בית הדין בהחלטה תקדימית: "להורות על הרחקת מסתננים אריתראים למולדתם"

הדיין מנחם פשיטיצקי תקף את "אוזלת היד" של מערכת המשפט, וציין את "הפשיעה המשתוללת ברחובות הערים מצדם של המסתננים". בנוסף קרא לחוקק את פסקת ההתגברות ככלי להוצאת המסתננים

מתחילים לארוז? מסתננים אריתריאים בישראל | פלאש90

בית הדין לעררים קבע באופן תקדימי: ניתן להחזיר מסתננים אריתראים למולדתם. בהחלטה ראשונה מסוגה, פסק דיין בית הדין לעררים מנחם פשיטיצקי כי לנוכח הפשיעה הגואה מצד המסתננים, כמו גם הסכם השלום שנחתם לאחרונה בין אריתראה לאתיופיה, על מדינת ישראל "לבטל את מדיניות 'אי ההרחקה' הנוהגת כיום בענין המסתננים מאריתראה… ולהורות על הרחקתם הישירה לאריתראה".

הדיין פשיטיצקי מונה בראש הסיבות להרחקה את "הסבל הרב שנגרם מזה שנים לתושבי ישראל הגרים בסמיכות למסתננים", כמו גם את "הפשיעה המשתוללת ברחובות הערים מצדם של המסתננים". פשיטיצקי תוקף גם את מערכת המשפט על "אוזלת ידה" בכל הנוגע להעמדתם לדין פלילי של המסתננים ומדגיש כי הפתרונות שנוסו עד עתה לטפל בתופעה כמו הקמת מתקן 'חולות', חוק הפיקדון והעברה למדינה שלישית – לא צלחו.

נוסף לכל אלו, מציין הדיין שורה של אירועים המצביעים על "שינוי נסיבות פוליטי ואזורי" בגינו ניתן להחזיר אריתראים למולדתם: הסכם השלום בין אתיופיה לאריתראה, הגבלת השירות הצבאי באריתראה ל-18 חודשים ופסיקת בית המשפט הפדרלי בשווייץ הקובעת כי אין מניעה להרחיק מסתננים לאריתראה.

לפני נתוני הרשות האוכלוסין, נכון לסוף יוני 2018 שהו בישראל למעלה מ-25.5 אלף אריתראים – המהווים 72% מכלל המסתננים בישראל. כלומר, במידה והמדינה תפעל ברוח פסק הדין של פשיטיצקי יעזבו את ישראל החלק הארי של המסתננים השוהים בארץ.

יונתן יעקובוביץ', מנהל הפעילות ב'מרכז למדיניות הגירה ישראלית' בירך על החלטת הדיין: "מדובר בפסק דין חשוב שמאשש את אשר ידוע לנו במשך שנים: אין הצדקה למדיניות אי הרחקה גורפת לאריתריאה ומרבית המסתננים יכולים לשוב לארצם", אומר יעקובוביץ' ל'מידה' ומוסיף:"הדיין שובר שתיקה על כשלי מערכת המשפט בהתמודדות עם סוגיית המסתננים ויש לקוות כי פסק הדין יחזיר את השכל הישר למערכת המקלט של ישראל".

שפי פז ממטה המאבק של תושבי דרום ת"א מסרה בתגובה: "הדיין מנחם פשטיצקי הוא בעיני הילד שהעז לצאת נגד השקרים והתקינות הפוליטית ולהגיד שהמלך הוא עירום. עכשיו תורו של ראש הממשלה לאזור אומץ ולהחליט שהוא לא נכנע יותר לטירוף הזה שבו חבורה של גנבי גבול מקרן אפריקה בגיבוי השמאל הרדיקלי ומתנגדי הציונות מכתיבה למדינה ריבונית את מדיניות ההגירה שלה". תושבי דרום ת"א יקיימו ב-30.8 הפגנה שבה יקראו לראש הממשלה לקיים את הבטחתו לאזרחי המדינה להוצאת המסתננים.

"יש עבודה בישראל"

פסק הדין של פשיטיצקי ניתן במסגרת בקשה של מסתנן שגנב את גבולה של ישראל בשנת 2009 במטרה לקבל הכרה במעמד "פליט", בעקבות עריקתו מצבא אריתראה. לפני שהגיע לישראל ברח המסתנן לסודן. בפסק הדין מצוין כי במעמד הגעתו לארץ הודה כי הגיע לישראל על מנת לעבוד, ואף ציין כי "השמועה בסודן רווחת כי יש עבודה בישראל". לאור זאת שוכנע הדיין כי הגעתו של המסתנן לישראל נבעה ממניעים כלכליים גרידא.

הדיין פשיטיצקי המשיך לפרק אחת לאחת את טענותיו של המסתנן, כשהוא מציין בין היתר כי הוא מצוי בקשר עם בני משפחתו באריתראה "וכי לא אירע להם דבר חריג לאחר שברח מאריתריאה". בהקשר זה קבע הדיין כי "לא מצאתי כל ראייה לכך שהשלטון רדף את העורר אישית בשל עמדה פוליטית מוצהרת, ואין כל קשר סיבתי בין החשש שהביע מרדיפה לבין עמדתו כפי שבאה לידי ביטוי במסגרת הריאיון שנערך עמו".

בית-הדין לעררים, שהחל פעילותו לפני ארבע שנים, משמש ערכאת ביקורת שיפוטית על החלטות של רשות האוכלוסין וההגירה, בענייני הסדרת מעמד ושהייה בישראל. עורכת הדין מיכל פומרנץ, המייצגת את המסתנן, צפויה לערער על החלטת בית הדין לבית המשפט המחוזי.

אלפי מסתננים חוגגים את יום העצמאות ה-27 של אריתראה, במסיבה שארגנה עבורם שגרירות אריתראה בישראל במוצאי שבת האחרונה.לא הגיע הזמן לשים סוף לבלוף הזה?

Posted by Yonatan Jakubowicz on Monday, June 4, 2018

פשיטיצקי היטיב לתאר את "ההצפה" של מסתננים עמה התמודדה ישראל בתחילת העשור. בעוד שבאיחוד האירופי הוגשו בממוצע 130 בקשות מקלט לכל מיליון נפש – בישראל היה מדובר ב-2,140 בקשות לכל מיליון – כלומר שיעור המסתננים שהגיע לישראל בתחילת העשור היה גבוה פי 16 (!) לעומת מדינות האיחוד, ביחס לאוכלוסייה.

"שיעור המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים בישראל הוא מן הגבוהים בעולם באופן שמוביל לפגיעה באינטרסים חיוניים של המדינה", קבע הדיין והדגיש כי ישראל אינה מדינת הגירה ולכן המדינה "זכאית לפרש את אמנת הפליטים בצמצום וזאת בשים לב ליסודות הקבועים בה ובהתאם למדיניותה הריבונית".

בפסק הדין נקבע כי אמנת הפליטים של האו"ם מהווה "המלצה" בלבד וכי המדינה אינה מחויבת לה. עוד הדגיש הדיין כי עריקות או השתמטות משירות צבאי באריתריאה אינה עילה לכדי רדיפה פוליטית. "על כן מבקש מקלט מאריתריאה, שטענתו היחידה היא כי ערק משירות צבאי או השתמט ממנו, לא יוכר כ'פליט'". לדברי הדיין "אין כל מקום לדרוש מישראל לאמץ פרשנות מקילה הגם שישנן מדינות מערביות שעושות כן".

"מתווה האו"ם חסר היתכנות"

בפסק הדין נקבע כי מתווה האו"ם אליו שאפה הממשלה הינו "חסר כל היתכנות", ולכן "אין להתפלא על כך שראש הממשלה חזר בו מהמתווה האמור תוך פחות מיממה".

הוא גם ביקר בחריפות את האבסורד לפיו מסתננים אריתראים מוזמנים לדיונים בכנסת וחווים דעתם על מדיניות ההגירה של ישראל: "איני מכיר מדינה מערבית נוספת המזמינה לדיון בפרלמנט בעניין שוהים שלא כדין אנשים שהם עצמם נכנסו שלא כדין לישראל", כותב פשיטיצקי ומגחך על הסצנריו שבו "מתנגדי משטר" אריתראים קוראים לגירוש "תומכי משטר" בפרלמנט הישראלי:

"תמוה הדבר כי נתין זר שהסתנן לישראל מסיבות כלכליות גרידא, מבקש עתה לנהל את מדיניות ההגירה של ישראל… אין זה מתפקידה של ישראל לנבור ולחקור אודות הזהות הפוליטית של מי מהאריתראים שנמצאים בישראל… מדובר במצב אבסורדי בו נתינים מאריתריאה העתיקו את הסכסוך הקיים במדינתם למדינת ישראל ומצפים שהרשויות בישראל יבצעו בדיקה מעמיקה מי תומך בשלטון באריתריאה ומי מתנגד לו, על מנת שמדינת ישראל תגרש את תומכי המשטר באריתראה".

פשיטיצקי קבע נחרצות כי כל מי שבקשת המקלט שלו לא התקבלה – "חזקה עליו כי מטרת בואו כלכלית בלבד ויש להרחיקו לארצו בהקדם האפשרי".

לחוקק את פסקת ההתגברות

הדיין תוקף בחריפות גם את מערכת המשפט הישראלית: "מערכת אכיפת החוק אינה מצליחה להתמודד כיאות עם מסתננים מפרי חוק ולמעשה רבים מהם לא נותנים את הדין בגין מעשיהם, מקבלים עונשים קלים ובסופו של דבר חוזרים לרחובות הערים". כתוצאה מכך "ניתן להיווכח כי ההרתעה כורסמה והאלימות חוגגת".

פשיטיצקי מציין מספר דוגמאות מובהקות המייצגות את אוזלת היד של המערכת, בדגש על שחרור המסתנן הסודני פאדול באשיר יעקב שרצח את ניצולת השואה אסתר גלילי ז"ל: "בית הדין העדיף את השמירה על חירותו של פאדול, תחת השמירה על ביטחון הציבור", קובע הדיין ומציין כי היה צריך להותיר את הרוצח כלוא במשמורת.

פשיטיצקי קובל גם על ה"אבסורד" לפיו המסתנן האריתראי שדקר לאחרונה אחות בבית חולים לא יגורש לאריתראה בתום תקופת מאסרו: "במצב דברים זה בו המדינה אינה מרחיקה נתינים אלו לארצם, אנו מגיעים להחלטה חסרת כל היגיון משפטי וציבורי".

הדיין פשיטיצקי קורא גם לממשלה לחוקק את פסקת ההתגברות, כמשקל נגד למערכת המשפט: "נראה כי כל חקיקה עתידית שתבקש להרחיק את המסתננים, תיתקל בחומה הבצורה של בית המשפט העליון שלא תאפשר למדינה לממש את מדיניותה בעניין הזרים, אלא אם כן תחוקק פסקת התגברות", כתב.

לבסוף מדגיש פשיטיצקי כי מתן מעמד פליט למהגרי עבודה אריתראים עלול לכפות על ישראל לקבל המוני פליטים מסוריה: "אם מבקשי מקלט מסוריה אינם רשאים להיכנס לישראל חרף המצוקה הבלתי נתפסת בה הם שרויים שנים רבות וסכנת החיים המרחפת מעל ראשם, על אחת כמה וכמה, יש להשיב את אזרחי אריתריאה לארצם שהרי שהייתם רבת השנים בישראל נובעת מסיבות כלכליות גרידא".

פשיטיצקי קבע כי על ממשלת ישראל לשנות מדיניותה ולהוביל להרחקת המסתננים האריתראים מישראל – תומכי משטר ומתנגדיו כאחד.

שווייץ מגרשת חזרה לאריתריאה

פסק הדין של בית הדין לעררים נסמך ביתר היתר על הפסיקות האחרונות של בית המשפט הפדרלי בשווייץ הקובעת כי גירוש של מבקשי מקלט אריתריאים שנמלטו מהמדינה בשל חשש מהשירות הצבאי הכפוי הוא חוקי והגיוני.

השופטים השווייצרים ציינו כי אמנם משך השירות בצבא האריתריאי אינו קבוע והתנאים בו אינם אידיאליים, אך הם אינם כה קשים כדי להפוך את הגירוש ללא חוקי. כמו כן נקבע כי העדויות על התעללות בשורות הצבא הן מינוריות ואינן מהוות עילה מספקת להגנה מגירוש.

עוד ציין בית המשפט כי בית הדין האירופאי לזכויות אדם (EHCR) אוסר על גירוש רק במקרים בהם יש יסוד סביר להאמין כי מתבצעת כפייה חמורה לגיוס, עילה שאינה תופסת במקרה של אריתריאה. ההחלטה פותחת למעשה את הדלת עבור גירוש של מהגרים אריתריאים שהגישו בקשה למקלט על בסיס הטענה שהם חוששים מגיוס לצבא.

פסיקה זו מצטרפת לסדרה של פסקי דין שנתן בית המשפט בשווייץ לפני כשנה, ובהם נקבע בין השאר כי אריתריאים שהשלימו את שירותם הצבאי בטרם נמלטו מהמדינה יכולים לחזור בבטחה לביתם. “לא מצאנו כי קיים איום על פגיעה בזכויות אדם”, כתבו השופטים. בפסיקה אחרת ביטל בית המשפט את ההגנה האוטומטית לה זכו אריתריאים עם הגיעם לשוויץ, לאחר שקיבל עדויות של מהגרים ששבו לביקור במולדתם ולא אונה להם כל רע.

“הם מסתננים”

לפני כחודשיים דיווחנו ב’מידה’ על בכיר בקהילת האריתראים בישראל שהודה כי ישנם אלפי מסתננים מאריתריאה השוהים בישראל, ואינם פליטים ולא זכאים להגנה ממדינת ישראל. אתקילטי אברהם, דובר בולט של הקהילה האריתראית, תועד כשהוא מכנה רבים מהאריתראים השוהים בארץ “מסתננים”.

לדברי אברהם, אריתראים רבים בישראל הינם תומכי משטרו הדיקטטורי של רודן אריתראה אסיס אפוורקי: “כולם משלמים כסף לדיקטטור, מחזקים את הדיקטטור… אנחנו נגד הדיקטטור”.

באמצע ההפגנה במוצ״ש, בלהט הוויכוח, יצאה האמת.אתקליטי, דובר בולט של האריתראים, מודה במה שאנחנו אומרים כל הזמן: רוב רובם הגדול של האריתראים הם מהגרי עבודה.תפיצו ותשתפו, כי לא כל יום מקבלים מתנה כזאת.בנימין נתניהו – Benjamin Netanyahuאריה מכלוף דרעי Arye Machlouf Dery

Posted by Sheffi Paz on Tuesday, June 5, 2018

אתקליטי אף תקף בחריפות את חברי הקהילה האריתראית שהשתתפו בחגיגות יום העצמאות של אריתראה, בחסות השגרירות האריתראית: “אלה שחוגגים (הם) מסתננים, אני אחתום לך”. הנציג האריתריאי אף הביע תמיכתו בהפגנת תושבי דרום תל-אביב שקראו לממשלה להוציא את המסתננים מישראל. “אנחנו רוצים לחזק את ההפגנה שלכם”, אמר.

דבריו של אתקליטי קיבלו חיזוק מאריתראים נוספים השוהים בארץ. קיברום טוואלדה וודי אנו, מסתנן אריתראי, כינה בפוסט שפרסם בפייסבוק את תומכי המשטר האריתראי “פושעים”, קרא להחזירם לאריתראה והבהיר כי “הם מהגרי עבודה שלא מגיע להם להיות שניה אחת” בישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. בית המשפט העליון יתייחס לפסק הדין הזה
    כמו שאריה מתייחס לשועל נודניק

  2. אני קורא ומשפשף את העינים בתדהמה, מישהו סוף סוף אזר את האומץ להגיד את האמת ובקול רם, לא יאומן!!!

  3. חוק פסקת התגברות כמוה כהכרה ברשאיותם של שופטים לפסוק כרצונתם שרק אחרי רוב בכנסת לבטול פסיקת בית משפט רשאים לבטלה.

    מה שצריך הוא להוציא מפורשות מחוץ לחוק את התערבותו של בג"צ בעניינים מדיניים. לקבוע עונשים על פריעת חוקים מצד השופטים, כשלפחות שופט כזה יסולק מתפקידו לאלתר ללא גמלא.

    1. כחלון – קרן השמדה נטו!

      כחלון החפרפרת של השמאל (למרבה הצער – אחד מיני רבים מאוד) במחנה השפוי – הוא מונע את מיטוט הדיקטטורה של בג"ץ. יש מספיק רפי ורפות שכל המצביעים כחלון ומקרבים את הקץ למדינה.

    1. ישנם כל מיני חוקים שהשופטים פורעים אותם והם בפרוש מצפצפים על החוק. השופטים קובעים שסיקותיהם מעל החוק. לא כאן שורש הבעיה אלא אין עונשים על שופטים אין מי שיפקח עליהם אין מי שישפוט אותם.

      אהרון ברק אך גם מעט קודמיו צעדו לתוך חלל גדול של חוסר מוסדות והמעט שיש אינם מאוישים כיאות. ישנו רק בית נבחרים אחד קטן שכיום מזמן אינו עונה על הצרכים.
      נא לחשבן אם בהיות מספר התושבים במדינת ישראל 600,000 שש מאות אלף הכנסת מנתה 120 חברים כמה חברי כנסת צריך היום? דחוף יש להגדיל את הכנסת. אמנם ישנם חברי כנסת שאינם מבצעים עבודתם אך גם ישנם אחרים העובדים קשה אך מספר כה זעום של חברי כנסת אינו יכול להספיק גם אם כולם עובדים קשה. מתוך מספר גדול של חברי כנסת קל יותר לנפות את הלא עובדים ולהחליפם לאחר שיכון מנגנון לפיקוח על עבודת חברי הכנסת. את מספר חברי הכנסת יש להגדיל בהדרגה כדי לתת אפשרות ללמוד את המלאכה. לדוגמא כל קדנציה להוסיף עוד עשירית.
      בעיה אין בכלל מקום באולם המליאה הוא בנוי ל120 חברים ותו לו. נודע לי ולא בטוח שזה כך, שיש עוד הרבה מקום לא בנוי בבנין משכן הכנסת. אם אין יצטרכו להוסיף עוד קומה!
      יש לבנות אולם חדש שיוכל להכיל אפילו 200,0 אלפיים חברי כנסת ואולי יותר. . באם ימצא היכן לבנות אולם מליאה גדול אפשר להוסיף עוד בקדנציה הבאה עוד עשירית וישבו זמנית במעברים.

      לאחר זאת יש להקים כפי שנהוג בדמוקרטיות בעולם בית מחוקקים גבוה שיפקח על כולם כולל בית המשפט כולל העליון היהיר על שופיטיו וישפוט אותם לעת צורך. הרי ידוע שבית המשפט עליון חושב שתפקידו לפקח על המדינה והוא לפי כך קבע לעצמו על דעת עצמו את מיקומו בנקודה הגבוהה ביותר בגבעת רם. לאחר שכבר התישב, עצם ישיבתו במקום זה מחזקת את הרגשתו שתפקידו עליון מעל כולם. עד כדי כך בית המשפט העליון בטוח שהוא עליון גם על הממשלה והכנסת שמדריכי מבקרים כך מסבירים את גובה המקום הגיאוגרפי כמתאים לגובה התפקיד מעל שאר הרשויות. גם מדריכי טיולים לוקים באותו ההסבר. באופן זה בית המשפט העליון גם אינו נגיש לעם לעירעורים שזה צריך להיות תפקידו שהוא ממלא ממעט לעשות. על כן מתבקש מנגנון שלא מקרב השופטים אשר יעמיד את השופטים על מקומם וישפוט אותם ואף ירחיקם אם יתבקש.
      יש לבטל את ההפיכה השיפוטית ואת בג"צ בכלל. מבנין משכן בית המשפט העליון יש לסלק את בית המשפט כלומר את כל השופטים ולמצא לו חלופה במקום נגיש לקהל הרחב. בבנין זה יש לשכן את בית הנבחרים הגבוה לכשיקום והוא חייב לקום.

    2. לשמי,

      לא צריך להגדיל כנסת, לא צריך פרלמנט בית עליון ותחתון.

      הפתרון הרבה יותר פשוט: סגירת השריד הקולוניאלסטי שדן במה שהוא רוצה ללא ראיות ופוסק ע"פ הצדק שמשקף רק את עולם ערכיו – קרי יש לסגור את בג"צ.

      יש למנות שופטים דרך אישור ועדת החוקה בכנסת לשופטי שלום לאחר שמוע.

      שופט מחוזי – רק באישור הכנסת.

      שופט עליון צריך לקבל רב מיוחס של 61 ח"כ.

      בטלה הכנסת פס"ד כולל של שופט שפרש – תעלה שאלת ההדחה והפחתת פנסיה להצבעה של הכנסת.

      הכנסת יכולה לפזר את הממשלה ראוי שתוכל לפקח גם על בית המשפט.

      מצב הדברים כיום שיש לשופטים בלוק חוסם בוועדה למנוי שופטים ולפיכך הם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם: כל הסמכות ללא אחריות או כפי שהגדיר זאת פרופ אמריקאי למשפטים: פירטיות משפטית.

  4. יש לקחת את המסתננים ברכבים מפוארים.תוך כדי גלילת שטיח אדום.וליווי הפילהרמונית.וחצוצרות.ואורז וסוכריות יזרקו על ראשם.זרי פקחים יוגשו.ומעטפה מלאה שלמונים לידיהם.וכך הם יובלו בחצי הלילה למטוס שיובילם לאריתריאה ארצם ומולדתם.ובה מנוחה לתושבי שכונות העוני בישראל.

  5. באתר אחר נכתב שהשופט קבע להשיב את האריתראים לארצם או לתת להם מעמד קבע.

  6. לרשות ההגירה: אינני יודע האם העומדים בראש הרשות שלכם גם בוגרי קרן וקסנר או בוגדים וגייס חמישי רגילים של השמאל. אם לא, אז אני מבקש סליחה ומחילה באמת ובתמים.

    אבל למה אף אחד לא חשב להקיף את שגרירות אריתריאה בטבעת של סוכני הראשות ולכלוא את ה"חוגגים" את יום העצמאות שלהם בתוך השגרירות. מי שיוצא, בידקו את ניירותיו, אם הוא שוהה בארץ באופן בלתי חוקי – הופ על המטוס לאריתריאה, שהרי אז לא יוכל מסתנן זה לטעון לרדיפה – הרי זה עכשיו נכנס למתחם דיפלומטי מרצונו (ואפילו חגג).

    אז או שאתם ברשות כסילים, או עצלנים או בוגדים. מה אתם?

  7. ולמה עד עכשיו הוא לא קיבל מלגה מהקרן!?!?
    (בכיר/ה במערכת המשפט עם קצת קצף בזווית הפה)

  8. צריך לרסק את בג״צ באמצעות הפגנות ענק של מיליונים הגיב:

    בג״צ זה המתנהל כמו מוסד לא חוקי שמבטל כל מה שהממשלה רוצה ומחוקקת. בג״צ שנוא על רוב העם שמרגיש שזה מוסד מנותק שמטרותיו החרבת המדינה כדי להתקבל לקוקטיילים בבריסל. אי אפשר להמשיך כך. הקללה על ראש המנוול הגדול אי פעם – הצבוע המגעיל והמכוער בחוץ ובפנים כחלון. יש להבהיר לכל כסיל שמצביע כחלון – שהוא ורק ואך ורק הוא מקרב במעשיו את הצפת ישראל בפושעים אפריקנים ואחרים. כחלון – ארור תהיה על מעשיך הנוראיים ועל מניעת חקיקת פיסקת ההתגברות על ממשלת בגצ האנטי חוקית. שודדים משפטיים שולטים על המדינה והמדינה היא גוליבר שהשודדים האלה קשרו את ידיו ורגליו. להקיא להקיא להקיא. נא לארגן את הפגנת המיליונים נגד השודדים המשפטיים כהגדרת פרופ פוזנר מאוטנר דיסקין ועוד ועוד.

  9. אני בעד הרחקת המסתננים. נקודה.
    מצד שני, אני פורמליסט משפטי. הדיין למעשה חוטא באותו חטא של הבג"ץ ומערב נושאים פוליטיים בפסק.
    אני יודע שהשמאל הוא זה שהתחיל בזה ועל זה הוא בעצם חי, אבל צריך לציין את הפרקטיקה הפסולה.

  10. סליחה, מה ההבדל בין שופט לדיין (בית הדין לעררים -איזה בית דין זה)?

  11. לצערי לביתמ"ש לערעורים אין שיניים, ועצם העובדה שפרקליטי העוצר רצים למחוזי בדרכם לבגצ מראה שלא ישתנה כלום.