ישראל לא תשרוד בעולם פרוגרסיבי

מאז השבעה באוקטובר אנו עדים לקריסת הסדר הליברלי הישן והחלפתו בעולם פרוגרסיבי ועוין. ישראל חייבת להתכונן.

הפגנה פרו-פלסטינית בלונדון בעת ביקור נתניהו, 2018. צילום: Alisdare Hickson. This photo was edited to fit sizes 944x415 and 583x324

מתקפת השבעה באוקטובר עתידה לחולל במדינת ישראל שידוד מערכות נרחב שבחלקו כבר התחיל. בצבא, בכלכלה וביחסי החוץ- הסדרים חדשים עתידים להחליף הסדרים ישנים. לא בכדי "שינוי קונספציה" הפך לביטוי השכיח ביותר בשיח הציבורי. כישלונות גדולים סוללים את הדרך לשינויים מרחיקי לכת. פרדיגמות שבעבר בוטלו בבוז יכולות עתה לנבוט בחופשיות יחסית. ואולם לצד שתי קונספציות מוכרות שקרסו ואשר זכו לתשומת לב ניכרת, ישנה קונספציה שלישית שעליה עלינו להרחיב את הדיבור. בשבעה באוקטובר קרסה לא רק הקונספציה הצבאית והמדינית אלא גם הקונספציה לפיה הציונות יכולה לשרוד ולשגשג בסדר עולמי המושתת על אדנים פרוגרסיביים.

הקונספציה הראשונה שקרסה היא הקונספציה הצבאית, לפיה צה"ל יכול להסתמך רק על חיל האוויר ומודיעין על חשבון צבא היבשה. מה שהיה הוא לא מה שיהיה, ויהיה צורך בבדיקה מעמיקה בתפיסת הביטחון והכשרת הקצונה, בנוסף לגיוון משמעותי של המטה הכללי. שנית, הקונספציה המדינית, המחשבה שניתן לפנות שטחים בלי שאלו יהפכו לקיני טרור, קרסה לחלוטין. פינוי ההתיישבות ברצועת עזה הפך אותה לאחד מבסיסי הטרור הגדולים בעולם, ומבט חטוף לעבר יהודה ושומרון מראה שאותו הדבר יקרה גם שם. על כן, יש לנטוש דרך זו בהקדם.

רוב הישראלים יסכימו לקביעות לפיה הקונספציה הצבאית והמדינית קרסו והשיח הציבורי מתמקד בהן מטעמים מובנים. ואולם ישנה קונספציה שלישית שספגה מכה אנושה בשבעה באוקטובר שאינה זוכה לתשומת הלב הראויה לה. קונספציה זו קשורה לשינויי העומק התרבותיים העוברים על המערב ועל מקומה של מדינת ישראל והציונות בו. עיקרה באמונה לפיה הציונות ומדינת ישראל יכולה לשרוד ולשגשג במערב שהופך באמנותיו, זהותו ומדיניותו לפרוגרסיבי יותר ויותר.

שנאת ישראל, הציונות והיהודים שהתפרצה בצורה גלויה, קולנית ותוקפנית במוסדות העילית שבארצות הברית מראה בצורה ברורה כי שלילת הציונות היא אבן-יסוד בתפיסת העולם הפרוגרסיבית בת-זמננו. אנחנו חיים בעולם מוזר שבו האיבה לעם היושב בציון מאחדת תומכי חמאס, פעילי אקלים, אקטיביסטים בתחום המגדר ופוליטיקת הזהויות וכן מרקסיסטים וקומוניסטים למיניהם מהזן הישן. השמאל הרדיקלי, שהופל לאיטו לשמאל של הזרם המרכזי, הוא מחנה של שונאי הציונות. הציונות – שיבת עם ישראל למולדתו וקיומה של פרהסיה יהודית – היא בעיניו של השמאל הפרוגרסיבי שריד של עולם קולוניאליסטי המבטא עליונות מערבית שיש לנתץ.

לנוכח המחזות המגיעים מאוני' קולומביה ומוסדות אחרים, אין מנוס מלהכיר בכך שאנחנו חוזים בימים אלה בכישלונו ובמפלתו של הליברליזם. שישים השנים האחרונות הראו היטב כי לליברליזם חסרה העוצמה לבלום כוחות רדיקלים המגיעים משמאל. ההתמקדות בזכויות, חירויות וצריכה – חשובה כשלעצמה – אינה מעניקה לרבבות אנשים צעירים אשר מצאו את עצמם בחברה פוסט-נוצרית ופוסט-לאומית לא תכלית ולא משמעות. לאחר שהחוגים "המתקדמים" במערב ניתצו את כל "האלים הישנים" ובראשם השייכות הלאומית והדתית המסורתית, אלים חדשים ותכליות חדשות הלקוחות מנביאי הזעם של השמאל תפסו את מקומם. השאלה האם הפרוגרסיביזם הוא בגדר התפתחות טבעית של הליברליזם (ליברליזם המגיע למסקנתו הלוגית) או בגדר דחייה ברורה שלו אינה רלוונטית לעניינינו. בין אם כך או בין אם אחרת, הליברליזם הממסדי והמתון לא יודע כיצד לעצור את ההקצנה המגיעה משמאל והוא חסר את המשאבים התרבותיים, ההיסטוריים והסימבוליים שיכולים להציע חלופה.

בכך מכירים לא רק אנשי ימין אלא גם אנשי שמאל מתונים. "הסדר הליברלי דורש תיקון דחוף. יש תחושה שהוא חלול מבפנים", צייץ נדב אייל. בכך הוא צודק. אך ההבחנה שלו חסרה והפתרון שהוא מציע ("דרושות רפורמות" ו-"סדר ליברלי חדש") רחוק מלהספיק. איל לא מבין שמן הרגע שבו הליברליזם מתנתק מהבסיס השמרני ההיסטורי שעליו צמח (בסיס לאומי, תרבותי ומסורתי), הוא הופך לגרוטסקה טכנוקרטית שנופלת טרף לרדיקלים משמאל. עוד ליברליזם לא יציל את הליברליזם. גם לא עוד רפורמות פרוגרסיביות.

הקונספציה לפיה הציונות יכולה לשרוד בסדר עולמי ליברלי-פרוגרסיבי קרסה אפוא גם היא בשבעה באוקטובר. חוסנה של מדינת ישראל תלוי לא רק בשינוים צבאיים מרחיקי לכת ובהחלפת דיסקט מדיני. הוא תלוי גם בטווח הארוך בבלימת ההשפעה המאכלת של תפיסת העולם הפרוגרסיבית. חוסנה של מדינת ישראל תלוי בכך שהתנועה הפרוגרסיבית והרעיונות שזו מבקשת לקדם יפסידו במלחמת התרבות שמתנהלת עתה על צלמו ודמותו של המערב.

זהו אתגר יוצא דופן, אך איננו עומדים בפניו לבד. ברחבי המערב אנו עדים להתחזקות עקבית של תנועות שמרניות-לאומיות המבקשות להציל את המערב. תנועות אלה מבקשות להחיות מסורות לאומיות ודתיות, לחזק את המשפחה הגרעינית, להשיב לפרלמנטים את כוחם שנדד לגופים על-לאומיים, לבצר את מדינת הלאום ולעצור את זרם ההגירה שמשנה את פניו של המערב. הצלחתן של תנועות אלה היא הצלחתנו ושיתוף פעולה עמן הוא צו השעה. הגיע הזמן לשנות קונספציה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. אני אנטי פרוגרסיבי, בגלל שהפרוגרס משקר לגבי ההסטוריה (רוב הגברים הלבנים היו איכרים ופועלים מנוצלים) ומכשיר סקסיזם וגזענות "נגד הפריבילגים", אבל אני גם לא אוהב דת ושמרנות ולא מבין איך שמים אותם באותו סל עם המושג "ליבראלי". שמרנות וליבראליזם הם הפכים כי ליבראליזם מאפשר לך לעשות כרצונך עם עצמך וחיך בזמן ששמרנות ודת דורשות קונפורמיות לנורמות ולסיפורי הדת

    1. לפי תגובתך נראה שפשוט אינך יודע מהי שמרנות.
      צא ולמד מושגים בסיסיים ואולי הבלבול בו אתה שרוי יתבהר מעט.

    2. בגלל שאין לך מושג מהי יהדות לעומת שאר העולם שממציא לעצמו מה נקרא דת היום נוצרי מחר מסלמי ומחרתיים הינדי וחוזר

    3. ליברליות אינה מחייבת דת ולכן ליברלים רבים אינם דתיים.
      אבל ההתנגדות שאתה מציג לדת ודאי אינה ליברלית.
      הבחירה לעשות כרצונך כוללת גם את האפשרות להיות דתי ומכאן ששימור הדת הוא שימור הבחירה.
      בפועל, רואים שיש מחנה פוליטי הכולל מספר רב של גוונים(חילונים, מסורתיים, סרוגים, חרדים, אשכנזים, מזרחים וכו׳) ומחנה בו ישנה רק דרך אחת נכונה באופן פנאטי.

  2. איחולי!
    מאמר שלם על שנאה לישראל, והמילה אנטישמיות לא מופיעה בו אף פעם אחת.
    אז אם הפרוגרס הוא נגד לאומיות, למה הוא בעד הלאומיות הפלסטינית?
    אם הפרוגרס הוא נגד רצח עם, למה אין לו מה לומר על בשאר אסד?
    אם הפרוגרס הוא בעד החלש המדוכא, למה אין בקולומביה הפגנה נגד סין?
    אני יודע את התשובות, ונראה לי שבחרת להתעלם מהן כדי לא להיות מסווג כבכיין. הרי נמאס לנו כבר לשמוע על אנטישמיות.

    1. כפי שמופיע בסוף המאמר, אנשי הפרוגרס לא תוקפים רק את ישראל (הנה דוגמה מהימים האחרונים: https://mida.org.il/2024/04/25/%d7%9e%d7%99-%d7%a0%d7%99%d7%a1%d7%94-%d7%9c%d7%94%d7%a9%d7%aa%d7%99%d7%a7-%d7%90%d7%aa-%d7%9b%d7%a0%d7%a1-%d7%94%d7%a9%d7%9e%d7%a8%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%aa/ )
      אבל אתה צודק שאנשי הפרוגרס מלאים בפחדנים ועצלנים שנלחמים על עקרונותיהם רק כשזה נח וקל. ישראל, לצערנו לא עושה להם עבודה קשה.

    2. "לאומיות פלשתינית" היא אנטי-תזה לציונות – הלאומיות היהודית. נכון להיום גם הערבים נגד "לאומיות פלשתינית" , הם בעד האיסלם שהוא נגד יהדות. ולכן הפרוגרס בעד כל מי שמתנגד ליהדות. ובכלל הפרוגרס הוא שלב בינייים לפני התאסלמות.

  3. המלחמה הממשמשת ובאה בין ארה״ב למול סין ורוסיה תקריס את הזיות הפרוגרס. צריך להחזיק מעמד עד שזה יתפוצץ. עשר שנים בערך.

  4. בע"ה מדינה יהודית אמיתית על פי ערכי היהדות שנשמרת 3500 שנה זה הדבר היחיד שישרוד כי לנו יש את בורא עולם

  5. בגלל שאין לך מושג מהי יהדות לעומת שאר העולם שממציא לעצמו מה נקרא דת היום נוצרי מחר מסלמי ומחרתיים הינדי וחוזר

  6. בשכונה שלנו אין אפשרות להיות חלשים ולכן ישראל מחויבת להיות חזקה.
    אויבינו למדו לרמות ולהפריד בין המדינות שדואגות לספק כח אך מנסות להישאר מחוץ לזירת הקרב (אירן, קטאר, טורקיה) ובין הארגונים ה׳עממים׳ (חמאס, חיזבאללה, חות׳ים) הפועלים כקבוצות חלשות ומדוכאות(הם אפילו ממוקמים בתוך מדינות חלשות בכוונה). וכך המערב רואה אותם בתור הצד החלש ונוטה לצידם.
    מדי פעם אנחנו מקבלים הזדמנות להיראות כחלשים(כמו אסון ה7.10) אבל אין דרך להיראות חלשים לאורך זמן.
    ומכאן המסקנה: כל עוד נמשיך לנסות לשחק בזירה בה החלש צודק-נפסיד. אנחנו חייבים לשבור את הקונספציה הפרוגרסיבית ולבנות הסברה שמכוונת לשנות את חוקי המשחק הללו לחוקים בהם הצודק צודק. ואחרי השינוי, נוכל באמת לחפש חברים.

  7. מלחמה חובקת עולם בין פרוגרס נדחף על ידי יד נעלמה (סורוס, פורום העולמי סין ) לבין כלל הארגונים הלאומים שמרנים. מלחמת עולם 3 בפתח ולא ברור מי ינצח.

  8. לשמאל הקיצוני בארצות הברית ואירופה ולאיסלאמו- נאצים יש מחנה משותף – השנאה התהומית שלהם לישראל …

  9. גם האגנוסטים יהודים הלא מאמינים, נותנים יד לאנטישמיות. הם הצד הימין סהשקפה כללי. בקשר ליהדות הם אותו דבר כמו הפרוגרס, אנטי יהדות.

  10. הכותרת מאוד מאוד בעייתית. צירוף המילים "ישראל לא תשרוד" אסור שייאמר וייכתב. ומכאן גם נובע כיוון לפתרון – אם המערב קופץ מהגג, גם אנחנו נקפוץ? לא! נלך מזרחה. יש לנתח את מפת האינטרסים הסינים באזור, ולהשתלב בה. לא כקלף מיקוח קטנטן, איזו פגישה של איזה שר כדי לאותת לביידן. שהכותרות בMSN יהיו "ביידן איבד את ישראל שהולך לסין". סין קונה מאיראן נפט בזול ולא נאכפות סנקציות? לאיים על הסינים שכל הטוב הזה ייגמר בלילה של תקיפות. נמות מנשק גרעיני כי אין לנו חודרות בונקרים (אטום חודר בןנקרים, רק אומר)- אבל לפני זה נוודא שלכם לא יהיה נפט זול.
    עסקאות מכירת חץ 3 לטייוואן שנבטל ברגע האחרון, חוזה למטרות לחברה סינית, לשחק על המגרש הזה באמת.
    אנחנו לא חלק מהמערב.