הדמוקרטיה נוסח 'כולנו': פקידים יפקחו על נבחרי הציבור

הצעת חוק חדשה של ח"כ פולקמן מבקשת להעניק ליועמ"שים ולפקידי משרד הפנים זכות וטו על כל מינוי ברשויות המקומיות

משה כחלון ורועי פולקמן | פלאש90

משהו לא טוב עובר על מפלגת 'כולנו' בראשות משה כחלון. כפי שנכתב כאן בעבר, נראה כי הנחת המוצא של חלק מחברי הכנסת של המפלגה היא שנבחרי הציבור הינם בחזקת 'שור מועד' לפלילים, וממילא אי אפשר להפקיד בידיהם את המפתחות לפיקוח על הנעשה בדרג המקצועי.

תפיסה זו, המשתלבת היטב עם דעותיהם של בכירים בפרקליטות המדינה, היא הפוכה מהנחת המוצא של משטרים דמוקרטיים, בהם נבחרי ציבור נותנים דין וחשבון לציבור בכל מערכת בחירות, והם נאמנים לפיקוח ושמירה על משאבי הציבור הרבה יותר מפקידים אשר אינם מדווחים על פועלם וכמובן אינם נבחרים.

הצעת החוק שהגיש ח"כ רועי פולקמן (כולנו) לפני כשלושה חודשים במסגרת חוק ההסדרים ביקשה להטיל רגולציה חדשה על רשויות מקומיות, להוציא את הפיקוח על ועדות המכרזים מנבחרי הציבור ולהעבירו לפקידים. ההצעה לא קודמה הודות ליו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב קיש, אבל עכשיו פולקמן חוזר ובגדול: לא רק שנבחרי ציבור הם בחזקת מושחתים שאינם ראויים לפקח על הפקידים, אלא שמעתה הפקידים יפקחו על נבחרי הציבור.

וכך הצעת החוק החדשה, אשר עברה את אישור ועדת השרים, כוללת בתוכה לא רק את ההצעה המקורית של פולקמן, אלא מוסיפה לה עוד שלל הגבלות על נבחרי הציבור.

היועץ העליון

הצעת החוק הנוכחית אותה מוביל פולקמן מבקשת להסדיר תהליכי ניגוד עניינים ברשויות מקומיות, תהליך שמקורו נכון להיום הינו בפסיקה בלבד (בג"צ כבר אמרנו?), ולהכניסו לחקיקה ראשית. על פניו מדובר במהלך ראוי, אלא שבמסגרת הצעת החוק נקבע כי:

קבע היועץ המשפטי של העירייה כי מתקיים באדם ניגוד עניינים תדיר (ניגוד עניינים רחב היקף שאינו מאפשר לאדם לכהן כחבר מועצה ברשות מקומית כלל – א.מ.), לא יחל לכהן כחבר מועצה, או יחדל מכהונתו בתום שלושים ימים מיום שנשלחה אליו חוות הדעת…. זולת אם תוך הזמן האמור עתר לבית המשפט לעניינים מנהליים לביטול הקביעה"

באופן דומה, קובעת הצעת החוק שאדם לו ניגוד עניינים אף אם אינו תדיר (כלומר כל אדם המתגורר בעיר), יגדיר לו היועץ המשפטי הסדר ניגוד עניינים. רק אם תוך 21 ימים ייתן אותו אדם את הסכמתו להסדר, הוא יוכל לכהן כחבר מועצה.

המשותף לשני הסעיפים – היועץ המשפטי הופך מיועץ למי שבסמכותו להטיל וטו על בחירת הציבור בנציגיו. לא עוד יועץ, לא עוד ממליץ, כי אם פקיד בעל זכות וטו שמילתו חשובה יותר מהצבעת ציבור הבוחרים.

כאן חשוב לציין כי ניגוד העניינים תכליתו להגן על נבחר הציבור. יועץ משפטי ממליץ לנבחר ציבור להימנע מעיסוק בסוגיות שונות, בכדי להימנע ממצב בו הוא עלול לעסוק בדברים שאסורים עליו לפי החוק. למעשה, היועץ המשפטי מסייע לנבחר הציבור להגן על עצמו, אך הצעת פולקמן טורפת את הקלפים והופכת את היועץ המשפטי לסמכות עליונה מעל נבחרי הציבור.

המשך הצעת החוק אף שולל מנבחרי הציבור את חזקת החפות בכך שמעניק ל"ועדה לבחינת השעיה" סמכות להשעות כל חבר מועצה אשר כנגדו מוגד כתב אישום אף אם לא הורשע בו. מה עם חזקת החפות? לא לנבחרי ציבור.

להחריב את הרשות

אך פולקמן לא מסתפק בזה, וממשיך לעשות ככל האפשר בכדי להחריב את מוסד הרשויות המקומיות. על פי הצעת החוק, מינוי משרות בכירים בעיריות ייצא גם הוא מידי העירייה ויעבור לידי ועדה מיוחדת שתמונה דה פקטו על ידי משרד הפנים.

מה יקרה במצב בו לראש העיר ולחברי המועצה יש אג'נדה שונה מזו של שר הפנים ולאורה הם רוצים למנות את בכירי הפקידות העירונית? זה כנראה לא ממש מעניין. בעיני המחוקק, אריה דרעי יוכל למעשה לקבוע איך תיראה הפקידות בעיריית תל-אביב למשל.

בשורה התחתונה, הרשויות המקומיות בישראל דורשות טיפול שורש. אולם במקום להתמקד בבעיה האמיתית שהיא ריכוז רוב הסמכויות בידי השלטון המרכזי והגבלת יכולתה של הרשות המקומית לתפקד ביעילות, בוחרים שוב חברי הכנסת להפנות את הזרקור למקום הלא נכון: החלשת השלטון המקומי ונבחרי הציבור שלו.

פנינו לח"כ פולקמן בבקשת תגובה והיא תפורסם מיד כשתתקבל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. עוד שלב בבניית הדיקטטורה בישראל בקרוב:
    נבחרי הציבור יהיו חותמת גומי בלבד כשלמעשה ליועץ המשפטי ובית המשפט יחתמו בשמם והמערכת המשפטית על כול רבדיה תנהל כול פסיק במדינה החל מבית המשפט וכלה ביועצים .
    הפרקליטות המשטרה והשב"כ יענו ויכלאו מתנגדים שחושבים אחרת.
    יהיה איסור חקירה ובדיקות לאנשי המערכת המשפטית.
    לכול מי משתנגד לדיקטטורה יהיו תיקים פתוחים לכול חייו כאיום שלא יסטה מדרך הישר וימנע ממנו לתפקד במערכת כמו הירש היום . לעומת זאת תיקים מול אנשי המערכת יסגרו.
    המערכת "הדמוקרטית " תגן על זכויות המיעוט ( אנשי המערכת ) ותשלול כול זכות מהרוב ( לא אנשי המערכת ) בתים של מתנגדי המערכת יהרסו ומקורבי המערכת ישארו עם בתים לנצח.
    בית המשפט והיועצים יקחו כול זכות בחיי הרוב כדי להגן להשאיר זכויות רק למיעוט.
    בתי הספר לא יוכלו יותר להסיט ולכן לא ילמדו לימודים לאומיים דת או את השטות שלציבור יש זכות להחליט משהו ….
    העיתונות תגיד רק מה שצריך ותדאג לטשטש את העובדות

    … ובעצם אולי אנחנו כבר שם

  2. שוב פעם במפלגת כולנו חושבים בקטן. למה לבחור ראש עיר וחברי מליאה? פשוט נוציא מכרז והפקידים בעיריה יבחרו את מי שנראה להם הכי מתאים מבחינת תנאי המכרז.
    אפשר לבחור ראש רשות, לבחור חברי קואליציה וגם חברי אופוזיציה ואת כולם ינהלו הפקידים.

  3. עוד אדיוט שימושי בשרות השמאל.
    רוב האדיוטים השימושיים הם עצלנים ונזקם קטן.
    הבעיה מתחילה כשאדיוט שימושי כזה הוא גם חרוץ. אז נוצרת בעיה אמיתית.
    כזה הוא ככל הנראה המקרה שלפנינו

  4. הצעתו של פולקמן תואמת להפליא את האג'נדה המשפטית של מפלגת כולנו – עליונות המשפט, מלוא כל הארץ משפט. המשפט היא הדת שלהם ואותה הם עובדים.

    חייבים לצאת נגד ההשפטה של מפלגת כולנו.

  5. הצעת צחוק נוסח כולנו, אמן יהי רצון שלא יעברו את 6 המדנטים בבחירות הבאות!!!!

  6. הנחש פולקמן הוא שמאלן קיצוני שעבד עבור ארגון הקרן להשמדה. מדובר בקומוניסט קיצוני הגיב:

    כחלון עלוב הנפש והצבוע מלקק השמאל והבגצ לצורך איתרוג עצמי הפך כלי שרת של השמאל הקיצוני דוגמת פולקמן. מי שיצביע כולנו שוב שידע שהוא מצביע בעד שלטון שמאלני בגצ ובעד הפיכת ישראל למדינת כל מסתנניה בגללו. כחלון מונע בכנסת פעולה לסילוק האפריקנים הפולשים הפושעים ( רק לפושע אפריקני יכולים להיות 5000 דולר לצורך פלישה למדינה לא לו בניגוד לחוק). הוא מונע טיפול בבגצ. כחלון צריך ללכת הביתה ורק טיפשים יקנו את כל השטויות שנקראות נטו כחלון כשהוא ופולקמן אחראים להרס המדינה עי בגצ והמשפטנים השמאלנים.

  7. כחלון מונע בכוח מהלכים שיאזנו את הכוח חסר הריסונים שחמס בג''צ לעצמו הגיב:

    פסיקות בג"צ הן חמורות מאד, בהתערבותו פעם אחר פעם בהחלטות הממשלה בשלל נושאי יסוד לאורך שנים.
    בעצם זה קרוב לעשרים שנה שבג"צ מנהל מדיניות לעומתית ומבטל החלטות ממשלה בעלות השלכות מדיניות ובטחוניות.

    מדובר בעשרות רבות של החלטות, החל ממתווה גדר ההפרדה, ההתנתקות, ביטול נוהל שכן, שימוש באמצעים לפיזור מהומות של ערבים, אמצעי חיקור מחבלים ע"י השב"כ, קביעת מעמדם של קרקעות ביש"ע, נושא הבדואים, רשות השידור וכן הלאה.

    מדובר במאות החלטות שהצד השווה שבכולן קשירת ידי הממשלה וזרועות הביטחון וכפיית מדיניות השוללת מכל ממשלה ימנית לקיים מדיניות על פי השקפתה והמנדט שקיבלה מהעם בכל נושא שהשמאל מתנגד לו.

    בפועל, לאורך השנים הבג"צ הוא זה שמנהל את המדיניות הבטחונית והמדינית ביו"ש ובעצם קבע עובדות בשטח שמתאימות למצע מר"צ ומשרתות את חלומם של אוייבנו הערבים.

    החלטות אלו חמורות שבעתיים מכל פסילות החוקים גם יחד.

    באמצעות הרחבת המשמעות והחלות של חוק יסוד האדם וחרותו ומתיחתו למחוזות הזויים, בג"צ עיקם לגמרי את הצדק הפשוט וייתר את הצורך בכנסת ובממשלה.

    הבעיה המעציבה היא שכחלון מונע בכוח מהלכים שיאזנו את הכוח חסר הריסונים שחמס בג"צ לעצמו ובגללו חסרות מספר אצבעות בכנסת שיכלו עכשיו להביא את השינוי המיוחל ולהחזיר את האיזון הנחוץ.

    תגובית מ:

    https://mida.org.il/2018/04/23/%D7%90%D7%99%D7%91%D7%93%D7%95-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%90%D7%A7%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%96%D7%9D-%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%98%D7%99-%D7%A9%D7%9C-%D7%91/

    לעיון:

    http://rotter.net/forum/gil/27856.shtml

  8. רועי פולקמן יו''ר כולנו בכנסת עבד בעמותת סיכוי של הקרן החדשה הגיב:

    בין יתר פעילויותיו עבד במהלך השנים בעמותת "סיכוי" לקידום שוויון אזרחי

    הייעוד של עמותת סיכוי הוא לקדם שוויון, בכל התחומים והרמות, בין האזרחים היהודים והערבים-פלסטינים בישראל.

    לעמותה ועד מנהל משותף ושני מנהלים, ערבי ויהודי.

    http://nif.org.il/organizations_search/sikkuy

    **********************

    תשאלו את רועי פולקמן השמאלן הקיצוני האם כוונתו היא שיהיה לישראל ראש ממשלה ונשיא ערבי?

  9. ידעתם מהן מטרותיו של רועי פולקמן מכולנו שעבד בעמותת סיכוי של הקרן? הוא איש שמאל קיצוני הגיב:

    בשנת 2015 יצאה עמותת סיכוי לדרך במהלך רחב-היקף שמטרתו לחולל שינוי משמעותי בייצוג האזרחים הערבים בתקשורת.

    היעד הראשון שלנו הוא לגרום לעלייה מהירה וגדולה בכמות המרואיינים והמומחים הערבים המופיעים בה.

    לשם כך פיתחנו אסטרטגיה ייחודית להפעלת לחץ על התקשורת לעשות כן, ואנו מאמינים שזהו יעד בר-השגה. במסגרת מהלך זה השקנו בחודש מרץ 2016 את מדד הייצוג – מדור שבועי המתפרסם באתר ”העין השביעית” ועוקב אחר מספר ושיעור המרואיינים הערבים בכלי התקשורת המשודרת ובתוכניות האקטואליה המובילות.

    בששת החודשים הראשונים לפרסום הנתונים, המדד הצליח לחולל שיח מקצועי וציבורי ער על סוגיית הדרת הערבים בתקשורת ואף הביא לעלייה ניכרת בשיעור המרואיינים הערבים במספר תוכניות מובילות. אך זוהי רק תחילת הדרך…

    אנחנו מבקשים להודות גם לתורמים, הקרן החדשה לישראל, קרן ריין וקרן פוהס אשר תומכים במהלך של סיכוי לחולל שינוי משמעותי בייצוג של האזרחים הערבים בתקשורת בישראל.

    …התנועה האסלאמית זכתה לסיקור שלילי מוחלט – האייטמים עליה נשאו אופי שלילי מובהק ולא נרשם אף אייטם חיובי, על אף שהתנועה האסלאמית מורכבת משני ארגונים שונים – הפלג הצפוני והפלג הדרומי המתון יותר, כמעט כל הפרסומים התייחסו לתנועה הצפונית בראשות ראאד סלאח והתעלמו מקבוצות מתונות וגופים ואישים בעלי אופי חברתי וחינוכי.

    ועוד ועוד ועוד… זה מה שהוא פועל לקדם בישראל פולקמן. משום מה הנושא לא עולה למודעות הציבור הרחב מיהו פולקמן רועי ומהן עמדותיו.

    ואין ספק שכחלון עובד איתו יד ביד לקידום האג'נדות של הקרן הזרה במימון זר.

    ****************************

    עמותת סיכוי היא ארגון משותף ליהודים וערבים אזרחי המדינה, אשר נטלו על עצמם לקדם שוויון ושותפות בכל התחומים והרמות בין האזרחים הערבים־פלסטינים לאזרחים היהודים בישראל.

    סיכוי מקדמת נוכחות שוויונית במרחב הציבורי לשפה, לתרבות, להיסטוריה, לנרטיב הפלסטיני ולזהות של האזרחים הערבים כמיעוט לאומי, ילידי, פלסטיני.

    http://www.sikkuy.org.il/%d7%90%d7%95%d7%93%d7%95%d7%aa/

    הבנתם?

    פולקמן רוצה שהערבים בישראל יוכרו כמיעוט לאומי!!! מיעוט שמתחרה בלאום היהודי ולמען הנרטיב הערבי. לכך שותף המנוול כחלון המציג עצמו בדו פרצופיות כמחנה לאומי.

    פולקמן מסתיר את האג'נדות שלו.

    תתעוררו.

    מי שיצביע כחלון -כולנו – יקבל ערבים כמיעוט לאומי בישראל.

  10. כתבתם לא מזמן על המיסוי הנוסף שמע"מ החליט להטיל על משקיעים עצמאית בבורסה.

    יושבים שם פקידים שבפועל מכוונים מדיניות ופרשנות שלהם לחוק ,אולי כדאי להראות שהם פועלים ואולי כדאי לסחוט את הלימון שנקרא ציבור עד סופו.
    כחלון כשר אוצר מדבר גבוהות בנושא הורדת מיסים ועל החדשנות שבכך בקניות של מוצרי צריכה שלא תורמים דבר לציבור ולכלכלה ומצד שני פקידיו ברשות המסים ומע"מ מפעילים מדיניות על פי פרשנותם שממנה נובע מיסוי הגבוה בעולם על שוק ההון – מיסוי שלא חל בשום מקום בעולם .
    בקיצור הפקידות אצל כחלון כבר מזמן מנהלת לנו את החיים ולא נבחרי הציבור
    התוצאה בורסה שחשיבותה לכלכלה רבה, מקרטעת , ציבור שבמקום להשקיע ולגרום לצמיחה מעדיף לבזבז את כספו על מוצרי צריכה מחו"ל- כי על השקעה הפקידים שכפופים לכחלון מוטל מיסוי מופקע.

  11. רועי פולקמן יו''ר כולנו עבד בעמותת סיכוי התומכת בהכרה בערבים כמיעוט לאומי בישראל הגיב:

    מיהו רועי פולקמן:

    רועי פולקמן עבד בשנים 2008-2012 בעמותת סיכוי של הקרן לישראל חדשה. העמותה פועלת לקידום שיוויון אזרחי והכרה בערבים כמיעוט לאומי במדינת ישראל, כלומר תומכת בחוק -יסוד: המיעוט הערבי כמיעוט לאומי, שהגיש ח"כ זחאלקה ואשר נדחתה בהצבעה בכנסת.

    ***
    בשנת 2015 יצאה עמותת סיכוי לדרך במהלך רחב-היקף שמטרתו לחולל שינוי.

    סיכוי מקדמת נוכחות שוויונית במרחב הציבורי לשפה, לתרבות, להיסטוריה, לנרטיב הפלסטיני ולזהות של האזרחים הערבים כמיעוט לאומי, ילידי, פלסטיני. כלומר פועלת למען הכרה בערבים כמיעוט לאומי שיש להעניק לו בצד הזכויות האישיות, גם זכויות קבוצתיות של מיעוט לאומי.

    http://www.sikkuy.org.il/%d7%90%d7%95%d7%93%d7%95%d7%aa/

    ****

    להלן הצעת החוק של ח"כ זאחלקה להכרה במיעוט הערבי בישראל כמיעוט לאומי:

    ההצעה הזו נדחתה בקריאה טרומית

    להלן:

    בטרומית: חוק-יסוד: המיעוט הערבי כמיעוט לאומי

    9 בנובמבר 2016, ח' בחשון תשע"ז, בשעה 13:35

    מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: המיעוט הערבי כמיעוט לאומי של חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה וקבוצת חברי הכנסת.

    מוצע לקבוע שהמיעוט הערבי בישראל הוא מיעוט לאומי ערבי הזכאי לזכויות קולקטיביות כקבוצה ולשוויון זכויות אזרחי מלא של האזרחים הערבים כיחידים. מוצע לאפשר למיעוט הערבי כקולקטיב לנהל את ענייניו התרבותיים, להשתלב כשווי זכויות בכל מוסדות המדינה ולהקים ולייסד מוסדות ייצוגיים בכל תחום שמייחד אותם כמיעוט לאומי.

    עוד מוצע לקבוע את השפה הערבית כשפה רשמית שנייה.

    עוד מוצע לקבוע כי מדינת ישראל תכיר בזיקה המיוחדת של המיעוט הערבי לעם הפלסטיני ולשאר עמי ערב וכן תאפשר לאזרחים הערבים להביע את זהותם הערבית.

    בדברי ההסבר נכתב: "החוק הישראלי אינו מכיר בזכויות קולקטיביות לערבים אזרחי מדינת ישראל, אלא על בסיס של שייכות דתית. הרשויות בישראל מדברות באופן רשמי על "בני מיעוטים" או על "אוכלוסייה לא יהודית" ולא על מיעוט לאומי ערבי.

    מטרתו של חוק זה היא להכיר במיעוט הערבי בישראל כמיעוט לאומי ערבי הזכאי לזכויות קולקטיביות ולבסס אותן על שוויון זכויות אזרחי מלא של האזרחים הערבים כיחידים. הכרה בזכויותיו של המיעוט הלאומי כקולקטיב משמעותה גם הכרה בזכותו לנהל את ענייניו התרבותיים…

    שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשלה:

    מדינת ישראל מקיימת שוויון זכויות לכל האזרחים ללא הבדלי דת גזע ומין. חברי הכנסת הערבים שיושבים כאן מוכיחים את זה יום יום…אתם התבלבלתם.

    מדינת ישראל היא מדינתו האחת של העם היהודי.

    זכויות לאומיות ערביות יש בקרב מדינות ערב ומי שמעוניין בזכות ערבית לאומית מוזמן לעבור אליהן. אני רק לא מבטיחה שהוא יקבל את התנאים שהוא מקבל בוילה אצלנו.

    מדינת ישראל היא יהודית דמוקרטית וכך היא תישאר. היא לעולם לא תהפוך למדינת כל לאומיה.

    19 תמכו 77 התנגדו.

    http://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/Pages/press091116-9ms5.aspx

    ****

    רועי פולקמן יו"ר כולנו בכנסת עבד בעמותת סיכוי של הקרן החדשה

    לעיון ולצילומי מסך:

    http://rotter.net/forum/gil/27856.shtml#16

  12. "נבחרינו" מקבלים משכורת מהציבור אבל עובדים
    לפי הנחיות לוביסטים, תכתיבי בג"ץ.

    הדמוקטיה היחידה במזה"ת = ישראבלוף

  13. משהו לא טוב עובר על הרשויות המוניציפליות, אבל במקום לתקן את זה אתר מידה מגן על מושחתים. יש הרבה בעיות מבניות שמעודדות את זה, אבל עידוד נבחרי ציבור לפעול בלי שקיפות וביקורת לא יפתור כלום.

    כל מה שרועי פולקמן מציע הם חוקים שהוא מוכן להחיל על עצמו. רק שהוא רואה עצמו משרת ציבור, וחשוב לו שהפוליטיקה העירונית תשרת את הציבור ולא תיסוב סביב "החזרת טובה לחבר", כפי שקורה לא אחת בעיריות.

  14. אז מה עדיף? כוח מוחלט של נבחרי הציבור? הרי הציבור לא _באמת_ מכיר את נבחריו, רק את התדמית שלהם, והוא צריך דרך לדעת שנבחר הציבור באמת עושה מלאכתו נאמנה, ולא מתמקד בלסדר ג'ובים למי שעזר לו להיבחר (ראש עיריית רמת גן צפוי לעמוד לדין בכפוף לשימוע בדיוק על זה).

    אבל אתם? אתם מעדיפים דמוקרטיה נוסח ארדואן.

  15. ומה הפתרון שאתר מידה מציע? שנמשיך לראות את מצעד ראשי הערים אל בתי הכלא?
    לפי הטון של הכותב והאינטרסים שהוא מייצג, נקל לשער שלדידו עדיף היה להעמיד את ראשי הערים מעל לחוק, וכך היה נחסך מאיתנו המצעד המביש אל כתלי בית המשפט