הנורמליזציה נמשכת – הפלסטינים נשארים מאחור

הסכמת מרוקו לנורמליזציה עם ישראל, אליה צפויות להצטרף מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות, היא מכה מדינית נוספת לסרבנות הפלסטינית

צילום מסך

התחזיות וההערכות כי ניצחונו של ג’ו ביידן בבחירות לנשיאות בארה”ב יביאו להפסקת תהליך הנורמליזציה התבדו. הנשיא טראמפ הודיע כי מרוקו וישראל יכוננו יחסים דיפלומטיים וכי יתקיימו טיסות ישירות בין שתי המדינות ובהמשך ייפתחו גם קונסוליות ושגרירויות. על פי גורמים בכירים בירושלים, בקרוב תודיע גם נסיכות עומאן על כינון נורמליזציה עם ישראל.

צילום מסך

מרוקו הפכה למדינה הרביעית שמכוננת יחסים דיפלומטיים עם ישראל מאז החל תהליך הנורמליזציה. הצטרפותה לתהליך הנורמליזציה מחזקת את הקואליציה הערבית-ישראלית נגד “ציר ההתנגדות” בראשות איראן.

נראה כי ישנן עוד כמה מדינות ערביות ומוסלמיות שרוצות להרוויח תמורות מדיניות מממשל טראמפ לפני שהוא מסיים את תפקידו ב-20 בינואר ומוכנות לשלם במטבע של נורמליזציה עם ישראל.

מלבד ההכרה של ארה”ב בסהרה המערבית, ארה”ב נמצאת במגעים מתקדמים למכור למרוקו לפחות ארבעה מל”טים מתקדמים מסוג MQ-9B Sea Guardian של חברת ג’נרל אטומיקס, בעלי טווח של 11 אלף קילומטר, המסוגלים לסרוק שטחי ים ומדבר ענקיים. העסקה מחייבת את אישור הקונגרס, אך לא צפויות בעיות באישורה. בסוף השבוע הודיע ממשל טראמפ לקונגרס כי הוא מנהל מגעים עם מרוקו לקראת עסקת ענק של מל”טים ונשק בהיקף של מיליארד דולר.

ההכרה האמריקנית בריבונות מרוקו בסהרה המערבית

ההכרה של ממשל טראמפ בריבונות מרוקו בסהרה המערבית היא שינוי מהותי בעמדת וושינגטון. הממשלים הקודמים שמרו עד כה על עמדה מאוזנת בסכסוך שנמשך כבר 45 שנים בין מרוקו לחזית “הפוליסאריו”. ארה”ב תופסת לראשונה צד, מקבלת את עמדת מרוקו ותומכת בה, משום שהקמת מדינה עצמאית בסהרה המערבית איננה מעשית לפתרון הסכסוך.

ארה”ב תפתח קונסליה בעיר אלדאח’לה ותזרים סיוע כספי לפיתוח האזור. חזית “הפוליסאריו” גינתה את ההחלטה של הנשיא טראמפ ודרשה מהאו”ם ומאיחוד מדינות אפריקה לגנותה. “הפוליסאריו” אומרת כי ההחלטה היא הפרה של אמנת האו”ם וההחלטות הבינלאומיות. האו”ם לא שינה את עמדתו והודיע כי הוא תומך בפתרון הסכסוך על פי החלטות האו”ם ומועצת הביטחון.

ממשל טראמפ הוכיח יכולות גבוהות בדיפלומטיה ופתרון סכסוכים תוך שימוש נכון ומושכל בכוחה של ארה”ב והמשאבים שעומדים לרשותה. טראמפ השתמש בכישורים המסחריים שלו ל”סגירת דילים” מדיניים, איחוד האמירויות תקבל מטוסי אף-35, סודן הוסרה מרשימת המדינות התומכות בטרור, מרוקו קיבלה הכרה אמריקנית בסיפוח סהרה המערבית וכנראה גם מל”טים מתקדמים, הכל בתמורה לנורמליזציה עם ישראל.

רק הפלסטינים נותרו מאחור לאחר שדחו על הסף את “עסקת המאה” שהעניקה להם מדינה פלסטינית עצמאית על 70 אחוזים משטחי הגדה. הם רצו את הכול ונותרו בסופו של דבר בלי שום הישג.

במקביל נמשכים מגעים חשאיים עם מדינות באפריקה: ניז’ר, מאוריטניה, מאלי וג’יבוטי ועם אינדונזיה וסולטנות ברוניי. אולם, עדיין נותר האתגר הגדול שהוא השגת נורמליזציה עם סעודיה, מנהיגת העולם הסוני ושומרת המקומות הקדושים באיסלאם. מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז דבק בעמדתו כי נורמליזציה עם ישראל תתקיים רק לאחר הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67.

מכה לפלסטינים

מלך מרוקו מוחמד השישי התקשר ליו”ר הרש”פ מחמוד עבאס כדי להרגיע אותו כי ההתקרבות המחודשת בין מרוקו לישראל לא תבוא על חשבון הפלסטינים, אבל יו”ר הרש”פ מודאג מאוד מההתפתחויות האחרונות. גם נסיכות עומאן בדרך לנורמליזציה עם ישראל ועל פי דבריו של ג’ראד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ, נושא הנורמליזציה בין סעודיה לישראל הוא “סופי” ומדובר רק בשאלה של זמן.

מלך מרוקו הוא ראש ועדת ירושלים של ארגון “הועידה האסלאמית” שאחראית לשמירה על האופי האסלאמי של העיר. המלך אמנם פרסם הודעה המדגישה את חשיבות פתרון שתי המדינות באמצעות משא ומתן אך המהלך שלו מרגיז את הפלסטינים.

המלך ניסה להבליט כי המהלך שבו נקט איננו ויתור מצדו על ירושלים. בהודעתו נמסר כי: “מתוקף תפקידו של המלך כראש הוועדה לירושלים, הוא הדגיש את החשיבות שבשמירה על הסטטוס בעיר ועל כיבוד הזכות לפולחן דתי לשלוש הדתות בה. יש לשמר את החשיבות האיסלאמית של ירושלים ומסגד אל-אקצא”.

עם זאת מחמוד עבאס למד את הלקח ואיננו ממהר להאשים את מרוקו ב”בבגידה” כפי שעשה כלפי איחוד האמירויות ובחריין בעקבות חתימתן על הסכמי נורמליזציה עם ישראל. בסופו של דבר הוא ׳התקפל׳ והחזיר למנאמה ואבו-דאבי את השגרירים הפלסטינים שנקראו חזרה לרמאללה.

דאוד שיהאב, דובר ארגון הג’יהאד האסלאמי אמר כי מדובר ב”בגידה בירושלים ובפלסטין” ואילו תנועת חמאס הודיעה כי מדובר ב”שגיאה פוליטית שאיננה מקובלת, הנרמליזציה מעודדת את הכיבוש להמשיך בהכחשת זכויות העם הפלסטיני”.

הנורמליזציה הישראלית-מרוקאית מהווה מכה קשה למחמוד עבאס אשר העריך כי כוכבו דרך פעם נוספת ברגע שג’ו ביידן נבחר לנשיא הבא של ארה”ב. מסתבר כי מדינות ערב ממשיכות בתהליך הנורמליזציה עם ישראל ולא עושות חשבון לג’ו ביידן או לפלסטינים. מה שחשוב לשליטי ערב הוא לשמור על כס השלטון ולחזק את מדינותיהן מבחינה כלכלית וביטחונית.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. "הסכמת מרוקו לנורמליזציה עם ישראל" הבעיה מנוסחת בכותרת. אם מרוקו (או כל מדינה אחרת) "מסכימה" לעשות אתנו שלום, זה לא שלום אמיתי. הסכם כזה לא נובע מהאינטרס של אותה מדינה, אלא מכניעתה ללחץ כלשהו. במלים אחרות זה שלום שנכפה עליה מבחוץ ולא נובע מיוזמה של אותה מדינה. שלום אמיתי יקרה אם הוא יהיה אינטרס של שני הצדדים. אם השלום נקנה במתנה אמריקאית או בלחץ אמריקאי, הוא לא שוה את הנייר שהוא כתוב עליו.
    כמובן, הצטברות מסה קריטית של מדינות ערביות ומוסלמיות שחותמות על הסכמי שלום מחזקת את ישראל ומחלישה את הפלסטינים.
    ומי יודע מה יקרה אחרי כניסת הממשל החדש בארה"ב.

    1. אין דבר כזה שלום אמיתי.
      בשנות ה-90 היה נראה שלנו ולירדן יש אמון נהדר וחתמנו על הסכם. והיום אנו כבר רואים ספקות לגבי עתיד ההסכם.
      וזה הגיוני כי תנאים משתנים וממשלים מתחלפים.
      הסכם שלום חייב להתבסס על אינטרסים מטבעו ונשמר כל עוד ורק כל עוד האינטרסים הללו נשמרים. אסור לדמיין מטרת קבע נצחית, חייבים תמיד לכוון למטרה זמנית-במקרה דנן להחלשת התמיכה בפלשתינים.
      מה שחשוב זה לשמור על אפקט ההרתעה מצד אחד ועל היחסים האינטרסנטים מצד שני קבועים מה שיכול להבטיח שאף צד לא יחשוב על הפרת ההסכם.

      נקווה שביידן לא יהרוס התקדמות כל כך חשובה.
      סיכוי טוב שהוא יבין שהסכם עם סעודיה מקנה לו הזדמנות לפרס נובל לשלום ורק בשביל זה ימשיך את המגמה של טראמפ במזרח התיכון(כי סעודיה לא תוותר על התנאי הזה). אני בהחלט מאמין שטראמפ טמן לו מלכודת כזו וטוב שכך.

    2. 1. ירדן לא חתמה על הסכם עם ישראל בגלל "אהבת אמת" בין שני העמים ולא התכוונה ל"שלום אמת".
      א. ירדן קיבלה בתמורה להסכם סיוע כלכלי וסיוע צבאי מארה"ב ולכן חתמה.
      ב. בנוסף ישראל ויתרה לירדן על שטחים לאורך נהר הירדן שמעולם לא היו בבעלות של ירדן. (אי השלום וחוות חקלאיות בנהריים)
      ג. יתר על כן, ו"תודה" לרבין מאור הגאונות והחכמה, בהסכם הזה ישראל ויתרה רשמית וסופית מבחינת המשפט הבינ"ל על הזכות שהייתה מוקנית לה עפ"י הסכם ועידת סן-רמו מ-1920 שאושר בהחלטת חבר הלאומים ב-1922 לתבוע לעצמה את הבעלות על ה-77% מהשטח המקורי שהוקצה למדינת היהודים ונלקח ממנה שעליו הוקמה ממלכת ירדן המלאכותית שמעולם לא הייתה קיימת קודם לכן.
      כן, ירדן בכלל יושבת על שטח של העם היהודי והיסטורית היה חלק בממלכה של העם היהודי: בשטח ירדן נמצאים אתרים היסטוריים שלנו

      זו בין היתר הסיבה שבירדן ממשיכים לתעב את ישראל, אין נורמליזציה. התקשורת הירדנית מובילה קו נוקשה אנטי-ישראלי, ההפגנות נגד ישראל הן עניין שבשגרה ובהן שורפים ו/או דורכים על הדגל הישראלי ועושים את המוות לתיירים ישראליים שמרהיבים עוז לבקר בה …

      2. מצריים גם היא קיבלה תמורת ההסכם עם ישראל סיוע כלכלי נדיב וסיוע צבאי נדיב מארה"ב.
      ורק בשל כך היא הסכימה לחתימה על ההסכם שהוא הסכם ללא נורמליזציה
      אגב, גם בהסכם הזה ישראל וויתרה על שטח טאבה למרות שהוא מעולם לא היה שייך למצריים
      מדינת ישראל משוקצת בכלי התקשורת המצריים ולאחרונה מי שהתחבק עם זמר ישראלי מול המצלמות זכה למבול של השמצות.
      עובדתית בעקבות הסכמי השלום אין נורמליזציה לא ירדן ולא עם מצריים

      אז לבוא למחזר את מה שמשמיעים הפרשנים בגרוש באולפנים ולעקם את האף מול הסכמים עם איחוד האמירויות ומול מרוקו בהן אין שנאה פסיכופתולוגית למדינת ישראל בטענה חלולה שמדובר בהסכם של אינטרסים??
      הבערות חוגגת

  2. איך פלסטין יכולה להתקדם שאיראן חיבאלה נסראלה מחליטים באזור פלסטין תקועה עם טרוריסטים לא ימינה ולא שמאלה✍🍃😎🍃

  3. מעולם לא היתה מדינה פלשתינית מעולם לא היה עם פלשתיני! נקודה לא אומרים אפיךו את המילה הזאת הם ערבים

    http://www.newsdesk-israel.com/שאלון-מעניין-לפרקליטים-פלשתינים-עי-הע/

    שאלון מעניין לפרקליטים פלשתינים ע"י העיתונאי היפני יאשיקו סאגאמורי

    שאלון מעניין לפרקליטים פלשתינים ע"י העיתונאי היפני יאשיקו סאגאמורי (שפרסם בארצו סדרה של שאלות מביכות לפני כמה שנים לעמיתו תומך הפלשתינים):

    "אם אתה כל-כך בטוח שפלשתין, המדינה, קיימת לאורך רוב שנות ההיסטוריה המתועדת, אני מצפה ממך לענות על מספר שאלות בסיסיות על אודות אותה מדינת פלשתין:

    מתי היא נוסדה ועל-ידי מי? מה היו גבולותיה? מה הייתה כלכלתה הבסיסית? איזה צורה לבשה ממשלתה? האם הוכרה מעולם כמדינה בידי מדינה כלשהי? כיצד נקרא המטבע שלה? ולבסוף, הואיל ואין מדינה כזו היום, מה גרם לחיסולה ומתי זה קרה?

    אתה מקונן על 'שקיעתה האיטית' של מדינה 'גאה לשעבר'. תאמר לי, בבקשה, מתי בדיוק הייתה מדינה זו גאה ועל מה הייתה גאוותה?. האם האנשים שאתה בטעות מכנה "פלשתינים" הינם משהו שאינו אלא ערבים ג'נרים שהתקבצו מכל עבר או שנזרקו החוצה מהעולם הערבי? האם באמת יש להם זהות אתנית אמיתית אשר מעניקה להם זכות להגדרה עצמית? מדוע לא ניסו מעולם לזכות בעצמאות עד שהערבים ספגו תבוסה מוחצת במלחמת ששת הימים?

    מדינות ערב לא זנחו מעולם את החלום להרוס את ישראל. עד היום נוצרים הם זאת בליבם. הם נכשלו שוב ושוב בהשגת מטרתם הנלוזה באמצעים מלחמתיים והחליטו להלחם בישראל על-ידי מיופי כוח. למטרה זו הם יצרו ארגון טרור, ובציניות קראו לו: "העם הפלשתיני" ומיקמו אותו בעזה, יהודה ושומרון.

    באיזה אופן אחר יכול אתה להסביר את סירובם של ירדן ומצרים לקבל חזרה "הגדה המערבית" ועזה באופן מכובד וללא כל תנאי? העובדה היא, שלערבים המאכלסים את עזה, יהודה ושומרון יש הרבה פחות לטעון ללאומיות מאותו שבט אינדיאני אשר הופיע בהצלחה בקונטיקט כשבכוונתו לפתוח קזינו פטור ממס; לשבט זה לפחות הייתה מטרה קונסטרוקטיבית אשר דחפה אותו. ל"פלשתינים" כביכול יש רק מוטיבציה אחת: להשמיד את ישראל, ובספרי אין זה מספיק להתייחס אליהם כאל "לאום" או כל דבר אחר מלבד מה שהם באמת: ארגון טרור אשר יום אחד יפורק!".

    מקור באנגלית: A Japanese View of the Palestinians
    http://www.al-rassooli.com/tiny-israel.html