סערה בבריטניה: "בכירים בלייבור ניסו להסתיר תלונות על אנטישמיות"

תחקיר של ה-BBC חשף כי מקורבים למנהיג המפלגה ג'רמי קורבין התערבו בהליכים משמעתיים פנימיים וניסו להשפיע על חומרת העונשים כדי להמנע מפרסום שלילי

סערה רודפת סערה. מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין | צילום מסך

בכירים במפלגת הלייבור הבריטית התערבו בהליכי משמעת פנימיים במפלגה וניסו להסתיר תלונות על אנטישמית, כך עולה מתחקיר עיתונאי ששודר בסוף השבוע ברשת ה-BBC.

צוות הגישור של המפלגה היה אמור לפעול באופן עצמאי ולבחון את התלונות לעומק, אך לפי עדותו בסרט של ראש הצוות לשעבר סאם מתיוז, יועץ התקשורת של ראש המפלגה ג'רמי קורבין שלח בשנה שעברה מזכר בו הורה "לבחון מחדש" את אופן הטיפול בתלונות. לדברי אחד מחברי המפלגה לשעבר, כאשר נשאל היועץ שיימוס מילן כיצד קורבין מתכוון לטפל בתופעת האנטישמיות במפלגה, הוא "צחק בקול".

מרק קרייטון, שהיה גם הוא בעבר ראש הצוות לטיפול בתלונות, אמר כי מילן פנה אליו ב-2016 ואמר כי קורבין מתכוון לשאת בקרוב נאום על המזרח התיכון, ולכן "יש לטפל בתלונות במהירות". לדברי קרייטון, כוונתו האמיתית של מילן הייתה להימנע מפרסום שלילי על האשמות באנטישמיות.

צפו בתחקיר המלא של ה-BBC:

עובדים נוספים שעבדו בעבר במחלקת התלונות טענו בראיון ל-BBC כי מזכ"ל המפלגה לשעבר ג'ני פורמבי ניסתה לקבוע את זהות המשתתפים בוועדה שהייתה אמורה לבחון חלק מהתלונות, על מנת לפסוק נגד החלטות שהתקבלו בה ולנסות להשפיע על חומרת העונשים.

בין אלו שהיו אמורים להיכנס לוועדה לבקשתה של פורמבי הייתה ג'קי ווקר, הנחשבת לפעילת שמאל קיצוני ובעצמה הושעתה מהמפלגה לאחר האשמות על אנטישמיות. "הוועדה לא יכולה להמשיך להתנהל כמו שהדברים נראים כרגע, ואני מתכוונת לערער על ההחלטה לגבי ווקר", כתבה פורמבי במייל שנשלח בחודש מאי 2018. לאחר מכן הוסיפה כי היא "מוחקת כל זכר למייל הזה".

קט בקינגהאם, שהייתה בעבר החוקרת הראשית בצוות בירור התלונות סיפרה ל-BBC שנקלעה למצב נפשי קשה בעקבות ההתנהלות במפלגה והחליטה לעזוב אותה: "הייתי לכודה בין הלשכה הכועסת והמתערבת של קורבין לבין מערכת משמעתית מוזרה. לא יכולתי יותר לעמוד נגד הזרם והרגשתי חסרת אונים". במקרה אחר, לשכתו של קורבין הורתה להעביר אליה ישירות את התלונות כדי שאנשיו יטפלו בהן, לאחר שמספר התלונות עלה בצורה משמעותית מאז בחירתו של קורבין לראשות המפלגה ב-2015. על פי ממצאי התחקיר, כאלף תלונות שהוגשו למפלגה בנושא עדיין לא טופלו, ורק 15 חברי מפלגה הושעו עקב תלונות קודמות.

חברי ועדת התלונות נדרשו לחתום על הסכמי סודיות שאסרו עליהם לדבר על עבודתם במפלגה, אך למרות זאת חלק מהם בחרו להיחשף במסגרת התחקיר. אחת מהן הייתה לואיז גרין, שסיפה בסרט כי "לא הייתי יכולה לחיות עם עצמי אם הייתי ממשיכה לשתוק על הדברים הנוראים שהתרחשו".

ענן שחור

לאחר שידור התחקיר ביום חמישי שעבר נרשמו תגובות סוערות מכל קצווי הקשת הפוליטית בבריטניה. צ'רלי פלקונר, שר המשפטים לשעבר בממשלת הלייבור אמר כי ההאשמות שנשמעו בתחקיר "מסמרות שיער", ומוכיחות כי המפלגה עדיין "נמצאת בהכחשה" בנושא האנטישמיות. שר החוץ לשעבר ג'ק סטרו אמר כי העובדה שאנשים בעלי "דעות מתועבות" עדיין חברים במפלגה מראה על ה"שאננות" של קורבין.

ג'רמי האנט, שר החוץ ואחד המתמודדים על ראשות המפלגה השמרנית, כתב בציוץ בחשבון הטוויטר כי "מרבית חברי הלייבור שאני מכיר הם פטריוטים, אך הם מובלים בידי אדם שעיוור לאנטישמיות או אנטישמי בעצמו. תתבייש לך ג'רמי קורבין שאפשרת לסרטן הזה לחדור לפוליטיקה שלנו". שרת ההגנה פני מורדנט אמרה כי היא "חשה דחייה" ממצאי התחקיר. לדבריה, "להיכשל בהתמודדות עם אנטישמיות זה דבר אחד, להיות שותף לה זה דבר אחר לגמרי".

במפלגת הלייבור הכחישו את הטענות שהועלו בתחקיר ואמרו כי הן הוצגו באופן מוטה וחד-צדדי, מה שהוביל לתגובה קשה מצד סגנו של קורבין, טום ווטסון, שאמר כי "חוסר הפעולה של המפלגה והסובלנות שהיא מגלה כלפי אנטישמיות שמה ללעג ערכי המפלגה". מספר חברים אחרים במפלגה הודיעו על התפטרותם בעקבות החשיפות בתחקיר.

גם בקהילה היהודית בבריטניה הגיבו בחומרה כאשר הרב הראשי אפרים מירוויס אמר כי "לא נותר עוד ספק בקשר לחוסר היכולת של הלייבור להתמודד עם התפרצות האנטישמיות בשורותיה. חייבים להסיר את הענן השחור הזה מעל הפוליטיקה והחברה שלנו". לדבריו, גורמים בקהילה היהודית פנו למפלגה במשך שנים והפצירו בה לפעול לטיפול בבעיה, אך לא נעשה דבר.

היסטוריה של קיצוניות

כפי שדיווחנו ב'מידה', הנציבות הבריטית לשוויון וזכויות אדם (EHRC) פתחה לפני מספר שבועות בחקירה רשמית נגד מפלגת הלייבור בחשד לאנטישמיות בשורות המפלגה, ובודקת האם נעשו מעשים לא חוקיים על ידי המפלגה או עובדיה, והאם המפלגה נקטה צעדים כדי ליישם דו”חות קודמים בנושא אנטישמיות שהוציאה הממשלה.

החקירה נפתחה בין השאר בעקבות דו”ח מקיף שפורסם בראשית החודש על ידי קבוצת ‘Labour Against Antisemitism’ המורכבת מחברי המפלגה שמאסו בגילויי האנטישמיות הרבים בשורותיה. במחקר בן 15,000 העמודים תועדו בהרחבה מאות תקריות ואמירות נגד יהודים המוכיחות לטענת הארגון כי האנטישמיות “הפכה למגפה” בלייבור ובהסכמה בשתיקה של צמרת המפלגה. “העברנו את כל הפרטים למפלגה, אך למרבה הצער אפילו המקרים המזעזעים ביותר של אנטישמיות זכו רק לגינוי קל”, אמר אז דובר הארגון.

מפלגת הלייבור הבריטית עמדה בשנים האחרונות בליבן של מספר סערות אנטישמיות בעקבות התבטאויות של ראש המפלגה ג’רמי קורבין וחברים אחרים בה. בשנה שעברה נחשף קטע מתוך ראיון שהעניק קורבין בשנת 2011 לרשת הטלוויזיה האיראנית PressTV, ובו טען כי רשת ה-BBC  נמצאת “תחת לחץ של ממשלת ישראל” ולכן הדיווחים שלה מוטים בנוגע לאמירות כמו “ישראל היא דמוקרטיה” ו”לישראל יש את הזכות להתקיים”.

בתיעוד אחר של דברים שנשא קורבין לפני שש שנים באירוע של ארגון ‘המרכז לשיבה פלסטינית’ הוא ערך בין השאר השוואה בין השלטון הצבאי הישראלי ביהודה ושומרון לארצות שהיו תחת כיבוש נאצי ואמר: “הכיבוש הישראלי בגדה המערבית מוכר לנו האירופאים, סבלנו מכיבוש דומה במלחמת העולם השנייה, עם מחסומי דרכים, כליאה והתנהגות לא הגיונית של הצבא והמשטרה”. מספר ימים לאחר מכן, חשף עיתון ה’דיילי מייל’ תמונות מביקור שערך קורבין בטוניסיה בשנת 2014, ובמהלכו הניח זר פרחים על קברו של עטאף בסיסו, בכיר בארגון הטרור ‘ספטמבר השחור’ וממתכנני החטיפה והרצח של 11 הספורטאים הישראלים במינכן בשנת 1972.

בחודש פברואר האחרון, שבעה חברים בפרלמנט הודיעו על התפטרותם ממפלגת הלייבור והקמת סיעה עצמאית, בעקבות חששות מהתנהלותו של קורבין. בין המתפטרים הייתה גם לוסיאנה ברגר, שנחשבה לחברת הפרלמנט היהודייה הבולטת ביותר בלייבור, והגדירה את המפלגה כסובלת מ”אנטישמיות ממוסדת”, ומתרבות של בריונות, קיצוניות והפחדה. “אני מתביישת ונבוכה להיות חברה במפלגה כזו”, אמרה. חבר אחר בקבוצה העצמאית החדשה, כריס לסלי, אמר כי מפלגת הלייבור “נחטפה בידי המכונה הפוליטית של השמאל הקיצוני”.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *