צבי האוזר במעגל הקסמים של הטכנוקרטיה

דווקא בימים בהם משילות נבחרי הציבור נמצאת בשפל, חבר הכנסת בוחר לחזק את שלטון הפקידים והיועצים

ח"כ צבי האוזר בוועדת החוץ והביטחון | צילום מסך

אני נגד להטיל ספק בפקידות. אפשר להטיל ספק בפוליטיקאים, אבל בפקידות? חזקה שהמערכת מדווחת דיווח אמת"

את המשפט המופלא הזה השמיע הבוקר לא פקיד בכיר או בירוקרט ותיק, אלא חבר בכנסת – הרשות המחוקקת ובית הנבחרים של מדינת ישראל. הדברים נאמרו על ידי ח"כ צבי האוזר בוועדת החוץ והביטחון בראשה הוא עומד, במהלך דיון שעסק במנגנון הערר על איכוני השב"כ, ולאחר שנציגת משרד הבריאות הציגה את הנתונים בעניין.

זה היה רק משפט אחד בתוך דיון ארוך ומורכב, אולם חשוב להתעכב עליו ועל משמעותו. ח"כ האוזר למעשה רומז כאן כי פקידים ושאר עובדים בלתי-נבחרים אינם יכולים לטעות, ומתוך כך גם אין זה ראוי שנבחרי הציבור שאמורים לייצג את רצון העם ואת האינטרסים שלו יערערו על קביעותיהם. לא חשוב החוק או המדיניות אותה רוצה הממשלה ליישם – רק הפקידים יחזיקו בכל הסמכות, אך כמובן ללא גרם אחד של אחריות.

בכך מצטרף האוזר למסורת ישראלית ארוכה של חיזוק שלטון הפקידים על חשבון הדמוקרטיה, החל ממשפטנים ושופטים נאורים בעיני עצמם הבטוחים שמצפונם האישי קודם להכרעת הציבור, דרך דרגי הפקידות שמצופפים שורות מול כל חשש להפסד ההגמוניה, ועד קציני משטרה וצבא המזהים תהליכים ומטיפים מוסר לעם. אין פלא אפוא שהראשון שקפץ לברך על דבריו של האוזר הבוקר היה יאיר גולן, בוגר קרן וקסנר המחנכת מזה עשורים את בכירי שירות המדינה. "אני שמח שיו"ר הוועדה נוהג ככה" התפרץ גולן המאושר לדיון, בעודו חוזה בהתגשמות חלומם של אנשי הדיפ-סטייט.

כאשר מדובר בנושאים רציניים כמו המאבק בהתפשטות מגפת הקורונה, העניין חמור עוד יותר. על פי האוזר, חברי הכנסת והממשלה שאמורים לקבל החלטות של חיים ומוות חייבים לעשות זאת על פי השקפות "המומחים", שרק להם הפתרון לכל בעיה, אך הוא שוכח כי מעבר לשלל הטבלאות והגרפים ממשל הוא עדיין עניין פוליטי. יתרה מזאת, משברים מעין אלה דווקא מספקים לפקידים שלל תירוצים חדשים לחמוס עוד סמכויות על חשבון הפוליטיקאים הרופסים והציבור חסר האונים. ומי יישא באחריות לכישלון? לא הפקידים כמובן, אלא חברי הכנסת כמו האוזר, שבמקום לפקח על הפקידות ממשיכים לבצר את שלטון הבירוקרטים.

כפי שהתברר באינספור מקרים בעבר, מערכת היחסים הזו אינה הדדית: במקום לסייע לנבחרי הציבור לקדם את המדיניות לשמה נבחרו, היועצים והפקידים תוקעים מקלות בכל גלגל אפשרי, מתייחסים לחוק כאל המלצה בלבד ולא בוחלים באמצעים כדי לשמור על כוחם. מדובר באליטה סגורה וכוחנית שמרוב שהקיפה עצמה באנשיה לא מכירה יותר את העולם שבחוץ, אך עדיין בטוחה שידה חייבת להיות בכל. כאשר פרופ' דניאל פרידמן נכנס לתפקידו כשר המשפטים בראשית שנת 2007, הוא נדהם לגלות עד כמה מעט שר משפיע על התהליכים וההחלטות במשרדו. בפרק שלם בספרו 'הארנק והחרב' המוקדש ל"מהפכת הפקידים והמשפטנים", פרידמן מתאר כיצד יכולת הממשלה למשול "נגזלה מידיה והועברה לגורמים אחרים, בעיקר לפקידות הבכירה ולמערכת המשפט".

צבי האוזר היה במשך שנים פקיד בכיר במנגנון הממשלתי אשר מכיר היטב את שני צדי המטבע, ובדומה לפרידמן התבטא בעבר בחריפות נגד המכשולים שמציבה הפקידות בפני נבחרי הציבור. אך כעת נראה כי לאחר שהפך בעצמו לחבר כנסת גם הוא ממהר ליישר קו, בדומה לכל נבחר ציבור ממוצע בישראל. לאחר שהוא מגלה שלא ניתן לקדם כמעט דבר ללא הסכמת הפקידות במשרדים ובוועדות השונות, הפולטיקאי מוותר בהדרגה על כל ערך או עקרון בשמו הגיע לכנסת והופך ללא יותר ממחולל סיסמאות נבובות. מי שממהר למלא את חלל קבלת ההחלטות וקביעת המדיניות בפועל הם הפקידים והיועצים הקדושים. זהו מעגל הקסמים הנצחי של הטכנוקרטיה, שהיא למעשה מונרכיית פקידים.

ואולי הסיכום הטוב ביותר נמצא בדבריו של אחד, צבי האוזר, שטען אי שם בשנת 2011 כי "יש פער הולך וגדל בין בעלי האחריות – הדרג הנבחר, ובין בעלי הסמכות – הדרג המקצועי. הציבור שאיננו מודע לפער הזה, מאבד אמון בשיטה. אי-הוודאות שנוצרת גורמת לציבור לאבד אמון בשיטה ובמערכות הפוליטיות". מצער שדווקא בימים בהם אמון הציבור בשיטה נמצא בשפל, האוזר בוחר להצטרף לצד שמחזק את אי-הוודאות.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. הנה חומר קריאה לצבי האוזר על הפקידים שלו והיחס שלהם לדמוקרטיה. ליאיר גולן זה ממילא לא ישנה, בתור מזהה תהליכים סדרתי.
    דינה זילבר בספרה "ביורוקרטיה כפוליטיקה": "טענתי היא שבמדינה המינהלית, חשיבותו של המינהל הציבורי ראשונה במעלה. לפיכך, חשוב שהדרג הפקידותי יכיר בכוחו לעצב מדיניות בנושאים קרדינליים" …"המגמה החשובה היא העתקת מרכז הכוח השלטוני ויכולת ההכרעה המעשית בשאלות של מדיניות מהדרג הפוליטי הנבחר לדרג הפקידותי הממונה. תהליכים אלו מתרחשים במסווה של ניטרליות [ושל] מומחיות אובייקטיווית, תוך עקיפת ההליך הדמוקרטי וסיכונו, מבלי ליתן דין וחשבון לציבור הרחב שגורלו נקבע בדרג הפקידותי."
    "התחום המשפטי הוא דוגמה לתחום בו שולטת שפה משלו, ההופכת נפוצה ומובנת יותר בחברה הממושפטת שלנו. השיח השורר בו הוא שיח פנימי של מומחיות. מונחים כמו סבירות ומידתיות הם חלק משיח פנימי של גילדה מקצועית. לאדם מן היישוב שאינו בעל השכלה משפטית אין אפשרות אמיתית לפצחו. באופן הזה מתאפשר המשכה של שליטת המומחים המרכזיים באופן קבלת ההחלטות. קבוצות אינטרס אחרות, הנעדרות את הכרת הקודים הנדרשים, אינן יכולות אפילו להתחרות בתנאים שווים על אפשרות עיצוב המדיניות".

  2. יאיר גולן הוא מכחיש שואה שאנחנו היהודים מתייחסים אליהם כאל אויבי העם היהודי. מאמר חשוב ומאלף

  3. כל עוד שאין ממשלת ימין עם רוב ימין
    להקמת ממשלה.אין שום סיכוי שהמצב ישתנה.
    אני חושב שאולי בעוד תקופה שיהיה רוב לימין
    אז אולי המנהיגים העתידיים יתחילו בשינוי הפקידים
    עד שלא יחליפו את הפקידים אין סיכוי לשינוי