לטרוק את הדלת בפני האו"ם בישראל

לא רבים מודעים לכך שהאו"ם עוסק דרך קבע בקידום אג'נדות שונות במסדרונות הכנסת, ובמימון ארגוני שמאל קיצוני בישראל. החלטת מועצת הביטחון היא הזדמנות טובה לבחון מחדש את המציאות הזו

פעילות עניפה בישראל; מזכ"ל האו"ם היוצא באן קי מון. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

הזעם הציבורי לנוכח הפעילות האנטי־ישראלית של האו"ם צריך לעורר בחינה מפורטת ומדוקדקת של פעילות האו"ם וסוכנויותיו בתוככי ישראל בניסיון להשפיע על מדיניות הממשלה. בדומה לארגונים ולעמותות הפועלות בכנסת, גם חלק מגופי האו"ם מקיימים נוכחות קבועה בדיוני הוועדות, מגישים ניירות עמדה ומנהלים מערכות לובי וקידום חקיקה בדרכים שונות.

מבדיקה באתר הכנסת, למשל, עולה כי משנת 2007 (אז התחיל הרישום הדיגיטלי) הופיעה נציבות האו"ם לפליטים בפני ועדות שונות של הכנסת לא פחות מ־67 פעמים, כאשר הופעה נוספת שלה מתוכננת ביום שלישי הקרוב בוועדה לענייני ביקורת המדינה.

נציבות האו"ם לפליטים מעורבת באופן משמעותי בכל הפעילות הנוגעת לחוק המסתננים ומדיניות הטיפול במסתננים השוהים בישראל באופן בלתי חוקי. הנציבות מפעילה לחצים כבדים נגד חקיקת החוק למניעת הסתננות, מגנה אותו בעקביות בפומבי, ואף הייתה שותפה בעתירה לבג"ץ נגד החוק. הופעות נציגי הסוכנות בכנסת לוו בדו"חות שפורסמו בעיתונות, שקבעו כי מרבית המסתננים הם "פליטים" הזכאים להגנה וכי מדיניות ישראל בנושא אינה חוקית. הסוכנות אף מימנה תערוכת כרזות וסרטוני וידאו במטרה להשפיע על דעת הקהל ולעורר אמפתיה למסתננים, והיא חלק אינטגרלי מהקמפיין המתמיד נגד פעילותו של מתקן השהייה 'חולות'. מעבר לכך, הסוכנות נאבקת במדיניות הממשלה בנוגע למסתננים בתחומי תעסוקה ושימוש במערכות ציבוריות כמו חינוך ורווחה, במטרה לקדם את אזרוחם בפועל ככל הניתן.

גוף או"ם נוסף שמקיים נוכחות קבועה ודומיננטית בכנסת הוא יוניס"ף – קרן האו"ם למען ילדים. פעילותו של גוף זה היא פחות פוליטית לעומת נציבות הפליטים, אך מסקירה של הופעות נציגיו בכנסת קל להתרשם כי פעילותו חורגת הרבה מעבר להגנה ישירה על ילדים מפני אלימות או התעללות. באמצעות העיסוק בזכויות ילדים מקדם יוניס"ף מדיניות שמאל כלכלי מובהקת כמו העלאת קצבאות, הגדלת מדינת הרווחה, מפעלי הזנה "חינם" וכדומה. לעתים פעילות שני הארגונים מצטלבת, כמו למשל כשמדובר ב"ילדי עובדים זרים", שילוב מנצח של סחיטה רגשית ומדיניות שמאל.

מימון לארגוני שמאל רדיקלי

האו"ם מעורב באופן משמעותי אף יותר בפעילות הפנימית בישראל באמצעות מימון מסיבי שהוא מעניק לעמותות וארגוני שמאל שונים. על פי נתונים שאסף ארגון NGO מוניטור, בין השנים 2012־2016 השקיע האו"ם לא פחות מ־9,014,427 שקלים בארגונים ישראליים. כך, עמותת 'במקום' קיבלה מהאו"ם 1.9 מיליון שקלים; 'בצלם' – 1.7 מיליון; 'רופאים לזכויות אדם' – 1.6' מיליון; 'הוועד הציבורי נגד עינויים' –  1.3 מיליון; 'גישה' – מיליון שקלים; ו'עדאלה' – 600 אלף שקלים.

מעבר לפעילות הציבורית הגלויה של ארגונים אלו, הם מקיימים פעילות ענפה באמצעות עתירות לבתי משפט, מעורבות בהליכי תכנון שונים, הובלת מהלכים של עיצוב מדיניות וכדומה. אלה הארגונים שעומדים למשל בחזית המאבקים נגד הריסות בתים, נגד גירוש מחבלים ונגד מדיניות הממשלה בנגב.

על פי הדיווח באתר NGO מוניטור, הסכומים שהועברו ל'במקום' נועדו לקדם תכנון לפלסטינים בשטחי C ובמזרח ירושלים; המענקים ל'בצלם' נועדו לפרויקטים משפטיים הקשורים למעצרי מחבלים והתמודדות צה"ל ביהודה ושומרון; המימון ל'גישה'  נועד למאבק נגד המחסומים ביו"ש ונגד הסגר על רצועת עזה; הוועד הציבורי נגד עינויים זכה במימון לפעילותו המשפטית, שבעבר כללה מאבק בסיכולים ממוקדים; והמוקד להגנת הפרט מומן כדי להעניק ייצוג למחבלים השוהים בבתי הכלא בישראל.

את כל הטוב הזה מממן האו"ם בנדיבות, מתוך הבנה שארגונים אלו פועלים בתוך החברה הישראלית ובמוסדותיה במטרה לקדם את המדיניות המועדפת על מוסדות האו"ם והמדינות התורמות.

זוהי סקירה שטחית בלבד, על קצה המזלג, של פעילות האו"ם הענפה בתוך החברה האזרחית בישראל. על האמור כאן ניתן להוסיף את מעורבותו של האו"ם באקדמיה באמצעות מימון תכניות ומלגות שונות, את הקשרים שמנהלות סוכנויות האו"ם השונות עם התקשורת המרכזית בישראל, ומידה מסוימת של השפעה גם על מערכת החינוך (מכוח אמנת האו"ם לזכויות ילדים) ועל גורמים נוספים בחברה.

המשבר המתפתח מול מועצת הביטחון וחלחול התובנה כי זמנו של האו"ם עבר, צריכים להוביל לבחינה מחודשת של מדיניות ישראל מול הרבדים השונים של פעילותו. זה זמן רב שישראל מאפשרת דלת פתוחה להתערבות של מדינות זרות וארגונים חיצוניים בחברה האזרחית שלה, בפניות לבתי המשפט שלה ובמניפולציות שונות על בית הנבחרים שלה. מציאות זו צריכה להיפסק, ויפה שעה אחת קודם.

לגוף עוין, המנוהל בהתאם לאינטרסים של מדינות זרות, אין מה לחפש בתוך ישראל הלאומית, הדמוקרטית והחופשית. אם מישהו באמת מוטרד מהבנייה בהתנחלויות בזמן שאסד טובח בבני עמו ואיראן מחזקת את ההגמוניה האזורית שלה, הוא מוזמן לפנות במייל רשמי לאגף פניות הציבור של פח האשפה של ההיסטוריה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אגב, ישנם נכסים שונים ומשונים של האו"ם, ש'תקועים' באמצע ירושלים (מחסני UNRWA בגבעת התחמושת, למשל). עיון מחדש במעמדם יכול אף הוא להועיל.

  2. שמות. שמות. גופים זה משהו אמורפי. אם סקירה אז בבקשה גם עם שמות הגופים ושמות האנשים המעורבים

  3. מעניין האם גם מול ממשלות אחרות מקיים האו"ם לובי ובעצם משמש זרוע שמאלנית בעולם? אך גם בלי הפעילות הזו כבר חשבתי לפני שנים שישראל אינה מפיקה שום תועלת מהמוסד הזה אלא רק נזוקה ממנו. בעצם הוא לא מביא תועלת לשום מדינה ואינו ממלא כבר שנים את התפקיד לשמו הוקם. אז מה יש לנו לחפש שם? אינני רואה שום נזק שיכול להגרם לנו כתוצאה של פרישה משם. אולי פרישה שלנו תגרום למפולת דומינו של המוסד היקר ביותר בעולם הפועל על ניוטרל, ואפילו רעש כבר אינו עושה חוץ מאשר אצלנו.

    1. אני קניתי את הספר "תעשיית החמלה". עוד לא קיבלתי אותו. אבל שם אני אקרא כנראה על כל הכסף המבוזבז על ארגוני זכויות אדם ברחבי העולם. ארגונים בלתי ממשלתיים שמקבלים המון תרומות, בטח גם כסף מהאו"ם והכסף נמצא בכיסי העובדים והמדינה שניסו לעזור לה תקועה בלי שום הישגים. זו תופעה עולמית חמורה שכמובן ביתר שאת בישראל כי כולם נגדנו כי אנחנו יהודים. זה לא דמיון זה מציאות. והבעיה הכי גדולה שלנו שאנחנו מאפשרים את זה ולא מוציאים את זה מכאן, ולא מוציאים את הארגונים האל מחוץ לחוק.
      יש עוד ספר שמציג את התופעה הזאת בארץ הוא נקרא "תפוס את היהודי"

  4. יש לסלק אותם גם מארמון הנציב. אחלה מקום לקיים בו את בית ראש הממשלה.

  5. מי שמאמין שראש ממשלתנו יעשה(עוד בימינו) צעד דראסטי נגד האו"ם ופעילותו בישראל-חולם בהקיץ.

    1. נכון! ראש ממשלתנו אינו עושה את הנדרש. במקרה הטוב הוא יודע להבטיח, למשל שכל האפריקאים יגורשו… בינתיים הם רק מתרבים.

      יש להחליף את ליצניהו. קמה מפלגה חדשה בשם זהות בראשות משה פייגלין. ליכודניקים אמיתיים צריכים להצביע לה.

  6. הבעיה היא אחרת. המזימה של הפל-טינים היא שישראל תפרוש מהאום ושהפל-טינים יתקבלו בתור חברים באו"ם. ואז מה שקורה שהישות הפלס-ינית מחליפה ותופסת את מושב המדינה היהודית באומות המאוחדות.
    וזה לא נגמר שם כי המזימה היא לקחת ליהודים את המושב בכל הארגונים הבינלאומיים. ויש להם זמן הם מוכנים לחכות עוד 25 שנה ולשחזר את המהלך הזה גם באולימפיאדה למשל.

  7. ברור כבר מזמן לכל בר דעת שעיניו בראשו שהאו"ם הוא ארגון הטרור הגדול והמסוכן ביותר בעולם

  8. הבעיה שאין מי שיפעל נגד האו״ם האנטישמי וחפץ השמדתנו. כל השמאל משמש סוכני חרש עבור סדר היום של הצפת המדינה באפריקנים פושעים שכן רק לפושע אפריקני יש 5000 דולר לצורך פלישה למדינה לא לו. ממי ניתן לצפות שיפעל לכל הרוחות? מכחלון הנבלה אוהב ומגן שלטון השמאל בבג״צ? מיאיר לפיד השמאלן הקיצוני מגן הבג״צ? מהערבים? מבוזון שהוא עצמו קרן תומך הקרן החדשה ואירגוני ההשמדה השונים? ממי? ביבי נרדף יום ולילה עי אויבינו הפנימיים ואיך יהיה לו זמן לטפל בזה? מה גם שהשמאלנים הללו לא יתנו לטפל בארגון האנטישמי הנקרא או״ם. אנחנו אסקופה נדרסת ונהרסת.