מינוי שופט חדש לעליון מטלטל את ארה"ב

הודעת הפרישה של השופט קנדי מספקת לנשיא הזדמנות פז לעצב את פניה של אמריקה לדורות הבאים

השופט קנדי (מימין) משביע לתפקיד את השופט גורסץ' בבית הלבן | Shealah Craighead

בצהרי יום רביעי בשבוע שעבר אישר השופט אנתוני קנדי את הידיעות שנפוצו במשך תקופה ארוכה, והודיע על פרישתו מכהונה בבית המשפט העליון של ארצות הברית. משמעות הדבר היא כי בשנתיים הראשונות לכהונתו של הנשיא טראמפ, ניתנה לו הזדמנות לבחור יותר שופטים לבית המשפט העליון מאשר בתקופותיהם של הנשיאים קלינטון, בוש ואובמה גם יחד.

לא משנה מה יקרה בהמשך תקופתו כנשיא – בין אם היא תקטע בשל שערורייה או בין אם ישלים שתי קדנציות מלאות –  דונלד טראמפ יותיר חותם אדיר לדורות על המשפט האמריקאי בכלל ועל בית המשפט העליון בפרט, שיהיה חלק נכבד מן המורשת הנשיאותית שלו.

ההשלכות המשפטיות והפוליטיות לפרישתו של השופט קנדי הן בעלות משמעות רבה. מן הפן המשפטי, ברור כי טענות השמרנים לגבי הליברליות היתרה של קנדי כשופט היו מוגזמות. כך למשל, קנדי כתב או השתתף במספר פסקי דין שחיזקו באופן ניכר את החירויות החוקתיות הבסיסיות בארה"ב, כולל אלה המוגנות על ידי התיקונים הראשון והשני לחוקה.

מצד שני, משום שקנדי נחשב במשך שנים כשופט "המתון" שקולו בעצם מכריע בין הצד השמרני והצד הליברלי של בית המשפט, הוא שימש למעשה כמגן העיקרי של זכויות כמו הזכות להפלה, והוא אחראי יותר מכל למשפטיזציה המוגברת בתחומי מגדר ומין.

שטפון הציוצים הנואשים מצד אנשי השמאל בארה"ב מאז הודעת הפרישה של קנדי מחזק מאוד את הטענה הזו. כך למשל כתב איש המגזין הפוליטי 'Slate', מרק ג'וזף סטרן: "הפרישה של קנדי היא קטסטרופה לליברלים. גישה להפלות, נישואים חד-מיניים, זכויות הצבעה, תקנות סביבתיות – כל אלה עומדים כעת על הפרק. זה לא פחות ממשבר עבור השמאל".

בחזרה לחוקה

אם טראמפ אכן יעמוד בהבטחתו לבחור את שופט העליון הבא מתוך רשימת המועמדים שהציג בשנה שעברה, בית המשפט ישלט על ידי גרעין של חמישה שופטים הנוטים לאוריגינליזם בפירוש החוקה, ועל פי כוונתם המקורית של האבות המייסדים.

בנוסף לכך, שני השופטים המבוגרים ביותר כיום בבית המשפט העליון נחשבים שניהם לפרוגרסיבים. השופטת רות ביידר גינסבורג היא בת 85, והשופט סטיבן ברייר יהיה בן שמונים בחודש הבא. יתכן כי זו ההזדמנות הגדולה ביותר לעיצוב פניו של בית המשפט שתיפול בחיקו של נשיא כלשהוא במשך זמן רב.

זה גם אומר כי לתומכי הזרם האוריגינליסטי ישנה הזדמנות פז לקרב את כל תורת המשפט האמריקאית בחזרה למילים ולמשמעות המקורית של החוקה. אין זה אומר שתקדימים כמו פסק הדין של רו נגד וייד, שקבע כי חוקים האוסרים על הפלה אינם חוקתיים, יבוטלו כעת, אך בהחלט ניתן לשער כי בית המשפט יעניק אוטונומיה רחבה יותר למדינות בפיקוח על מרפאות הפלה.

עוד ניתן לצפות לבית משפט שיהיה מגן איתן הרבה יותר על חופש הביטוי ועל חופש הדת, יחזק את הזכות לשאת נשק, ויערוך בחינה מעמיקה יותר של החוקה בכל הקשור להתערבות ממשלתית בחיי הפרט.

אווירה פוליטית רעילה

כל זה מביא אותנו לפן הפוליטי של הסיפור. על רקע בחירות האמצע לסנאט שיערכו בחודש נובמבר הקרוב, במפלגה הרפובליקנית חיפשו נואשות אחר גורם שיעזור להם לסגור את הפער מהדמוקרטים. על פי התחושות בשטח, נראה שמצביעים דמוקרטים מוכנים להגיע בהמוניהם לקלפי, בעוד הרפובליקנים נראים נרגשים קצת פחות, על אף תמיכתם החזקה בנשיא.

מספר מערכות בחירות שכבר הוקדמו נטו בבירור לטובת הדמוקרטים ולמרות שהסקרים ברוב המדינות עדיין צמודים, פרשנים רבים שיערו שהמפלגה הרפובליקנית תתקשה מאוד להניע את קהל המצביעים לטובתה. הודעתו של השופט קנדי בהחלט מפיגה חלק מהחששות האלה.

עבור רבים מן המצביעים הרפובליקנים הרכב שופטי העליון הוא לא עוד נושא – הוא הנושא שמניע אותם אל הקלפי. במהלך השנתיים האחרונות, הדעות במפלגה היו חלוקות כמעט בכל סוגיה, החל מהגירה דרך כלכלה ועד למדיניות החוץ. כל המחלוקות האלה נעלמות כאשר מדובר בבחירת שופט חדש לעליון.

סגן הנשיא פנס, השופט קנדי והנשיא טראמפ | ויקיפדיה

אפשר להתווכח עד מחר על ההתערבות הרוסית בבחירות או על הסקנדלים ב-FBI, אבל דבר אחד בטוח: אם לא החשש השמרני מפני הפיכת בית המשפט ליותר פרוגרסיבי תחת הילרי קלינטון, דונלד טראמפ לא היה מנצח בבחירות. לכן בחירת שופט חדש תוכל להפיח חיים בבסיס הרפובליקני מספיק זמן עד לבחירות האמצע.

צריך כמובן גם לזכור שכל זה מתרחש בעיצומה של תקופה בה הקיטוב הפוליטי בארה"ב גדול יותר אולי מאי פעם. הפרוגרסיבים אינם מכירים בלגיטימיות של הנשיא טראמפ, והם רואים בכניסתו של השופט ניל גורסץ' לעליון בשנה שעברה מחטף. מבחינת השמאל האמריקאי, העובדה שטראמפ לא רק ניצח בבחירות אלא גם יקבע כעת את כיוונו של בית המשפט העליון לשנים הבאות היא פשוט בלתי נסבלת.

לכן ניתן בהחלט לצפות לתרעומת רבה מן הצד הדמוקרטי, לעוד התקפות אישיות על ממשל טראמפ ולעימותים קשים בבית הנבחרים. כל אלה יהפכו את האווירה הפוליטית לרעילה ומסוכנת עוד יותר.

מוקדם מדי לחגוג

לסיום, כמה מילים לשמרנים שלא מפסיקים לצהול מאז הודעת הפרישה של קנדי. היינו כבר בסרט הזה בעבר, והיו לנו כבר כמה הזדמנויות לעצב מחדש את בית המשפט. הנשיאים רייגן ובוש האב מינו ביחד את מרבית השופטים בעליון, אך עדיין תקדים ההפלות נותר על כנו, ובית המשפט אף נע שמאלה בנושאים חשובים.

הנשיא אינו ממנה רובוטים כשופטים. הוא בוחר בני אדם בעלי רצון חופשי. אותו שופט או שופטת חדשים יחזיקו בידם כוח עצום ויצטרכו לעמוד בפני לחצים אדירים. לכן יהיה זה הכרחי לבחון היטב את הבחירה האפשרית של טראמפ לעליון, ולוודא שהמועמד מחזיק לא רק בפילוסופיה הנכונה, אלא גם באישיות הנדרשת כדי לבצע את העבודה.

הקיץ הקרוב בוושינגטון הולך להיות חם. השבועות הבאים יגדירו את דמותו של בית המשפט העליון לדורות, וגם יעזרו לקבוע את השליטה בקונגרס. הדקו את החגורות, זאת הולכת להיות נסיעה פרועה במיוחד.


הטור התפרסם לראשונה באתר נשיונל רוויו. מאנגלית: אמיר לוי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. הגיע המשיח!

    מהיום סוף סוף נוכל לכפות על נשים ללדת בעל כרחן (הרי הפלה בכח אסורה כיום) ולגדל אותו לתרבות רעה!
    והילדים הלא מתוכננים האלה יוכלו לרכוש נשק אפילו יותר בקלות!

    תודה לטראמפ ולשופטיו!

    1. אפשר לנסח את זה גם אחרת: מהיום נוכל סוף סוף לאסור על נשים לרצוח את העובר שלהן שקולו לא נשמע עד היום. מי שלא תרצה לגדל אותו בהמשך תצטרך למצוא מישהו שיגדל אותו (או לרצוח אותו בעצמה לפני/אחרי הלידה ללא סיוע מצוות רפואי).
      כאשר הילדים שנצלו ממוות יגדלו ויהיו לאנשים, הם יוכלו להגן על עצמם באמצעות נשק זמין.
      הכל שאלה של הנחות היסוד (שנובעות מהערכים של הכותב).

      ועוד הערה:
      בדרך כלל ילדים נולדים מגבר ואישה בהליך שקשה לקרוא לו לא מתוכנן. רק החסידה יכולה להביא לאישה (או גבר) ילדים לא מתוכננים.

  2. הסיכוי לבטל את חוק ההפלות וחוק נישואין חד מיניים הוא קלוש ביותר, מאחר שדעת הקהל
    השתנתה רבות בעיניינים אלו. יש לקוות שבית דין גבוה ימני יעמוד בפרץ בפני כל מיני חוקים פמיניסטים מרקסיסטים כמו חיוב מוסדות לספק
    שירותים מיוחדים למי שנראה כזכר אבל מגדיר את עצמו כנקבה. הכי חשוב הוא שבית המשפט יפסיק לחוקק חוקים ורק יפרש את החוקים הקיימים בהתאם לחוקה האמריקאית. ונאחל גם לנו בית דין גבוה כזה!