השר אלי כהן: "ממשלה בראשות 'כחול לבן' תהיה מסוכנת לכלכלה"

שר הכלכלה בראיון מיוחד לקראת הבחירות: "מצבנו הכלכלי טוב בכל פרמטר, גנץ וניסנקורן חסרי ניסיון ויפגעו בצמיחה ובשירותים החברתיים"

"צריכים ממשלה בראשות הליכוד שמאמינה בכלכלה חופשית". השר כהן

שבוע ימים לפני יום הבחירות, בנסיעה דרך רחובות תל-אביב ללשכת שר הכלכלה אלי כהן נראים שלל שלטי חוצות מטעם כל המפלגות, אך מעט מאוד שלטים של הליכוד. כמי שמונה בידי ראש הממשלה נתניהו לעמוד בראש מטה יום הבחירות של המפלגה, כהן מסביר כי לקראת הסבב השלישי הוחלט על שינוי אסטרטגי בקמפיין, במטרה להשיג סוף סוף הכרעה. "לצערי, אחוזי ההצבעה של מצביעי הימין נמוכים בהשוואה למצביעי השמאל", הוא מספר בראיון מיוחד ל'מידה'. "לכן בקמפיין הזה פחות התמקדנו בשלטי חוצות לציבור הרחב, וניסינו להיות ממוקדים באנשי ימין שיגדילו את הגוש בכלל ואת הליכוד בפרט. זה כולל הרבה מאוד פעילות ברשתות יחד עם עבודת שטח של כנסים ומפגשים כל ערב, ואפילו פניות אישיות לאנשים אצלם בבית. המטרה היא להוציא אנשים להצביע, ואני מאמין שאחד ועוד אחד יהיו בסוף שווים שישים ואחד. הציבור מבין שבפעם הזאת אם לא יצאו להצביע נתעורר לממשלת שמאל".

אתה באמת רואה שינוי בשטח לקראת יום ההצבעה?

"אני רואה שיותר ויותר אנשים מבינים שהבחירות האלה קריטיות לעם ישראל: התוצאות יהיו או ממשלה לאומית וימנית בראשות נתניהו שתמשיך את ההישגים המדיניים, או לחלופין ממשלת שמאל בראשות גנץ שנשענת באופן ישיר או עקיף על הרשימה המשותפת. רוב הציבור בארץ הוא ימני ומאמין בדרך של הליכוד, ומכיר בכך שהעשור האחרון היה הטוב ביותר של מדינת ישראל מבחינה מדינית וכלכלית".

מה ייתן לכם את היתרון הפעם לעומת הסבבים הקודמים?

"אנחנו מדברים על דרך של אידיאולוגיה מדינית וכלכלית ובצד השני הדבר היחיד שמאחד את ליברמן, גנץ ועודה זה "רק לא ביבי". אין להם שום אג'נדה מעבר לכך. אתה שומע איך אבי ניסנקורן ועפר שלח נזהרים לא להרגיז את איימן עודה ואחמד טיבי בגלל שאלה השותפים האפשריים היחידים שלהם להקמת ממשלה, וגנץ חושש להגיע לעימות ומעדיף לא לדבר. אין שום דרך ושום רעיון".

אז מה לא עבד במערכות הבחירות הקודמות?

"אלמלא העריקה של ליברמן למחנה השמאל באפריל ושוב בספטמבר היינו יכולים להקים ממשלה. ליברמן פשוט מבצע גניבת דעת למצביעי ימין וגם אצלו אתה לא רואה שום דרך. כל שלושה חודשים הקמפיין שלו משתנה: פעם בעד ממשלת אחדות ופעם נגד, פעם עם החרדים ופעם נגדם. ליברמן שם את הוויכוח האישי שיש לו עם נתניהו לפני מה שחשוב למדינה. זה דבר שלא ייעשה".

מה קרה בסיפור האפליקציה של הליכוד והחשד למידע שדלף?

"כל המפלגות היום עושות שימוש באפליקציות, ובגלל שהליכוד גם התחיל להשתמש בכלי הזה יש אנשים שזה מלחיץ אותם כנראה ומנסים לשלוח הודעות לציבור לא להשתמש בשלנו. מדובר באפליקציה ששימשה בעבר מפלגות וגם רשויות מקומיות, ואנחנו מקפידים על הנהלים בצורה הכי ברורה".

(ממפלגת הליכוד נמסר בעניין: "ניסיונות התקיפה הפליליים של אתרי הליכוד מבוצעים על ידי עבריינים שפועלים באופן שיטתי כדי לפגוע בליכוד ובהליך הבחירות. הליכוד הגישה תלונה נוספת למשטרה ואנו מצפים לפעולות מהירות שלה לתפיסת העבריינים").

"מערך של הדלפות שיטתיות"

השר כהן החל את דרכו הפוליטית לפני כחמש שנים, כאשר הצטרף למפלגת 'כולנו' בראשות משה כחלון. לאחר ההצלחה הגדולה בבחירות 2015 עם עשרה מנדטים, המפלגה התרסקה בבחירות אפריל 2019 לארבעה בלבד ורבים מחבריה פרשו, ובהמשך התמזגה לתוך הליכוד לקראת בחירות ספטמבר. כאשר השר כהן נשאל לאן נעלמו המנדטים של 'כולנו' שהיו אמורים לכאורה להתווסף לליכוד, הוא אומר כי "הייתה ירידה של הליכוד ושל גוש הימין כולו בין הבחירות של אפריל לספטמבר, בסיוע מערך מאוד משומן של התקשורת. הם טענו כל הזמן שהחששות של נתניהו מירידה מהצבעה לא אמיתיים וקראו לזה קמפיין געוואלד. זה גרם לשאננות בקרב מצביעי ימין שהיו בטוחים שאנחנו מנצחים ולא טרחו להצביע, אבל בסוף התברר שראש הממשלה צדק".

בנוסף לכך, השר כהן מפנה אצבע מאשימה כלפי מה שהוא מגדיר "מערך של הדלפות שיטתיות ומתואמות במטרה לקבע אצל הציבור שנתניהו כבר אשם עוד לפני שהוגש כתב אישום בכלל". לדבריו, "במדינת ישראל מי שקובע את אשמתו של אדם זה אך ורק בית המשפט, ולא כל מיני הדלפות שמשום מה אף אחד לא חוקר מה המקור שלהן. כל זה קורה כשמנגד אתה רואה שיש אנשים כמו אשכנזי ומנדלבליט שאת ההקלטות שלהם שומרים חסויות".

אתה מאמין שקיימת אכיפה בררנית במה שנוגע לראש הממשלה?

"קשה מאוד להאמין אחרת כשרואים את העובדות. ראינו איך את נתניהו מיהרו לחקור על תקדימים כמו "סיקור אוהד" ואפילו לרוץ ולהגיש כתב אישום ביום בו הוא נמצא בפגישה היסטורית עם הנשיא טראמפ. מצד שני, את פרשת 'המימד החמישי' שבה מעורב גנץ וקיים בה חשד לקבלת מיליוני שקלים על בסיס מצג שווא וללא מכרז לקח שנתיים לבדוק, ועדיין מתלבטים אם לפתוח בחקירה לפני הבחירות".

השר כהן וראש הממשלה נתניהו

חלק מאותו שינוי אסטרטגיה לקראת הבחירות החוזרות כלל גם פניה של הליכוד למגזרים שונים בהם הושקע מאמץ רב יותר מן העבר. "פעלנו רבות לחיזוק העדה האתיופית עם קידום תוכניות של דיור ותעסוקה, ואנחנו רואים בדרוזים ובערבים שותפים שפועלים ונרתמים ביחד לחיזוק המדינה", מספר השר כהן. לגבי המגזר הערבי במיוחד הוא אומר כי "אנחנו עושים הבחנה בין המגזר הערבי לבין חברי הכנסת של רשימה המשותפת. אני לא מכיר הרבה מצבים במדינות אחרות בעולם שבהן יש מיעוט שמעוניין לשנות את אופי המדינה. מי שלא מכיר בישראל כמדינה יהודית אז תהיה לנו איתו בעיה, אבל אנחנו לא פוסלים את כלל הציבור הערבי".

איך היית משכנע מצביע ערבי להצביע לליכוד?

"אני בטוח שגם רוב הערבים בישראל יודעים שהמדינה היא סיפור הצלחה כלכלי וביטחוני, וכשהמדינה מצליחה ויציבה אז זה מצב שהוא לטובת כלל האזרחים. מי שיודע להמשיך ולשמור על ישראל כמעצמה זה רק הליכוד בראשות נתניהו".

"המצב הכלכלי מצוין"

מעבר לעיסוק הרב בבחירות הקרובות, השר כהן שהוא כלכלן במקצועו סיכם לאחרונה שלוש שנים בראשות משרד הכלכלה והתעשייה. לדבריו, העשור האחרון בכלל הוא הצלחה כלכלית גדולה. "אנחנו רואים בבירור שהמצב הכלכלי של ישראל הוא מצוין לפי כל פרמטר", הוא קובע ומפרט: "דירוג האשראי בשיא, האבטלה בשפל שלא נראה מאז קום המדינה, השכר הממוצע עלה, השקל חזק והייצוא בשיא. העלינו את שכר החיילים, הוספנו נקודות זיכוי לילדים ותוכניות חסכון והורדנו את מחירי הצהרונים. ברבעון האחרון הצמיחה עמדה על 4.8% שזה פי כמה מהממוצע במדינות ה-OECD. אנחנו לוקחים את פירות הצמיחה ופועלים לטובת הציבור".

מה דעתך על התוכניות הכלכליות של מפלגות השמאל?

"יש גורמים בשמאל בישראל שעדיין שבויים בתפיסת הסוציאליזם ולא מצליחים להבין את הקשר בין כלכלה לחברה. הם לא מבינים שככל שכלכלה צומחת וחזקה יותר ככה יש יותר משאבים להשקיע בנושאים כמו חינוך, בריאות ותרבות. בשמאל מנסים לצאת נגד המגזר העסקי ורוצים להעלות מיסים, אבל יחד עם זאת דורשים תקציבים חברתיים. זה לא עובד ככה, המציאות בדיוק הפוכה. אנחנו רוצים להגדיל את העוגה ולכן הפחתנו כמעט כל מס אפשרי, הורדנו את המע"מ ואת מס החברות, ואת המס ליצואנים בפריפריה. המדיניות הזו מוכיחה את עצמה".

גנץ וניסנקורן | צילום מסך

איך סוגרים את הגרעון בלי להעלות מיסים?

"אני לא חושב שצריך להעלות מיסים. בסך הכל, יחס החוב-תוצר שלנו נמצא במצב טוב בהשוואה בינלאומית וכבר בינואר ראינו שיש עודף תקציבי. זה בוודאי מצב טוב יותר ממה שהיה כאשר יאיר לפיד סיים את תפקידו כשר האוצר. מי שמדבר על העלאות מיסים מדכא את המשק ופוגע בצמיחה".

מתי נזכה לראות שוב חמאה על המדפים בחנויות?

"אני המלצתי לבטל את המכסים על ייבוא חמאה, בדיוק כמו שהורדנו מכסים על מגוון גדול של מוצרים, בין השאר במסגרת הסכמי הסחר שהובלתי. מצד אחד זה יעזור ליצואנים להפוך את הסחורה שלהם לאטרקטיבית, ומצד שני יעזור לייבא מוצרים לארץ, להגביר את התחרות ולהוריד את יוקר המחיה. אני מאמין ששר האוצר יחתום בימים הקרובים על הורדת המכסים ונעשה עוד צעד לפתיחת השוק. זה צריך להיות ככה בכל התחומים".

עדיין התחושה היא שכמעט בכל צומת מכריע הממשלה נכנעת בסוף לוועדים הגדולים או לקבוצות לחץ אחרות

"תראה מה קרה בשוק המלט שבו היצרנים לחצו מאוד להטיל מיסים נוספים על ייבוא ולא התפשרנו. היום אנחנו עומדים על כמעט 50% ייבוא והמחירים ירדו. אחרי מאבק ארוך, שברנו את המונופול של מכון התקנים והיום יש מכונים פרטיים שמגבירים את התחרות בחלק מהתחומים. הורדנו מכסים גם בשוק הטקסטיל ואת המכסים על ייבוא אישי דרך האינטרנט. בתחום הבנקים הורדנו הרבה מאוד חסמים, וכבר השנה אמור להיפתח בנק דיגיטלי חדש. כל הדברים האלה שביצענו ונמשיך לבצע מובילים להורדת יוקר המחיה בישראל".

מה עמדתך בנושא חוסר השקיפות של ההסתדרות?

"שקיפות היא דבר שנדרש מכל גוף, ובוודאי שזה נכון לגוף כמו ההסתדרות בו חברים מאות אלפי עובדים שצריכים לדעת מה נעשה עם הכסף שלהם. אני מכבד את זכויות העובדים וזה דבר חשוב מאוד, אבל אסור שגופים מונופוליסטיים ישתמשו בו באופן לא סביר ולא מידתי. זה נושא שננסה לקדם בממשלה הבאה".

אתה מתגאה בהעלאת שכר המינימום, אבל יש טענות רבות לכך שזה דווקא פוגע בעובדים החלשים ומעלה את יוקר המחיה

"נכון להיום ועל אף ההעלאה של שכר המינימום יש מחסור בעובדים ולא בעבודות. כוח הקניה של אנשים גדל והם יכולים לחיות בכבוד, הצריכה עולה ורמת החיים עולה. בנוסף אנחנו עוזרים לעובדים בהכשרות שונות כדי שיוכלו למצוא עבודה מתאימה ולהשתכר יותר. זה חלק מהמהלך השינוי שאנחנו מובילים בתעשייה בישראל והמעבר לתעשיות שיש בהן ערך מוסף ויתרון יחסי".

אתה חושב שהמדינה צריכה להתערב למשל במגזר כמו תעשיית ההיי-טק?

"המטרה שלנו היא לעודד ולתמרץ ולא לקדם סוגיות שרק יכבידו על המשק עם עוד רגולציה, וכך אנחנו נוהגים. יש כאלה שטוענים שאין מספיק רגולציה אבל אני מעדיף להמשיך לראות את המשק צומח ומתפתח. חלק מהתפקיד שלנו זה להגדיל את כמות המועסקים בהיי-טק אחרי עשור של האטה, ולכן יזמנו תוכניות בעניין שעזרו להגדיל את המועסקים בתחום ליותר מ-300 אלף בשנה שעברה. אנחנו משקיעים הרבה גם במחקר חדשנות ופיתוח, ומנסים לפעול איפה שהשוק לא נמצא כדי לבסס ענפים כמו טכנולוגיית מזון ורפואה שיהיו מנועי צמיחה עתידיים".

בעלי עסקים קטנים עדיין מתקשים מאוד לשרוד ולהתפתח

"לפי הפרמטרים שלנו רואים שיפור גם במצב העסקים הקטנים והבינוניים. אנחנו מקדמים את רפורמת רישוי העסקים שתוריד מיסים ורגולציה ואת חוק הפנסיה שנותן גם לעצמאים אפשרות להזדקן בכבוד, ויש כיום ארבעים מרכזים ברחבי הארץ שמסייעים לבעלי עסקים קטנים בעצות והדרכות. באופן טבעי יש תחומים כמו מזון ואופנה שמתאפיינים ברמת סיכון גבוהה, והדרך שצריך לקדם היא מול משרד הפנים והרשויות המקומיות כדי להקל עליהם כמה שיותר מבחינת פיקוח ובירוקרטיה. זו בהחלט סוגיה שראש הממשלה מכיר ועוסק בה".

בתחום הדיור שמענו הרבה מאוד הבטחות על הורדת מחירים אבל לא רואים הרבה שינוי בשנים האחרונות

"קודם כל, ביחס לתקופת לפיד שבה המחירים עלו בחדות ולא ניתן בכלל פתרון לזוגות צעירים, אז ראינו בלימה במחירי הנדל"ן יחד עם עשרות אלפי זוגות צעירים שהצליחו לזכות בדירות במסגרת תכנית 'מחיר למשתכן'. הפתרון העיקרי למשבר הנדל"ן הוא בהגדלת ההיצע, ואת זה אנחנו עושים וצריכים לעשות עוד דרך הרחבה וזירוז של מנגנוני השיווק והתכנון. יש כוח אדם חדש שנכנס לתחום הבניין וטכנולוגיות חדשות, ואני מאמין שיחד עם המאמץ לשחרר עוד קרקעות נראה שינוי בתחום בקרוב".

אתה מאמין שהצמיחה במשק יכולה להימשך?

"יש לנו עוד פוטנציאל לצמיחה שלא מומש מספיק, ולכן אנחנו צריכים ממשלת ימין בראשות הליכוד שמאמינה בכלכלה חופשית ולא ממשלה עם אנשים כמו אבי ניסנקורן שתדכא יזמות ותוביל להעלאת מיסים. אני מסתכל על מדינת ישראל כמו עסק, ואם אני משווה את הניסיון של נתניהו לזה של גנץ ואשכנזי שהחברות שניהלו פשטו רגל שתיהן, הבחירה בתחום הזה קלה מאוד. ממשלה חסרת ניסיון של 'כחול לבן' תהיה מסוכנת לכלכלה, היא תפגע בצמיחה וכתוצאה מכך גם השירותים החברתיים יפגעו".

עם סיום שיחתנו השר כהן נקרא לישיבה אצל ראש הממשלה לבחינת הפעילות מול איום מחלת הקורונה, והוא מספר כיצד במשרדו נערכים לכך. "אין ספק שיש כאן השלכות כלכליות שיגדלו ככל שהמשבר יתמשך ומספר הנפגעים יעלה", הוא אומר ומסביר: "סין היא שותפת הסחר השנייה בגודלה של מדינת ישראל, והגבלת התנועה פוגעת גם בהיקפי המסחר איתה, בהשקעות ובתיירות. אנחנו בוחנים אפשרות להיערך לאספקת חומרי גלם לתעשייה שמקורם בסין כדי לצמצמם את הפגיעה, והקמנו במשרד הכלכלה חדר מצב שנמצא בקשר עם התעשיינים ובוחן את הצרכים שלהם. נעשה הכל כדי לוודא שלא יהיה מחסור".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. מצבו הכלכלי של כבוד השר אולי טוב בכל פרמטר. אולי מבחינת כבוד השר יש סיכון (כלכלי) בכך שתוקם ממשלה בראשות כחול לבן. לדעתי מבחינת האינטרס של רוב אזרחי ישראל ממשלה בראשות כחול לבן עדיפה. קצרה היריעה מלפרט את הנימוקים.

    1. יש באתר הזה אפשרות לכתוב תגובות ארוכות ומנומקות ואנשי ימין אכן משתמשים בפלטפורמה הזאת על מנת להביא עובדות ולנתח אותן. אנשים שזמנם קצר, כותבים תגובות קצרות ומתומצתות. אבל מי שכל ראשו מלא בתעמולת "אנטי ביבי" לא מסוגל לא לזה ולא לזה מכיוון שראשיכם מלאים בכמות עצומה של מסרים סותרים וסיסמאות חלולות. שום פלטפורמה אינה ארוכה מספיק כדי לעשות סדר בבלגן הזה. מדינת ישראל הפכה למעצמה בתקופת נתניהו וחייו של כל אחד ואחד ממכרי השמאלנים (עד האחרון שבהם!) השתפרו לאין ערוך. הטיעונים שלהם נגד שלטון הימין הם חסרי כל הגיון לחלוטין וכולכם נשמעים כמו מקהלת קרנפים שהעיתון הגרמני בשפה העברית מנצח עליה.

    2. איזה יופי שום פירוט למה. זה כמו כחול לבן שאינם מפרטים דבר. כמו בלגנץ שמדבר ומדבר ולא אומר כלום.

    3. איך אתה מסביר את זה שהנימוקים של מכריך השמאלנים הם חסרי הגיון לחלוטין ? כולם מטומטמים חסרי היגיון ? קורבנות תמימים של הסתה ?

    4. לא מטומטמים אבל בהחלט קורבנות של הסתה וזו לא הפעם הראשונה בהיסטוריה שאנחנו רואים דברים כאלו קורים. תעמולה הצליחה להפוך עמים שלמים לחיות אדם אז זה לא צריך להפתיע.

    5. ממשה עד משה לא קם כמשה ,משה היקר , כל הכבוד לך על ההיגיון והעמקות שבדבריך , לאור הסברך המצוין והנימוקים הנפלאים שהעלית ברור מעתה למי צריך כל אדם חכם שהתרשם מההסברים ההגיוניים והטענות המבוססות שהעלית עלה והצלח

    6. היי חיים, נושא נתניהו כן או לא נדון בתקשורת כבר עשור. לצערי אין לי טיעונים חדשים בעניין. אבל אם לך יש לומר משהו שלא נאמר עד כה אשמח לשמוע.

  2. לא רק את הכלכלה הם יהרסו…. הם יחסלו את המדינה ותהפוך אותה לאירן בולשביקית!!!

    בני גנץ ‎@gantzbe מועמד 'כחול לבן' לראשות הממשלה, ל-‎@BenCaspit ואריה אלדד: "אני בעד שהמערכת המשפטית תהיה עליונה על המערכת הפוליטית. אם המערכת הפוליטית תהיה עליונה, זו סכנה למדינה. הנה, אני, כמי שרוצה להיות ראש ממשלה, מוותר על הכוח הזה".

  3. אהבתי את התיוג המוצלח שנתת לעיתון הגרמני בשפה העיברית. כמה שזה קולע ומדוייק תרתי משמע.

  4. כלכלה גרוע כזאת אין לאן לרדת יותר נתניהו בעמו אכין תוכנית כלכלית גאוע כי זאת כשלה ובגדול

    1. קיצצו בתקציב של כחולבן לטרולים של הטוקבקים לטובת עוד טלפרומפטרים לגנרל תכול העיניים המפיל שלכת בארזים?

  5. לדעתי גנץ וניסנקורן לא יגעו במה שהוא טוב כיום,אבל ישנו מה שאינו טוב כיום.יש כמה נושאים שחשובים למדינה כולה מבחינה כלכלית,ושאותם שכחו בגלל דברים אחרים.ודי לחכימא ברמיזא.