אייזנקוט מנקה את הצבא מפוליטיקה, וטוב שכך

את הפוליטיזציה בצה"ל שמוסווית באמצעות "ערכים" ו"מוסר", צריך לעצור. עתה הרמטכ"ל גדי אייזנקוט מסלק את המכונים החיצוניים נתמכי הקרן החדשה מחינוך הקצונה, ובכך עושה צעד נוסף בכיוון הנכון

בדרך הנכונה; רא"ל גדי אייזנקוט. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

צה"ל הוא בראש ובראשונה צבא שצריך לנצח את האויב, ולכן את מיטב משאביו הוא צריך להשקיע במקצועות השונים ובאימונים. צה"ל הוא גם צבא העם, צבא שמורכב מכל גווני הקשת של החברה הישראלית, ובנוי על אתוס קונצנזואלי. מסיבה זו, את התהליך שבו הופך צה"ל לצבא של "ערכים", צבא שבו על כל חייל מורעפת אידאולוגיה מכל פינה – צריך לעצור, לפני שהנזק יהיה עמוק מדי ובלתי ניתן לתיקון.

תמציתו של צבא היא לנצח, ובכך הוא צריך להתרכז. גופים חיצוניים שבאים לקדם דרכו אג'נדה ותפיסת עולם על ידי השפעה על קהל צייתני ושבוי – מימין או משמאל – מסיחים את הדעת מן המטרה העיקרית, ומערערים את היסודות שעליהן בנוי הצבא הישראלי. צה"ל צריך אפוא להישאר הרחק מהישג ידם.

בניגוד לקודמיו, הרמטכ"ל גדי אייזנקוט כנראה מבין זאת, ופועל בהתאם. לאחר שקבע בתחילת השנה כי אגף תודעה יהודית יעבור מהרבנות הצבאית לאגף כוח אדם, ובכך למעשה קיצץ לו את הכנפיים; עתה, מצד שני, אייזנקוט החליט לחתוך את פעילותם של המכונים הפרוגרסיביים החיצוניים שהיו אחראיים על תוכניות חינוכיות לקצינים בכירים בצה"ל במהלך העשור האחרון.

צה"ל אמור היה לפרסם החודש מכרז לשני פרויקטים של חיל החינוך: קורס 'יעוד וייחוד' המיועד לקצינים בדרגת סרן, שמפעילה כיום 'בינ"ה – התנועה ליהדות חברתית'; וסדנת מחצבי"ם המיועדת לקצינים בדרגת רב־סרן, סגן־אלוף ואלוף־משנה, שמפעיל מכון הרטמן. על פי הדיווחים באתרי החדשות השונים החליט אייזנקוט לבטל את המכרז ולהאריך מעט את המנדט הנוכחי עד שהצבא יחזיר לעצמו את השליטה על הקורסים הללו.

קצין בכיר צוטט באותן כתבות, והסביר: "אנחנו חשופים ללא מעט ויכוחים פוליטיים מיותרים שנכנסים לשורות, גם של הפיקוד הזוטר, ורוצים להשאיר את הצבא חף מכל השפעות. ההחלטה היא להחזיר את הכל ל'ירוק' –  צה"ל ינהל את זה לא באמצעות קבלנים חיצוניים, ומי שיפקד על זה הוא צה"ל". הרעיון העומד מאחורי ההחלטה, הסביר הקצין, "הוא לצמצם למינימום את הנוכחות ואת ההשפעה של גורמים חיצוניים, ולהשאיר את הוויכוח מחוץ לשורות הצבא, את הוויכוח הפוליטי ואת השסעים בחברה הישראלית, ולהתרכז במשימות המבצעיות והחינוכיות של צה"ל. שחיילים ומפקדים יראו קצינים בהרצאות הללו ולא מרצים חיצוניים".

לשים סוף לפוליטיזציה

הקצין הכחיש כי יש לכך קשר למאבקים אחרים המתנהלים בתקופה האחרונה סביב אופיו של צה"ל, אך קשה להתעלם מההקשר הרחב. בחודשים האחרונים מנהלות עמותות 'לביא' ו'מרכז ליב"ה' קמפיין רחב שחשף לציבור את אופי הפעילות השמאלני של מכון הרטמן ותנועת בינ"ה – שני ארגונים הנתמכים על ידי 'הקרן החדשה לישראל'. בחודש שעבר הקדשתי בעצמי מאמר ארוך למי שעומד בראש תנועת בינ"ה, ערן ברוך, שהוא בכלל איש שמאל מובהק, מתפקד ופעיל פוליטי נלהב במפלגת העבודה.

ניסיון להנחיל ערכים באמצעות הצבא מכניס אותו לתוך הספירה של הוויכוח הפוליטי, ודבר כזה אסור שיקרה. במובן הזה, אין הבדל בין 'תודעה יהודית', שהוקם לשם "פיתוח התודעה היהודית בנושאים תורניים בקרב מפקדי צה"ל וחייליו", לבין מכון הרטמן ש"עם ההכרה בחשיבות הפעילות ובהשפעה בשני מוקדים מרכזיים בחברה הישראלית – מערכת החינוך וצה"ל" החליט עוד בשנת 2010 "להעלות את המעורבות וההשפעה במרחב הציבורי של החברה הישראלית, ובהדדיות שבין המרחב הזה ובין העם היהודי כולו".

בתקופתו של אייזנקוט מסתמנת מגמה חיובית בנושא זה. תחת כהונתו נעצר שיתוף הפעולה עם עמותות המסתננים, לאחר שנחשף כי חיילי צה"ל מתנדבים בסיוע לילדי מסתננים בדרום תל אביב. אייזנקוט גם תומך באופן מובהק בהוצאת גלי צה"ל מהצבא. "לא ייתכן שתהיה תחנה צבאית שמשדרת מחלוקות בחברה הישראלית. זה לא התפקיד שלה וזה לא דמוקרטי" הוא צוטט אומר בחודש מרץ האחרון. יכול להיות שכל הפארסה המתחוללת סביב משפט אזריה, חיזקה אצלו את המוטיבציה לבצע את כל השינויים הללו ולהחזיר את צה"ל ללב הקונצנזוס.

בהנחה שהתהליכים שמקדם אייזנקוט יתבצעו על הצד הטוב ביותר, אפשר לומר שאנחנו בהחלט מתקדמים בכיוון הנכון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. חולק על החלק במאמר שמנסה לייצור הקבלה בין פרוייקט התודעה היהודית של הרבנות הצבאית, לבין ההתערבות של גורמי שמאל קיצוניים הקורסים חינוך בצה"ל. ההקבלה הזאת לא נכונה ולא נבונה מכמה סיבות.

    1. תודעה יהודית לא הפעילה שום נסיון, אלא הסתפקה בחיזוק הערכים שכבר כתובים ברוח צהל על ידי יניקה ממקורות היהדות. כמי ששירת בחי"ר כחייל דתי וישב בלא מעט הרצאות של תודעה יהודית, אני חייב לציין שלא זכור לי שאי פעם זה הפריע למישהו או עורר ויכוח פוליטי , או ויכוח כלל. לא היה מדובר באיזשהי אג'נדה חדשנית אלא בשיחות מוטיבציה לערכים כמו רעות, ניצחון, וכדו'.

    2. תודעה יהודית לא היוותה "גורם חיצוני", אלא הייתה פרוייקט של אגף הרבנות הצבאית, שהיוותה חלק אינטגרלי מצהל מאז הימים הראשונים שלה.

    3. להקביל בין חינוך לערכים בסיסיים הקשורים לזהות יהודית (שוב, ישבתי באין ספור הרצאות של תודעה יהודית ולא יצא לי אי פעם לשמוע הטפה דתית), לבין הטפת אידיאולוגיה שמאלית קיצונית היא פשוט אבסורדית, לפחות לדעתי.

    4. שלא כמו בנוגע לאידיאולוגיה שמאלנית קיצונית, למיטב ידיעתי על פי אין ספור סקרים קיימת היום קונסנזוס של רוב העם שאכן יש זיקה לערכים של זהות יהודית. אני יכול לומר שזאת מן הסתם הסיבה שהלוחמים כל כך אהבו את זה – כי זה לא בא כהטפה אלא כחיזוק הזהות היהודית שלהם והלכך חיזוק המוטיבציה שלהם.

    בסופו של יום ההתעברות בזהות יהודית אינה "פוליטית" יותר מההתעסקות בזהות ציונית. זאת מכיוון שאנחנו חיים במדינה יהודית – ולא, השואה לא מה שמגדיר אותנו כעם. קיצוץ הכנפיים של התודעה היהודית לא תניב שום ברכה לצהל.

    1. ישבת בצבא באין ספור הרצאות על תודעה יהודית ?
      כאן בדיוק טמונה הבעיה – זה לא התפקיד של הצבא

    2. אין שום בעיה. אז אולי גם נבטל את ימי התרבות והעיון בכלל, ושהלוחמים יתעסקו אך ורק באימוני ירי, תרגילי לש"ב וקרב מגע ושלום על ישראל. אלא מה.. שזה לא יקרה, כי מה שבאמת קורה כאן זה שאנשי חיל החינוך רוצים לחסל את התחרות כדי לקדם את האג'נדה השמאלנית המובהקת שלהם. ההצדקות הצבועה הזאת כאילו שבלי הרבנות והמכונים החיצוניים צהל הופך לשטח אידיאולוגי סטרילי שקוף עד כדי צחוק.

      חוץ מזה, זה לא התפקיד של הצבא לספק לחיילים שלו תשובה ברורה על מה ולמה מבקשים מהם להילחם? תעשה טובה.. השמאל רק התעורר כי לתודעה יהודית הייתה כזאת הצלחה עם המסרים האמיתיים שלהם לעומת השטויות חסרי הקשר של חיל החינוך, שכבר מזמן לא מחנך אף אחד וסתם בולע תקציב.

  2. התבלבלת. זה לא ערכים החוצה. הרי חייל לא מוסר את נפשו כי זאת העבודה שלו, חייל מוסר את נפשו בגלל הערכים שהוא מאמין בהם.
    אייזנקוט רוצה פוליטיקה החוצה

  3. נראה ששר ביטחון נכון בזמן הנכון עושה את העבודה…

  4. "אייזנקוט הוא זה שהחליט לעצור את שיתוף הפעולה עם עמותות המסתננים, לאחר שנחשף כי חיילי צה"ל מתנדבים בסיוע לילדי מסתננים בדרום תל אביב"
    האם כותב המאמר צוחק מהקוראים או שהוא מניח שהם מבינים את הציניות שבדבריו, או שמא לכותב המאמר יש שאיפות מסוימות המצריכות חיבוק תקשורתי לרמטכ"ל?
    אייזנקוט לא החליט כלום בעניין הנ"ל, אלא קיבל הוראה משר הביטחון, וזאת לאחר שזילזל במופגן מהוראת סגן שר הביטחון. את זה אפשר לקרוא במאמר שאליו מפנה כותב המאמר הנוכחי ובמאמר קודם באותו עניין.
    כמדומני שיש לבחון האם הרמטכ"ל ביצע אקט של מרד בממשלת ישראל.
    אגב מילוי פקודות והוראות מהממונים, האם הרמטכ"ל בדק מדוע שני הקצינים שעמדו ליד המחבל בחברון (אותו מחבל שאלאור ניטרל סופית) לא קיימו את פקודות הבטיחות במצבים שכאלו?
    אכן, נראה שרוח חדשה נושבת בצה"ל, הצבא שעליו מפקד מי שקיבל לא מזמן מדליה מהאמריקאים. כידוע, האמריקאים לא נותנים מתנות, אלא משלמים מקדמה עבור פעולות עתידיות או שהם משלמים שכר עבור פעולות שנעשו בהתאם לאינטרסים שלהם.
    ההרגשה שלי – אייזנקוט מיהר להוציא את ארגוני השמאל, רק לצורך התרעננות קצרה ובכדי להרגיע את ארגוני הימין. מתישהו בקרוב ארגוני השמאל בחסות והראשות הקרן לישראל חדשה יחזרו במלוא העצמה לצה"ל.
    כמו כן – "על פי הדיווחים באתרי החדשות השונים החליט אייזנקוט לבטל את המכרז ולהאריך מעט את המנדט הנוכחי" – משמע מכון בינ"ה ימשיך בפעולתו במסגרת צה"ל, ללא מכרז. האם זה לא נכון? אשמח אם תתקנו אותי.

    1. אני מזדהה עם כל מה שכתבת. אשרי המאמין מי שחושב שהשמאל הארור לא יסתנן מחדש לצבא בכיסוי ותחפוסת אחרת כדי לגרום נזק נוסף. הם פועלים כמו המוסלמים: לאט ובסבלנות.

  5. יש לבטל לחלוטין את מיסוד הפעולות המיסיונריות בתוך צה"ל, כגון אותו אגף "תודעה יהודית".

  6. כדי לנקות את הצבא מפוליטיקה, הוא עצמו צריך ללכת. או שהוא אידיאליסט שמאלני או שהוא בובה על חוטים של הקרן החדשה.

  7. זה נכון אך קיים החשש שיש בתוך הצבא גורמי שמאל קיצוני שיירתמו למשימה ויחליפו את מכוני הקרן החדשה. הקרן החדירה בעשורים האחרונים אנשים רבים מטעמה לצמרת צה״ל ואייזנקוט אינו רחוק מעמדתם הפוליטית. צריך לעקוב בזכוכית מגדלת אחר המתרחש בהרצאות שטיפות המוח בין אם הן עי גורמי חוץ ובין אם על ידי שמאלנים במדים. המדים לא נותנים לשמאל רשות לשטוף מוח לחיילינו.

  8. בינתיים בניגוד לכתוב בכתבה, אייזנקוט היה הרמטכ"ל שהחדיר הכי הרבה פוליטיקה שמאלנית ובוגדנית, פייסנית ומסרסת לתוך שורות צה"ל. האם באחרית כהונתו הוא התפכח והבין את ההרס העצום שהוא חולל בצהל? אם כן, אז יבורך למרות כל טעויותיו שלא לומר פשעיו והשחתת צהל באמצעות פוליטיזציה שמאלנית אובדנית.