"שופטים פוסקים מעמדה פוליטית, ברור לי שלא אזכה למשפט צדק"

שופט השלום קבע שעיתונאי 'הארץ' הוציא דיבתה של שפי פז, אך הפחית מסכום הפיצוי בגלל ביקורת שהשמיעה בעבר על בג"ץ. עורך דינה איתמר ברקאי: "אבסורד משפטי"

"נמשיך להפגין ולא נוותר". שפי פז | רונאל עדני

בית משפט השלום פסק אמש (ראשון) לטובת שפי פז וסוזי כהן-צמח בתביעת הדיבה שהגישו נגד עיתונאי 'הארץ' אסף רונאל שכינה אותן "ניאו-נאציות" בשל חלקן במחאת תושבי דרום תל-אביב נגד המסתננים. בתיק שהתנהל במשך כשנתיים, השופט יאיר דלוגין קיבל את טענות התובעות לגבי לשון הרע אך החליט להפחית מסכום הפיצוי לפז בשל אמירות קשות של אדם אחר הקשור למחאת תושבי דרום תל-אביב, אשר לדברי השופט "שותף למחאה ופז מקיימת עמו התנהלות קבועה". השופט אף הפחית סכום נוסף מן הפיצוי בשל ביקורת שהשמיעה בעבר פז על בית המשפט העליון אותו כינתה "בוגד בעם" ו"מושחת". על פי השופט דולגין, התבטאות זו היא "קיצונית ולא ראויה בעליל וגם היא יוצרת לפז שם רע ומצדיקה הפחתת הפיצוי".

בשיחה עם 'מידה' לאחר קבלת פסק הדין, פז מספרת על התחושות המעורבות. "מה שקרה פשוט מאוד: השופט היה חייב לפסוק לטובתי גם אם הוא לא אהב את זה ועשה זאת כמי שכפאו שד, כי מבחינה משפטית לא הייתה לו אפשרות אחרת. הרי אין תקדים לזה שאפשר פשוט לקרוא לאדם "ניאו-נאצי" כמו שרונאל עשה. הבעיה היא שלפי תפיסת עולמו הפוליטית הוא לא יכול לתת לי סתם לנצח אז הוא חיפש סיבות להוריד מהפיצוי עד שנשאר רק סכום קטן, כאילו בכל זאת מותר לקרוא לי "נאצית" אבל זה פוגע רק ב-25% משמי הטוב. מעניין שדווקא בשכונות דרום תל-אביב חושבים שיש לי שם מצוין".

הכל נובע מעמדה פוליטית?

"הרי השופט עצמו קיבל את כל הטענות שלנו, דחה את כל הטענות של הצד השני וקבע שהוציאו דיבתנו. איזה עוד סיבה יש לקבוע קיצוץ כזה על סמך דברים שאמרתי בעבר או דברים שאחרים אמרו, חוץ ממחשבה לאזן או מחשש לתגובה מצד העמיתים שלו? מה הקשר פתאום לאמירות האלה שהוא החליט על דעת עצמו שהן פוגעות בשמי הטוב?".

נגד פז עומדים כרגע שני אישומים פליליים אחרים, וכמו כן היא מתכננת להגיש תביעת נזיקין נגד משטרת ישראל בשל המעצרים הרבים שחוותה בשנים האחרונות. לדבריה, היא חוששת כי קביעת השופט לגבי אמירותיה ושמה הטוב עשויה להשפיע גם על ההליכים המשפטיים הנוספים. "אני עומדת לבלות בקרוב הרבה זמן באולמות הדיונים, ודי ברור לי כבר שלא אזכה למשפט צדק", היא מספרת ומוסיפה: "אני מובילה את המאבק נגד בג"ץ כבר שנים ארוכות. כולם בימין היום כועסים על מערכת המשפט אבל אנחנו בדרום תל-אביב דיברנו על הנושא הרבה לפני כולם. יש לי זכות ראשונים, ומן הסתם אני מניחה שגם המערכת לא ממש אוהבת אותי".

את מתכוונת להגיש תביעות דיבה במקרים דומים בעתיד?

"אני עומדת להודיע בקרוב שכל מי שיקרא לי בכינויים כאלה מעתה והלאה יחטוף תביעה, ויכול להיות שיש כבר אחת כזו שתוגש בזמן הקרוב. שום דבר לא יחליש אותי וזה רק מחזק. אנחנו נמשיך להפגין ולא נוותר, ואני לא מתכוונת לשנות את ההתבטאויות שלי. אין לי לצדי תקשורת מפנקת ואך אחד לא עושה עלי סרטים מרגשים. הדרך היחידה שלנו לחשוף את הצביעות היא בהתרסה".

פסיקה מפוזיציה

פרקליטה של שפי פז, עו"ד איתמר ברקאי, סיפר בשיחה עם 'מידה' על פסק הדין המוזר. "אסף רונאל העלה שלל טיעונים חסרי בסיס בניסיון להתגונן ולהציג את דבריו ככאלה שאינם לשון הרע", הוא אומר ומסביר: "בית המשפט בדק את כל טיעוני ההגנה ושלל אותם עד האחרון, בעוד שהוא מקבל במלואן את כל הטענות שלנו וקובע שהדברים שאמר רונאל הם בהגדרתם לשון הרע חמורה מאוד כלפי פז וצמח-כהן שנאמרו בכוונה לפגוע. פסק הדין מבהיר גם שמחאת תושבי דרום תל-אביב היא לגיטימית ואיננה גזענית ונובעת מן המצב בו נוצר ריכוז של מסתננים בשכונות. מהבחינה הזו פסק הדין הוא ניצחון מוחלט של פז נגד ההשמצות שהוטחו בה".

אז מדוע הוחלט על קיזוז הפיצוי?

"בית המשפט החליט להסתמך על פסיקות קודמות שמאפשרות הפחתה בסכום הפיצוי וזאת בגין טענה שהתובע מגיע להליך כאשר יש לו "שם רע" קודם אשר מקהה לכאורה את הפגיעה שנוצרה לשמו בגלל לשון הרע נשוא התביעה שהגיש. כך למשל היה במקרה של איתמר בן גביר שתבע את אמנון דנקנר אחרי שהאחרון קרא לו "נאצי" ואמנם ניצח בערעור לעליון, אבל נפסקו לו פיצויים בסך שקל אחד בגלל טענה שחברותו בתנועת כך יצרה לו לכאורה שם רע קודם ושהפגיעה שנגרמה לו מאמירתו של דנקנר אומנם קיימת אבל ברף נמוך בגין התנהגותו הקודמת".

איך קשורות התבטאויות של אדם אחר למשפט הזה?

"אין שום קשר. העובדה שבית המשפט בוחר לייחס להן אחריות על דברים של גורם שלישי שאינם ואף מגדיל לטעון שהאחריות שלהן חלה על דברי צד שלישי אפילו אם התובעות כלל לא נכחו במקום היא אבסורד. יותר מכך, זה נשמע כאילו בית המשפט מבקש לחייב את התובעות לפגוע בחופש ביטוי של גורם שלישי. הקביעה בפסק הדין של "אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה" היא מקוממת. זה פותח פתח להטיל דופי בשמו הטוב דל כל אדם אך בשל קשריו עם מאן דהוא ובשל העובדה שלא השתיק או גינה מעשיו או דבריו של מאן דהוא בפועל. זה כמו שאני אטען ששמו הטוב של שופט פלוני הוא פגום מלכתחילה מכיוון שלא גינה התבטאות של שופט אחר".

השופט גם הביע ביקורת על דבריה של פז נגד בית המשפט

"גם הקביעה הזו היא אבסורד מבחינה משפטית. אסור יותר להעביר ביקורת על בית המשפט בישראל? כל מילת ביקורת הופכת אותך אוטומטית למי שאין לו שם טוב? מה הקשר בכלל בין ביקורת על בית המשפט ובין פגיעה בשמו הטוב של המבקר? גם אם נניח שהדברים שפז אמרה בעבר לא היו נעימים לאזני השופט, להפוך את זה לסיבה להורדת הפיצוי ועוד אחרי שפסקת לטובתה במשפט דיבה זו פשוט שערורייה. אני לא שמעתי אף פעם על מקרה שהורידו את סכום הפיצוי בגלל ביקורת על בית המשפט שלא קשורה למשפט הנדון. יתרה מכך, בפסק הדין נכתב מפורשות כי אלמלא ההפחתות היה סכום הפיצוי הראוי לשפי 80 אלף ש"ח ולסוזי 20 אלף. כלומר, בית המשפט הפחית לשפי 75% מהסכום שקבע בעצמו. זה אבסורד לחשוב שאמירות כל כך חמורות וקשות כלפי שפי שמפורטות בעשרות עמודי פסק הדין פוגעות לשיטתו של בית המשפט בשמה הטוב ברמה של 25% בלבד, ומנגד שהאמירות שלה כלפי בג"ץ ואמירות של צד שלישי מצדיקות פגיעה כה קשה בפיצוי, גם בעניינה של סוזי".

עו"ד איתמר ברקאי

אז איך אתה מסביר את ההחלטה להפחית מסכום הפיצוי?

"לפז יש היסטוריה של מאבקים מול בית המשפט. המעצר הראשון שבו ייצגתי אותה היה בהפגנה מול בית נשיאת בית המשפט העליון, וכשהגענו להארכת המעצר התחושה הייתה שהדיון מיותר והכל כבר צפוי. כל סיפור המעצרים הוא אבסורד כי פז נעצרת בגלל מחאה בזמן שמסתננים שעשו עברות שוחררו בלי בעיה, אז עכשיו אסור לה גם לבקר את בית המשפט? הדברים של בית המשפט כאן בעצם שמים חותמת שאומרת שמי שמבקר את המערכת וחבריה אז המערכת תבוא איתו חשבון, תנקום בו כשתוכל. לא פחות חמור זו התחושה שבית המשפט פוסק בהתאם לפוזיציה ומערב בפסיקתו גורמים שאינם רלוונטיים, ושאסור שיביאם בחשבון בפסק דין שאמור להיות אובייקטיבי ומבוסס על ראיות גרידא".

השופט טוען שפז "יוצרת לעצמה שם רע"

"אני לא מבין איך אפשר בכלל לקבוע דבר כזה, ולפי מה אפשר לבדוק ולקבוע איזה סכום לקצץ. בעיני מי השם שלה רע? לפי דעתם של המסתננים? של המיעוט בשמאל הקיצוני? הרי אם תבדוק במקומות אחרים תגלה שהמחאה של שפי וסוזי רק תרמה לשמן הטוב. לכן קביעה שכזו היא קביעה מפוזיציה ולא קביעה שיש לה תימוכין בראיות מוחלטות, ולקביעה שכזו אין לשיטתי מקום במסגרת פסק הדין".

יכולה להיות לקביעות כאלו השפעה על ההליכים האחרים שמתנהלים נגד פז?

"אני מקווה מאוד שלא נראה דבר חמור כזה מתרחש. גם כתבי האישום כנגד שפי קשורים למחאת דרום תל-אביב ואני לא רוצה לדמיין מצב שביקורת שנשמעה בעבר על בית המשפט תשפיע גם עליהם. אלה שיקולים זרים ופסולים שלא רלוונטיים בכלל לעניין ואם על זה תסתמך התביעה אז כנראה שצפויים לנו משפטי ראווה".

יש טעם בכלל לתבוע דיבה עם כל הטרחה והפיצוי הזעום?

"איתמר בן גביר עשה את כל הטרחה הזאת עד לבית המשפט העליון רק כדי שיקבע שהצדק לצידו וזכה לניצחון עקרוני. ברור שיש כאן השקעה של זמן ועלויות לא מבוטלות וגם סיכון שבסוף לא תקבל כלום, אבל בשורה התחתונה יש פה אמירה של בית המשפט שהיא חשובה. אם בעתיד מישהו אחר יחשוב להשמיע שוב כינויים מבזים כאלה הוא מסתכן בתביעה ולכן היה חשוב להראות שלא מבליגים יותר. צריך לזכור ששפי היא סמל והיא נאבקת כל הזמן, ולכן היא גם חוטפת אש מכל הכיוונים. אסור היה לתת לזה לגיטימציה להימשך".

***

פנינו לדוברות הרשות השופטת בבקשת תגובה והיא תובא מיד עם קבלתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. אם השופט טוען, שהתבטאותיה של פז, יוצרות לה שם רע, מעניין אם זה חל גם על השופט עצמו.

    1. טיעוני השופט לסיבת הפחתת גובה הפיצוי לשפי פז ולסוזי כהן-צמח בשל הדברים שהשמיעה שפי פז בעבר על בג"ץ תואמים את המצב הקיים במרחב המוסלמי והאיסור להתבטא נגד דת המדינה: האסלאם והנביא מוחמד

      כך גם בכל המדינות הדיקטטוריות (כמו סין, תורכיה איראן), כל המעז למתוח ביקורת או להביע מחאה כנגד השליטים מסתכן בנפשו.

      חופש הביטוי מאוד יקר לשופטים בישראל כל עוד משמיעי המחאה הם אנשי השמאל נגד הימין אבל לא להפך.
      אנו עדים לתהליך ההתקרנפות האידאולוגית ההולך ומסלים במערכת המשפט ובקרב תומכיה

  2. הסמכות להחליט אם לאדם מסוים יש שם טוב או לא, ללא קשר לפגיעה נוכחית, היא רחבה מדי, ועל הכנסת לבטל במפורש את הסמכות הזו שנטל לעצמו בית המשפט. בית המשפט צריך להתמקד בתביעה שלפניו. צריך לבטל גם את האפשרות של בית המשפט לקזז מסכום הוצאות או פיצויים בגלל ביטויים נגד בית המשפט, זו סמכות רחבה מאד ומסוכנת. אבל מי ירים את הכפפה בכנסת? רובם כלל אינם מבינים את הנושא

  3. דרום תל אביב המיסכנה היא בקטן על הבגדול הכאוב. ההפקרות. היא שולטת בכל דרכי חיינו איך כתוב בתנך ויהי ימים שאין מלך בישראל. אין שילטון אנחנו סליחה לא ליכעוס תחת מגף ההפקרות. הפקירו את העם. זרים מיבחוץ יובאו לישלוט עלינו וגם ביפנים הם בעצמם זרים. מתוכנתים שבביים כולם. כואב לי עצוב אני גם גרה ליד.
    העם חש את ההינדוס השבבי הזה ולכל אחד יש בו הנשמה. בוודאי היא חשה מה שעוללו לה.
    רציתי ליכתוב ככלל על הפיתרון בעיני להשבת אידיאליזם, כי אומרים עם רעיון מנצחים. צריכה מהפכה טובה ענקית על כולם בהפקת רעיון מושך מעניין.
    אני מאמינה ששבנו לגן עדן .
    נורא מעניין אותי מסקרן סיפור נוצריי חגורת התנך והאקספרימנט שהם עשו שם קצת לנתח אותו שלב אחר שלב גם בשביל עצמי. ורלוונטי לדרום תל אביב גם.
    השלב הראשון זו השרשרת, חלמו תנכית נידבקו תנכית והחלו במסע שיבה הבייתה לגן עדן לשחזר. הסיפור כל כך הוליוודי ומדהים נורא. הקימו שם שרשרת מדינות בדרום ארצות הברית כולה חיה ונושמת תנכיות מלידה עד מוות ואף יותר. בא עיתונאי כניראה פתח מפה צילומית הביט ורשם רשימה צילומית פנורמית בשם- חגורת התנך. לולאה עיברייה תנכית ברוח הנבואה התנכי. השלב הבא לשחזר את התנך כולו להכניס אותו לענף ההויתי הקיומי שיסתעף יושר מהמילה שיר. יומחש יוגשם. הוקמה גם מכונה של בחזרה בזמן תנכית לעילא, ממש נוסח סרטי הוליווד המדהימים. כלי שאיפשר להם לערוך מסעות בזמן במינהרת הזמן ציון המושאלת , ויבשת חגורת התנך הלולאית שקיימת פה אצלנו. נוצר הבעבוע הנבואי שרואים אותו הרבה דרך השרטוט השירי הסירטי ואף בהטפות.
    לדעתי ישראל נימצאת בבעיה מיתחת לשטח ממחזרים אותנו לעייפה ברוחות כהונה שאינם מתאימות לאדמה מבורכת זו שלנו. מלבישים סוגי כהונה על אדמה שבעיקרה נבואה. צריך בשלב מסוים בשינוי תפנית .מאחר שיש כבר, הצורה קיימת, אז צריך להיסתייע בה כדי לעזור לעצמנו. כה צר שאנחנו מפגרים בעצמי הזה אבל באמת תודה וברכה לאלה מישם בזכותם יש במה להאחז בתור התחלה. לי הם תרמו והמון. ההויה הנוכחית של היום בארץ די מקוממת ממוחזרת לעייפה. אני מקווה שנבין שהכל מוצה נתחיל לחשוב מיחוץ לקופסה. העם יתפקח ויוציא את הציצים היפים האלה . ליסוע בזמן לערוך מסע של תגליות אחר הנבואה במינהרת ציון. ואז לא רק המציאות בדרום תל אביב תישתנה כל החשיבה שלנו תיתהפך .ונתחיל לעלות על דרך המלך האמיתית שלנו.

  4. חבורת האנרכיסטים הכוללת חלקים ממערכת המשפט, הפרקליטות, התקשורת ועמותות למיניהן מדרדרות את המצב בישראל לסכנת מהפיכה אלימה !!!

    1. זה לא יגיע לשם כי הליכוד פראיירים.
      הם יודעים שכל עוד המרכז והשמאל יסיתו וידחוף למלחמת אחים, הימין יתקפל ויכנע לדרישות חסרות פרופורציה שימנעו ממנו לשלוט(חצי ממשלה ורוטציה על ראשות הממשלה למפלגה עם 15 מנדטים למשל) למרותשברור שהימין אינו זה שדוחף לקרע ויודע שהמרכז לא באמת מעוניין במלחמת אחים כי גם הוא יפסיד הרבה מדי ולכן במקרה של סכנה אמיתית הוא כנראה יתקפל.
      זו אותה אסטרטגיה שערפאת ויורשו אבו-מאזן הכניעו איתה את השמאל.

  5. השופט הבהיר היטב לכל מאן דבעי למה אל לעם להאמין לו ולמערכת המשפח.עשו כל מה שביכולתכם להמנע מלפנות למערכת המשפח למשטרע ולשאר אירגוני האכיפה פן יבולע לכם.

  6. הזוי…איפה הצדק? מסקנה ..מי שמלקק זוכה ליותר. מי שקשור למישפוחה..יזכה בפרבילגיה..צדק של חלם

  7. כל בוקר צריך לבדוק כל 'שופט' ו'שופט' בדיקה פסיכיאטרית.
    שפי
    בפעם הבאה צריך להביא לשופט, עוגיות או שוקולדים, להקריב קורבנות עבורו, מנחה,
    עד שזה יצליח
    לאלה שזה מצליח להם, יש כתם חום מסביב לפה..

  8. עכשיו מבינים למה לא מאמינים לבית המשפט ומערכת המשפט בשפל חסר תקדים מה זה קשור האמירות של שפע פז לאמירות של הזבל מהארץ .תשפוט לפי מה שמונח לפניך ואם יש לך השגות לגביי מה שהיא אמרה על בית המשפט יש דרך לטפל בזה במדינה דמוקרטית אפשר להעביר ביקורת על בית המשפט אחרת אין דמוקרטיה מה עניין שמיטה להר סיני צריך ללכת לבית המשפט העליון לצורך הצדק שופט שמאלן שצריך ללכת הביתה

  9. אין אין על שופטי ישראל לא מפספסים אף בור ליפול אליו .מזמן האימון בבתי המשפט נרמס עד דק.אם בכלל קיים.שופטי ישראל חיזקו ואמצו תמשיכו בדרככם. עוד נשאר איזה פירור שמאמין בכם.וגם זה הולך ונעלם!!!

  10. שופט צריך לשפוט על פי חוק ולא יותר או פחות. זה מתאים יותר לתלמיד בבית הספר שמקבל ציון על עבודותיו והשתתפותו בשיעורים. ואם הפריע במהלך השיעורים מקבל "עונש" על התנהגותו בדרך של הורדת ציון לתעודה.

  11. השמאל מדרדר ומשחית את כל מערכות השלטון שבשליטתו. זה כבר לא עשב שוטה פה ושם אלא ערכי היסוד שמנחים אותם. מה שעצוב זה שידיעות כאלו בכלל לא מגיעות לעדר השוטים שהולך אחריהם בעיניים עצומות.

  12. שפי למרות פסיקתו של השופט שלא ניראת לי חוקית אני רוצה להצדיע לך.

  13. מה השלב הבא? קנס לכל מי שמבקר שופטים?
    למה לא פשוט לשלוח לגולאג את מי שמעז להעלות הרהורי כפירה במלאכים מבית המשפט העליון?

  14. כל הכבוד לשפי פז.
    תעודת עניות לבית המשפט שקבע לקזז את הפיצוי.
    לשפי פז יש שם טוב בקרב רוב האזרחים

  15. מערכת המשפט עושה כל מאמץ להוכיח שהם מעל החוק.
    הינה העובדות: בית המשפט קבע כי יש כאן לשון הרע.
    בית המשפט קבע שלשון הרע הוא נניח 10 ש"ח.
    ואז בית המשפט קבע כי היות וביקרו אותו אז הוא מיוזמתו קובע קנס של כך וכך.
    כלומר בית המשפט הוא זה שיקנוס מי שמעיז לדבר בגנותו.
    מי נתן לשופט את הסמכות הזו?????
    למה שאני לא אקבע כי היות וביקרו את בית המשפט אז מגיע תוספת לפיצוי?
    אני לא רשאי לעשות זאת וגם בית המשפט לא רשאי לעשות זאת. אין שום חוק שמסמיך אותי או את השופט לעשות מה שנראה לי או לו.

  16. כמובן שהידיעה הזו לא הופיעה בחדשות בטלויזיה ובכל תוכניות תיבת התהודה. זה מה שהאנשים צורכים, והתעמולה של השמאל עובדת על רבים וטובים.

    רק רוצה להגיד שאני מצדיע לשפי פז. יש לך אומץ נדיר ללכת נגד מערכת כה חזקה.

  17. לא יכול להיות. איך השופטים. מראים בגלוי את פרצופם. האמיתי. ממש. שנאה לימין וכל העום ואמא שלו שותק. עד מתי. רשעים יעלוזו.

  18. דיבה פרושה הוצאת שם רע לאדם.
    אם לאדם כבר יש שם רע, אכן מן הדין להפחית את הפיצוי.