שפי פז הגישה תלונה במח"ש: "המשטרה נוהגת באלימות בלתי סבירה"

פעילת השכונות מדרום ת"א טוענת כי שוטרים נקטו כלפיה בכוח מוגזם במהלך הפגנה: "ספגתי דחיפות ומכות, הוטחתי בגדר ונגררתי בכוח. זה עובר כל גבול"

שוטרים מקיפים את שפי פז במהלך הפגנה | 'החזית לשחרור דרום תל-אביב'

שפי פז, תושבת שכונת שפירא בתל-אביב וממובילות המחאה נגד המסתננים הבלתי-חוקיים, הגישה הבוקר (שני) תלונה למחלקה לחקירת שוטרים בשל מה שהיא מכנה "התנהלות אלימה ובלתי-סבירה" של השוטרים כלפיה.

התלונה מתמקדת באירוע שנערך לפני כשלושה שבועות ברחבת מוזיאון תל-אביב, שם התקיימה הפגנה נגד החזרת העובדות הזרות הפיליפיניות שתמה אשרתן לארצן. לטענת פז, הפעילים מדרום תל-אביב שהגיעו למקום כדי למחות מול ארגוני השמאל שערכו את ההפגנה, נדחקו על ידי המשטרה לאזור מגודר קטן תחת השגחה של עשרות שוטרים ומאבטחים ולא הורשו לצאת ממנו. "בכל פעם שניסיתי להתיישב על מעקה הבטון בין המדרכה לרחבה שוטרים בעטו בי באלימות", כתבה פז והוסיפה: "כל ניסיון להתנגד לכליאה הבלתי-חוקית נתקל בחומה של שוטרים שהפעילו עלינו כוח בלתי סביר".

פז בת ה-67 ממשיכה ומתארת את מסכת האלימות שחוותה מידי השוטרים: "ספגתי דחיפות ומכות, הוטחתי בגדר ונגררתי בכוח, ובמהלך כל האירוע אחזו בי ונגעו בי שוטרים גברים אף שנכחו במקום גם שוטרות". לדבריה, "כל הזמן הזה לא קיבלתי הסבר להתנהלות האלימה כלפי". התלונה הוגשה נגד השוטר רס"ר מנשה מנצור מתחנת לב תל-אביב, אשר לטענת פז נקט נגדה באלימות בשני מקרים נוספים בשנה שעברה.

"אנחנו בדרך כלל משתדלים לא לעבוד נגד המשטרה ולא להגיש תלונות. אני לא מתלוננת על מעצרי שווא שערכו נגדי למרות שהיו הרבה כאלה, אבל הפעם השוטרים עברו את הגבול", אמרה פז בשיחה עם 'מידה' לאחר הגשת התלונה. "הייתה שם כל כך הרבה אבטחה שברור שלא נשקפה מאיתנו שום סכנה. אם באמת הפרתי את הסדר או שהיה חשש לביטחון הציבור, אז היו צריכים לעצור אותי. במקום זאת השוטרים בחרו להפעיל עליי אלימות בלתי סבירה ללא עילה ובניגוד לחוק".

מעצרי שווא

בעבר הגישה פז שתי תלונות למחלקה לחקירות שוטרים. התלונה הראשונה הוגשה בנובמבר 2018, אז נעצרה פז והובאה לתחנת לב תל-אביב, שם נערך עליה חיפוש במסגרתו נדרשה על ידי שוטרת להפשיל את מכנסייה ואת חולצתה. לאחר בירור שנערך במשטרה נקבע כי הדרישה להתפשט הייתה לא מוצדקת וסגנית מפקד מרחב ירקון הורתה לנקוט בצעדים משמעתיים נגד השוטרים המעורבים. בתלונה נוספת שהוגשה בחודש יולי האחרון טענה פז כי שוטר בשם ליאו חליל התנהג בצורה פוגענית והטיח בה דברים קשים במהלך שיחה עמה, ובין השאר אמר "את חרא", "תמותי אמן" ו"מכוערת". לתלונה זו טרם התקבלה תשובה ממשטרת ישראל.

אירוע חריג אחר בין פז למשטרה התרחש בחודש דצמבר האחרון,  לאחר שפז שוב נעצרה ברחוב בני-ברק הסמוך לתחנה המרכזית. בסרטון המתעד את האירוע נראית פז נגררת בכוח מהמקום על ידי מספר רב של שוטרים, לקול מחאת הקהל. לאחר 12 שעות במעצר בתחנת שרת, היא הובאה בפני השופט שהחליט על שחרורה ללא תנאים מגבילים, אך בצעד חריג החליטה המשטרה לערער על השחרור.

משטרת ישראל מסוכנת לכולנו

לא צריך להיות שופט כדי לקבוע: המעצר היה מיותר. כך מנסה המשטרה לשבור את תושבי דרום ת"א. היא לא תצליח, כמובן. אבל חשוב לדעת ולזכור: המשטרה הזו מסוכנת לכולנו.Israel Police – משטרת ישראל@גלעד ארדן | Gilad Erdan

Posted by ‎עוטף תחנה מרכזית‎ on Sunday, December 23, 2018

בדיון שנערך יומיים לאחר מכן בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת שרית זמיר דחתה את טענת המשטרה לפיה פז מהווה סכנה לשלום הציבור, וקבעה כי בנסיבות האלה אין כל עילת מעצר המצדיקה השתת תנאים מגבילים. עוד הוסיפה זמיר כי אין לקבל את התפיסה שהציגה המשטרה ולפיה מוטלים באופן אוטומטי ערבויות ותנאים מגבילים על כל אדם שנחקר. “לתנאים המגבילים יש תכלית, ואם לא קיימת עילת מעצר הרי שאין עוד תכלית להטלתם”, אמרה והוסיפה: "לא מדובר באישה מסוכנת שמצדיקה מעצר. תתמודדו בדרך שצריך להתמודד".

בדברי הסיכום השופטת מתחה ביקורת על התנהלות המשטרה מול פז ואמרה כי אם לדעת המשטרה ביצעה פז עברות כלשהן, הרי שיש לחקור אותן ולהגיש במקרה הצורך כתב אישום ולא להמשיך בדרך של מעצרי שווא ושחרור בתנאים מגבילים. “המענה בעניין זה אינו מצוי בהטלת תנאים מגבילים שעניינם ערבויות כספיות אלא במיצוי חקירה, זה לא ההליך המתאים”, הסבירה זמיר.

היסטוריה של אלימות משטרתית

בעבר דיווחנו בהרחבה ב'מידה' על היד הקשה שמפעילה משטרת ישראל מול פעילי השכונות בדרום תל-אביב, לעומת היחס המלטף לו זוכים דווקא המסתננים הבלתי-חוקיים. כך למשל היה אירוע שהתרחש בחודש מאי בשנה שעברה, אז מספר תושבים הותקפו באלימות על ידי מסתננים, אך המשטרה איימה לעצור דווקא את הקורבן. בהפגנה אחרת בחודש פברואר 2018 שוב נעצרה פז באלימות, ולאחר מכן שוחררה ללא תנאים מגבילים.

מספר שבועות לאחר מכן, הופעלה אלימות משטרתית קשה נגד נשות דרום תל-אביב, רובן נשים מבוגרות וקשות יום, על מנת לפנות מקום להפגנת המסתננים שהתקיימה בגינת לוינסקי בדרום העיר. על אף התמונות הקשות טענו במשטרה באופן מקומם כי השוטרים “גילו סבלנות ואיפוק”. בהמשך סילקה המשטרה בכוח את פז מהפגנת תומכי המסתננים בכיכר רבין.

מקרה דומה נרשם בחודש אוגוסט 2018, אז עשרות מסתננים התקיפו באלימות תושבים בגינת לוינסקי אך השוטרים עצרו דווקא את דורון אברהמי, אחד מהמותקפים. בעקבות האירוע הגיש אברהמי תלונה למח”ש בטענה כי נעצר באופן לא חוקי.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה:

"צר לנו על הניסיון לסלף את העובדות ולעוות את המציאות. במהלך מחאה שהתקיימה ברישיון, בחרה קבוצת אנשים בראשות שפי פז, להפעיל כל פרובוקציה אפשרית תוך הפרת הסדר הציבורי ועימות פיזי עם שוטרים, הכל במטרה להפריע לקיומה של מחאה לגיטימית. כל ניסיון של השוטרים במקום להביא את גב' פז לחדול ממעשיה לא צלח, ולכן נאלצו השוטרים למנוע ממנה את המשך הפרת הסדר. נמשיך לאפשר לכל אדם באשר הוא את חופש הביטוי והמחאה כחוק ובתנאי שלא יפגע בזכויותיהם של אחרים לממש את אותו חופש ביטוי".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. שוטרים היום אוהבים להיטפל לאנשים שומרי חוק כשפי, ופחדנים מול מהגרי עבודה אלימים בדרום תל אביב.

    איזה כיף.

    מקווה שצה"ל לא יגמור ככה

    1. אתה מתכוון לצה״ל שהיה חזק בגוש קטיף אבל חלש מול זורקי אבנים בבילעין?!

  2. השאלה היא אם האינטרסים של מחש, השייכת לפרקליטות, שונים משל המשטרה. ואם לא, אז מה הסיכוי ששפי תקבל חקירת אמת של המשטרה?

  3. https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5290527,00.html

    המשטרה: "עלייה בפשיעה בדרום ת"א בעקבות סגירת סהרונים וחולות"
    אמיר אלון 18.6.18
    לפי הדיווח שנמסר בוועדת הפנים של הכנסת, בחצי השנה הראשונה של 2018 חלה עלייה באלימות בקרב אזרחי אפריקה שמתגוררים בדרום תל אביב.
    "אנחנו מוצאים את עצמנו עם ידיים קשורות" העיד קצין משטרה.
    ………..
    מסקנה:
    מסתננים: "ידיים קשורות"…
    אזרחים: "ידיים משוחררות"…

  4. ניחוש לא ממש פרוע – לשפי אין גב פוליטי מאחר והיא מבקרת חריפות את הליכוד. שרשרת הפיקוד החל מרמת השטח עד המפכ"ל תחת מורא התקשורת ו NGO כמו יוזמות קרן אברהם, קרן ווקסנר, אירגוני פליטים וכיוצ"ב. גם בלי לאמר במפורש ברור שמי שרוצה להתקדם צריך לפעול בשטח ברוח המפקד נגד שפי, תמורת מחיאות כפיים (ממש כך) ותקשורת מלטפת, ע"ע כתבות אוהדות על ציר הזמן. האלטרנטיבה לא סימפטית – תלונות מח"ש, כתבות ביקורתיות וכמובן לשכוח מקורסים על חשבון הברון.

  5. המשטרה ממש אירגון פשע אלים מסוכן לציבור.ויש מאות קורבנות לאלימות משטרתית ותפירת תיקים ומעצרי שוא.
    לא נעשה דבר להגן על האזרח אף שר משפטים לא העז להוריד את רף הפשיעה של המשטרה נגד,האזרח הקטן
    והגיע הזמן לעשות מהפכה רצינית בנושא

  6. עם ישראל עם שפי פז הגיבורה שמשלמת מחיר אישי יקר על אוזלת יד מצד הרשויות, לרבות הממשלה, הפיקוח העירוני ומשטרת ישראל.
    בושה וחרפה.
    המסתננים הפכו את חייהם של תושבי השכונות לגהינום עלי אדמות
    באין פוצה פה ומצפצף.
    המסתננים השב"חים עושים ככל העולה על רוחם, משתלטים, מטילים אימה, מפירים חוק בלי בושה, פותחים עסקים ללא רישיון, עושים רעש לא נורמלי, מלכלכים, שוברים בקבוקים, נוהגים באלימות וקטטות יומיומיות, עושים צרכים בכל מקום, מטרידים מינית, שלא לדבר על פשעים חמורים יותר כמו סמים וניסיונות אונס שלחרדתנו לעיתים מתממשים לאונס ממש. עד מתי ??? שפי פז נלחמת את מלחמתה הצודקת, שלה ושל תושבי השכונות המוחלשות האומללות שהפכו שקופות! והמשטרה במקום להגן עליה עוד מתעללת בה. השר גלעד ארדן איפה אתה?? תתבייש!

  7. כל הכבוד לשפי פז ותושבי דרום ת"א שעומדים בחזית נגד הפולשים

  8. בהפגנה במוזאון תל-אביב נגד התמיכה בשוהים הלא חוקיים ומשפחתם מהפיליפינים בישראל, עברה המשטרה כל גבול, היחס כלפי המפגינים היה אלים, והיחס והטיפול אותו קיבלה שפי פז, היה אלים במיוחד ( ביחוד על ידי השוטר מנשה מנצור – שלא הפסיק ""לגעת"" בשפי פז, ויש לכך עשרות עדים). כל המפגינים בהפגנת הנגד היו מגודרים במתחם סגור היטב עם גדרות ועשרות שוטרים – אז איך ניתן לטפול אשמת אלימות על אשה בת 67 מול שוטרי היס"מ?

    באיזה רשות מגדרים מראש הפגנת נגד של אזרחים ישראלים לא אלימים?

    משטרת ישראל חייבת לעבור ניעור רציני – היא איבדה את הכיוון, אזרחי ישראל – נפגעי מסתננים ושבח"ים הפכו לאויב, כאשר מול עיניהם הכלות – מפגינים להם בנחת פיליפינים לא חוקיים.

    חייבים להעיף מהשרות הציבורי את כל בוגרי קרן ווקסנר והקרן להשמדת ישראל – עם ישראל במלחמה !!!