אביגדור ליברמן מוביל את ישראל לעוד תסבוכת בחירות

הזגזוג הבלתי-פוסק והסרבנות הצינית של יו"ר 'ישראל ביתנו' מונעים הקמת כל ממשלה אפשרית וממשיכים לתקוע את המערכת הפוליטית

יושב על הגדר ולא רוצה לרדת. ח"כ אביגדור ליברמן | צילום מסך

בראשית שנת 2006, לקראת הבחירות לכנסת ה-17, הגיע אביגדור ליברמן לכנס בחירות בגבעת שמואל שנערך בבית כנסת גדוש בצעירי הציונות הדתית. הימים היו ימי פוסט תוכנית ההתנתקות, והציבור הדתי-לאומי חש אז חבול וחסר בית פוליטי. הליכוד שזכה ל-38 מנדטים בבחירות 2003 בגד בבוחריו ויזם את חיסול ההתיישבות ברצועת עזה; המפד"ל נתפסה כרופסת מתמיד במאבקה נגד קידום התוכנית בכנסת, את האיחוד הלאומי הרכיבו יותר מפלגות מחברים, והחיבור לרשימה משותפת עם המפד"ל לא סחף את הציבור (ההיסטוריה חוזרת?). בימים ההם, ההצבעה לאביגדור ליברמן ו'ישראל ביתנו' הייתה נשמעת כאופציה הגיונית.

גם אני התעניינתי במה יש לכוכב העולה בשמי הפוליטיקה הישראלית לומר, ואחת האמירות הזכורות לי ביותר מאותו ערב הייתה: "ב-1948 הייתה למדינת ישראל הזדמנות, והיא פספסה אותה. ב-67' הייתה לנו הזדמנות נוספת, ופספסנו אותה. בפעם הבאה שתגיע ההזדמנות הזו, אני רוצה להיות שם". אחרי יותר מעשור של טרור ערבי רצחני, כל הנוכחים הבינו על איזו הזדמנות דיבר ליברמן ובוודאי רבים חשבו עליה בחיוב מסוים. זה תמיד היה כשרונו המיוחד: לזהות את האלקטורט שאף אחד אחר לא מעז לומר לו את מה שהוא רוצה לשמוע. פעם זה נגד הערבים, פעם זה נגד החרדים, פעם נגד נתניהו ופעם נגד דרעי. אלא שזו גם הבעיה אצל ליברמן. אצלו מילה זו מילה, ולא יותר מזה, בדיוק כמו שמוכיח הרקורד הדל שלו ב-21 שנותיו בפוליטיקה הישראלית.

את אחת הדוגמאות הטובות לחדלות האישים של ליברמן, קיבלנו כבר באותן בחירות ב-2006. לאחר שהתוצאות העניקו ל'ישראל ביתנו' 12 מנדטים, אחד יותר מאשר לליכוד, ליברמן הבין את גודל השעה, ובנאום חריף נגד ממשלת 'קדימה' העתידית הבטיח להיות יו"ר אופוזיציה נמרץ נגד ראש הממשלה אולמרט. אלא שאז הגיעו קולות החיילים והמעטפות הכפולות, והעבירו מנדט אחד מ'ישראל ביתנו' לליכוד. החלומות לעמוד בראש מפלגת הימין הגדולה ולהוביל את האופוזיציה נגוזו. כעבור מספר חודשים במדבר הפוליטי, ליברמן הצטרף לממשלת אולמרט עם הזנב בין הרגליים, תמורת תפקיד שהומצא במיוחד בשבילו: השר לאיומים אסטרטגיים. הבדיחות אז דיברו על כך שהאיום האסטרטגי היחיד שהמשרד החדש צריך לטפל בו היה ליברמן עצמו.

ההישג הפוליטי היחיד שחתום על שמו ליברמן הגיע רק ב-2014, כשיצליח להעלות את אחוז החסימה ל-3.25%. מה שנראה היה אז כניסיון לחסום את בל"ד מלהיכנס לכנסת, הפך עד מהרה למאיץ בדרך להקמת הרשימה המשותפת שתאחד את כל המפלגות הערביות לרשימה אחת. אבל זו לא הסיבה היחידה שאפילו ההישג היחיד של ליברמן יצר יותר נזק מאשר תועלת. העלאת אחוז החסימה נועדה לכאורה למנוע את סחטנות המפלגות הקטנות, אך היא הביאה למצב בו מיעוט המפלגות (יחסית לעבר) מקטין את יכולות המיקוח והתמרון של המפלגות הגדולות, וכך דווקא מגדיל את הסחטנות של המפלגות הקטנות. זהו בדיוק התרחיש שהביא אותנו למצב הנוכחי בו מפלגה אחת סרבנית בשם 'ישראל ביתנו' לא מאפשרת הקמת ממשלה, כל ממשלה, באופן שכופה עלינו מערכת בחירות שלישית ברציפות.

יושב על הגדר

יש אינספור דוגמאות אשר ימחישו את הציניות של ליברמן: החל מהחלטתו לפצל את 'ישראל ביתנו' חזרה מהליכוד יום לפני היציאה למבצע 'צוק איתן', דרך אי-הצטרפותו לממשלת נתניהו ב-2015 בניגוד להבטחה שנתן לבוחריו, ועד התפטרותו מתפקיד שר הביטחון יום לאחר סיום מערכת הבחירות המקומיות ב-2019. הציניות של ליברמן באה לידי ביטוי גם מול חברי סיעתו, אותם הוא מרבה להחליף, לא תמיד עם סיבה נראית לעין, אם "ברצונם" (רשימה חלקית: עוזי לנדאו, יאיר שמיר, יצחק אהרונוביץ', דוד רותם ז"ל, רוברט אילטוב, אנסטסיה מיכאלי), ואם שלא ברצונם (דני איילון, סופה לנדבר, אסתרינה טרטמן ואחרים).

בבחירות הראשונות של 2019, נראה כי הציניות הזו הייתה יכולה להיות בעוכריו. לאחר שביצע פניית פרסה אידאולוגית וחסם הקמת ממשלת הימין למרות הבטחתו לתמוך בנתניהו לראשות הממשלה, נתניהו נבהל והוביל מהלך לפיזור הכנסת מבלי להחזיר את המנדט לנשיא. נדמה שנתניהו היה בטוח שליברמן יצטרף לממשלה ברגע האחרון, אך עקשנותו של האחרון טרפה את הקלפים והותירה את נתניהו לא ערוך לתסריט כזה. בחוכמה שבדיעבד, נראה כי לנתניהו הייתה הזדמנות לנצל את חוסר האמון בין ליברמן לחברי סיעתו, ולפרק את 'ישראל ביתנו' בשם הרצון לשמור על הבטחת הבחירות להקמת ממשלת ימין תוך צירוף ושריון הפורשים במפלגת השלטון. אלא שנתניהו חשש שגנץ יצליח להרכיב ממשלה והוביל להליכה לבחירות נוספות.

דיווח ראשוני

צפו | כך הגיב העיתונאי יעקב אחימאיר לזגזוג הפוליטי של ליברמן

Posted by ‎דיווח ראשוני‎ on Sunday, June 16, 2019

לאחר שבמערכת הבחירות באפריל הבטיח ליברמן ללכת עם נתניהו, אך שבר את מילתו ולקח את מדינת ישראל לבחירות נוספות וחסרות תקדים באותה שנה, במערכת הבחירות השנייה הוא הודיע כי יתמוך אך ורק בממשלת אחדות של הליכוד ו'כחול לבן', תרחיש שמלכתחילה לא היה נראה סביר. אך בפועל, ליברמן לא תמך באף מועמד וכך הביא במו ידיו לבחירות שלישיות, וזאת למרות שביום הבחירות בספטמבר התראיין והבטיח מפורשות ש"לא יהיו בחירות שלישיות".

גם לאורך מערכת הבחירות הנוכחית, הספיק כבר ליברמן להתחייב מספר פעמים כי "לא יהיו בחירות רביעיות". מה שווה מילה של ליברמן אנחנו כבר יודעים, אבל מה שיותר ברור הוא שאם 'ישראל ביתנו' תמשיך לשבת על הגדר, כך יגדל הסיכוי שהתיקו הפוליטי לא יישבר ונאלץ ללכת לבחירות רביעיות. באופן אירוני למדי, התקווה להכרעה פוליטית טמונה בכך ש'ישראל ביתנו' לא תעבור את אחוז החסימה אותו היא עצמה העלתה.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. אם ליברמן מתחייב כי “לא יהיו בחירות רביעיות“, כדאי שנתחיל להתכונן למועד ד'.

    בנוסף לכך, מתברר שלאיש אין גבולות והוא מסית בצורה קשה בתעמולה בשפה הרוסית נגד כל דבר יהודי, ואף
    מאיים לסתום את הפה לאנשים שחושפים את זה ומנסה לפגוע בפרנסתם.

    https://rotter.net/forum/scoops1/605920.shtml

  2. הבעיה היא שכחול-לבן והתקשורת נותנים לו רוח גבית.
    לבדו, הוא לא כל כך מזיק.

  3. צריך להתחיל מחדש. זה לא שיבעים שנה זה אלפיים שנה נוספות
    תודה שמאפשרים להגיב. לי נימאס מיכולם אני רוצה איתחול. העולם כל כך חולה ומשוגע לא כמיקדמו. אבל אנו העם הניבחר חלון של תיקווה. אספקלריה בראשיתית שאומרת האופק העתידי עשיר בסוף אפילו ניצחק. היום זה תיקון ובתקופה שלנו לא הכי קל.
    כל העולם חומר חומרני והוא כה מעוור. מרוב חומר לא מבינים. אבל באמת לפי הנבואה התקופה קשה לא פשוטה .לפי ריי קורצוויל אפקט החור השחור הסינגיולאריטי ישתלט. שזה כמו מגנט אדיר שאין עליו שליטה.
    השאלה מה אנחנו עושים פה מה סיבת קיומנו. לפי דעתי הנשמה היא כח עצום וזוהרת עד בלי די. היא אמורה להיות כזו במציאות אופטימלית. היום הפוך. מי שמרגיש מנישמתו מבין שאין יותר לגיטימציה לעולם. וגם הברית בינינו לבין האל היסתיימה. הקשת בענן וברית האל איתנו שניהם פגו. בכשהנשמה כה עלובה והומלסית כמו היום, זה מחמת אובדן אישור לה לעולם. היא חשה שאין אישור אין לגיטימציה לא ברמה הלאומית לא האנושית.
    כלומר זה עידן שונה , ובמושגים שלנו עידן אחרית הימים. השאיפה לדעתי לעבור לשדרג אל המדרגה הכי עילאית. נורא מדהים אותי שהעולם האשכנזי שכח מילה כה אקוטית לימינו זו הנבואה. הנבואה למעשה היא העילית.
    הנבואה בה התשובה לכל חידות העולם היא הצפנת פענח. לפי הבנתי משיקלול עיבוד, היקום כולו חוזר לגן עדן.
    ישראל לפי תחושתי היתה חלק מימנו. עולם ציורי עם זמן אחר ומודל אחר. מודל הנעורים. ותשוב לימי נעוריה הכוונה אליו. היתגרשנו מימנו ,ושבנו לימי נעורים.
    כל העולם חידתי בטרוף לא מובן. הפנטזיה האדירה שמקיפה אותנו. ועולם חולה. המון אבסורד גרוטאסקה וצמיחת האלילות. רוחות הבל אלילות הפכו את העולם ואותנו לקרטונים. האבסורד שולט. קריקטורה מלאה באלילות ושיטיון ופנטזיה אדירה מדהימה.
    אני נורא מנצלת את האינטרנט המדהים המעשיר, שזורק לי עוד ועוד סימנים להבנת העולם. זה מה שנישאר חחחח. הוא כה מדהים האינטרנט. חיבור תישעה מיליארד בלחיצת כפתור . לא יאומן כי יסופר. הנה מישהו הגיב לי. ניראה לי מישהו הודי. כתבתי על סרט שמדבר על התנך באנגלית מהסוג המוכר. שמנסה להטיל ספק בספר. כבר ראיתי מלא סרטים כאלה בעבר אז הגבתי קצת הירגיז אותי. התנך כולו אמת לאמיתה ניכתב ברוח הנבואה .אז מישהו מהעולם רצה להבין מה כתבתי ביקש תירגום. אני יודעת אנגלית שמיעה אבל הכתיבה קצת נישכחה וגם תהיה עם שגיאות אנגלית של תיכון .אבל הייתי בתור צעירה שומעת המון בי בי סי. אין לי סבלנות ליכתוב באנגלית. אבל לרוב אני דווקא רואה מלא סרטים באנגלית. הכי אוהבת את אלה מאחורה דיויד אייק, האגמן את האגמן, שרה סטייסיל, גורג ווב . קיי גריג גף ראנס ועוד רבים. אור בערפל הענק שאופף אותנו. זרקור מאיר מנחם. הכי טוב מיכולם הבריטי דיויד אייק. מציעה לו ללכת לפרלמנט יש לו המון מה ליתרום. מלא מהאכויות הבריטיות הניפלאות יש בו .
    אני מקווה להיתחדשות מאלה הקיימים אין תיקווה לא מאמינה בהם. רוצה אידיאל ואכות כמו שאנחנו יכולים להפיק.

    1. אביגדור ליברמן=558=אהרן ברק
      אביגדור איווט ליברמן=590=איב לישראל
      בני גנץ ויאיר לפיד=550=סיכון לדמוקרטיה
      בנימין נתניהו=683=מנהיג הגון ישר

  4. רוב העם מבין ויודע שכיתבי הרמיה הנקראים כתבי אישום הם בסגנון מה שעשו לדרייפוס כי היה יהודי הגיב:

    גם פה שונאי היהודים מכל הקבוצות חברו נגד היהודי והיהודים.

    זה כל הסיפור.

    מחפשים לבטל את המדינה היהודית.

    תשמעו מה אומר ליברמן ותבינו מה מתחולל פה מאחורי הקלעים.

    זה הבה נחסל את המדינה היהודית.

    אנחנו נעבור למדינות אחרות כי עשינו לנו דרכון פורטוגלי.

    זה התגשמות חלומו של האיחוד האירופי

    כך באמצעות דרכון אירופי פועלים לריקון מדינת היהודים מהיהודים.

    וכל מי שמצביע ליברמן עוזר להרס המדינה היהודית.

  5. הגיע הזמן שליברמן ימחק מהמפה הפוליטית, הוא לא תורם כלום, חושף סודות צבאיים "בטעות", היכולות שלו כבר נבדקו בתפקידים שמילא והן מסתכמות באפס אחד גדול, והוא גורם נזק למדינת ישראל עם הבטחות כוזבות לבוחריו, וגרירת המערכת לבחירות פעם אחר פעם