בכיר מודיעין אמריקני: אובמה מזבל את השכל

בראיון לתוכנית 60 דקות האשים אובמה את המודיעין במחדל זיהוי האיום של דאע"ש. בכירים בקהילת המודיעין האמריקנית זועמים.

כולם כבר מסכימים שארה"ב נכשלה בזיהוי האיום של דאע"ש. עכשיו הגיע שלב חילופי ההאשמות • אובמה טוען שהמודיעין אשם, ואלו לא נשארו חייבים: "הוא מזבל את השכל" • כך או כך, תוהה בדאגה הכתב והפרשן לי סמית', מה זה מלמד אותנו על איום הגרעין האיראני? • רק אתמול התריע ראש הממשלה נתניהו באו"ם על כך שריכוז תשומת הלב האמריקנית בדאע"ש עלולה לשחרר את הרסן מהאיראנים, ולגרום למפולת בגזרת הגרעין

ראשון באחריות; ברק אובמה. צילום: Barak Obama CC BY-NC-SA 2.0
ראשון באחריות; ברק אובמה. צילום: Barak Obama CC BY-NC-SA 2.0

התנגשות חזיתית בין הנשיא ברק אובמה לבין שירותי המודיעין האמריקניים: אובמה מאשים, שהמודיעין האמריקני שגה בהערכותיו כלפי דאע"ש, ומנגד בכירים במודיעין האמריקני משתמשים בביטויים קשים כלפי הנשיא.

ביומיים האחרונים נשמעות לא מעט חריקות שניים בקהילת המודיעין האמריקנית. הסיבה: הראיון שהעניק הנשיא לתכנית '60 דקות' של רשת סי-בי-אס ביום ראשון. בראיון זה הניח אובמה את האשמה בנושא עלייתו הפתאומית של ארגון דאע"ש לפתחה של קהילת המודיעין. "ראש קהילת המודיעין שלנו, ג'יימס קלאפר, אישר את הדבר. אני חושב שהם נקטו בהערכת-חסר ביחס למה שקורה בסוריה", אמר אובמה אל מול קהל צופי הפריים-טיים.

מה חבל: זה לא נכון. כך דיווח אלי לייק, הכתב לענייני מודיעין וביטחון, של הדיילי-ביסט. "בכיר לשעבר בפנטגון שעבד בצמידות לחומר העוסק באיום שמציבים הג'יהאדיסטים הסונים בסוריה ועיראק, התפוצץ ממה שמע", כתב לייק. הוא ציטט את הבכיר כאומר: "או שהנשיא לא קורא את החומר המודיעיני שהוא מקבל, או שהוא מזבל את השכל".

זה לא סימן טוב שהנשיא וקהילת המודיעין חלוקים בעניין המודיעין על המדינה האסלאמית. אלא שיש מקור אפילו רציני יותר לדאגה והוא קשור לתכנית הגרעין האיראנית.

אם, כמו שאובמה טוען, קהילת המודיעין טעתה בנוגע לדאע"ש, איך אפשר להרגיש בטוחים שהמודיעין קולט נכון את הנושא האיראני? או לחלופין, איך אפשר לבטוח בנשיא שלא יטיל על אחרים את האשמה לכישלונותיו?

הבית הלבן טען כל הזמן, ש"יש לנו היכולת לפקח מקורב אחר תכנית הגרעין האיראנית… נוכל לדעת אם הם יבצעו את מה שנקרא הפריצה קדימה לעבר פיתוח נשק גרעיני". אבל הראיון של אובמה בטלוויזיה מציב תהיה לגבי שני דברים: או שהמודיעין לא מסוגל לקבל מידע אמין בזמן הנכון ולהגיש אותו במועד למעצבי המדיניות האמריקנים, ולמעשה השאירו את המפקד העליון באפילה; או שהנשיא אובמה מתעלם מהתרעות של קהילת המודיעין, כולל מודיעין שעשוי לחזות פריצה-קדימה איראנית. בכל מקרה מערכת יחסים כזאת בלתי-מתפקדת בין הנשיא לבין שירותי המודיעין שלו עלולה לגרום לתוצאות חמורות ביותר לאינטרסים של ארצות-הברית.

_________

לי סמית' הוא כתב ופרשן לענייני מזרח-תיכון, ועורך בכיר במגזין ה-Weekley Standard.

המאמר פורסם במקור ב-Weekly Standard. אנו מודים להם על הרשות לתרגמו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. הבעיה שלו שהוא לא מקשיב לסביבו ומתעלם מאזהרות של ביבי

  2. בין אם זה המודיעין שטעה – ואם כן בכך ראיה שאין לסמוך על המודיעין האמריקאי, ובין שהנשיא משקר, ואם כן בכך ראיה שאין לסמוך עליו – אם לא יהיה שנוי דרמטי, נצטרך להפציץ את איראן לבדנו, ולמגר במבצע בזק את החיזבאללה על הקרקע. יש להניח שיהיו לנו אבדות כבדות אם נעשה כך, ואם לא נעשה כך יש לחשוש ממצב גרוע יותר. אני שמח שאינני בין מקבלי ההחלטות.

  3. אובמה לא רק עושה טעויות, הוא גם לא לומד מהם!
    הדבר הנכון שהוא צריך לעשות הוא להתפטר….

  4. עוד יתברר לנו איזה נס וחידלון הלם מהתנהלות של הצהוב אובמה. עוד יתברר שבית הלבן נוהל בנס