בכיר בממשלת ונצואלה "גייס אנשי חיזבאללה וחמאס לביצוע פיגועים"

כתב אישום הוגש בארה"ב נגד חבר פרלמנט לשעבר בחשד שהפעיל בהוראת הנשיא מאדורו רשת הברחת נשק וגיוס נגד מטרות אמריקניות. ב-2014 ביקר בסוריה וברש"פ

אל-זבאייר (במרכז) בביקורו בסוריה | DOJ

בכיר לשעבר בממשלת ונצואלה חשוד בהפעלת רשת הברחות וגיוס פעילי טרור על מנת לבצע פיגועים נגד מטרות אמריקניות, ובשיתוף החיזבאללה והחמאס. כך עולה מכתב אישום שהוגש ביום רביעי שעבר נגד עאדל אל-זבאייר, אזרח ונצואלה ממוצא סורי הכיהן בעבר כחבר באסיפה הלאומית ונחשב מקורב לנשיא ניקולס מאדורו.

על פי כתב האישום, אל-זבאייר הגיע לסוריה בשנת 2014 בהוראת מאדורו ובמטרה לרכוש כלי נשק ולגייס אנשי חיזבאללה וחמאס עבור אימונים חשאיים בוונצואלה. הנסיעה כללה ככל הנראה גם ביקור בשטחי הרשות הפלסטינית. התובע הכללי של מדינת ניו-יורק בה הוגש כתב האישום אמר כי יעדי התוכנית היו "יצירת תא טרור גדול המסוגל לתקוף מטרות אמריקניות עבור 'קרטל השמשות'", רשת רבת עוצמה של סחר סמים והלבנת כספים בה מעורבים הדרגים הבכירים ביותר בוונצואלה. שמו של הארגון מגיע מן הכוכבים המוזהבים בדרגות הגנרלים בצבא והוא מסמל את הקשר הישיר בין גורמי ממשלה לפעילות ההברחות והסחר בסמים.

כפי שדיווחנו בעבר, סגן הנשיא לשעבר טארק אל-עיסמי ונשיא האסיפה הלאומית דיוסאדו קבאיו הם שניים מהחשודים במעורבות בקרטל, יחד עם אחד משומרי ראשו של מאדורו ששימש גם כגזבר הראשי של המדינה, הודה בנובמבר 2018 בקבלת שוחד בסכום של יותר ממיליארד דולר ונידון לעשר שנות מאסר. משרד המשפטים האמריקני הצביע גם על קשרים בין הקרטל לבין ארגוני טרור כמו FARC בקולומביה השכנה.

כתב האישום שהוגש נגד אל-זבאייר מפרט את רשימת כלי הנשק אותם רכש במזרח התיכון כדי לשלוח לוונצואלה, כולל מטולי רימונים, רובי סער מדגם AK-103 ורובי צלפים, וכל זאת כחלק מ"ברית אלימה בין הממשלה, הצבא וארגונים שונים על מנת לקדם את עסקי ההברחה והטרור". לאחר שבילה מספר חודשים בסוריה, חזר לוונצואלה כדי לקבל באופן אישי את המשלוח בשדה התעופה, יחד עם דיוסאדו קבאיו. על פי החשד, אל-זבאייר שימש כחלק מרכזי גם במנגנון "שתכנן להבריח טונות של קוקאין לשטח ארה"ב".

אל-זבאייר (משמאל) עם ניקולס מאדורו ורעייתו | DOJ

עוד נטען בכתב האישום כי אל-זבאייר יצא למשימת ההברחה והגיוס בשליחות ישירה של קבאיו, ואף שוחח לפחות פעם אחת עם הנשיא מאדורו בזמן שהותו במזרח התיכון. מקור חשאי במנהל לאכיפת חוקי הסמים (DEA) צוטט כאומר כי "מאדורו בירך את אל-זבאייר על חלקו במלחמה נגד ארה"ב". מסמכי האישום מראים עוד כי במספר ראיונות שהעניק בעבר לכלי תקשורת שונים, תקף אל-זבאייר את ארה"ב ואף ביטא תמיכה בנשיא סוריה בשאר אסד. באחד המקרים אמר ב-2011 כי "חשוב לתמוך במשטר אסד כדי לעמוד נגד הלובי הציוני העולמי שמשפיע על אמריקה".

ראש ה-DEA טימותי שיי אמר לאחר הגשת כתב האישום כי חשיפת רשת ההברחות וגיוס הטרוריסטים "מדגימה שוב את עומק השחיתות בתוך משטר מאדורו".

מאבק בינלאומי

כפי שדיווחנו לפני כחודשיים, שר המשפטים האמריקני וויליאם בר הודיע בשלהי חודש מרץ על הגשת כתב אישום נגד נשיא ונצואלה ניקולס מאדורו וחברים בכירים אחרים בממשלתו, כולל שר הביטחון ונשיא בית המשפט העליון. על פי ההודעה שפרסם משרד המשפטים, מאדורו ומקורביו נאשמים בעברות של הברחת סמים, וכמו כן הוצע פרס של 15 מיליון דולר למי שימסור מידע שיוביל למעצרם או הרשעתם.

במשרד המשפטים סיפרו אז כי ממשלת ונצואלה פעלה להברחת קוקאין אל תוך אמריקה ביחד עם ארגון הגרילה הקולומביאני FARC, המוגדר בארה”ב כארגון טרור. “אנו מעריכים כי בין 200 ל-250 טונות של קוקאין נשלחו מוונצואלה, כמות שווה ערך לשלושים מיליון מנות קטלניות של הסם”, נכתב בהודעה. גם מזכיר המדינה מייק פומפאו התייחס לאישים המופיעים בכתב האישום ואמר כי “בעודם מחזיקים בעמדות מפתח במשטר מאדורו, אותם אנשים הפרו את האמון הציבורי על ידי כך שיזמו משלוחי סמים מוונצואלה, כולל שליטה על המטוסים שהמריאו מבסיס חיל האוויר במדינה, כמו גם שליטה על נתיבי ההברחה דרך הנמלים”.

הגשת כתבי אישום נגד ראשי המשטר בקראקס מגיעה בתקופה של מתיחות עולה בינו לבין ארה”ב, שהגיעה לאחרונה לשיא סביב מאבק בינלאומי על התמיכה בוונצואלה כולל משלוחי נפט מאיראן וסיוע כלכלי מרוסיה, קובה וסין. האמריקנים אינם מכירים בסמכותה של ממשלת מאדורו, ותומכים בראש האופוזיציה חואן גואידו כשליט הלגיטימי במדינה. בשנים האחרונות האשים ממשל טראמפ את ממשלת מאדורו בהפרה נרחבת של זכויות אדם, כולל עינויים, הוצאות להורג ללא משפט ומעצרים שרירותיים.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *