מוקש טורקי: אירופה צועדת לתוך המלכודת של ארדואן

הערך אותו מציעה טורקיה למערב אינו ברווחים שיגיעו משותפות אלא בצרות שארדואן יכול למנוע מאירופה אם רק יבחר בכך

נשיא טורקיה ארדואן | ויקיפדיה

במאמר שפרסמתי לפני 14 שנים, טבעתי את המונח "ערך המטרד של טורקיה" כדי להסביר מה הופך את המדינה הזו לנכס עבור האיחוד האירופי אליו ביקשה להצטרף, ולאתגר את התפיסה המערבית לגבי הכניסה האפשרית של תרבות לא-אירופית מובהקת לתוך המועדון האירופי. באותה העת, התקשורת המערבית, כמו גם המחקרים באקדמיה, דגלה ברובה ב"אמרו כן לחברות טורקית", תוך שהיא רוקדת סביב קלישאות נאיביות על "החשיבות האסטרטגית של טורקיה", "הגשר בין מזרח למערב" ו"הרפורמות הדמוקרטיות של האסלאמיסטים". וכך כתבתי במאמר שהתפרסם בעיתון 'הורייט' בחודש יוני 2005:

אם חזונה של טורקיה להצטרפות לאיחוד יכשל והיא תחוש זנוחה לאנחות, הרגש הלאומני העולה באנקרה יכול להפוך לאיום בלתי-צפוי, מדינה כושלת ומסוכנת בחצר האחורית של האיחוד. תהליך ההצטרפות לאיחוד יכול לארוך בין 10 ל-15 שנים, תקופה שבה הדינמיקה של היום תשתנה ללא ספק לכיוונים אחרים. למרות זאת, אם שופטים על פי הפרמטרים של ימינו, ניתן בהחלט לחזות 'דרך שלישית' כאלטרנטיבה ל'כן' (הצטרפות לאיחוד) ו'לא' (טורקיה חסרת יציבות על סף דלתו של האיחוד). הדרך השלישית יכולה להיות חיבור משמעותי של טורקיה לאיחוד דרך הסכם שיתוף פעולה כלשהו…

יתכן כי ענייני ביטחון ואנרגיה ושאר הנושאים הרגילים לא יספיקו עבור חברות מלאה. לא הרבה יאהבו זאת, אבל יכול להיות שהיתרון הגדול לאירופה מחברות טורקית באיחוד יהיה "ערך המטרד". בתור התחלה, האידיאולוגים של האיחוד ינסו לנחש, למשל, עד כמה לטורקיה פגועה, עוינת ולאומנית יהיה אכפת מהברחת האנשים לתוך שטח האיחוד דרך שטחה; או עד כמה תגלה סבלנות לגבי הברחות סמים, שיזריקו מיליארדי דולרים לכלכלה המחתרתית"

14 שנים לאחר מכן, טורקיה מאתגרת את המערב עם ערך המטרד שלה, ומאיימת יותר מאי-פעם. צבא טורקיה ערך תרגילי אוויר ויבשה עם צבאות סין וסוריה; היא בחרה בחברה סינית לבנות את תשתית ההגנה האווירית וההגנה מפני טילים, ולאחר שהחלטה זו בוטלה רכשה לבסוף את מערכת ה-S-400 הרוסית עבור אותה מטרה. כאשר היא הורחקה בתגובה מהתאגיד האמריקני שבונה את הדור הבא של מטוסי הקרב F-35, באנקרה הגיבו ואמרו כי "נפנה לרוסיה עבור צרכי הקרב שלנו ומערכות נשק אסטרטגיות אחרות.

משחק בני הערובה

אך זה לא הכל. בתקופה בה צפון עיראק תפסה את מרבית הכותרות ולא צפון סוריה, דיפלומטים טורקים איימו בשקט כי "יהפכו את החיים לגיהינום" עבור כל כוח מערבי שיוצב בשטח הכורדי. איומים אלו הגיעו לאחר שחיילים אמריקנים בצפון עיראק עצרו 11 לוחמי קומנדו טורקים שהיו קשורים למזימה להתנקש במושל הנבחר של מחוז קירקוק, ובכוונה לערער את היציבות באור וליצור את הצורך להתערבות טורקית. היה זה מחזה נדיר בו חיילי נאט"ו עוצרים חיילי נאט"ו אחרים.

כיום, צפון סוריה מככבת בכותרות, וטורקיה שוב מאיימת על היציבות באזור כאשר מנהיגי העולם ממזרח עד מערב מאוחדים בגינוי הפלישה הצבאית לשטח הכורדי בסוריה. לאחר לחץ, הנשיא טראמפ הכריז על סנקציות נגד חברי ממשל טורקים וקבע תעריפי יבוא גבוהים יותר על פלדה ואלומיניום מטורקיה. בתוך כך, ארדואן ובכירים בסביבתו איימו במפורש על אירופה כי יפתחו את השערים וישלחו מיליוני פליטים לתוך האיחוד.

וישנו גם העניין של מאגרי הגז בים התיכון, משחק שבו טורקיה שואפת להשתתף בכל מחיר. בראשית החודש שעבר, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הזהיר את טורקיה שלא לערוך קידוח "לא-חוקי" ו"בלתי מקובל" סמוך לחוף הקפריסאי. "הבהרנו כי כל פעולה במים בינלאומיים צריכה לעמוד בחוקים…נמשיך לקדם פעילות דיפלומטית כי להבטיח שתערך באופן חוקי", אמר וסיכם: "אף מדינה לא תחזיק את אירופה כבת ערובה". אך נראה כי כבר מאוחר מדי, וטורקיה למדה את הרווחים האסטרטגים שמגיעים ממשחק בני הערובה כבר לפני שנים, כאשר מנהיגים במערב עוד שיבחו את הכוונות הדמוקרטיות של ארדואן.

האופציה הגרעינית

הבסיס האמריקני באינג'ירליק | ויקיפדיה

וכך טורקיה ממשיכה במדיניות ההטרדה שלה, ומאיימת "לבעוט את החיילים האמריקנים" משני הבסיסים הגדולים של צבא ארה"ב שנמצאים בשטחה. בסיס חיל האוויר באינג'ירליק חשוב במיוחד מכיוון שמוחזקים בו ראשי נפץ גרעיניים תחת אמנה מיוחדת בין המדינות, ובבסיס במלטאיה מוצבים אמצעי התרעה מוקדמת הקשורים בין השאר למערכות ההגנה האזוריות מפני טילים, חלקן שומרות גם על ישראל.

וישנה גם האופציה הגרעינית. בשנת 2008 ארדואן אמר כי "מדינות שמתנגדות לאיראן גרעינית לא צריכות להחזיק בעצמן נשק כזה", וב-2010 הוסיף כי ישראל היא "האיום העיקרי" על השלום במזרח התיכון. בחודש ספטמבר השנה אמר כי הוא "אינו מקבל" את האמירה לפיה טורקיה אינה יכולה להחזיק נשק גרעיני, למרות שמדינתו חתומה על שתי אמנות בינלאומיות האוסרות על שימוש בגרעין לכל מטרה.

בכל הקשור להתנהלות מול טורקיה, מדינות המערב משלמות את המחיר על תמימותם של מנהיגי העבר ואת תקוותם המגוחכת ל"אסלאם פוליטי מתון" שישמש דוגמה למדינות מוסלמיות אחרות. המשחק נגמר: כעת זה הזמן להעריך מחדש את הנזק שנגרם מתפיסות כאלה, למען ההווה ולמען העתיד.


בוראק בקדיל הוא עיתונאי טורקי ועמית במכון Middle East Forum. הטור התפרסם במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אירופה אבודה.
    במרחב של מערב אסיה צפון אפריקה ואירופה חיים מיליארד וחצי מוסלמים וחצי מיליארד נוצרים.
    כלומר כבר כיום 75% מוסלמים.
    המוסלמים מביאים כ45 מיליון . הנוצרים מביאים כ5 מיליון ילדים מדיי שנה.
    סה"כ 90% מהילדים הנולדים במרחב הם מוסלמים.
    הנוצרים כדי לא לקפוא בחורף זקוקים לנפט שהמוסלמים מוכרים להם.
    בנוסף למוסלמים אין בעיה להעסיק עובדים בזול ולהעביר אליהם את היצור התעשייתי ואת התיירות (בעיקר לתורכיה אבל גם למצרים מרוקו איראן וירדן מועברים מפעלים רבים…).
    בתמורה המוסלמים העשירים רוכשים את נכסיה והמוסלמים העניים משתלטים על הנכסים הזולים.

    השאלה היא לא מה לעשות עם תורכיה אלא האם אפשר להציל מספר מדינות בצפון מזרח אירופה שהמוסלמים טרם פלשו אליהן.

    1. השאלה היא האם אפשר להציל כמה מדינות בצפון מזרח אירופה וכן את צפון אמריקה שהמסולמים טרם פלשו אליהם במספרים מדאיגים.

    2. נתונים כל כך לא הגיוניים

    3. הנתונים קצת מעוגלים אבל משקפים. בדקתי ומצאתי:

      באיחוד האירופי כ520 מיליון אנשים (מתוכם כ480 מיליון נוצרים) אם מניחים שרוסיה בילרוס ודומיהן אירופאיות ושסיביר היא חלק מאירופה אפשר להגיע ל650 מיליון נוצרים.

      שיעור הילודה באיחוד האירופי 0.82% בשנה -(כולל מוסלמים) כלומר אפילו אם נניח שהנוצרים מביאים ילדים כמו המוסלמים נגיע ל5.3 מיליון לידות בשנה.

      לגבי המוסלמים המקיפים את אירופה:
      ע"פ האו"ם חיים בעולם כ1.9 מיליארד מוסלמים. (כ400 מיליון חיים במזרח הרחוק (אינדונזיה מלזיה בנגלדש…) והשאר חיים באירופה ובעוטף אירופה כלומר בצפון אפריקה ובמערב אסיה (מהודו ועד כוש.
      לגבי הילודה קצת הגזמתי מדובר רק ב40 מיליון ילדים בשנה ולא ב45 מיליון.

  2. מאמר מצוין.זה כוחה של טורקיה,הטרדה ואיום בהטרדה על לב התרבות המערבית.זה סוד קיומה והם עושים זאת נפלא!

  3. טורקיה אינה שייכת לאירופה גם הסטורית . האינטרס האירופי שטורקיה מהווה מעבר בטחוני וכלכלי בין שתי יבשות הוא זה מחזיק את הקשר הרפוי בין טורקיה ואירופה . גם טורקיה לא מתעודדת להדק קשרים .
    כי בעתיד הכל יתפוצץ בינם מכול סיבות . אידילוגיות . כלכליות .גם אמריקה דוחפת לפילוג כדי להחליש
    אתאירופה .

  4. המוסלמים מאיימים תרבותית
    על אירופה הרבה יותר מטרור
    איזורים רבים באירופה יהיו מוסלמים
    שחוק השריעה ישלוט בו
    ואיזורים רבים יהיו בלתי ניתנים לצפייה
    לנוצרים ( ליהודים קל וחומר)
    ואירופה תהיה מחולקת לאיזור מוסלמי מוצרי
    כמו צפון אירלנד.מכיוון ואין פתרון
    יהיה סטטוס קוו רבים יהגרו לצפון אמריקה
    אוקיאניה.או למזרח אירופה.אבל רבים לא יוכלו להגר כי אין מקום לקליטת 350 מליון אנשים.
    ( אוכלוסיית מערב אירופה)ולכן הם יחיו בגיטאות ( כמו היהודים בעבר) ויהיה להם מיליציה שתסתובב חמושה בנשק קר וחם ואפודי מגן וכלבים יהיה שער הכניסה גדרות סביב השכונה.ההסטוריה וההיסטריה חוזרת הפעם הקורבנות הם הנוצרים.כי היהודים יברחו כולם.
    בצפון אמריקה מצב המוסלמים כרגע לא בסדר גודל של אירופה.גם בגלל השטח הגדול יותר בארהב וגם בגלל כמות האוכלוסיה בארהב.והחשש הגדול מהאיסלם בממשל טראמפ.בקנדה המצב מתדרדר עקב קליטת מליון מהגרים מוסלמים.קנדה תהיה מסוכנת ביותר ליהודים ובהמשך לנוצרים.
    בארהב יש 50 מדינות כך שאפשר למצוא שכונה שקטה ללא מוסלמים.( או שאני טועה)

  5. מה שצריך לעשות, זה להחליף את המשטר באירן ובקואליציה איזורית לחסל את החלאה הטורקית.