כאן חוגגים על חשבונכם: התאגיד ממשיך לצפצף על כולנו

תאגיד השידור הפך לשופר תעמולה רב עוצמה של העמדות "הנכונות", תוך שהוא מתעלם מחלקים נרחבים בקרב הציבור שמממן אותו

החתול ששומר על השמנת. אולפני הרדיו של התאגיד | Deror Avi

כאשר עלה תאגיד השידור הישראלי לאוויר לפני כשנה ולאחר דיונים ממושכים וסוערים, הייתה עדיין אצל כמה חלקים בימין תקווה שהוא יהיה שונה מרשות השידור שקדמה לו והייתה נגועה עד היסוד באינטרסים וסיאוב. אלא שלאחרונה למדנו שלא רק שהמצב לא השתפר, הוא אפילו הפך להיות הרבה יותר גרוע.

תאגיד השידור הציבורי מתגלה כגוף שלא סופר את מחויבותו כלפי הציבור ונבחריו, גוף מוטה פוליטית לחלוטין שמזלזל בחלק ניכר מאזרחי ישראל. אותנו זה לא מפתיע, כי הרי זה מה שקורה תמיד כאשר נותנים לחתול גרגרן במיוחד לשמור על השמנת – במקרה הזה 800 מיליון שקלים מתקציב המדינה, בנוסף להכנסות מפרסום וחסויות, חלקן ממשלתיות.

לפני מספר חודשים הגישה 'האגודה לזכות הציבור לדעת' בקשה לקבלת נתוני ההכנסות של התאגיד מפרסום פרטי ומממשלתי בערוץ הטלוויזיה ותחנות הרדיו השונות, על פי חוק חופש המידע. תגובת תאגיד השידור, שכאמור ממומן במאות מיליונים מכספי משלם המיסים, הייתה כי הנתונים חסויים מכיוון שזהו "סוד מסחרי".

פארסת האירוויזון

במהלך הדיונים בממשלה על תאגיד השידור הציבורי, החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו על פיצול חטיבת החדשות מתאגיד השידור, ובתגובה פנה האחרון פנה לבית המשפט כנגד החלטת הממשלה והכנסת. אפילו בישראל נדיר לראות גוף ממשלתי עותר נגד המדינה בשל חקיקה שחוקקה בגינו, אבל תאגיד השידור הוא כל יכול.

הנושא עדיין מתברר בבית המשפט, אבל לפני מספר שבועות הודיע תאגיד השידור הודיע לממשלה שאם אכן תפוצל חטיבת החדשות מתאגיד השידור לא יוכל התאגיד לארח את שידורי האירוויזיון בישראל. למודי טראומת ביטול המשחק מול נבחרת ארגנטינה, נסוגו שרי הממשלה מהחלטתם ופעלו להעביר הצעת חוק שתשאיר את חטיבת החדשות כחלק מהתאגיד. הם לא נתנו עיניהם לעובדה שתאגיד השידור אינו מדייק בעובדות הללו.

ראשית, התאגיד טען שבפניית איגוד המשדרים האירופי נאמר שלא יוכל להמשיך כחבר באיגוד אם אכן יצא מהלך הפיצול אל הפועל. עותק מהמכתב שהגיע לידי האגודה לזכות הציבור לדעת מלמד שכל שנאמר בו הוא שבמקרה כזה התאגיד יצטרך להירשם מחדש כחבר, כלומר לעבור הליך בירוקרטי רגיל:

שנית, מסתבר שסעיף 3.3 לתקנות איגוד המשדרים האירופי מופיע במפורש שחברות באיגוד יכולה להיות של ארגון או קבוצת ארגונים יחד. כלומר, גם תאגיד השידור ותאגיד חדשות נפרד יוכלו להירשם יחד כחברים באיגוד המשדרים האירופי. בדיוק כפי שקורה בארמניה, בלגיה, צרפת, גרמניה, מונקו, הולנד, פולין, שוודיה ובריטניה.

לסערה סביב האירוויזיון הצטרפה גם השבוע הדרישה החצופה של ראשי התאגיד לקבל 12 מיליון יורו למימון הפקת האירוע בישראל, למרות שהם נהנים כאמור מתקציב שנתי של 780 מיליון שקלים, לפני הכנסות מפרסום.

עוד ערוץ פוליטי

אבל התנהלות התאגיד לא מסתכמת בנעשה מאחורי המסך, ובשבועות האחרונים חשף תאגיד השידור את פרצופו ככלי תעמולה ביד הצד הפוליטי "הנכון". מצדדי התאגיד הסבירו לנו את החשיבות שבערוץ ממלכתי, ללא אינטרסים כלכליים שישדר תכני איכות גם אם אינם פריים טיים. כנראה שזו הסיבה שתאגיד השידור מקיים בימים אלו מגעים עם ליאור שליין להעברת התכנית 'גב האומה' מערוץ עשר לתאגיד השידור, אחרי ככלות הכל מדובר בתוכן שכבר שני ערוצים מסחריים הסכימו לשלם עליו.

אפשר להתווכח לגבי איכות התכנים ב'גב האומה', אבל קשה לברוח מהעובדה שמידי שבוע עולב שליין בכל מי שאינו אתאיסט על גבי המרקע. זו כמובן זכותו במסגרת חופש הביטוי, אבל האם על זה צריכה המדינה לשלם?

עוד לפני כן, כאשר רבים ציפו לתכני האיכות של תאגיד השידור על מורשת העם היהודי סביב תשעה באב, נדמה היה כי היום המיוחד נעלם כליל מלוח השידורים ברדיו. מחאת הלהט"ב שנערכה באותו היום גדשה כל פינת אקטואליה בכל תחנות הרדיו של התאגיד. חורבן ירושלים? הס מלהזכיר, ואם כבר אז בשוליים.

נושא נוסף שנדחק לשוליים בעקבות מחאת הלהט"ב היה מותו של סמ"ר אביב לוי בגבול רצועת עזה. מסתבר שאם יש נושא "חזק יותר" לניגוח הממשלה אז חיי חיילי ישראל פחות מעניינים את התאגיד מאשר בימים כסדרם.

אם במחאות פוליטיות עסקינן, זמן טוב לחזור  לכמה דוגמאות מתוך הקוד האתי של תאגיד השידור:

אם נביע דעה אישית, נעשה זאת באופן שיבטיח כי אדם סביר יכול להבין שמדובר בהבעת דעה; נציג מגוון דעות ותכנים בנושאים שונים. נשאף להבטיח איזון הוגן בתכנים ובנושאים המוגשים לציבור; אנו מחויבים להימנע ממשוא פנים וניגוד עניינים, הן בדרכי השגת מידע הן בפרסומו לציבור"

מבלי להביע עמדה בסוגיית הפונדקאות עצמה, ברי לכל שבפועל בימי מחאת הלהט"ב הדיון הציבורי בתאגיד השידור מת. הייתה רק דעה האחת: "הנכונה". משוא פנים? מגוון? הבעת דעה אישית? ובכן, התאגיד על שלל זרועותיו הפך לכלי תעמולה בידי עמדה אחת בלבד. לא מדובר בסיקור לא מאוזן, כי אם בקידום אג'נדה מראשית התהליך ועד סופו. האם יש קשר בין הציבור שדעתו לא נשמעה בסוגיית הפונדקאות לבין הציבור סופג העלבונות מידי שבוע מליאור שליין?

חזרה לשיגרה

בכך לא נגמר מצעד ההתנהלות התמוהה של התאגיד. לפני כשלושה שבועות נרצח יותם עובדיה הי"ד ביישוב אדם שבבנימין. הערוצים המסחריים, למעט ערוץ 20, חזרו מהר מאוד לשגרת השידורים הרגילה. על ערוץ ממלכתי שאינו נשען על שיקולים מסחריים יהיה אפשר לסמוך שיידע לנטרל שיקולים כלכליים לטובת איכות התוכן והתנהלות ערכית וסולידרית. הרי ככה הסבירו לנו. כנראה שזה נכון עד גבולות הקו הירוק.

ככה נראים עכשיו מסכי הטלוויזיה בערוצים השונים.כאן קשת 12 רשת 13 ו ערוץ עשר משדרים כרגיל.ערוץ 20 במשדר מיוחד בעקבות הפיגוע.תחליטו אתם מה לעשות עם זה.

Posted by ‎האגודה לזכות הציבור לדעת – Israel's Media Watch‎ on Thursday, July 26, 2018

בכדי להשלים את המהלך יצא תאגיד השידור, שאמור "להתרכז בתכני איכות ולא בתכנים להמונים", לקמפיין חוצות ברחבי הארץ במיליוני שקלים. מי שחיפש את 13.4 מיליוני השקלים מתקציב התאגיד שמוקצים לשיווק, מצא אותם.

סוף דבר, בניסיון להשיג רייטינג ולהילחם על הלגיטימיות שלו מתנהל תאגיד השידור בדיוק כמו גוף מסחרי במערך קבלת ההחלטות שלו. בדרך הוא הופך לשופר תעמולה רב עוצמה של העמדות "הנכונות", מצפצף על חלקים בציבור ועל נבחרי ציבור. כל זה על חשבון הגב של משלם המיסים.


אלעד מלכא הוא מנכ"ל 'האגודה לזכות הציבור לדעת'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. אגודת זכות הציבור לדעת מצדיקה את קיומה בקיומו של כלי תקשורת "ציבורי" . אם כל כלי התקשורת היו פרטיים ועסקיים, כפי שאמור להתרחש בארץ חופשית שבה חיים ומתקיימים בני חורין ולא עדר עבדים, קיומה של האגודה היה מתייתר והיא הייתה נעלמת. לכן האגודה הזו העוסקת בהעברת בקורת על כלי תקשורת מונופוליסטי "ציבורי" אינה ממש חברה של שוחרי החירות להיפך היא חלק מהשיטה , היא עוזרת להמשך השיטה. כשם שמבקר המדינה אינו יכול להביא לשיפור של גוף ממשלתי שהעצלות, הרשלנות, השחיתות מובנים בעצם צורת קיומו, כך גם כל בקורת לעולם לא תוכל להביא לשיפור התאגיד. זהו גוף כל יכול, ממש כמו בית המשפט העליון, המצפצף עלינו ובצדק מפני שאנחנו עדר עבדים משעה שאנחנו מאפשרים את קיומו.

  2. לפעמים, אינטרסים פוליטיים הם גרועים יותר מכלכליים. זה מה שצריכים להבין מליצי היושר של התאגיד.

    סתם חישוב משעשע: מחיר החבילה היקרה ביותר בנטפליקס הינו כ-50 ש"ח.
    בישראל 2.5 מיליון בתי אב. כלומר, בתקציב של 125 מיליון ש"ח, המדינה יכלה לספק מנויי נטפליקס שנתי לכל אדם בישראל. זאת, עוד מבלי לחשוב על כך שבעסקה סיטונאית כזו, נטפליקס לבטח "תעשה מחיר". ככל הנראה עסקה היפוטתית שכזו תעלה למדינה "רק" 100 מיליון ש"ח.
    תאגיד השידור עולה לנו פי 10 מזה ויותר כאשר מחברים לתקציבו הישיר גם אגרות, שידורי חסות ופרסומות שהוא עורך על גבי גלי האתר שמקבל מהמדינה, וכן כשמחברים את תקציב התשדירים הממלכתיים שמקבל.

    כמובן שלא הייתי רוצה לראות את המדינה מממנת עבורנו מנויי נטפליקס בתמורה לביטול התאגיד. אבל, אם כבר הייתי שמח שיבטלו אותו ויוסיפו את כל מיליארד השקלים הללו מדי שנה לסל הבריאות ולבתי החולים.

    1. רעיון יפה אבל נטפליקס עולה 50 ש"ח לחודש, לא לשנה

    2. אמיר ש,
      אתה צודק. אני מתנצל על הטעות. אם כך בתיאוריה המדינה יכולה לממן לכל אזרחיה נטפליקס לשנה באותו סכום הכסף הנכנס מדי שנה אל התאגיד..

  3. מדוע מפחדים לקבל החלטות נכונות ?
    המדינה חייבת להצמיד את תקציב תאגיד כאן לשווי הרייטינג שלו.
    לא יתכן מצב שגוף יקבל כסף כשהוא לא מביא תוצאות אפילו בינוניות .
    לשלם 760 מיליון שקלים על 3 אחוז רייטינג זה זלזול בכספי הציבור המשולמים כמיסים .
    בשעה שכל אזרח נקרע כדי להשיג תוצאות. נולדה לנו שמורת טבע של איכות על הנייר שאיש לא מעוניין בה כי אין מאחוריה כלום
    ועוד לא דיברנו על האגנדה של רוב קרייני רשות השידור שאינה משקפת את דיעות רוב אזרחי ישראל

  4. להביא את ליאור שליין לתאגיד זה באמת נקודת שפל חדשה. בעצם מסתבר שאנחנו משלמים מאות מליוני שקלים בשנה רק בשביל לממן פח אשפה של הערוצים המסחריים, אליו הם יכולים לזרוק את התכנים הפחות מוצלחים שלהם שלא מצליחים להביא רייטינג. גם אי אפשר שלא לתהות מה היה קורה במצב ההפוך: נניח שהיו מביאים את הרב אמנון יצחק ומשלמים לו סכומים גבוהים על מנת שיקלל חילונים וינסה להחזיר אותם בתשובה. האם גם זה היה עובר, בשם חופש הביטוי כמובן?
    במחשבה שניה זה רעיון לא רע. אמנון יצחק הרבה יותר משעשע מליאור שליין ואני אומר את זה כאתיאיסט גמור.

  5. מה לעשות כשיש ראש ממשלה שרואה תפקידו בזה שחובה להיכנע ל"שלטון החוק", לדמגוגים שמאלניים, לחלאות של העולם כולו כמו הזבל הטורקי, חמאס, פקידים אנטישמיים של האיחוד האירופי.
    רק פעם בשנה אולי מקבל איזה אומץ פתאומי ועושה משהו נכון.

    1. התגובה הקבועה של אנשי הגייס החמישי, שמטרתם לנתב כל נושא אל נתניהו. הנושא הוא התאגיד הבנת גייס חמישי?

  6. מספיק שראיתי את ה"כתב הבכיר" מוטי גילת, ומיד הבנתי את הרמה של התאגיד הזה. כתב שנזרק מכל מקום, מבצע מניפולציות בדיווח הוא רק אחת הבושות של ה"כאן" הזה.

    1. זו לא שאלה של רמה אלא של מהות. אין מקום לתאגיד תקשורתי "ציבורי" בארצם של בני חורין. היחיד שהיה מוכן להתמודד עם התאגיד עד לסגירתו היה נתניהו, אבל גם הוא זקוק לגיבוי והפוליטיקאים שמסביב חששו מהתאגיד

    1. בבוא היום הפנה שאלה לכל מועמד מה דעתו על התאגיד.

  7. מאז הכריז רוה"מ כי רשות השידור נסגרת ולא תהיה,כתבתי פעמים רבות(מזה 6 שנים בערך)כי הרשות וערוץ 1 וקול ישראל יעלמו כאשר תצמחנה שערות בכפות ידי.טרם צמחו שערות בכפות ידיי ורוה"מ הצליח לבזבז מילארדים על הערוץ 11 כאן בהערצה(הרצה) ועל התאגיד ואתמול לסגור את החינוכית שלא עלתה לו ולנו כסף כמעט.את הרשות לא סגר וגם את צלי גהל הפוליטית ביותר מאז הקמתה לא סגר.בתגובותיי הסברתי לרוה"מ הסבר וחזור והסבר שרשות שידור חדשה עם ערוץ טלוויזיה חדש וקול ישראל חדש לא יוסיפו לו בריאות ונחת והוא יועלה שם על המוקד מדי יום בעודו משופד.לא הקשיב לי.יש משהוא ממה שהזהרתיו שלא מתקיים יום יום?

    1. ביבי ביבי ביבי ביבי: השמאל מתחזה לימין נחוש ונוקשה כדי לשכנע אותנו שנתניהו הוא האדם הגרוע ביותר להנהיג את מדינת היהודים והאדם שאינו ראוי לזכות באמון אנשי הימין. עוד מעט יגיע לכאן מגיב שיספר לנו שרק פייגלין מסוגל לפרק את התאגיד – הכל כדי שנבחר בסוסים הטרויאניים של השמאל ונעזור לו להגיע למקום שבו אפשר להמשיך את הסכם אוסלו.

    2. מה חבל שאינך יודע לקרוא בשיטין ובין השיטין.איני מוכן לממן שום רשות שידור ממשלתית כולל צלי גהל.יש די והותר ערוצי טלוויזיה מסחריים סמאואלים שמממנים את עצמם.נתניהו חשב ששינוי רשות השידור תקל עליו את תקופת המשפטים ולא היא.הוא משופד יוםיום אצלם וגם מונח על הגריל.אז אני צריך לממן זאת?לפתוח שנית באותה מתכונת את החינוכית להניח לה לעשות את מה שעשתה 53 שנים בשקט ובבטחה ולחסל את השידור הצימבורי כולו.כל רוה"מ יחפש את ניחומיו בשירות הציבור באמת ובתמים ולא בהצגות מטעם.

    3. הנושא הוא לא נתניהו אלא התאגיד הציבורי במתכונת הבולשביקית הקלסית. והיחיד שמבין זאת וניסה לעשות משהו זה נתניהו. הטוב בין הפוליטיקאים היום בזירה.

  8. צריך היה כנראה להיות גאון אדיר, כדי לחשוב מלכתחילה בזמן הקמת התאגיד שבהנהלת ובקרב כל עורכי חדשות האקטואליה כל תוכנית ממש חייבים להיות מיוצגים בצורה מובנת מוצהרת וגלויה כל הזרמים היינו : אנשי מקצוע מימין, שמאל,דתי לאומי ,חרדי,וערבי, והם יחדיו ינווטו את ספינת התקשורת הציבורית….אך לא צריך הם בעריכת החדשות מתעלים מעל דעותיהם האישיות בני אלים זה ידוע ואנו לא רואים זאת בצרות מוחנו…בני אדם פשוטים אנו.

  9. ערוץ ציבורי במידה ובכלל צריך כזה, חייב להיות ממומן ע"י אגרה מהציבור שהוא בעצם הבעלים. כך לא יהיה תלוי בגחמות של פקידוני מדינה למיניהם, פוליטיקאים, וחברות גדולות עם תקציב פירסום גדול.כך הם יוכלו לבקר את מי שירצו ללא חשש. וכך מקימים גולם שיקום על יוצרו…

  10. ערוץ 11 ערוץ כושל מדוע צריך למשדר האורויזון את גברת בר רפאלי שלא שירתה בצבא ומעלימה מיסים במליונים מדוע צריך 4 מנחים לשידור האם מנחה את לא מספיקה מי צריך את התוכנית העלובה של ליאור שליין הגדילו לעשות ומביאים את ירון לונדון בן השמונים לתוכנית חדשה בזמנו הוא קיבל לחודש מאה וחמישים אלף כמה מתכוונים לשלם לו ברשות השידור דרך אגב הבן שלו מחוץ לנישאון יואב זהבי קיבל ג'וב לא רע בלי שום ניסיון קודם האם האבא היקר דאג לבנו היקר….גאולה אבן פרשה מהערוץ למה להחזיר אותה שוב כדי שלא תגווע ברעב….המנחות החדשות מעולות ממנה בקיצור חוץ מהחדשות סגל קלמנוביץ השאר זבל של תוכניות