה שעושה כל מאמץ אפשרי להוביל לטבח המוני נוסף כדי להגיד "אמרתי לכם" כשהוא מייצר את הבסיס לכך ביודעין. אדם ערל לב שכל מאמר שנאה שלו כמו חץ בליבן של המשפחות השכולות ומשפחות הלוחמים כעת בעזה. איך אדם יהודי יכול להיות אכזר כל כך

  5. מכונת הרעל החמוצה הזו אינה דבר חדש. הם תמיד שנאו ותמיד ישנאו.
    אבל אפשר להתנחם בכך שמדובר על פרפורי גסיסה של דור הולך ונעלם.
    נחום ברנע, אמנון אברמוביץ׳, רינו צרור, אהוד יערי…-כולם כבר מעל 70. בכל מקצוע אחר הם כבר היו פנסיונרים אבל במקצוע הזה כנראה פוחדים שלא תהיה מספיק הסתה בלעדיהם.
    מצד שני, מי שרוצה להכיר מי זה דור העתיד ולאן פנינו מועדות, יכול להסתפק באבחנה שבערוץ 14 נדיר לראות אנשים שעברו את ה-55.
    (אגב, גם בפוליטיקה קל לראות שעוצמה יהודית והציונות הדתית הן מפלגות יחסית צעירות).

  6. בשנים האחרונות, ומאז ה 7.10.2023 אני לומד ממקור ראשון איך פעלה התעמולה הנאצית.
    שה שנים שכולנו חשופים לה.
    לורד 'האו האו'

  7. אין ספק, מדובר באדם ארסי בעל מניע אפל לראות בתבוסה ישראלית. לא ברור איך מדרדר אדם לשפל כזה. תודה לך על התיעוד והשיפוט המדויק, מר עמיאור.

  8. הסיבה שהזקן הה עדיין חי היא – כדי להאריך את הסבל שלו בראותו את הימין הולך וגובר…

  9. כמו בקמפיין "שוחד, מרמה והפרת אמונים", וכמו בקמפיין נגד הרפורמה המשפטית, ככה גם בקמפיין נגד המלחמה. המטרה בכל הקמפיינים האלה היתה אחת והיא הפלת ממשלת הימין המסוכנת ווהמשיחית. הדרך הכי טובה מבחינתם היא החלשת מדינת ישראל ופילוג העם. החלשת המדינה היא האמצעי (לא תהיה לכם כלכלה, לא יהיה לכם צבא, לא יהיו לכם טייסים וכו…). הקמפיין של ברנע ורוב תקשורת המיינסטרים ושל רונן צור וחבריו היא פשוט המשך של גל המחאות הקודמות. השלטים, הכתבות, והתוכן משתנים, אבל האמצעי והמטרה נשארים