ברש"פ מתנגדים להקמת בית חולים חדש בעזה: "קונספירציה נגד הפלסטינים"

הממשלה ברמאללה הודיעה כי לא תשתף פעולה עם הפרויקט שאושר כחלק ממהבנות בין ישראל לחמאס: "מאמץ להפריד בין עזה לגדה תחת אצטלה הומניטרית"

מחמוד עבאס ורצועת עזה | ויקיפדיה, קובי גדעון (לע"מ)

אמנם האובססיה של מנהיגי הרש"פ כלפי נשיא ארה"ב דונלד כבר לא נחשבת כחדשות, אך הם בכל זאת הצליחו לאחרונה להביא אותה לשיאים חדשים, בהתנגדותם להקמת בית חולים חדש עובר תושבי רצועת עזה.

בית החולים החדש מתוכנן לכלול 16 מחלקות ולהיבנות סמוך למעבר ארז. תכנית הבנייה אושרה בידי ישראל כחלק מהבנות הפסקת האש שהושגה עם חמאס בחסות נציגי האו"ם, קטאר ומצרים. משמעותו של פרויקט כזה היא שיפור חד בשירותי הרפואה הניתנים לתושבי הרצועה אך לאחר שאושר על ידי כל הצדדים, דווקא הרשות הפלסטינית היא זו שמנסה לסכל את הקמתו.

שרת הבריאות כילה | פייסבוק

על פי דיווחים, שרת הבריאות הפלסטינית מאי כילה הודיעה בשבוע שעבר לאחד משליחי האו"ם בפגישה ברמאללה כי הקמת בית החולים היא "חלק מתוכנית להפריד את הגדה המערבית מעזה". לדברי השרה, "אם המטרה של הקמת בית החולים היא לא אנושית, היה אפשר לפתח את בתי החולים הקיימים ברצועה במקום". עוד הוסיפה השרה כי הפרויקט "נראה על פניו כהומניטרי אך מסתיר אספקט פוליטי מסוכן", וביקשה משליח האו"ם להעביר את המסר הבא לכל הגורמים המעורבים: "הרשות הפלסטינית מסירה ידיה באופן רשמי מבית החולים החדש".

ניתן היה לצפות כי לאור המצב הכלכלי והחברתי המורכב ברצועת עזה, מנהיגים פלסטיניים יקבלו בברכה בית חולים חדש לטובת התושבים, אך נראה שלאותם מנהיגים אין בעיה להקריב חולים ונזקקים על מזבח המאבק בכל תכנית לשלום.

הטענה המרכזית אותה משמיעים ברש"פ כדי להצדיק את ההתנגדות לפרויקט היא כאמור זו האומרת כי הוא נועד להפריד בין עזה לגדה. כך למשל הצהירה הממשלה ברמאללה לפני כחודש כי "בית החולים בצפון הרצועה הוא חלק ממאמצים מתמשכים למסד את ההפרדה תחת אצטלה הומניטרית", אך טענה זו חסרת ביסוס לחלוטין, על גבול הסוריאליזם.

שתי הישויות הפלסטיניות נפרדו מבחינה פוליטית מאז ההשתלטות האלימה של חמאס על עזה בשנת 2007, אך למעשה היו נפרדות מבחינה תרבותית מאז ומתמיד: הגדה המערבית, שבעבר הייתה חלק מירדן וכעת נמצאת תחת שליטתו של מחמוד עבאס והרש"פ, ורצועת עזה שבעבר הייתה חלק ממצרים וכעת תחת שלטון חמאס והג'יהאד האסלאמי.

טעות פזיזה

בשנתיים האחרונות, עבאס ובכירים אחרים ברש"פ עשו לעצמם מנהג לתלות את האשמה בכל דבר שאינו מוצא חן בעיניהם בממשל טראמפ וב"עסקת המאה". מבחינת הרש"פ, אפילו החלק הכלכלי של תכנית טראמפ המציע להם מיליארדי דולרים כדי לשקם את הכלכלה ולשפר את תנאי חייהם, הוא "קונספירציה" הקשורה ל"עסקת המאה".

גם החלטת הממשלה החדשה בראשות מוחמד שתיה להתנגד לפרויקט בית החולים מבוססת כאמור על התפיסה הזו, וברור שהגיעה ישירות ממחמוד עבאס. למעשה, התנהלות הפלסטינים בשנים האחרונות מראה כי מבחינתם כל תוכנית שאינה כוללת כניעה מוחלטת לדרישות הבלתי-אפשריות שהם מציבים, ובכלל כל צעד אמריקני או ישראלי הן "קונספירציות".

עבאס וטראמפ בבית לחם ב-2017 | Shealah Craighead

כך היה למשל במקרה של ועידת ורשה שנערכה בחודש פברואר ועסקה בדרכים לבלימת האיום האיראני במזרח התיכון. למרות שלא הייתה קשורה כלל לפלסטינים, הנהגתם טענה שוב כי מדובר ב"קונספירציה". פלסטינים אחדים אף טענו כי הסכסוך המתמשך בין עבאס והפת"ח לחמאס הוא תוצאה של קשר ישראלי-אמריקני לזרוע פילוג, למרות שבפועל לא לישראל ולא לארה"ב אין נגיעה לעניין, ולמרות העובדה שכל ניסיונות התיווך הערביים בין הצדדים נכשלו.

וכך, ככל שממשל טראמפ ממשיך בקידום תוכנית השלום בשיתוף פעולה הדוק עם מדינות ערב, כך עולה וגוברת רמת הלחץ והנחישות בהנהגה הפלסטינית לסכל אותה, גם במחיר של פגיעה בתושבי עזה.

דבר דומה קרה שוב לאחרונה, כאשר ממשלת הרש"פ החליטה שהיא מפסיקה את הפניית המטופלים הפלסטינים לבתי חולים ישראליים, כביכול בשל ההחלטה הישראלית לקזז מתשלומי המיסים את הכספים המועברים למשפחות מחבלים. בהפסקת אישורי הטיפולים, הרש"פ שוב מונעת מהפלסטינים גישה לטיפול רפואי שעשוי להציל חיים, וחלק מהנפגעים גינו את ההחלטה והגדירו אותה כ"טעות פזיזה".

האחראי הראשי

בדבר אחד הנהגת הרש"פ אכן צודקת: ישנו צד אחד בסכסוך שמנצל אותו עבור מטרות פוליטיות, אך זו אינה ישראל וגם לא ארה"ב. היחיד שראוי לאשמה הזו הוא מחמוד עבאס והפת"ח שבראשותו הדוחים הקמת מתקן רפואי חיוני רק כדי שיוכלו להשליך את הסבל הפלסטיני לפתחה של ישראל. למעשה, עבאס חושש שבית החולים החדש שאמור לקום באישור ישראל יבטל את הטענה הוותיקה שלו לפיה ישראל אחראית לכל פלסטיני סובל.

עבאס הוא גם האחראי הראשי למשבר הכלכלי החמור ברצועה, שנגרם בעיקר בשל הסנקציות שהטילה הרש"פ על החמאס בעזה וכוללות השעיית משכורות לאלפי עובדי רווחה. עבאס אינו רוצה לראות שיפור במצב ברצועה. מבחינתו, ככל שהמשבר יחמיר כך גובר הסיכוי של מרד נגד חמאס, תקווה שנראית כרגע רחוקה מהמציאות.

לבסוף, סיבה נוספת בגינה דחתה הרש"פ את הקמת בית החולים היא מוכרת ועצובה: בכירי הרשות פשוט רגילים לכך שכל פרויקט בינלאומי עובר באופן בלעדי תחת השגחתם, וכך הם יכולים לשים ידיהם על סכומי כסף נאים ולהשתמש בהם למטרות אישיות.

הממשלה הפלסטינית היא הממשלה היחידה בעולם הרואה בהקמת בית חולים מודרני כ"קונספירציה". כעת נותר רק לראות האם הקהילה הבינלאומית תיכנע שוב לקמפיין שמוביל עבאס ותזנח את פרויקט בית החולים בעזה, או שמא תחליט סוף סוף לסייע לעם הפלסטיני, שמנהיגיו יודעים לעזור רק לעצמם.


הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. כל הכבוד לנתניהו שמאפשר בית חולים חדש בעזה.

  2. אתם שומעים בית חולים
    אני שומע עוד מפקדה לחמאס

  3. מי ממן את הפניית הערבים מהגדה לבתי חולים ישראלים? האם זהו משלם המסים הישראלי?
    מדוע לעזאזל אשתו של אבו מאזן וגיבריל רגוב ועוד אחרים צריכים להגיע לטיפול בבתי חולים ישראליים?

    ההורים שלנו ששילמו מסים ,שרתו בצבא מוצאים את עצמם לא פעם לעת זקנתם זרוקים במסדרון במיון עם חוסר פרטיות מאות אנשים שעוברים דרכם ורופאים גרועים כאשר הערבים מהגדה מגיעים לטיפולים אצלנו? מישהו נפל על הראש? או שמא זה ביבי שמנסה על חשבון הורינו להציג לעולם כמה אנחנו הומניים.

    עניי עירך קודמים ובטח קודמים לתושבים של ישות עוינת שפועלת לחסל את מדינת ישראל.
    בסאם טאוויל אנא הסבר את העיוות הזה?
    הצג נתונים כמה ערבים מהגדה מגיעים לטיפול אצלנו ? מי משלם? כמה זה עולה לנו?

  4. אם הרשות הפלשתינית אינה מסכימה להקים בית חולים גדול ומודרני בתחומה אז, להבנתי, מדינת ישראל אינה צריכה לקבל ולטפל בחולים פלשתיניים בבתי החולים שלה. כל כוונתם של הפלשתינים היא לנצל את מדינת ישראל, להעיק על תקציבה ולהגדיל את הצפיפות בבתי החולים אצלנו.