כנס איפא"ק 2019: דאגה מתהליך ההקצנה במפלגה הדמוקרטית

באי ועידת השדולה הישראלית בוושינגטון עוסקים בעיקר בהחלטת המועמדים הדמוקרטים לנשיאות להחרים את הכנס, ובמגמה האנטי-ישראלית הגוברת במפלגה

"נלחמים על ישראל". כנס איפא"ק 2019 | טוויטר

כ-18,000 חברים רשומים מגיעים מדי שנה בחודש מרץ לכנס המדיניות של איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. הקהל העצום הזה מתאסף גם כדי לדון ולגבש מדיניות, אך בעיקר כדי להעביר מסר בעיר שסופרת אצבעות ולייצר את הרישות החברתי אותו ניתן להפעיל כדי לקדם חקיקה.

בדך כלל עוסק כנס איפא"ק בעיקר בשאלה כיצד ניתן להגביר את התמיכה בברית ישראל-ארה"ב ומשמש כנקודת מפגש למנהיגים בינלאומיים אוהדי לישראל, אך השנה מרחפת מעל באי הכנס רוח אחרת. גם ההצהרות מפי ראש ממשלת רומניה ו‏נשיא הונדורס על פתיחת נציגויות רשמיות בירושלים, נדחקו הצידה לטובת הדיון בהקצנה בשורות המפלגה הדמוקרטית.

היחסים בין ארה"ב ישראל אמנם ידעו עליות ומורדות אך לרוב נחשבו כנושא שבקונצנזוס בקרב שתי המפלגות. מאז ההשבעה של הקונגרס ה-116 בחודש ינואר השנה, עננים כבדים של אי ודאות החלו לכסות גם המוסכמה הוותיקה הזו. הפלג הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית התחזק, ויחד עמו גם המגמה האנטי-ישראלית בה בולטות בעיקר שלוש חברות קונגרס חדשות.

כך למשל, ראשידה טלאיב, המייצגת את המחוז ה-13 של מישיגן ומגדירה עצמה כאמריקנית ממוצא פלסטינאי, האשימה את התומכים בחקיקה נגד BDS כי הם מחזיקים ב"נאמנות כפולה" ו"שכחו איזו מדינה הם מייצגים; אילהן עומאר ממינסוטה בחרה למחזר את עלילות הדם הישנות על הכסף היהודי שקונה פוליטיקאים, ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז מניו-יורק טענה ש"ישראל כובשת את פלסטין" ושהירי במתפרעים בגבול עזה הוא "טבח".

מימין: עומאר, טלאיב ואוקסיו-קורטז | Lorie Shaull, צילום מסך

ההתבטאויות האלה, שחלקן גבלו באנטישמיות של ממש, היו כאב חד בלב יהדות ארה"ב אך יותר מכך הייתה השתיקה הרועמת של חברי המפלגה הבכירים. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי לא הצליחה להעביר החלטה המגנה את עומאר ואת האמירות הקשות, וגם אחרים נמנעו מלגנות אותה באופן גורף.

בנוסף לכל אלה, כמה מהמתמודדים והמתמודדות מטעם הדמוקרטים לנשיאות 2020 הודיעו כי יחרימו את כנס איפא"ק. אם בשנה שעברה דיברו באיפא"ק על בניית הקשרים עם הדמוקרטים מחדש לאחר תקופת אובמה, השנה נושא השיחה המרכזי של באי הוועידה היה המשבר החריף שמתפתח מול חלק מהגורמים במפלגה.

תגובה מוחצת

ראשון הדוברים בכנס שהתייחס לתופעת המחרימים היה מנכ"ל איפא"ק הווארד קור, שנזהר מלבקר ישירות את המפלגה הדמוקרטית אך אמר בנאומו: "הם רוצים לנתק את ישראל ורוצים אותה מבודדת. אנחנו לא ניתן לזה לקרות". יחד עם זאת הוא הוסיף כי השדולה פועלת בכל המדינות בארה"ב ואמר כי "שתי המפלגות, משני צדי המתרס" עומדות עם התנועה והדגיש: " מה שמאחד אותנו גדול מהמפלג שלנו".

הווארד קור | צילום מסך

בנוגע לביקורת שהשמיעו דמוקרטים על פעילות גיוס התרומות והלובי של איפא"ק אמר מנכ"ל השדולה: "במשך השנים תקפו אותנו על היכולת שלנו ועל זכות הקיום שלנו, אבל זה מה שתמיד גרם לנו להגדיל את התמיכה".

עוד אמר קור כי דווקא בתקופה כזו תומכי ישראל חייבים לתת תגובה פוליטית שתהיה לדבריו "גדולה ומוחצת" ו"תגדיר את התנועה לשנים קדימה": "יש אתגרים ויש ימים שנראה שזה קשה, אבל החזון שלנו ליחסי ישראל-ארה"ב הוא קבוע ועל זה אנחנו נלחמים".

בנוגע ליחסים בין המדינות באופן כללי אמר קור: "ישראל תמיד הייתה החברה של אמריקה באזור הבעייתי של המזרח התיכון, אך הידידות היא עמוקה יותר. אמריקה רואה באומה הצעירה של ישראל מדינה שנאבקת להיות יותר צודקת, אומה של בחירות חופשיות, תקשורת וחופש פולחן לאנשים מכל האמונות". לדבריו, מה שמחבר את חברי איפא"ק שמגיעים מכל הדתות ומכל סוגי המוצא האתני הוא הוא "הרצון לחבר בין ישראל וארה"ב".

מגמה מדאיגה

התנהלות המפלגה הדמוקרטית בנושא ישראל שלה באה לידי ביטוי גם בתוך הסדנאות והפאנלים שהתקיימו בכנס. כך למשל, באחד המפגשים בהם נשאל בכיר במפלגה הדמוקרטית על ההערות האנטישמיות הוא השיב: "מתייחסים יותר מדי לשלוש חברות הקונגרס הללו. הן לא מייצגות את המפלגה הדמוקרטית. דיברתי עם הרבה חברים במפלגה והן לא מייצגות את הרוב שמאמין בקשר עם ישראל ורוצה לבנות את המסר של תמיכה בה". הוא הוסיף כי הוא מאמין שאותן חברות קונגרס "לא יכהנו יותר מקדנציה אחת".

משתתף נוסף בפאנל הפעיל במפלגה הדמוקרטית בנבדה אמר: "האנשים האלה לא מייצגים אותנו. חשוב לעשות שיחות כאלה וחשוב לעמוד נגד אנטישמיות, אבל אסור לנפח את הבועה הזאת ליותר ממה שהיא. המצביע הדמוקרטי הממוצע לא מדבר עליהם ולא מכיר אותם בכלל".

למרות התבטאויות דומות והניסיונות מצד חלק מהדמוקרטים בכנס להבדיל בין העמדה האנטי-ישראלית לעמדות המסורתיות של המפלגה, החשש בקרב חלק מפעילי איפא"ק עמם שוחחנו הוא שהגורמים הקיצוניים הללו באופן מיידי על היכולת של אנשים לפעול בצורה חופשית עבור ישראל.

לדבריהם, חוסר היכולת בצמרת המפלגה לגנות התבטאויות אנטישמיות והחרמת הכנס מצד רוב המועמדים לנשיאות מסמנים מגמה מדאיגה מבחינת הכיוון אליו הולך הכוח הפוליטי בוושינגטון, וכבר עכשיו ניתן לזהות חסימה של חקיקה פרו-ישראלית והפיכת הזיהוי עם ישראל לבעייתי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. עומאר ואלכסנדרה הן סוס טרויאני במפלגה הדמוקרטית ובכלל בקונגרס האמריקאי.

  2. הבעיה היא שנתונים להם יותר מידי זמן במה, ואני לא מתכוון לערוצים הליברלים
    אלא – fox news .
    הפחד שלי הוא שיתקפו אותם יותר מידי הרפובליקנים וזה יגרום להעצים את כוחן (לפחות הנראה) של המתנגדות לישראל.
    תראו את מה שעשו לטרמפ -צחקו עליו ותקפו אותו וזה רק הגביר אליו את המשיכה של התומכים.

  3. מזה הסמל של השטן שם למעלה. אז גם היהודים ככה מדורדרים.אמריקה מדורדרת אמריקה מאמינה בשטן זה כמו מגפה שם. אני שומעת המון שירים מאזור הדרום התנכי והם שם כל הזמן מזכירים אותו. דהדוול דהדוול כל הזמן השטן. יש שיר ניפלא חכם מדהים ובתור מושבעת תנכית יש שם תמונה שיצאה מהתנכיות העיברית הניפלאה שלהם. השיר ניקרא לונג ווי פרום. איזה שיר חכם. הוא כאילו אומר את האמת אנחנו רחוקים מהבית הרחק הרחק. מהבית מהרחם של אלוה שכאילו שכח אותנו מהבית שלו. והתמונה אוהו ממש תנכית הנחש הקדמון כולו מבעית זועם מלא אימה.מביט לך בפנים ובין פיתוליו הדגל האמריקאי וכניראה גם שלנו ושל העולם כולו. במשך כל הציוויליזציה היה קיים הזעם של נחש גן עדן תמיד כיכב לאורך ההיסטוריה כולה עד ימינו אבל לא עד כדי כך. הנחש מגן עדן מביט לך במלוא נוראותו. והם שרים על זה ומבינים שהוא נימצא בבית שלהם וכולו זועם. מבינים ויודעים והבינו עם המוח התנכי שלהם.
    אני רואה באזור שלנו בתור חגורת התנך איזה שם ניפלא. הוא רחם ואספקלרייה הכי חשוב בעולם זה האל התנכי שנימצא בו מהי הרחם הזו למה שבנו אלה. יבשת מיוחדת ביפני עצמה. היא ניקראת מיזרח או מיזרח תיכון או הכי ניפלא קדם. קדם קדומה קדימה.
    הנה קראתי את נבואות דניאל ואני מנסה להבין אותם ניראה לי בכמה פרקים הוא מדבר על ימינו אלה. באופן אישי בעד להיתנתק מאמריקה בעיקר מכספה מהגמרא אהרון ברק וכל האליטות כולם שפשעו בנו העם. כהונת בעל אלילית שממאנת לפנות מקום. אם אמריקה כה מדורדרת אז לנו גורל אחר. לא שבנו לחיקוי והיתבוללות. די די להיסתכל עליה כאילו היא אלוהים. להיתנתק וליבנות מערכת יחסים שמחליפה אותה באל התנכי העיברי הנבואי לא הגמרתי. לאהוב אותה בעצמאות. באידיאל יפה נעלה. מזכירים למטה סוס טרויאני כל האליטות בארץ כאלה. על כן הבה ניתחדש נחליף טןתם באחרים נאמנים ישרים מוסריים צנועים כמו אלה בתנך