הארץ איבד 2,000 מנויים בצוק איתן. הארץ: לצערנו לא נגיב

בשבועות האחרונים הודיעו למעלה מ-2,000 מנויים כי הם מבטלים את המנוי על העיתון. אלוף בן, עורך 'הארץ' בתגובה לפנייתנו: לצערי לא נגיב.

סיוט ברחוב שוקן: מקור עמו שוחחנו מסר כי בשבועות האחרונים הודיעו למעלה מ-2,000 מנויים כי הם מבטלים את המנוי על העיתון • אלוף בן, עורך 'הארץ' בתגובה לפנייתנו: לצערי לא נגיב • אובדן המנויים מצטרף להפחתה של כמעט שליש מקוראי העיתון בשנתיים האחרונות • עיתון בקריסה

schocken80
יש סיבה לדאגה. מו"ל 'הארץ' עמוס שוקן. צילום: פלאש90

לפני כשנה וחצי פרסמנו כאן את התחקיר 'סיוט ברחוב שוקן' שחשף עדויות מתוך מערכת 'הארץ' למדיניות המערכתית עליה הוחלט באותה עת בניסיון להציל את קבוצת שוקן מקריסה: הקצנה והשטחה של עיתון 'הארץ' ואתר האינטרנט שלו מתוך מטרה למשוך קוראים וגולשים בכל מחיר.

שנה וחצי חלפה ולפחות בכל הנוגע לעיתון המודפס מתברר כי המדיניות החדשה מובילה לקריסה מוחלטת. לפני כשבועיים התפרסמו נתוני סקר TGI הבוחן את תפוצתם של עיתונים בישראל, נתונים החושפים עד כמה עמוק המשבר ברחוב שוקן. על פי ממצאי TGI ירד מספר הקוראים של עיתון 'הארץ' בכמעט שליש בתוך שנתיים בלבד. אם בחודשים ינואר-יוני 2012 עמדה תפוצתו של 'הארץ' על כ-7 אחוזים מהציבור, הרי שבחודשים ינואר-יוני 2014 צנח הנתון ל-4.8 אחוזים בלבד – ירידה של כמעט שליש ממספר הקוראים. כאשר בוחנים את נתוני חצי השנה האחרונה מגמת הקריסה מובהקת עוד יותר: מרמת חשיפה של 6.1 אחוזים ל-4.8 אחוזים בתוך חצי שנה בלבד – קריסה של למעלה מעשרים אחוזים.

כזכור, בשנים האחרונות חווה 'הארץ' כמה גלי פיטורים שביקשו להתמודד עם הירידה המתמשכת בחשיפה לעיתון ובהכנסות מפרסום, וכחלק מהמשבר ביקשו ב'הארץ' לשנות את הקו המערכתי על מנת לפנות לקהלים חדשים. כעת מתברר כי לא רק שהמדיניות החדשה נכשלה באופן מוחלט בכל הנוגע לתפוצת העיתון, אלא גם שהמשבר ב'הארץ' עמוק בהרבה בשל אובדן הכנסות משמעותי של קבוצת 'הארץ' בשנה האחרונה.

את המכה הקשה ביותר ספג שוקן בעקבות רכישת 'דפוס מעריב' על ידי 'ישראל היום' שהובילה להפסקת השימוש של 'ישראל היום' בדפוס 'הארץ' החל מחודש ינואר 2014. ההערכות מדברות על אובדן הכנסה של עשרות מיליוני שקלים בשנה שנגרם לקבוצת 'הארץ' בעקבות צעד זה.

את המכה השנייה קיבל 'הארץ' לאחר החלטת שר הפנים סער מחודש אפריל האחרון לעדכן את רשימת שלושת העיתונים הנקראים בעקבות נתוני החשיפה הירודים של 'הארץ' והעובדה ש'ישראל פוסט' שמוציא לאור אלי עזור עקף בתפוצתו את 'הארץ'. גם כאן מדברות ההערכות על אובדן הכנסה של מיליונים רבים על בסיס שנתי שנגרם לקבוצת 'הארץ'. בצעד נואש עתר 'הארץ' לבית המשפט כנגד החלטת סער בטענה הדי משעשעת לפיה 'ישראל פוסט' אינו ראוי להיכלל כאחד משלושת העיתונים הנפוצים מכיוון שמדובר בחינמון: "ברור כי 'דפדוף' של שתי דקות בלבד, כשלעצמו, אינו יכול לשמש אבן בוחן בלעדית למבחן המהותי של מידת חשיפת המידע לציבור", התפלפלו באי כוחם של משפחת שוקן.

את המכה השלישית השנה חטפו כאמור ברחוב שוקן עם פרסום נתוני סקר TGI לפני כשבועיים שהצביעו על עומק הקריסה בחשיפה לעיתון, ואם לא די בכך הרי שמגמת ההקצנה של העיתון נתנה גם היא את אותותיה ובשבועות האחרונים התבשרנו על גל ביטולי מינויים בעקבות מאמרי השטנה של גדעון לוי ושות' כנגד צה"ל במהלך מבצע 'צוק איתן'. ב'הארץ' ביקשו לצנן את הרוחות וטענו כי מדובר באובדן של עשרות מנויים בודדים, אולם הדיבור בברנז'ה מצביע על מספר גדול בהרבה ואחד מהגורמים עימם שוחחנו ציין כי בשבועות האחרונים הודיעו למעלה מ-2,000 מנויים על ביטול המנוי לעיתון.

מכה קשה; עיתון 'הארץ'. צילום: Hmbr CC-BY-2.5 via Wikimedia Commons
מכה קשה; עיתון 'הארץ'. צילום: Hmbr CC-BY-2.5 via Wikimedia Commons

במצב הדברים הנוכחי נראה כי גל פיטורים נוסף ברחוב שוקן הוא בלתי נמנע, ואכן, העיתונאי אביב הורוביץ מדווח כי ביום חמישי שעבר נערכה פגישה בין הנהלת העיתון לוועד העובדים ולאחריה עדכן הוועד את עובדי העיתון כי מצבו הכלכלי של העיתון מחייב פעולה כאשר האפשרויות נעות בין פיטורי חלק מהעובדים לקיצוץ רוחבי בשכר.

גל פיטורים נוסף, וכן קיצוץ בשכר, צפויים מן הסתם להוביל לירידה נוספת ברמה המתדרדרת גם כך של העיתון שפעם פנה לאנשים חושבים, והיום מתבסס על פרובוקציות של אורי משגב, גדעון לוי ועמירה הס. כעת נישאר רק לראות האם העיתון ימשיך להפקיד את המושכות בידי לוי ומשגב או שמא 'הארץ' איבד את היכולת לתמרן תוך כדי תנועה והוא צפוי להמשיך בהילוך גבוה כל הדרך לתהום.

תגובת 'הארץ':

מעיתון 'הארץ' נמסר לנו כי הם אינם מעוניינים להגיב לפנייתנו בנוגע לאובדן למעלה מאלפיים מנויים בשבועות האחרונים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

38 תגובות למאמר

  1. נראה ונקרא כמו כתבה בתיקדבקה.
    ניכרת סלידתו האישית של הכותב ממושא הכתבה ובשל כך אמינות הנתונים המובאים שואפת ל-0.
    חבל. מידה ז אתר טוב וקוראיו מצפים ליותר.

    1. אתה מתכוון לומר אמינות הנתון, יש רק נתון אחד לא מאומת וזה בקשר לכמות שביטלו בעקבות צוק איתן, שאר הנתונים (פיטורים, סקר TGI, רכישת בית הדפוס של מעריב) מאומתים פחות או יותר.

  2. מה הקשר לבית המשפט בגרמניה?! מה זה השטויות האלה? הנאצים בטח יזמו את החרמת הרשת של משפחת שוקן, כדי לעזור לעיתון הקורס, כן?
    מאמר מאכזב ביותר, ולא ראוי לאתר מידה

  3. גם אם אד הומינם על כותב הכתבה, עיתון הארץ הקצין את דעותיו משמאל קיצוני לימין פלשתיני וכבר לא רלוונטי כמתווך ידע של העם הישראלי.

    1. אין עם ישראלי, לצערי, כי אילו היה, לא היה כולל רק יהודים, ובקרב אוכלוסייתו, להארץ היתה תפוצה רבה יותר. בלי כל קשר,
      בעקבות הפסקת משלוח הנשק האמריקני לירי על אזרחים חפים מפשע, צפויה עלייה מחודשת בתפוצת הארץ ובעמדות שהוא מציג, ויש לברך על כך.

  4. עם קצת מזל עיתון הארץ ואולי אפילו חדשות ערוץ 10 ביום מן הימים יעלמו והיפכו לכתם על ההיסטוריה של תקשורת ארץ ישראל.

    עיתון עם חוות דעת אנטי ישראלית, בניגוד לעיתון עם חוות דעת אנטי ממסדית – אינו ראוי להיות קיים.

    זה משהו אחד לבוא בטענות על הדרך שבה הממשלה מתנהלת, ומשהו אחר לגמרי לבוא כנגד הארץ של עצמך.

    אין עיתון אחר או אפילו ערוץ חדשות אחר בעולם שמתנהג כמו עיתון "הארץ", ובאיזשהו מקום.. גם לא כמו ערוץ 10.

    עדכון מעניין.

  5. השמחה לאיד מתערבבת בחשש שגם אם המהדורה בעברית תקרוס סופית, עדיין תמשיך לפעול המהדורה באנגלית ששמה את כל מאמצי ההסברה של ישראל לאל.

    1. גם כל זה יש את האתר camera המקביל לפרספקטיבה שמזנב בהם וחושף את השקרים שלהם (אפ כי ספק עד כמה זה אפקטיבי מול הקהל הבינלאומי).

  6. עמוס שוקן – תפטר את גדעון לוי אורי משגב ואמירה הס. תחזור להיות עיתון שמאלני (לא פלשתיני) , ולמרות דעותיי הימניות אני אקרא את העיתון ואפילו אעשה מנוי. איך?

    1. אם יוקפאו ההתנחלויות, אולי אפילו אעשה מנוי למידה, איך?

  7. מה שיקרה עכשיו זה שהוא יפנה לעוד ארגונים אנטי ישראלים חיצוניים שיממנו, הוא יקצין יותר ויאבד יותר אנשים. בסופו של דבר הוא ישאר עם ברנז'ת השנאה העצמית והאנשים שלא ממש מייחסים חשיבות לזה שהכסף שלהם הולך על עיתון הארץ, עד שהוא יקרוס.

  8. הבעיה העיקרית היא אילו המפרסמים שם. ליצור קשר עם המפרסים בהארץ ולדרוש מהם להפסיק לפרנס את האויב הזה. רק כשנעצור להם את החמצן הארץ ( אולי ) תתעורר. או שתסגר.

  9. שיקראו לעצמם ״בלד״ במקום ״הארץ״ ויעברו לעזה – יהיה להם שם הרבה תומכים …
    אף ישראלי שמכבד קודם כל את עצמו לא יגע בדפי נייר שנקראים ״הארץ״…

  10. שיאחדו תקציבים עם "בצלם" ויפתחו חברה חדשה "בצלם הארץ"…………חחחחחחחחחח עיתון הזוי לאנשים לא שפויים. הציבור לא מטומטם!

  11. אני אחד מהאלפיים.
    הייתי מנוי של הארץ בגלל דה מרקר בעל האידאולוגיה הכלכלית ליברלית. גדעון לוי ושות' שעממו אותי קשות וכמעט ולא קראתי אותם. הקש ששבר אותי היה אורי אבנרי שבמאמר "הומוריסטי" השווה אותנו לגרמניה הנאצית ואת עזה ללונדון. על זה אי אפשר היה לשתוק.

  12. נשמע לי קשקוש. ארז תדמור זה לא הגנב תחמושת ההוא? שגנב מצהל בזמן שהיה בצבא ומאז נהפך לצדקן שמטיף לאחרים?

  13. זה עיתון אנטישמי שמכיל פוסטים נגד המדינה וצה"ל !
    אני נגד פרסום בו ונגד לקיחת ממנו ומימון משכורת לעוכרי ישראל !

  14. ברוך השם ! 🙂 בשורות טובות, פשוט לא אוהבים אתכם, אתם עושים רע בנשמה, אל תקחו אישית…

  15. אין מה לדאוג. כרגיל בישראל, גם ה'מבצע' הזה והשלכותיו על תחומים רבים במרחב הציבורי יישכחו עם הזמן. כבר היו דברים מעולם (אגב, הגישה הזו של לבטל מנוי בשל אי נחת מעמדת העיתון בנושאים שעל סדר היון מעידה יותר מכל על המבטלים ולא על העיתון!). אני מכל מקון, תומך בעיתון 'הארץ' תמיכה מלאה.

    1. התכוונת לסופו של העיתון ? היצע וביקוש גורמים לסגירתו, לא שרה …

  16. אלה שביטלו פשוט מטומטמים ולא מבינים את הכתבות של "סופרי הארץ"
    בכל זאת מדובר בעיתון לאנשים חושבים.

  17. לפי הכתבה עיתון הארץ הולך ונהיה פחות פופולארי. אבל פופולאריות היא לא אינדיקציה לצדק או לאמת. לרוב פופולאריות היא אינדיקציה למכנה המשותף הנמוך ביותר. מי שנאמן לאמת הפנימית שלו לעולם לא יכול להיות פופולארי. אם המטרה של העיתון היא להשיג כמה שיותר קוראים אז האג׳נדה של העיתון היא פופולאריות.

  18. פטרו את גדעון לוי ואורי משגב (פרובוקטורים בשקל תחת אצטלה של דאגה למדינה שזה אומר דאגה לערביי יו"ש), יחזרו המנויים. הפיטורים הכי יעילים שתבצעו. אתם דווקא עיתון טוב. ודאי הרבה יותר טוב מYNET

  19. צדקים מלאכתם נעשת בידי אחרים העתון האנטי ציוני קורס

  20. בוקר ט….? , לא כל כך !!
    המאמר הבא שלי , נוגע גם "לאוהבי עיתון הארץ ונאמניו "
    שוב היתה לי הברקה , הפעם בקשר לערביי אזרחיי מדינת ישראל , לאחרונה ושלא בצדק אתם טוענים שמשווים אתכם למחבלים רק מהסיבה שאתם ערבים . בואו אגיד לכם משהו רכשתם את התואר בכבוד ,
    ואפילו רב !
    מאז ראש הממשלה הראשון מר דוד בן גוריון שקיבל אתכם בחיבוק ענק בטיפשותו ואפילו החזיר חלקכם חזרה אל הבתים שלכם ונתן לכם דמוקרטיה מלאה שוות זכויות , אתם תמיד היתנגחתם ויצאת כנגד מדינת ישראל , זה התחיל בהנצחת יום הנכבה ממשיך בעצימת עיניים וחיבוק כל סוג טרור שיוצא מהבית שלכם וממשיך כיום כשאתם מהללים את שלל רבי המחבלים מאחרון הלוחמים בחמאס ועד רבי המרצחים שמייצגים אתכם בכנסת ישראל , אך מאידך תמיד אתם יודעים להינות מפירות המדינה שמארחת אתכם .
    ערבים יקרים אנחנו היום בשנת 2014 הכל חשוף למענכם – דמוקרטיה פלורליזם , חופש אמיתי ,אינטרנט ללא הגבלות, תקשורת חופשית , עיתונות ליברלית , הכלללל , ובעקבות כל זה אתם יודעים מה קורה מסביבנו , העם שלכם מהדת שלכם שוחטים בני אדם כאילו היו עופות רק בשל היותם חושבים קצת שונה מהמקביל שלו , במקום שתצאו אתם , ראשי הקהילות שלכם ויצרחו בכל מיקרופון אפשרי שערביי מדינת ישראל מגנים כל תופעה של שינאה באשר היא כלפי האחר שאנו נאמנים למדינה ובזים למנהיגי וכנופיות הטרור שסובבות אותנו , ולאור מה שקורה במדינות השכנות לנו הגיע העת שאזרחי המגזר יתרמו את חלקם למדינה כמו כל אזרח אחר ,כגון חיזוק כוחות הביטחון וההצלה של המדינה , להיות שגריריה בחו"ל ובכל דרך שהמדינה תגיד לנו .
    אז אזרחי המגזר – אל תבואו בטענות הבאתם את זה על עצמכם בכבוד , אבל עדיין לא מאוחר לתקן !!
    הלוואי , הלוואי שהמסר שאני מוציא מכאן יגיע לעיניים קשובות .
    שתיהיה שבת שלום לכולנו !

  21. אחרי 40שנה גם אני ביטלתי.. אפילו מדור האוכל מוטה… שלא לדבר על זה שמערכת הארץ מכירה שני מקומות בעולם..עזה הנהדרת ותל אביב. כל הייתר לא קיימים.. אז ביטלנו!

  22. כשעיתון גובה כספים שלא בצדק ומתעלם כשדורשים ממנו להחזירם ……
    ו
    עדיין מפעיל דוכנים למכירת מנויים.. חבל על עובדי העתון