הקרב על דעת הקהל: כך תוכל ישראל לנצח

בניגוד למנגנון הממשלתי היקר והמסורבל שנתפס לא מוכן ומגיב באיטיות, פעילים ברשתות החברתיות עושים הסברה פרו-ישראלית מוצלחת ויעילה

התפרעות הטרור בגבול עזה | פלאש90

בקיץ 2014 חטפו מחבלי החמאס את שלושת הנערים גלעד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח בגוש עציון. גם הגבול הדרומי בעזה התחמם, והיה ברור שמלחמה עומדת לפרוץ בקרוב. עוד לפני שהגורמים הממשלתיים שאחראים על ההסברה הבינו מה מתרחש, תשתיות שהוקמו בתוך האוניברסיטאות נכנסו לפעולה.

פעילי רשתות חברתיות מהאוניברסיטה העברית ופרויקט שגרירים ברשת מאוניברסיטת חיפה שילבו ידיים על מנת ליזום קמפיין תודעתי לתדמית ישראל בעולם, והשיקו יחדיו את הקמפיין Bring back our Boys שהפך תוך זמן קצר לתופעת רשת שאין כדוגמתה. הקמפיין הגיע למיליוני אנשים, כולל צעדות מחאה עם הסלוגן המדובר, אלפי פוסטים של הזדהות מרחבי העולם ואפילו שלטי חוצות בטיימס סקוור בניו-יורק.

Posted by Bring Back Our Boys on Tuesday, June 24, 2014

הצד הפלסטיני הפך למגיב וניסה להיאבק בקמפיין. זו הייתה הפעם הראשונה שהתמונה ההסברתית נטתה לכיוונה של מדינת ישראל כאשר התמונות שהתפרסמו בעולם היו של שלושת הנערים החטופים, ולא למשל של חיילים שנכנסים לבתי ערבים ביהודה ושומרון.

הצלחת הקמפיין העצמאי רק הדגישה עוד יותר את הבעייתיות שבמנגנון ההסברה הממשלתי, שהייתה ידועה לכולם כבר מזה זמן רב. מבקר המדינה כתב על הנושא בדו"חות שהוא מפרסם כבר בתחילת שנות האלפיים, ואילץ את המדינה להקים מנגנון של תיאום בתחום, ובעקבות זאת הוקם מערך ההסברה הממשלתי. אומנם ניכר שיפור בתיאום בין גופי הממשלה תחת היד המכוונת, אבל הקמת המערך לא הביאה לשינוי מהותי במעמד של ישראל.

הצלחה צבאית, כישלון תודעתי

בסיכום אירועי הטרור על גבול עזה בשבועות האחרונים, מדינת ישראל השיגה הצלחה צבאית ברורה. צה"ל נערך לאיומים מבעוד מועד ומנע חדירת מחבלים לשטחי ישראל, ויותר חשוב מכך – מנע קורבנות ישראלים. מאידך, בשדה המאבק התודעתי מדינת ישראל שוב כשלה כישלון חרוץ, שפעם אין לו תירוץ מלבד הזנחה פושעת.

האמרה הידועה קובעת שישראל מנצחת בשדה הקרב אבל מפסידה בקרב על אהדת העולם. כך היה בשתי מלחמות בלבנון, באינתיפאדות ובמבצעים נגד חיזבאללה והחמאס וגם באירועים כמו משט הטרור בשנת 2010. מערכת ההסברה של מדינת ישראל בכל האירועים בשנים הללו כללה דיפלומטים במשרד החוץ, דוברים של ראש הממשלה ונציגים של דובר צה"ל. לאלו היו הצלחות מזדמנות אך לא הייתה קיימת מערכת מתואמת שיכולה לנהל מדיניות מסודרת ויעילה במאבק על תודעת העולם.

סטודנטים בחמ"ל ההסברה | צילום מסך

השינוי האמיתי חל  ב-2012, במהלך מבצע עמוד ענן. עד אז רק לממשלות ולגורמים רשמיים היו את הכלים, האמצעים ויכולת הגישה לציבור רחב בעולם הנחוץ כדי לגרום להשפעה תודעתית רחבה. בזכות רשתות המדיה החברתית התפתחו לראשונה דרכי גישה חדשות שאפשרו לציבור הרחב את היכולת להשפיע. דור חדש של צעירים שגדלו לתוך המהפכה התקשורתית הזו לקח את היוזמה לידיו.

סטודנטים ישראלים וזרים שלמדו באוניברסיטאות בארץ הקימו מיוזמתם, מתוך דחף ציוני ותחושת שליחות, חמ"לים לפעילות הסברה פרטית. הם הבינו שזו הזירה בה יש בידם לסייע.

ההיענות של הסטודנטים הייתה מדהימה. תוך כמה ימים מאות פעילים, יודעי שפה, מוכשרים ויצירתיים, חרשו את המדיה החברתית והפיצו את המסר הישראלי בעולם. הם גלשו בפורומים שונים  ובצ'טים ובעיקר יזמו. לראשונה מזה שנים גם קולה של ישראל נשמע בעולם – קולם של אזרחים ישראלים שמספרים מה עובר עליהם תחת מטר טילים.

לאור ההצלחה הגדולה אז, הוצע למשרד ראש הממשלה עוד בשנת 2012 תכנית להפוך את החמ"ל לגורם קבוע שיענה על צרכי ההסברה ואשר מבוסס כולו על האזרחים. היה ברור שהאזרחים מאפשרים מענה מהיר בניגוד למשרדי ממשלה שכפופים לביורוקרטיה מסועפת.

האזרחים מחוברים ברמה האישית לדור הצעיר בעולם דרך הרשתות החברתיות, ומהווים פנים אותנטיות ואמינות יותר מאשר גורם ממשלתי כזה או אחר. ולבסוף, הדור הצעיר חי את הרשת החברתית ומבין כיצד היא פועלת, דבר שיאפשר תפוצה רחבה של מידע אל שאר העולם במהירות וביעילות, ללא כבילת הידיים וההססנות של הגורמים הממשלתיים.

הוכחה נוספת לכך ניתנה כאמור שנה וחצי לאחר מכן, בימים שלפני ובמהלך מבצע "צוק איתן".

המערך שלא נערך

מחבלים בגבול עזה | פלאש90

והנה הגענו לאירועי "צעדת השיבה", שלא רק שלא צצה בפתאומיות אלא לוותה ברעש וצלצולים שנתנו התרעה ארוכה מראש על בואה. על אף שכוונת החמאס הייתה ידועה, מערך ההסברה לא נערך בכלל. אם בצה"ל ידעו – איפה הייתה ההגנה, או יותר נכון ההתקפה התודעתית?

עמדנו שוב בפני אירוע בו הצדק עומד לצידנו, ולמרות זאת במלחמה התודעתית ניצח הצד העזתי. הרי היה ברור לכל מה תהיה "תמונת הנצחון", והיה ברור כיצד התקשורת העולמית תבחר להציג את העניין. מדוע לא פנו הממונים במשרדי הממשלה אל הפתרון שכבר הוכיח את עצמו כמה וכמה פעמים בעבר?

האם זה מחוסר הבנה של חשיבות המאבק התודעתי, האם מחוסר ידע, או האם פשוט קשה למשרדים לשחרר את המונופול שלהם על ההסברה ולתת אותו לציבור?

לא לסמוך על התקשורת

לאירועי חגיגות השבעים למדינה – אירוע ״לאומי״ פנימי חשוב – ידעה המדינה למנות פרוייקטור, לספק ולתת משאבים עצומים ולהיערך מראש. זה מוכיח שכשיש רצון המדינה יודעת להיערך.

במשך שנים ידוע שאנו צריכים לשנות את קו המחשבה ולהפוך מפסיביים לאקטיביים, ממגיבים ליוזמים. להעביר את מושכות ההסברה האינטרנטית לציבור הצעיר – לתת לו הכלים להתמודד ולתת לו לרוץ, שהרי זמן התגובה של אזרח ממוצע הוא מהיר בהרבה משל משרדי הממשלה.

בניסיון למזער את הנזקים ההסברתיים, ראש הממשלה יצא בשבוע שעבר בסדרת ראיונות לכלי תקשורת בעולם במטרה להסביר את פעולות צה"ל אל מול ההפגנות בעזה. זה טוב אבל זו השיטה הישנה.

דבר עוד יותר תמוה הוא שראש ממשלת ישראל בכלל מתעסק בזה. הרי בדיוק לשם כך הוקם מטה ההסברה והמשרד לעניינים אסטרטגים, שקיבלו תקציב של מיליונים בכדי לפתור בדיוק את הבעיות האלו. איפה הייתה המערכת הזו ששוב נכשלה בשעת מבחן?

כתב זר סמוך לגבול עזה | פלאש90

עד לפני עשור לעיתונאים היה כוח מוחלט על הציבור. הם בתורם בחרו לנצל את הכוח ולשדר ככל העולה על רוחם ולפי אמונותיהם הפוליטיות. ברגע שהמדיה החברתית נכנסה לתמונה, הציבור התחיל לקבל את הידע שלו ממקורות אחרים וכוחם של העיתונאים ומונופול שלהם על הידע ירד. הציבור מתחיל להבין את זה ומוחה בהתאם.

בשנת 2018 ובעולם של פייק ניוז, אין לנו טעם להסתמך יותר על התקשורת שלנו, אשר הציגה את העזתים המפגינים כקורבנות, ובטח לא על התקשורת הבינלאומית ששידרה ללא בושה את הצד איתו היא מזדהה, כרגיל.

לכן אנו צריכים להסתמך על המתנה הזו שניתנה לנו להשמיע את קולנו בפומבי, קשר יקר מפז לעולם כולו, דרך קשרים אישיים וחברויות. ניסינו את זה קודם וזה עבד, ועכשיו הגיע תורה של הממשלה לשנות את כיוון המחשבה, להכווין ולתת כלים לציבור ולשחרר לו את החבל.

הדור הצעיר חי את הרשת החברתית, הוא ציוני והוא רוצה לתרום. הסטודנטים היצירתיים היו משמאל ומימין, דוברי שפות מגרמנית ועד ערבית, וכל אחד מהם השקיע שעות על גבי שעות במדיה החברתית עבור מדינת ישראל.

מלחמה דרך האצבעות – לא על ההדק, אלא על המקשים. כשם שיש יחידות סייבר, כך צריך להשקיע גם ביחידות הסברה התקפיות, יחידות Open Source Intelligence – OSINT. אז בפעם הבאה שמתכננים מבצע, אנא ערבו את הדור הצעיר שמומחה לדבר, ויחד נחזיר את האמת.

 


דניאלה טראוב הייתה סגנית שגריר ישראל באירלנד, מיוזמי הקמפיין להשבת הבנים ברשת וממקימות חמ"ל ההסברה באוניברסיטה העברית

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. אז מה הנקודה…. אז הממשלה אמורה לארגן את תגובת הסטודנטים באמצעות מנגנון ביוקרטי שיחנוק כהרגלו את את התופעה, או שהכותבת רוצה הזרמת כספים לכל מיני גופים ועסקנים שתופסים טרמפ על התופעה המבורכת.

    עדיף להשאיר את המצב כמו שהוא בלי להכניס את הממשלה לנושא

  2. כמי שנלחמת באינטרנט כבר שנים על שמה הטוב של ישראל אני רוצה להדגיש ש/אסור/ שגופים ממשלתיים כלשהם יהיו מעורבים בפעילות האזרחית הזאת- אחד העלבונות הראשונים של הצד שכנגד הוא לקרוא "הסברה", כך באנגלית – HASBARA , לכל מי שתומך בישראל, כלומר תומכי ישראל הם כביכול תועמלנים מקצועיים של ממשלת ישראל, ולכן אפשר לבטל בבוז את דבריהם. הצד שכנגד גם מחפש בנרות "הוכחות" לאשמת שווא זו, והם יעלו מהר מאוד על כל קשר עם גופים ישראליים רשמיים- קשר כספי, ארגוני, או של מתן חסות.
    לכן: אחיי המתנדבים בעם- השאירו את המאבק בתחום האזרחי והפרטי ואל תערבו את הממשלה.

    1. חבל שהטעון הבא עדיין לא נפוץ במדה האפשרית:
      כמו שקונה שמזמין רכב גנוב שותף בעברת הגנבה, כך גם אלה שמוקיעים את ישראל על הרג אזרחים ובהוקעה זאת הם משלמים לפושעי חמאס עבור השמוש הרצחני במגינים חיים ובשהידים. לפיכך, המוקיעים את ישראל הם ששופכים את הדם הזה.

  3. מה יותר פייק ניוז בשנת 2018 מהודעות דובר צה״ל?
    במלחמת השולל ההסברתית, ישראל מובסת כי אי אפשר להסביר את 51 שנות הכיבוש ואת פשעי המלחמה של ״הצבא המוסרי ביותר בעולם״.
    כל תעלולי התעמולה הישראלית עובדים רק על אנשים שטופי מוח שלא מסוגלים לחשיבה עצמאית וביקורתית.
    אגב, חיילינו האמיצים והגיבורים ירו בשבועות האחרונים באש חיה על בני אדם לא חמושים שלא היוו כל סכנה.
    אחר כך מתפלאים למה אותם חיילים לא מסוגלים לנצח מלחמות.

    1. אני מניח שאתה חבר ב"שוברי שתיקה" או אחד מהארגונים האנטי ישראלי הדומים, המפיצים שקרים ועלילות דם על מדינת ישראל, אזרחיה וחייליה…
      איני קורא לך אפילו להתבייש, כי אינך שווה את זה…

    2. אינני נוטה לשמוח לאיד, אבל זה פיתוי שהוא כמעט גדול מנשוא, לאור החירפון המתמיד של השמאלנים שמגיעים לכאן להקיא את תסכולם מעל דפי אתר מידה. ככל שהם אבלים יותר על הצלחתנו, כך אני מרוצה יותר. יש לזה גם אלמנט כמעט מעשי – ככל שהאנשים האיומים האלה, אשר מאשימים אותנו באופן שקרי ובמזיד, והופכים את תמונת המציאות על פיה; ככל שהם מתוסכלים יותר, כועסים יותר, כך אני נעשה עוד יותר רגוע ובטוח שפעולותינו מוצדקות. האנשים האלו, כמו היצור המתקרא "איתמר" ודומיו, כל כך התרחקו מן המוסר, עד שעבורם הוא נקודה רחוקה ובלתי נתפסת באופק. אין הרבה ברומטרים מדויקים יותר – זה ממש נותן לי שלוות נפש לראות אותם מתפלצים. כאשר ניאו-מרקסיסט, פוסט-מודרניסט, שמאלן מוטרף, נעשה זועם – כך נמסה ממני טיפת הספק האחרונה באשר לצדקת דרכי. המשיכו כך, אתם עוזרים ממש ואני אוהב אתכם.

    3. מה יותר פייק ניוז בשנת 2018 מאשר הודעות דובר צה"ל?
      ללא ספק הדבר היחיד שמגיע להישג המפקפק הזה הוא הטוקבקים שלך.
      אבל יש להודות שמי שמתאר רוצחים נושאי מטעני נפץ בצורה מגוחכת כ – "בני אדם לא חמושים שלא היוו סכנה על איש", אכן מפגין רמה מרשימה של חשיבה עצמאית וביקורתית. שאפו. עובדי מיניסטריון האמת של אוקיאניה היו מתגאים בך.

    4. דווקא כן ניתן להסביר את "הכיבוש". ואפילו די בקלות. מוטב שהישראלים ישלטו בפלסטינים, מאשר שהפלסטינים יבצעו ג'נוסייד בישראלים. זאת מפני שלכל הדעות (לפחות של כל מי ששפיותו לא התערערה לחלוטין) כיבוש הוא עוול קטן בהרבה מרצח עם.
      רואה כמה פשוט? מה, לא?
      סליחה. שכחתי לתומי שכדי לראות ולהבין מה ראית, לא די בעיניים. צריך גם חיבור מינימלי למציאות.

    5. הקלישאה בתקשורת ושל איתמר: "אגב, חיילינו האמיצים והגיבורים ירו בשבועות האחרונים באש חיה על בני אדם לא חמושים שלא היוו כל סכנה."
      העובדות:
      א. חמאס חרט על דיגלו להשמיד את ישראל
      ב. חמאס אירגן הפגנה של 40 אלף איש במטרה לפרוץ את גדר הביטחון של ישראל
      הקלישאות שלכם עובדות רק על אנשים שטופי מוח שלא מסוגלים לחשיבה עצמאית וביקורתית.
      כל אדם הגיוני שפוי ומוסרי שיחשף לעובדות הקלישאה שלכם לא תתחיל לעבוד עליו.

    6. איתמר אתה חצי צודק – אותם בנים אדם שחיילינו האמיצים ירו עליהם באו רק להרוג יהודים. אצל האנטישמים אותם בני אדם אכן נחשבים לא מסוכנים הרי הם לא באו להרוג בני אדם אלא רק יהודים ולגביהם אכן הסברה לא תועיל – אבל יש בעולם גם לא אנטישמים ולהם ההסברה תועיל

    7. "51 שנות כיבוש"? אתה מתכוון לקווי 67?
      ולאיזה ריבון בדיוק שטחי ארץ ישראל הללו היו שייכים?
      לירדנים שפלשו והשתלטה על שטחי יהודה ושומרון בניגוד להחלטות הבינ"ל ובניגוד לחוק הבינלאומי? (וזאת למרות שכל השטח שעליו יושבת ירדן הוא 79% מהשטח שהוקצה במקור עבור המדינה היהודית ונלקח מהשטח שלנו עבור ההאשמים שנזרקו מחצי האי ערב).
      למצריים שפלשה והשתלטה על רצועת עזה בניגוד למשפט הבינלאומי?
      ומדוע לדעתך במשך 19 שנות הכיבוש של ירדן ביו"ש ושל מצרים ברצועת עזה אף גורם לא הכיר בריבונותם שם?
      אולי כיוון ששטחי יש"ע היוו חלק אינטגרלי מהשטח שהוקצה עבור המדינה היהודית ע"י חבר הלאומים ב-1922 בהסכמת כל המדינות החברות וארה"ב כמשקיפה צירפה אף היא את חתימתה להחלטה היסטורית זו.
      ההחלטה הזו וזכויות העם היהודי על ארצו בגבולות אלה זוכים להגנה מוחלטת באמנת האו"ם מתוקף הסעיף 80 של האמנה. ולכן ההחלטה תקפה עפ"י המשפט הבינלאומי הקיים.
      אילו אכן היה קיים מצב של "כיבוש" מצד ישראל כטענתך והיה קייס משפטי לטובת "הפלסטינים" הם הרי היו מזמן עותרים לבית הדין הבינ"ל.
      אבל בניגוד לך ולחבריך בשמאל, "הפלסטינים" יודעים היטב שאין להם קייס משפטי.
      כל מה שיש להם היא שנאה מטורפת בלתי רציונלית אל היאהוד
      ומסתבר שאתה מן המסתפחים לתופעה הזואולוגית הזו
      תהנה…

  4. המנגנון הממשלתי, משרד החוץ, אכן יקר אבל ספק אם עוסק בהסברת ישראל. במקרה הטוב אינו עוזר בהשמצת ישראל. רוצים דוגמאות אלון ליאל מנכל משרד החוץ ושגריר במספר ארצות. נראה לכם שעסק בסברת ישראל??? רוצים עוד? גבריאלה שלו ״שגרירת״ ישראל באום הגיעה לשם מקבוצת המשפטים של הקרן?? זכרו 40 ״שגרירים״ לשעבר שלחו מכתב לטרמפ שלא יכיר בירושלים כבירת ישראל. במשרד החוץ מותר לממשלת ישראל מתוך אלפי תפקידים למנות 11 איש כל השאר ״וועדה מקצועית״ שם מפוצץ לקבוצה של משרד החוץ שמכירה טוב טוב את הקרן