חשיפה: "ההגנה הרב ממדית" – מסמכי הקונספציה של אביב כוכבי שכשלה ב-7 באוקטובר

מסמך מדהים חושף את עומק ההתמכרות של צה"ל לאשליות טכנולוגיות ומושגים מופשטים שהפכו אותו לפגיע ולא מוכן למתקפה. חשיפה

כוכבי והלוי בשנת 2019. צילום: דובר צה"ל

"הגנה רב ממדית", זו הכותרת לתכנית ההגנה שפותחה בשנים שקדמו ל-7.10 בצה"ל כמענה לאיומי הטרור בגבולות, עם דגש מיוחד לגזרת עוטף עזה. בגזרה זו נבנה מכשול מאסיבי, עמוק, יקר וסופר טכנולוגי ("שעון חול") שהיה למעשה מערכת שלמה של טכנולוגיות משלימות הכוללות מכשול תת קרקעי, גדר חכמה על קרקעית, רשת של סנסורים ומצלמות, מערכות חימוש חכמות ומכלול שלם של אמצעים מודיעיניים והתרעתיים שהיו אמורים להפוך את רצועת עזה ל"שקופה" בעיני מערכת הביטחון ולמנוע כל אפשרות של הפתעה.

מסמך פנימי של צה"ל שפורסם באוגוסט 2021, תחת הכותרת "הגנה רב ממדית – תפיסת היסוד", שסווג כ"שמור", מתאר באופן מפורט את מערכת ההגנה הזו בעוטף עזה, וחושף את עומק המחדל והקונספציה ההרסנית ששלטה בחשיבה הצבאית בשנים האחרונות.

מדובר בקונספציה שפיתח צוות בהובלת הרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי, שהיה אז אלוף פיקוד הדרום תחת הנחייתו של הרמטכ"ל הקודם אביב כוכבי. הקריאה במסמך זה, שהגיע לידי 'מידה', כואבת ומכעיסה. מדובר במסמך רהבתני המבוסס על הנחות עבודה אופטימיות להחריד, ורווי בשחצנות צה"לית טיפוסית. זהו שיר הלל לעליונות הטכנולוגית, לצמצום הכמותי של הכוחות הלוחמים, תוך הישענות על מודיעין מתקדם וזלזול עמוק ובוטה באויב הייחוס. אם תפיסת הרב מימדיות הייתה התנ"ך של צה"ל שבנה אביב כוכבי, המסמך הזה הוא ספר איוב.

בשל רגישותו של חלק מהמידע המופיע במסמך לא נחשוף כאן את כולו, ולא נעסוק בפרטים טקטיים ואופרטיביים הנוגעים לסדרי הכוחות, השיטות המבצעיות והפקודות. פרטים רבים מסוג זה כבר נחשפו באמצעי התקשורת מאז מתקפת החמאס הרצחנית, ודי בכך. מה שחשוב להעמיק בו הוא התפיסה הבסיסית של המגננה בעוטף והנחות היסוד הנגזרות ממנה.

 

המסמך הזה מתחיל בפרק שכותרתו "תרחיש הייחוס – הניצחון מתחיל בהגנה". בניגוד למסמכים צה"ליים אחרים, הוא לא פותח בניתוח צבאי-מקצועי אלא דווקא, ולא, זו לא בדיחה, בסיפור. בסיפור הדמיוני הזה, מופיע חטא היוהרה במלוא עוזו. ה"תרחיש" נפתח בימים שאחרי מתקפה של החמאס. זוהי המתקפה שצה"ל נערך אליה וראה בה את האיום הרלוונטי. על פי הסיפור המתקפה נבלמה כמובן באופן מלא, ואנו מתלווים לחייל צעיר המתפקד כסוג של חוקר או עיתונאי המסייר בגזרה, לומד על "ההצלחה" ומדווח לקוראיו. הסיפור נפתח כך:

"שלושים יום חלפו מאז הכריזה ישראל באופן חד-צדדי על הפסקת האש, והמדינה מתחילה לשוב אט אט לשגרה. בעוד אנשי פיקוד העורף ממשיכים לפנות את ההריסות האחרונות שגרמו טילי השיוט הזעירים שבהם השתמש האויב, ביקשנו להצטרף אל מפקד אוגדת ההגנה לסיור בין היחידות ולסיכום ראשון של סבב הלחימה האחרון שבו הצליחה ישראל, על אף האבדות והנזק שספגה בחזיתות השונות ובעורף האזרחי, להשיג ניצחון מובהק בפעם הראשונה מזה זמן רב".

כיצד הושג אותו "ניצחון מובהק" שלו ייחלנו? באמצעות המגננה, ככותרת הפרק: "הניצחון מתחיל בהגנה". ההגנה הזו הצליחה להביא לניצחון אקטיבי (דבר כמעט חסר תקדים מבחינה היסטורית ומשולל כל היגיון אנושי ואסטרטגי) באמצעות מספר מרכיבים: "עליונות"; "קטלניות"; "תחרות למידה"; ואחרון, "יוזמה והתקפיות". אוסף הסלוגנים מעידן כוכבי.

נדלג קצת במסמך, שבנוי על פי תיאור הסיור המדומיין של החיילת הבדיונית בשדות הניצחון הלא קיים, כדי להגיע לנקודה הקריטית: תיאור האירועים שמחברי המסמך הזה צפו שיקרו, במידה והחמאס יתקוף. כך זה מתואר מפי הדמות:

"אני נזכר במראה המאיים של ענן רחפני האויב שחצה את הגבול אל עבר יישובי הגדר בתזמון מדויק עם מהדורות החדשות המרכזיות בישראל, את רגעי החרדה מהטכנולוגיה החדשה והבלתי צפויה, ואת הפליאה וההקלה כשכל אותם רחפנים החלו, באורח פלא, להסתחרר סביב עצמם, להתנגש זה בזה ולהשמיד זה את זה".

הבנתם? העליונות הטכנולוגית שלנו, שכללה שליטה מלאה בכל המתרחש ברצועה, אפשרה לצה"ל לשבש את רחפני האויב באופן כזה שהם יצאו מפעולה מיד עם פתיחת המתקפה. "אנחנו פועלים ליצירת גבול הרמטי למדינת ישראל לא רק על פני הקרקע, אלא גם מתחת לפני הקרקע וגם גבוה מעליה", אומר מפקד האוגדה הדמיוני בתגובה לתיאור הזה. רב ממדיות לתפארת.

אבל פה עוד לא די. "התפיסה הרב-ממדית הרחיבה את הגנת הגבולות לתחומים חדשים ויצירתיים", מספרת הדמות ומתארת דבר נוסף שהתרחש במתקפה:

"אחד הדברים שהקשו מאוד על האויב לפעול במרחב שלנו בזמן הלחימה היה הפגיעה ברשתות המידע שלו ובספקטרום – התקשורת המבצעית. כשאני מנסה לברר האם נכונות השמועות שברשתות הקשר של האויב נשמעו פקודות בקולם של מפקדים שהעבירו מסרים סותרים והטעו את הכוחות, ואיש אינו יודע מה מקורן, שגיא (מפקד האוגדה, ע.ב.) מחייך שוב ושוב שותק".

כך שלא רק הרחפנים שובשו, אלא גם מערכת הפיקוד והשליטה של האויב, שיבוש שהוביל לבלבול וקריסה של כל המערך הלוחם של האויב ברגע האמת. דמיון יצירתי.

דבר נוסף שקרה במהלך ה"ניצחון" הזה, הוא שפעילי החמאס הושמדו בתוך המנהרות בטרם הצליחו לצאת למתקפה, בתרחיש דומה לתקיפת ה"מטרו" במהלך מבצע שומר חומות. דבר זה נעשה באמצעות רובוטים "דמויי חרקים ועכברים" שצה"ל החדיר לתוך המנהרות:

"נניח שיש לאויב מנהרות ולתוכם אנחנו מחדירים רובוטים שממפים את המנהרות ומתחברים לרשתות התקשורת של האויב, ובמקומות שהחלטנו אנו מטמינים מטענים זעירים רבי עוצמה, אותה מנהרה הופכת למלכודת מוות עבורו. במקום שהאויב יזהה את ההתפתחות הטכנולוגית שאנחנו מפתחים לכל איום, אנחנו נותנים לו לשקוע בתחושה שקיימות נקודות תורפה מעל ומתחת לקרקע, ואין לו צורך לחפש נקודות תורפה חדשות ובכך לאט לאט אנחנו מכינים לו את מלכודת הפתיים ומתעלים את פעולותיו הטקטיות ואת השקעותיו למרחבים ויכולות שאנו מכירים ואוחזים בהם בצורה טובה. לא סתם כוחות רבים של האויב נפגעו מכה אנושה עם תחילת ההתקפה, ובכך עיקרנו להם מאמץ משמעותי עם תחילת המלחמה".

אליבא דצה"ל, הטכנולוגיה שלנו גרמה לאויב לשקוע בשאננות ואפשרה לצה"ל להכין לו מלכודות מוות. האויב לא מזהה את "ההתפתחות הטכנולוגית שאנחנו מפתחים", ושוגה באשליה שיש במגננה הצה"לית נקודות תורפה, בזמן שיש שם למעשה רובוטים ומטענים "זעירים רבי עוצמה", שהאויב לא מודע אליהם.

דבר דומה מנע לפי המסמך גם את החדירה של חוליות מחבלים שניסו לחצות את הגדר, כפי שמתאר מפקד האוגדה הדמיוני בתרחיש:

"היכולת של הלוחמים שלנו להיטמע בשטח ולהטמיע בו אמצעי איסוף וחבלה הופכת את כל מרחב הגבול למסוכן מאוד עבור מי שמעוניין לחצות אותו לשטחנו. ההתממה של שטחים במרחב הגבול היא ההטעיה המושלמת. דווקא האזורים שנראים הכי שקטים וחדירים, הם האזורים הקטלניים ביותר. אפשר היה לראות את זה במערכה האחרונה במספר החדירות שנבלמו על קו הגדר, ולא הבשילו לאירוע משמעותי בשטחנו".

אם כן, המתקפה המדומיינת של חמאס נבלמה בכל הממדים. באוויר באמצעות שיבוש הרחפנים שהחלו להתנגש אחד בשני ולצאת משליטה; במנהרות באמצעות הרובוטים החבלניים; ובמרחב הגבול באמצעות אמצעי איסוף וחבלה שמוטמעים בשטח בלי שהאויב ידע. התיאור הכולל הוא של שליטה מודיעינית וטכנולוגית מוחלטת, הונאה מושלמת של האויב ה"תם", ובלימה מלאה והרמטית של כל סוגי האיומים באמצעים מתקדמים ומדוייקים. כפי שאומרת הדמות במסמך: "הפעם פגש האויב בצבא אחר מוכן יותר, מתוחכם יותר וקטלני יותר".

כיום אנחנו יודעים שהכל קרה הפוך. מערכות הפו"ש ששובשו הן שלנו; מי ששקע בשאננות והתמכרות ל"התממות" של השטח זה אנחנו; ומי שהייתה לו שליטה מודיעינית עמוקה וגורפת היה דווקא החמאס ולא אוגדת עזה. כמה יוהרה. כמה רהב. פשוט לקרוא ולבכות.

אבל נחזור למסמך. כיצד הצליח צה"ל בתרחיש הדמיוני של כוכבי-הלוי, להגיע לכאלו הישגים? כאן אנחנו צוללים אל תוככי הקונספציה. ראשית, המודיעין:

"אנו נמצאים במרכז של חדר עמוס צגים ומסכים בחמ"ל הרב־ממדי והבין אירגוני של האוגדה, וכל אחד מהם מציג תמונה אחרת. מזל"טים שחגים באוויר, לוויינים שמנתחים בזמן אמת כל שינוי בשטח, ומצלמות שאינני מצליח להבין כיצד הונחו עמוק כל כך בשטח האויב".

זהו תיאור העליונות המודיעינית שצה"ל אמור ליהנות ממנה בגזרה, הכוללת גם ניטור של "ערוצי טלוויזיה, אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות אזרחיות". באמצעות העליונות הזאת, האוגדה הבדיונית שלנו מכה באויב ללא הרף. "האוגדה אינה מחכה למלחמה, אלא מנצלת את השגרה למאמץ שקט ותמידי לסכל התארגנות של האויב בטווח של לפחות 15 ק"מ מהגבול", כך מספר מפקד האוגדה ("שגיא") ומפרט:

"מרכז העצבים הזה מרכז כל מה שיכול לשרת אותנו במאמץ הזה: מידע מודיעיני מכל זרועות הביטחון, ניטור רשתות אינטרנט, מחקרי אוכלוסייה. אין יכולת איסופית שהתוצרים שלה אינם מותכים למידע רלוונטי שמעבדים אלגוריתמים חכמים באמצעות שאילתות וציי"חים [=ציון ידיעה חיונית, ע.ב.] שהגדרנו מראש. וכשמתגלה נקודת תורפה שאנו המפקדים מזהים שאפשר ונכון לתקוף – אנחנו תוקפים – אם באש מגוונת מהיבשה, מהים ומהאוויר ואם באמצעים רכים".

התקיפות שצה"ל מבצע על-פי המודיעין המושלם שיש לו הם לא רק ב"מחסני אמל"ח, בשיירות תחמושת, במנהרות טרור", אלא גם בשדה הפוליטי-חברתי. "במקרים רבים אנחנו מנצלים את המידע המודיעיני העשיר ואת יחסינו עם הארגונים הבינלאומיים השונים כדי לעזור ליריבויות הפנימיות בצד האויב לעשות את שלהן". לסיכום, אומר המפקד, מה שחשוב הוא "לצמצם את ההתעצמות, ההתבססות והיערכות האויב בסמוך לקו החזית".

בפועל, בימים בהם נכתב המסמך, כבר נשחק הפרימטר הביטחוני בגדר הגבול להרבה מתחת 300 מטר, ומי שניצל את השגרה לטובת "מאמץ שקט ותמידי" היה החמאס שפעל בחופשיות צמוד לגדר שלנו במסווה של "פעילי ריסון" ומפגינים תמימים. הפערים האלה בין היומרה לביצוע פשוט בלתי נתפסים.

המרכיב הבא בהצלחה של צה"ל התרחישי הוא ה"קטלניות". כך זה מתואר: "מילות המפתח הן רב-ממדיות, גמישות והשתנות. אצלנו קיימים מכלול של אמצעים באוויר, על הקרקע, בתת-קרקע, בים ובתווך האלקטרומגנטי ויודע לקבל תוצרים גם מאמצעים בחלל".

באימון שאליו מתלווה הדמות הבדיונית בסיפור, הוא רואה צוות לוחמים משתמש בכטב"מ כדי לאתר נקודת חדירה של חוליה לשטח ישראל, ומשמיד באמצעות אמל"ח מתקדם.

"עכשיו נשאר לי להצביע על מטרה וכלל האמצעים במרחב מסתכלים ומאפשרים לי לבחור מהו האמל"ח הרלוונטי למשימה זו, להזמין חימוש ממטוס בימינו זה בערך כמו להזמין GET פיצה". כך מספר לנו אלון, מח"ט הגנת הגבולות הגזרתית, בזמן שהוא מפנה את תשומת ליבנו אל התרגיל בשטח, כאשר "חמישה רחפני תקיפה טסים במהירות אל הנקודה המזוהה ומטילים חימוש על המיקום המדויק של החוליה. שניות אחר כך מגיע למקום רכב רובוטי, והוא יורה באופן מדויק".

הכל מתוזמן בשלמות ובתיאום מלא. "כלי ההגנה האלה עובדים ומתקשרים ביניהם באופן אוטונומי ובזכותם, במקרים רבים יש לנו יכולת לפגוע באויב בלי לסכן את כוחותינו". מסכם המח"ט אלון.

הטכנולוגיה המתקדמת גם מאפשרת להתגבר על האויב המרכזי של המגננה: השגרה השוחקת. לא מאמינים? הנה:

"רתמנו את הטכנולוגיה כדי לגשר על פערי השגרה והשחיקה. את הפעולות השגרתיות, שהיו תמיד נקודת התורפה שלנו וחלון ההזדמנויות של האויב, העברנו לרובוטים בעלי יכולת למידת מכונה. רחפן יכול לעשות אלפי גיחות בוקר וערב, לזהות כל שינוי ואנומליה בשטח, לאתר עקבות ומטענים ולא להתעייף לעולם".

במשפט נוסף שקשה לקרוא לאור מה שידוע לנו אחרי ה7.10, מתרברב האוגדונר התרחישי: "דיסאינפורמציה ופעולות הונאה באמצעים רובוטיים הם כלים אפקטיביים לפגיעה בהתארגנות האויב, ואנחנו לא מהססים להשתמש בהם".

מה המטרה של האויב בתרחיש הייחוס? גם כאן, הנחות היסוד של המסמך שגויות ומקלות מאוד עם הצבא. "האויב של היום אינו חותר לכיבושי שטחים נרחבים אלא להתשה ולהרתעה", מספרת דמות בשם יעל, המשמשת כקמ"נית האוגדה. "ההישג העיקרי שאותו מבקש האויב הינו הישג מורלי ותודעתי. מבחינתו – כל חצייה מתועדת של הגדר, כל חדירה למוצב או ליישוב, היא ניצחון. מהסיבה הזאת גם כשהמערכה מועברת אל שטח האויב לנו באוגדת ההגנה יש תפקיד חיוני לסכל כל אפשרות להישגים ממשיים או תדמיתיים של האויב על גבולות ישראל".

ההישגים המקסימליים של האויב לא יהיו יותר מהישגים מוגבלים ותדמיתיים. חציה של הגדר, חדירה למוצב. זה האיום שצריך למנוע. ואת זה מתחייבת הקמ"נית לספק: "התפקיד שלי ושל החיילים שלי הוא להכיר הכול, כל קפל קרקע וכל פעיל מקומי. אנחנו נהיה הראשונים לזהות פה שינוי".

אנשי המודיעין של צה"ל, בניגוד לאויב כמובן, חסינים להונאה ותחבולה. הם תמיד מכירים הכל ויזהו כל שינוי. וכל מקרה, אל חשש. במקרה הכי גרוע, שבו האויב ינסה לעשות משהו חמור יותר, כמו להשתלט על אחד היישובים, אין בכלל מה לדאוג: "יש לאוגדת ההגנה גם אגרוף ברזל משלה". מדובר בכוח של חטיבה שיכול להיקרא בטווח של שעות ספורות. "הכוח שלחם כאן ובלם את ההשתלטות על היישוב היה כוח עתודה כזה. חלק בלתי נפרד מהלחימה הרב-ממדית".

בדיעבד כמובן זה משפט צורב וכואב מאוד, כאשר אפילו כוחות גדולים בהרבה לא הצליחו להדוף את המתקפה עקב קריסתו הטוטאלית של הפיקוד והמודיעין בגזרה:

"באירועים שבהם אנחנו מזהים כוחות אויב חודרים בסד"כ גדול, כוח העתודה הזה עומד לפקודתנו ומחובר לכל המערך שפגשת כאן לאורך כל ימות השנה: המודיעין הרב-ממדי, מרכז האש, החיבור לכל רשתות המידע והאמצעים הרובוטיים".

זו, אם כן, תורת ההפעלה שאמורה הייתה "להפוך את מרחב הגבול למוגן עבורנו וקטלני עבור האויב".

אחרי המתקפה של החמאס ברור שמדובר ביומרה רהבתנית ומתנשאת שהקריאה בו דוקרת את הבשר כמעט באופן מילולי. אבל גם עם נטרול חכמת הבדיעבד, מדובר במסמך יהיר וחריג בצה"ל. עצם קיומו של פרק תסריט הייחוס הפרוזאי הזה, מלמד כי מדובר בתיאוריה שהיה צריך גם למכור בתוך הצבא. מחברי המסמך (שעל ההקדמה שלו חתום כוכבי) ידעו שהם עוסקים במשהו תיאורטי מאוד ומסוכן, שמטרתו ככל הנראה להרגיע את הגורמים במערכת שתוהים מדוע מצמצמים את הסד"כ הטקטי ומגבירים את ההישענות על טכנולוגיות ומחשבים.

דמות החייל המשוטט ותוהה שמלווה את הסיפור הוא כביכול הקליינט של המסמך. החייל ה"קלאסי" או המדינאי "המיושן", שמסתכל על הצבא של כוכבי ושואל שאלות: מדוע אין ציוד לחימה במוצבים? מדוע אין כוחות בגזרה? מדוע אין אכיפה של הפרימטר? מדוע אין עומק ועתודה? התרחיש שבו ניצחנו את איום הייחוס החמאסי אמור לספק את התשובות לשאלות ולהצדיק את המשך ההשקעה הכספית האדירה במפעל היומרני של המגננה הטכנולוגית. את הסוף הטראגי של כל הפארסה הזו אנחנו מכירים היטב.

 

הרצי הלוי

אביב כוכבי היה הרמטכ"ל בזמן השלמת המכשול בגבול עוטף עזה ובעת גיבוש תפיסת ההגנה הרב-ממדית. אבל הוא לחלוטין לא לבד. הרמטכ"ל הנוכחי, הרצי הלוי, עמד בראש הצוות שגיבש שפיתח את הקונספציה הזו כאשר שימש כאלוף פיקוד דרום, והוא אף פרסם מאמר בנושא בכתב העת 'בין הקטבים' ביוני 2020 בהוצאת מרכז דדו בצה"ל. כל מרכיבי הקונספציה מפורטים שם במלואם.

הלוי מבין שהחמאס והחיזבאללה "מתכננים מהלכים התקפיים-קרקעיים לתוך שטחנו", שנועדו "לשבות שבויים" ו"לייצר אפקט תודעתי קשה בקרב הציבור הישראלי". אבל הלוי שאנן ומחטיא את ההיקפים הפוטנציאליים. "מפעם לפעם נספוג אירועים לא טובים, אך נדע לשוב מהר ולשלוט במצב", הוא מבטיח.

כדי למנוע אירועים "לא טובים" הלוי רוצה מודיעין, והרבה:

"כשאנו 'נקליט' את מרחב ההגנה, על כל ביט ופיקסל בכל אחד מהממדים, ונזין את ההקלטה הזו למכונה הנכונה, היודעת לזהות אפילו חריגות ושינויים קלים מהשגרה – נדע להתריע בפני התקפה במרחב מסוים ולהיערך אליה". ה"מכונה" תדע להתריע מפני התקפה, וזה טוב כי "ברגע שהאויב בחר לבצע התקפות לשטחנו, הוא חושף עצמו לסיכון, כאן הוא אינו יכול להיטמע באוכלוסייה אזרחית ואת זאת נכון למצות לכדי זיהוי ופגיעה".

כך, לפי הלוי, אנחנו תמיד מובילים על האויב, ביתרון טכנולוגי ותחכום:

"אנו מפתיעים אותו בהווה באמצעות גיוון יכולות והשתנות בפעולות ההגנה שלנו וכן אנו מפתיעים אותו באופן מתמשך ועתידי באמצעות בניה של מערכת הגנה משתנה, משתדרגת ואדפטיבית, היודעת לשמר את יתרוננו עליו באופן רציף".

לסיכום אומר הלוי שההגנה הרב ממדית היא המענה לאיומים:

"כך נייצר עליונות הגנתית, כך נבנה 'הגנה הורגת' – יכולת שהאויב תולה בה תקוות רבות תענה במענה חזק וקטלני". אנחנו נכה בהם, נפתיע אותם, נשבש אותם ונחסל אותם.

אם כן, כל מילות הקוד כאן. משתדרגים ואדפטיביים, יתרון והפתעה, והכל כי אפשר לסמוך על הביטים והפיקסלים, והמכונה הנכונה. בפועל מסתבר שהמכונה האנושית הייתה זו שכשלה, ואיתה כשל המערך כולו. באותה שבת ארורה הייתה זו היומרה של מסמכי כוכבי-הלוי, שקרסה בצורה קטסטרופלית. וכעומק ההשחתה כך עומק התיקון הנדרש. הפיקוד הבכיר בצה"ל חייב לעבור רביזיה "רב ממדית". אחרת לא תהיה תקומה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

65 תגובות למאמר

  1. אתה קורא ולא מאמין למה שאתה קורה. לא יכול להיות סרג'ו, נכון?! בא לך לבכות…

    1. מה לעשות, העם היהודי ניסה להקים מדינה, אבל…..לא הצליח….

  2. זה לא אמיתי נכון? תגידו בבקשה לי שזו פארודיה לא מוצלחת…

  3. עכשיו מובן מדוע התעלמו מהתצפיניות: המפקדים היו משוכנעים שהאוטומט יילחם. לא צריך צבא, החברה מחדר הבקרה כבר ילחצו על איזה כפתור והכל יסתיים, אפשר לחזור לאילת….

  4. אם יש מקצוע אחד שהקצונה הבכירע של צהל יודעת לעשות היטב כבר עשרות שנים…
    זה המקצוע: לשון.

    בצבא של 'ההגנה' יש רק דרך אחת להתקדם לדרגות הללו והיא מחייבת כישורי לינגוס מעל ומעבר למצופה😆

    חבורת לקקני ישבנים של אמריקקים ארורים

    כנראה שהגיע הזמן להתחיל להפגין מול בתיהם של חברי המטכל ולהזכיר להם שהם אחראים למותם של כ2000 אזרחים מאז ה7.10

    שלא ישכחו זאת ולו לרגע אחד.

    מעניין מאוד מדוע הכוכבי הנופל סירב בתוקף להארכת כהונתו והתעקש להיות מוחלף לפני מרץ 2023….
    על פי רוב, בכירים ברמתו נוהגים לדחוף להארכת כהונתם ככל יכולתם.
    בטח שלא לסרב במפגיע להארכה מוצעת שכזו.
    מה הוא ידע שאנחנו לא????

    ונזכיר שכבר פורסם כי אירועי ה7.10 תוכננו במקור להתבצע בפסח אשתקד ונדחו לאחר שזוהתה כוננות מוגברת בצהל.

  5. לא ברור לי למה האחראים הישירים לאסון, שר הבטחון, הרמטכ"ל, מפקד פיקוד דרום, ראש השב"כ, ראש אמ"ן לא פוטרו מיד ב-8.10.

  6. עכשיו ברור שלא רק הרצי הלוי צריך להיות בכלא, גם כוכבי.

    1. היה ברור מהיום הראשון .. בוקרטוב אליהו

  7. כל כלל או הנחה אינה שווים כלום בזמן אמת והעיקר בתמרון האויב זה ניצול נקודות תורפה שלנו שאינם מוגנים לנצל תופעות כושלות שלנו כמו הדממה זה לשבש כל הזמן את העיניים שלנו כמו בלוני תצפית זה ריכוז מאמץ בזמן קצר מהאויר הים והיבשה זה לפגוע כמה שיותר מפקדים מוקדי שליטה שלנו זה
    לבצע חסימות לתגבורות זה להשתמש בנשק מלוכלך מהיר ולא צפוי כמו rpf וזה לחזור לנקודות היציאה שיהיו כמו מנהרות הוייטקונג בלתי ניתנות לפגיעה.זה להשתמש בקשר הכי פשוט בין הכוחות .שורה תחתונה אירן למדה אותנו מבלי להתאמץ כי הכל היה גלוי.הקימה צבא מאומן היטב מול צבא שלנו שנסוג אחורה מבחינה התקפית מעקב בקרה .למעשה עושה רושם כאילו בצבא התאמנו כל הזמן על מודלים של משחק הילדים סופר טקטיקו

  8. חבורת צנחנים שחצנים כל מה שעניין אותם לכתוב ספרים ולבנות את עצמם לתפקיד בממשלה שעודם במדים
    האסון הגדול שמזה עשרות שנים בצהל יש מאפיה קטנה חובשי כומתה אדומה שדואגת לעצמה וזו התוצאה
    כוכבי , הלוי , חליוה , טולדנו ועוד

  9. כדבר שבשגרה במאמריו של ביגמן גם כאן חסר כל נסיון להגיע לראיה רחבה-כוללת, מעין קומה מעל לקומת הקרקע, של הבנת פריטי המידע המלוקטים. אז בבקשה: עבור צבא וקסנר היהודים הם expendables ותפקידם המסורתי הוא לעבור עוד הפסקת אש אחת מיני רבות, עוד אירועים לא טובים, עוד פינוי הריסות שגרמו טילים ועוד אבדות ונזק. הערבים לעומת זאת הם בעלי ברית שיש לשמרם ולהגן על המשך הישרדותם הקבועה בטריטוריה "שלהם". ביגמן שבוחר כנראה לראות רק את הנלעגות בטקסטים היומרניים של צבא וקסנר ולהזדעזע -בצדק- מהשואה שנגרמה לעם היהודי במולדתו מתכחש למשמעות האמיתית של האירוע-בגידה של צבא וקסנר בהצהרת הנאמנות לעמו ולמדינתו.

    1. ל״הגזמת״
      לגמרי לא. האלטרנטיבות הן א. בעומדים בראש צה״ל הם אידיוטים.
      ב. בעומדים בראש צה״ל רוצים במפלת המדינה.
      מכיוון שכל אדם בר דעת רואה שלא ייתכן שהאלופים הם אידיוטים, האפשרות היחידה היא שהם במצב של בגידה רעיונית.

    2. התגובה לחגי אביאל – אתה צודק. חסר מימד התמונה הרחבה, והשאלה השאלתית האם בארגון מתוקן של הדברים, הייתה הטכנולוגיה עובדת ועוזרת בהגנה?

    3. אשר פט,
      בוודאי שהם אידיוטים, שום בעל שכל עם קצת כבוד עצמי לא כותב שטויות מפגרות כאלה , מתנהג בחוסר מקצועיות, ומספר סיפורים עם לשון ארוכה בשביל להצדיק את המילארדים שמבוזבזים עליו.

    4. למרדכי,

      להסביר את זה שמישהו שלא מסכים אתך בכך שהוא אידיוט זה פשטני מידי. אי אפשר להגיע לדרגות בכירות אם אתה אידיוט קליני. דבר עם הקצינים האלה – הם מאוד אינטיליגנטיים, חלקם סיכן את עצמו בפעולות צבאיות, חלקם אף עשו מעשי גבורה כנגד האוייב. לכן, אני לא מקבל את ההסבר של חידלון, פנסיות, לקקנות, קריירה וכו' (את נושא הקריירה, פנסיות ולקקנות ניתן להוריד כהסבר שכן כמו שכתבתי, רבים מהקצינים סיכנו את חייהם – האם זה מה שעושה מי שרוצה קריירה?

      לא, ההסבר השני יותר מתקבל על הדעת: ישנם עשרות אנשים בכירים במדינה שרוצים במפלתה.

    5. כנראה שנדרש הסבר ארכני בתגובה ל"הגזמת". המדינה היהודית ישראל הקימה צבא המוגדר כצבא הגנה לישראל. צירפתי את דבריהם המפורשים, ובהתאמה פעולותיהם המדווחות, של שרשרת המפקדים השולטים מאז כמה עשורים על צה"ל [-ביגמן בחר שלא לעשות זאת] לרשימת תפקידיו של העם היהודי במדינתו אותה ליקטתי מתוך המסמך הפנימי של צה"ל אליו מתייחס ביגמן, דהיינו לעבור עוד הפסקת אש אחת מיני רבות/עוד אירועים לא טובים/עוד פינוי הריסות שגרמו טילים/עוד אבדות ונזק [-יכול להיות שבמאמר המלא יש פירוט נוסף] והגעתי למסקנה שבשום צורה ובשום מקום בעולם התנהלות שכזו אינה יכולה להיתפס כהגנה. ומכאן שזו בגידה של צבא וקסנר בהצהרת הנאמנות לעמו ולמדינתו.

    6. לא יודע אם אידיוטים זו המילה הנכונה.
      רבים מאנשי ׳איליטות׳ הסמול הם אנשים מאוד חכמים (יש שם גם אנשי אקדמיה ומשפט) וגם אנשים המוכנים בכל ליבם לצרום הרבה למדינה ולעם (לדוגמה, חלק גדול מהצמרת הבטחונית בנויה על אנשים שסיכנו את חייהם לא פעם למען כולנו).
      אבל הם גם שטופי מח המאמינים בפנאטיות בתפיסת עולם מאוד מסוימת, בהנחה שכל מי שחושב אחרת מהם הוא רשע(לדוגמה נתניהו) או לא מבין(לדוגמה סמוטריץ׳) ובקיצור מישהו שצריך להתעלם ממנו. הם גם מאמינים שהמטרה מקדשת את האמצעים ושהאמצעים כשרים רק כשהם משרתים אותה(מכאן, צביעות השמאל המפורסמת).
      לכן, הם פשוט לא היו מסוגלים לקרוא את המציאות ולהתנהל בצורה נכונה. הם פשוט לא מסוגלים באמת לשקול את כל האפשרויות או אפילו להעלות את כולן על דעתם.
      ימני.

    7. זה לא קשור לאדיוטים, זה קשור לתרבות ארגונית שהשתרשה בכל המדינה ולא רק בצבא, איך אני מהדיר את עצמי בסיפורי סבתא ובאפס מאמץ.

    8. מסכים עם הניתוח של אשר פט, אבל לא עם המסקנה.
      האמת היא שהם אידיוטים, וזה לא פשטני לומר את זה.
      הם מסתכלים על המציאות מתוך הפריזמה של התרבות בה הם גדלו, ולמעשה מוכוונים לראייה פרוגרסיבית של המצב כאן (חזק=רע; חלש=טוב. ממילא היהודים רעים וצריך לחנך אותם להתנהגות אחרת).
      מי שחושב שלא ייתכן להגיע לדרגות בכירות בצבא בלי להיות אינטליגנטי ובעל כישורים שכליים מרשימים לא דיבר מעולם עם שאול מופז או עם רפול (וחברי הטוב, שהיה כפוף ישירות בתפקיד בכיר במילואים גם לגנץ וגם לאיזנקוט…, היה מוסיף את שניהם בקלות לרשימה העצובה).
      האמת היא, וזאת יודע כל יוצא צבא בישראל, שאפשר להגיע לתפקיד הבכיר ביותר בצבא עם סט תכונות מסוים, שאינו כולל "שרידות אינטלקטואלית" המאפשרת לך להתעלות מעל הכל הבלאגן ולראות את המהות.
      זה עצוב, אבל בצבא שמחנך לניצחון ולראיה נכונה של האויב זה לא נורא (ראו ערך רפול…). תפקיד האזרחים שעתיד המדינה חשוב להם הוא לוודא שרוח הצבא תנשוב בכיוון הנכון, ואז מי שינווט לא צריך להיות צ'רצ'יל או נלסון.

  10. יש סוגים שונים של ניתוק.
    פה גיליתי דור חדש

  11. ישראל התנהלה כאילו שאין לה אמצעי מודיעין, אין לה מטוסים, כמעט ואין לה מסוקים, יש לה שלושה-ארבעה טנקים, אין לה נגמ"שים, אין לה יותר ממאות חיילים זמינים וכל זה לאורך יום שלם, לעתים יממה, בה תושבים נחטפים, נשחטים ונשרפים. זה לא אוסף של מחדלים. זה משהו אחר. ראש אמ"ן מודה מול משפחות החיילים החטופים: "אנחנו אשמים אני הולך הביתה – ולכן אעשה הכול כדי להשיבם" . החצוף הזה יקבל פנסיה על שם את כל המשאבים על משבר אקלים.
    הנחו את 8200 להפסיק לצותת לחמאס שנה לפני הטבח. לקחו את מרבית הנשקים הארוכים לכיתות הכוננות, גם ביישובים על הגדר. כשרפאל חיון, אוסף מודיעין אזרחי שכבר הציל חיים, התריע כי החמאס מתכנן כיבוש יישובים, טבח וחטופים, ציודו הוחרם תוך הסבר שהוא "נחסם מלמעלה. שלושה בלוני התצפית הענקיים מעל הרצועה הושבתו ולא תוקנו. לא התקינו את המערכת שנועדה להגן על מתקני "רואה-יורה" מפני רחפנים. מערכת המודיעין "אומגה" לא פעלה. מערכת המודיעין של השב"כ גם לא פעלה ערב החג. קצינה ב-8200 התריעה על התכנון של חמאס והמפקדים אמרו לה שהיא מדמיינת. נגדת ב-8200 עלתה על תכנית החמאס, דיווחה למפקדה, שביטל חופשה כדי לדווח לראש אמ"ן, שביטל את דבריו. הצבא שם ידו על חוברת של החמאס המפרטת את כל תכנית הכיבוש, אך הדרגים הגבוהים לא התרגשו. ההערכה המזלזלת לא השתנתה גם אחרי שאנשי חמאס דיברו בעצמם במדיה על כל התוכנית, כולל כיבוש יישובים וחטיפת אזרחים. לא התייחסו לתצפיתניות שדיווחו על תנועות חשודות בשבועות שלפני הטבח. כשהתצפיתניות המשיכו להתריע, הן אוימו שאם לא יפסיקו להציק אז הן יישפטו וגם כשהמידע הפך לקונקרטי בשטח לא השתנה דבר לא התייחסו לתצפיתנית, שדיווחה יום לפני על אנשים עם מפות, שמתכננים משהו על הגדר לא התייחסו להתראה לילית על התקדמות של חמאס לכיוון הגדר לא התייחסו להתראה נוספת, סמוך לבוקר על המשך פריסת כוחות חמאס ישיבה בארבע לפנות בוקר של צה"ל ושב"כ הסתיימה בהערכה שעומד להיות קרב וניסיון לכבוש יישובים, אך הדבר לא הועבר לידיעת האוגדה והגורמים הצבאיים בשטח.
    הידיעה לא הועברה למשטרה שאבטחה את המסיבה ברעים, שהתקיימה כמה ק"מ מהגבול. לאורך גבול רצועת עזה מהצפון ועד בואכה כרם שלום, פרוס גד' טנקים 77 מחט' 7 וגד' חי"ר 13 מחט' גולני, אל מול 3000 מחבלים פושטים ב100 נקודות פריצה. ברוב המקומות לא ביצעו "כוננות עם שחר" דקות לפני המבצע, חיילי גולני הונחו להתרחק מהגדר. צה"ל לא קפץ לנקודות החדירה בגדר. שופל מפרק את הגדר בנחת ולא קורה לו כלום. שום נקודת חדירה לא הופגזה או נחסמה .

  12. במלחמת יום הכיפורים המזימה (קונספירציה בין דיין, קיסינג'ר וסאדאת) היתה לתת למצרים ניצחון קטן שיעלה במעט אבדות כדי להחזיר את הכבוד לצבא מצרים ולהגיע להסכם שלום. ב-7 באוקטובר המזימה הייתה לאפשר לחמאס הישג קטן שהתגלגל לקטסטרופה כדי לסלק את נתניהו מן השלטון. ובשתי המלחמות המזימה יצאה משליטה בגלל ליקויים אג"מים וצבא ישראלי לא מקצועי. דווח ברשתות שקציני מודיעין משמידים מסמכים המורים לכאורה על יותר מרשלנות פושעת. אז מספרים לנו פתאום שקצין ניהל רומן אם קצינה ורק עכשיו הוא מודה. וכן הוא מספר שהוא השמיד מסמכים, לכאורה מסמכים שקשורים אליו. קשקוש לדעתי.
    דיון בשאלה: האם התפקוד של צה"ל בשבת שמחת תורה תשפ"ד, 7 באוקטובר נבע מחוסר מקצועיות או ממזימה (קונספירציה) אצל אורי מילשטיין. טרום המלחמה: הפסיקו פעילות חצב (איסוף מידע גלוי מעיתונים וכ"ד). הפסיקו להאזין לטלפונים של האויב מבחוץ והכל הלך על מנת להאזין לראש הממשלה. כל שלושת הבלונים של מודיען פתאום ברחו. על אחד שלחו מטוס כי הוא נסחף לכיוון עזה. לפי עדויות התצפיתניות הן הושתקו ואף איימו עליהם בכלא באם ידווחו על תרגול האויב. ארבעה פרצות בגדר לא תוקנו. סיירי גולני קבלו פקודה להפסיק את הסיור 40 דקות לפני פרוץ המלחמה. כוכבי ביטל את יחידה לאיסוף מידע בעזה ע"י סוכנים ואת חצב, איסוף גלוי. טלי גוטליב קבלה מידע ממקור אמין שלושה ימים לפני והתריעה וכל מי שהתעלם אשם. האמריקאים הוציאו, מספר ימים לפני, התרעה חריגה: להתרחק 7 מייל מהדרום. לאחר פרוץ המלחמה. אין תגבורת. גדוד סמוך אמר לקציני הבטחון השטח לא סטרילי. כוחות מצאלים לא הגיעו. טייס מסוק התראיין בשמו ובתמונתו ואמר שלא נתנו לו להמריא במשך ארבע שעות. מה חלקו של קובי שבתאי. צוות טקילה של שב"כ, נשלח לדרום לאחר ישיבה לילית והמשטרה לא בטלה אירוע של 4000 ללא ממ"ד. לא הופעל נוהל מחוז משטרה שכן. משטרת המרכז לא קבלה אישור או פקודה לחבור לחבריהם בדרום. על המחבלים נמצאו מפות אם מקומות אסטרטגיים. הפעלת צוות טקילה מחייב הגנה של כוחות מיוחדים למקומות אלו. גם בזה באופן מפתיע נכשל או לא נכשל, אם מסתכלים ממבט המחאה בקפלן. חוזק השרשרת נקבע על פי החולייה החלשה. אם נקרעו שתיים זה לא סביר. אם נקרעה כל השרשרת זה מראה שיש פה יותר מרשלנות.

    1. לא מחדל! עכשיו יש לחשוב על מה כן.חומר למחשבה

  13. סיפור? אפילו איך לכתוב מסמך רשמי כבר לא יודעים בצמרת צה״ל.
    כל פעם שאתה חושב שהגענו לתחתית של הבור, מערכת הבטחון מוכיחה שהיא יכולה לדעת עוד פחות מה היא עושה.
    את קרן וקסנר ובוגריה לא צריך להחליף בגלל סיבות פוליטיות, אלא בראש ובראשונה מכיוון שהקרן כושלת ביצירת מנהיגים ומנהלים מקצוענים.

  14. הקונספציה ביחס לכמות כוחות ההגנה מול רצועת עזה קיימת מאז 1949 – תמיד היו מעט מדי כוחות ותמיד בשבתות ובחגים שחררו את רוב הכוחות, כאילו שבסופ״שים ובחגים האויב לא נלחם…
    מה שכל אחד צריך לשאול עצמו הוא מה קרה בבוקר ה-7 באוקטובר אחרי שנגמרו התירוצים של קונספציה ושל טעות בהערכה המודיעינית:
    א. מדוע לא היו כוחות עתודה של פיקוד דרום מעבר לכוחות שעל הגדר?
    ב. איפה היו הרמטכ״ל, אלוף פיקוד דרום ומפקד חיל האוויר, בבוקר ה-7 באוקטובר? מדוע לא הזניקו כוחות מגזרות אחרות כמו פיקוד מרכז? מדוע כל מה שחיל האוויר יכול היה לספק ללחימה היו עד 7 מסוקי תקיפה בוזמנית ושום מטוס קרב? מדוע לא הופצצו המעברים החופשיים שהיו בגדר, מדוע זקנים נכים ומדדים הצליחו להגיע ברגל בצליעה לכפר בארי גם 7 שעות לאחר פרוץ המלחמה?
    האם מדובר במפקדים נרפים וחסרי כישרון?
    הרי בכל מקרה של פיגוע מיד מוזנקים כוחות לחסימת ובידוד איזור הפיגוע, אז מה קרה
    ליכולת המופלאה הזו בבוקר ה-7 באוקטובר?
    בטירונות הייתה סיסמא ׳לא יכול זה אח של חא רוצה׳
    גם כאן ההסבר היחיד ההגיוני לאי- המעש והתגובה האיטית להחריד של הפיקוד העליון של צה״ל בסתימת הפרצות ובתגבורת לעשרות הישובים והבסיסים שנכבשו או נחדרו, הוא שהם לא רצו – הם רצו ליצור פאשלה ביטחונית אשר תפיל את ממשלת נתניהו, אבל חא הבינו את עומק הטבח שיתרחש בעקבות ההחלטה הנוראית להפקיר את החזית לכמה שעות ובלבד שבעקבות המחדל, ממשלת נתניהו תיפול.
    כאשר מורדי קפלן הודיעו בחודש אוגוסט 2023 כי בספטמבר לנתניהו לא יהיה צבא, האם יתכן שלזה בדיוק הם התכוונו?
    כאשר בסוף מרץ 2023 מציבים ראשי צה״ל, השב״כ והמוסד אולטימטום לשר ההיטחון גלנט כי אם תוך 48 שעות הוא לא יתייצב בפומבי כנגד החקיקה המשפטית לא יהיה מי דיספק ביטחון לעם ישראל, האם יתכן שלזה הם התכוונו?
    מאז סוף מרץ 2023 מתקיימת בישראל הפיכה צבאית שקטה בנ הצבא ושטר כוחות הביטחון לא נשמעים לממשלת ישראל ולעומד בראשה נתניהו, ואפילו לא לשר הביטחון גלנט.
    האם יתכן שבתום חצי שנה מאז תפישת השלטון בפועל על ידי החונטה הצבאית- ביטחונית, משהם ראו שממשלת נתניהו לא נופלת הם החליטו לעבור הילוך ולגרום לפאשלה ביטחונית שתבטיח את נפילת ממשלת נתניהו ואת ההזדקקות הנואשת של הציבור הישראלי להגנת כוחות הביטחון הנשלטים על ידי החונטה הצבאית- ביטחונית המורדת?
    כל עוד לא יפתחו הפרוטוקולים וההקלטות במפקדות צה״ל המרכזיות מבוקר ה-7 לאוקטובר, וכל עוד לא יוכיחו לציבור הישראלי, כי הרמטכ״ל, מפקד חיל האוויר ואלוף פיקוד הדרום היו חדלי אישים עלובים, ההסבר היחיד המניח את הדעת הוא שהם פשוט לא רצו להצליח ורצו לכרום כאוס ביטחוני ומחדל כזה חמור שיפיל סוףסוף את ממשלת נתניהו, ויותיר את הזירה לחונטה הצבאית- ביטחונית המורדת ולנציגותה בכנסת – מפלגת כחול לבן בראשות גנץ ואייזנקוט.
    הסירוב של צה״ל להשמע לדרג המדיני גם ברגעים אלו, ולהביא לניצחון על החמאס מעיד יותר מכל על אי- הרצון של צה״ל להביא לממשלת נתניהו הישג של ניצחון בקרב על החמאס. פיזור עיקר הכוח הצבאי מרצועת עזה והסתפקות בפשיטות פה ושם שלא מכריעות את האויב, נועד ליצור פסק זמן שיאפשר את הפלת ממשלת הימין והקמת ממשלה בראשות גנץ – נציג החונטה הצבאית- ביטחונית המורדת בכנסת

    1. לא בטוח שהם לא הבינו את גודל האסון שהם מביאים.
      רוב כלי התקשורת וכל המערכת המשפטית נותנים להם להתחמק. למי שלא יצטרך לקחת אחריות גם לא יהיה אכפת לגרום נזק בשביל המטרה. בעיקר אם הוא משטופח המח המאמינים שהם מצילים את ישראל מעצמה(המכונים קפלניסטים) כאילו הם יודעים יותר טוב מכולם מה נכון(ובעלי הדרגות הגבוהות מוכיחים כבר שנים שהם חושבים שדרגות הופכות אותם למומחים מחוסני ביקורת).

  15. חיים בסרט המפגרים האלה הרב פנסיונים . אין איזה אבחון מינימאלי לקצונה המפגרת הזאת ?

    יש עוד מישהו כאן שלא מאמין שאלוקים שומר עלינו ?

  16. גילוי נאות – עקיבא ביגמן ערך מספר מאמרים שכתבתי בעבר לאתר ״מידה״ ועשה את זה מצויין. עם זאת, אני לא רואה אותו כמומחה צבאי, גם המאמר שכתב כאן לא מלמד על כך. לעצם הענין, המסמך של ״הגנה רב-ממדית״ פורסם בעבר באופן פומבי (מצורף למטה) ואין צורך להציגו בצורה קונספירטיבית כדי לעמוד על טיבו. באופן כללי הכישלון של צה״ל בהגנת העוטף הוא מחפיר ושום דבר לא יכסה על כך, אבל המאמר עצמו אינו חריג ואינו מופרך (נראה לי כעבודה למב״ל ). אין לי כוונה להתפלסף עם המאמר ב״מידה״ אציין רק שתי נקודות. א. הלחימה הרב-ממדית (Multi Dimention Operation) הוא קונספט לחימה מתקדם שמקורו בארה״ב וצה״ל הנו הצבא הראשון שמממש אותו בימים אלו בקנה מידה רחב בלחימה בעזה. הוא מבוסס במידה רבה על שילוב זרועות (ממדים) באמצעות טכנולוגיות מתקדמות – בעיקר מידע ואש. כוכבי כראש אמ״ן בתחילה ובהמשך כרמטכ״ל הוא זה שקידם אותו ואפשר את הפעלתו בלחימה. ההישגים של צה״ל בעזה – באשר הם – מבוססים כולם על יכולות אלו. ב. כמו במלחמת יום הכיפורים, גם כאן לא מדובר ״בקונספציה״ אלא ״בקונספציות״! לפחות שלש: הראשונה קונספציה מדינית של ״החמאס כנכס״ – כשמה כן היא מדינית. השניה קונספציה אסטרטגית שהחמאס אינו מסוגל לבצע התקפה מתואמת נועזת ומוצלחת עם כוח כה גדול בכלל, ובטח לא להפתיע את צה״ל ממבלי שאמ״ן יאתר זאת. השלישית היא אופרטיבית – הגדר תבלום (על משקל הסדיר יבלום). כאמור, כפי שקרה ביום הכיפורים 73, רק ההתלכדות של שלשת הקונספציות – שחיזקו אחת את השניה – היא זאת שהביאה לאסון הנורא של ה-7 באוקטובר. לגבי ״הסגנון״ היהיר שאליו מתייחס המאמר במידה (שבו חוטא גם עקיבא ביגמן), אפשר רק לשאר שהוא נועד להנגיש את החומר לתפוצה רחבה במיוחד. בכל מקרה, המאמר המקורי שכתב הרצי הלוי ומצורף למטה, הוא ענייני בהחלט. דש https://www.idf.il/%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99-%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96-%D7%93%D7%93%D7%95/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-28-30-%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%A9/%D7%94%D7%92%D7%A0%D7%94-%D7%A8%D7%91-%D7%9E%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%AA-%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%A3-%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%99/

    1. א.אז אנחנו מעבדת הניסויים של ארה״ב? טוב לדעת. זה לא עושה את זה יותר טוב.
      ב.קונספציית ׳חמאס כנכס׳ אינה מדינית אלא אסטרטגית. הפוליטיקאים פעלו לפי עצת הבטחוניסטים כי רובם חשבו(וחלקם עדיין חושבים) שהיא שווה המון.
      והראיה-בעוד ביבי ומרבית הקואליציה מעוניינים בשלטון החמולות, הצמרת הבטחונית מעוניינת בשלטון מרכזי-ואפילו תומך טרור. כנראה כי קל יותר מודיעינית לעקוב אחרי ארגון אחד.
      לדוגמה:
      https://m.news1.co.il/Archive/001-d-483283-00.html?AfterBan=1#google_vignette
      וכן
      https://www.inss.org.il/he/publication/the-day-after-hamas/

    2. עד שלא יספקו הסבר מניח את הדעת איך כל מרכיבי המערכת כשלו ברגע אחד, מה שנשאר זה בגידה.
      התיאוריה של כשלון קטן לצורך החלפת הממשלה מאד מתאים לכל הקצונה הבכירה ששיתפה פעולה עם הסרבנות.
      חובת ההוכחה היא על נושאי הדרגות, הרמטכל, אלוף הפיקוד, ראש אמן ועוד בכירים נוספים

    3. ובשביל חלוץ רמטכל הגירוש הכושל, שרץ למכור את המניות שלו, לא ראינו אותו מיישם את מה שהוא מציע לביבי לעשות, לקפוץ מהמגדל הכי גבוה.
      על זה נאמר נאה דורש נאה מקיים

    4. שכחת את הקונספציה הרביעית – קונספציית "צבא קטן וחכם".
      על פי התפיסה הנפסדת הזו, יש לצמצם את מערכי הצבא בכל החזיתות ולהקטין את כל כוחות הקרקע בדגש על חי"ר, שריון ותותחנים, ולהתמקד אך ורק בכוחות קומנדו וחיל אוויר,
      לתפיסה ההרסנית הזו האוחזת בצמרת הצבא יש השלכות קיומיות, ורק בנס לא נכנסו למערכה גם חיזבאללה וצבאות אחרים.

      ברק ויעלון – שקיצצו עוד ועוד בכמות חיילי הסדיר, צמצמו את כוחות החי"ר והארטילריה, סגרו יחידות (חצב, רימון),ביטלו אוגדות מילואים, סגרו טייסות של מטוסים ומסוקים וספינות של חיל הים והשביתו אלפי טנקים – פגעו קשות בצבא עד שהוא איננו יכול לספק ביטחון, וכך קיבלנו צבא קטן ועלוב חסר אונים וחסר תשובות שלא מסוגל להתמודד עם האיומים בכמה זירות ולכן חיזבאללה מטווח את הצפון והגנרלים עושים במכנסיים מהפחד שתיפתח עוד חזית.

      ומעל כולן בולטת קונספציית אוסלו. שקט. הס מלהזכיר.

    5. לא נכון.
      המסמך שצירפת אליו קישור הוא המאמר שהרצי הלוי כתב (וגם עקיבא ביגמן התייחס אליו במאמרו שלו).
      לא מסמך תפיסת העבודה שעליה מבוסס המאמר. מסמך תפיסת העבודה הזה בהחלט חסוי.

      אבל הכל בסדר, אני מקבל בשם עקיבא את התנצלותך.

  17. כאן זה התחיל https://www.haaretz.co.il/misc/2007-10-23/ty-article/0000017f-e814-d97e-a37f-ff75e88a0000

    ונמשך עד היום. כ-30 שנה אחרי.

    גילינו את צה"ל הפוסט מודרני בהשראת אביב כוכבי אחרי ה'התנתקות', כשחקרנו איך שטפו את מוחות החיילים ב-אין אויב, אין צורך בניצחון, אש"ף "נחשב בעיני ישראל לאירגון טרור"…
    כאן: http://www.mentalpreparation.org/BRPortal/br/P100.jsp

  18. שיילכו לכלא להרבה מאד שנים כולל הרמטכ"ל ראש אמ"ן וראש השב"ק .הם לא מקבלים הון תופעות כל חודש על מנת שיירצחו ויחטפו לנו אזרחים . אם הם לא יהיו בכלא אז אין בית משפט הגון אחד הארץ נזאת

  19. לא יתכן? דור של רמטכ״לים כושל ועז מצח. החל ממר חלוץ מניות וכלה בהלוי וכל שדרת בעלי התפקידים החל מר כוכבי זנב שביט אנמי ונופל מאלוף אמ״ן חובב הנופשונים וכלה באל״מים זוטרים. איזו בושה איזה אסון איזו השפלה. מילכוד 23 של יוהרה וזחיחות דביקה. אין סליחה! להעמיד לדין את האחרונים בלי טיולים ומצמוצים. לא נסכים על פחות מזה.

    1. תרבות שהולידה קונספציה.לא בגידה. כמו שבמלחמת ששת הימים הירדנים לא בגדו והמצרים לא בגדו. אנחנו ניצלנו טעויות שלהם עם הרבה סייעתא דשמיה
      מה כן ?
      רשלנות, יוהרה, זחיחות, אני ואפסי עוד, זלזול בכל דעה מתנגדת , התקרנפות, ראש קטן, חוסר רצון להסתכן באיבוד משרה ושאר חולאים של הבירוקרטיה הציבורית
      ובעיקר – חוסר אמונה בצדקת הדרך והשתבללות לקראת התפקיד הבא.
      מה לעשות?
      לחזק את האמונה בצדקת הדרך ולהיות מוכנים לשלם מחיר אישי כדי שלילדים ולנכדים שלנו תהיה מדינה פורחת.

  20. ערימת גללים מהבילה שנקראת "הגנה רב מימדית"! למימד החמישי הם גם מגיעים שם? גם שחקני כדורגל יודעים שכדי לנצח צריך מתקפה. אחרת, אולי תשרוד אבל כדי להגיע לניצחון – שום מגננה עוד לא צלחה בהיסטוריה הקיומית.

  21. שום מכשול ושום גדר מתוחכמת לא יעזרו, אם מי שמפקד עליהם אינו מעוניין לפעול.
    כך התנהל צה"ל בגרירת רגלים ובחוסר רצון לתקן את הפרצות ואת הקילקולים.

  22. אני לא מצליח להבין את ערכו המקצועי של חיבור ספרותי דימיוני המערב בין יכולות קיימות לעתידיות . אינני איש צבא, אבל צבא בטח לא אמור ל״גזור״ יעדים ופקודות ממסמך אמורפי שכזה. אם אכן מי מן המטכ״ל העניק למסמך ערך מקצועי, הרי שמדובר במטכ״ל שאינו מקצועי בעליל. יש לשנות לחלוטין את התפיסה הצבאית מיקוד ביכולות קרקעיות ותת קרקעיות בניוד גבוה ( בשפה אחרת,חבורות קומנדו מחסלות לצמצם משמעותית חיל אוויר שיריון ותותחנים.

  23. נראה כמו סיפור סבתא בדיוני. לא מסמך תכנית. זה אמיתי?

  24. אני מעוניין מאוד לתרום לאתר מידה שעושים עבודת קודש.
    הלוואי שכל הערוצים האחרים יקראו ויגיבו לחשיפות של מר ביגמן המהממות.
    אני רוצה לתרום סכום מסויים אך לא בתשלומים.
    אושה מאוד אם תשלחו לי פרטי ח-ן הנר סניף וכו׳ ואעביר בהעברה בנקאית.
    תודה רבה על עבודתכם כולל בשישי בערב.
    יישר כוחכם.

  25. המטכ"ל היום הוא מקשה אחת. אין איפכא מסתברא, כל הצמרת ריכזו תחתם יסמנים, ואנחנו יודעים למה יש כל כך הרבה כאלו. לא צצה השאלה: ומה אם …. מה שכל בר-דעת בדרגות כאלו צריך להבין. ולמה לא הבינו?

    נראה שהמטכ"ל היה עסוק בחתירה תחת הממשלה שלא מוצאת חן בעיניו, כשהמטרה הסופית הפיכה שלטונית. בזה הם עסקו!
    פשוט לא היה להם זמן לעסוק בהסתברויות אחרות.

  26. איך ?
    איך כששברתי שמירה ונרדמתי במוצב פשוט ברמת הגולן , נענשתי וקיבלתי ריתוק ?
    אבל , רמטכ"ל המחדל , שבעקבות מחדלו נרצחו 1500 חיילים ואזרחים , עדיין לא בכלא ?

  27. אכן, אסור לסמוך רק על טכנולוגיה. זה לא אומר שלא צריך טכנולוגיה צריך לשלב אמצעים טכנולוגיים הכי מתקדמים עם יכולות קלאסיות של הגנה ותמרון. בסוף מי שעובר אוייב ומשמיד אותו זה החייל הקלאסי, שנעזר ככול האפשר במיטב הטכנולוגיה.

  28. מעבר לקונספציית ה-high tech שהתמוטטה מול low-tech של החמאס , קיימת בעיה חמורה בהרבה והיא קונספציית אוסלו. עפ"י הקונספציה הזו הכנסת כוח שמחויב ל"שלום" תוצרת אוסלו בשטחים המאוכלסים בצפיפות על ידי פלשתינאים , הייתה אמורה לפתור את צה"ל מדאגה לקורה בשטחים אלו. משזו נתקבעה בצה"ל כל מה שהתפתח לאחר מכן היה תוצאתי.

    הכשל הזה התבטא לאחר מכן בביטול פרויקט הלביא, הנאוטילוס וכלה היום בהעברת הסייבר הישראלי לשליטה אמריקאית. הביטוי לעליונות הטכנולוגיה – תורגם אצל חסידי "שלוסלו" , להתגמדות והעדפת הטכנולוגיה האמריקאית על פני החדשנות הישראלית. אז מה הפלא שלהרצי שלנו אין אוגדות לכיסוח רפיח, אבל יש לו F-35 במחיר 150 מיליון דולר לחתיכת ברזל מנוהגת על ידי סרבן , שטוף מוח , באמצעות מדיה מונהגת ומובלת על ידי החסידים השוטים של "שלוסלו" , תחת ניווט של מחלקת המדינה מאז ימי קלינטון ומשרתיה היהודונים.

  29. לא אומן כיסופר עד לאן הגיע הצבא הקונספציה כשלה ואף אחד לא משלם על כך. מי שאחראי היה צריך להודיע קבל עם ועדה שכשל להתפטר או לבצע חראקירי. נעלמה היושרה ולקיחת אחריות אינה קיימת כנראה שהכל ביודעין ומה שקרה באותה שבת זאת היתה בגידה בחסות האמריקאים הארורים.

  30. בגידה בהיגיון הפשוט האמיתי באמצעות מלים מפוארות, שכגודל הפאר שלהן כך גודל הר האפר שנבע מהן.

  31. מזעזע, איזה תשלום כבד וכואב כולנו משלמים על היורה הרברבנית הזן

  32. אביב כוכבי הוא תלמידו המובהק של הגאון האסטרטג מטעם עצמו ד"ר שמעון נווה. פעם פרסמתם כתבה מצויינת על התהוותה של שלרלטנות צבאית. שם צויין שכוכבי התלמיד המצטיין של נווה.
    נווה בראיון לעיתון הארץ פולשתין גילה כי הוא פיתח את שיטת השרלטנות הנ"ל כדי למזער פגיעה בפולשתינים. לא ברור אם על דעת עצמו או הוראה מגבוה.

  33. כתבה מגמתית ומטעה!! קו ברלב היה פתרון מעולה למצב שהיה אז בתעלה- עם ״תורת הפעלה״ מלאה. במשך השנים מפקדי צה״ל רוקנו את ״תכנית ההפעלה״ והאשימו את בר לב בטעות.
    ההיערכות להגנת העוטף היתה נכונה, עם ״תורת ההפעלה״ שלה. אך כשקציני מודיעין מתעלמים מהמודיעין הברור והמתריע, וראש הממשלה האשם מעביר את כל הכוחות למתנחלים- אז ההגנה לא עובדת!