"דרור אטקס חצה קו אדום, הרגשתי שביטחון המשפחה שלי בסכנה"

פעיל השמאל הקיצוני ומייסד 'כרם נבות' ישלם פיצוי לתושב כפר אדומים אביחי שורשן לאחר שפרסם פרטים על מקום מגוריו כולל תמונות ומפות

אביחי שורשן (מימין) ודרור אטקס, על רקע כפר אדומים | יעל רוס, Yiftachsam, צילום מסך

דרור אטקס, פעיל השמאל הקיצוני ומייסד ארגון 'כרם נבות', ישלם פיצוי כספי לתושב כפר אדומים אביחי שורשן לאחר שפרסם ברשתות החברתיות פרטים אישיים על מקום מגוריו כולל תמונות ומפות – כך נקבע אתמול בפסק דין של בית משפט השלום בירושלים. עוד קבעה השופטת חוי טוקר כי על אטקס להשמיד את תמונות ביתו של שורשן אותן צילם, וכמו כן לפרסם את פסק הדין במדיה החברתית.

הפרשה החלה לפני כשנתיים וחצי, סביב סוגיית היישוב הבדואי הבלתי-חוקי בחאן אל-אחמר שהייתה אז בכותרות בארץ ובעולם. אטקס, אשר הארגון שהקים מגדיר את עצמו כ"מתמקד במעקב, מחקר ופרסום עובדות ודו"חות אודות מפעל ההתנחלויות ומדיניות האדמות הישראלית בגדה המערבית", פרסם ברשת הפייסבוק פוסט בו טען כי השבט שמתגורר במקום גורש מהנגב בשנות החמישים. בתגובה לאותו הפוסט הציג שורשן תצלומי אוויר המפריכים את הטענה, אך מה שהחל כוויכוח רשת לגיטימי התדרדר במהרה למחוזות אחרים.

מספר ימים לאחר מכן, שורשן הופתע לגלות כי דרור אטקס הקדיש לו פוסט מיוחד בעברית ובערבית, אליו הוסיף כאמור את פרטי מקום מגוריו ותיעד את הבית מזוויות שונות כולל מפות ותצלומי אוויר. "כנראה עצבנתי את אטקס והוא החליט שהוא מתלבש עלי אישית", מספר שורשן בשיחה עם 'מידה'. "הוא הגיע לפה עם רחפן וצילם תמונות עדכניות של הבית שלנו, שלטענתו נבנה באופן בלתי-חוקי, ואליהן הוסיף את תכנית היישוב עם חיצים שמסמנים את מיקום הבית".

איך הרגשת כשראית את הפרסום ברשת?

"הייתי בשוק מהתמונות שהוא העלה. לא האמנתי שבגלל דיון בפייסבוק מישהו יגיע לבית שלי במיוחד ויצלם אותו ככה. זאת הרגשה מאוד לא נעימה לחשוב שמישהו היה בבית שלך".

שורשן מספר כי כמעט מיד לאחר פרסום הפוסט של אטקס, הוא החל לקבל פניות שונות בפייסבוק מפלסטינים וגורמים חשודים אחרים. "חלק מהאנשים שפנו אלי היו נראים כמי שקשורים לחמולות פלסטיניות ולארגוני טרור. הרגשתי שהביטחון שלי ושל הילדים שלי בסכנה והחלטתי להגיש תלונה במשטרה, לא על הדברים השקריים שאטקס כתב אלא על החדירה לפרטיות שלנו", הוא אומר. בפוסט תגובה שפרסם בדף הפייסבוק שלו, שורשן כתב אז כי אטקס "ניצל את הארגון שהוא עובד בו ואת הכסף שקיבל מממשלות אירופה כדי לאיים באופן אישי עלי ועל משפחתי, ולרדוף מישהו שחושב קצת אחרת ממנו".

הפוסט שפרסם אטקס נגד שורשן

כוחות הביטחון לקחו את המידע על האיומים ברצינות רבה ונכנסו לפעולה מיידית. "כולם היו מעורבים בעניין – הצבא, המשטרה ואנשי הביטחון במועצה האזורית. במשך תקופה הוצבה ניידת משטרה מחוץ לבית שלנו, וגם סיור הביטחון של היישוב הונחה לפקוח עין על המקום. חשוב גם לזכור שחאן אל-אחמר נמצא במרחק שני ק"מ בלבד מכאן, והיה אז מרכז ההתגוששות הבינלאומית בין ישראל לפלסטינים. היו פה בשטח הרבה כוחות שונים שניסו למנוע את הפינוי, ופתאום מישהו מצייר אותי כאויב שלהם", מסביר שורשן.

לדבריו, מדובר בשיטת פעולה ותיקה בה משתמש אטקס יחד עם ארגון 'כרם נבות'. "הוא השתמש בעבר בדפוס הפעולה הזה גם עם אנשים אחרים כמו אביגדור ליברמן ובצלאל סמוטריץ', כאשר פרסם תמונות ומפות טען שהם גרים על אדמה פרטית. זאת שיטה לכל דבר". על פי נתוני מכון NGO Monitor, הארגון 'כרם נבות' אותו הקים אטקס קיבל בין השנים 2017-2014 סכום של יותר מ-700 אלף ש"ח מישויות מדיניות זרות כולל האיחוד האירופי, שבדיה, גרמניה והקרן החדשה לישראל. בעבר חיבר הארגון מסמך המאשים את ישראל "בהשתלטות על אדמות" תוך שימוש "בטקטיקות פיראטיות", וכמו כן דו"ח המאשים את ישראל ב"השתלטויות כוחניות", "תפיסת קרקעות" ו"הימנעות כמעט גורפת של המדינה מאכיפת החוק על מתנחלים המשתלטים השתלטות בלתי חוקית על אדמות פלסטיניות ותוקפים פלסטינים כדי לגרשם מאדמתם".

בהמשך החליט כאמור שורשן להגיש תביעה נגד אטקס באמצעות עורך הדין איתן להמן, בסיומה השופטת חוי טוקר קבעה כי פרסום תמונות הבית מהווה פגיעה בפרטיות תוך שהיא דוחה את טענות ההגנה. "חשוב לי להדגיש שלא היה כאן ניסיון להשתיק את דעותיו של אטקס", הוא מסביר. "השקרים שלו נגדי לא הפריעו לי במיוחד, אבל הוא חצה את הגבול כאשר הגיע לבית שלי ופרסם תמונות שלו לכל. מי שמכיר אותי יודע שגם לי יש דעה על כל דבר ואני לא חושש להביע אותה, לפעמים גם בצורה חריפה, אבל אף פעם לא לגופו של אדם. אין לי בעיה שיקללו אותי או יקראו לי בשמות, אבל ללכת להציק לאדם בביתו הפרטי ולהוביל לאיומים על משפחתו זו חציית קו אדום ומעשה מאוד חמור. אני מקווה שפסק הדין הזה ימנע מאנרכיסטים אחרים להמשיך בשיטות פעולה של עולם תחתון ויגרום להם לבין שיש לכך מחיר".

פנינו למר דרור אטקס בבקשת תגובה והיא תובא מיד עם קבלתה.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. אנשים כמו דרור אקטס חייבים להיות מוקעים בחברה הישראלים, חייבים לנדות אותם ולדאוג לגרש ולתבוע אותם על כל הפצת שקר

    מדובר במיץ של הזבל של השמאל שחייבים לטפל בו וביד קשה, בתי המשפט מזמן איבדו לגיטימיות עם הפוליטיזציה שלהם לכיוון השמאל והעונשים המקילים שמטילים עם חברים במחנה "הנכון"

  2. מה שמעניין כאן זה כמה פיצוי קבעו לו לשלם, והאם זה בכלל מזיז לו שהרי מן הסתם אותם אירופאים שמממנים את ארגונו גם ישלמו את הפיצוי במקומו.

    1. צודק.
      היה צריך גם להוציא את הארגון שלו מחוץ לחוק!

  3. מזעזע.
    אבל יפורסם רק במידה והרבה הישראלים לא יכירו את הסיפור הזה…
    היה צריך גם להוציא את הארגון שלו מחוץ לחוק!

  4. צריך לפעול לחקיקה שתחסום את התרומות הללו מאירופה. את הכסף צריך להחרים ולפעול מדינית נגד אותן מדינות. בין היתר הפגנות מול השגרירויות ונזיפה בשגרירים ואולי אף לגרש חלק מהשגרירים.
    שגרירות מדינה שחותרת תחת מדינת ישראל לא יכולה להנות ממעמד דיפלומטי ויחס מכבד של מדינת ישראל.
    זו כבר לא ביקורת בין מדינות, זו פעילות שמטרתה להזיק.

  5. כפי שנאמר על השמאליים תאווי הבצע שמקבלים כספים מארגונים אנטישמיים וחיים מהרס העם היהודי
    מחריביך ומהרסייך ממך יצאו

  6. אטקס אויב העם מקבל בכסף כדי להתנכל ליהודי הבית טוב שחי בארץ ישראל .

  7. למה השופטת לא קבעה שאטקס חייב לפרסם את כתובתו המלאה וצילומי ביתו?

    נכון, כיוון שהמימון לאטקס ולאינדוקרינציה לשופטים, מגיע מאותו ארנק.

  8. זאת לא נחשבת עבירה פלילית? סיכון חיי אדם?
    למה רק פיצויים במשפט אזרחי?