חיסול החוליה בגולן: "ישראל וחיזבאללה נאבקים על קביעת כללי המשחק"

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר על המתיחות בצפון: "ככל הנראה המחבלים היו סורים שנשלחו בידי חיזבאללה. מעריך שצפויים ניסיונות פיגוע נוספים"

תיעוד החיסול בגבול סוריה | דובר צה"ל

המתיחות בגבולות הצפון נמשכת, עם ניסיון פיגוע שני בתוך מספר ימים שהתרחש הלילה בגבול סוריה בדרום רמת הגולן. על פי דיווחי דובר צה"ל, חוליה בת ארבעה מחבלים זוהתה במהלך הלילה כשהיא מנסה להניח מטעני חבלה סמוך לגדר הגבול וחוסלה על ידי כוחות צה"ל, לאחר שבשבוע שעבר חוליית חיזבאללה ניסתה לבצע פיגוע במוצב בגבול לבנון.

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן וכיום חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מעריך כי באירוע הלילה מדובר בפעילים שאינם שייכים ישירות לארגון חיזבאללה, אלא נשלחו על ידו כדי לבצע את הפיגוע. "אם אנחנו מסתכלים על האנשים שבדרך כלל פעילים במרחב הזה ויש להם אינטרס לפגוע בנו, רואים שמי שנמצא שם בשנים האחרונות הם לרוב גורמים שקשורים לחיזבאללה ביחד עם גורמים סוריים שונים", הוא אומר בשיחה עם 'מידה'. לדבריו, "הדעת נותנת שהחוליה שחוסלה אמש בידי צה"ל שייכת לקבוצות שנמצאות במרחב הזה".

מהי המשמעות של נוכחות חיזבאללה באזור הזה דווקא?

"פעילי חיזבאללה נמצאים במרחב של דרום הגולן בעיקר בתור יועצים ומדריכים ויש להם שני סוגים של כוחות: כוחות שתפקידם לאחוז בשטח וכוחות שתפקידם לבצע פיגועים. זאת תשתית שמאורגנת ומתואמת בידי חיזבאללה אבל כנראה שהחוליה עצמה הייתה של כוחות כפופים לחיזבאללה – לא ממש אנשי הארגון אלא פעילים סורים שמגויסים, מודרכים ומצוידים בידי חיזבאללה. יש באזור גם נוכחות של כוחות קטנים אחרים כמו אנשי אופוזיציה ומורדים אבל לא סביר שיש להם עניין לבצע פיגוע נגד ישראל".

הפעולה אמש היא למעשה ניסיון תגובה על הפגיעה באיש חיזבאללה בסוריה בתקיפה האווירית בדמשק לפני כשבועיים?

"לא ניתן כרגע לומר בוודאות אבל זו בהחלט אפשרות סבירה. בשבוע שעבר חיזבאללה ניסה להגיב בגבול לבנון בפעולה נגד יעדים צבאיים מובהקים במרחב של חוות שבאע שהשליטה בו שנויה במחלוקת. זה ניסיון לקבוע את כללי המשחק, אבל ככל הנראה לא ניסיון להביא להסלמה רבתי, בהנחה שאכן חיזבאללה עומד מאחורי שני האירועים האלה".

הלילה צה"ל חיסל בהחלטיות את החוליה בסוריה, אבל בשבוע שעבר אפשר לחוליית חיזבאללה לשוב לשטח לבנון. איך אפשר להסביר את התגובה השונה בין האירועים?

"באופן עקרוני יש בסוריה כללי משחק שונים מאשר הכללים שקיימים בלבנון, לפחות בראייה של חיזבאללה, וישראל מבינה אותם במידה מסוימת גם אם היא לא מקבלת אותם. המשוואה של נסראללה אומרת שכאשר ישראל פוגעת בפעילים או שליחים שמנסים לבצע פיגוע משטח סוריה, חיזבאללה לא מחויב להגיב. זה נכון גם לפגיעה של ישראל בציוד וחיילים איראנים בשטח סוריה. לעומת זאת, אם נפגעים אנשי חיזבאללה בלבנון, הוא מרגיש מחויבות להגיב על פי כללי המשחק שלו. מכיוון שישראל כרגע לא מעוניינת בהסלמה, אני מניח שהיא לוקחת את זה בחשבון".

מה הם הצדדים למשוואה הזו?

"הכל התחיל כאמור מהמקרה בו לטענת חיזבאללה ישראל פגעה בפעיל הארגון בתקיפה אווירית בסוריה, והוא הרגיש צורך להגיב. בראייתו, הוא מנסה לקרוא תיגר על המשוואה בה תהיה פגיעה ישראלית ללא תגובה באנשיו בסוריה, גם אם זה קרה בהקשר של הפרויקט האיראני לשיפור הטילים שבידי הארגון. מבחינת חיזבאללה שפועל כשליח של איראן בסוריה, השלמה עם פעילות ישראלית במרחב הזה היא דבר בעייתי. ישראל מצידה רוצה לומר שהיא לא מקבלת את הרעיון לפיו היא תהיה מוגבלת עכשיו בפגיעה בפרויקט הטילים לפחות בשטח סוריה. זה בדיוק הקרב שמתנהל כרגע על עיצוב כללי המשחק".

מחר בבוקר מזכ"ל חיזבאללה צפוי לשאת נאום. האם אפשר לצפות ממנו לכותרות מעניינות?

"המצוקה המרכזית של נסראללה כרגע היא לא מה שמתרחש מול ישראל אלא מה שקורה בתוך לבנון עצמה, ורוב הנאומים האחרונים שלו מתמקדים במשבר הכלכלי החמור במדינה ובלחצים הפוליטיים השונים שמתגברים נגד חיזבאללה. אני מניח שהוא יעסוק בעיקר בזה, אבל יתייחס בקצרה גם לאירועים האחרונים בגבול ויציג את עמדת חיזבאללה המוכרת".

האם יש קשר בין התקריות בצפון לירי אמש מעזה שמיוחס לג'יהאד האסלאמי?

"מן הסתם כל ארגון מנסה לבנות יכולות ולהדגים אותן בפני האיראנים, אבל אני לא רואה קשר ישיר בין הירי מעזה לבין האירועים בצפון".

להערכתך הסבב הנוכחי הסתיים עם האירוע אמש בגולן או שאנחנו צפויים לניסיונות נוספים מצד חיזבאללה?

"אני מעריך שהסבב הנוכחי לא הסתיים. שני הניסיונות האחרונים אולי שידרו את המסר שחיזבאללה לא מקבל את ההנחה שיש לישראל חופש פעולה, אבל שניהם נכשלו ולא גבו למעשה שום מחיר מישראל. לא הייתי ממהר להכריז על סיום האירוע ויכול להיות שיהיו ניסיונות נוספים".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *