"הדבר הכי חשוב זה לפרק את אונר"א"

ד"ר אדוארד לוטוואק מתראיין לפודקאסט 'אידיוטים שימושיים' ומדבר על ההפתעה של ה-7 באוקטובר, התקדמות המלחמה וכיצד ניתן לנצח

ד"ר אדוארד לוטוואק,ביצועי צה"ל מרשימים. צילום מסך

ד"ר אדוארד לוטוואק, היסטוריון ואסטרטג יהודי-אמריקני התראיין לעקיבא ביגמן בפרק חדש של הפודקאסט 'אידיוטים שימושיים', ושוחח עמו על מצב המלחמה. לוטוואק פרסם מספר רב של ספרים ומאמרים. אחד המרכזיים שבהם הוא "האסטרטגיה רבתי של האימפריה הרומית", בו הוא ניתח את תפיסת ההגנה של האימפריה מול פלישות הברברים; וספר מוכר נוסף שתורגם גם לעברית "אסטרטגיה של מלחמה ושלום".

 

בשיחה עימו לוטוואק מנתח את שורשי הכישלון שהוביל למתקפת הפתע של חמאס, וטוען שהבעיה אינה בהתרעה המודיעינית, אלא בעצם העובדה שישראל מאפשרת לאויביה להתעצם מעבר לגבול ללא הפרעה.

 

"זה קורה כי אם אתה מאפשר לאויב לבנות את כוחו הישר לפניך. וזה מה שקרה, עד 1973, המצרים לא נפרסו ליד קהיר. הם נפרסו ממש ליד התעלה. ברגע שאתה מאפשר להם להיות על סף דלתך, אין מצב שאתה יכול להיות מוכן להתקפה. כי אם המודיעין שלך יגיד לך שהם הולכים לתקוף מחר, אתה מיד מחזק את הקו שלך. אתה שולח עוד חיילים, הם מסתכלים ורואים שיש לך עוד חיילים, והם לא יתקפו".

 

לדבריו, זה שורש הכשל גם עם חמאס:

"אם אתה מאפשר לחמאס לרכוש יכולת לתקוף אותך עם אלפי אנשים, אז אתה לא יכול להגן נגד זה. כי אם אתה שומע מידע שהם הולכים לתקוף ב-6 באוקטובר, ואתה שולח, אתה מתגייס, ואתה שולח את האוגדה לשם, הם לא תוקפים. ואז אתה הולך הביתה והם יתקפו. אתה לא יכול לאפשר למישהו להיות בדלת הכניסה שלך עם אקדח בידו, ואז לנסות להשתמש בשיטות חכמות להתמודד איתו. אתה חייב לצאת החוצה ואתה צריך, להילחם בהם. אתה לא יכול לאפשר את זה. זה היסוד."

 

בנוגע להמשך המלחמה, לוטוואק סבור כי הביצועים של צה"ל מרשימים וכי הוא מצליח לפרק את התשתיות של חמאס בצורה יעילה וחכמה. ומה יהיה בנוגע ליום שאחרי? לוטוואק אומר שהמוקד צריך להיות פירוק אונר"א, שלדבריו יצרה אוכלוסייה המונית נתמכת התלויה לחלוטין בתרומות הארגון.

 

"יש שם המון אנשים שניזונים מאונר"א, ולכן יש להם סיבה לא לזוז מעזה. כי ברגע שהם עוזבים את עזה, הם מאבדים את האוכל שהם מקבלים בחינם, טיפול רפואי חינם, דיור, רווחה וכל השאר. זה חייב להסתיים. אבל זה לא יכול להסתיים בהגירה כפויה, בגירוש כפוי. אף אחד לא ייקח את הפלסטינים האלה וישים אותם בשום מקום. אף אחד לא הולך לעשות את זה".

 

לכן הפתרון צריך להיות הגירה ספונטנית, מה שיתאפשר אחרי שאונר"א תפורק:

 

"אבל מה שאפשר לעשות זה שאנשים פרטיים משם יכולים להשיג עבודה במדינות אחרות. למשל, בסעודיה, שם יש להם 8 מיליון פקיסטנים, הם יכולים לקבל מיליון פלסטינים, אבל לא אם יהיו כאלה הצהרות מדיניות או הודעה. שום דבר. פשוט מדיה חברתית. הם צריכים אינסטלטורים. אתה שוכר אינסטלטור, האינסטלטור הולך. אחרי שנה, אם הוא לא מקושר לחמאס ולא מתנהג לא בסדר, אתה יכול לתת לו אישור להביא את משפחתו. ברגע שאתה מוציא מיליון עובדים מעזה  ומשפחותיהם הולכות בעקבותיהם, פתרת את הבעיה".

 

 

את הראיון המלא ניתן למצוא בערוץ היוטיוב של 'אידיוטים שימושיים', בספוטיפיי ובאפל פודקאסט.

הראיון הזה לא היה מתקיים ללא התמיכה הנדיבה של מנויי הערוץ, הצטרפו עוד היום וקבלו גישה לתכני פרימיום מיוחדים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. הדבר הכי חשוב זה לפרק את האו"ם, אונרא זה רק אחת מזרועות הארגון שכל קיומו זה פשע נגד האנושות, שום תרומה לאנושות, לא להתחממות כדור הארץ, לא למאבק נגד טרור, בחר בבני אדם ועבדות מודרנית, נהפוכו, זה הארגון שבזכותו כל הפשעים מתרחשים והמדינה היחידה שהוא מאשים זאת ישראל.
    הדבר השני שחשוב זה פירוק השקר הפלשתיני וחזרה להסכם פייסל ויצמן בהתאמה למציאות, כל הערבים ביוש, ירושלים ועזה חייבים לדחוף מרצון אי לא מרצון לירדן.

  2. ישנם גורמים ישראלים שמרוויחים מכספי הרכש של אונרא. הדרך היחידה היא להעביר לסוכנות הפליטים של האום. זו לא מכירה בפליטות מעבר לעשר שנים או לפליטות מולדת, ועוזרת למצוא פתרונות הגירה. גם לוקחי השוחד הישראלים לא יתנגדו.