המשבר של ערוץ 20 הוא ההזדמנות של התקשורת הישראלית

חרב הסגירה המתנופפת מעל ערוץ 20 היא הזדמנות לשחרר את שוק התקשורת כולו מהרגולציה החונקת המוטלת עליו ומעכבת את התפתחותו

אכיפה סלקטיבית. ערוץ 20

השנה האזרחית מתקרבת לסיומה, המחוקק טרם שינה את מעמדו של ערוץ 20, וכתוצאה מכך חרב ההחשכה מוטלת על צווארו. ראשי הערוץ הודיעו למדינה ולעובדים כי ככל שלא יחול בקרוב שינוי בנושא, לא תיוותר בידיהם ברירה אלא לסגור את הערוץ. בכך תצטרף ישראל לרשימה המכובדת של טורקיה ורוסיה, מדינות שבהן נסגר ערוץ פרטי בשל התוכן המשודר בו.

ערוץ 20 זכה במכרז על שידור ערוץ מורשת. על פי תנאי המכרז, הוא מחויב לשדר במשך 90 אחוזים מהזמן שידורי מורשת. מי מחליט מה הם "שידורי מורשת" וכיצד מגדירים אותם? מועצת הכבלים והלוויין.

במקביל להפעלת שידוריו, התמודד ערוץ 20 במכרז להפעלת ערוץ הכנסת. לאחר שזכה כדין, עתרו ערוצים 2 ו-10 לבית המשפט נגד הזכייה. הערוצים טענו כי התקציב שהגיש ערוץ 20 אינו תואם את התוכנית שהגיש, זאת אף שאנשי מועצת הכבלים והלוויין בדקו ומצאו שהתקציב תואם את תכנית ההפעלה. מועצת הכבלים והלוויין ביצעה בדיקה חוזרת וביקשה מאנשי ערוץ 20 להשיב על כמה שאלות, ובתום הבדיקה נמצא שוב כי תקציב ההצעה תואם את תכנית ההפעלה – אלא שהיועצים המשפטיים של מועצת הכבלים והלוויין קבעו כי מדובר ב"שיפור הצעה" שאינו אפשרי בשלב זה של המכרז, וכך נפסלה הצעת ערוץ 20.

לכך יש להוסיף את הקנסות שספג ערוץ 20 לכל אורך הדרך, מסיבות שונות ומשונות: מחלוקת עם מועצת הכבלים על שילוב זרמים יהודיים שנוכחותם בחברה הישראלית אפסית, שידור תוכניות שהוגדרו כ"אקטואליה" אך לטעמו של הרגולטור הן "חדשות", וראיונות שקיים עם ראש הממשלה. לא פלא שערוץ 20 לא מסוגל להמשיך לעמוד על הרגליים.

חשוב לציין: כמעט כל גופי השידור בישראל אינם עומדים באופן קבוע בכל חובות הרישיון שלהם, אך אף ערוץ לא ספג אכיפה מחמירה כמו ערוץ 20.

המדינה היחידה בעולם שדורשת "סוגה עילית"

שורש הבעיה הוא לא רק היד החופשית שמועצת הכבלים והלוויין נוטלת לעצמה בעיצוב לוח השידורים של הערוץ, אלא עצם התלות של הערוץ ברישיון של ערוץ מורשת ייעודי. נראה שמבחינת ערוץ 20 עדיף להיות ערוץ מסחרי רגיל, ממש כמו ערוצי 2 ו-10 שהפכו לאחרונה לקשת, רשת וערוץ עשר. כך הוא יוכל לשדר חדשות, אקטואליה, מורשת וכל דבר שהוא חפץ בו. לא כך? ובכן, לא.

על פי החוק בישראל, ערוץ מסחרי מחויב להשקיע מדי שנה כ-220 מיליון שקלים. אם הערוץ מצליח חלילה והוא מייצר הכנסות העולות על 367 מיליון שקלים בשנה, הוא מחויב להשקיע 60 אחוזים מהכנסותיו בשעות שידור. בין היתר, ישנה דרישה ספציפית לתכנים הבאים:

88 מיליון שקלים ב"הפקות מקור" – כלומר, הפקות שנעשו בישראל. מתוך הנחה שאם לא יחייבו ערוצים בהפקות מקומיות פשוט לא יהיו כאלו, מחייבת המדינה את הערוצים להשקיע לפחות 88 מיליון שקלים בשנה בתוכן מקומי. ככל שערוץ מצליח כלכלית, כך הוא נדרש להשקיע סכום גבוה יותר.

כאזרחי ישראל החפצים בפריחת התרבות המקומית והעברית, קשה שלא להזדהות עם הדרישה הזו. אלא שלמען האמת, מדובר בדרישה מיותרת כלפי ערוצים ותיקים. מדו"ח הרשות השנייה עולה שבשנת 2015 השקיעו קשת, רשת, וערוץ 10 יותר מכפי שהיו חייבים להשקיע בתוכן מקומי. מתברר שמרבית הצופים מעדיפים תכנים המדברים בשפתם ומציגים את הסביבה התרבותית המוכרת להם. תכנים זרים, לעומת זאת, נמכרים במחיר נמוך יותר. מחקר שנערך בתחום מראה שכמו בישראל כך גם במדינות רבות אחרות, בשעות הפריים-טיים משודרות סדרות מקומיות, ואילו סדרות אמריקניות פופולריות משודרות בשעות ששיעורי הצפייה בהם נמוכים יחסית.

תת-סעיף במסגרת חובת ההשקעה בתוכן מקומי עוסק בהשקעה בתכני "סוגה עלית". על פי חוק, כל ערוץ מחויב להשקיע לפחות 50 מיליון שקלים בשנה בתכנים אלו. מדובר בתוכן שאנשי הרשות השנייה קובעים כי הוא "איכותי" וכי כדאי שהצופים בישראל יצפו בו. מסתבר שעל פי החוק הקיים, פקידים ממשלתיים יודעים יותר טוב מהצופים מה הם רוצים לראות בטלוויזיה שלהם. הדרישה הזו כל כך מופרכת, עד שישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה היא קיימת. גם במקרה זה, ככל שערוץ מצליח יותר כך עליו להשקיע יותר כסף בקרן לחינוך מחדש של המדינה, ולהקצות סכום גבוה יותר לטובת תכני "סוגה עלית".

בכך הסיפור לא נגמר: כל ערוץ מחויב להשקיע 55 מיליון שקלים בחברת החדשות שלו – שאגב, הממשלה קובעת 40% מחברי הדירקטוריון שלה, כולל את היו"ר. מטרת הדרישה היא הבטחת איכות החדשות, והרציונל לדרישה זו הוא ההנחה שאם התקציב המושקע בחדשות יהיה גבוה, הכתבים יהיו איכותיים, אמינים ומקצועיים יותר. הקוראים מוזמנים להחליט האם ההנחה הזו מתממשת במציאות.

מפגש אינטרסים חיובי

רשימת הדרישות הזו מרחיקה יזמים חדשים מהשוק. כך הטלוויזיה הופכת חד-גונית, והמפסידים העיקריים הם הצופים. כולנו נשמח לראות תעשיית טלוויזיה מקומית משגשגת, אבל זה צריך לקרות בעקבות ביקוש בקרב הצופים ולא כתוצאה מחובה מלאכותית לייצר תוכן ישראלי. השקעה כספית איננה מהווה ערובה לתוכן חדשותי איכותי; תחרות ומאבק בין הערוצים על הרייטינג עשויים לגרום לכך יותר.

המצב הנוכחי הוא הזדמנות נדירה להפחית באופן משמעותי את הרגולציה הקיימת, ולפתוח את השוק לתחרות. החרב המונחת על ערוץ פרטי בישראל, ופיצול ערוץ 2 לשני ערוצים שונים, יוצרים מצב שבו כל השחקנים בשוק התקשורת זקוקים להפחתת הרגולציה. העובדה שערוץ 20 הוא בעל אוריינטציה ימנית, מייצרת אינטרס פוליטי מובהק לקואליציה הנוכחית.

הצעת חוק ברוח הדברים גובשה על ידי האגודה לזכות הציבור לדעת, פורום קהלת וח"כ שרן השכל מהליכוד, ומונחת לפתחו של שר התקשורת איוב קרא. עכשיו צריך לקדם וליישם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אני די מאוכזב שבממשלה ימנית, ערוץ 20 צריך לעשות צעדים דרסטיים כמו איום בסגירה כדי הממשלה תבין שהיא, אם בכוונה או לא, מביאה לכך שהיא מתנהלת כמו טורקיה ורוסיה כמו שהוזכר במאמר.

    מצד שני, שלטון ליכוד אף פעם לא היטיב עם הימין ולא קידם אותו בסנטימטר.

  2. יש לנו ראש ממשלה שמבטיח עוד לפני הקדנציה הראשונה ב1996 שיפתח את שוק התקשורת.
    מה עשה מאז? מכיוון שיותר חשוב לו להשיג סיגרים בחינם, הוא דואג ל"שלטון החוק". בקדנציה הזאת ביוזמתו מינה את החלון לחבל לחקיקה נחוצה לניהול נורמלי של המדינה.
    הוא נהנה עד מאוד ההשתוללות התקשורת השמאלנית, כי זה מביא לו קולות. לעומת זה למה לו ערוץ ימני שלפעמים מבקר אותו.

    1. מהנחיות האופוזיציה למטקבקים מטעמה: הכו בנתניהו בשיטת "השקר הגדול". אף פעם אל תיתנו לציבור להירגע. אל תסכימו שיש גם צד חיובי לאויב שלכם. התרכזו בו והאשימו אותו בכל מה שרע. אנשים יאמינו יותר בקלות לשקר גדול מאשר לשקר קטן. ואם תחזרו על השקר מספיק פעמים, במוקדם או במאוחר יאמינו לו. לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את ביבי (תוך התחזות לאנשי ימין כשאתם עושים את זה). כנראה שביבי הוא האויב הכי גדול של חסידי "השקר הגדול":

      https://en.wikipedia.org/wiki/Big_lie

  3. הגיע הזמן למנות איש ימין אמיתי לתפקיד שר התקשורת במקום שלי יחימוביץ' הסובייטית –

    אני מציע את בנימין נתניהו !

  4. הימין יהיה טיפש אם לא ינצל את שעת כושר הזו, במידה וערוץ 20 ייסגר וידע לטעון בתבונה שאמנם הימין בשלטון אך השמאלנים שולטים , אולי יתכן במידה וערוץ 20 ייסגר יקמו כמה ערוצי ימין במקומו!!!

  5. הפתרון הוא בידי ציבור הצופים הימני.
    רוב חבריי כבר נגמלו מצריכת התעמולה השמאלנית המכונה בציניות "חדשות". אבל זה לא הפתרון, הפתרון הוא חרם צרכנים נגד מי שמפרסם ומפרנס את אברמוביץ, ניר, קוטלר, דרוקר ושותפיהם.

  6. אני אדם לאומי. לא סקטוריאלית. אני חושבת רוב עצום של העם כזה. מיזה שיבעים שנה שולט פה מיעוט קיצוני. אהרון ברק שירש מאבותיו מפאי שזה גלאון מרץ בצלם שלום עכשיו והמימסד החרדי מאז הרב שך שזה בימינו שס ואגודה. ולמרבה הצער אם כי אני לא מאשימה -המיתנחלים שנהרו לכיוון החרדי. עשרות שנים שולט הליכוד. הוא טוען שהוא לאומי. איפה זה. למה לא רואים. המדינה כולה מיתיישרת לפי המדייה. מאחר שהיא כולה מרץ ואם לא, חרדית אז איפה המילה לאומי. למה היא לא קיימת נעלמת ואף נירדפת. איך מיתישבת זו הסתירה בין העם שרובו העצום לאומי לא סקטוריאלי לשתי קבוצות מיעוט אלה שלא מייצגות אותו. הליכוד הוא למעשה אפליקציה נוסח מרץ. מי היה הכי שמאלני ביבי או אהוד ברק או אולמרט. הפתעה או שמה מובן. מישלושתם ביבי הוא הכי שמאלני וגם חרדי. הם הליכוד עשרות שנים מגיעים לשילטון ומוסרים את המדינה לאהרון ברק ולמימסד הגמרתי חרדי. ככה החלל מיתפנה להשחתה נהנתנות קלות דעת ניקלות. הליכוד הפך סיתמי להחריד. אין בו שום דבר לאומי. אין גם היתחדשות מוסר גאווה הערכה. הרי כאילו אני אף פעם לא היצבעתי שמאל. למי אשא עיניים? למי שכמוני. אבל מיתברר שהם מרמים מיזה עשרות שנים. אם אתם הליכוד שמאל אז מה זה מרץ. כל הישום שלכם נוסח מרץ את אהרון ברק את החרדים. מסרתם את המדינה כולה להם וישבתם לחגוג על הגובים. נורא עצוב.הכל תלוי במדייה היא זו ששולטת ובכל תחום. כל מי שיעשה ויישם בעיניין לדעתי ימשוך את ההמון שיושב על הגדר. בראש סדר העדיפויות של המון זה זו מדייה שתדבר לנפשו לרצונו. תיקראו את הטוקבקים כמה הם לאומיים.

  7. הזירה הכי חשובה היא הזירה התקשורתית…. אין זירה יותר חשובה ממנה
    אבל ביבי כמו ביבי במקום לחזק את תומכיו בזירה הזו עסוק דווקא בחיזוק מתנגדיו

    כך עשה כשמינה למנהלת ההקמה של התאגיד שני אנשי מר"ץ
    כך עשה כשמינה במשך שנים למפקדי גלי צה"ל אנשי שמאל
    כך עשה כשהציל בעשרות מליונים את ערוץ 10
    וכך הוא עושה כשהוא ממשיך לספק עשרות אלפי מינויים לעיתון הארץ ושולח את גליונות העיתון לכל הקצינים הבכירים ומשרדי הממשלה

    איש טיפש ופחדן שמגיע לו ליפול
    חבל שהוא לוקח איתו את כל הימין

    1. תראו את השיטות השפלות שלהם: קודם הם שמים מקלות בגלגלים של המחנה הלאומי ומשתילים את אנשיהם בעמדות הכוח, כדי שיפריעו למחנה הלאומי לממש את המדיניות שלו, ואז הם עושים את המוות לכל מנהיג לאומי אמיתי כדי שלא יוכל לשלוט על פי המנדט שנתנו לו האזרחים בבחירות חוקיות, ואחר כך הם מאשימים את הnמנהיג הזה שהוא מאפשרים למושתלים בעמדות הכוח להרוס את המדינה.

    2. אז את מי להאשים יקירי? את העם? את הגשם?
      יש מנהיג שנבחר. התנאים ברורים. אם הוא לא מסוגל לפעול שיפנה את מקומו.

      יש לך ספק קל שבקלים שאם המצב היה הפוך וממשלת שמאל היתה מוצאת את עצמה עם פקידות לעומתית וחונטה משפטית משתוללת זה לא היה נגמר תוך זמן קצר ביותר?
      את פליאה אלבק (המקבילה הימנית של דינה זילבר) לקח לרבין ושריד חמש דקות להעיף הביתה.

      יש אשם אחד בלבד בחוסר המשילות הגרוטסקית הזו
      להגן עליו לא יקדם שום דבר