ניאו-שטעטליזם: המלכודת המגזרית של בנט ופייגלין

הניסון ללכת עם ולהרגיש בלי עליו בנו ראשי 'הימין החדש' ו'זהות' את הקריירה הפוליטית לא מייצג יציאה מהמגזריות, אלא את המגזריות בשיאה

נפתלי בנט ומשה פייגלין | לע"מ

מזה עשרות שנים שגוש הימין ומדינת ישראל מושפעים בצורה דרמטית מהתנהלותו הפוליטית של המגזר הדתי-לאומי. בשל המגזר ונספחיו שמימין לליכוד הופל יצחק שמיר ב-1992 וקמה ממשלת אוסלו, הופל נתניהו ב-1999 והוחלף בממשלת ברק שברחה מלבנון, כמעט ויתרה על כל יו"ש והביאה את האינתיפאדה השנייה, וב-2019 הושלכו לאשפה 256,629 קולות שמנעו הקמת ממשלת ימין יציבה, והציבו את ישראל בפני בחירות חוזרות תקדימיות שיש בהן סיכון גבוה לימין.

מבחינה פוליטית, האחראים הישירים הם שני אנשי המגזר שהביאו לאובדן הקולות הרב ולתוצאות הקשות, אבל בורחים מאחריות וממשיכים במופע הפקרות ראוותני כאילו הנזק שגרמו לא נוגע להם בכלל.

המכנה המשותף שבין משה פייגלין לנפתלי בנט חשוב במיוחד: לשניהם דימוי עצמי של מי שהתגברו על המגזריות, וזאת הסחורה שהם משווקים לקהל בוחריהם. אין להקל ראש בנקודה זו, המבוססת על הכמיהה העזה בקרב אנשי המגזר לזכות בהכרה כלאומיים וחלק מ"כלל ישראל". אבל הכמיהה, מסתבר, הפכה לתסביך.

הסיבה לכך היא שהמגזר הדתי-לאומי חי ופועל בתוך סתירה מובנית: מן הצד האחד חיי בדלנות דתיים-מגזריים המתאפיינים בהתיישבות בשכונות וישובים על טהרת הדת"לים, במוסדות לימוד נפרדים, באפשרות לשירות צבאי נפרד, בנישואים בתוך המגזר ועוד; ומן הצד השני, מדובר במגזר עם מוטיבציית שירות אדירה למדינה הנובעת מתפיסתו הלאומית, שמבדילה אותו מן המגזר החרדי.

על התהום

מנקודת מבטו של המגזר, הוא נאמן הן למורשת הדתית של עם ישראל והן לחובותיו הלאומיות בשל דבקותו בציונות, ועל כן הוא מייצג אידיאל שלם עבור עם ישראל כולו. מנקודת המבט הזאת, הציבור החרדי או הציבור החילוני מייצגים רק חלק מהאידיאל השלם, ועל כן האלטרנטיבות שהם מציעים לעם ישראל פחות טובות.

על פי תפיסה זו, עם השנים בשורת המגזר הייתה צריכה להיות נחלתם של יותר ויותר ישראלים, עד שגבולות המגזריות ייעלמו וההשקפה הדת"לית תאומץ על-ידי המסה הקריטית של היהודים בארץ. אלא שהמציאות לא משתפת פעולה עם היומרה, וצועדת בדיוק לכיוון ההפוך. לצד הערכה ציבורית למגזר, ערכי הציבור הכללי והשקפתו הפוליטית שונות אפילו יותר מבעבר, והדבר בא לידי ביטוי גם בפוליטיקה בה כוחו של המגזר נותר, פחות או יותר, קבוע. עוד בניגוד לעבר, במגרש הפוליטי שמכונה "מימין לליכוד" נותרו למעשה רק מפלגות המגזר בבדידות מזהרת.

בדיוק על התהום הזאת, שבין מגזר בדלני עם השקפות לאומיות לבין המציאות הכולאת אותו בגבולות הפוליטיקה המגזרית, נבנתה הקריירה הפוליטית של בנט ופייגלין, שני פוליטיקאים בינוניים למדי עם הישגים שרחוקים מלהרשים ברמה הלאומית, ואפילו ברמה הפנים-מגזרית.

התהום שבין חזון המגזר למציאות הישראלית הביאה לידי מועקה ולתגובות שונות ומשונות. אחת העיקריות בהן היא העלייה בכוחו של האגף החרד"לי, שמעמיק את אחיזתו בחלק הדתי של המושג דת"לי. תגובה נוספת היא יציאה מהמגזר וויתור על החזון לטובת הצטרפות לכלל ישראל במפלגות לאומיות, ולבסוף, כאמור, ישנה תופעת פייגלין ובנט, שמציעים לבני המגזר ללכת עם ולהרגיש בלי. להיות מגזריים בפועל, ולאומיים בתיאוריה.

מבשורה לתסביך

בנט ופייגלין טוענים שהם אלו שיממשו את המשימה המקורית וההיסטורית של המגזר, קרי הכרה כללית בצדקת דרכו. עד כמה זה חשוב להם? הנה כך למשל ניסח פייגלין את הדברים בסגנונו המוגזם והמוכר רק לפני ימים אחדים: "אין לנו כוונה להתחבר עם מפלגות מגזריות כי זה סותר את כל הבשורה שנפתחת אל עם ישראל". ואילו בנט החל לדבר בסגנון לייטי מוכר: "יהדות מקרבת" ו"אחדות בישראל", מתוך הנחה שרווחת במגזר (אך מופרכת במציאות), שהוא יכול לשמש "גשר" לכלל ישראל, כי הוא לא מפחיד את החילונים כמו החרדים.

מוטי קרפל | צילום מסך

נקודה חשובה נוספת המקשרת בין השניים הוא מוטי קרפל, שב-2003 פרסם את ספרו 'המהפכה האמונית'. המסר המשיחי של קרפל היה חלק מרכזי במסע של פייגלין בליכוד, ולאחר כישלונו עבר קרפל לתמיכה בבנט, כמי שממשיך את הבשורה האמונית לפיה בכל ישראלי יש דת"לי מודחק. כיום נראה שקרפל מקדם את הבלוק הפוליטי המגזרי, אבל הרעיון הוא אותו רעיון.

במידה רבה קרפל הוא האיש שאחראי להפיכת התסביך המגזרי לבסיס ליצירת האשליה שהמגזר כבר על סף מימוש הכמיהה שלו בפוליטיקה. כך כתב לפני ימים אחדים: "אני מאמין כבר כמעט ארבעים שנה שעם ישראל מחכה לציונות הדתית. וארבעים שנה, כולם יודעים, זה בדיוק הזמן הדרוש שדברים כאלה יקרו" – והנה, אבי הפוליטיקה של המגזריות החדשה מנסח במדויק את טענתי.

כמובן, הגמל לא רואה את דבשתו. פייגלין, בנט וקרפל חושבים שהם נושאים בשורה מגזרית לכלל ישראל, אבל האמת הפוכה לגמרי. הם מספרים למצביעיהם המגזריים שהם בעצם לאומיים טהורים, והנה עם ישראל ממש עוד רגע מכיר בעליונותו האידיאית של המגזר אך בסיכומו של דבר, בנט ופייגלין לא מייצגים את היציאה מהמגזריות אלא את המגזריות בשיאה, והם הפכו את התסביך המגזרי המובהק לקרקע עליה בנו את הקריירות הפוליטיות שלהם.

ניאו-שטעטליזם

תרבות השטעטל היא שם כולל לאופי החיים הגלותי של העם היהודי, המתאפיין בהיותו קהילה דתית סגורה בחברה של גויים, קהילה שצריכה לעשות את מה שנדרש כדי לשרוד בתרבות הזרה. הקמתה של מדינת ישראל הציבה אתגר לתרבות הזאת: האם העם היהודי יכול לפעול כקהילה מדינית מלאה, על כל מה שחיים מדיניים מלאים דורשים מבחינה לאומית, או שהבדלנות הדתית שאפיינה אותו בגלות, תציב מכשולים קשים מדי על דרכו? החרדים הם ביטוי מובהק למגזר שחי בתרבות השטעטל גם בתוך מדינת ישראל בימינו, ובמידה רבה, ההשקפה הדת"לית ביקשה להימנע בדיוק מזה. אך האם הצליחה?

התשובה היא שרק באופן חלקי, זאת בשל העובדה שכדי לשרוד היא נזקקת להסתמכות על משאבי המדינה כדי לקיים אורח חיים בדלני מלא. אפילו בשירות הצבאי, שעליו גאוות המגזר ובצדק, דאגה הציונות הדתית לקיים מסגרת נפרדת ומזוהה פוליטית, קטגוריה שאף מדינה בימינו לא יכולה לאפשר.

האם פייגלין ובנט עמדו באתגר? המצע של פייגלין, למשל, הוא תערובת בלתי עקבית בעליל של ליברטריאניזם כלכלי עם רדיקליזם אנטי-ליברלי בתחומים אחרים, במה שנראה כניסיון לרבע את המעגל של התסביך. בנט, אדם טכני יותר, רוקח תערובת אחרת של יהדות "בדרכי נועם" יחד עם עמדות שגרתיות בתחומים אחרים. גם פייגלין וגם בנט בחרו להמשיך לעסוק בשאלות אינסופיות של זהות ויהדות שהיו מתאימות יותר לגלות, במקום במדיניות רצינית של מדינה ריבונית ומודרנית. גישה זו לא מבשרת על יציאה מהתסביך המגזרי, אלא מנציחה אותו.

בזמן שבליכוד נבחר חובש כיפה במקום הראשון בפריימריז וברשימת חברי הכנסת של מפלגות רבות מככבים עוד מספר לא קטן של דתיים, יש מי שרוצים להחזיר את הכיפה לשטעטל, כאילו הייתה מטרתם לשמור על התסביך במקום לפתור אותו. הניאו-שטעטליזם הוריד לטמיון יותר מרבע מיליון קולות, מנע הקמת ממשלת ימין יציבה, גרר אותנו לבחירות חוזרות ומזיקות, ועלול להביא לעלייתה של ממשלת שמאל. האם לא הגיע הזמן שהמגזר יתגבר על התסביך?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

48 תגובות למאמר

  1. אוויש כמה שטויות
    אולי אפשר להיות יותר דמוקרטים ולהוריד את אחוז החסימה לשני מנדטים ככה ניתן יהיה להרכיב קואליציה בקלות וכך גם מפלגות קטנות לא יוכלו לסחוט מפלגות גדולות כי יש להן מתחרות.

  2. צריך להיות גילוי נאות שהכותב ביביסט ; )

    לענייננו, כמה ממועמדי מפלגת זהות (של פייגלין) מהמגזר? אז אחרי פייגלין יש את גלעד אלפר כלכלן, רונית דרור למיתון נזקי הפמיניזם, ליבי מולד אקס עלה ירוק – כולם חילונים (נראה לי גם תל אביבים)

    אתה צודק בהבחנה, שניהם פונים לכלל הציבור, זה לא אומר שהם מוגבלים למגזר. אני בעצמי הצבעתי ליכוד כל חיי עד לבחירות האחרונות שבהן הצבעתי זהות

    1. לצערנו איפרגן איבד את זה, אמנם נכון שיש אשמה מסוימת בנפילת ממשלות ימין למפלגות המגזר, אך ההתעלמות מכל אחריות של הליכוד היא לא רצינית, כמובן שאת הביביסט המושבע זה לא מטריד.
      הרעיונות של זהות הם כל כך לא מגזריים והראיה, שמשני צידי המתרס הפוליטי(מימין בעיקר הליכוד) חוששים מהם ומנסים להציגם כמפלגת נישה תמהונית ומגזרית

    2. פייגלין עובד בשביל השמאל ולכן הוא לא חתם על הסכם עודפים עם אף מפלגת ימין: המטרה שלו היתה לבזבז כמה שיותר קולות לליכוד ולאיחוד מפלגות הימין. מפלגת "זהות" של פייגלין היא ההפך משמה – מפלגה ללא זהות, כמו המפלגה של אורלי לוי, ולכן – אם המפלגות האלה היו עוברות את אחוז החסימה הן היו חוברות למפלגה הכי גדולה שאין לה זהות – כחול-לבן של בני שוואנץ, יהיר לפיד, בוגי העגלון וגבי "כתם נפט" אשכנזי. האם זה מקרה שגם "זהות" וגם "גשר" לא חתמו הסכמי עודפים? כנראה שלא – שתיהן פעלו למען מטרה עיקרית אחת: לשאוב אליהן הצבעות של אידיוטים שימושיים מהימין כדי לבזבז את קולותיהם.

    3. לפייגלין יש סיבה טובה לא להתנהל ככה.
      נתניהו מראה שוב ושוב שהוא לוקח את הבית היהודי ושות׳ כברורים מאליהם. ומה הפלא?
      אלה מפלגות שמתחייבות לתמיכה ללא תנאים ולוקחים כל תיק שיופל עליהם(איך סמוטריץ׳ הסכים לקחת את כאב הראש שנקרא שדה דב כשהוא יכול לתת לבוחרים שלו הרבה יותר במשרד ביטחון הפנים או התיירות?) וראינו אצל בנט ואריאלכמ שווה איום פרישה(כלי חיוני לחברי קורליציה קטנים).
      פייגלין מבין שהימין חייב להראות שרירים מול הליכוד.

    4. הסכם עודפים לא חותמים בשביל לעשות טובה לליכוד או בשביל שביבי יהיה מבסוט ש"לא עושים לו שרירים, – הסכם עודפים עושים בכדי לשמור על האינטרס של המחנה הלאומי כולו, שהוא מיצוי קולות הבוחרים הימניים. מי שמעוניין לפגוע באינטרס של המחנה הלאומי, אינו חותם הסכם עודפים עם אחת ממפלגות המחנה הלאומי (לאו דווקא הליכוד, שהרי פייגלין יכול היה לחתום הסכם כזה עם איחוד מפלגות הימין). חיזוק לכוונות האלה שלו מספקת לנו התקשורת, זו שמלטפת אותו ומפרגנת לו – בניגוד גמור להתנהלותה מול נציגים פוליטיים ימניים אמיתיים ובעיקר כאלה ששואפים להגביר את אחיזתנו ביהודה ושומרון.

  3. המפלגה הרפובליקנית הישראלית קום תקום. איחוד של רב סיעות בימין יחד מעבר חרדים ויוצאי עלייה , בתוספת פרמיה של שהמפלגה הגדולה בכנסת תקבל תוספת של 20 מושבים צריך לגרום שהימין יוכל להחזיק ממשלה 4 שנים עד תום הכהונה!

  4. הנסיון לשכנע את כולם שצריך להצביע רק לנתניהו הוא פתאטי בצורה שאינה ניתנת לשיעור.
    למען הגילוי הנאות:
    1. אני חבר מרכז ליכוד (אתם לא חייבים להאמין לי, זה ממש לא אכפת לי אם אתם מאמינים לי או לא)
    2.לא קראתי את המאמר, מגיב רק לכותרת ולכותרת המשנה

    1. אתה חבר מרכז הליכוד כמו שאני יו"ר אגודת ידידי דאעש הגיב:

      "זהות" זה "שלום עכשיו" הפוך: מצביעים פייגלין וב-17 בספטמבר בשעה 11 וחצי בבוקר האליטה נופלת, בשעה 12 וחצי יצומצם מספר משרדי הממשלה ל-4 וחצי, בשעה 2 וחצי צה"ל משתלט על כל שטחי יו"ש ועזה ונותן אולטימטום קצר לכל הפלשתינים, כדי שעד שעה 6 וחצי אפשר יהיה להתחיל את "המלחמה בתאונות הדרכים".
      המצב הבסיסי של מדינת ישראל לא קשור לזהות ראש הממשלה או הרמטכ"ל שלה, וכדאי להיזהר מאלה שמנסים למכור לציבור פתרונות קסם: מצד אחד אי אפשר לבצע טרנספר המוני של ערבים ומצד שני ויתור על יהודה ושומרון יגביר את היכולת שלהם לרצוח יהודים. אפשר להיאבק בטרור, לקצץ מדי פעם את ראשי הטרור, אבל המדינה הזאת תיאלץ להמשיך לחיות על חרבה גם אם משה פייגלין יהיה ראש הממשלה ואיתמר בן גביר הרמטכ"ל.
      היזהרו מאלה שמבטיחים לפתור את כל בעיותיה של מדינת ישראל בכמה צעדים פשוטים ומהירים. אנשים כאלה גם מסוגלים למכור לכם במחיר מופקע את הפיתרון ל"בעיית העוני בעולם" או את התרופה ל"בעיית המחלות של בני האדם".

  5. ולכן יפה עשה ראש הממשלה שרצה להקים ממשלה עם מפלגת העבודה (אבי גבאי, איציק שמולי, סתיו שפיר) ולשים את אנשי השטייטעל בפינה.
    ראש הממשלה כבר גילה בעבר אחריות לאומית כשהעדיף בממשלתו את אהוד ברק כשר הביטחון (עם עוד ארבעה שרים ממפלגת העבודה), ציפי לבני כשרת המשפטים וגם את שלי יחימוביץ' הוא רצה כשרת האוצר.
    עוד לפני כן ב-2005 כשאנשי השטייטעל פרשו מהממשלה וחזרו למגזרם, נשאר נתניהו בממשלת שרון עם מפלגת העבודה ותמך בהתנתקות שהיא ללא ספק מדיניות רצינית של מדינה ריבונית ומודרנית.

  6. ואולי מי שהוריד רבע מיליון קולות לטמיון הוא הליכוד, שנחוש להעלים כל תחרות מימין ומעלה את אחוז החסימה עוד ועוד לשם כך.

    1. בענין העלאת אחוז החבימה יש לאמר תודה לליברמן המאוס ולא לליכוד.

  7. משה איפרגן הוא חבר מרכז הליכוד ועושה תעמולה לליכוד על חשבון המפלגות מימין. כל כך שקוף וזול.

  8. הביטוי במאמר "עמדות שיגרתיות" מכוון כנראה לעמדות ימניות הנשמעות מהליכוד ואינן בלעדיות לבנט ופייגלין.
    ההבדל הוא בין האומר ועושה ומקיים לבין האומר וממסמס ולא מקיים, קרי נתניהו והליכוד תחתיו.
    נתניהו לא מאפשר לליכוד לממש את מדיניותו המוצהרת הימנית.
    על כן דרושה מסגרת חדשה שאינה תחת נתניהו ואינה תחת רבנים אלא הנבחרים הם המנהיגים בפועל ואינם נתונים לגחמות של רבנים או של נתניהו.

    1. לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את נתניהו, והכי טוב – תתחזו לאנשי ימין כשאתם מטקבקים, כדי שהימנים הטיפשים לא יבינו שאתם פועלים מטעמנו. תפקידכם הוא לדחוף מצביעי ימין להצביע למשה פייגלין, ברוך מרזל ואיתמר בן גביר – כולם חיילים נאמנים שלנו שיעזרו לנו לחזור לשלטון ולבצע את הסכם אוסלו 2 ואת מהלך ההתנתקות 3. כדי להשתלט על המדינה אנחנו לא צריכים רוב בכנסת, מספיק לנו אם נקטין את הליכוד. בלי ליכוד גדול נוכל לעשות הפרד ומשול במפלגות הימין הקטנות ולקנות פוליטיקאים תמורת ג'ובים, כמו שהיה עם חברי תנועת "צומת" אלכס גולדפרב וגונן שגב, שעזרו לנו יפה כל כך להעביר את הסכם אוסלו.

  9. כתבה לא רצינית מלאה תיאורים מרחשי ליבו של הכותב, טעון שיפור !! מידה מה נסגר איתכם כל מה שאתם יודעים זה להעתיק כתבות מ national review ?

  10. משה איפרגן

    רבת שבעה לה נפשנו
    מהדרשות הנדושות שלך.

    הימין החדש לא עבר
    בכי דמעות התנין
    של בנימין נתניהו
    ראש הממשלה שלנו.

    הגעבאלד המבהיל שלו
    שהנה הנה השמאל לוקח
    הביא בוחרים
    אוהבי עמם וארצם
    שהעדיפו את בנט/שקד
    להחלץ להציל את הבית.

    הבכיינות הצליחה יותר מדי
    ולמרבה האירוניה
    יש לה חלק נכבד
    בזה שנתניהו עדיין
    לא ראש הממשלה.

    אפשר ורצוי לאהוב
    את נתניהו,
    נכון לאהוב את האמת, יותר.שלום

  11. כתבה אכזבה. מלאה בדיעות אישיות במסווה של מידע אובייקטיבי. ואפילו מילה אחת בסגנון "גילוי נאות: הכותב הינו פעיל ליכוד"…

    דוגמא לדיעה אישית שמושחלת "כדרך אגב":

    ציטוט: "בנט ופייגלין, שני פוליטיקאים בינוניים למדי עם הישגים שרחוקים מלהרשים ברמה הלאומית"

    האמנם? איפה הוכחה? השוואה מלומדת? כלום. דיעה אישית בלבד. כמובן גם הפוכה למציאות. בנט ושקד היו השרים הכי פעילים ויעילים שהיו לציבור הדתי לאומי, עם רשימה ארוכה של הישיגים יוצאי דופן. פיסקת ההתגברות, איזון הוועדה למינוי שופטים, הפלת מונופול נשר ופתיחת שוק המלט לייבוא, הורדת כמות ילדים בכיתות יסודי מ 40 ל 32, סייעת שניה בגני ילדים, מהפך העצמאים, ועוד ועוד…

    רוצים עוד? הנה:

    "בנט, אדם טכני יותר, רוקח תערובת אחרת של יהדות “בדרכי נועם” יחד עם עמדות שגרתיות בתחומים אחרים"

    האמנם? לא הבאת שום עובדה שום הוכחה, כלום. איפה אתה רואה אצל בנט משהו שאיננו בדרכי נעם? שסותר דרכי נעם?

    תביא בדל הוכחה לדבריך. או – אל תגיד אותם, לפחות ללא כוכבית ליד: "גילוי נאות: הכותב מביע דיעה אישית של פעיל במפלגה המתחרה, ואין לו שום ראיות לתחושותיו האישיות"

    1. מהי תרומתו של שר החינוך בנט?
      מינוי לתפקיד מנכ"ל משרד החינוך של שמואל אבוהב איש המחנ"צ (המשבח את שרת החינוך של מרצ שולמית אלוני על תורת זכויות האדם והאזרח שקידמה); מינוי של מועצה להשכלה גבוהה המסרבת לאפשר לחרדים ולדתיים ללמוד תארים אקדמיים במסגרות מגדריות נפרדות; מינוי של חברת מרצ פרופ' חביבה פדיה למועצה להשכלה גבוהה; הכנסת ספר לימוד חדש באזרחות שמאמץ תפיסות יסוד של השמאל ומקבע את העמדות האלה למשך שנים.

      https://rotter.net/forum/scoops1/389753.shtml

      https://www.davar1.co.il/47011/

      https://conspil.com/2017/10/whoareyoubenedictus/

      מהי תרומתה של שרת המשפטים שקד?
      בג"ץ חזק מתמיד, אין פסקת התגברות, אין גירוש מסתנן אחד, אין הוצאה מחוץ לחוק של עמותות טרור, אין פיצול של תפקיד היועץ המשפטי לממשלה אלא חיזוק מעמדו והקניית הסמכות למנות אותו לפקידי המדינה ולא לממשלה. יש רק מינוי של השופט גרוסקופף שתמך בהחלטה לחייב את המדינה להעניק לאנשי חמאס טיפול רפואי במזרח ירושלים בלי להתנות זאת בהחזרת גופותיהם של חיילינו שנפלו ב"צוק איתן". ויש שני שופטים חובשי כיפה (סולברג ומינץ) שהכפילו את עונשו של חייל מג"ב שיירה כדור במתפרע כאשר לא ידע כי הכדור אמיתי. יש מינוי של נפתלי שילה האקטיביסטי-פמיניסטי לשופט מחוזי בתל אביב. ויש שינוי סעיפים בחוק יסוד הממשלה למען צמצום סמכויותיהם של ראש הממשלה, השרים וחברי הכנסת.
      אז למה התקשורת כל הזמן מספרת לנו שבנט ושקד הם ימניים?
      כדי לעזור להם לקדם את מדיניות השמאל בקולות של מצביעי ימין.

      https://rotter.net/forum/scoops1/530199.shtml

      https://www.news1.co.il/Archive/002-D-118475-00.html

      https://www.news1.co.il/uploadimages/NEWSY18-15102565288544.jpg

  12. איפרגן צודק.
    הימין (ימינה מהליכוד) מתפורר. כל פירור יקבל 3 מנדטים. ובסה"כ 0 גדול.
    גנץ ימלוך בראש הסמול, ואסונות יפלו על ראשנו.
    הכל בגלל כמה ימנים משיחיים שמהמרים על גורלנו .

  13. על דבר אחד לא ניתן להתווכח וזה ליבת המאמר, שמר בנט ופייגלין שוגים באשליות ומנסים לשכנע את עצמם ואת הציבור שיש להם בשורה חוץ מגזרית כאשר בפועל המצביעים שלהם הם מתוך המגזר לגבי בנט זה ברור ולגבי פייגלין מתוך התמיכה המעטה שקיבל בכלל כ 50% הם מתוך המגזר,
    הכותב נגע בנקודה מעניינת מאד שהבשורה הציונית דתית לא קנתה שביתה בעם והם נשארו פחות או יותר באותו כח פוליטי כמו שהיו לפני 30 ו40 שנה..

  14. מפלט חדש נמצא למנוולים ורפיי השכל : האשמה "בביביזם", וכמו מיפלטים אחרים זה פוטר אותם מכל מאמץ מחשבתי והתייחסות עניינית.
    מאמר ראוי בהחלט והוא נוגע באמת בשאיפה/תסביך שיש אצל הרבה דלי"ם ובנט ופייגלין מייצגים את זה לצאת החוצה מהמגזר כאשר בפועל זה לא קורה.

    צרמה לי במיוחד הקביעה של הכותב שעיסוק בסוגיית זהות ויהדות הוא עיסוק ששייך לגלות.. סוגיית הזהות הלאומית הוא עיסוק תמידי ומתחייב לכל קבוצה חפצת חיים, ישנה איזה יבשת שלמה שהפסיקה להתעסק בסוגיית הזהות שלה ואיבדה את זהותה כנראה לנצח.

    1. חבר'ה נפלתם על הראש. בנט, פייגלין?! הפישרים האלה?! הם יגידו לנו מה זה ימין אמיתי? מספיק עם ההתנשאות הזו של המיגזריסטים. נתניהו מנהיג יעיל ופרגמטי ששומר על ארץ ישראל כפי שכל האימפולסיביים האלה מהמגזר בחיים לא ישמרו. רק נתניהו יודע ללהטט ולשמור על ארץ ישראל כפי שהוא שומר. בנט ופייגלין בטפשותם הם אלו שיביאו עלינו נסיגות. רק נתניהו! למען שלמות הארץ. רוצים להשפיע? התפקדו לליכוד ועזבו את המפלגות הקיקיוניות שלכם. האדה על שרה ויחסה לבנט זה הכל שטויות. בנט מפחד מהמתפקדים, לא משרה

  15. מי שמרומם את הגלות עד השמים זה הליכוד וביבי. עשרות שנים הם שולטים והתוצאה הכחדת המילה לאומי פיסול אנשים לצלמים וגלמים העלאת קרנם של אהרון ברק והמימסד הרבני גמרתי הגלותי אל מעבר לשמי שמים. כבר עשרות שנים הליכוד צועק כמה הוא אנטי לאומי. בעשרות שנות שילטונו היה יכול להביא מהפכה אדירה ניפלאה לאומית. בפועל היכחיד והישמיד את המילה לאומי. היום הפילוסופיה הרדיקלית של אהרון ברק שולטת בכל חור. כהונה אנטי לאומית נוסח גורג סורוס. שהביאה עלינו את עגל הזהב האיום ונורא , בן המאה 21 . כהונה לסוגיה פושטת רגל. אבל הודות לליכוד הם ממשיכים לנהל לנו את המדינה ללא עוררין. לאומי כמוני למשל ששואף להיתחדשות למהפכה לאומית, מביט ביאוש ומדוכא. בתור מיזרחית אני משווה את עדות המיזרח שבאו מערב -קסומים וניפלאים וכל כך לאומיים .כולם הלכו לצבא כולם עבדו .ישרים והגונים ומוסריים ולאומיים. כל זה הושמד נעלם. צריך דחוף ביסמארק שישים סוף לאנטי לאומי הזה והגלותי כל כך. מנהיג שישחרר אותנו מהכהונה הגלותית לסוגיה ויעלה אותנו אל מטריקס הנבואה. היום ישראל כולה ישום אפליקציה של אהרון ברק מדינת כל אזרחיה גלותית להחריד. נתנה לזרים להיכנס ולישלוט וגם האליטות עצמם זרות מבעיתות ומוזרות. הזומביות התיכנות וההינדוס הם אלה ששולטים. הפכו את העם לרובוטי זומבי. כמו מנהיגיו המועלים ורודפי הבצע. כאילו אין לנו מה לבשר. כאילו בשביל זה באנו. הזיוף והפיקציה והוירטואליה זה מה ששולט. כל האליטות מתוכנתות על ידי זרים וזרות. הטראנסהומניזם הינדוס בכל תחומי החיים. שלקח את נישמת אפנו , ומרצע אותנו בשבבים באופל ופשע מאורגן . בכל תחומי החיים. העם חייב לקום ולסלק את כל האליטות להחליפם כדי שתהיה לנו תיקווה ואופק מבטיח ..

  16. עמד על כמה נקודות מעניינות, אבל נדמה שגם איפרגן לא רואה את דבשתו – האשמת כולם, רק לא מילת ביקורת על הליכוד ועל נתניהו והתנהלותם המזגזגת מבחינה לאומית והמביכה מבחינה פוליטית. הוא גם לא מתייחס כלל לחוסר העקביות האידאולוגי של הליכוד ועל ההיגררות המתמדת אחרי הגחמות התרבותיות ההרסניות המיובאות מאירופה הגוססת. אמת, גם הייצוג הפוליטי הדתל"י , בעיקר מתחילת עידן בנט, טשטש את המימד האמוני שלו למען נחמדות שטוחה, אבל הפתרון אינו בהעלמותו אלא בייצוב מחודש של דרכו. רק מתוך כך יצמח שיתוף פעולה פורה עם זרמים אידיאולוגים אחרים.

  17. אני מוחה בכנוי הציונים דתיים כ"מגזר". ובכל אופן אנחנו "מגזר" בדיוק כמו ה"מגזר החילוני".
    מה פתאום אנחנו חיים חיי בדלנות? אנחנו הרי בצבא ביחד, בעבודה ביחד, באוניברסיטה ביחד. ולרוב גם בבנין ביחד. בתיאטרון ובקונצרטים יש ייצוג מכובד מאד באולם של כיפות סרוגות. איפה הבדלנות איפה?

    נכון יש דתיים שנוח להם לגור עם דתיים אך גם חילונים רבים לא יתנו לדתיים להתנחל בשכונות שלהם למה הם לא "]מגזר סגור ומתבדל"

    דבר אחר הוא מפלגת בחירות. מפלגות נוצרות סביב אידיאולוגיה מסוימת כל דיכפין יתי ויבחר. כל מפלגה היא מגזר. לעשות מישמש אידיאולוגי מטושטש (בנט, ופייגלין) כדי למשוך קולות מבולבלים לא צלח,

  18. שיהיה לגמרי ברור – בנט ושקד הם האשמים בכשלון של הימין להקים את הממשלה הבאה. רק בגלל ההתפרקות המופקרת שלהם נגיע לשם.
    ככה זה בימין בגללם זכה רבין בבחירות ויצא למסע אוסלו.

  19. אינני חסידה של ביבי
    אבל להשתמש בביטוי "שתה" מעליב את הבוחר המצוי
    ההנחה היא שאנשים בוחרים לפי שיקול דעתם, ובכל מקרה לכך צריך לחנך אותם (למרות עבודת היחצ"נים למיניהם, שחושבים שהם שולטים לנו על המוח) ואף אחד לא "שותה" אותם.

  20. להגיד על בנט "בינוני" זו בדיחה. הלוואי עלינו "בינוניות" כזו בכל הכנסת. ולעניין עצמו, בנט הוא איש מעשה והשפעתו ניכרת בכל תחום שנגע בו. חסרונו בכיפה שעל ראשו ובכך שבישראל 2019 עדיין ישנן דעות קדומות שמונעות מחובש כיפה לייצג אחרים, מה שלא נכון הפוך.

  21. אני קורא את התגובות ומתקשה להאמין ! המשפט החשוב בכתבה הוא בנט ופייגלין איבדו 256,629 קולות התומכים בממשלה ימנית. המגיב יוני מציע להקטין עתה את אחוז החסימה כחודשיים לפני הבחירות. מגיבים אחרים לא יותר חכמים ממנו. אם תשליכו לפח אפילו קול אחד , הלך עליכם !
    מפעל ההתיישבות ביו"ש הוא הדבק המחבר. תדבקו לזה, היתר זה משני!

  22. להערכתי,

    בישראל דהיום קיים מעבר "אליטות" בין האליטה הישנה והפריביליגית שזכתה בשנות ה- 50-60 להשכלה טובה, משרות ותקשורת מלטפת החבורה הזאת מורכבת מאנשים כמו אהוד ברק, אהוד אולמרט, ציפי ליבני, דן מרידור, בניימין נתניהו ובני בגין.

    אלו האנשים שנולדו את מדינת ישראל של שנות ה- 50-60 והיו ילדים של השכבה הפריבילגית שקבלו מדינה מסודרת פחות או יותר. דור הוריהם שהחזיק בהגה השלטון הכיר את השואה או המאבקים בערבים טרם קום המדינה. אנשים כמו גולדה מאיר, יצחק שמיר ויגאל אלון ודומיהם – שמבחינתם צריך לעשות את אשר צריך לעשות גם במחיר של דם, יזע ודמעות.

    השלטון התחלף ב- 1977 אבל הפקידות הבכירה במשרד החוץ הכילה אנשים כמו יוסי ביילין או אלון ליאל ומעניין כיצד הם יצגו את הממשלה במדיניות שאמורה היתה להתחלף.

    צד חזק של האליטה הישנה הוא שופטי בג"ץ והפרקליטות שהם הגוף החזק במדינה להבנתי. כמי שהכיר אישית את רפאל איתן וכמי שהוריו בצפון הארץ עבדו פיזית עם רפאל איתן – אני יכול לאמר לכם שאם כנגד רפאל איתן הוגש כתב אישום על שחיתות – להערכתי מדובר בתפירת תיק – הבן אדם הכל אבל לא מושחת או מייחס איזושהי חשיבות לכסף – מי שהגיש את כתה האישום הזה – הזוי – רפאל איתן נוקה בביהמ"ש מחוסר אשמה.

    בניימין נתניהו אמר מפורשות שהוא יגן על ביה"ש העליון – זה שהתערב בגירוש של רבין של מחבלים ללבנון והורה להשיבם – אני לא מכיר הרבה בתי משפט בעולם הדמוקרטי שכך פעלו כנגד הממשלה בזמן מלחמה למי ששכח ההנהגה של המגורשים בשנות ה-90 דאגו שאוטובוסים בישראל יתפוצצו על יושביהם ברמה יומית או תוך יומית. ביהמ"ש פעל כנגד עמדת הממשלה בניסויונה להשים במעצר הגנתי פולשים ללא רשות למדינה – הפולשים הללו עברר גבול ממצרים לפיכך לפי כל דין אין עסקינן בפליטים. ביהמ"ש פעל להזזת גדרות בטחון כשברור שתוואי גדר ההפרדה בסכוי גבוה תשמש קו גבול עתידי.

    ב- 10 השנים האחרונות באופן רצוף רוה"מ הוא בניימין נתניהן ובימיו לא רוסן ביהמ"ש, לא שונה המנגנון לבחירת שופטים על מנת לתת רב לדעת הצבור הרחב דרך נציגהם. בימין מחירי הדירות עלו ב- 130% המרכז הארץ ועד ל- 300% בפריפריה – כל מי שמכיר משפחה שעוזבת לחו"ל זה אובדן אדיר לעם היהודי ולכל אלו אחראי בנימין נתניהו. כמו שאמר לי חבר שלקח את שלושת ילדיו לגולה – השכר דומה אבל דירה קניתי אחרי 3 שנות עבודה וללא 30 שנות משכנתא.

    ועל כן, להבנתי, בלי קשר לתיקים שמעל ראשו של נתניהו – נתניהו צריך ללכת על מנת להותיר אפשרות לבני דור ה- 1970 ואילך להתקדם.

    איילת שקד, בנט, פייגליו, בן גביר, הרב פרץ וכל האנשים סביבם צריכים להתאחד לכדי גוש של 12-15 מנדטים על מנת לתת סכוי לטפל בבג"ץ בשלב ראשון. הייתי בודק אפשרות להציב את איילת שקד ויריב לווין וסמוטריץ כשרי משפטים וסגן שר המשפטים עם רוטציה – קרי אחד\ת יהיה יו"ר וועדת חוקה, אחד\ת סגן שר המשפטים, ואחד\ת שר המשפטים והשלושה הללו יזזו בכל חודש בין יו"ר הוועדה, סגן השר והשר ברוטציה.
    הייתי משנה כשלב ראשון את המנגנון לבחירת שופטים ומוציא ממנה את השופטים כולם וכן את לשכת עו"ד. כנסת ישראל + הממשלה ימנו את שופטי העליון והמחוזי ואת נשיאי בהימ"ש וסגניהם. ללא אמון הכנסת – שופט לא יוכל להמשיך בתפקידו.

    כמו כן, הייתי מפרק את תפקיד היועץ המשפטי לתובע ממשלתי ויועץ כמשרת אמון את של שר המשפטים. יועץ משפטי לכנסת כמשרת אמון של יו"ר הכנסת – ללא כל הסבר יו"ר הכנסת ושר המשפטים רשאיים לסיים את כהונתם של היועצים בהתראה של שבוע מראש בשכר ועד חודש מראש למי שמחזיק בתפקיד למעלה משנתיים.

    ראשי הפרקליטות – משרת אמון של שר המשפטים ללא כל הסבר הנ"ל צריך להיות רשאי לשלוח אותם הביתה מעכשיו לעכשיו.

    יועץ משפטי לדורותיו שלא הגן על המדינה בבג"ץ יש לשלול ממנו פנסיה שמעבר ל- 6000 ש"ח בחודש רטרואקטיבית.

    טפלו בבג"ץ ובפרקליטות ומדינת ישראל תהפוך בזמן קצר למדינה שנפלא לחיות בה – זו דעתי.
    ועל מנת ליישם זאת הימין דרוש באחוד שיביא 12-15 מנדטים. רוצו כרשימת ריץ-רץ או אחד שאתם רוצים אבל לא יותר ממפלגה אחת מאוחדת.

    1. באמת לא אכפת לכם בשמאל אם מישהו אחר יעמוד בראש הליכוד והבעיה שלכם היא רק עם נתניהו? השמאל הולך בכל הכוח על הראש של נתניהו, כי יודעים שם שאף מנהיג אחר לא יהיה נמרץ ונועז כמו נתניהו ושכל מנהיג ימין אחר השמאל יוכל להפיל או לגרור לצד שמאל בקלי קלות, כמו שהשמאל עשה לציפי לבני, דן מרידור, רוני מילוא ובני בגין. להגיד "נחליף את ביבי בגדעון סער או באיילת שקד והכל ימשיך אותו דבר" או "אנחנו לא נגד הימין ולא נגד ביבי אלא רק נגד מנהיגים ותיקים שלא מפנים את הכיסא לטובת בני דור ה-1970 ואילך" – זה היתממות של נחשים ארסיים. בשביל כנופיית 'רק לא ביבי' גם חתולה בחצאית יותר טובה מנתניהו. הם לא יכולים לנצח אותו ולשבור את עוז רוחו ונחישותו ולכן הם ממליצים לאנשי הימין לבחור סער / שקד / פייגלין – דחלילים שלהם שמלכתחילה נעמדים דום לפקודת השמאל.

    2. לעייצס גיבר,

      אני לא מציע כי נתניהו יסיים את תפקידו בגלל גיל, נהפוכוהו.

      נתניהו,

      להבנתי,

      הוא חלק מהאליטה הכלכלית-פריבילגית של ישראל.

      בימיו, שטחי C ביו"ש נחטפים מידינו בשיטת עוד דונם ועוד עז.

      נתניהו אמר מפורשות שיגן על ביהמ"ש העליון כשברור שדרוש שנוי.

      נתניהו, לא מנע עלייה חדה במחירי הדירות (בים 130% עליה במרכז ל- 300-400% בפריפריה) וטובי בנינו עוברים לגולה.

      הצבעת על מי יחליף אותו ואולי שורש הבעיה שהוא לא טיפח דור המשך וכל מי שיכול היה לאיים פוטנציאלית הודח? תסתכל על ה- 20 השנים האחרונות הלכוד לא מסוגל לגדל את דור המנהיגים הבא ואולי כי נתניהו קיפד את ראשם?

      על כן, נתניהו צריך ללכת וכותב לך זאת איש ימין בדעותיו.

    3. לאדון "נו באמת" שלנו,
      אספת כאן (במכוון?) שניים וחצי עניינים שבהם נתניהו עוד לא הספיק להטביע את חותמו, כדי להשכיח מאיתנו את מאות העניינים שבהם הוא הקפיץ את המדינה הזאת מעל לכל דמיון:
      הכלכלה בצמיחה אדירה, האבטלה בשפל, יחסי החוץ של ישראל בעולם בפריחה, התיירות מזנקת. יש שמיים פתוחים, דירוג אשראי גבוה, תחבורה ציבורית מפותחת. ב-13 שנות ההנהגה של בנימין נתניהו היה בישראל מספר המלחמות הקטן ביותר, עם מספר החללים הנמוך ביותר, וכך גם מספר נפגעי פעולות הטרור. ועוד לא דיברנו על ההכרה האמריקאית בריבונות ישראל בירושלים וברמת הגולן, על העמידה האיתנה מול אובמה במשך 8 שנים, על ביטול הסכם הגרעין ארה"ב-אירן והרעבת אירן. על הבריתות הכלכליות והביטחוניות עם המזרח אירופיות, ההבנות האינטימיות עם פוטין, שימור הבריתות עם ירדן ומצרים, היחסים המחודשים עם ערב הסעודית, ההימנעות מהרג מאסיבי ולא מבוקר ברצועה, המלחמה בחולאי הרש"פ (משכורות למחבלים, הנצחה וכו') – כל אלה הם הצעדים הדרושים לחזק את בטחון ישראל ולהעצים את מדינת ישראל מדינית, כלכלית וחברתית.
      נתניהו מבין כי מדובר לא בתהליך רבולוציוני אלא בתהליך אבולוציוני המצריך סבלנות ואורך רוח. אז נכון שיש עדיין בעיות רבות שיש לפתור בחיי האומה זאת, אבל לסכם את השיאים שאליהם הוא הביא את המדינה הזאת במסקנה כי "נתניהו צריך ללכת" – מסוגל לעשות רק שליח שמאל שעל ראשו בוערת אג'נדת רק-לא-ביבי ולכן הוא דואג לספר לנו כמה הוא "איש ימין".
      מי שלא מסוגל לרוץ מול נתניהו וקורס מכל אמירה של נתניהו, לא ראוי להיות אלטרנטיבה. תפקידו של פוליטיקאי הוא לנצח בבחירות ולשמור על מעמדו הפוליטי. מי שלא יכול להתמודד מול נתניהו או שצריך שנתניהו "יתן לו" להתמודד, הוא ממילא לא טוב. מנהיגות לוקחים, מנהיגות לא מקבלים. מי שלא מסוגל לעשות את זה, לא יהיה מסוגל לנהל ממשלה. לבוא בטענות לביבי על כך שהוא עושה את זה בצורה מעולה ולהאשים אותו שהוא "קיפד את ראשם" (ביטוי אופייני לאנשי האלימות המילולית)?

    4. לעייצס גיבר, תגובה 3.

      מעולם לא הצבעת לשום רשימה שהיא שמאלה מהלכוד. הרשימה השמאלנית ביותר בימי חיי שהצבעתי בעבורה מספר פעמים היא לכוד.

      להשים אותי כאיש שמאל מעלה את השאלה מה לאדוני הידע לבסס את דבריו, והתשובה כלום עם שום דבר.

      לא טענתי שנתניהו לא עשה כלום, בהחלט 8 שנות אובמה זה משהו חיובי שנתניהו עמד בו.

      אבל, לאחר 8 שנות אובמה אני לא ראיתי שום בניה ליהודים ביו"ש שהיא מעבר למה שנבנה בימי ממשלות שמאל – למה?

      לא ראיתי צעדים כנגד השתלטות על אדמות מדינה "שטחי C". מה בדבר E1 או בשפת האויב "חאן אל אחמר" – הייתי מצפה שלילה אחד נקום בבוקר ובאתר שיהרס עד היסוד נראה אך ורק שוטרי מג"ב לוודא שהפולשים לא יחזרו. יש לך הסבר מניח את הדעת למה נתניהו לא מטפל באזור החשוב הזה?

      יש לך הסבר למה דרום ת"א נראית כמו מושבה סודנית – בחלק מהפגנות האתיופים השתתפפו גם האריתראים והסודנים שהם מוסלמים שונאי ישראל – ואני מצטט רק את מה שהם אמרו בהפגנות – בשום מקום בעולם לא סובלים אתכם היהודים אז קומו ולכו.

      נתניהו אם היה רוצה היה מטפל בבג"ץ שמאז אהרון ברק לא מאפשר לממשלה למשול – ע"י הגדלת הפקוח של הכנסת ושנוי הוועדה לבחירת שופטים. קצבת זמן של עובדי מדינה בפרקליטות ומשרד החוץ – כל זה לא נעשה.

      לעניין מצבה הכלכלי של ישראל, אבטלה נמוכה – כשאתה מודד את המתייצבים בלשכת התעסוקה – אכן הסטטיסטיקה נמוכה – מה בדבר ספירת מי שכבר לא זכאי לדמי אבטלה? אתה יודע מבוגרים בני 35,40,45,50 אני מכיר כאלו שלא מצליחים לחזור לשוק העבודה רק בגלל תופעת ה- over qualified בישראל. אני מכיר משהו זקן בן 45 שבראיון עבודה המראיינת הצעירה אמרה לו מפורשות שכאימה לקחה אותה לעשות פיפי הוא כבר כתב קוד ואת מה שהמרואיין שכח היא עוד לא למדה ולכן היא לא תקבל אותו לעבודה. אותו אחד לקח את 2 התארים מאוניברסיטה בישראל ושלושת ילדיו ועבר לגולה. הוא תמיד ישאר ישראלי ילדיו כנראה כבר לא.

      הכלכלה שלנו בנויה על חובות משקי הבית, זה נחמד, מהיר וקל אבל תראה לאן זה הוביל את טורקיה. טורקיה ביססה את הכלכלה שלה על הלוואות וכעת הדלק הזה נגמר – הריבית בשמיים.
      כלכלה שמבוססת חובות בטח משקי בית היא פוטנציאל נפיץ – זו הכלכלה שנתניהו יצר בישראל.

      כשמחיר של דירה עלה מאזור 650,000 ש"ח ב- 2009 ל- 1,800,000 ש"ח מבלי שהמשכורות עלו יותר מ- 15% -20% חציונית משמע כל הרכישות דהיום או דאתמול הן על חשבון המחר.

      כשזוג צעיר של 2007 קנה את דירת מגוריו הראשונה ב- 100 משכורות והיום נדרש ל – 250 ויותר זו סכנה ברורה ומיידית – והקנייה נעשית על בסיס חוב גדול מאוד לטווח מאוד ארוך.

      את "סכנת הנפשות" הזאת יצר נתניהו כאחראי ראשי למדיניות הממשלה ואת זה הוא עשה בעשור האחרון.

      יחס חוב תל"ג של ישראל התחיל לעלות בשנה האחרונה וצריך לוודא שאת ה- 60% נראה מלמטה בעוד שנתיים ולא מלמעלה כמו שזה דהיום.

      לסכום, כאדם שלא פעיל פוליטית אבל בקרב חברי מצביעי ימין וחלקם עם 3 תארים אקדמים במדעים \ הנדסה סוררת ההכרה שנזקו של נתניהו עולה על תועלתו.

    5. ה"נו באמת" מחפש בפינצטה מה נתניהו עוד לא עשה למענו הגיב:

      לאחר 8 שנות אובמה לא ראית שום בניה ליהודים ביו”ש שהיא מעבר למה שנבנה בימי ממשלות שמאל? אולי משום שאתה לא באמת מסתובב בשטח?

      https://rotter.net/forum/scoops1/522686.shtml

      בחאן אל אחמר היית מצפה ש"לילה אחד נקום בבוקר ובאתר שיהרס עד היסוד נראה אך ורק שוטרי מג”ב לוודא שהפולשים לא יחזרו"? אז אולי יש מישהו שיש לו חשיבה קצת יותר ארוכת טווח ואסטרטגית? בחאן אל אחמר אין טעם לפנות כמה צריפוני פח עלובים של דלת העם ובמקומם לתת להם ישוב קבע עם בתי קבע, שיושבים, אגב, על קרקע ערבית בדומה למעלה אדומים הסמוך. אם תפנה אותם תצטרך לפנות חלק ממעלה אדומים.
      ו"למה דרום ת”א נראית כמו מושבה סודנית"? כי בג"ץ מכשיל כל ניסיון של נתניהו לטפל בבעיה הזאת ונקווה שבבחירות הבאות תהיה לו קואליציה שלא תשים מקלות בגלגלי הטיפול הזה, כמו המקלות ששמה בקדנציה הקודמת שרת המשפטים המדגמנת והמתבשמת.
      מאז שנבחר נתניהו לראש הממשלה ב-2009 עלתה רמת החיים של אוכלוסיית ישראל ב-55%. התוצר השנתי לנפש גדל ב-40%. נוצרו מיליון מקומות עבודה חדשים, ושיעור האבטלה ירדה מ-7.5 אחוז ל-4 אחוז. השכר הממוצע של השכירים גדל ב-25%. היקף היצוא גדל מ-60 מיליארד דולר ל-100 מיליארד דולר השנה. ישראל צברה עתודות של 115 מיליארד דולר. מדדי אי-השוויון קטנו. הפערים צומצמו. שיעורי התעסוקה במגזר הערבי ובמגזר החרדי עלו. גדלו תקציבי החינוך, הבריאות והרווחה: ההוצאה הממשלתית לרווחה (ביטוח חברתי, רווחה, חינוך ובריאות) עלתה מ-24% מתוך התוצר המקומי ל-27%. ההוצאות על חינוך עלו מ-6.5% ל-7.5%, ועל בריאות מ-4.5% ל-5.5%.
      ועכשיו במפלגת "נו באמת, רק לא ביבי" מנסים לשכנע אותנו שכל זה קרה למרות נתניהו ולא בזכות נתניהו, כי ככה זה: כל הדברים השליליים במדינה קורים בגלל נתניהו וכל הדברים החיוביים קורים למרות נתניהו.

    6. למגיב 5,

      "ועכשיו במפלגת “נו באמת, רק לא ביבי”" – חבר, קודם קראת לי איש שמאל בלי שאתה מכיר אותי ובלי שיש לך שמץ של מידע על מה אתה כותב – מה שמעיד שהקשר בין דבריו של אדוני לשכל הישר הם מקריים לחלוטין. אתה כתבת שחור על גבי לבן שאני איש שמאל – מה שמעיד שאין לך שמץ של מושג על מה אתה מדבר.

      "”למה דרום ת”א נראית כמו מושבה סודנית”? כי בג”ץ מכשיל" – נו, אז כולנו מבינים את שורש הבעיה – ומה עשה נתניהו בעשור האחרון לפטור את הבעיה – שום דבר.

      "כמו המקלות ששמה בקדנציה הקודמת שרת המשפטים המדגמנת והמתבשמת" – חבר, אינני עובד אצל הגברת שקד ולא פעיל פוליטית אבל השמוש בצורת השיח שאתה מביא מעידה שיש לך אינטרס חזק להזיז את הגברת שקד – למה?

      לגוף העניין, השרה שקד עשתה כמה טעויות בקשר לביהמ"ש אבל לפחות היא פעלה כמה פעולות: היא ביטלה את הדיון בנושא קרקעות ביו"ש שלא פוסק לפי ראיות וזכויות בקרקע אלא לפי "צדק", "סבירות" ושאר ירקות והעבירה את הדיון לבית משפט שמראש בודק את הניירת והזכויות בקרקע. מאחר וקיימים אינסוף צילומי אוויר של כל יו"ש קל להראות ששטחים שלמים לא היו מעובדים שנים על גבי שנים והזכויות לכאורה לא מעוגנות בהרבה מקרים בניירת פורמאלית. השרה שקד פעלה לבחירתם של שופטים שמרניים שהחוק הכתוב הוא יותר מאשר טיוטה בעיניהם.

      האם עשתה הכל כמו שצריך – ממש לא, אבל בעשור ויותר האחרונים היא היחידה שהתעמתה במידה מסויימת עם האליטה של עולם המשפט שמנהלת את המדינה אבל לא נושאת באחריות לשום דבר. לא לתקציבים, לא להחלטות של חיי אדם. אבל העיקר שהכל שפיט, הכל בגיץ והכל חייב במידת הסבירות והמידתיות אליבא דבית המשפט – אם כך הם פני הדברים למה לנו כנסת וממשלה?

      אין לי בעיה אם השרה שקד לא תהיה שרת המשפטים הבאה – כפי שאמרתי אני לא אדם פוליטי, באם יריב לווין או סמוטריץ יעשו את העבודה טוב יותר – אדרבה ואדרבה.

      שים לב, כי הטקסט שלי התחיל בצורך של כל מפלגות הימין להתאחד לרשימה אחת – בנט, שקד ופיגלין שלחו לפח כ- 6-7 מנדטים. תאר לך שהיו רצים ברשימה אחת הבזבוז הענק של 500,000,000ש"ח עלות הבחירות החוזרות היו נמנעות – ניתן היה להגיד לליברמן – לא רוצה להכנס לממשלה – אין בעיה – יש לנו 62-63 מנדטים גם בלעדיך.

      אני מאמין שבבחירות הבאות גוש הימין (שקד, בנט, פיגלין, הרב פרץ, סמוטריץ, בן גביר ואנשיהם) חייבים לרוץ כרשימה אחת מימין למפלגת המרכז שמאל הלכוד – שים לב, המדיניות של הלכוד בעיני מוגדרת כמרכז שמאל. נתניהו בעיני הוא לא מנהיג כמו יצחק שמיר שידע להגיד לא לאמריקאים. נתניהו בזמנו הציע לסגת מרמת הגולן – עוול ועוולה. תאר לך שדהיום קו הגבול היה עובר 10מ או 100מ ממזרח לכנרת. רון לאודר צוטט שאומר שנתניהו שלח אותו להציע לוותר על כל רמת הגולן לאסד האב – ולכן, נתניהו הוא לא איש ימין בעיני.

      לגבי E1, מי אמר שיש להרוס את מעלה אדומים, העבירו בכנסת חוק ואת המעברה שבנו הערבים הרסו בלילה אחד – מי ימנע זאת? הבג"ץ – אז שוב הגענו לאותה הבעיה בדיוק שחייבים לפתור. האם הפעילות בכותל המערבי בו דחפורים שטחו את כל הרחבה היתה יכולה להתבצע דהיום או שהבג"ץ היה קושר את ידי הממשלה תוך כדי הלחימה או מייד לאחריה?

      לגבי נתונים כלכלים,
      אתה מצטט 4% אבטלה – יפה, לקרוא אתה יודע, מה בדבר אלו שלא זכאים לדמי אבטלה?

      מה לגבי הפנסיות התקציביות שחונקות את תקציב המדינה כאשר בני האליטה הישנה לעשרות שנים קדימה סדרו לעצמם תנאים "שאין כאלו" – קרא את אשר כתב ס.עורך גלובס צפורי דהיום:
      https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001293227

      בשנות ה-90 סגרו את הפנסיה התקציבית, מרבית המשרות בקביעות ומבנה של דור א' מול דור ב' ודור ג'. האליטה שנתניהו נמנה עליה סדרה לעצמה פנסיות תקציביות שלא יהיו זכאים לה הדורות הבאים. אנשים צעירים יחסית בגילאי ה- 60-70 מקבלים 60-70-80-90,000 ש"ח בחודש ועוד מועסקים במשרות צבוריות. כאשר את הפנסיה הם לא חסכו לטובתם כמו שהדור הצעיר חוסך גם במשרות צבוריות מאז שנות ה-90.

      כמובן שאת כל השפע הזה שלהערכתי עלותו עשרות מיליארדים בשנה גמלאות "לבכירים לשעבר" ממן הדור הצעיר.

      מה עוד עשו, העלו את מחירי הדיור לשמיים כך שבמקום שדירה בפריפריה תעלה כ- 300,000 ש"ח לדירה חדשה עד ל- 650,000 ש"ח במרכז\ירושלים המחירים דהיום הם סביב 800,000 ש"ח בפריפריה עד כדי 1,800,000 ש"ח במרכז\ירושלים. כמובן המשרות ברובן ללא קביעות והדור הצעיר נוטל חובות ענק לבנקים ל- 30 שנים. גם אם הריבית דהיום נמוכה בהפרה הראשונה הבנקים הולכים להעלות את הריבית לריבית פגורים ויש לנו משפחות שהולכות להסתבך בחובות עתק במשך השנים רק בגלל המדיניות של העשור האחרון – העשור בו נתניהו הוא רוה"מ ו"דפק" לחלוטין את הדור הצעיר לטובת האליטה שמקבלת 80,000 ש"ח בחודש פנסיה.

      מה עושים עם כל כך הרבה כסף לאנשים בגילאי 60+? קונים דירה ועוד דירה ועוד דירה ומשכירים לצעירים (חלקם בני 30 חלקם בני 40 כשלחלקם 2-3-4 ילדים רכים).
      נתניהו הפך את כל השנתון שלא נולד בשנים הנכונות לעבדים או לבנקים בגלל חובות ב- 1,000,000 ש"ח כמשכנתא או לבעלי הנכסים המבוגרים.

      כמובן הוא גם אירגן עוות מס של 25% מס על נניח תוכנית חסכון צמודת מדד או דוידנד ממניות אבל 0% מס על 60,000 ש"ח בשנה הכנסה משכ"ד. גם אם לא הוא יצר את עוות המס הזה משך עשור הוא לא תיקן אותו. אחריותו כרוה"מ היא בעיני אחריות לכל מה שקורה כאן לטוב ולרע.

      אם בשנות ה- 50,60,70,80 רצינו שמר וגברת ישראלי יהיו בעלי הבית – כעת אנחנו מייעדים אותם להיות צמיתים של בעלי ההון.

      אם בנדל"ן עסקינן, כמי שנוסע בנגב רואים דונמים על גבי דונמים שנתפסים ע"י הבדואים – תחילה ע"י סלאמס ופחונים, בהמשך ע"י בניה צמודת קרקע – שים לב, הבדואי לא משלם על הקרקע ומספח לעצמו כמה דונמים – את היהודים שולחים להתגורר בקופסאות בטון של 48 דירות על חצי דונם וגם אז גובים על הקרקע 700,000 לדירה כ"מרכיב קרקע" – אני לא יודע לאמר לך האם המדיניות של נתניהו בהבט הזה היא רוע, חלמאות או ניצול ציני – בכל מקרה, אי טפול בפולשים לקרקעות מדינה הוא מחדל לא מטופל.

    7. ברגע שאתה מונה את שקד, בנט, פיגלין ובן גביר בגוש הימין – אתה יכול להוסיף גם את ישראל בר ואת אבישי רביב לגוש הזה. כל השמות האלה רק מעידים כי אחרי שהשמאל הבין שאין לאג'נדה שלו רוב בציבור, כדי לעלות לשלטון הוא חייב להשתמש בחיילי שמאל שמתחזים לאנשי ימין.

      https://conspil.com/2018/11/benneth-ve-shaked-sojney-shinuy-reformim-shel-ha-cfr/

      https://conspil.com/2018/12/after-the-briefing-of-the-cfr-bennett-and-shaked-announced-the-establishment-of-a-new-right-wing-party/

      https://www.inn.co.il/News/News.aspx/339944

      https://www.inn.co.il/News/News.aspx/339944

      https://rotter.net/forum/gil/5302.shtml

  23. בנט בינוני? תותח על שבכל מקום שהגיע אליו חולל שינוי לטובה. יש עניין למחשבה בכתבה הזו אבל היא מרגישה עקומה.

  24. מגזריות זה אכן פיגוע.
    העובדה היא שבנט ופייגלין זרק לפח 8 מנדטים של הימין. אם ביבי לא היה משתולל "לשתות" להם את הקולות, הם היו בפנים עם עוד 8 ח"כ ימין אמיתיים נאמנים ראויים של המחנה הלאומי ממש.
    למה ביבי הפגין מולם עוצמה שאינה מורגשת סביב עזה, בהר הבית, בנגב השדוד, בתשלומים לג'יהאד? לה' פתרונים.
    אבל בגלל ביבי הלכנו לבחירות.
    ליברמן זה ליברמן. לא שווה כלום. 8 מנדטים של הימין האמיתי והנאמן היו מאפשרים בקלות ממשלת ימין אמיתית נאמנה וללא ליברמן.
    ביבי הרס הכל.
    שוב.

  25. מצע "זהות" ורעיונות היו"ר שלה רחוקים מהתזה הכושלת של כותב המאמר. המצע מדבר אל הציבור כולו, מקצה אל קצה, מציע פתרונות מקיפים בנושאי חינוך, חברה, ביטחון וכלכלה. ברשימת "זהות" חילוניים ודתיים ובין מתפקדיה חילוניים, דתיים, שמאלנים לשעבר, אנשי מרכז ואנשי התנועה הליברלית. כשמר פייגלין מדבר על קהילות שמכריעות בעצמן בענייני דיומא, מר איפרגן מדבר על ניאו-שטעטעל… האם רמז לצללים/ עומק?

    1. מצע הנרקומנים והאנרכיה – הכל בכל מכל כל: שמאלני וימני. אמריקאי מבולבל והומלס רבני. הומואי וסטרייטי. כופר ומאמין. מדינה בלי דת ועם בית כנסת על הר הבית. נשק לכל דורש וביטחון לכל אחד. מסומם ונוהג ברכב. קיצוני וליברלי. קצת שפוי והרבה מטורף. אנרכיזם ליהודים שמוקפים אויבים בנפש ובתרבות, שלא יהססו לתקוף אותם בנקודת חולשתם. אנרכיזם ללא אחריות להווה, ללא ביסוס העתיד – אבל עם "מצע" ארוך שאפשר לגלגל מהנייר שלו ג'וינט אחד ארוך ללא הפסקה.

  26. הבעיה עם המגזר הדתי לאומי שהוא עבר התחרדלות, והיום הוא משתף פעולה עם החרדים בכפיה דתית ובשאיבת כספים שמטרתם אינה קידום האג'נדה הציונית אלא קידום זו הדתית.
    כציוני אמיתי (בסגנון בו גוריון, גולדה וגלילי) וכחילוני, אך כמי שמתעב את נתניהו ואת השחיתויות והקלקולים שהביא עלינו, וגם כמי שאינו מאמין ב"ימין" של ליברמן המוכן למסור את לבה של הארץ (נחל עירון) לאויבינו, איני רואה עצמי בוחר בין ציונות לבין חילוניות.
    אז מה נשאר לי לבחור? בודאי לא את אלה שימסרו את נפשם כדי שיהודים השונים מהם לא יוכלו להתפלל בכותל המערבי, לא יוכלו לשרת בצה"ל מבלי לעבור מסע יסורים מתמשך, ולא יוכלו לנסוע לים בשבת.
    בנט ושקד נשארים אופציה יחידה לאנשים שכמותי, ויש רבים מהם.

    1. ידידי, אתה מוכן בבקשה להדגים לנו דוגמאות ל"כפייה דתית" במדינת ישראל? אתה לא הראשון שאני מבקש ממנו דוגמאות ולא יכול לקבל כאלה.
      דבר שני – אתה מוכן בבקשה למנות את "השחיתויות והקלקולים שהביא עלינו נתניהו"? כבר הרבה זמן אני מנסה לקבל רשימה מסודרת שלהם ואף אחד אינו מסוגל לספק לי כזאת. אולי אתה תעשה איתי את החסד הזה ותפרט למה כוונתך.
      ואחרון אחרון חביב – מעניין אותי מה דעתך על ההתנהלות הבאה של בנט ושקד?

      https://conspil.com/2018/11/benneth-ve-shaked-sojney-shinuy-reformim-shel-ha-cfr/

  27. לאיפרגן יש בעיה עם הציונות הדתית. זו עובדה. השאלה היא למה?

    1. לדן דן יש רק הטחת האשמה פסקנית, ללא שום סימוכין וראיות. זו עובדה. השאלה היא מה עומד מאחורי זה?