יאיר גולן, אנטי-דמוקרט

בחזונו המעוות של חבר הכנסת ממרצ, ישראל יכולה להיות דמוקרטית רק כאשר מיעוט השמאל הקיצוני כופה את דעתו על הרוב

ח"כ יאיר גולן | דוברות הכנסת

באמת שלא רציתי לכתוב על יאיר גולן. סגן הרמטכ"ל לשעבר נודע בשנים האחרונות, מאז "נאום התהליכים" הבזוי שנשא בערב יום השואה תשע"ו בעודו במדי צה"ל ועליו מעולם לא התנצל, באמירות פרובוקטיביות שמשדרות בעיקר צורך נואש לתשומת לב. ניצני האנטי-דמוקרטיה של גולן לבלבו כבר אז, ולאחר שנבחר לכנסת מטעם מרצ מגמת ההקצנה המשיכה כיאה לביתו החדש, והוא מקפיד כמעט מדי יום לשחרר ציוצים מתריסים או להשתלח בעמיתיו למשכן בשלל כינויי גנאי.

כאמור, במצב רגיל לא הייתי מקדיש יותר מדקה קצרה לאדם שבקושי הצליח לגרד מספיק קולות על מנת להיבחר לכנסת ורוב הסיכויים שיראה את הכנסת הבאה בטלוויזיה, על פי מיטב המסורת של עריפת הראשים בשמאל. אלא שאנחנו לא במצב רגיל, והנפח התקשורתי והרשתי לו זוכים גולן והגיגיו גדול כיום פי כמה מהשפעתו המעשית. נכון שעדיין מדובר בעיקר בבועת הרשתות החברתיות שתמיד מבלבלת לגבי ההד והתפוצה להם דברים זוכים בעולם האמיתי, אך בכל זאת הגיע הזמן להציג כמה התנגדויות עקרוניות ליאיר גולניזם.

אני מתכוון בעיקר לזרם התודעה אותו מציג גולן לראווה בחשבון הטוויטר שלו, שהפך זה מכבר למקור לא-אכזב לבדיחות מז'אנר "האם זה אמיתי או חשבון פייק?". וגולן, יאמר לזכותו, לא מאכזב ומספק את הסחורה בתחום הזה. לא נכנס כאן לשלל האמירות ההזויות כמעט בכל נושא בו גולן עוסק, אבל כן חשוב להתמקד בעיקר בהשקפת העולם האנטי-דמוקרטית של גולן בכל הקשור למבנה השלטון בישראל וההליך הפוליטי.

מאז פרצה לחיינו בקול זעקות ונאצות מחאת 'הדגלים השחורים', גולן הוא אחד מחברי הכנסת שהזדרזו לקפוץ על העגלה והציב עצמו בין דובריה ומקדמיה הראשיים. הוא מקפיד לתעד את נוכחותו בהפגנות, ומשמש כתיבת תהודה מוצלחת למדי לסיסמאות הנבובות אותן מייצרים האנרכיסטים ומקדמים בסיוע התקשורת. נכון להיום, הנרטיב השולט בדף המסרים מדבר על כך שראש הממשלה חייב להתפטר, וזה פחות או יותר כל המסר. האם אתם מציעים בחירות? האם אתם פשוט מצפים שזה יקרה מעצמו? איזו ממשלה אמורה לקום לה? קצת קשה לקבל תשובה מסודרת בתוך הקקופוניה הכללית.

אך יש מנטרה בולטת במיוחד ומטרידה במיוחד במשנת הגולניזם, והיא ההטפה החוזרת ונשנית על "דמוקרטיה". הטענה הדמגוגית על "הרס הדמוקרטיה" ו"תהליכים" כבר כל כך שחוקה ומשעממת שאני בספק אם גולן עצמו עוד מאמין לה, וההבטחה הכוזבת ל"שינוי" שנמצא ממש מעבר לפינה אם רק נעשה עוד צעד קטן בכיוון היא הבסיס המוכר לכל תנועה מהפכנית אוטופיסטית וכושלת בהיסטוריה. גם השימוש האורווליאני למהדרין במושגים כמו "אחדות" ו"ערכים" כאשר בפועל אתה מקדם בדיוק את ההפך הוא טריק ישן ומוכר.

הנקודה החשובה יותר בהקשר הזה היא התפיסה של גולן לפיה הוא וקומץ תומכיו הם "העם" ולכן נגזר עליהם "לתקן", "לשנות" ולהציל את הדמוקרטיה. אז מה אם בדרך צריך לדרוס את בחירתו הדמוקרטית של רוב העם האמיתי ואת חוקי המדינה ופסיקות בתי המשפט? ישראל בחזונו של יאיר גולן יכולה להיות דמוקרטית רק כאשר מיעוט השמאל הקיצוני כופה את דעתו על הרוב, שאסור לסמוך על כך שיבחר נכון. בימים כאלה של טירוף מערכות יש אנשים שהעיוות הזה נשמע להם הגיוני משום מה. במובן הזה גולן חשוב ומאיים כמייצג הלך הרוח האנטי-דמוקרטי המובהק הרווח לאחרונה בחלקים בשמאל הישראלי, אם כי אפשר להתווכח עד כמה אתה באמת רוצה דמות מקטבת כזו כפרזנטור הראשי שלך.

אז בדבר אחד יאיר גולן אכן צודק. אנחנו נמצאים בקרב על הדמוקרטיה, רק שהוא לא נערך ברחובות ובאולפני הטלוויזיה וגם לא ברשת הטוויטר כפי שאולי היה מעדיף, אלא במקום היחיד בו הכרעות ציבוריות אמורות להתקבל במדינה דמוקרטית מתוקנת – בקלפי. למרבה המזל, בקרב הזה יאיר גולן והשקפתו הקיצונית הפסידו וימשיכו להפסיד בצדק, ולכן גם השמאל כל כך חושש מבחירות בעת הזו למרות שאיפתו "להחליף את השלטון". וזהו, רבותי, ניצחון הדמוקרטיה האמיתי.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

60 תגובות למאמר

  1. עוד פסיכופט.
    באם הוא הגיע להיות סגן רמטכ"ל, זה מעיד על רמת הבחירה.
    איחס

    1. דמוקרטיה היא לא רק ארוע חד פעמי ב 4 שנים של בחירות ואז למי שיש לו רוב, אף פעוט, יכול לעשות כעולה על רצונו. זו ההרגשה עתה עם אלה שמדברים בשם "רצון העם" ורוצים לסלק כל מחסום כמו למשל מהמערכת המשפטית, למנוע הפגנות, להעביר  כספים כרצונם למי שבבסיסם הפוליטי (כמו דרעי) ועוד.

      לדמוקרטיה יש גם רוח, spirit, לא רק מנגנונים טכניים.

    2. איזו "מהמערכת המשפטית"?

      אותה מערכת שהמציאה משום כלום , כביכול חקירה – ימים לפני שגל הירש היה צפוי להיות מפכ"ל המשטרה והסתיימה שעתיים, לאחר שלא התמנה כיוון שיש נגדו "חקירה"?

      המערכת הזו? או ה-spirit שמנע מינוי רות גביזון לעליון כי הדיקטטור ברק לא רצה חשיבה שונה משלו? או הרוח עליה העיד שמעון שבס, מנכ”ל משרד ראש הממשלה לשעבר, כי היועמ”ש מיכאל בן יאיר ניסה לתפור לנאמן תיק: “אני שמעתי באוזניים שלי את בן יאיר אומר אני הולך לתקוע את הפאשיסט”?

      ספר על דמוקרטיה וזכויות קוסמיות של חזיות ליברליות להגנה על זכויות אדם של מקררים פלורליסטיים, למי לא היה בארץ ב-50 שנים האחרונות, כדי לדעת על איזו "המערכת המשפטית" אתה מדבר.

    3. ל'עברי', אכן דמוקרטיה היא לא רק 'בחירות' אבל הערכים בדמוקרטיה אינם ערכי המיעוט. רוב מיקרי זמני גרם להסכמי אוסלו ולהתנתקות וכל צועקי הדמוקרטיה: 'לא יכולה להשען על רוב מקרי' תמכו מאד באותו רוב שנרכש במשרת שר לסוחר סמים וסגן שר לשרברב. יש מחלוקת אמיתית בישראל בין אלו שזכויות הפרט נראות להן חזות הכל, ערך השיוויון הינו הערך המוחלט היחיד ובין אלו שסבורים שגם לחברה יש זכויות ולעיתים טובת הכלל גוברת על חירות אישית. האמירה הליברלית: 'לכל אדם מותר לעשות הכל כל עוד הוא לא פוגע בזולת' כל כך מפתה עד שפתאום הזולת מחליט מה פגוע בו וזה לא מתאים למה שחושב אותו ליברל. המדינה מוגדרת בחוקי היסוד (לא רק בחוק הלאום) כמדינה יהודית-דמוקרטית. יש כאלה שמרדדים את היות המדינה 'יהודית' כדי להתאים את המדינה למודל הדמוקרטי בו הם חפצים.
      בלי שום קשר, יאיר גולן – כמו החרדים שצורחים נאצים על שוטרים, הוא מכחיש שואה קטן ובזוי.

    4. עוד פסיפופט.
      איחס למגיבים כאלו.

    5. ל4. החרדים שצועקים הם נערים מקבוצה מאד מצומצת שבאמת אינה מבינה את המשמעות הרחבה של התנהלותם. אבל נכון גם הצועק נאצים הוא מכחיש שואה. גם פרופ' משה צימרמן מהאוניברסיטה העברית: ילדי מתנחלי חברון הם בדיוק כמו נוער היטלר , הממשיך להיות מועסק על ידי המוסד המנוכר הזה הטפילי, ואפילו פרופ' ליבוביץ:יהודונאצים

  2. יאיר גולן הוא מכחיש שואה בזוי כמו חנה ארדנט ואחרים וכך צריך להתייחס אליו. אין ליהודים שיח ושיג אתו. שהתבוסס בבוץ של עצמו.

    1. יאיר גולן איש יקר.
      הבעיה שהשמאל הפשיסטי מנסה להשתיק כל מי שלא חושב כמוהו.
      אצל סטלין השמאלני היתה רק דעה אחת……הדעה שלו.

    2. יקר כמו שאר מכחישי השואה, מסוגה של חנה ארנדט. העם היהודי מקיא ויקיא מתוכו את מכחישי השואה. לא אצל השמאל הפשיסטי יש דעה אחת אלא אצל השמאל הקומוניסטי או הסוציאליסטי ואין הבדל ביניהם.

  3. הגיע הזמן לחשוף את העובדה שאין גרם של דמוקרטיה בDNA של השמאל. ישנם רעיונות שנראים טוב על הנייר ומועברים בצורה אסתטית ופוטוגנית לציבור הרחב אבל ההסטוריה הוכיחה שאין להם שום בעיה לדרוס את אותם רעיונות בדיוק כולל זכויות אדם וזכויות פרט כדי להשיג את שלהם. כשיאיר גולן נזכר בתהליכים כל מה שהוא צריך זה להסתכל במראה ולראות אותם מתממשים.

    1. היה שר בריאות רופא אלוף שתמורת בצע כסף ריגל לטובת איראן והבריח סמים לישראל. אין לי אמון בשום דרגה ותפקיד. יש לחקור היטב מה משמן את האידיאולוגיה הפוליטית של אותם שמאל דיקטטורי המציג עצמו בתחפושת לוחם דמוקרטיה.

  4. יאיר גולן היה היחידי שראה את הכתובת על הקיר.לא פחד לדבר וידע שזה יעלה לו ביוקר.באו לנו הימים האלה ונבואתו מתגשמת.

    1. ממה בדיוק יש לו "לפחד"? לא מספיקה פנסיה של אלוף בצה"ל ומשכורת של חבר כנסת?

    2. יאיר גולן הוא זה שמממש את הנבואה בעצמו. מה אתה חושב, שאם אתם קוראים לעצמכם שמאל זה מחסן אתכם מלהפוך לדיקטטורים אכזריים? אלו לא הרעיונות שקובעים אלא הדרך לממש אותם. גם האלה בשנות השלושים רצו עולם טוב יותר ותתפלא, האמנים, האקדמיה, המוסיקאים, מערכת המשפט והאליטה הגרמנית היו איתם.

    3. שום דבר "מנבואותיו"לא מתגשם…. אגב ממה היה לו לפחד? משכורת של חבר כנסת, התקשורת איתו, הוא שייך לצד הנכון של המפה (כמובן לפי תפישת עולמכם)…

    4. מי שרואה כתובת שאיננה על קיר שאינינו זקוק לאישפוז.

    5. אז שיחליף את המקצוע ויהיה נביא של מי שרוצה להקשיב

    6. כולכם מסתובבים סחור סחור ולא קוראים לילד בשמו.

      יאיר גולן חרד לראות שהחלום הווינאי של הוריו נמוג ובמקומו קמה מדינה הטרוגנית יותר, מסורתית יותר, לאומית יותר ומגוונת יותר ממה שהוריו פיללו לו.

      יאיר גולן הוא חבטותיו האחרונות של לוויתן נואש ואנוש התקוע עמוק בחולות של העבר.

  5. בקלפי לא ניצח.בגידתו של גנץ היא שניצחה.בינתיים נתניהו התחיב בבית המשפט לחתום על הסכם ניגוד עינינים ולכן אישר בית המשפט את המשך כהונתו.נתניהו פשוט הפר את התחיבותו.ומנדלביט ישן.

    1. מר זבוב, איך התגובה הזאת קשורה לטור? למה אתם לא מסוגלים להגיב עניינית על משהו בלי לדחוף לשם את נתניהו? עד כדי כך הפכתם זומבים?

  6. כתבה מדויקת. אין דמוקרטיה בשמאל! מתחת לזעקות השבר על "הרס הדמוקרטיה" אין שום דבר. הם לא מכבדים את הדמוקרטיה! במדינה דמוקרטית מחליפים ראש ממשלה בקלפי! ולא בהפגנות אנרכיסטים! יש בחירות, העם אמר את דברו ומקבלים ומכבדים את רצון הבוחר! אולם הם פעם אחר פעם הם לא מסוגלים לקבל את תוצאות הבוחר!

  7. אם יאיר גולן הגיע להיות סגן רמטכל אז מה הפלא שצהל לא מצליח לנצח ארגון טרור. מה הפלא שצהל יורה רק אחרי הרש בגג וטלפון לדיירים? מה הפלא שמפקדים כמו גולן מעדיפים חיילים מתים ובלבד שלא יפגעו אויבים

  8. סטאלין. לנין. מנהיג צפון קוריאה. כולם שמאל סוציאליסטי. דיקטטורים נוטפי דם. שמאל הינו ההפך מדמוקרטיה. אלא שתעמולת השמאל הבינה שאם חוזרים על שקר ללא הרף הוא מחליף את האמת. ראה ערך ההסברה של גבלס. לכן מאד הגיוני בעיניו של יאיר שמיעוט יכפה דעתו על הרוב. אין חזון ואין תוכנית. רדוד ונבוב.

  9. ההופעה המזלזלת של יהיר גולן מזכירה את שלטון האפרטהייד של המערך

  10. ולהקשיב באמת למה שהוא אומר מישהו עושה?השחצנות והבטחון העצמי המופרז של הימין מזכיר השאננות שקדמה למלחמת יום כיפור, לא מריחים שאנחנו לקראת מלחמת אחים!! השחיתות והחוקים האנטי דמוקרטים, והעברת בסיס הכוח לחרדים אנטי ציונים, מהווה שבר פנימי ענק, זוכרים מלחמת הצפון בדרום בארהב?? אנחנו מתקרבים לשם, אלא אם תתחילו להקשיב, ניצחתם בקלפי, לא אומר שאתם פטורים מלהקשיב ולהיזהר מחצי העם, הזדמנות אחרונה לפני מלחמת אחים עקובה מדם.

    1. הקשבנו, הוא מדבר שטויות חסרות כל פשר ודמגוגיה בגרוש.
      לא מעונינים, תודה

    2. דברי חכמים לאלה שלא מבינים המצב לאישורו.נתניהו נבחר על ידי בגידת גנץ בבוחריו אחרת לא היה מגיע איפו שהוא עכשיו

    3. ולנמק סמולנצ'יק? או שאתם בסמול יודעים רק לרצוח ישראלים תמורת מיצובישי מאוסלו?

      רואה? גם אני יכול להאשים אותך. אם כך – בהאשמות ולא בלוגיקה – אתה רוצה שננהל את הדיון, אז זה אפשרי ביותר. כאשר תרצה להפסיק את הטקטיקה הבזויה של כל רוצחי אוסלו – להאשים ולהאשים ולהאשים ככל העולה על רוחך, גם זו האשמה שכרגע המצאת – נוכל לנהל דיון לוגי אודות כל שאלה שאל הפרק. אני עושה זאת בכל יום, עם מגוון אנשים.

      עד אז, אתה, גולן ושאר הרוצחים עבור פרסים מאוסלו – יכולים להמשיך להיות קאפו ולהעמיד פני מופתעים, מדוע שאר הישראלים (הרבה יותר מחצי), אינם מוצאים שום צידוק לקאפו סמולני.

    4. ל״אמת לאמיתה״, גנץ לא בגד באיש, הוא פשוט התבגר.
      המשבר החוקתי של 2019 נבע מהתעקשות של גנץ לא לוותר על פסיק מהבטחותיו. הבעיה שהוא פיזר הבטחות בהמון תחומים בלי לקחת בחשבון את האינטרסים והאידיאולוגיה של מפלגות אחרות ולכן לא היה יכול להכיל מפלגות אחרות ברמה שיהיו 61 מנדטים שכדאי להם לשבת איתו אך ליברמן תקע חיבור 61 מנדטים בלי גנץ והתוצאה היתה שלא היה אפשרות ליצור קואליציה.
      המציאות היא שפוליטיקה דורשת ויתורים ופשרות, צריך לתת משהו על מנת להשיג משהו.
      לקח לגנץ מספיק זמן להבין את זה אבל בסוף הוא הסכים לוותר ולהכיל קצת ואיפשר יצירת קואליציה רעועה.
      לצערי, הוא לא ויתר על דרישת כמות מוגזמת של שרים ביחס לכוחו המנדטורי מה שאילץ הרחבה מוגזמת ובזבזנית של הממשלה והוא גם לא לוקח אחריות על זה.
      אך אני אופטימי שעם הנסיון הפוליטי הוא יתחיל להבין יותר איך להתנהל בפוליטיקה ויוביל את המרכז הפוליטי חזרה לפוליטיקה שפויה ומכילה.

    5. כל היום צעקות על קץ הדמוקרטיה ולעומת זאת המציאות היא כזו: הטלוויזיה נגד השילטון, הרדיו נגד השילטון, מערהת המשפט נגד השילטון, הפגנות נגד השילטון בכל פינת רחוב, כל מי שרוצה לצעוק שראש הממשלה גנב עושה זאת בכל מקום ובכל רגע נתון. זהו התהליך הנאצי שזיהה יאיר גולן. אני מאחל לו שלעולם לא יראה איך נראית דיקטטורה אבל ככה היא לא נראית.

    6. אנחנו בהחלט חוששים ממלחמת אחים אבל אתה מצפה שנכנע לבריונות?!?!
      מי שמוביל למלחמה הזו הם מנהיגי השמאל-מרכז ואנשי התקשורת שלא דורשים מהם דין וחשבון.
      29 שנה בגין היה יו״ר האופוזיציה, וסבל יחס הרבה יותר גרוע(הידעת שבן-גוריון התעקש להתייחס אליו כ״המוקיון״? שלמרות שהוא עמד בראש המפלגה השניה בגודלה הוא גם ראש המפלגה היחידי שלא הוזמן לחתום על הצהרת העצמאות?) ובכל זאת הוא עסק בהרגעת הרוחות במחנה הימין ומניעת מלחמת אחים(ידועה המלחמה הפנימית שהוא ניהל באצ״ל למניעת נקמה על האלטלנה).
      לעומתו, מה עשו יושבי ראש האופוזיציה בעשור האחרון(מופז, ליבני, הרצוג, לפיד ואלה רק אלה שאני זוכר) כדי למנוע את מלחמת האזרחים המתקרבת?
      הדם על הידיים שלהם ושלהם בלבד.

  11. אין כאן דמוקרטיה. ביבי קונה במיליארדים את קולות החרדים שלמעשה אין להם דעה. הם באים בהמוניהם ומצביעים לפי הוראת האדמור ששולט בהם ובחיי ילדיהם.גם הצבעה גורפת לפעמים מביאה אסונות.יאיר גולן שם לנו מראה. גם בצהל
    בו שרתתי עשרות שנים ,מצאתי התנהלות לא ראויה בלשון המעטה. רוב השונאים את יאיר לא שאתו בצהל ובטח לא ביחידות לוחמות.יהודה

    1. נראה שמרוב שנים בצבא שכחת מהי דמוקרטיה וגם מהי פוליטיקה.
      ואתה חושב שיכולה לקום בישראל ממשלה בלי החרדים? מזמין אותך לבדוק כמה ממשלות כאלה היו בהיסטוריה של המדינה וכמה זמן הן שרדו, או לבדוק למשל את ההצעה הנדיבה של גנץ לחרדים בבחירות האחרונות. אתה חושב שגנץ לא היה צריך את קולות החרדים כדי להקים ממשלה?
      https://ladaat.co/archives/23142

      יש נסיבות פוליטיות ויש שיטה דמוקרטית, שבין השאר מאפשרת לך לכתוב בחופשיות הבלים כמו ששפכת כאן או לאיש אומלל כמו יאיר גולן להיבחר לכנסת. אתה לא יכול להחליט שהשיטה לא מוצאת חן בעיניך רק בגלל שלא הצלחת לשכנע את רוב הציבור.

    2. הבנתי – לבחור במועמד שמדיניותו תואמת את צרכי הציבור בו אתה חי, זו אינה דמוקרטיה. בוודאי. אם כך, כיצד כבודו מגדיר את רצח הישראלים עבור מיצובישי מאוסלו?

      רוב הסמולנים רואים ברצח ישראלים – שלום (רואה? גם אני יכול להאשים אותך ואתה המחנה הפוליטי שלך. אם כך אתה רוצה שננהל שיח – בהאשמות – זו בחירה שלך). אחמד.

    3. אתה רציני? רוב החיילים ביחידות הלוחמות ימניים. רוב החיילים ביחידות העורפיות לא. הטענה שלחרדים אין דעה זה לטענה שלשמאלנים אין דעה, היא טימטום מוחלט. רוב הציבור החרדי הרבה יותר ימני ממנהיגיו.

  12. גולן הוא התוכי של יאיר לפיד כל מילה שיוצאת ממנו היא בהתאמה מוחלטת לדברי לפיד
    דיקטטורית אנטישמית מסיתה וגזענית אם האנשים האלה יעלו לשלטון נחזור לימים הרבה יותר גרועים מהסזון

  13. מפחיד.
    לחשוב שהבנאדם הזה היה מועמד לרמטכל.
    השיטה שלו נראית לי יותר קרובה לפאשיזם מאשר לדמוקרטיה.
    נראה לי שאני מזהה תהליכים בשמאל של הזדהות עם האוייב לפי הזדהות עם העם היהודי.

    1. בודאי ששיטתו והוא עצמו קרובים לפאשיזם, הרבה יותר ממה שהם חושבים.
      המרחק בין הקומוניזם/מרקסיזם והפאשיזם הוא מרחק מאוד מצומצם שמסתכם במושאי ההרס של שתי האידיאולוגיות. הקומוניזם דורש להרוס את היזמים (טייקונים), שוק חופשי, אינדיבידואליזם, דמוקרטיה וקהילה תומכת ולהעביר את כל ההחלטות לידי פקידות ממונה מטעמו (עולם ישן עד יסוד נחריבה). מכאן נגזרת מלחמה בכל מי שמתנגד לה.
      הפאשיזם, יסודו במוסולוני שהיה בתחילת דרכו קומוניסט. הפאשיזם גם הוא דוגל במלחמה והתפשטות האידיאולוגיה שלו. המוקד שלו הוא המנהיג המושלם, כשבקומוניזם המפלגה היא האל.
      המשותף בין שתי האידיאולוגיות הוא ראיית הפרט כבורג במערכת.
      ובשתיהם נלחם הימין השמרני.

  14. הנקודה מעוררת פלצות היא… שבכל הדיון על יאיר גולן ודומיו בצבא נשכחת והמושכחת הנקודה העיקרית… מי האיש אשר איפשר את קידומו לדרגת אלוף ואף למינויו לסגן הרמטכ"ל… !!! הלוא מבלי כבוד שראש הממשלה בנימין נתניהו – ביבי…! הקידום לא היה מתאפשר !!!
    אז…

    1. ממתי ראש הממשלה מעורב במינוי אלופים?

  15. יאיר גולן אדם שמדבר אמיתות מורכבות ולא רק שחור או לבן כמו כותב המאמר. מסיבה זו ורק בגלל דעותיו לא הגיע להיות רמטכל כי לכל העגלים הפנימיים היה ברור שהוא ראוי.
    הדברים האמיצים שאמר ערב יום השואה דומים לתפיסה היהודית בחג פסח בו אנו אומרים ״ בכל דור ודור חייב אדם…״ וזה היה הרהור אמיץ ומורכב על תקופתינו. תקופה שמוכיחה שהסתה של קבוצות אלו באלו באלימות היא צו השעה

    1. לא רואה איך דבריו מורכבים יותר או אמיתיים יותר מדברי המאמר ולא מוצא קשר לציטוט מהגדה של פסח.
      תוכלי להסביר את עצמך?

      אגב, מאוד עצוב ומסוכן שיש מי שלושב שהסתה למלחמת אחים היא לא רק לגיטימית אלא אף מחויבת. הייתי מצפה מסגן הרמטכ״ל לשעבר לדעת מה יעשו השכנים ברגע שתגמר מלחמת האזרחים.

  16. איך יכול להיות שחייל שמשרת בצהל למעלה מ-35 שנה והופך לאלוף הופך להיות חבר כנסת מטעם מרץ.

  17. לצעאנו יש בתוכנו יפי הנפש. וחולי נפש שמפרשים את הדמוקרטיה לפי הפרשנות של השמאל ההזוי והקיצוני. כל המטרות של השמאל ההזוי והקיצוני זה להביא לחורבן המדינה היהודית..

  18. תפסיקו להציג את השקר שלנתניהו יש רוב.
    הוא קנה את החרדים בכספנו, מממן את תמיכתם בו בכספנו.
    אכן שימוש דמוקרטי חוקי לחלוטין. אל תגידו שיש לו רוב כי זה לא נכון.

    1. לא משנה איך "קנה" או לא "קנה" ובאיזה כסף את התמיכה, עדיין יש לו רוב.
      אלו הנסיבות הפוליטיות, זו המציאות ועדיף שתכיר בה במקום לשגות באשליות ולפזר סיסמאות נבובות

    2. אם האלטרנטיבה היא בין קניית החרדים לבין קניית המשותפת ותמיכה במעודדי טירור ומתנגדי עצם הקיום של מדינה יהודית, נראה לי שהתשובה צריכה להיות ברורה.

    3. זה מאמר שמדבר על אדון גולן. אך הכנסת לפה שוב את נתניהו?

  19. אם האיש הזה ראוי לתשומת לב, הרי זה רק בענין אחד: פעולה שתביא להעמדתו לדין, כאן בישראל, כמכחיש שואה. אני מודה שלא בדקתי לעומק את הדברים הבאים, ולכן רק אומר שאני משער, שעל פחות מהתבטאויותיו של מכחיש השואה שלנו, הועמדו אנשים לדין ברחבי העולם, והורשעו.

  20. יאיר גולן האנטי דמוקרט נכשל במקום שבו יצחק רבין הצליח לבצע את מחדל אוסלו ללא רוב דמוקרטי.
    רבין השתמש בשוחד לחברי פרלמנט מהימין.
    יאיר גולן כשמאל הצבוע אינם רואים בשוחד לחברי פרלמנט והחלטות כפייה ע'י מיעוט כסכנה לדמוקרטיה.

  21. יפה כתבת. אם אפשר להוסיף רק נתון אחד, בדירוג הדמוקרטיה העולמי ישראל ניצבת במקום ה28, בציון נאה. לא התעצלתי ובדקתי מה היה מצבנו ב 2008, אז היינו במקום ה 38. כלומר בעשור האחרון ישראל הפכה לדמוקרטית יותר. משום מה כל החוששים לדמוקרטיה כביכול לא מעוניינים במידע הזה.

  22. אם אורוול היה חי כיום הוא היה כותב 'חוות החיות' מתוצרת כחול לבן – גולן היה הכוכב שלו.