מכה לדינה זילבר: עיריות לא יחויבו לארח אירועי שמאל קיצוני

בית המשפט המחוזי קבע כי לא ניתן לכפות על ראשי רשויות לארח נציגים של 'שוברים שתיקה' ו'בצלם' בנכס עירוני, בניגוד לעמדתה של המשנה ליועמ"ש

קביעה מופרכת שסייעה לארגוני השמאל. דינה זילבר | פלאש90

קביעה תקדימית של בית המשפט המחוזי בבאר שבע עשויה לשים סוף לשימוש שעושים ארגוני שמאל קיצוני בנכסי ציבור. סגן נשיאת בית המשפט, השופט אליהו ביתן, קבע ביום חמישי האחרון כי פעילותה של עמותת 'פורום דו קיום בנגב' בנכס של עיריית באר שבע היא פוליטית, ולא "קהילתית" כפי שטוען הארגון.

הפורום, הממומן על ידי ישויות זרות והקרן החדשה, קיים בנכס העירוני שלל פעילויות ברוח השמאל הקיצוני, ביניהן אירוח נציגי 'שוברים שתיקה' ו'בצלם', דיון בנושא סרבנות גיוס וסדנה בהדרכת פעילי  BDS ישראלים.

השופט ביתן תקף בחריפות את הפורום והדגיש כי פעילותו הפוליטית במקלט העירוני מנוגדת להסכם שחתמה העמותה עם עיריית באר שבע ואינה עולה בקנה אחד עם צרכיהם של תושבי העיר הדרומית, המממנים את הנכס.

"יש אלף דברים שאפשר לעשות, וכל מה שעושים זה כן 'נכבה' או לא 'נכבה', מה זה עניינם של מי שגרים פה?", תהה השופט. לדבריו, העירייה ניסתה להגיע לפשרה בסוגיה, אך בפורום בחרו בתגובה להגביר את תדירות הפעילויות הפוליטיות בנכס העירוני. "יש דברים שאפשר לעשות בבריכה במים, כשעושים מהמקפצה זה דבר אחר. בזמן האחרון זה עלה לעוד ועוד מקפצות", כתב.

השופט ביתן הציע פשרה לפיה אירועים פוליטיים ייערכו מחוץ לנכס העירוני אך הפורום דחה את ההצעה ומעדיף לדרוש פסיקה בנושא. ההערכה כי ביתן יקבל את דרישת העירייה ויורה לעמותת השמאל לצאת מהנכס העירוני.

מדובר בקביעה תקדימית שכן שהיא מנוגדת לעמדת המשנה ליועמ"ש דינה זילבר, לפיה המונח "פעילות פוליטית אסורה" בנכס עירוני תקף רק כאשר מדובר בפעילות הנושאת אופי מפלגתי.

על בסיס קביעה מופרכת זו מנהלים ארגוני שמאל קיצוני פעילות פוליטית מובהקת בשלל נכסי ציבור ברחבי הארץ, מבלי שראשי הרשויות יכולים לעשות דבר על מנת למנוע קיומן. כעת ייתכן והשופט ביתן פתח צוהר למפנה חיובי, שיאפשר להשיב את נכסי הציבור לתושבים.

"טיהור אתני" ו"אפרטהייד"

'פורום דו קיום בנגב' נוסד בשנת 1997 ומגדיר עצמו כ"מסגרת לשיתוף פעולה ערבי-יהודי" במטרה לאפשר "צדק חברתי וצדק חלוקתי לאוכלוסיות הנגב". בפועל, כפי שדיווחנו ב'מידה' כבר לפני ארבע שנים, מדובר בהתארגנות שמלבה את היצרים בין יהודים וערבים בנגב, בין היתר בהגברת הזהות ה'פלסטינית' בקרב הבדואים בדרום. בשנים 2016-2009 נתמך הפורום במעל ל-1.2 מיליון שקלים על ידי הקרן החדשה. הארגון זוכה לתמיכה נרחבת גם מהאיחוד האירופי וממשלות גרמניה ושווייץ.

לפי מכון המחקרNGO  מוניטור, פורום דו קיום מאשים את ישראל ב"טיהור אתני ואפרטהייד "ענישה קולקטיבית", "אפליה" ו"גזענות". ב’פורום' מכנים את הבדואים בנגב “ילידים”, עושים שימוש במוסדות האו”ם כדי לפעול נגד מדיניות הממשלה בסוגיה הבדואית ומתייחסים ליישובים ישראלים חדשים המוקמים בנגב כ”התנחלויות יהודיות”.

לפני כשנה, במהלך אירועי אום אל-חיראן, פרסמנו ב'מידה' כי לפני פרוץ האירועים האלימים קראו בפורום להתנגד לפינוי היישוב הלא־חוקי. "עוצרים את הריסת הבתים באום אל־חיראן", נכתב בדף הפייסבוק של הארגון יום לפני כניסת כוחות המשטרה ליישוב. באירועים נהרגו השוטר רס”ב ארז לוי והאזרח הבדואי יעקב אבו אל־קיעאן.

עברית ↓ Englishمواطني أم الحيران يناشدون الجمهور ومندوبيه للوصول الى القرية اليوم (الثلاثاء) في ساعات المساء أو غدا…

Posted by ‎Negev Coexistence Forum| פורום דו-קיום בנגב | منتدى التعايش السلمي في النقب‎ on Tuesday, January 17, 2017

בפורום לא שבעו מהאירועים האלימים וכשלושה שבועות בלבד לאחר הרס היישוב, יצאו שוב בקריאה “להגיע אל הכפר לאחר שהמשטרה הבהירה שיש כוונה להרוס מספר מבנים זמניים” באל-חיראן. למרות החלטת בית המשפט בנושא טוענים בארגון כי ההריסה של אום אל־חיראן היא “תוקפנית וגזענית".

מאז שנת 2006 מקיים הפורום פעילותיו השונות במקלט עירוני בבאר שבע הנקרא 'מועדון מולתקא-מפגש'. פעיל הימין שי גליק הסב לאורך זמן את תשומת לבם של אנשי עיריית באר שבע לפעילות הפוליטית המתקיימת בנכס, ולפני כחודש הורה ראש העיר רוביק דנילוביץ' על פינוי הפורום מהמקלט. בארגון מסרבים להתפנות, ומבהירים כי יפנו לבג"ץ במידה ובית המשפט המחוזי יורה להם להתפנות.

המבחן הבא בירושלים

היום (שני) צפוי להתקיים בבית המשפט השלום בירושלים דיון בסוגיה זהה, כאשר עיריית ירושלים דורשת לפנות את 'גלריה ברבור' מנכס עירוני בשכונת נחלאות, בטענה כי הגלריה משתמשת בנכס על מנת לשמש שופר לארגוני שמאל קיצוני.

הפגנה מול גלריית ברבור בירושלים | פלאש90

כפי שדיווחנו בהרחבה ב'מידה' ברבור אירחו דרך קבע אירועים וכנסים של ארגונים קיצונים כמו ‘תאעיוש’, ’לוחמים לשלום’ ו'שוברים שתיקה', כמו גם את תנועת ‘דרכנו’, המהווה גלגול ישיר של V15 – הארגון שפעל להחלפת שלטון הימין בבחירות האחרונות בעזרת כספים רבים שקיבל מממשל אובמה.

בשנים 2016-2015 זכתה 'ברבור' לתקצוב עירוני בסך 123 אלף שקלים, לא כולל ערך הנכס שבו היא פועלת ושזכות השימוש בו ניתנה לגלריה בהרשאת העירייה.

בעיריית ירושלים התריעו בפני אנשי ברבור פעם אחר פעם כי הגלריה “אינה רשאית” לקיים בשטחה “פעילות מפלגתית או פוליטית”, אך אנשי הגלריה התעלמו והסוגיה מגיעה כעת לפתחו של בית המשפט.

השופטים בירושלים יוכלו להסתמך על קביעתו של השופט ביתן מבאר שבע ולאפשר גם לניר ברקת ולראשי רשויות נוספים למנוע מעמותות שמאל לכפות את האג'נדה הרדיקלית שלהם על תושביהם, תוך ניצול נכסים ציבוריים ובמסווה של פעילות קהילתית או אמנותית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אל דאגה, השלוחה של הרשימה המשותפת והקרן להשמדת ישראל בבגץ, כבר תהפוך את ההחלטה,הם אפילו לא יכולים לשמור על מראית עין, כיאה לגופים שהגיען לסוף דרכם, מה שנשאר זה רק כיבודים וכסף לאנשי שלומם של החונטה הלבנה מרחביה

  2. מתי ראשי רשויות היו חייבים לארח אירגוני שמאל ? וכמה כנסי שמאל החוק חייב אותם לארח כל שנה ? או שאולי מדובר בזכות לאסור פעילות שמקדמת רעיונות שלא מתאימים לממשלה…

  3. מחזיקה את הרשות המבצעת חזק ולא מרפה. מתי נראה סוף לשלטון הפקידים.

  4. "העיריות לא תחוייבנה", לא "העיריות לא יחוייבו". מילים בנקבה "תחוייבנה". לא צריך להתבייש לדבר עברית נכונה

  5. ועכשיו מגיעה שאלת המיליון דולר – מה זו פעילות פוליטית???

    אם פוליטיקאי נואם בנכס בשטח ציבורי למען גיוס לצה"ל בזמן פריימריז, זו פעילות פוליטית?
    אם אנשים מדברים על הצורך בדיור ציבורי כאשר יש הצעת חוק שנידונה בכנסת כבר מספר חודשים, זו פעילות פוליטית?
    אם עורכים כנס בעד/נגד מבצע צבאי, זו פעילות פוליטית?
    אם אנשים בעלי בעיה רפואית משותפת מתכנסים כדי לתכנן אסטרגיה להכנסת תרופה לסל התרופות, זו פעילות פוליטית?

    והתשובה לכל השאלות האלה שזה ממש תלוי במי שואלים ולכן יש, לצערי, היגיון בקביעה של דינה זילבר שזה רק פעילות מפלגתית, שזה משהו מובהק.
    חוצמזה סחתיין על גניבת הדעת עם הכותרת. אני מניח שזה פחות מרגש לרשום "השופט מכריח את העמותה לעמוד בתנאי ההסכם שנחתם עימה". אין לזה ניחוח פוליטי…

    1. ועכשיו מגיעה תשובת השקל האחד: כל אדם וחברה החפצים חיים חייבים להקשות את המלאכה לאלה הרוצים להשמידם. במאבק קיומי הצד החלש (למעשה כל צד) יש הזכות לנקוט בכל האמצעים ולו השפלים ביותר כדי לשרוד. לכן, זכותנו לקבוע מה פוליטי ומה לא גם אם בשנקין מצקצקים ומגלגלים עיניים.

  6. אני עצמי ובשרי חזיתי ושמעתי את עדי ארבל בהרצאה בתוככי גלרית ברבור,
    אה כמעט שכחתי את הרצאתו של מר אבי שמחון בגלרית ברבור,
    וכן עוד לא מעט דוברים ודוברות המחזקים בדעותיהם של לבלרי אתר מידה ודומיו!

    ואחתום במאמר החכם:

    "בור ששתית ממנו אל תזרוק בו אבן"