המתיחות בצפון היא איתות אזהרה מחיזבאללה

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי ארגון הטרור אחראי לפגיעה בגדר הגבול, בתגובה לתקיפת רכב חיזבאללה בסוריה בשבוע שעבר

משחק מתוחכם. גדר הגבול הפגועה בצפון | טוויטר

מערכת הביטחון הישראלית מודאגת מאוד מהאירוע שהתרחש בגבול לבנון בליל ה-17 באפריל. כוחות צה”ל זיהו שלוש פגיעות בגדר הגבול בשלוש נקודות שונות בין הר דב למרחב מטולה, ופתחו בסריקות תוך ירי פצצות תאורה ובסופו של דבר הגיעו למסקנה כי לא הייתה חדירה לשטח ישראל. הפרצות תוקנו על ידי צה”ל והמצב חזר לשגרה אך בצבא אומרים כי מדובר ב”אירוע חמור”, ובמיוחד בשל העובדה שאזור הגבול בצדו הלבנוני נתון לשליטה מלאה של ארגון חיזבאללה.

בעקבות טענות ברשתות החברתיות כי מדובר בפעולה של חיזבאללה, פירסם הארגון הודעה קצרה כי “להתנגדות אין שום קשר למעשה”. בישראל לא מקבלים את טענת חיזבאללה אך מטילים את האחריות על הגורם הריבון בלבנון, דובר צה”ל מסר כי “ישראל רואה בממשלת לבנון את האחראית לנעשה משטחה”. ההערכה במערכת הביטחון היא כי ארגון חיזבאללה הוא שעומד מאחורי המעשה ובכך משגר לישראל אות אזהרה בעקבות התקרית בשבוע שעבר באזור מעבר הגבול ג’דידת יאבוס על גבול סוריה-לבנון.

באותו אירוע, מל”ט תקף כלי רכב אזרחי של ארגון חיזבאללה שהיה בשיירה שנסעה מסוריה ללבנון,”ט שיגר טיל אזהרה לעבר הרכב ולאחר שקפצו ממנו הנוסעים בו הוא שיגר טיל נוסף שהשמיד את הרכב. לא היו נפגעים באירוע. בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות בלבנון ב-17 באפריל נראים נוסעי הרכב חוזרים אליו לקחת ציוד מתוכו לפני שנורה הטיל השני שהשמיד את הרכב.

אמצעי התקשורת הערביים טענו כי מדובר בניסיון התנקשות של ישראל בפעיל חיזבאללה בשם עימאד כרימי או במוצטפא מורנייה, בנו של רמטכ”ל חיזבאללה עימאד מורנייה שחוסל בדמשק ב-2008, אך נראה כי כוונת המל”ט התוקף הייתה להשמיד את הציוד שהיה ברכב ולא לפגוע בנוסעיו כדי למנוע הסלמה בין ישראל לחיזבאללה. לכן גם התקיפה בוצעה בשטח סוריה זמן קצר לפני שהרכב יחצה את הגבול כדי להיכנס לשטח לבנון. ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי התקיפה נועדה לפגוע ברכיבים חשובים שהיו ברכב שהגיעו מאיראן לסוריה ונועדו לפרויקט דיוק הטילים של ארגון חיזבאללה. שר החוץ הלבנוני אמר כי ארצו רואה בחומרה את התקרית והודיע כי תגיש תלונה לאו”ם על המעשה.

נראה כי ארגון חיזבאללה משחק מול ישראל משחק מתוחכם. רשמית הוא מכחיש כל קשר לחבלה בגדר הגבול עם ישראל, אך ברור כי לא ניתן להגיע אליה ולפגוע בה מהצד הלבנוני מבלי ידיעתו מכיוון שהוא השולט בלעדית בשטח הזה. חיזבאללה מעביר מסר אזהרה לישראל ללא “טביעות אצבעות” לפיו הוא יכול לחדור לשטחה לבצע פיגועים, ומדגיש עוד יותר את חשיבות סיכול פרויקט המנהרות החשאי של חיזבאללה בגבול הצפון לפני כשנה וחצי. עלי שעייב, כתב ערוץ 'אל-מנאר' של חיזבאללה בדרום לבנון לגלג על ישראל וכתב בציוץ ב-17 באפריל בחשבון הטוויטר שלו: “כל הארסנל הטכנולוגי (של ישראל) והפגנת הנוכחות הצבאית והיא קיבלה שלוש פרצות בגדר הגבול”.

עם זאת, הערכה בישראל היא כי ארגון חיזבאללה איננו מעוניין בהסלמה בעיתוי הנוכחי, העביר את האזהרה באמצעות פגיעה בגדר המערכת כדי לרמוז מה צפוי בהמשך אם ישראל תמשיך לתקוף מטרות של הארגון בשטח סוריה. לבנון נתונה במשבר כלכלי חריף ביותר וגם מגפת הקורונה מכה בה, זהו איננו הזמן המתאים לחיזבאללה להתעמת עם ישראל, כאשר עד כה דווח על 666 בני אדם שנדבקו מנגיף הקורונה במדינה. בסוף השבוע נערכה הפגנה סוערת של מאות בני אדם בעיר טריפולי, ובה מאות אנשים מחו ברחובות ללא מסיכות והשמיעו קריאות: “אם לא מתנו מהקורונה נמות מרעב”. המפגינים הבטיחו הסלמה בהפגנות בימים הקרובים.

חצי שנה חלפה מאז פרצה האינתיפאדה העממית בלבנון על רקע המצב הכלכלי הקשה והשחיתות בצמרת השלטונית, והמצב הכלכלי קשה יותר מאשר היה במלחמת האזרחים בין השנים 1975-1990. ללבנון יש חוב חיצוני של 92 מיליארד דולר, אינפלציה וגם הפקעות מחירי מזון מאז פרץ משבר הקורונה, והמצב הכלכלי רק הולך ומחריף.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *