דעה: מה צה"ל באמת חושב על השיוויון בנטל

אם צה"ל מסתדר עם חיילי הסדיר ואינו זקוק לכוח אדם נוסף, אין טעם במאבק על גיוס חרדים, ואפשר להסתפק בשיפור התגמול למי שמשרת

טלפון ממספר חסוי. "התעסוקה המבצעית מבוטלת", אומרת החיילת ממשרד הקישור. מערך המילואים בצה"ל מיותר, או לכל הפחות בזבזני. זו לפחות המסקנה העולה מהודעת משרד הקישור ומהחלטת הרמטכ"ל לבטל את גיוס המילואים עד סוף השנה בשל הקיצוץ המתוכנן בתקציב משרד הביטחון.

מיותרים או חיוניים? חיילי מילואים של צה"ל. צילום: דובר צה"ל

כאשר ארגון כלשהו – משפחה, חברה עסקית, ואפילו משרד ממשלתי – נדרש לצמצם את הוצאותיו, הוא משתדל לעשות זאת בתבונה. הוא עובר על כל סעיפי ההוצאות שלו, ובוחן האם הם משרתים את מטרותיו העיקריות. במידה וישנם סעיפים שאינם עושים כן, או משרתים אותן רק במידה שולית, הם המועמדים הראשונים לביטול. לאחר מכן, הארגון בוחן אילו מהסעיפים אמנם משרתים את מטרותיו אך ניתן להשיגם בעלות קטנה יותר. רק לבסוף ובלית-ברירה הוא יקצץ בסעיפים לא-בזבזניים החיוניים להשגת המטרות העיקריות.

ראשי מערכת הביטחון עמדו בפני קיצוץ של מיליארד וחצי שקלים מתוך תקציב כולל של 54 מיליארד ₪, כלומר, פחות מ-3%. התקציב טרם עבר בכנסת, אולם גורמים ביטחוניים כבר הודיעו כי מרבית החיסכון, מיליארד אחד מתוך 1.5, יושג על-ידי ביטול גיוס יחידות המילואים והחלפתן ביחידות סדירות, זולות יותר.

שר האוצר יאיר לפיד פנה באחרונה לבני הציבור החרדי וטען כי "אנחנו זקוקים לכם עם נשק ביד". לעומת אמירה זו עומדות קביעותיהן של מספר ועדות מקצועיות, שהגיעו למסקנה כי צה"ל אינו זקוק לכוח אדם נוסף. ועדת בן בסט, למשל, קבעה כי "היקף כוח האדם בשירות חובה היום גבוה מהנדרש, בהתחשב בין היתר בטכנולוגיה הצבאית הזמינה ובהתאם לאופי הפעילות הביטחונית השוטפת הנדרשת". ועדת ברודט הביעה חשש מניצול בזבזני ולא-יעיל של חיילי החובה עקב עלותם הזולה לצה"ל: "קיים חשש שהשימוש בהם על ידי מערכת הביטחון אינו מיטבי", קבעה הועדה.

שתי הוועדות המליצו על קיצור שירות החובה ושיפור התגמול למשרתים, ללא כל קשר לסוגיית גיוס החרדים.

עד כה הצהיר צה"ל כי הוא מתנגד להמלצות הללו, וכי קיצור השירות יגרע ממכסת כוח האדם הדרושה לצורך מילוי משימותיו. אולם הצהרות לחוד ומעשים לחוד. על-פי נייר עמדה של מכון ירושלים לחקר שווקים, עקב הסדרים שונים לשירות מקוצר ופרקטיקה לא מוצהרת של שחרור מנהלתי של חיילים שהצבא אינו זקוק להם, מרבית החיילים המגויסים אינם משלימים שירות מלא בן 36 חודשים.

וכעת מתברר כי כאשר צה"ל נדרש לקצץ פחות מ-3% מתקציבו, קיצוץ בכוח אדם עדיף בעיניו על-פני כל החלופות האחרות.

יש הטוענים כי מכיוון שמרבית הסעיפים בתקציב הביטחון הם חלק מהתחייבויות ארוכות טווח, הקיצוץ בגיוס המילואים היה הכרחי. הטענה שגויה מיסודה. ראשית, הטענה מושמעת מדי שנה, אך התייעלות ארוכת טווח או התמודדות עם הנושאים הקשים אין. שנית, מזה לפחות עשרה חודשים ידוע לכל בר-דעת שיידרש קיצוץ משמעותי בתקציב המדינה, אשר לא יפסח על תקציב הביטחון. ראשי מערכת הביטחון ידעו זאת, ובחרו לנהוג כפי שנהגו ולהצהיר על ביטול גיוס המילואים.

אם צה"ל מסתדר עם חיילי הסדיר ואינו זקוק לכוח אדם נוסף, אין טעם במאבק על גיוס חרדים, ואפשר להסתפק בשיפור התגמול למי שמשרת. אז אולי יתחיל צה"ל לנצל באופן יעיל יותר את כוח האדם לא רק בקרב המילואימניקים, אלא גם בקרב חיילי הסדיר, שהיום הם זולים מכדי להיספר.

הכותב הוא עמית מחקר במכון ירושלים לחקר שווקים ומשרת פעיל במילואים

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. ירדן היקר

    צהל לא צריך תוספת חיילים לשירות שוטף. הוא צריך תוספת חיילים לעתות מלחמה- קרי המילואימניקים.
    לפיכך עליו לגייס גם את החרדים ולהכשירם

    במאמרך אתה בוחר שלא לעשות את ההבחנה הזו משום מה..

    1. המטרה העיקרית של שירות הסדיר היא להכשיר חיילים לשירות מילואים. אז בטח שצריך עוד חרדים, כי חיילי המילואים של היום מנוצלים עד תום, נכון?

  2. אנשי מילואים מקבלים שכר בגובה השכר שהם מקבלים בעבודה. זה המון כסף. חיילי חובה לעומת זאת זולים להפליא וצהל ישמח לקבל עוד. הבעיה עם החרדים שמתכוונים לגייס אותם רק בגיל 21 נשואים עם ילד שניים ואז הם יקבלו הטבות תש של כמה אלפי שקלים שיהפכו גם אותם ליקרים מידי. לא מבין למה חילוני צריך להתגייס בגיל 18 וחרדי מקבל שלוש שנים דחיה

  3. "משתדל לעשות זאת בתבונה"
    ?
    כאשר מדובר בגוף ציבורי הוא משתדל לעשות את זה במקום הכי כואב, .בשביל לסחוט עוד את הקופה

    1. גם אני חושב כך – ראה את איומי צה"ל שכיפת ברזל תבוטל אם יהיו קיצוצים. מדובר בהתנהגות מאפיונרית.