שוברים ימינה, מדברים שמאלה: מה רוצים ב'כחול לבן'?

המפלגה של גנץ ולפיד יצרה במכוון מרחב רעיוני לא ברור, אשר מקשה עליה לגבש עמדה רצינית בסוגיות לאומיות מהותיות

חברי הכנסת הנדל, גרמן ושלח | צילום מסך

רק לפני שבועיים דווח בתקשורת כי ראשי 'כחול לבן' קיבלו "החלטה אסטרטגית" לשבור ימינה לאור האיחוד בשמאל, כדי למשוך מצביעים מימין וכדי להימנע מפגיעה באיחוד החדש של העבודה ומרצ ובגוש השמאל. כמה ימים לאחר מכן ובעקבות האיחוד בימין, כבר החלו לצוץ פוסטים מבית הקמפיין שמתארים את המפלגה בראשה עומד יאיר לפיד ורצה רק לפני רגע על מצע של "ממשלה חילונית" כבית של הציבור הדתי. אז באמת רוצים ב'כחול לבן'?

הנושא החם ביותר על סדר היום הוא בקעת הירדן, ומי שניסה לעקוב אחרי המסרים המגיעים מ'כחול לבן' בעניין חש בלבול רב. בראיון אתמול בגלי צה"ל, ח"כ יעל גרמן טענה כי במפלגה בכלל לא מדברים על סיפוח הבקעה, אלא על "איזשהו הסדר שמבוסס על התנתקות", שאף "כתוב במפורש במצע שלנו". בהמשך ניסתה גרמן להבהיר את המצב אך תרמה להגברת הבלבול וכתבה כי מדובר ב"היפרדות ולא התנתקות". עמדה דומה הביע עפר שלח כאשר הכריז כי סיפוח הבקעה "לא היה ולא יהיה חלק ממצע כחול לבן", ואף הבהיר כי מפלגתו תפעל להקמת מדינה פלסטינית. ללא ספק שבירה חזקה, רק לכיוון ההפוך.

ומה חושבים על כך חבריהם לרשימה? אם שואלים למשל את ח"כ יועז הנדל, הרי ש"בקעת הירדן שלנו ותהיה שלנו לעד", ובני גנץ עצמו צפוי לערוך היום ביקור בצפון ים המלח ולהביע תמיכה בריבונות, כמובן רק אם אחמד טיבי יאשר לו. סוגיית הסיפוח היא רק חלק מהיחסים המורכבים של גנץ ולפיד עם הרשימה המשותפת, כאשר מצד אחד הודיעו השבוע כמה מחברי 'כחול לבן' כי יתמכו בבקשת הפסילה של היבא יזבק מבל"ד (שוברים ימינה), אך מצד שני הנסיבות הפוליטיות של השנה האחרונה מצביעות בבירור על כך שמפלגתם תלויה לחלוטין ברשימה הערבית כדי להקים קואליציה. האם הם בונים על כך שפשוט שכחנו את התמונות של גנץ יושב עם עודה וטיבי לפני מספר חודשים? גם בתחום הכלכלה, אבי ניסנקורן כשר אוצר הוא לא בדיוק בשורה עבור מצביעי ימין פוטנציאליים, אך יש דבר אחד עליו מסכימים כל אנשי 'כחול לבן' – "רק לא ביבי". זו כמובן עמדה לגיטימית אך לא ניתן לבנות מצע רעיוני ופוליטי רק על סמך התנגדות אישית לאדם אחד, אשר בפועל משמשת ככיסוי לבלבול אידיאולוגי מכוון.

התוצאה היא מעין מרחב רעיוני לא ברור שנע מגרמן ושלח ושמאלה מהם דרך שלל דמויות מרכז כביכול ועד לכמה עלי תאנה ימניים. כאשר שלל הגורמים הבוחשים בקלחת לא מסוגלים להסכים אפילו על סרטון בחירות או הודעה לעיתונות, איך אפשר לצפות שיגבשו עמדה רצינית בסוגיות לאומיות ואידיאולוגיות מהותיות? אך חיזוק הדמוקרטיה מסתדר עם חיזוק שלטון הפקידים? כיצד יפעלו אם יעלו לשלטון? מה יחשוב איש ימין שהתפתה להצביע לגנץ וקיבל בסוף ממשלה עם טיבי? היינו שמחים לקבל תשובות אבל נראה שכרגע עסוקים ב’כחול לבן’ בשבירה לכל הכיוונים.

מפלגת ‘כחול לבן’ היא יצור כלאיים מוזר של גורמים שונים שקובצו להם יחדיו לסיעה אחת רק לצרכי בחירות, ללא בסיס חברים או רעיון משותף והורכבה באופן לא-דמוקרטי בעליל על ידי כמה שליטים, חלקם חסרי ניסיון קודם בפוליטיקה. ההיסטוריה מלמדת אותנו שחיבורים מלאכותיים בפוליטיקה הישראלית לא נוטים לשרוד לאורך זמן ובדרך כלל מתפרקים לגורמים ונפוצים לכל עבר כאשר מתחים פנימיים וטשטוש רעיוני מובילים לפיצוץ בלתי-נמנע, אך מעבר לכך יש כאן כאמור גם בעיה של הטעיית מצביעים.

תופעות כמו 'כחול לבן' מחזקות את הצורך בחידוד אידאולוגי של המפה הפוליטית בישראל. כאשר מסרים מעורפלים נרקחים בישיבות של יועצי תקשורת, ואיחודים מוזרים נכפים רק במטרה להחליף את השלטון, התוצאה היא המבוי הסתום הפוליטי בו אנו חיים כבר יותר משנה. גנץ ולפיד מנסים לתפוס מרובה, אך עלולים להשאיר את כולנו עם כלום בסופו של דבר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. כנגד ארבעה ראשי כחול-לבן מתמודד הימין: אחד מאפיונר, אחד רשע, אחד סתם בוק, ואחד שאינו יודע לגמגם כמו שצריך. הכוונה של כחול לבן אם תנצח בבחירות, היא לא רק לעשות גוש חוסם לצורך קבלת סמכות הנשיא להרכיב ממשלה, אלא שהמפלגות הערביות יהיו ממש חלק מהקואליציה, כמו שהן היו גוש חוסם בממשלת רבין והסכמי אוסלו – טבח היהודים הגדול ביותר מאז השואה. עופר שלח דיבר על הכוונות האלה בצורה הכי ברורה. משמעות הדבר היא שטיבי יוכל להטיל וטו על כל החלטת ממשלה, כי יהיה לו הכוח להפיל אותה.

    https://www.news1.co.il/Archive/003-D-135316-00.html

    https://www.themarker.com/law/1.547338

    https://conspil.com/2019/04/the-blue-and-white-party-receives-more-guarantees-from-deep-state-wexner-and-bronfman-in-the-ngo-2019-affair/

    1. לא רק נגד ארבעה בנים, אלא גם כנגד רוח הקודש הצווחנית, יעל גרמן. הגברת הנכבדה הזאת ממש מתאימה לדמות הפוסטר של המורה מהגיהינום.

  2. טיבי ישתלט על המדינה. אם תצביעו כחול לבן. או ליברמן.

    אז מי עדיף?

    או ליכוד. או שס. או ג. או ימינה. או בן גביר.

    הצבעת כחול לבן תראה שחור עם טיבי.

    מה האג'נדה של כחול לבן רק לא ביבי. נהננו. אבל עתיד המדינה עם כחול לבן והערבים. זה יותר כואב ומעצבן מאשר רק לא ביבי.

    עדיף להיות עם דתיים מאשר ערבים. הם פי כמה יותר גרוע..

    למי אתה מחכה תשכנע את החברים שלך.

  3. מדו"ח מיוחד של מבקר המדינה בעניין מערך הרכש במשטרת ישראל, עלה כי ב-2016 פנתה המימד החמישי אל המשטרה והציעה לה לרכוש מערכת טכנולוגית מתקדמת שהיא מפתחת.

    לאחר בדיקות שונות היה צורך לבצע פיילוט על מנת לבדוק את יכולות המערכת, דבר שהצריך אישור ועדת פטור במשרד האוצר לפי תקנה 11 לתקנות חובת מכרזים. לוועדת המכרזים שדנה בעניין הפטור הוצגו נתונים ביחס לחברה, יכולותיה ולקוחותיה אשר בעקבותם אישרה הוועדה את הפטור ממכרז.

    לוועדת המכרזים הוצגה חוות דעת של מנהל הטכנולוגיות של משטרת ישראל. חוות הדעת כללה לכאורה פרטים כוזבים ביחס לחברת המימד החמישי, ניסיונה ולקוחותיה. על-פי חוות הדעת שהוגשה לוועדת המכרזים ב-2016, החברה הייתה קיימת ארבע שנים, אף שהיא התאגדה רק בשנת 2014.

    בנוסף נאמר, כי לחברה חמישה לקוחות שהם גופים ביטחוניים וכי קיים אצלה זה שנה וחצי מוצר מדף – מבדיקת המבקר עולה לכאורה כי מדובר בפרטים שאף הם כוזבים, ולכאורה לחברה לא היה מוצר מדף ולא היה לה שום לקוח שהינו ארגון ביטחוני.

    1. שחיתות במיטבה.
      בנוסף צריך להזכיר שבנוסף לרמאות פשוטה, בני גנץ קיבל 4 מיליון שח ובכל זאת ״הצליח״ לאייד את החברה.
      מעניין אם יודע שהחברה התאיידה.

  4. עד שבכחול לבן יחליטו מי הם ומה הם רוצים אני מצביע לליברמן

    1. נהדר.
      אם אתה רוצה סיבוב בחירות רביעי ברצף אין ספק שלהצביע לליברמן זו בחירה מתבקשת.

    2. נפלא, תצביע לליברמן! אין ספק שזה באמת מה שאנחנו צריכים. עוד סיבוב בחירות ועוד אחד ועוד אחד ועוד אחד ו….
      עד שליברמן ימות, או עד שכולנו נמות, מה שיבוא קודם. איזה כיף.

    3. חחח…
      הנושא היחיד שיש לליברמן דעה ברורה לגביו הוא שנאה(אם זה לערבים ואם לחרדים).

  5. מי שצריך להיות נאשם הוא בלגנץ.
    ממצאי מבקר המדינה: בשנת 2016 חברת המימד החמישי בניהולו של בנימין גנץ הציעה למשטרה לרכוש מערכת ש"פיתחה" תוך הצגת עובדות לא נכונות על מוצר שלמעשה לא קיים. היה צורך לבצע בדיקת יכולות המערכת לכך צריך אישור ועדת פטור במשרד האוצר לפי תקנה 11 לתקנות חובת מכרזים. לוועדת המכרזים שדנה בעניין הפטור הוצגו נתונים בעקבותם אישרה הוועדה את הפטור ממכרז. לוועדת המכרזים הוצגה חוות דעת של מנהל הטכנולוגיות של המשטרה שכללה פרטים כוזבים אודות החברה., על-פי חוות הדעת שהוגשה לוועדת המכרזים ב-2016, החברה הייתה קיימת ארבע שנים, אף שהיא התאגדה רק בשנת 2014 ונאמר שלחברה חמישה לקוחות שהם גופים ביטחוניים וקיים אצלה זה שנה וחצי מוצר מדף – מבדיקת המבקר עלה כי מדובר בפרטים כוזבים, לחברה לא היה מוצר מדף ולא היה לה שום לקוח שהינו ארגון ביטחוני.

    בעקבות הצגת נתונים כוזבת מצד החברה, המשטרה הסכימה ללא מכרז ושילמה מקדמה של 4 ארבעה מליון שקל ואף התכוונה להתחייב מראש במקרה של הצלחה על רכישה בסכום של 50 מליון שקל גם כן ללא מכרז. כאן התנגדה ועדה המכרזים. המשטרה התכוונה להרחיב את ההתקשרות אך באוצר סיכלו זאת.

    בניגוד לחוק מבקר המדינה לא הפנה את ממצאיו המחשידים בפלילים ליועץ המשפטי לממשלה. לכן ליכוד ועמותת לביא דרשו מהיועץ המשפטי לממשלה לחקור את גנץ את נסיון לקחת במרמה 50 מליון שקל. מאחר שהלה לא החל לחקור, עתרה לביא לבג"ץ. הפרקליטות הודיעה שקבלה ממבקר המדינה חומרים בעלי היבטים פליליים ושבודקים. חברת המימד החמישי בראשותו של גנץ גרמה למשטרה הפסד של 4 ארבעה מליון שקל שיכל לגדול לעוד 50 חמישים מליון אילולי נסגרה החברה.

  6. פתאום קם אדם בבקר ומרגיש שיש סיכוי להפיל את ראש הממשלה עקב האשמות "כבדות משקל". ומקים מפלגה.
    המצע שלה ארוך מאוד בערך שורה אחת: "רק לא ביבי".
    מלקט לו אנשים מכאן ומשם מימין ומשמאל. עושה חיבורים עם מפלגה של רודן שליט יחיד במפלגתו. יהיר ושמו יאיר.
    מצרף מפלגה שזה עתה נולדה מימין. שם את כולם בבלנדר ויצא "כחול לבן"…. תערובת נפלאה של "ימין ושמאל רק חול וחול…."
    הצהרות של מפלגה חילונית ללא דתיים פנאטים. והנה פליפ פלופ…. הדתיים הופכים ליקירי הממסד….
    והיכן היהיר? לא שומעים ממנו…. מסתתר… עם דתיים יקירים אסור לו להראות…
    אייך הוליכו שולל מחצית מהעם….רק כי אנשים הפכו שבויים . "רק לא ביבי" .. ויחרב העולם ותהרס המדינה. רק לא ביבי.