מהפרטת השידור הציבורי יהיו רק מרוויחים

הצעות החוק שהגיש ח"כ קרעי להפרטת גלי צה"ל והתאגיד יחסכו סכומי עתק, ישיבו איזון ומגוון לסדר היום התקשורתי, ויתרמו לחיזוק חופש הביטוי

רינה מצליח ורזי ברקאי באולפן גל"צ | פייסבוק

ח"כ ד"ר שלמה קרעי (ליכוד) הגיש השבוע שתי הצעות חוק שתכליתן סיום השידור הציבורי ובכלל זה הצבאי בישראל, והפרטה של גלי צה"ל ורשת ב'. דברי ההסבר להצעות מפרטים את העלויות העצומות שגופים אלו משיתים על משלמי המיסים: תקציב תאגיד השידור הציבורי לשנת 2019 עמד על כ-843 מיליון ש"ח, ותקציב גלי צה"ל מוערך בכחמישים מיליון שקלים, זאת ללא כוח האדם בדמות חיילי חובה שמקבלת התחנה במתנה מאזרחי ישראל.

ח"כ קרעי | הגר כהן

בזבוז כספי ציבור הוא בהחלט אחת הרעות החולות בשירות הציבורי בישראל, אך לא בטוח שבזבוז הכספים בשידור הציבורי באמת חמור מכל בזבוז כספים אחר. בשעת משבר קשה לישראל, הפרטת תחנות השידור יכולה להניב מאות מיליוני שקלים לכיס המדינה ולצמצם את הגירעון הצפוי, אלא שזו רק התועלת המשנית שבסגירת השידור הציבורי.

אם ננתח את התקשורת הישראלית ברזולוציה גבוהה יותר ניתן יהיה לחלק אותה בין מדיות בהן התחרות בלתי מוגבלת כגון רשת האינטרנט, רשתות חברתיות ועיתונות כתובה, מדיות בהן התחרות מוגבלת כגון ערוצי הטלוויזיה השונים המפוקחים באופן דורסני על ידי הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו ומועצת הכבלים והלווין ומדיה אחת בה אין כמעט בכלל תחרות: הרדיו.

הרדיו אמנם נתפס כמדיה מיושנת ולא רלוונטית, אבל בפועל מדובר בכלי מעצב תודעה. בעוד עיתון יוצא לאור פעם ביום, מהדורות חדשות טלוויזיוניות ממוקדות בשעות מסוימות ואתרי החדשות מוגבלים גם הם בהיקפי הטקסט, הרדיו מאפשר לאנשים להאזין בזמן נהיגה, עבודה וסתם שהיה בבית. ברדיו ישנה מהדורת חדשות בכל שעה, ובתחנות הגדולות כמו רשת ב' וגלי צה"ל תוכניות האקטואליה ממלאות את מרבית לוח השידורים. כל אלו מעניקים לתחנות הרדיו יתרון עצום בקביעת סדר היום. כותרות העיתונים מהדהדות בו אחת לכמה שעות, והנרטיב נקבע על פי כיוון השיח.

לא בכדי, בתחום הרדיו אין כמעט תחרות. אמנם ישנן תחנות רדיו אזוריות פרטיות אבל ברמה הארצית אין שום תחנה פרטית. למעשה, מדינת ישראל היא המדינה המערבית היחידה ללא תחנת רדיו ארצית פרטית. כדי לפתוח תחנה כזו יש צורך ברישיון מיוחד מהרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו, אך לא די בכך תחנות הרדיו הציבוריות של תאגיד וגלי צה"ל נתמכות במאות מיליוני שקלים כל אחת ומרשות לעצמן למכור פרסומות במחירי הפסד. גם אם ינסה יזם פרטי לפתוח תחנת רדיו ארצית, הוא יצטרך להתמודד עם מתחרים המסובסדים בכבדות על ידי הממשלה. כל מי שעיניו בראש מבין שכדאי לו לברוח מהשוק הזה, וכך פוגע השידור הציבורי באופן חמור בחופש הביטוי בישראל.

לתחנות רדיו פרטית יש משמעות אדירה בהיבט זה, והחשש הוא כאמור הניתוק של התקשורת מהציבור. גוף מוטה רייטינג דואג להתאים את עצמו לדרישות המאזינים, הן מבחינת תחומי הסיקור והן מבחינתלגיוון והבעת דעות שונות.

שלושה סקרים שונים מצביעים על אותה מגמה ברמת האמון בתקשורת: סקר מכון 'מדגם' עבור הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו ממאי 2018, סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה מיולי 2019, וסקר של מכון שילוב עבור 'גלובס' מינואר 2020. בכולם שיעור האמון נמוך ונע בין 33% ל-57% מן הנשאלים שמביעים אמון בתקשורת. נקודה מעניינת העולה בסקרים היא שהמדיות המסורתיות יותר נתפסות יותר אמינות אך גם יותר מוטות פוליטית.

כך יוצא שאחת המדיות המשפיעות ביותר על סדר היום הציבורי מנותקת לחלוטין מהעדפות הצופים, לא רגישה כמעט בכלל לנתוני האזנה ופוגעת בחופש הביטוי בצורה קשה. בהקשר הזה, ביכולתן של הצעות החוק שהגיש ח"כ קרעי להעצים את חופש הביטוי, לשנות את האיזון בסדר היום הציבורי ולאפשר יותר מגוון תקשורתי. על כך עלינו לברך.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. המדיות המסורתיות נתפסות כיותר אמינות בגלל שהן יותר מוטות פוליטית. וזה דבר טוב.
    עולם העיתונות הכתובה בישראל0והאינטרנטית9 הוא מגוון וכולל עיתונים רבים המייצגים באופן ידוע לכל מרחב דעות מסוים: הארץ בשמאל, ידיעות במרכז, ישראל היום בליכוד, מקור-ראשון קצת יותר מימין, בשבע במפלגת ימינה, הדרך לש"ס, המודיע, המבשר, יתד נאמן והפלס לזרמים השונים ביהדות התורה ואני מניח שגם בחברה הערבית יש עיתונים משלה שאינני מכיר.
    התוצאה היא שלכל אזרח יש עיתון המתאים לו ולהשקפתו ולכן זוכה בקלות לאמונו.

    ואילו ברדיו ובטלביזיה יש נסיון לרצות את כולם שמוביל לכך שמיוצג רק מרחב מצומצם של דעות באזור המרכז עם כמה עלי תאנה משני הצדדים והתוצאה היא שרק אחוזים בודדים מהעם באמת יכולים להתחבר לזה ולתת אמון והרוב המוחלט מרגישים שהתקשורת שמאלנית מדי/ימנית מדי בתלות בדעתם שלהם.

    1. קיום של תקשורת פרטית עסקית ובלבד, הינו תנאי יסוד לקיומו של חופש הפרט וחירות האדם. כן חסכון, לא חסכון, לא זו הנקודה, חירות האדם זו אמת המידה. החירות לפתוח כלי תקשורת כחירות הקיימת בהוצאת עתון. קיום הרשות השניה היא חרפה לדיראון עולם, השפלה ורמיסה של חירות האדם. רק ששוכחים שקיים פסק דין של מצא המחייב קיומו של שידור ציבורי. מתברר שהדרך לחירות בתקשורת עוברת דרך השתחררות מהעבדות לבית המשפט העליון באמצעות שינוי שיטת הבחירה לעליון. מי שתולה תקווה במינץ או בשטיין שוגה באשליות צריך לשנות מן הבסיס את שיטת הבחירה

  2. קרעי, לוין ואוחנה הם היחידים שהם אנשי ימין אמיתים בליכוד…כל השאר שמאלנים אפסים.
    הגיע הזמן להחליף את כל השמאלנים השתולים של השמאל בליכוד באקטיביסטים ימנים אמיתים!

    1. 👍אבל זה לא יקרה כי כמעט אף אחד אינו מבין שבישראל ובשאר ארצות המערב מתנהלת זה עשורים מלחמת אזרחים קרה וסמויה שבה השמאל שהוא זהה לחלוטין עם השמאל הישראלי פועל למוטט את המדינות שבהם יש רוב לאנשים של התרבות היהודו-נוצרית.

    2. מה עם אדלשטיין? ארדן? רגב?
      יש עוד רשימה מכובדת של ליכודניקים ראויים שהוכיחו את עצמם.
      מצד שני, לוין הוא החיכודניק שסירב לפרגן לאוחנה ודרש לקחת ממנו את משרד המשפטים-זה לא מנהיג ימין ראוי.

    3. אין ספק שקרעי הוא המרענן הרשמי של הכנסת הנוכחית, סוף סוף ח"כ רציני שבא לעבוד ולא לשבת על הכסא

  3. תם עידן הגלות כל כך נימאס מימנה. למה שאהיה גלותית מה אין מה לימכור מתת. וכי אין מתת לאדמה הזו בוודאי ובוודאי שיש. בהחלט כן .קופסת מתנות לנו הכי זוהרת בעולם השיבה הבייתה לגן עדן. אני רוצה שהנוסע בזמן הגדול מיכולם יחזור הבייתה זה מהתנך הגיבור ההוליוודי שהביא לנו את האתוס הכי גדול בעולם. יש בו כל המיתולוגיה הייונית אבל האמיתית. כל האמונה העיברייה .-האל הזה שהוציא מיתחת ידו את ענקי העולם הכי גדולים. את הניצחיים מעולם הנבואה. מה לי גלות הגמרא או אהרון ברק. זה הכל גלותי אנמי .לנו את הזוהר הכי יפה. אדמת נבואה זו הכי יפה בעולם. אני מאמינה שחזרנו לסיפור אדם וחווה .ניראה לי שזו הסיבה למאבקי נשים גברים היום. זה כאילו איזה משהו מיסטי צץ מחדש ץכל האקסיומה הראשונה הזו על כרעיה וגידיה מופיעה בפול ווליום מסיבת הנסיעות בזמן. זה למעשה סרט הוליוודי מיסטי. בחזרה לעתיד מכונתי. הנשמה נוסעת בזמן היא כולה כזו וגם סופר מעופפתץ וגם הנבואה היא כזו. נורא הייתי רוצה שניתחדש. רוצה מנהיגות כמו משה ודבורה שיחברו בין חלקי העם על הבסיס האמיתי שלנו שכולו יצירתי מעופף ונהדר. נורא עצוב על העם ועוד אומרים שאנחנו העם הכי חכם בעולם אז איך הידרדרנו ככה. צריך להפסיק את הגטאות לחבר אבל חיבור אמיתי הכי אמיתי. די לגטאות הם כה מקוממות. שבת שלום.

  4. רצינו רק לומר תודה:
    תודה לחברי הכנסת שקדמו את חוק התאגיד והצביעו בעדו, ותודה לרוה"מ בנימין נתניהו שלא סיכל את המהלך.
    תודה לשר התקשורת (דאז) גלעד ארדן שקידם מהממשלה את הקמת התאגיד, ותודה לרוה"מ בנימין נתניהו שתמך בו לאורך הדרך.
    תודה לשר האוצר משה כחלון שנעמד לצידנו ובלם את נסיונות הימין הקיצוני לפצל את התאגיד, ותודה לרוה"מ בנימין נתניהו שאפשר לו לעשות זאת.
    תודה לשופט הנדל שעיגן את מעמדנו כגוף עצמאי (למעט הכסף הממשלתי), ותודה לרוה"מ בנימין נתניהו שנכנע לו (שוב).
    תודה לכל המצביעים שמחזיקים את נתניהו בשלטון, ותודה לרוה"מ בנימין נתניהו שממשיך לשטות בהם.

    1. נתניהו הוא התקווה היחידה לשינוי , לבד הוא לא יכול לעשות כלום, הוא ניסה להביא לסגירת ערוץ 10 והקים עליו את חקירות הסרק המרושעות. ואתם הבולשביקים יודעים זאת לכן אתם מקיימים בדבקות את הוראת הפוליטבירו, לכל נושא לכל מקום יש לגרור את נתניהו ולהכפיש אישית בכל הכח

    2. אנשי "המטה למען ביבי" מבית הקרן לישראל חדשה חושבים שאנחנו מטומטמים, ואם הם ימשיכו להאשים אחרים במחדלים של נתניהו אנחנו לא נשים לב שהאחריות רובצת על כתפיו בלבד וכך נמשיך לתמוך בו. האמת היא שאי אפשר להמשיך לשקר לאורך זמן, בעיקר כשמשתמשים באותו שקר (נתניהו ניסה והפריעו לו) לאורך זמן, ובכל הנושאים שחשובים לימין ונתניהו לא קידם (תקשורת, מערכת המשפט, ביטחון ארץ ישראל, כלכלה חופשית ועוד). יותר ויותר אנשים בימין מבינים שחייבים מחליף לנתניהו שהוא היחיד בממשלה שלא התחלף בתפקידו כבר עשר שנים, כי הוא זה שתוקע את המהלכים לשינויים שהימין רוצה לבצע. הסיבה שנתניהו עושה זאת יכולה להיות שהוא חדל אישים כפי שמר יהודי מנסה לצייר אותו, או שהוא מקבל הוראות מהמפעילים שלו שהם אותם אנשים שמשלמים למר יהודי משכורת כדי להגיב בעד נתניהו באתר הזה.

  5. שנים הרבה מאז(ראשית העשור הקודם)אני מלין על ערוץ 1 קול ישראל וצלי גהל והחופש שלקחו לעצמם לנהל תחנות שידור פוליטיות בכספי הציבור.כשנתניהו הודיע שימחק את רשות השידור וערוציה לפני כ7 שנים כתבתי ב "ניוז 1 " שנתניהו יקיים את הבטחתו כאשר יצמחו שערות בכפות ידיי.טעיתי.הוא גם מחק את רשות השידור וערוציה גם החזיר אותה לחיים וגם החליפה בתאגיד.והכל במילארדי ש"ח שעכשו חסרים לו כדי להשיב לחיים מיליוני אנשים שאיבדו את עולמם בימי הקורונה.והתחנות החדשות וצלי גהל בראשן מנהלות תשגורת פוליטית חריפה ושוב – בכספי הציבור.נתניהו הבטיח,קיים,התהפך הפוליטיקה נשפכת בשידורים.

    1. נתניהו הוא התקווה היחידה לחירות הפרט בישראל. ולכן מנסים בכל הכח להפיל אותו. כולל בעוות עובדות ובמערכת משומנת כפשוטו של מושג של הפצת שקרים. נכון להיום אנחנו עבדי מערכת המשפט , מוסד שרירותי במידה שלא תאמן

    2. כל הכבוד יהודי, המשך להגן בגבורה על נתניהו באתרי הימין- בדיוק בשביל זה אני משלם לך. חשוב מאוד להלחם נגד כל ביקורת מימין נגד נתניהו כדי שהימנים לא יפסיקו להצביע לביבי שלנו, ואנחנו נמשיך לחגוג על חשבונם.

  6. קודם תורידו מהפנסיות הכפולות כמו רגב ברביבאי, גנץ, מיקי לוי, דיכטר, יעלון ועוד רבים. קרעי, אתה לא מבין חשיבות של שידור צבורי במדינה כמו שלנו שלא תלוי בגחמות של בעלי שליטה ופרסום.
    לגבי התחנה הצבאית מסכים איתך לחלוטין. לשלב בתוך השישוק הצבורי ולהוציא ממשרד הבטחון

    1. ספר לנו איש מבין, מה החשיבות של שידור "ציבורי" . המוסד היחיד שתלוי בגחמות הוא מוסד "ציבורי" , כלי פרטי אינו עומד לשירותו של בעל השליטה אלא של הצרכן. הצרכן הוא הבעלים האמיתי של של כלי שידור פרטי.

  7. דווקא בחודשים האחרונים ראינו עד כמה השידור הציבורי לא רק שאיננו מיותר, אלא הכרחי.
    היכן ברשתות הפרטיות עסקו בבבעיות של העצמאים? באף אחת. באיזה רשת פרטית לא ליקקו לראיס כמו כלבלבים כנועים, באף אחת.
    הרשתוות בפרטיות דואגות לדבר אחד, לכך שהעסקים של הבעלים שלהם יצליחו ובחודשים האחרונים רואים בפירוש שזה נגד טובת הציבור.
    לעומת זאת כאן 11 הציגו תמונה הרבה יותר רחבה ומהימנה. מאז שכאן התחילו הפסקתי להאזין לרשתות הרדיו הפרטיות ולגלי צה"ל.
    הפרדיגמה שלכם איננה עומדת במציאות!

    1. פרדיגמה זו מילה גדולה מדי למישהו עם דעה מבולבלת כמו שלך:
      1. מי מחליט במה צריך לעסוק, אתה? לא. התשובה היא – הצרכנים.
      2. הרשתות הפרטיות בעצמן – האם הן לא עסק עצמאי? מנין ההבחנה המוזרה והשרירותית בין עצמאי אחד לשני? האם בעלים של אתר אינטרנט צריך לבקש את רשותך באשר למה יפרסם בו?
      3. השימוש במילה "ראיס" מצביעה בעיקר על, איך אומרים אצלכם, "תודעה כוזבת". שוב ה-"לקחו לי שתו לי" של המחנה שלא מצליח לנצח בבחירות. תמשיך לנבוח, השיירה עוברת.
      4. הרשתות הפרטיות אכן דואגות לדבר אחד, לכך שהעסקים של הבעלים שלהם יצליחו. זו בדיוק המשמעות של עסק פרטי. ואגלה לך סוד – אותם בעלי עסקיים פרטיים הם, כך מסתבר לצערך, חלק מהציבור.
      5. "כאן 11" הציגו תמונה הרבה יותר רחבה ומהימנה כי אתה צווח את זה פה? זהו, אני ושאר הקוראים פה השתכנענו, כל הטיעונים שלנו התרסקו.
      בוא נאיית שוב ביחד את המילה פרדיגמה.

    2. אולי השידור הציבורי לא מיותר אבל המימון הציבורי ודאי מיותר הגיב:

      אתה וכל מי שחושב שהתאגיד חשוב, מוזמנים לממן אותו מכספכם האישי.
      כל השאר יממנו כלי תקשורת אחרים או יעשו דברים אחרים עם הכסף שלהם.