"העולם לא עושה מספיק לעצור את הפלישה הטורקית בצפון סוריה"

מטין רהאווי מארגון ESU הפועל למען הנוצרים במזרח התיכון בראיון מיוחד ל'מידה': "ארדואן משתמש בכוח עצום, יש מחסור במזון ותרופות ורבים נמלטים"

"מחפשים את העתיד ועומדים ביחד". לוחמי ה-SDF בסוריה | VOA

במוצאי שבת לפני כשבועיים' ארגון 'יוזמת הירושלמים' היה שותף בהפגנה בירושלים לתמיכה בכורדים ובנוצרים בצפון-מזרח סוריה. כדי להבין את המצב פניתי למטין רהאווי, שאחראי על ענייני החוץ של האיחוד הסיריאני-אירופי שמקדם את ענייני הנוצרים של המזרח התיכון במערב, ונמצא בקשר שוטף עם גורמים נוצרים רשמיים בסוריה. בשיחה עם 'מידה' שנערכה הודות לחבר בכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF), רהאווי מספר על שיתוף הפעולה בין הכורדים לבין הנוצרים בצפון סוריה. "הקבוצות האתניות והדתיות השונות חיו זו לצד זו לא רק בסוריה אלא בכל המזרח התיכון. היו מתיחויות בגלל אירועים היסטוריים, אבל מאז שהחלה המלחמה בסוריה בשנת 2011 קבוצות ומפלגות ניסו למצוא פרטנרים כדי להגן על האנשים והקהילות שלהם ועל זכויותיהם", הוא אומר.

לדבריו, המיעוטים הנוצריים בסוריה כמו הסיריאנים, הארמים, האשורים, הכלידיים והארמנים, יחד עם כורדים וקבוצות ערביות שונות אחרות החלו לערוך הסכמים פוליטיים וצבאיים. "הקמנו את המועצה הסורית הדמוקרטית (SDC) ואת הכוחות הדמוקרטיים הסורים (SDF), שהגנו על כחמישה מיליון בני אדם בשנים האחרונות. שיתוף הפעולה מבוסס על חוזה חברתי שמבטיח לכל העדות, הדתות והתרבויות זכויות פוליטיות שוות מההיבט הצבאי".

האויב העיקרי היה אז דאעש, אך גם קבוצות ג'יהאדיסטיות אחרות וכוחות צבא אזוריים, כלומר טורקיה. "למרות שאנחנו עסוקים במלחמה היחסים בין הקבוצות היו טובים, כשכל אחת מטפלת בנושאים ייחודיים לה ובדרכה. לנו הסיריאנים (נוצרים) תמיד היה ברור שאנחנו צריכים לדאוג לאינטרסים שלנו אבל תוך שיתוף פעולה, ואנחנו מאמינים שגם האחרים צריכים להיות מסוגלים לעשות את אותו הדבר", הוא מסביר ומספר על החיים בצפון סוריה: "יש כ-120 אלף נוצרים שחיים באזור, ושייכים לזרמים שונים. מרביתם גרים באזורי אל הסאקה, אל קמישלי ואל מליכייה".

הריסות בעיירה ראס אל-עין | VOA

לפני כשבועיים, עם נסיגת האמריקנים ופלישת הצבא הטורקי למובלעת הכורדית בצפון-מזרח סוריה, גם חלק מקהילות הנוצרים מצאו את עצמן תחת מתקפה. "קמישלי, עיין עיסה, תל-אביאד, דיר-אזור, אל-מליקייה ועוד כמה ערים הותקפו על ידי הטורקים או קבוצות הג'יהאדיסטים שקשורות אליהם. הם תוקפים בקרבות רחוב ומול אלו אנו מוכנים ומגיבים, אבל אין לנו מה לעשות מול תקיפות מהאוויר. מאז שארה"ב נסוגה יש לנו רק נשק קל ולעומתנו ארדואן משתמש בארסנל הנשק המלא של נאט"ו נגדנו: כלי טיס, טנקים וכלי נשק כבדים אחרים. מה שהוא עשה באפרין בעבר הוא רוצה לעשות עכשיו בצפון-מזרח סוריה. למרבה המזל הקהילה הבינלאומית הגיבה אחרת הפעם, מה שגרם לו להאט את ההתקפה. כרגע התקיפות הטורקיות הן בקנה מידה מצומצם למדי".

כמה נוצרים נפגעו עד כה?

"קשה למצוא בתוך המלחמה מידע מאושר. יש הרבה פצועים וגם כמה הרוגים נוצריים, אבל הנזק אצלנו מוגבל יחסית למה שהכורדים ספגו. מרבית הנפגעים הם לוחמים שלחמו נגד ג'יהאדיסטים טורקיים, ויש גם אזרחים שנהרגו ונפגעו מארטילריה והפצצות מהאוויר וגם מנשק קל".

מה המצב בכנסיות ובבתי הספר?

"בתי הספר נסגרו ואין לימודים. כמובן שהכנסיות ספגו נזק, אך לא במידה רבה יותר ממקומות תפילה ומבנים אחרים, להוציא מקרה אחד, באל-מליכייה של פגיעה מכוונת בכנסייה. היו גם מקרים של ירי לעבר אזרחים שהפגינו בשלום. היו בתי חולים שהותקפו בכוונה, כדי להכביד על האזרחים ולפגוע בהם".

כיצד הנוצרים לוקחים חלק בכוחות הלוחמים נגד המיליציה הטורקית?

"יש לנו יחידות נוצריות עצמאיות של המועצה הצבאית אשורית-סיריאנית ואנחנו נלחמים לצד יחידות ה- YPG ו-YPJ של הכורדים. יש את פדרציית הנשים שלנו, Beth Naharin, שהשתתפה גם במלחמה נגד דאעש ומאיישת מחסומים, וכל הכוחות נלחמים תחת פיקוד ה-SDF. היו לנו בעבר הרחוק סכסוכים עם הכורדים אבל אנחנו מחפשים את העתיד ועומדים יחד כיום".

אכזבה מהעולם

במהלך השיחה רהאווי מספר גם על עימותי העבר באזור למוד הקרבות, כמו למשל בלחימה מול דאעש בשנים 2015 ו-2016. "במהלך פעולות עמק חבור, כאשר כפרים נוצריים היו תחת מתקפה של דאעש, קיבלנו סיוע מכוחות הקואליציה ומארה"ב כמובן. קיבלנו קצת עזרה גם מהכורדים, אבל אנחנו הובלנו את הקרב וניצחנו". לדבריו, מבחינה הומניטרית המצב כיום משתפר ביחס לשנות מלחמת האזרחים שהחלה ב-2011, אך עדיין קיים מחסור גדול במזון ומצרכי רפואה שמוביל גם לעזיבה. "רבים ברחו כבר לפני תקופה, אך רוב האנשים באזורנו הרגישו בטוחים עד להתקפתה של ארדואן. אזרחים החלו לעבור לפנים הארץ, לכפרים ומקומות רחוקים יותר מהגבול הטורקי. הכבישים מסוכנים לתנועה בגלל כוחות הצבא, אז משתמשים בדרכים אחרות וקשות. הם הפכו לפליטים פנימיים בארצם, וצריך לזכור גם את אלה שנשארו ולא עזבו את הארץ גם בנסיבות קשות כפי שהמלחמה יוצרת כיום".

בצהוב: שטח בשליטת SDF, בירוק: שטח בשליטה טורקית, ורוד: שטח בשליטת ממשלת סוריה | ויקיפדיה

האם יש סיוע הומניטרי?

"כמעט ואין לנו סיוע מהסוכנויות העולמיות הגדולות כמו האו"ם והצלב האדום שנעצרות בדמשק והסיוע שלהם לא מגיע לפה. העזרה שאנחנו מקבלים היא מארגונים הומניטריים אזרחיים במערב, במיוחד מהקהילות הנוצריות שלנו. מידע לא-מאומת שקיבלתי ממש לאחרונה מצביע על כך שכל הסיוע ההומניטרי יהיה חייב לעבור מעתה דרך דמשק".

מה הציפיות שלכם מהעולם?

"אנו מאוכזבים כי העולם לא עשה הרבה עד עכשיו. היינו מצפים שכל הכוחות הדמוקרטיים, בין אם פוליטיים ובין אם צבאיים, יתייצבו מול ארדואן ויגיבו בכוח כדי להפסיק את הפלישה ולעזור לנו ליצור דיאלוג ופתרון. אנו מקווים גם שהעולם ינקוט בעוד סנקציות כלכליות. יש לנו כעת הסכם עם סוריה, לפיו הצבא הסורי הולך להגן על הגבול ואנו נעזור להם כדי למנוע את רצח העם של "צבא מוחמד" כפי שהצהיר ארדואן. לא הייתה לנו ברירה – להישחט או לחתום על ההסכם".

מה אתה חושב שמדינת ישראל יכולה לעשות?

"ישראל לא צריכה לעשות יותר ממדינות אחרות. אנחנו צריכים שכולם יעזרו לנו ליצור שלום ודיאלוג, וישראל צריכה לעשות ככל יכולתה בשיתוף פעולה עם אחרים. החברה הישראלית המגוונת יכולה להוות מודל עתידי טוב עבור סוריה, ואנחנו יודעים שלנוצרים כאן, בעיקר לסיריאנים (ארמים), יש ערכים ושורשים משותפים עם העם היהודי. העצה שלי לישראלים וליהודים היא להגן על הגבולות של המדינה שלכם. אנחנו חיים במזרח התיכון הג'יהאדיסטי ואסור לזלזל גם בארדואן, עליכם להיזהר ממנו".

להשמיע קול

מקורה של הקהילה הנוצרית-סריאנית מטורקיה, עיראק, סוריה ולבנון, וכיום כ-700 אלף מחבריה חיים בקהילות מדינות אירופה השונות. רהאווי מספר כי נדודי הסריאנים החלו בעקבות הסכסוך בין טורקיה ליוון על קפריסין בשנות השבעים. "כנוצרים סבלנו משנאה ואיומים מכיוון שהיוונים נוצרים, אך כמובן שישנם גורמים עמוקים יותר המגיעים מאותו מקור. כנוצרים נרדפנו בטורקיה ורצח העם בשנת 1915 קטל כ-600 אלף מאנשינו ויצר טראומה גדולה שעדיין נוכחת בחיי היומיום".

סיוע לנוצרים בסוריה | SSRC

מה הייתם מצפים מהנוצרים בישראל בכלל והסיריאנים-ארמים בישראל בפרט לעשות כדי לעזור?

"הנוצרים בישראל צריכים להשמיע את קולם עבורנו ונגד ארדואן ודאעש. עליהם למחות ולהתפלל. ראינו את ההפגנה בירושלים ואת התפילה בכנסיית הקבר שאורגנו על ידי 'יוזמת הירושלמים' ואנחנו מודים להם מכל הלב. הסיריאנים-הארמיים צריכים לזכור שגם הם צאצאים של ניצולי רצח העם ואני מצפה מהם להגן זה על זה ולתמוך באחיותיהם ואחיהם בסוריה".

מה הציפיות שלכם ממנהיגי הכנסיות השונות בעולם?

"אני מצפה מכל המנהיגים הדתיים, הפוליטיים או הקהילתיים שידברו. עלינו לשמוע את הקול שלהם ואת התמיכה שלהם. אם הם מרגישים שהם בצד הנכון, עליהם להרים את קולם. אנו מצפים מכל הנוצרים ברחבי העולם להתפלל להפסקת המלחמה בסוריה, ללא קשר אם היא מכוונת לנוצרים או למוסלמים, נגד כורדים או נגד ערבים. חשוב שראשי הכנסיות יבינו ויזכרו שהכנסיות לא ישרדו ללא נוצרים במזרח התיכון".

לסיכום רהאווי מנסה להציע מבט אופטימי לעתיד, למרות ההווה העגום בצפון סוריה. "הלחימה נגד טורקיה היא לא דבר של מה בכך, כשאנחנו נלחמים בטורקיה אנו נלחמים בנאט"ו, מדובר בכוח ענק שיש לו את הציוד והחימוש של נאט"ו. אבל אנחנו לא מרגישים שאיבדנו את הכל, ודברים עדיין יכולים להשתנות. רוסיה מעורבת וצריך לראות את הצעדים של פוטין, ובכל מקרה בשיחות הבאות עם המשטר הסורי נצטרך לדון בסוגיות פוליטיות ובזכויות אדם. ה-SDF חייבים להיות נוכחים בשיחות לעתידה של סוריה".

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. קצת עשיתם מישמש –
    סיריאנים אשורים כאלדים וארמים:

    יש כמה סוגים של כנסיות:
    יש כנסיות מזרחיות.
    יש את הכנסיה האורתודוכסית היוונית.
    יש את הכנסיה הקתולית.
    ויש כנסיות פרוטסטנטיות מודרניות יחסית.

    בסוריה קיימת דריסת רגל לכל סוגי הכנסיות – אבל אזור הגבול עם תורכיה הוא באופן מסורתי הבית של שתי כנסיות מזרחיות:
    1. הכנסיה האשורית (סיריאנים)
    2. הכנסיה הסורית אורתודוכסית הידועה גם ככלידיים.
    כתבי הקודש של שתי הכנסיות הנ"ל בארמית.

    בארץ יש קהילה נוצרית סורית קטנה בירושלים ובבית לחם.
    אין בארץ אשורים.
    כנסיה נוספת שמתנהלת בארמית היא הכנסיה המרונית שעיקר מאמיניה בלבנון ושקיבלה את מרות האפיפיור הקתולי ולכן הם גם נקראים סורים קתולים..
    בארץ יש מרונים בכפר ג'יש שבגליל ובחיפה וגם בירושלים.

    1. לא מדובר על ישראל. מדובר על סוריה ועל אירופה: "לדבריו, המיעוטים הנוצריים בסוריה כמו הסיריאנים, הארמים, האשורים, הכלידיים והארמנים…"מטין רהאווי, שאחראי על ענייני החוץ של האיחוד הסיריאני-אירופי שמקדם את ענייני הנוצרים של המזרח התיכון במערב, ונמצא בקשר שוטף עם גורמים נוצרים רשמיים בסוריה