הנחות בקרקע ללוחמים? ינקי קוינט ממשיך לצפצף על נתניהו

מנהל רשות מקרקעי ישראל לא מבצע את החלטות הממשלה להעניק הנחות בקרקע לחיילי המילואים. התוצאה: הקפאה בפיתוח ההתיישבות בנגב ובגליל

מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט, מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, וראש הממשלה נתניהו בישיבת מועצת רמ"י, מרץ 2024. צילום מסך מתוך יוטיוב

במסגרת יוזמות הסיוע והעידוד למשרתי המילואים וללוחמי צה"ל שקידמה הממשלה במהלך המלחמה, נכללה יוזמה שנועדה להקל על זוגות צעירים משרתי מילואים לרכוש קרקעות באזורי עדיפות לאומית בפריפריה. מדובר במהלך שתועלתו כפולה: הוא גם מקדם את ההתיישבות בפריפריה, עניין אסטרטגי וקריטי לעתידה של המדינה, וגם מאפשר ללוחמי המילואים הזדמנות לרכוש קרקע במחיר בר השגה.

יוזמה מבורכת וחשובה ללא ספק, אלא שכפי שפרסמנו בהרחבה בעבר היא נתקלת למן היום הראשון בהתנגדויות בלתי מובנות ולא מוסברות של מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט. ראשית, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים לספק הטבות גם ללוחמים משוחררים שאינם משרתי מילואים, הדבר לא נעשה. אלא שגם המעט שכן נעשה – עדכון ההטבות למשרתי המילואים, נתקל בסחבת לא הגיונית.

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל שהתקיימה בתאריך 20.03.24 באופן חריג בנוכחותו של ראש הממשלה נתניהו התקבלה החלטה על מתווה הנחות של עד 90% בקרקעות באזורי עדיפות לחיילי המילואים. ההחלטה התקבלה בחגיגיות ובהצהרה רשמית של ראש הממשלה שאף שודרה באמצעי התקשורת.

אלא שמאז ההצהרה ההחלטה תקועה בצנרת הביורוקרטית ועדיין לא נכנסה לתוקף. כדי שהחלטת המועצה תהפוך להנחיה מעשית, צריכים לעבור עוד כמה שלבים. הראשון שבהם הוא חתימה של שר האוצר על ההחלטה, ולאחר מכן הנפקת הנחיות מעשיות לפקידות בשטח על ידי הרשות.

כאן מסתתר סיפור מטריד מאוד. במסגרת מעקב אחרי המדיניות הקרקעית בפריפריה, נודע לחבר הכנסת אריאל קלנר לפני כשלושה שבועות כי ההחלטה טרם נחתמה על ידי שר האוצר. מכיוון שהדבר נראה משונה בעיניו, היות והשר סמוטריץ' תומך במדיניות הממשלה בנושא, הוא בירר זאת עם אנשיו של השר והתברר כי ההחלטה לחתימה כלל לא נשלחה אליו, למרות שחלף כבר יותר מחודש וחצי. בעקבות הפנייה אנשיו של סמוטריץ' ניסו לברר את פשר הדבר, והנה בו ביום נוחתת בתיבת הדוא"ל של המשרד החלטה לחתימת שר האוצר בניסוחם של פקידי הרשות. ומה שעוד יותר מוזר – התאריך על המכתב הוא ה-2.4.2024, כלומר כחודש לפני שהוא נשלח לשר האוצר לחתימה.

מישהו במסדרונות רשות מקרקעי ישראל עיכב את המכתב ולא שלח אותו לחתימת שר האוצר, ולולא התעניינותו של חבר הכנסת קלנר, מי יודע מתי בכלל היו שמים לב.

אבל זה לא הכל. שר האוצר חתם כבר לפני שלושה שבועות על המכתב, והנחיות לביצוע – אין. גורמים בשטח מספרים לנו על בלבול עצום בלשכות הרשות השונות ובקרב מאות זוגות צעירים המעוניינים לרכוש מגרשים, אך ממתינים לעשות זאת לעדכון הנהלים וההנחות שפורסמו בכלי התקשורת.

בסטטוס דומה מצויות החלטות מספטמבר האחרון שנועדו להגדיל את תקרת ההנחה על מגרשים בפריפריה מ-450,000 ל-850,000, החלטה שהתעכבה ברשות במשך מספר חודשים ולא נכנסה לתוקף. במרץ האחרון הוחלט על כך שוב, תוך הגדלה של ההנחה לתקרה של 900,000 ש"ח. גם זה טרם נכנס לביצוע.

התוצאה היא מה שגורמים בשטח מכנים "ההקפאה הגדולה ביותר" של ההתיישבות בפריפריה בעשורים האחרונים. חשוב לציין כי השוק מצוי בהמתנה כבר למעלה משנה, כאשר הוקמה וועדה לבחינת ההטבות בפריפריה, שכולם המתינו למוצא פיה. והן הרוכשים והן הבנקים המתינו להחלטות הדרמטיות שמשפיעות על המחירים. אלא שגם כאשר מסקנות הוועדה פורסמו ועברו ההחלטות, קווינט בשלו. ממשיך לתקוע מקלות בגלגלי המדיניות.

כל זה חמור כשלעצמו, אך על אחת כמה וכמה בעיצומה של מלחמת קיום קריטית, כאשר אינטרסים לאומיים העומדים על הכף מחייבים את יישומן המהיר של החלטות מסוג זה.

בעקבות הדברים חבר הכנסת קלנר שלח היום מכתב לראש הממשלה נתניהו בו הוא קורא לו להידרש לסוגיה "האם הזנב מכשכש בכלב והפקידות יכולה לעשות צחוק מהחלטות מפורשות ומהנחיות ברורות של הממשלה הנבחרת?" שואל קלנר ואומר "מציאות זו הינה בלתי נסבלת ואני מבקש מכבודו שייכנס לעובי הקורה לוודא שמדיניות ממשלת ישראל בראשותך תתממש".

פנינו בנושא לדוברות רשות מקרקעי ישראל לפני מספר ימים, אך במקום לקבל תגובה מסודרת נדחינו בקש. כשתתקבל תגובה היא תתפרסם כמקובל. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. מעשה אנטי ציוני אנטי, זה הפך לגוף שגם מפלה לרעה חיילים משוחררים בעלויות של רכישת קרקעות, חייל משוחרר המעוניין לרכוש קרקע לבנייה בגליל ישלם פי 4, כן פי ארבע, מערבי שירכוש את אותה קרקע.

  2. לדעתי צריך לבטל רשעות מקרקעי ישראל, שמתעמרת באריסיה היהודים, מפריעה למודרניזציה של גידול המזון במדינה ובכך פוגעת בעצמאות התזונתית. במקום לשמור על הקרקעות למען הלאום רמ"י מספסרת בהם ובכך גורמת לעלית מחירי הקרקעות ליהודים,

  3. לדעתי צריך לבטל רשעות מקרקעי ישראל, שמתעמרת באריסיה היהודים, מפריעה למודרניזציה של גידול המזון במדינה ובכך פוגעת בעצמאות התזונתית. במקום לשמור על הקרקעות למען הלאום רמ"י מספסרת בהם ובכך גורמת לעלית מחירי הקרקעות ליהודים,

  4. הציבור היהודי בישראל, ברובו לא יודע כי בנגב ובגליל היחס בין יהודים לערבים הוא 1 ל- 9, בהתאמה.
    למעשה היחס הוא הפוך רק בין חדרה לגדרה. כלומר, איבדנו את הגליל והנגב כבר מזמן.
    לא ירחק היום בו צה"ל יאלץ לתמרן קרקעית ביישובים הערביים, בנגב, בגליל ובמשולש ועוד הרבה לפני זה, ביהודה ושומרון. באשר אבדנו, אבדנו. וכול הטוב הזה, בעזרתם האדיבה של "אחינו" ה0מאלנים.

  5. נו באמת. כשקווינט נבחר, היה ברור לכולם מקורס של מי הוא. עכשיו שמבקשים לסייע לציבור שלא כולל את זה של אותו מקורב, יש פלא שקווינט עסוק בלטרפד זאת?
    ולא שהיו חסרים מועמדים נוספים לתפקיד הנחשק.. קוראים לזה פוליטיקה קטנה ודאגה לאנ"ש

  6. עוד 0מאלני
    עוקבים אחרי הכסף, ומבינים מה קורה
    נצטרך הרבנ חומר ניקוי בכדי להחזיר את המדינה לעצמה.

  7. הגיע הזמן להיות מדינה יהודית ולבטל את הצחוק והבושה מלפני מאתיים שנה בדמות קק"ל מנהל טאבו ואין סוף של פקידים

  8. יש אפשרות לקבל קרקע בזול ובמהירות
    צריך לעשות צעד פשוט
    לוותר על היהדות
    חיילים לא יהודים כן מקבלים הנחות

  9. רמ"י הוא גוף מיותר, יקר ומקשה כמו הרבה גופים אחרים העוסקים בתחום.
    בדיוק כמו שלא צריך רגולציה על בעלות על רכב או בגד ככה יכול גם שוק הנדל"ן להתנהל.

    1. אני לוחם במילואים בלחימה 4 חודש במצטבר
      אני וחברים זכינו במכרז רמי לאחר הודעה הממשלה על החלטה להנחה , בפועל קיבלנו תשלום עם מחיר של הנחה הישנה
      הבטחות ללא כיסוי , העיקר להגיד ולהטיח המילואים
      שחסר אנשי מילואים

    2. אני לוחם במילואים בלחימה 4 חודש במצטבר
      אני וחברים זכינו במכרז רמי לאחר הודעה הממשלה על החלטה להנחה , בפועל קיבלנו תשלום עם מחיר של הנחה הישנה לא יודעים אם להמשיך בקניה מול הרשות
      הבטחות ללא כיסוי , העיקר להגיד ולהטיח המילואים
      שחסר אנשי מילואים