"יש מאמץ גדול של התקשורת לגמד את ההישגים ולנפח כל דבר אחר"

השר יריב לוין בראיון מיוחד: "הבחירות גורליות מאי פעם, יש הזדמנות מדינית שלא תחזור ואסור לאבד אותה בגלל כמה אלפים שלא יצאו להצביע"

"שלטון החוק אינו שלטון השופטים". השר לוין | צילום מסך

פחות משבועיים לפני הבחירות, שר התיירות יריב לוין נראה דרוך מתמיד. מי שבדרך כלל ידוע בדיבורו השקט והמחושב מרים מעט את הקול כדי להדגיש מדי פעם נקודות חשובות, ומשדר שפת גוף נחושה ולהוטה כאשר הוא מספר על תחושותיו מן השטח לקראת יום ההצבעה. "המאמץ העיקרי הוא להעלות את אחוזי ההצבעה בקרב התומכים", אומר השר בראיון מיוחד ל'מידה'. "יש פה תופעה שאי אפשר להסביר אותה: בצד השמאלי של המפה הפוליטית אנחנו רואים הצבעה באחוזים גבוהים בערים ובשכונות שהשמאל חזק בהן, ומנגד בערים שהימין חזק בהן נרשמו שיעורי הצבעה של חמישים אחוזים ומטה. זה דבר שפשוט לא ניתן לקבל. ביום הבחירות הקודמות הייתי בערב בבת-ים והלכתי לחוף כדי להביא אנשים להצביע. הם ישבו שם שאננים עם בקבוקי בירה ולא חשבו אפילו ללכת לקלפי".

השאלה היא האם הפעם השאננים יצאו באמת להצביע

"אני מרגיש שיש קצת התעוררות אבל זה עדיין לא מספיק בעיניי. צריך להיות מאמץ יותר גדול: שכל אחד ירים טלפונים לחברים וקרובי משפחה ופשוט ילחץ עליהם לצאת ולהצביע. אם נעשה את זה אז יש לנו סיכוי לנצח. זה לא יקרה אם אנשים לא יצאו מהבית להצביע באחוזים סבירים שיצמצמו את הפער הזה. אני מקווה שהפעם הנקודה הזו תהיה יותר מובנת. ראש הממשלה אמר לי שלעמוד מול נשיא אמריקני ולהילחם בתוכנית הגרעין זה היה קשה, להפוך את הכלכלה הישראלית לכלכלה צומחת ועוצמתית שמשוחררת מכבלי ההסתדרות והכלכלה הניסנקורנית – זה היה קשה. אבל ללכת להצביע? זה דבר מאוד פשוט לעשות".

ולוין מדבר כמובן מניסיון. לאחר שתי מערכות בחירות צמודות בהן לא הושגה הכרעה ושבועות ארוכים של מגעים להקמת ממשלה שהסתיימו במבוי סתום, הוא מסביר כי בסבב השלישי אנשי הימין חייבים להפיק את הלקחים. "הזהרנו כל הזמן שיש סיכון שהליכוד לא תהיה המפלגה הגדולה ביותר וזה אכן קרה, אמרנו ש'כחול לבן' ינסו להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת וגם זה קרה. אני מקווה שהפעם אנשים מבינים שהבחירה היא באמת בין ממשלה שתלויה באחמד טיבי לבין ממשלה שתמשיך להוביל את ישראל בדרך שבה הובלנו בשנים האחרונות".

מה בעצם השתבש בשיחות להקמת ממשלה עם 'כחול לבן'?

"במגעים הקואליציוניים אחרי הבחירות בספטמבר ראש הממשלה הציע ל'כחול לבן' הצעה שאני באופן אישי חשבתי שהיא מרחיקת לכת, ולפיה הוא יכהן כחצי שנה ולאחר מכן ראשות הממשלה תעבור לגני גנץ. אבל גם לזה הם לא הסכימו. כששני הצדדים מעוניינים אז אפשר למצוא פתרון יצירתי, גם אם לפעמים הדרך לשם קשה. אבל כשאחד הצדדים לא מעוניין בכלל אז לא יעזור שום דבר. אם לא נחלץ מהתיקו אנחנו עלולים להגיע לאותה נקודה, ולכן מי שמצביע 'כחול לבן' מצביע לאחת משתי אפשרויות: או בחירות נוספות או ממשלה שתלויה באחמד טיבי. שתי האפשרויות האלה גרועות מאוד".

ח"כ ליברמן | ויקיפדיה

אך מעבר לסרבנות של גנץ ולפיד, השר לוין שעמד בראש צוות המשא ומתן של הליכוד מפנה את האשמה בכאוס הפוליטי המתמשך בעיקר לאדם אחד. "ליברמן פשוט לא רצה להיכנס לממשלה בראשות נתניהו ולא היה ניתן לעשות כלום בנידון. לכן אני אומר שאם לא נשיג הכרעה בבחירות יהיה קשה מאוד להרכיב ממשלה, מכיוון שהשאלה היא לא מה אנחנו יכולים לתת כי פשוט אין מי שיקבל".

אתה יכול להסביר את חידת ליברמן?

"את השאלה הזאת אתה צריך לשאול אותו כי רק הוא יכול להסביר. באופן עובדתי, אביגדור ליברמן לא רצה להיכנס לממשלת ימין כבר אחרי בחירות 2015 ונשאר מחוץ לקואליציה. גם כשהצטרף בהמשך לממשלה הוא בחר בסוף לפרק אותה, והביא למעשה את הבחירות בשנה שעברה. אחר כך הוא מנע הקמת ממשלת ימין בשני סבבי הבחירות, והיום הוא טוען שלא יכנס לממשלת נתניהו בשום מצב ועשוי לגרור אותנו לבחירות רביעיות. לכן מי שרוצה ממשלת ימין אסור לו להצביע ליברמן".

הטענה של 'כחול לבן' היא שנתניהו לא יכול לנהל את הממשלה בזמן שהוא מנהל משפט

"אני אומר לך בבירור כמי שצבר לא מעט שעות עבודה עם נתניהו: אין קשקוש יותר גדול מזה. לראש הממשלה יש ניסיון עצום ויכולת של כושר עבודה מסביב לשעון, וזו לא הגזמה. בנסיעה האחרונה שלנו לארה"ב עבדנו יחד באחד הלילות עד השעה שלוש כשהוא בשיא הערנות והחדות. כשפרשתי לחדר חשבתי שיהיו לי לפחות כמה שעות שינה, אבל כבר בשמונה בבוקר מצאתי את עצמי בחזרה אצלו בשיא העבודה. אני לא יודע מתי הוא הספיק לישון. לכן אני אומר בביטחון ובאחריות מלאה שהמדינה נמצאת בידיים טובות ומוכשרות. ראש הממשלה עושה הפרדה מוחלטת בין ענייניו האישיים לבין ענייני המדינה, והוא נתון וממוקד כולו בהמשך חיזוק ישראל ומעמדה. מנגד, כשאנחנו רואים כמה תרגולות צריכים מועמדים אחרים חסרי ניסיון רק כדי להופיע לראיון בטלוויזיה או בהופעות אחרות שלנתניהו הן כבר בדרך אגב בין שאר המשימות שלו, זה אומר הכל. ביום שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה, ואני מקווה שהיום הזה רחוק, לא ייקח הרבה זמן עד שרבים מהמתנגדים לו כיום יתגעגעו אליו".

אותה נסיעה לוושינגטון אליה מתייחס השר לוין נערכה כמובן לרגל פרסום תכנית השלום של הנשיא טראמפ, בה לוין רואה "הישג מדיני עצום בכל מישור" ו"היפוך מגמה מוחלט": "עד היום תמיד התרגלנו שישראל היא זו שנדרשת לעשות ויתורים כדי שהפלסטינים יואילו בטובם להגיע למשא ומתן, ועכשיו הכל מתהפך: ישראל זכאית להחיל ריבונות והפלסטינים הם אלה שצריכים לעמוד בשורה של תנאים. מדובר כאן בקבלה חסרת תקדים של העמדה הישראלית בסוגיות מפתח. אין "זכות שיבה" ואין חזרה לקווי 67', ויש דרישה ברורה לפירוז עזה ופירוק החמאס מנשקו. הבענו נכונות לנהל משא ומתן על בסיס התוכנית הזו, למרות שיש כאלה שחושבים שהסיכוי לכך לא גדול".

אז מדוע מתעכבת ההחלטה על החלת ריבונות?

"הנשיא טראמפ אמר בבירור שהוא מכיר בזכותנו לבצע החלה של הריבונות על השטחים שמגיעים לישראל, ללא תלות במרכיבים האחרים של התוכנית, וזה מהלך קריטי שאנחנו רוצים להשלים. הכוונה הייתה לבצע אותו בשני שלבים שמצריכים עבודת מיפוי מורכבת ומסובכת, אבל האמריקנים רוצים שהכל יתבצע במכה אחת. אחרי כל המחוות האמריקניות והדרך שעשינו ביחד, זאת בקשה שצריך לכבד ולכן נכסנו באופן מיידי להשלמת המיפוי".

גנץ אמר שהוא מתכוון ללכת על ריבונות בבקעת הירדן אם ייבחר

"בני גנץ אמר שהוא יחיל ריבונות רק אם תהיה הסכמה בינלאומית. מה זו הסכמה בינלאומית? שהאיחוד האירופי יסכים? שיעל גרמן ואחמד טיבי יסכימו? זו פשוט דרכו של גנץ לומר שהוא לעולם לא יעשה את זה".

וב'ימינה' טוענים שחייבים להצביע להם כדי לוודא שאכן תהליך הריבונות יושלם במהירות

"אני שומע את הקריאות האלה והן מקוממות ומצחיקות אותי. מי שעוסק בנושא הזה כבר שנים ומי שהביא את כל ההישגים המדיניים הוא ראש הממשלה, אז מי אתם רוצים שישלים את התהליך? אנחנו צריכים קואליציה יציבה שתיתן לראש הממשלה גיבוי ואז נשלים את כל מה שצריך מול האמריקנים. לכן הבחירות הקרובות גורליות מאי פעם ויש לנו הזדמנות שספק אם תחזור. אסור לאבד את זה בגלל כמה אלפים שלא יצאו להצביע".

לאורך השיחה השר לוין מדגיש שוב ושוב את הנקודה לפיה מדובר בהזדמנות מדינית שאסור לפספס, מה שמגדיל עוד יותר חשיבות הבחירות.  "יש פה הזדמנות היסטורית לא רק מבחינת החלת הריבונות, אלא גם בתהליכים אחרים", הוא אומר ומסביר: "המשך ההתקרבות למדינות ערב, השקעות כלכליות גדולות וכמובן הזרמת הגז הטבעי שהוצאנו לפועל למרות כל ההתנגדויות. ברור שיש גם אתגרים כמו המאבק מול איראן ומציאות ביטחונית מורכבת, ולכן בימים האלה יותר מאי-פעם צריך ממשלה לאומית עם דרך ברורה ועם ראש ממשלה שיש לו את היכולת והניסיון".

תיקון יסודי

סוגיה נוספת שמגיעה למתח שיא בעקבות תקופת הבחירות האינסופית היא מערכת היחסים בין הממשלה והכנסת ליועצים משפטיים ופרקליטים, סוגיה שגם בה השר לוין ממלא תפקיד משמעותי. ביום שישי האחרון תוארה בהרחבה בעיתונים ובאולפני הטלוויזיה ישיבת הממשלה מן השבוע שעבר, בה התרחש עימות מתוח בין חלק מהשרים ליועמ"ש מנדלבליט, במהלך דיון בהחלטה על הקמת ועדת חקירה למח"ש אליה התנגד היועץ. כתבי המשפט ניתחו בדאגה את הביקורת שהטיחו שרים ובהם גם לוין במנדלבליט, אך בשיחה איתנו לוין מתאר תמונה הפוכה. "המצב הזה שבו כל אמירת ביקורת על המערכת או אנשיה הופך מיד ל"פגיעה בדמוקרטיה" הוא אבסורדי", הוא אומר. "זה רק מראה עד כמה מערכת המשפט זקוקה לתיקון יסודי, אבל במקום לדאוג לבצע אותו היא מעדיפה להתבצר ולעשות דה-לגיטימציה לכל מי שמבקר אותה. זה בדיוק ההפך מדמוקרטיה".

מה הביקורת שלך כלפי מנדלבליט בשאלת ועדת החקירה?

היועמ"ש מנדלבליט | Prokurator11

"הטענה הבסיסית היא מאוד פשוטה: יש קצה אחד שאומר שבתקופת בחירות הכל משותק ולא עושים כלום, ויש את הגישה ההפוכה שנהוגה בארה"ב למשל ולפיה לממשלה יש סמכויות מלאות עד לרגע בו מתחלף השלטון. גם בישראל לכאורה אין בחוק שום הגבלה על סמכויות ממשלת מעבר, אבל בפועל המערכת המשפטית המציאה והחילה שורה שלמה של כללים כאלה ללא שום סמכות בחוק. זה מה שהביא אותנו למצב שבו כבר יותר משנה הכל מוקפא ואנחנו משלמים על כך מחירים כבדים. אפשר להתווכח אם זה נכון או לא נכון, אבל ברור שאותם כללים צריכים לחול על כולם".

לדברי השר, "מה שקורה היום הוא מצב בלתי נסבל שבו יש מפלגות שלהן מותר להקים ועדות ולנהל דיונים בנושאים שנוגעים לבחירות באופן מובהק, ויש גורמים במערכת המשפט שלהם מותר להגיש כתבי אישום ולקיים שימועים, אבל כשזה מגיע לממשלה אז פתאום הכל מוגבל ואסור לה לעשות כלום, אפילו לא להקים ועדת חקירה למח"ש. את זה אני לא מוכן לקבל, וזה בדיוק מה שאמרתי ליועמ"ש: אם אלה הכללים אז שיהיו לכולם. לא יעלה על הדעת שיש דין אחד לנו ודין אחר לכל השאר".

לאחר הבחירות באפריל בהן הסתמן כי הליכוד עומד להקים ממשלה, לוין נחשב למועמד המוביל לתפקיד שר המשפטים, תפקיד בו חשק במשך תקופה וארוכה וכבר הכין תוכניות מפורטות לעבודה במשרד. כאשר הוא נשאל מדוע זה בעצם לא קרה, לוין משיב כי "זה היה קרוב מאוד רק שלא הצלחנו להקים ממשלה. אם אביגדור ליברמן היה נכנס אז לקואליציה, אז היה לנו רוב לבצע שינויים יסודיים והיום היינו אמורים כבר להיות במצב שלפחות חלק ממערכת המשפט היה נראה אחרת. אמרתי כל הזמן שאני אכנס למשרד המשפטים רק במצב בו יש לי סיכוי לעשות את הדברים שאני מאמין בהם. כל עוד אנחנו במצב שאין קואליציה וממשלה מתפקדת, אז אני פחות מעוניין".

איילת שקד טענה שהובילה מהפכה משפטית בתקופתה כשרה

"ח"כ איילת שקד עשתה עבודה ראויה להערכה אבל עשתה גם שגיאה בסיסית אחת שבגללה מצבנו היום גרוע יותר מאשר היום שבו נכנסה לתפקיד. שקד האמינה שהדרך לשינוי מתחילה במינויים של שופטים והתמקדה בעיקר בזה, אבל אני חושב שכדי לשנות לאורך הזמן צריך לעשות את זה מהיסוד ולא בשינוי קוסמטי פה ושם. בלי שינוי יסודי ואמיתי, גם המינויים פחות משפיעים".

אילו שינויים למשל?

"הצעד החשוב ביותר הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כדי להקטין את המשקל שיש לשופטים בבחירה ולהגדיל את ההשפעה של נבחרי הציבור, יחד עם שקיפות גדולה יותר בתהליך כולל שימוע בכנסת למועמדים. גם שיטת הסניוריטי שבה נבחר נשיאי בית המשפט העליון צריכה להשתנות. נושא נוסף שצריכים לטפל בו היא זכות העמידה, שחייבת לחזור למקום המצומצם שבו הייתה בעבר. לגבי הסוגייה של מינויים לתפקידים בכירים במשרד המשפטים, אני חושב שצריך להכניס הרבה יותר כוחות מהשוק הפרטי שמביאים זווית ראיה אחרת וגיוון דעות. רציתי לקדם גם את חוק יסוד החקיקה בנוסח שונה לחלוטין, שבמרכזו הקביעה שבית המשפט לא יכול לבטל חוקים שהתקבלו כחוקי יסוד בכנסת ברוב מסוים".

אתה מאמין שהיית מצליח לבצע את כל השינויים האלה?

"אני לא יודע אם היינו יכולים להצליח בהכל, אבל בהחלט היה סיכוי להצליח בחלק גדול מהדברים. לצערי איבדנו את ההזדמנות הזאת, אבל זה עוד יכול לקרות אם ננצח בבחירות ברוב גדול".

והנה הקטע המלא למעוניינים, גיא פלג ואברמוביץ' מאיימים בצחוק כמובן בצחוק חיחיחי על נתניהו שלא ימנה שר משפטים מסוים כי המערכת תנקום בו. ביבי, אם אתה לא הולך עד הסוף הפעם מגיע לך כלא. בצחוק.

Posted by Yotam Zimri on Friday, April 12, 2019

אירוע נוסף שזכור לאחר הבחירות באפריל הוא הדיון שנערך בתכנית 'אולפן שישי' בנושא הקמת הממשלה וחלוקת התיקים הצפויה ובו אמר הכתב גיא פלג כי אינו מעלה על דעתו ש"ראש הממשלה, שענייניו צפויים להתגלגל בבית המשפט המחוזי וכנראה בעליון", ייתן את תיק המשפטים ליריב לוין, אשר לדברי פלג "כל כך לעומתי לבית המשפט". על כך הוסיף ספק בצחק אמנון אברמוביץ' כי "יריב לוין שר משפטים זה עוד שנת מאסר לנתניהו", במה שפורש כמסר ברור מפי בכירים במערכת המשפט.

כאשר הוא נשאל על מערכת היחסים בין אנשי תקשורת לבין גורמים במערכת, לוין משיב כי "לאורך השנים כבר התרגלתי להתקפות אישיות בוטות עליי. אין לי בעיה שיתווכחו עם הדעות שלי וזה לגיטימי לחלוטין, אבל כשאין יכולת להתווכח לגופו של עניין אז עוברים לתקוף לגופו של אדם. אותי זה לא מרתיע". לדבריו, "זה רק עוד ביטוי למה שציינתי קודם כחלק מהניסיון של מערכת המשפט ושופרותיה לצייר כל מי שמבקר אותה כלא-לגיטימי. העולם שלהם מתחלק תמיד לבני אור ובני חושך, אבל אני לא מקבל את זה. אני רוצה לא פחות מהם שתהיה לנו מערכת משפט חזקה ויציבה, ובוודאי רוצה יותר מהם שבישראל ההכרעה הדמוקרטית של העם תבוא לידי ביטוי במדיניות ובקבלת החלטות, ולא במערכת שבה שופטים כופים את השקפת עולמם על הרוב. דמוקרטיה אכן נשענת על שלטון החוק, אבל זה לא שלטון השופטים".

"חובה לחשוף את הקלטות אשכנזי"

פרשה נוספת הכורכת יחדיו את עולם המשפט, הפוליטיקה והתקשורת אשר שבה לחיינו בימים האחרונים היא פרשת אשכנזי-מנדלבליט, לאחר פרסום בחדשות 13 של חלק משיחות השניים בנוגע לחקירת 'מסמך הרפז' בשנת 2010, אז כיהן בכיר 'כחול לבן' כיום כרמטכ"ל, והיועמ"ש כפרקליט הצבאי הראשי. שידור הקלטות עורר סערה רבה במערכת הפוליטית, וגם השר לוין מצטרף לקריאה לחשוף את הפרטים המלאים עוד בטרם הבחירות. אני חושב שיש חובה לחשוף את הדברים בפני הציבור ואין שום הסבר הגיוני או הצדקה להסתיר אותם", הוא מסביר. "העובדה שישנן עוד הקלטות חשאיות כאלה בהחלט מעלה סימני שאלה גדולים לגבי מה שקיים בהן ולמה מנסים למנוע את הפרסום שלהן. הייתי מצפה מגבי אשכנזי עצמו לבוא לומר שהוא מוותר על החיסיון ומבקש שהדברים יפורסמו. כל עוד הוא לא עושה צעד כזה, אז לדעתי זה אומר דרשני".

על פי השר לוין, "יש כאן מצב בלתי נסבל שמצד אחד את ראש הממשלה נתניהו חוקרים בהשקעות עתק ובהיקף שלא היה כמותו על זוטי דברים שאין להם קשר לפלילים, ומנגד אנשי שמאל לא חוקרים בכלל. קח למשל את פרשת המימד החמישי בה מעורב בני גנץ, שאפילו מבקר המדינה קבע שראוי לבדוק אותה מכיוון שעברו שם כספי ציבור לכיסים פרטיים בהליך שעל פניו נראה לא תקין. הציבור חייב לדעת האם החשד הזה נכון או לא נכון, ובשביל זה צריך לחקור ולבדוק. אותו דבר קרה עם חוק 'ישראל היום', שאת רוב האנשים שקידמו אותו וקיבלו סיקור חיובי לא חקרו ובוודאי שלא העמידו לדין. רק מול ראש הממשלה מופעל סטנדרט אחר של אכיפה, וממהרים להגיש נגדו כתב אישום ערב בחירות ועוד ביום שבו הוא נמצא בוושינגטון כדי לקדם מהלך מדיני חשוב. אבל מנגד בדבר בסיסי כמו חשיפת קלטות שיש בהן מידע חיוני לציבור, פתאום כל המערכת מתגייסת כדי למנוע את זה. זה מצב לא תקני ואנחנו נמשיך להיאבק כדי לשנות אותו".

אז אתה תומך בטענה לפיה קיימת אכיפה בררנית

"בוודאי. עד היום לא שמעתי הסבר אחד טוב לשאלה מדוע פרשת המימד החמישי לא נחקרת ולא שמעתי הסבר מדוע לא חקרו והעמידו לדין את מי שהגישו את חוק 'ישראל היום', כאשר ראש הממשלה עומד לדין באישומים תקדימיים וכל ההליך מתנהל תוך כדי בחירות".

מעבר לעניינים הפוליטיים והמדיניים הדחופים בהם לוין עוסק באופן שוטף (אפילו במהלך הריאיון הוא נקרא לשיחה בהולה עם ראש הממשלה), שר התיירות יכול לרשום לעצמו גם קדנציה מוצלחת במשרד עליו הוא מופקד בשנים האחרונות. בשנת 2019 שהסתיימה זה מכבר הגיעו לישראל שיא של 4.5 מיליון תיירים, גידול של למעלה מעשרה אחוזים מן השנה הקודמת ועלייה של 55% בתוך שלוש שנים. לדברי השר, מדובר בתהליך משמעותי לישראל גם מבחינה כלכלית. "ענף התיירות הכניס למשק הישראלי יותר מ-22 מיליארד שקלים רק בשנה שעברה, ויצר למעלה מ-13 אלף מקומות עבודה חדשים. אני חושב שהענף הולך ותופס את המקום הראוי לו בכלכלה הישראלית".

בתור מי שהשקיע רבות גם בקשרים הכלכליים והתיירותיים עם סין, אתה חושש מפגיעה בשל משבר הקורונה?

"בכל מה שקשור לטיפול ומניעת מחלות הסמכות היא של משרד הבריאות, ומדינת ישראל צריכה לעשות כל מאמץ למנוע התפשטות של המחלה ולנקוט בצעדים מתאימים. התיירות בכל העולם כבר נפגעת בגלל המצב הזה, וככל שזה יימשך הפגיעה רק תגדל. אני מקווה שימצא פתרון במהרה, ובינתיים צריכים לשמור על איזון ולצמצם עד כמה שניתן את הפגיעה".

עם כל ההישגים שמנית בכל התחומים, איך אתה מסביר את העובדה שהליכוד צריך להיאבק בכל מערכת בחירות עד הקול האחרון?

"זה באמת מצער שזה המצב. יש כאן מאמץ גדול של מרבית כלי התקשורת לגמד את ההישגים שלנו ולנפח כל דבר אחר. זה משהו שמתמשך לאורך שנים. לצערי הרב, יש גם פער גדול בין מה שהשגנו לבין היכולת להסביר את ההישגים ולהביא אותם לידיעת הציבור. למרות כל זאת, עדיין יש בציבור רוב גדול של אנשים שתומכים בראש הממשלה ואני מקווה שהפעם ננצח".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. כן בטח, רק תצביעו בשבילנו והכל יהיה גן עדן….
    למעלה מעשור אתם ( ביבי ) בשלטון ולא עשיתם דבר….לא נגד הסרטן המשפטי ! לא נגד הטרור בדרום ! לא נגד הפשע והאלימות המשתוללים במדינה ! לא נגד הרצח בכבישים ועוד ועוד….
    חאן אלאחמר אמרנו ? …

    1. אז אני מבין שהטענות של השמאל נגד ממשלת הימין היא שבארבע קדנציות היא מצליחה לפתור ולתקן רק 99.8 אחוזים מהנזקים שממשלת שמאל מייצרת בקדנציה אחת בלבד?
      הטענה כאילו נתניהו לא רוצה לפעול נגד מערכת המשפט המושחתת היא שקר שמופץ על ידי כנופיית רק-לא-ביבי, כשאנשיה מתחזים לאנשי ימין הדורשים את טובת עם ישראל. לנתניהו מעולם לא היתה הזדמנות לטפל במערכת המשפט המושחתת כי המערכת הזאת סימנה אותו מהרגע הראשון וברגע שאתה יוצא נגד המערכת זה מתפרש שהמערכת חשפה משהו שאתה מעוניין להסתיר. תעשיית החקירות נגד נתניהו יהחלה עוד בכהונתו הראשונה, בשנים 1999-1996, במשהו שהשמאל כינה "פרשת בר-און-חברון”, ואחריה נוספו מה שהשמאל כינה "פרשת המתנות" ו"פרשת הקבלן עמדי". גם באותם ימים הכותרות זעקו, החוקרים הדליפו, והתקשורת פמפמה בלי הרף את ה“שחיתות” של "נהנתנות” ראש הממשלה. הנזק שנגרם לתדמיתו של נתניהו נצרב בתודעה הציבורית והזיק לו מאוד, למרות שמבחינה משפטית שלוש ה"פרשות" היו אישומי סרק והסתיימו בלא כתב אישום.
      .
      https://tinyurl.com/ud2yucm

      ועוד לא דיברנו על פוליטיקאי בובה נוכלים כמו בנט, שקד וסער, שהוצנחו לתוך הימין כדי להעמיד פנים שהם ימניים ומתנגדים לבית המשפט העליון, וכך לגנוב את קולות הבוחרים.

      וחאן אל אחמר? בחאן אל אחמר איימה אנגלה מרקל (כשמאחוריה האיחוד האירופי) כי אם היישוב הזה ייהרס גרמניה תפגע בישראל גם כלכלית (מסחר) וגם ביטחונית (תיאום נגד איראן). כיוון שהשמאל מתואם עם מרקל והאיחוד האירופי בגרימת נזקים למדינת ישראל ובניסיונות להדיח את נתניהו, בג"ץ בכוונה אישר להרוס את היישוב הזה כדי להציג את נתניהו כמי שאינו דואג לאינטרס הישראלי. השמאל הישראלי האנטי-ציוני והבוגדני מתואם עם איחוד הרשע האירופי ובראשו גרמניה אשר רוצים להחליף את ארה"ב כמדינה המשפיעה על מדיניות החוץ והפנים של מדינת ישראל.

    2. צריך 61 אצבעות ע"מ להעביר חוקים שירסנו את הפרקליטות ומערכת המשפט אבל הם דואגים תמיד להחזיק מישהו תחת איום. אתה כמובן יודע את זה וגם כל שאר הטרולים השמאלנים שמציפים את אתרי העיתונות האמינים האחרונים שנשארו לנו. זאת המהות שלכם וכל טוקבק רק ממחיש יותר ויותר עם מה אנחנו צריכים להתמודד. הרי ברור שהסיפור של המימד החמישי, קלטות אשכנזי ופרשות אחרות כמו חוק ישראל היום הופכים את האנשים הללו ליסמנים של מערכת האכיפה שניזונה מאיומים וכוח וזאת הסיבה שאתם כל כך רוצים אותם ואת ליברמן בשלטון. תשווה את המדינה היום לתקופת שלטון מפאי המושחת עם הפרוטקציה והפנקסים האדומים, האפליה הגלויה נגד המזרחיים, הטכנולוגיה והקידמה היום, לעומת יצוא תפוזים ובקשת נדבות מהעולם, ברור שיש מה לשפר אבל בכל מדד שהוא, כולל מדדים בינלאומיים מדינת ישראל נחשבת היום למעצמה וזה הרבה מאוד בזכות ראש ממשלה שיש לו חזון והוא בוחר לממש אותו במקום להכנע לחבורת הזבל העלובה מהפרליטות.

  2. קצת מוזר שהמראיין שואל פתאום על שקד בלי קשר לכלום אבל לא שואל האם לא הגיוני יותר להשאיר במשרד המשפטים את השר הנוכחי(המנוסה, המכיר את הנפשותהפועלות, המאמין באותה דרך כמו לוין ושיחסוך בלגן של התרגלות לאדם חדש) ולמצוא מקום אחר ללוין להוציא את יכולותיו למען עם ישראל?

  3. השתלטות בית המשפטנים על הפוליטיקה הישראלית
    השופט הראשון אשר שלח ידו לתוך הפוליטיקה היה שופט בית המשפט העליון שמעון אגרנט. הזדמנות הפז לבית המשפט העליון להתחיל להשליט את מרותו היתה בעת שגדעון האווזנר כיהן כהיועץ המשפטי לממשלה. כך היתה ההשתלשלות. *גדעון האוזנר (1962-1960), דרש עצמאות מוחלטת, בלחצו קמה ב- 1962 ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון שמעון אגרנט. הועדה קבעה שהיועץ המשפטי הוא “חופשי ועצמאי” אם כי עליו להתייעץ עם שר המשפטים, במידה והשר חולק על דעתו יש לו זכות וטו וזכותו ליטול לעצמו את סמכויותיו של היועץ המשפטי. יחד עם זאת הועדה ניסתה לכונן את מעמדו החוקתי של היועץ המשפטי לממשלה כפקיד ציבור בעל שיקול דעת שיפוטי העומד בראש מערכת התביעה הכללית.. כאן לראשונה נקבעה הזהות שבין משרת התובע הכללי ליועץ המשפטי, כיון שלדעת הועדה או לדעתו של אגרנט, ריכוזיות זו הינה ראויה…בתור התובע הכללי עליו ליצג האינטרס הציבורי ושמירה על קיום החוק ולעמוד בראש התביעה הכללית. בתור היעוץ המשפטי לממשלה עליו לתת יעוץ משפטי לממשלה ולרשויות הממלכתיות האחרות. כמו כן יעוץ וסיוע לממשלה בהכנת חקיקה. לדעת בית המשפט ולדעתו בלבד, על היועץ המשפטי להיות בעמדת כח חזקה יותר מהממשלה, כדי שלאליטות השלטוניות לא תוכלנה להשתמש במערכת התביעה וגם היעוץ… למטרות אינטרסנטיות.‏‏ הנחת היסוד המובלעת כאן היא שלמוסדות השלטוניים הנבחרים להם בלבד אינטרסים אנוכיים, משמע עניינם אינו קידום מדיניות לטובת המדינה. לשיטת בית המשפט משילותן של האליטות השלטוניות הנבחרות היא פגיעה ביסודות הדמוקרטיים המערכת המשפטית לעולם נקיה מאלו, ורק בית המשפט מציל את הדמוקרטיה…
    ———–כך בהקצנה עיוות את מהותה של הדמוקרטיה, בית המשפט הוא הגוף אשר מעצם הגדרתו הינו לא דמוקרטי אשר כופה את דעתו הבלעדית. תוך כדי פסילת המערכת המדינית עשה את שהוא פוסל באחרים נטל את השררה. באשר לכפל התפקידים של היועץ, משרתו של היועץ המשפטי לממשלה אינה דומה לזו של התובע הכללי במדינות בהן היא קיימת וטעות היא להשוות בינהן. התובע הכללי שם הוא אישיות פוליטית והוא חלק מהממשלה. אחריותו היא בקביעת מדיניות תביעה ולא בידיו ההחלטות חקירה והעמדה לדין של מקרים מוגדרים. *היועץ יצחק זמיר (1986-1978) קיבל כמובנת מאליה את משרה בעלת עוצמה על הנורמות שהשאיר אהרון ברק והתערב בהחלטות ממשלה גם כשלא היה בהן דבר שנגד את החוק. גם הוא ניצל את היותו המיצג המשפטי להטלת מורא. כך בתוקפנותו ניצל מעמדו למעשים פוליטים משהוזכר לו כי תפקידו לעזור לממשלה להוציא לפועל את מדיניותה בדרך חוקית, הגיב כאילו אין זה מן היושר. הוסיף לדרישה הקודמת להתיחסות אל דעתו כאל פסק דין, את זכותו לא ליצג את המדינה אם תסרב ואת האיסור לשכור עורך דין אחר. זאת למרות חוסר בסיס החוקי לכך.
    שופט אחר הוא הרודן הגדול אהרון ברק. ……אהרן ברק בעת שהיה סגן נשיא בית המשפט העליון קבע שהשאלה אינה באם חרג חריש מסמכויותיו בסרובו לייצג את הממשלה, אלא האם החוק מתיר לראש הממשלה להתעלם מחוות דעתו של היועץ המשפטי.. הממשלה טענה שכפל תפקידים זה מונע את יצוגה הנאות. אהרון ברק טען שהממשלה זכתה בייצוג מיטבי, על היועץ המשפטי לממשלה לייצג את ראש הממשלה על פי התפישה המשפטית שלו. לשיטתו היועץ הוא הפרשן המוסמך של הדין כלפי הרשות המבצעת דעתו היא הקובעת תמיד והיא על כן עמדתה הרשמית של הממשלה והרשות המבצעת כולה. בכך קבע כי היועץ המשפטי לממשלה איננו היועץ המשפטי של הממשלה… אלא הפוסק המחייב עבורה בענייני משפט. בית המשפט העליון הגדיר את היועץ כסמכות המשפטית המכרעת בשירות המשפט הציבורי והכי חשוב: היועץ הינו כפוף לפיקוח בידי בית המשפט העליון בלבד תוך ביטול שיקולים פוליטיים של השלטון. מעתה כוחו של היועץ המשפטי נעשה חסר גבולות. כנהוג עד אז אם עניין אי חוקיותו של מהלך זה או אחר אינו חד משמעי ולדעת הממשלה אין במעשיה דבר עברה היא יכלה לא לקבל המלצותיו ולהגן על עצמה בבית המשפט, שכן גם בין משפטנים קימים חלוקי דעות. משבית המשפט העליון קבע את מוחלטותה של חוות דעת היועץ, הוסרה גם מגבלת הצניעות של בעל משרה המודע לשיקולים אחרים. בפסיקתו השתלטנית של אהרון ברק וחזרתם של משפטנים על כל דבריו, החסרונות: או שהיועץ כמי שמקורב אצל הרשות ומייעץ לה יתקשה בחקירתה או בהעמדה לדין, או כפי שמתגלה במציאות, יועצים משפטיים מונעים להראות עצמאיים ובכך אינם מסייעים לממשלה להשיג מטרותיה במסגרת החוק ואינם מייצגים אותה כראוי בבית המשפט. כלומר כ””דמוקרט”” הוא קבע שהיועץ איננו יועץ אלא קובע ופוסק. ——————————
    כל זאת כמובן בנוסף להחלטת בית המשפט העליון על דעת עצמו על הזכות לפסילת חוקים, גם קבע את המבחנים לפסילת החוקים, גם מינה את עצמו לפוסק יחידי האם התקיימו המבחנים שקבע, גם פוסק ללא ראיות ועדויות וגם שולל את האפשרות לערער על פסיקתו.
    שופטי העליון נשענים על כוח הטרור המשפטי. כיון שלא כפי שצריך להיות בדמוקרטיה, בישראל אין הפרדת רשויות. זה אומר שהתביעה שהיא מהרשות המבצעת והשפיטה שהיא מהרשות השופטת מקיימות בינהם יחסי גומלין הדוקים. הרי רוב השופטים באים מהתביעה. במדינה מתוקנת צריכה להיות הפרדה מוחלטת. מי שבחר בקריירה של תובע לעולם אך לעולם לא יוכל להיות שופט. כך לשופטים אין כוח על התביעה וזו לא מפתיעה בתביעות לרצון בתי המשפט. בישראל השופטים פוקדים על התביעה להוציא תביעות נגד מדינאים העושים דבר מה שאינו לרוחם! גם משרד היועץ המשפטי פועל לפי רצון בית המשפט!

    יש להפריד בין משרד היועץ המשפטי לממשלה לבין התביעה. היועץ המשפטי לממשלה צריך להיות חלק מהממשלה וכשמו ליעץ לטובת העניין כיצד לתפקד חוקית, כפי שנהוג במדינות מתוקנות. אלא שבזה אין די התביעה כולה צריכה להיות מופרדת מהשפיטה. המצב כיום הוא שהיועץ הוא בראש התביעה שאינה נפרדת מהשפטה. כל זמן שאלו אינם נעשים המשפטנים ימשיכו לרדות בנו.

  4. לא מספיק לשנות את הרכב הועדה לבחירת שופטים יש להוציא את השופטים ולא לתת להם דריסת רגל כפי שנהוג במדינות אחרות.
    כיצד מתמנים שופטים בעולם? בארצות הברית הנשיא בוחר את המועמדים ומציג אותם לאישור הסנט שכמו הנשיא נבחר באופן דמוקרטי ועל כן מייצג את הציבור. בסנט מתקיים שימוע ציבורי פתוח בו הסנטורים חוקרים את המועמדים לגבי כל נושא ראוי בעיניהם. בעקבות אותו שימוע הסנטורים מקיימים דיון גם הוא פתוח ובסיום הצבעה. הצבעה זו היא לצורך הבטחת קיום תפישה חוקתית ולא חתירה תחתיה היות ועל השופטים לקדם את ערכי האומה. רוב הדמוקרטיות בעולם אימצו שיטה בה על בית המשפט להיות קשוב לערכי האומה וזה יקרה אך ורק אם נציגי ציבור הם שיבחרו את השופטים.

    במדינות אחרות בתי המחוקקים בוחרים את השופטים. כך בגרמניה שני בתי המחוקקים בוחרים, בשויץ. במדינות אחרות הרשות המבצעת בוחרת את השופטים: בשבדיה נורבגיה באוסטרליה קנדה בלגיה. ביפן הממשלה בוחרת את שופטי בית המשפט העליון והציבור מאשר או פוסל בבחירות הכלליות שלאחר המנוי. ישנו גם שילוב בין הרשות המחוקקת למבצעת: צרפת הסמכות מתחלקת בין הנשיא לשני בתי המחוקקים. באוסטריה ישנה גם כן חלוקה בין הממשלה לבית המחוקקים. כך גם בשאר דמוקרטיות ותיקות וגם חדשות ברחבי העולם, לנבחרי הציבור הסמכות למנות שופטים בכולן פועל העקרון שעל השופטים לעבור מבחן דמוקרטי. כל זאת כדי להבטיח שהמינויים משקפים את ערכי האומה.

    ומה בישראל? לפי לחוק יסוד השפיטה שופטים של כל הערכאות מתמנים על ידי הועדה לבחירת שופטים. את הועדה מרכיבים: שלושה נציגי בית המשפט העליון – את הגוש מרכיבים לא רק שלושת השופטים אלא גם עוד שני נציגי לשכת עורכי הדין. נשיא בית המשפט העליון רק הוא מביא מועמדים. נשיא בית המשפט העליון וכמוהו גם שני שופטי בית משפט העליון נוספים מצביעים כאחד. ומי אמר שעורכי הדין מיצגים את הציבור? במקרים רבים הם אינם מיצגים את מרשיהם אלא מוכרים אותם לרצון בית המשפט. לכן כמו השופטים גם שני נציגי לשכת עורכי הדין. אלו עושים כמצוות השופטים פן יבולע להם. ביחד חמישה מתוך תשעת החברים בועדה. גם שר המשפטים שהוא בדרך כלל עורך דין ויש לו עניין לאחר שירתו לשמור על יחסים טובים, בדרך כלל מצביע לרצון נשיא בית המשפט העליון גם עליו "להתנהג יפה", שמא ימצא כתב אישום נגדו. כך שבדרך כלל מצביעים כגוש אחד ששה מתוך תשעת החברים בוועדה ובכך הם מפעילים קרטל, הלכה למעשה. לנשיא בית המשפט העליון ביחד איתו עצמו מובטחים חמישה נציגים. זה כמובן סותר את מה שבייניש בהתחסדות אמרה מה רוצים? הרי יש בועדה יותר פוליטיקאים מאשר שופטים… באותה מידה שהיא דיברה נגד בחירה מטעם מדינאים כדי שלא דעות פוליטיות תקבענה אך היא עצמה בחרה ואישרה מועמדים לפי התאמה פוליטית וכך להתאים לפסיקות הרצויות לה. ———

    לעומת זאת הכנסת מורכבת ממפלגות רבות בעלות גוון מדיני שונה וחבריה אינם מצביעים כגוש אחד. המדינאים בועדה מייגים רצונות מתנגשים חבר כנסת אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזציה. כך ישנם חמישה מובטחים המצביעים כרצון נשיא בית המשפט העליון. כמותם גם שר המשפטים. הדיונים בועדה הם חסויים אין הציבור יודע כלל מיהם המועמדים, ואין הוא יודע כלל על שום מה נדחו לזה יש הצדקה. גם לגבי השופטים הנבחרים לא נמסר מאילו שיקולים החליטו לבחור בהם. אין שום הצדקה שלא לפרסם על שום מה נבחרו. לו היה הסדר כזה בגוף ציבורי מגיע לפני השופטים הנכבדים בשבתם בדין, ניתן לנחש כי היה נפסל על-ידם"… שום גוף ציבורי אינו בוחר את עצמו שכן הוא אמור לשרת את הציבור ולא את עצמו כפי שהשופטת מרים נאור אמרה שהם אינם חיבים כלום לאף אחד. אכן זה משקף את כל ההתנהגות.

    תוצאות בחירות הועדה – מיהם הנבחרים, רוב הנבחרים הם מהתביעה. למשרת שופט בית משפט העליון נבחר לפעמים אדם משפטן מהאקדמיה. מעולם לא נבחר למשרת שופט מי מהסנגוריה הציבורית. לעיתים נדירות נבחר עורך דין מהשוק הפרטי. גם רבים מהנבחרים הם מהמחלקה האזרחית בפרקליטות – ממחלקת הבג"צים. כלומר פרקליטים האמורים להגן על עמדת הממשלה. בפועל פרקליטים אלו כלל אינם מיצגים את הממשלה לפי עמדתה ותכופות אף בנגוד לעמדתה. אופן יצוג הממשלה הוא לפי רצון הבג"צ כלומר לפי רצון שופטי בית המשפט העליון. והיה ואלו עושים כך לשביעות רצונו של בית המשפט, הם מתוגמלים בהבחרם לשופטים. השופטים בישראל אף טוענים להיות שיטה זו מסורת מפוארת.

    בקום המדינה שר המשפטים הראשון פנחס רוזן הציע מועמדים ואלו אושרו על ידי הממשלה ועל ידי הכנסת. כנשיא בית המשפט העליון הציע את לא אחר מאשר את זמורה שותפו לשעבר במשרד עורכי הדין. שני אלו חיברו רשימה של מועמדים לעליון. מי שהיה היועץ המשפטי לממשלה בשנים 1968-1963, משה בן-זאב כתב ש"לא יתכן מינוי של אדם לכהונת שופט, ובודאי שלא לכהונת שופט בביהמ"ש העליון, אם המינוי נוגד עמדה מאוחדת של שלושת שופטי ביהמ"ש העליון המשתתפים בועדה, קיוויתי שזהו הנוהג הבלתי-כתוב, אך אם אין הדבר כך, יש לדעתי לעגנו בחוק".

    שופטי בית המשפט העליון ביחד עם שר המשפטים פנחס רוזן פעלו להסרת הפיקוח של נבחרי הציבור על הרשות השופטת. בשנת 1951 הגיש השר רוזן הצעת חוק לבידוד הרשות השופטת מרשויות השלטון האחרות בשם "נחלת כל העמים הנאורים" כדי שכל שופט יהיה בלתי תלוי. בשנת 1953 נחקק חוק השופטים אשר שלל מהכנסת לאשר מינוי שופטים. בשנת 1978 השופט שמגר דרש להרחיב את מספר השופטים בועדה לחיזוק התדמית העצמאית של בית המשפט. בשנת 1996 הזהיר ברק מפני "פוליטיזציה" של בית המשפט. הוא התכון לאפשר לו להנהיג את הפוליטיזציה לפי השקפתו. עשרים שנה מאוחר יותר טען שלא ניתן לקבל מי שאיננו בן משפחה בסגנון דומה למשפחת המאפיה. כך בשיראל שופטים מתמנים ואף הדרך היחידה להרחיק מי מהם הוא על ידי הועדה הנשלטת בידי שופטים מכהנים. הדיונים הם חשאיים ולעם אין כל השפעה. הטענה הינה למנוע השפעה פוליטית כלומר אחרת מזו המקובלת בין השופטים. נחקק גם חוק החסינות המכליל ביותר לשופטים גם ההסכם על הזכאות לגימלאות מרגע ששופט מתחיל לכהן ללא קשר לכמה זמן כיהן, מונע את כדאיות הרחקתו. כך הפכו שופטים לבעלי מגננה בלתי חדירה. ————————-

    בעוד שלציבור אין כל פיקוח על הממסד המשפטי, לממסד המשפטי פיקוח על נבחרי הציבור ועל נושאים מדיניים מובהקים. זה נעשה ביותר ויותר עזות מצח. בארה"ב שופטים מתמנים על ידי מדינאים ואינם עוסקים במדיניות. אצלנו זה הפוך שופטים מתמנים על ידי עצמם ומתערבים במדיניות. בארה"ב יש חוקה ובית המשפט העליון הוסכם שישמש בית משפט לחוקה והוסכם בחוק שסמכותו לפסול חוקים, אך עושה זאת פעם בעשורים. אצלנו אין חוקה ומעולם לא הוסכם בחוק שבית המשפט העליון ישמש כבית משפט לחוקה ולא הוסמך בחוק לפסול חוקים, אך כל הזמן פוסל חוקים. חוקה צריכה להתקבל על ידי רוב של לפחות שני שליש וחוקי יסוד שהתקבלו על ידי מיעוט קטן של חברי כנסת ודאי שאינם חוקה. בדמוקרטיה כיון שברק כל כך חרד לדמוקרטיה, לאזרח מותר לעשות כל מה שאינו אסור בחוק ואילו לרשויות להפך – אסור לרשות לעשות דבר שאינו מתפקידה המפורש בחוק!! שאילו כן רשות זו פועלת באופן רודני וודאי שלא דמוקרטי.

    בישראל לא נעשה כל מאמץ להבטיח מצד השופטים אחריות ציבורית. רוב חברי הועדה לבחירת שופטים אינם נבחרים על ידי הציבור או נציגיו ולכן אינם אחראים כלפיו. הועדה לבחירת שופטים כלל אינה מייצגת את מאויי הציבור. הרשות השופטת אמורה להיות הצנועה והחלשה ביותר כיון שאינה נבחרת על ידי הציבור לא ישירות ובארץ אף לא בעקיפין על ידי נציגים. עליה להיות מרוסנת ביותר ולא לעסוק כלל בנושאים מדיניים וביטחוניים. במדינות מתוקנות אין לשופטים דריסת רגל באופן בחירתם וגם הרחקתם וכך צריך להיות! בישראל לא רק שיש לקבוצת המשפטנים המונהגת בידי נשיאי בית המשפט העליון רוב, אלא לשיטתם אסור לשנות בזאת דבר גם אם לא היה כך מתמיד למשל שאת זכות הוטו שלהם בגלל הרוב המיוחס של שבעה מתוך תשעה הנדרש להסכמה. הצעת החוק שהועלתה לשינוי הרוב גרמה לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור להגיב בחריפות יתרה, בשגרה מכתב נזעם לשרת המשפטים. במכתב זה היא כינתה את הצעת החוק "הצבת אקדח על השולחן". עוד טענה שכך השופטים לא יוכלו להמשיך בהתיעצויות כדי להגיע להסכמה. כל זה מראה שאין להציב כלל שופטים בבחירת שופטוים אחרים.

    עוד במאה ה־19 נשיא ארה"ב אברהם לינקולן הזהיר כי אם במקום שמדינאים יקבעו מדיניות, יאפשרו זאת לבית המשפט העליון, העם יאבד את יכולתו להיות שליט בארצו לטובת קומץ קטן של שופטים. בארה"ב ישנו איזון מה במשפט בין בעלי ההשקפות השונות, כיון שנציגי העם בוחרים בשופטים. אמנם ההכרעות הערכיות הן ברוב של קול אחד, לעומת זאת בישראל התגשם כל הרוע שבאזהרת לינקולן. כאן מתקיימת עריצות המיעוט, ורוב הציבור אינו יכול לקבל החלטות על גורלו בהתאם לסולם ערכיו.