הסכר האתיופי שמחזק את ישראל על חשבון הפלסטינים

מיד לאחר חזרתו של נתניהו מאפריקה, הגיע לכאן שר החוץ המצרי. צירוף מקרים? ממש לא. הכותרות דיברו על יוזמת שלום עם הפלסטינים, אבל הנושא האמיתי היה תיווך ישראלי במלחמת מים אזורית

הסכר האתיופי בבנייה. צילום מסך

סכר חדש שמקימה אתיופיה על נהר הנילוס הופך למוקד דרמטי של התפתחויות אזוריות, ומחזק את היחסים בין מצרים לישראל. החששות המצריים מהקמת הסכר הובילו את נשיא מצרים א־סיסי להתרחקות מצרפת, להתקרבות לרוסיה ולהידוק שיתוף הפעולה עם ישראל. המפסידים הגדולים הם הפלסטינים: יוזמת השלום הצרפתית קורסת, וישראל נכנסת לתפקיד המתווך בסכסוכי אגן הנילוס.

"סכר התחייה", שהאתיופים מחדשים את הקמתו בימים אלה על הנילוס בעלות מוערכת של כ־4.8 מיליארד דולר, מדאיג את המצרים עד מאוד. הדאגה המצרית מובנת: כבר בשנה הבאה, עם השלמת בנייתו של החלק הראשון, עלולה מצרים להפסיד בין 11 ל-19 מיליארד מ"ק מים בשנה, מה שיגרום גם להקטנת יכולת תפוקת החשמל שלה בכ־25–40 אחוזים. העיתון האתיופי 'דה אתיופיאן הראלד' מתאר באופן ציורי כיצד המכונות המפלצתיות "החיו את השממה במדבר גובה" לפני כמה חודשים, כדי להקים את הסכר שעשוי לספק למדינה מקומות עבודה רבים.

משבר הנילוס בין אתיופיה למצרים איננו עניין חדש. בעבור אתיופיה, ניצול מי הנילוס מהווה סוגיה אסטרטגית בעלת חשיבות עליונה. לאחר שהסכר החדש יתחיל לפעול, ככל הנראה ב-2017, הוא יאפשר לאתיופיה לאגור יותר מי נילוס על חשבון מצרים וסודן. כצפוי, הדבר גורם לחששות רבים מצד המדינות הללו. יתר על כן, הפרלמנט האתיופי אישר ב-2013 אמנה המצמצמת את זכויות המצרים להשתמש במקור המים הנדון. ארבע מדינות נוספות באפריקה חתמו על העצומה והפכו את הסוגיה לנושא גאו־פוליטי מהותי מהמדרגה הראשונה ביבשת האפריקנית. ההתנגדות המצרית הוגדרה על ידי הרשויות באתיופיה כ"חלום בהקיץ".

הרוסים באים

במצרים, מדינה שסובלת ממיעוט גשמים, הנילוס הוא סוגיה חשובה ביותר המעצבת את מדיניות החוץ והפנים. בחודשים האחרונים פוקדת את מצרים בצורת קשה בקנה מידה היסטורי, המביאה לירידה דרסטית של מפלס הנילוס. המצרים ניסו תמיד למשוך תועפות מים לשטחם. בניית סכר אסואן בשנות השישים היא דוגמה מובהקת למדיניות הזו. שאלת המחסור במים מתחדדת במצרים מדי שנה. הנילוס, שמימיו מתאדים בקצב מהיר יותר ויותר מדי שנה, איננו מספק את כמות המים הנדרשת לסכר אסואן. אף שאוכלוסיית המדינה גדלה, השטחים החקלאיים במצרים הצטמצמו. הנשיא אנואר סאדאת הצהיר בשנות ה-70 כי "עדיף שהחיילים המצריים ימותו בשדות הקרב האתיופיים מאשר שימותו מצמא במדינה שלהם".

בתקופת נשיאותו של מוחמד מורסי הגיע הסכסוך לשיאו: בקיץ 2013 אמר מורסי כי אמנם איננו מעוניין במלחמה עם אתיופיה, אך "קהיר לא תרשה את יישום ההסכם לשינוי חלוקת המים, שעליו חתמו גם רואנדה, טנזניה, אוגנדה, קניה ובורונדי". מורסי הוסיף ואיים: "אנו משאירים את כל האופציות פתוחות. איננו מתנגדים לפרויקטים באגן הנילוס, אך בתנאי שהם לא משפיעים על הזכויות ההיסטוריות והמשפטיות של מצרים".

לאחר משא ומתן ממושך התכנסו במרץ 2015 מנהיגי מצרים, אתיופיה וסודן בחרטום בירת סודן כדי לחתום על ההסכם המאפשר לאתיופיה לבנות את הסכר השנוי במחלוקת. קהיר התנגדה להסכם, בטענה כי הפרויקט יפגע באספקת המים שלה מהנהר. נשיא סודאן, עומר אל־באשיר, הצהיר בחתימת ההסכם כי מדובר ב"הסכם היסטורי" וכי הוא לא עומד "לפגוע באינטרסים של מדינות אחרות על ידי השימוש במים".

ההסכם הכתיב את פרטי השלמת הסכר, והעביר את הסמכות לבחינת השפעותיו העתידיות על חלוקת המים לשתי חברות צרפתיות – BRL ו'ארטליה'. אך למרות החתימה החגיגית, המצרים לא סומכים על דיווחי החברות הצרפתיות, והם מבקשים להתרחק מהיוזמות האזוריות שמקורן בפריז. במאמר שהתפרסם ב'ג'רוזלם פוסט' תחת הכותרת "הדיפלומטיה המצרית דוחפת את צרפת מהאזור", נטען כי המצרים רוצים להוביל את האזור, ולשם כך הם מבקשים להתרחק מההשפעה הצרפתית ולחמם את היחסים עם הרוסים.

ואכן, הרוסים הולכים להרוויח מהמהלך, ובגדול. קהיר חתמה לא מזמן על הסכם עם רוסיה להקמת כור גרעיני באזור דבעה, הממוקמת על חופי הים התיכון. זהו פרויקט לאומי בממדי ענק, שעוכב שנים רבות עקב המחויבות המצרית לארה"ב. הכור החדש עשוי לספק חלק משמעותי מהחשמל שמצרים צורכת. הרוסים הבינו שהאנרגיה המופקת מסכר אסואן תלך ותקטן עקב בניית הסכר החדש, ולא במקרה הציעו למצרים את תמיכתם במעבר הדרגתי לאנרגיה אטומית, והשקיעו הון בכור הגרעיני שעומד להיבנות. לפי צבי בראל מ"הארץ", "הפרויקט יעסיק כ-20 אלף עובדים בעת הקמתו וכ-4,000 עובדי תחזוקה ותפעול עם השלמתו". זהו מספר משמעותי למדינה ענייה שנדרשת לספק מדי שנה כמיליון מקומות עבודה והמתמודדת עם שיעור אבטלה ממוצע של כ-13% בקרב האוכלוסייה הכללית וכ-23% בקרב צעירים. לסיכום, רוסיה הופכת להיות ערובה לביטחונה הכלכלי והצבאי של מצרים.

הנשיא פוטין כבר זכה לקבלת פנים מלכותית בקהיר בתחילת 2015, ולא מזמן גם היה אורח הכבוד בפתיחת תעלת סואץ החדשה וחתם על חוזה להקמת מתקן גרעיני חדש במצרים. העסקה, בשווי 3 מיליארד דולר, שנחתמה בין הרוסים למצרים לאחר ששולמה על ידי האמירויות, הזרימה כסף רב לכלכלה הרוסית הסובלת מהסנקציות הכלכליות של המערב. הרוסים והמצרים חתמו גם על הסכמים בתחום הגז הטבעי, וכן סוכם כי הרוסים יבנו אזור תעשייה רוסי לאורך תעלת סואץ. מחזור המסחר בשנת 2015 בין שתי המדינות הגיע ל־5.5 מיליארד דולרים, עלייה של 86% לעומת 2013.

נתניהו מחליף את דחלאן

להתפתחויות הללו השפעה דרמטית על הדיפלומטיה האזורית. מהי הסיבה לכך שנשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי דאג לשלוח לירושלים את שר החוץ שלו, סאמח שוכרי, דווקא עכשיו לאחר שבנימין נתניהו חזר מאתיופיה? האם זהו מקרה? התשובה ברורה: א־סיסי רוצה ללחוץ על ראש ממשלת אתיופיה באמצעות ישראל, כדי להשיג תנאים יותר טובים בעסקת "סכר התחייה". כפי שכתב צבי בראל ב'הארץ', "מצרים מעריכה שלישראל יש מנופי השפעה על אתיופיה, ואם [ישראל] אינה יכולה למנוע את הקמת הסכר היא עשויה לפחות להשפיע על אתיופיה לתאם עם מצרים את חלוקת המים באופן שלא יפגע בכלכלתה".

האתיופים כועסים על מצרים, ואילו ראש ממשלת ישראל, שפיתח יחסים טובים עם אתיופיה, יכול לשמש כמתווך בין שתי המדינות. התזמון חשוב: ביום חמישי עומדת להתכנס באוגנדה "ועידת שרי החוץ של מדינות אגן הנילוס". נתניהו השאיר באוגנדה קרקע פורייה להתקדמות משא ומתן, ודאג שהאינטרסים המצריים לא ייפגעו כתוצאה מבניית הסכר.

גם ההצעה המצרית לוועידת שלום אזורית קשורה: זו הצעה שנועדה לנטרל את היוזמה הצרפתית ולהקטין את השפעתה באזור. בציר האזורי החדש שנוצר למצרים יש הרבה מה להרוויח מיחסים תקינים עם ישראל, על חשבון הפלסטינים. ב-2015 מוחמד דחלאן, איש הפת"ח לשעבר, תיווך בין מצרים, אתיופיה וסודאן. עכשיו נלקח תפקיד המתווך מדחלאן והועבר לישראל. רבים סבורים שמצרים משלמת מס שפתיים לשלטון ברמאללה, והיא לא באמת תעמוד בנחרצות מאחורי הרעיון של שתי מדינות לשני עמים.

גם אם יוזמת א־סיסי לשלום אזורי "לא תחזיק מים", ישראל יכולה לצפות שהוא ימשיך להיות בן בריתה בכל הקשור לחמאס ברצועת עזה ולמלחמה נגד דאעש ההולך ומשתלט בסיני, האויב המובהק מבחינת א־סיסי. וכאן, למצרים יש הרבה מה להרוויח משותפות עם ישראל, ולא עם צרפת החבולה.

______________________

ד"ר יבגני קלאובר הוא חוקר מזרח אירופה ואלימות אתנית בחוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. וואו
    יש דברים כל כך חשובים שהתקשורת אצלנו בכלל לא מזכירה אותם!

    1. ולעולם לא תזכיר אותם. ולא במקרה. זה מנוגד לאג'נדה שלה.

    2. כן, התקשורת שלנו זה דבר נשגב מהדעת.
      תראה מה הולך ב-2 מדינות מובילות בעולם – בריטניה וצרפת. חודשים ארוכים רחובות שלמים נשרפים שם בהפגנות ושום מילה בתקשורת שלנו! מדהים!!

  2. כל הסיעה של ביבי לאפריקה לאחר ביקור אצל פוטין היה לא ברור – ואחרי זה הצטרפו המצרים – זה בכלל מסביר את הכל. מצוין. תודה!

    1. מרתק ופוקח עיניים.
      אשמח לעוד מידע מכותב זה ומסוג זה.

  3. הכיוון הברור הוא התחממות אקלימית, התאיידות מים והקטנת מקורותיו הטבעיים.
    ככל שישכילו למהר ולהתקין מערכות סולאריות והשחשמל שלהן יופנה להתפלת מים כך
    ייטב לכולם. כל השאר זה ניסיונות לדחות את הקץ הבלתי נמנע.

  4. נו באמת. מישהו חושב שהמצרים מספיק טיפשים לחשוב שלישראל יש קשרים טובים עם אתיופיה?
    המצרים לא נולדו היום ויודעים שלישראל גם אם יש לה קשרים כלשהם עם האתיופים, הקשרים
    האלה לא מספיק טובים גם לא בשביל סתם לקבל ג'סטה באו"ם, אז לתווך? בדיחה טובה.
    אבל כנראה שכך מייצרים פסאדו עיתונות.
    אה.
    אתם גם מצנזרים תגובות שלא מתאימות לכם או שאתם בעלי יושרה מספקת לפרסם?

    הבה נבדוק…

    1. בדקת וגילית. כאן אין סתימת פיות כמו ב"הארץ", גם לא למי שכל תגובתו אינה אלא קשקוש מוחלט. מה לעשות, כנראה שמנהלי האתר עוד לא למדו נאורות אמיתית מהי.

  5. ארץ עם מדבריות ענק ושמש חזקה כמו מצרים יכולה לבנות מתקנים סולאריים במקום כור אטומי מסוכן ומזהם.

    1. על חשבוננו? המצב מחזק את ישראל, על חשבון ישראל? איך זה אפשרי ומה בכלל ההגיון של הטענה הזאת? את קוראת מה שאת כותבת, או שזה לא נחוץ לדעתך, ואת משאירה לנו את התענוג?

  6. אז למה לעזאזל אנחנו מאפשרים למצרים ללחוץ עלינו בנושא הפלשתינים? למה אנחנו לא אומרים לה – את רוצה עזרה ביטחונית בסיני ובעזה? את רוצה מים? תקלטי בבקשה 2 מיליון פלשתינים שאנחנו עומדים להעביר אלייך ונבנה לך מתקני התפלה והולכת מים – שלא תצטרכי בכלל להיות תלויה בנילוס או ברצונם הטוב של האתיופים. פשוט לדרוש את המינימום. אנחנו רוצים את כל שטח ארץ ישראל ריק מערבים ובתמורה נעזור לך גם במים וגם בביטחון. מה הבעיה?

  7. מאמר מרתק. מזל שיש את מידה עם מאמרים מעניינים. יש לאן לברוח מכל הצהוב והמתלהם.

  8. אין מחסור במים לשתיה או להשקיה – יש מחסור במים זמני להפקת החשמל בסכר אסואן וגם זה רק עד שהסכר האתיופי יתמלא.
    הנילוס יוצא מאגם טאנה בגובה 1700 מ' וזורם לגובה פני הים.
    כיום סכר אסואן מנצל הפרש גובה של 85 מ'.
    ולכן אפשר להקים עוד 19 סכרים דוגמת אסואן על הנילוס 15 מהם בשטח אתיופיה.
    ולא יעזור כלום. האתיופים יקימו אותם אחד אחרי השני ויספקו חשמל חינם ל100 מיליון תושביהם ולפרויקטים אדירים של השקייה וגם ימכרו חשמל לסודאנים לאריתריאים.
    ואם תהיה מלחמה המעצמות יעזרו לאתיופיה ויתנו לה נשק מודרני וידאגו שמצרים תפסיד תמורת זיכיונות להקמת הסכרים.
    האיסור על בניית סכרים באיתיופיה מקורו בתקופה שמצרים וסודאן היו מושבות בריטיות והקיסר האתיופי התרפס בפני הבריטים כדי שלא יכבשו את אתיופיה.

  9. תודה על פרספקטיבה רחבה ומעשירה. להבין את העולם וההתרחשויות סביבנו.
    האמת: לא ידעתי

  10. אכן תענוג לקרוא את הניתוחים והפרשנויות המופיעים במידה. חבל רק שאין לכם אכסניה נוספת להפיץ את דבריכם הנכוחים.
    האם ישראל היום לא יסכים לפרסם נוסח מקוצר של המאמרים שלכם?

  11. איזה באסה לנתניהו, כל החקירות וזה לא ישאירו לו זמן להשתתף במשא ומתן בין אתיופיה ומצרים, אני חושב שהם יכלו להסתדר בלעדיו…