אירופה התנגדה להעברת מסתננים מישראל לרואנדה, ומעבירה לשם בעצמה

האיחוד האירופי מימן שלל ארגונים שנאבקו בהצלחה נגד ההסכם בין ישראל לרואנדה, וכעת מתכוון לשלוח לשם מאות מהגרים שמתדפקים על דלתו

מסתננים אפריקנים בתל-אביב | Rudychaimg

על פי דיווחים בכלי תקשורת באירופה ובאפריקה מן השבועות האחרונים, רואנדה מנהלת מגעים על קליטת כחמש מאות פליטים אפריקניים השוהים כעת בלוב, הסכם בו מעורבים בין השאר נציבות הפליטים של האו"ם והאיחוד האירופי. להסכם המסתמן משמעות חשובה במאבק הבינלאומי על הגירה, אך במיוחד בהקשר הישראלי הוא חושף רבדים נסתרים לגבי המעורבות האירופית בעניין.

בשנים האחרונות תמכו ממשלות שונות באירופה וגם האיחוד האירופי בעצמו באופן מסיבי בארגונים ישראליים המסייעים למסתננים, תמיכה שמקורה ככל הנראה לא רק בתפיסה הומניטרית, כפי שהיו רוצים שנאמין, אלא באינטרסים שקשורים להגירה. זה התחיל כבר בראשית העשור, אז ישראל הייתה מדינת היעד העיקרית להגירה ממזרח אפריקה, וכמעט כל האפריקנים ממדינות אלה שעזבו את ארצם הגיעו לכאן. ולא לאירופה. לשם המחשה, בשנת 2011 נכנסו לישראל אריתראים וסודנים במספרים גדולים פי שלושה מאשר כל מדינות האיחוד האירופי במחובר.

באותה תקופה, לאירופה הייתה מדיניות הגירה קשוחה. לא הייתה אז כל בעיה עבור מדינות היבשת להחזיר מהגרים סודנים לסודן, ובראשית הדרך היו גם החזרות של אריתראים לאריתריאה. בנוסף, איטליה חתמה על הסכם הרחקה חמה עם לוב של קדאפי. כל זה קרה במקביל להעברת תמיכה רחבה מאירופה לארגונים בישראל, שבאותן שנים קריטיות נאבקו בנחישות נגד כל צעד שממשלת ישראל ביקשה לקדם כדי להילחם בתופעת ההסתננות – החל מנוהל ההחזרה החמה דרך איסור העסקה ונוהל "גדרה חדרה" ועד לחוק למניעת הסתננות.

כל היוזמות האלו שנועדו לצמצם את ההסתננות לישראל, זכו להתנגדות עיקשת מצד הארגונים שחלקה הגדול נערך בסיוע מימון אירופאי, אך כאמור התמיכה האירופית לא נבעה ממניעים הומניטריים תמימים או יחסים פוליטיים, אלא מאינטרסים אסטרטגיים ישירים, כאשר אותם ארגונים משמשים (לרוב לא בידיעה) כסוכני משנה למדיניות של אירופה שחששה כי סגירת ישראל בפני מהגרים תשלח את המסתננים לאירופה. כך למשל, מדינה כמו שווייץ שהיא אחת הקשוחות ביותר באירופה בכל הקשור למדיניות הגירה, העבירה מענק מיוחד לארגון הישראלי 'המוקד לפליטים ומהגרים' כדי לנהל מאבק נגד חוק הפקדון שמטרתו הייתה לעודד יציאת מסתננים מהארץ.

קמפיין דמגוגי ושקרי

כעבור מספר שנים, ומהרגע שישראל עצרה את ההסתננות מגבול הדרום, הסודנים והאריתראים הבינו שבלתי אפשרי להגיע לישראל וזרם המהגרים ממזרח אפריקה פנה לכיוון אירופה. בנוסף לכך, האירופאים החלו גם להיות מוטרדים מכך שחלק מהמסתננים שהגיעו לישראל ולאחר מכן עזבו למדינה אחרת, היגרו בהמשך לאירופה. רבים מן המחקרים והדו"חות שפרסמו ארגונים ישראליים נגד ההסכמים שחתמה ישראל עם רואנדה ואוגנדה מומנו בידי האיחוד האירופי, חלקם בתמיכה וחסות ישירה.

כזכור, אותם הסכמים בוטלו לבסוף בשנה שעברה, למרות שאושרו במספר ערכאות בבתי המשפט בהן נקבע שאין כל בעיה או סכנה בהעברת מסתננים לרואנדה ואוגנדה, ולאחר קמפיין דמגוגי ומלא בשקרים של ארגוני השמאל. בהודעה שפרסם ראש הממשלה נתניהו בחודש אפריל כתב כי רואנדה נסוגה מההסכם בעקבות "לחץ אדיר של הקרן החדשה לישראל וגורמים באיחוד האירופי".

אך כעת מסתבר כאמור כי רואנדה עומדת לקלוט מאות פליטים בהסכם בהשתתפות האיחוד האירופי. במילים אחרות – אותה אירופה שעשתה הכל כדי לחתור תחת ההסכם בין ישראל לרואנדה לקליטת מסתננים בתואנות שווא לסכנה לחייהם, כעת שולחת ללא כל בעיה מאות פליטים לאותה רואנדה בדיוק.

לפני כשנה וחצי, בשיאו של קמפיין השקרים על רואנדה, פרסמתי כאן מאמר בו הפרכתי את הטענות על סכנה כלשהיא הנשקפת במדינה, שהיא למעשה המובילה האפריקנית בקליטת מהגרים, זכתה לשבחים מהאו"ם על קליטה מוצלחת אלפי פליטים בשנים האחרונות ואף הביעה רצון לקלוט עוד עשרות אלפים. רואנדה היא גם מדינה דמוקרטית בעלת משטר יציב וכלכלה מפותחת המושכת משקיעים מכל העולם. כל העובדות האלו היו ידועות לכולם לפני שנה כאשר הארגונים זעקו עד השמיים נגד ההסכם, והן נכונות גם כיום. עוד נתון שלא השתנה הוא האינטרס האירופאי להרחיק כמה שיותר מהגרים מגבולות היבשת.


יונתן יעקובוביץ’ הוא מנהל המרכז למדיניות הגירה ישראלית. עקבו אחריו בפייסבוק ובטוויטר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. למה לא להעביר מסתננים מישראל לאירופה דרך הים???

    1. השאלה הייתה לגבי העברה לאירופה דרך הים, לא לרואנדה.

  2. אירופה שמממנת אירגוני שמאל כדי למנוע שליחת מהגרים לרואנדה בטענה שזו מדינה שמסכנת מהגרים, שולחת לשם מהגרים בעצמה. השאלה המשמעותית ביותר היא: למה אנחנו לא מופתעים?

  3. א. אירופה היא אירופה, מיותר לפרט
    ב. אירופה רצתה את רואנדה למסתננים שלה ולהרוס את ישראל מפנים – 2 ציפורים ביריה אחת.
    ג. ישראל עדיין משקשקת מאירופה, למרות שהיא כבר – האיש הגוסס של המערב.
    ד. אז אחרי הכל נתניהו איננו גאון מדיני כלל וכלל.

    1. חחח….
      כלל ברזל נקוט בידי אנשים מסוימים:
      כל דבר, כל שיחה, כל תגובה על כל נושא שבעולם לבסוף יסתיים איכשהו בנתניהו
      ככה זה כאשר מאמצים את כללי הפעולה שנוסחו ע"י סול אלינסקי

  4. לא ייאמן.
    מזמן שאלתי את עצמי למה ישראל לא מקימה מיליציה צבאית חמושה באזרבייז'ן שתתיש את איראן – כפי שהיא עושה לישראל.
    או לחילופין, להקים סדרה של עשרות עמותות בתוך אירופה שייאבקו בליברלים מבפנים. בדיוק כפי שהם עושים לישראל כיום.

    1. התשובה לשאלות שלך:
      א. על מנת להקים "מיליציה צבאית חמושה באזרבייז’ן שתתיש את איראן – כפי שהיא עושה לישראל" צריך קודם להשתלט על אזרבייג'ן כפי שחיזבאללה, הפרוקסי של איראן, השתלט על לבנון.
      ב. באשר להקמת עמותות באירופה במימון ישראלי הקושי נעוץ בסיבה אחת ושמה "הפרוטוקולים של זקני ציון":
      בעולם הנוצרי ובעולם המוסלמי נפוצות תאוריות קונספירציה אנטישמיות בדבר השתלטות היהודים על העולם באמצעות כספם וזאת גם כאשר אין בדל הוכחה לכך. לאחרונה ביטאה זאת בארה"ב חברת הקונגרס האנטישמית אילהאן עומאר.
      בקיצור האיחוד האירופי או כל מעצמה אחרת (סין או רוסיה) אינם חוששים לא משיימינג ולא ממסע גינויים והלקאה מוסרית נגדם כי הם פועלים מעמדת הביריון השכונתי זה אפילו לא מדגדג להם.
      (לראייה איטליה וצרפת וכמדומני גם גרמניה בשנות ה-70 הגיעו להסכמים חשאיים עם ארגוני טרור פלסטיניים שבמסגרתם ניתנה יד חופשית לטרוריסטים לפעול בשטחן כל עוד פעולות הטרור שלהם לא מופנות כלפי אזרחי המדינות האלה).
      וגם אצלנו פעילי ארגוני ועמותות השמאל במימון האירופי לא חוששים מגינויים ומחשיפת העובדה שהם פועלים כסוכנים בשירות של האינטרסים הפסולים של האיחוד האירופי או של מדינות ערביות שמאיימים על שלמות המדינה כי הם חוסים בצל הביריון השכונתי…

    2. האזרים שיעים – אם כבר אז תהיה מיליציה שיעית פרו איראנית כנגד המימשל החילוני באזרביג'ן.

      מי שיכולים להקיז את דמם של האיראנים זה בצד הפקיסטני הבלוצ'ים ובצד התורכי הכורדים שהם סונים.
      לגבי המאבק כנגד הליברליזם – אם אתה רוצה להרוס את אירופה עדיף שתסייע לליברלים ותוקיע את המפלגות הפטריוטיות בתואנה שהן גזעניות ואנטישמיות שזה מה שהאירגונים היהודיים עושים.

  5. טעות אחת יש במאמר לדעתי. מאמר יפה שמראה את הפרצוף מראה של הצד השני. אין צורך בהסברה כשאנשים יבינו שהמניעים שלו פסולים מראש.
    הטעות היא, שמי שמעודד את המסתננים אלו ארגוני 'מדינת כל אזרחיה' הקרן לישראל חדשה ושות'
    האיחור האירופי הוא הנאשם' השני' לא הראשון.

  6. אלה נדבקו כאן דבק מגע כל הזמן הם עסוקים בלהבעא עוד ועוד ילדים כולן בהריון אל הזמן,וחולדאי כל כך דואג להם משפץ להם את בתי נספר

  7. ישראל צריכה לגרש מסתננים ישירות לאירופה, בספינות ממומנות. לשים אותם מול חופי איטליה או מדינות אחרות ולתת לאיחוד לאכול את העוגה הדוחה שהוא בישל לעצמו. במקום לרואנדה – ישירות לשונאי ישראל הביתה. זו תהיה הנקמה המתוקה.

  8. אז מה חדש ????
    מדינות העולם בכללן ובהן מדינות אירופה בפרט היו ונשארו צבועות…..

  9. למה נותנים לאיחוד האירופי להיות פה בכלל? צריך להעיף מכאן, את כל נציגי האיחוד האירופי עם בעיטה בתחת לכל הרוחות.

  10. להחזיר את כל האריתראים לארצם. אין יותר שום מלחמה שמה אז יאללה החוצה מפה. מזעזע לראות את ים הפרצופים הזה שיש לו מדינה משלו והוא פה הגיב:

    ומדוע לא תובעים את מי שניהל את פיצוץ ההסכם עם רואנדה בבית משפט?

    1. חייבים לחסל את בג״צ במתכונתו הנוכחית בה השופטים האלה בחרו את עצמם באמצעות ועדת הדילים המסריחים וועדת השתיים האפלה והלא חוקית.

      את השופטים תבחרנה אך ורק ממשלות ישראל המתחלפות ורק לאחר שימוע עומק בכנסת במהלכו יוברר אם ההמנון מפריע להם. במידה וכן שיסעו להיות שופטים בעזה או בבריסל.

      ובכלל – מה זה שופטים? בסך הכל עורכי דין שלמדו קצת באוניברסיטה את שטיפות המוח של הדיקטטור שעבר אולי הכי הרבה על החוק כדברי פרופ׳ פוזנר – אהרון ברק שודד הים המשפטי.

      בג״צ אינו בית משפט אלא מרכז פעילות פוליטית של השמאל שאיבד כוחו בכנסת כדברי פרופ׳ מאוטנר.

      זה נמאס על הציבור!