אובמה עדיין מאשים את נתניהו בכישלונותיו כנשיא

ספרו של הנשיא לשעבר מוכיח שוב את חוסר ההבנה של אובמה במזה"ת ואת הנזק שגרם ליחסים עם ישראל רק בשל טינה אישית כלפי רה"מ

רה"מ נתניהו והנשיא לשעבר אובמה | הבית הלבן

הפרק האחרון בספר הזיכרונות החדש של ברק אובמה, 'A Promised Land', נפתח בסקירה נרחבת למדי של מערכת היחסים המתוחה בין הנשיא לשעבר לבין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. הטענות לפיהן אובמה היה נשיא אנטי-ישראלי מובהק ואף אנטישמי היו תמיד מוגזמות, אך הדברים שהוא כותב כעת לגבי יחסיו האישיים עם נתניהו חושפות את הבוז הזועף שהזין את התפיסה הזו, וחזיק את התחושה כי אובמה לא היה ידיד אמין למדינה היהודית.

אובמה הוא כותב זהיר ולעולם לא יסתכן בנגיעה בנושאים נפיצים כמו למשל הטענה לפיה לשדולת איפא"ק השפעה גדולה מדי על הפוליטיקה האמריקנית או שחבריה בעלי "נאמנות כפולה". אך כאשר הוא מתאר את השדולה למען ישראל בוושינגטון, הוא בכל זאת מתקרב מאוד לאש:

חברים משתי המפלגות מודאגים מפני סכסוך עם איפא"ק, ארגון לובי חזק המוקדש לביצור התמיכה האמריקנית בישראל. השפעת איפא"ק ניכרת כמעט בכל מחוז בחירה במדינה, וכל פוליטיקאי בוושינגטון – כולל אותי – מחשיב את חברי השדולה בין תומכיו ותורמיו העיקריים.

בעבר, הארגון הכיל מגוון של דעות בנוגע לשלום במזרח התיכון, ובעיקר דגל בכך שאלו המבקשים את תמיכת איפא"ק יתמכו בהמשך הסיוע האמריקני לישראל ויתנגדו לניסיונות לבודד או לגנות את ישראל דרך האו"ם וגופים בינלאומיים אחרים.

אך יחד עם התנועה לכיוון ימין בפוליטיקה הישראלית, כך השתנו גם עמדות המדיניות של איפא"ק. חברי השדולה ומנהיגיה החלו להתעקש כי אסור שיהיה שום "אור יום" בין ממשלות ישראל וארה"ב, אפילו כאשר ישראל נוקטת בפעולות הנוגדות את המדיניות האמריקנית. אלו שהביעו ביקורת על ישראל בקול רם מדי הסתכנו בכך שיסמנו אותם כ'אנטי-ישראלים' (ואולי אף אנטישמיים) וימצאו עצמם מתמודדים מול יריב ממומן היטב בבחירות הבאות"

כאשר אובמה יורד לפרטי מערכת היחסים שלו עם נתניהו, הטינה והכעס ממשיכים להיחשף:

הרעש שאורגן בידי נתניהו היה במטרה לגזול עוד מזמננו, להציב אותנו בעמדת התגוננות ולהזכיר כי חילוקי דעות נורמליים בענייני מדיניות עם ראש ממשלה ישראלי – אפילו כזה העומד בראש קואליציה שבירה – תגבה ממני מחיר פוליטי מבית שפשוט אינו קיים בהתנהלות מול בריטניה, גרמניה, צרפת, יפן, קנדה או כל בת-ברית קרובה אחרת"

הזמן שחלף והדרמה המתמשכת של ממשל טראמפ עמעמו מעט את הזיכרון לגבי תכונותיו הגרועות של אובמה. אבל בספרו החדש, הרגלו של אובמה להתעקש על כך שהוא תמיד המבוגר היחיד בחדר, מעין קול היגיון בודד הלכוד בין עמדות קיצוניות, חוזר שוב ובגדול. הוא אפילו מציג חברים ממפלגתו שלו כצבועים ופחדנים שטוענים כי הם רוצים שלום במזרח התיכון אך מעולם לא העזו לעמוד מול ממשלת ישראל:

באחר צהריים אחד, בן רודס הגיע באיחור לפגישה, ונראה מוטרד במיוחד לאחר שניהל שיחת טלפון ארוכה עם חבר קונגרס דמוקרטי כועס במיוחד.

"חשבתי שהוא מתנגד להתנחלויות", אמרתי.

"הוא מתנגד", אמר בן, "אבל הוא גם מתנגד לכל פעולה שלנו שתעצור את ההתנחלויות".

בחלק אחר בספר, אובמה מסביר כיצד לדעתו תהליך השלום היה אמור להתחיל:

ידעתי שנתניהו ככל הנראה יתנגד לרעיון של הקפאת בנייה בהתנחלויות… הוא יתלונן שהמחווה שנבקש מהפלסטינים בתמורה – שעבאס והרש"פ ינקטו צעדים משמעותיים לעצור את ההסתה לאלימות בגדה המערבית – יהיו קשים מאוד למדידה. בהתחשב באי-הסימטריה בין ישראל לפלסטינים – אחרי הכל, עבאס לא היה יכול לתת לישראלים יותר מדי ממה שהם כבר לקחו בעצמם – חשבתי שזה יהיה הגיוני לבקש מהצד החזק יותר לעשות את הצעד הראשון בכיוון השלום"

בנקודה זו, אדם הגיוני באמת עשוי לטעון כי אמונתו של אובמה כי הצד החזק בשיחות דיפלומטיות מחויב מוסרית לבצע ויתורים משמעותיים היא למעשה שורש הבעיה. מוסדות ואנשים בעלי עוצמה לא הגיעו למעמדם משום שהסכימו לוותר על משהו ללא תמורה. יתרה מכך, המעמד המיוחד בו ישראל נמצאת כאשר היא מאוימת קיומית מכל צדדיה וחוסר האמינות ההיסטורי של הרש"פ כשותפה למשא ומתן, הופכות את החשש מפני ויתור מוגזם מדי עבור שלום למובן מאוד מבחינת ישראל.

הדיוקן של נתניהו אותו מצייר אובמה (הוא כותב למשל כי ראש הממשלה "הציב את עצמו בשורה אחת עם החברים הניצים ביותר באיפא"ק, כמו גם עם בכירים רפובליקנים ואמריקנים אמידים המזוהים עם הימין") הוא דיוקן לא מחמיא, והוא מסתיים בטון אפל הרומז כי נתניהו ומנהיגים אחרים במזרח התיכון מעולם לא התכוונו ברצינות להגיע לשלום אמיתי:

לא יכולתי שלא לחוש תחושה מעורפלת של אי-שקט. הנאומים, השיחות הקטנות, תחושת ההיכרות והקרבה – הכל הרגיש נוח מדי, כמעט כמו הופעה טקסית שארבעת המנהיגים כנראה השתתפו בה עשרות פעמים בעבר, במטרה להרגיע את הנשיא האמריקני החדש שחשב כי דברים יכולים להשתנות… במשך חודשים לאחר מכן, חשבתי לעיתים קרובות על ארוחת הערב שלי עם עבאס ונתניהו, מובארק והמלך עבדאללה, שפת הגוף שהייתה שם וחוסר ההחלטיות שלהם"

יש רק בעיה בסיסית אחת בפרשנות הצינית הזו של אובמה והיא שבנימין נתניהו עדיין מנהיג את ישראל, ובחודשים האחרונים ממשלתו חתמה על הסכמים דיפלומטיים משמעותיים עם איחוד האמירויות, בחריין וסודאן.

עובדות אלו מראות על רצונו הגדול של נתניהו בחתימה על הסכמים, כל עוד הוא סבור שאינם מסוכנים לאינטרס הביטחוני של ישראל. אם כן, מסתבר כי האשמה לכישלונו של אובמה בתיווך ובהשגת פריצת דרך מדינית בין ישראל ומדינות מוסלמיות וערביות אינה נמצאת בחוסר הפשרנות של נתניהו. הכישלון של אובמה היה טמון בכך שניגש מראש לבעיה עם פתרון שאינו בר-ביצוע. אין פלא שהנשיא לשעבר עדיין רוטן על כך.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. הגיע הזמן להתקוממות עממית ימנית פטריוטית בכל המערב נגד הדיקטטורה (בארהב/ישראל/אירופה)!!!

    המפלגה הפשיסטי הדמוקרטי = אויבי האזרחים הפטריוטים בארהב.
    האיחוד הפשיסטי האירופי = אויבי האזרחים הפטריוטים באירופה.
    הדיקטטורה הפשיסטי בישראל(בגץ) = אויבי האזרחים הפטריוטים בישראל.

  2. נשיא כושל שהשאיר אחריו אדמה חרוכה דמם של קורבנות הכאוס במזרח התיכון על ידיו מוטב היה שלא היה כותב או מתבטא בשום נושא

    1. ספר עם 800 דפים וזה רק חלק אחד…אובמה חוסיין הוא נרקיסיסט!

    2. אובמה נרקסיסט? ומה ביבי ארדואן וטראמפ???

  3. פוטין טרם מוכן להכיר בביידן כנשיא הנבחר של ארה"ב.
    ביבי רץ לדבר עם הקומוניסט ביידן.

    1. טוב, ישראל זקוקה לקשרים טובים בארה״ב קצת יותר משרוסיה זקוקה לקשרים טובים בארה״ב…

    2. ביבי עילוי אך לא אלוהים. הוא טועה כמו כולם אבל כעט הוא האלטרנאטיבה הטובה ביותר שלנו.

  4. אובמה זה במילים פשוטות המן הרשע..
    הרי שמו הוא ברק חוסן אובמה , שושלת מוסלמית מקניה..ההתרפסות של אובמה בפני המוסלמים , היא בכייה לדורות.. לא לשכוח את האביב הערבי, מלחמות והתקוממות בהמון מדינות ערב.. מלחמת האזרחים בסוריה.. וכן עליית האחים המוסלמים במצרים.. את מוברק הנשיא המצרי הפקיר, ודאג לטרוריסט מורסי שכיהן במקומו כנשיא מצרים..
    הסכם הגרעין עם איראן, בעצם הסכם להשגת נשק גרעיני עם תמיכה כלכלית של אובמה הרשע.. מה שנזכור מחוסן אובמה זה רק כשלונותיו הרבים..

  5. דרישתו ה׳מוסרית׳ של אובמה שישראל תעשה את הצעד הראשון אכן מגוכחת מכל הסיבות שבמאמר. אך יש סיבה נוספת שהכותב שכח: לא רק שישראל עשתה כבר את הצעד הראשון, היא עשתה כבר כמה עשרות צעדים באופן חד-צדדי לחלוטין:
    -פינוי 25 ישובים גדולים במסגרת ההתנתקות.
    -פינוי עוד עשרות רבות של נקודות התיישבות. במקרים רבים למרות שהבניה נעשתה בתום-לב ובאישור, למרות שאין אפשרות גישה ושימוש בקרקע לצד הערבי, למרות שהערבים הופיעו משום-מקום שנים אחרי העברת השליטה, מה שמעיד על ויתור בשתיקה ואף למרות שלצד הערבי יש יותר אינטרס לשקר(עקב התייחסות הרשות למוכרי קרקעות ליהודים) מה שמוריד את אמינותו.
    -הקפאות בניה מצטברות של כמה שנים.
    -חוסר אישור לפרוייקטים שונים ביו״ש למרות שיש אצלנו מחסור במקומות דיור.
    -הכרה בזכות הערבים למדינה בין הירדן לים.
    -מוכנות קבועה להתיישב לשולחן המשא ומתן ללא תנאים מקדימים למרות שיש סיבה רצינית לחוסר אמון בצד השני.
    -העברת מיליארדי שקלים לרשות(בכסף ובשאר מוצרים).
    -מוכנות להתעלם ממעמדו של הר הבית לדתה הרשמית והחוקית של ישראל(יהדות אורתודוקסית).
    -שחרור אלפי פושעים מורשעים כנגד מספר חד ספרתי של חטופים שלא זכו למשפט הוגן.
    -הסרת עשרות של מחסומים לתקופות שונות לפי האפשרות הבטחונית.
    -סיפוק מקומות עבודה רבים מספור לאזרחי מדינה אחרת על חשבון אזרחינו.
    -הסכמה למימון חד צדדי של גדר גבול מסיבית בין השטחים המיועדים לשתי המדינות(לצערי).
    -סיוע בהקמת שורה של מוסדות כגון תחנות כח ומתקני מים ואף הצעה לבנות נמל לעזה והכל על חשבוננו.

    ומה הם עשו מהצד שלהם? נדמה לי שכלום.

    אז אפילו למוסר המעוות של מר אובמה אין טיעון רציני להפעלת לחץ על ישראל.

  6. סין מנפקת הוראות עבור ביידן

    ציית לבייג'ינג, אל תאתגר את העליונות הכלכלית המשוערת של סין ופתח את השווקים המקומיים שלך ללא ריסון: אלה שלוש ההוראות המרכזיות שהונפקו לג'ו ביידן במאמר שפורסם ביום ראשון על ידי העיתון Global Times, שופר התעמולה הרשמי של המפלגה הקומוניסטית הסינית.

  7. דבריו של אובמה משקפים באופן חד וברור את התעמולה של השמאל: הרבה שקרים ואיומים בכסות של דאגה ל"שלום", ול"חלש", כשבפועל הם מקדמים את האג'נדה שסללה את הקריירות שלהם וניפחה את חשבונות הבנק הפרטיים שלהם. האנשים הללו יהרסו את הדמוקרטיות המערביות בשם איזשהו צדק גלובלי שמאפשר למהגרים מוסלמים לאנוס נשים אירופיות כי זאת בעצם בעייה של "גבריות ארסית" (ושלא תעזו להגיד אחרת).

  8. "הכישלון של אובמה היה טמון בכך שניגש מראש לבעיה עם פתרון שאינו בר-ביצוע. אין פלא שהנשיא לשעבר עדיין רוטן על כך."
    להגיד שאובמה נכשל זה לא להבין את המטרות האמיתיות שלו, שהן החרבת ארה"ב, לפחות כפי שאנחנו מכירים אותה "FUNDAMENTAL TRANSFORMATION". אובמה שונא את ארה"ב, רוצה בהחלשתה, רוצה שהיא תשתמש בפחות משאבים (כלומר, פחות שפע (כי זה לא פייר") והדרך היחידה להנהיג סוציאליזם בארה"ב היא למהול את הרוב הלבן ע"י STEALTH IMMIGRATION ממדינות העולם השלישי, מה שנעשה כרגע במדינות לא שפויות כמו אירלנד, ניו זילנד והרבה הרבה בקנדה.

    ישראל היא "השטן הקטן" אצל השמאל העולמי (שאובמה הוא חלק בלתי נפרד ממנו, כמו גם השמאל הישראלי) ואובמה בסך הכל רצה להחליש את ישראל ולתת הזדמנות לאירן לפתח את פצצת הגרעין.

    טראמפ טרף לו את הקלפים לארבע שנים אבל בעזרת הטריליארדרים של אוליגרכיית הסיליקון ושליטת החנק במידע והתשקורת, נראה שטראמפ הוא הנשיא הלא שמאל קיצוני האחרון. תקופה אפלה לפנינו.

  9. אני מת על הסתירה המטורפת בין רמת הכתבות(המתורגמות יש לציין) של אנשים בעלי השקפת עולם שמרנית, אבל בתחום ההגיון לבין חבורת המטורללים שנמצאים פה בתגובות.
    אם מי שקורא את הכתבים שלך הוא כל מטורללי הקונספרציות, כמאמר דה סרוואנטס ״ספר לי מי חבריך…״ כנראה שיש סיבה שהמאמרים המתוחכמים מדברים רק לבהמות גסות.

    1. ואני מת על ההתנשאות שלך.
      אני מבין מדבריך שבשמאל אין מטורללים, אתם מאוד רציונלים ושונאים
      את טראמפ ואת ביבי בצורה מנומקת, נכון?
      אין אצלכם קונספירציות, הקשר טראמפ-רוסיה בבחירות ב-2016 הוא בטח אמת לאמיתה, נכון?

    2. @יואב. יש לי הרגשה שאני הוא ראש או לפחות חבר מרכזי ב"חבורת המטורללים שנמצאים פה בתגובות", אז אנסה להגיב.

      קודם כל, אל תמות בגלל "סתירה מטורפת". חבל למות בגלל דבר שכזה. שנית, אל תעליב AD-HOMINEM, דבר לעניין, הרי אם באמת הדברים מטורללים, נקל להראות זאת, הלא כן יואב?

      אז בוא ונראה מה אומרות "בהמות גסות" ואשמח אם תגיב ותראה לנו את הקונספיראציות המטורללות שלנו – מה יכול להיות יותר קל?!

      אז יואב, האם אובמה לא אמר שהוא מתכוון "TO FUNDAMENTALLY TRANSFORM AMERICA"? נסה להגיד לאשתך "מותק, אני אוהב אותך אבל אני מתכוון להפיך אותך לגבר" – כך אובמה "אוהב" את ארה"ב.

      האם מחבל קומוניסטי BILL AYERS לא היה MENTOR של אובמה? האם כומר גזען ואנטישמי JEREMIAH WRIGHT לא היה הפסטור של משפחת אובמה במשך יותר מעשר שנים? האם אובמה לא אמר שארה"ב לא צריכה לעשות את כל מה שהיא רוצה?

      והאם ג'ו ביידן לא אמר בווידאו ש-"IN 20 YEARS WHITES WILL BECOME MINORITY IN USA AND ITS NOT A BAD THING"? האם השמאל האמריקאי לא מתכוון לאזרח עשרות מיליוני פולשים בלתי חוקיים (ואגב, בגלל עשרות שנים של תככים, השמאל האמריקאי הצליח להביא לכך שלא-אזרח יכול בקלות להצביע לנשיאות בארה"ב – ויש עשרות מיליונים – הם זה לא "מטורלל" לדעתך יואב?

      והאם קנדה לא מתכוונת להביא 1.5 מיליון "פליטים" ממדינות לא לבנות, וזה רק ההתחלה? והאם לדעתך תחליף את אוכלוסייתה של קנדה לפני ההגירה ההמונית (נניח מ1990) בעשרות מיליוני סומאלים (משם טרודו מביא את מירב ה"פליטים") – האם הסומאלים יהפכו לקנדים או שקנדה תהפוך לסומאליה?

      ולעניין ה"קונספיראציות, יואב. במשך 4 שנים, תשקורת הזרם המרכזי לעגה לכל מי שאמר שאין שום COLLUSION עם רוסיה כקונספירטור ו-CRANK. פירסומים "מכובדים" כמו CNN, NYT, הארץ. מה מתברר, לא היה כלום וכל הנסיון להפליל את טראמפ היה קונספיראציה של השמאל.

      ולבסוף. האם שמעת על ה-GREAT RESET? ה-NYT קרא לזה קונספיראציה באותו היום שבו ה-WORLD ECONOMIC FORUM פירסם את התכנית הזדונית הזו וטרודו בעצמו קרא בווידיאו להשתמש בהזדמנות של הקורונה בשביל "RESET" של העולם. יפה תעשה יואב אם לא תעליב ולא תתעצל אלא תבדוק את הטענות של אלה שמחוץ לבועה של הארץ ו-NYT, למשל כאן:

      "On the same day the NYT asserted that the issue was a fever dream of “far-right internet commentators,” the World Economic Forum itself celebrated “The Great Reset” as a way to build “future resilience to global risks.”

      https://www.zerohedge.com/geopolitical/nytimes-says-great-reset-conspiracy-theory-same-day-world-economic-forum-celebrates-it

      https://www.breitbart.com/europe/2020/11/20/the-great-reset-is-not-a-conspiracy-theory/

      כפי שתראה במאמרים שבקישוריות, אנחנו, הנבערים, כן קוראים ומתעניינים במה שאומר הצד השני. אבל בישבילך אנחנו קונספירטורים מטורפים.

      ניפגש בעוד 20 שנה. חבל שתהליכים היסטוריים לוקחים כ"כ הרבה זמן שאנשים שוכחים או אפילו מתים לפני שהם מכירים בטעות של עמדתם. מעניין כמה אינטלקטואלים מ-וונצואלה אומרים לעצמם כיום "איזה אידיוט הייתי כשתמכתי בצ'אווס ב-1998, הוא בסך הכל רצה צדק חלוקתי, ולאלה שניסו לשכנע אותי, קראתי קונספירטורים מטורללים".

    3. אני מבין שיש לך מונופול על קביעת גבולות ההיגיון.
      מניסיוני, להיות חובב קונספירציות זה מעיד בדרך כלל על ראש פתוח שמוכן לשמוע גם תיאוריות מפתיעות ולא פופולריות שעלולות להישמע בהתחלה מגוחכות(אם כי לרוב הגיחוך נובע מהנחת המבוקש-אני מניח שקונספירציה היא מגוחכת ולכן היא נשמעת לי כזאת) ולשקול אותן ברצינות.
      אולי כדאי שמדי פעם תנסה לערער על הנחות היסוד שלך ולבדוק גם צורות חשיבה אחרות. תופתע מהאמיתות שיתגלו לך.
      מצד שני, תנסה להתווכח עם אנשים פתוחים ותגלה שטענות טובות בדרך כלל משפיעות עלים הרבה יותר מעל הצד השני.

  10. באםםםםםם ניתוח חד כתער, מילים כדורבנות!
    jim! your words are like refreshing water in the middle of the desert in august!

  11. כרגיל במילים שלהם יפות ומכובדות אבל התוכן מרמז על השקר וההשקפה החד צדדית שלהם לקריאת המפה או אי קריאת המפה לפי האמת,

    כל או כך, השקר משודרג היום יותר מתמיד, בתקשורת בספרים ועוד

  12. שאני אבין, נשיא המעצמה הכי חזקה בעולם טוען שנשיא שראש ממשלה של מדינה קטנטנה אי שם במזרח התיכון אשם בכישלונותיו. באנגלית קוראים לזה Looser….

  13. אובמה יכול לשנוא את נתניהו אבל מהצד השני עם ישראל שונא את אובמה.